advies over controle batje

Hier kun je advies vinden of vragen over een batje dat past bij jouw speelstijl.
postmen
Advanced Member
Advanced Member

advies over controle batje

Berichtdoor postmen » 07 Mei 2014, 15:18

Hallo beste tafeltennisliefhebbers,

Misschien dat jullie mij kunnen helpen.
Ik ben op zoek naar ander batje ik speel nu met frame donic expo all en rubbers Bluefire JP 1.6 backhand 2.0 op de voorhand. Het is op zich wel een goed batje maar voor mij wat te snel. ik verdedig graag en zoek naar een nieuw batje.
Ik speel graag backspin en probeer ook de spinballen of te blokken of in de tweede lijn op te vangen. Ik zoek geen noppen of anti. Graag aub jullie een advies in deze,ik ben 60 jaar jong en speel 4e klasse.
bij voorbaat mijn dank

MvanL
Advanced Member
Advanced Member

Re: advies over controle batje

Berichtdoor MvanL » 07 Mei 2014, 20:54

Je frame is al allround, dus die is niet zo snel. Wil je langzamer dan kom je al snel in defensieve frames zoals Donic Defplay Senso. Voor rubbers kan ik Victas VS> 401 van harte aanbevelen. Speciaal ontwikkeld voor choppen. Het is wel wat zwaar, maar niet snel, veel controle en genoeg spin. Op je andere kant dan misschien Andro Impuls Powersponge. Vond ik ook een lekker rubber, alleen iets te langzaam voor mij.
DHC in Delft
Derde klasse West-zuid
OSP Expert All+
Tibhar 5Q VIP 2.1
Victas VS>402 Limber 2.0

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 07 Mei 2014, 22:38

Hallo,

Misschien de bluefire 1,6 mm die nu op bh zit eerst nog even houden voor de fh en dan eerst eens testen met ander trager rubber op bh ?
Hoe bh zich tot fh verhoudt met lengte van de slagen en controle speelt namelijk een grote rol om uit tweede lijn goed uit de voeten te kunnen en dat kun je dan met één nieuw bh rubber al wat uittesten. Nu is de 1,6 bluefire het meest defensieve rubber op bh en zou dan het meest aanvallende zijn op fh.
Bh kun je dan een iets gecontroleerder rubber nemen of ppk een véél gecontroleerder rubber met dan meer mogelijkheid het spel zonodig te vertragen met bh en met bh wat meer ontregelend te spelen in openingsfase van de rallies.
Uit tweede lijn moet met bh dan vaak (vaker) gekapt worden met backspin om voldoende lengte in de slagen te krijgen (of een drijfbal met eventueel nog wat zijspin bijv).
Rubbers als tackiness c/d, donic slice, stiga chop en drive met dunne spons (1,0 tot 1,5 mm) zijn dan een soort backside (noppen naar binnen :) ) alternatief voor lange noppen pf anti' op bh. Qua speltype gaat het dan wel wat in die richting maar er kan uiteraard gewoon spin mee gegeven worden.

De victas lijkt me ook wel geschikt maar dan in de dunste versie als meest offensieve rubber op fh.

postmen
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor postmen » 08 Mei 2014, 08:18

dank voor je bericht, donic slice heb ik nog niet mee gespeeld kan ik proberen . je zegt eigenlijk ook dat het frame wel geschikt is voor wat ik zou willen . Ik zie ook nog Andro Backside 2.0 C, TSP Triple Speed Chop, Tibhar Super Defence 40 Soft ken je die rubbers zijn dat ook opties.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 08 Mei 2014, 11:22

Ken die rubbers niet allemaal maar het is ongeveer hetzelfde genre. De andro impuls rubbers ook maar die zijn al wat offensiever voor als je ook met bh offensief wat meer mogelijkheden wil houden. Het snelheidscontrast tussen fh en bh als tactisch wapen is dan wat minder.

Je huidige frame is voor een allround spel in principe wel geschikt maar voor meer zo,n combispel ( bh meer def en op backspin gericht en fh meer offensief) past een modern def frame zoals de defplay senso waarschijnlijk wat beter.

De def kant wordt dan nog wat meer versterkt en fh kant ook wat trager maar dat is met een sneller rubber (eventueel eerst testen met huidige bluefires) nog wel te compenseren.
Het wat grotere blad helpt vooral met zo,n backside rubber (op bh ipv ln) om bij het kappen meer backspin in de bal te krijgen en de spin makkelijker te varieren. De kapballen komen dan wat lastiger voor de tegenstander met voor jezelf juist wat meer controle. Ook blokken is nog wat zekerder.
Het helpt bovendien om makkelijker tempowisselingen en effectvariaties aan te brengen tegen aanvallende spelers die liefst op één -hoog- tempo een rallye uitspelen.

postmen
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor postmen » 08 Mei 2014, 15:41

Komt goed uit dat ander batje met de blu fire jp heb ik te koop staan elders op dit forum. Kort geleden speelde ik met een ander batje Frame Tibhar Stratus PowerDefence rubers / Tibhar Super Defence 40 Soft bh 1.3 en vh 1.6. kort bij tafel ging het nog goed. Blokken spinnen dat ging maar in de tweede lijn kon ik de spinballen niet controleren. Als ik je goed begrijp kan ik nu met en frame Donic Defplay Classic Senso met Donic Slice 40 1.2 op de bh maar wat kan ik dan het beste op de vh doen . Gezien mijn leeftijd moet ik het spel vertragen. Moet nog wel kunnen spinnen ken je die nog de oude lop (boog)ballen .

jim1989
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor jim1989 » 08 Mei 2014, 17:40

ey

de donic slice die ze aangeven is echt wel goed voor de donic def senso neem deze in de dunste versie geloof 1.2.

dit zorgt voor de beste controle en de grootste hoeveelheid backspin.

Verder is de tackiness chop 2 in 1.1 ook een aanrader voor je bh volgens mijn trainer kan deze soms nog gevaarlijker zijn als noppen in deze dunne versie als je hier goed mee overweg kunt

Sportieve groeten

jim
Setup 1

Dr Neubauer World Champion Off-
FH: Butterfly Tenergy 80 1.7
BH: Tibhar Grass Dtecs OX

Setup 2

Dr Neubauer Special Blade

It's NEVER done untill it's OVER!!!

postmen
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor postmen » 08 Mei 2014, 18:29

Dank voor je advies, met tackiness chop 2 is de tweede lijn ook het probleem backspin enz gaat wel. Misschien ook een tip van mijn kant ik speel met de donic blufire jp3 als je het hebt over backspin daar kun je ongelooflijk veel backspin mee geven dat had ik niet verwacht maar ook bij deze rubbers is de tweede lijn het probleem voor een verdediger niet voor offensief ingesteld spelers die kunnen de aanval overnemen en spinnen dat gaat voor mij te snel. Frame ben ik uit donic def senso met bh donic slice 1.2 nu nog mijn voorhand. Heb je een tip of iemand anders

jim1989
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor jim1989 » 08 Mei 2014, 20:04

Hier kun je wat aan doen met een defensief frame zoals de defplay

deze zorgt namelijk voor wat ze noemen dampingseffect.

Het zorgt dat de hardere slagen minder impact hebben op het frame en de rubbers.

en je als het waren de kracht van de slag beter absorbeert de defplay is zacht maar tegelijk stijf dit is daarvoor echt wel en oplossing samen met een dunne mousse van een donic slice of tackiness c2
Setup 1

Setup 2

postmen
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor postmen » 08 Mei 2014, 20:32

Dank je Jim
Dus ook op mijn voorhand donic slice of tackiness c2 zeg ik dat goed

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 09 Mei 2014, 00:28

Ik ben ook al - net - in de vijftig :) .
Als ik het goed begrijp speel je met bh uit tweede lijn defensief afwisselend kap - , blok en lob ballen.
Voor lobs met wat topspin (en blokballen uit tweede lijn op harde spinballen) is een 1 mm spons dan inderdaad wat dun.
Dezelfde chop II (of donic slice etc) in een wat dikkere 1,5 mm versie is kappend wat minder maar wel veelzijdiger, meer allround.
1,5 mm is de helft dikker dan 1 mm dus dat maakt vrij veel verschil.
Sommige spelers zul je dan kappend tekort komen (ballen die te lang komen) maar kun je meer gaan blokken en topspin verdedigen en tegen andere wat vaker een kapbal. Zo kun je de tactiek dan per speler wat aanpassen.

Als je fh ook wat offensiever uit de hoek wilt kunnen komen en minder kapt maar meer met spinlobs verdedigt werkt misschien een klassieke mark V 1,8 mm op zo,n defplay frame goed.
Of een tensor bijv de al genoemde victas en dan slagje dunner.
Wil je ook met fh beter kappend kunnen verdedigen dan bijv een klassieker in 1,5 of 1,6 mm.
De rubbers moeten zich in ieder geval met het frame verhouden op een manier die voor jou hoed werkt. Het donic frame is daarvoor ook weer anders dan de powerdefense.
Dat maakt ineens een hele nieuwe setup samenstellen dus altijd wat ongewis.
Ik zou dan eerst maar één rubber erbij kopen zoals de mark V 1,5 of een donic slice 1,5 en die dan samen met de bluefire jp in 1,6 testen. Daarbij kun je het bat zo nu en dan even omdraaien om te zien hoe dat nieuwe rubber werkt bij dit nieuwe frame voor fh en bh.
Het nieuwe rubber past dan vast wel op één van beide kanten (dubbele kansen :) ).
Op basis van die testervaring koop je dan een rubber erbij wat net zo speelt, iets offensiever of juist defensiever voor fh of bh.
Dan heb je de setup compleet met alleen wat extra porto kosten voor één rubbertje.

jim1989
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor jim1989 » 09 Mei 2014, 00:51

ik sluit me aan bij mank

op je backhand gaan voor zoiets dat we aanhalen

en op de forehand je dunste bluefire houden kwestie van niet alles hals over kop te veranderen

verder ga je met een defensief frame al heel wat verder komen

mocht je naderhand je bluefire te snel vinden voor je voorhand mag je altijd eens polsen bij mij

ik heb de victas die ze hier aangeven nieuw liggen ik verkoop hem aan een goed bod
Setup 1

Setup 2

postmen
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor postmen » 09 Mei 2014, 09:26

Met dank voor jullie advies ik tafeltennis al 40 jaar maar leer nog steeds bij. Mank bedoel je met een klassieker b.v . een donic vario(soft) dan 1.5 . Dan krijgen we frame Donic Defplay Classic Senso met Donic Slice 40 1.5 op de bh en vh donic varia soft 1.5 Dat batje blu fire verkoop ik denk ik ik krijg daar best veel reactie op.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 09 Mei 2014, 11:30

http://www.sporteurope.nl/nl/3/frames/d ... rames.aspx

Bovenstaande link zie je dat er twee defplay frames zijn. Soms haal ik de namen ook door elkaar maar die ik bedoelde is de gewone defplay senso en dus niet de classic.
Met de gewone krijg je door de bouw (1 mm dunner blad en de houtsoort gabon voor de tussenlaagjes) voor die lob ballen en bloks makkelijker de goeie lengte en hoogte als je met dunner rubber speelt. Waarschijnlijk ook makkelijker dan met de powerdefense dus zou op den duur een dunner rubber misschien ook kunnen. Eerst een 1,5 mm spons is qua overstappen van wat je nu speelt alleen ook makkelijker en dus wat meer zekere keus.

http://mytabletennis.net/forum/forum_po ... de-by-side
Bovenstaande thread worden beide frames vergeleken. De classic heeft zeven lagen en weegt maar zeventig gram en senso zonder classic (die qua bouw eigenlijk klassieker is) heeft vijf lagen en weegt 85 gram bij een 1 mm dunner blad.

Klassiek rubber bedoel ik mee dat ze geen snellijmeffect hebben ingebouwd en toch goed gespeeld kunnen worden zonder snellijm. Dat laatste is lang niet altijd het geval. Zo vind ik veel soft versies nu zonder snellijm té soft en te makkelijk (ook voor tegenstanders).
Alleen als je met fh ook meest wilt vertragen en dus ook defensiever wilt spelen zou ik zo,n soft versie nemen en dan alleen als je offensieve slagen meest met topspin zijn,
Spinlobs bijv wil wel prima ermee en ook wat snellere spinlobs maar voor een wat hogere bal hard intikken/smashen, een wat scherpere blokbal of hardere topspinbal werkt een gewone medium spons beter op zo,n frame.
Ook kun je dan meer tempowisselingen en variatie in je spel brengen doordat bh en fh rubber en spel wat meer verschillend zijn.

De verschillen tussen rubbers in zelfde segment voor bh en fh en ook de sponshardheid en precieze dikte worden pas meer relevant als je één of twee cpmpetities met het batje gespeeld hebt en voor de tweede keer nieuwe rubbers erop wil zetten,
Dan heb je de ervaring met de eerste rubbers op dit specifieke frame om vanuit te gaan voor meer finetuning. Zonder die ervaring blijft dat staren in een kristallen bol met allemaal cijfertjes voor spin, tempo, controle (afkomstig van verschillende fabrikanten), flarden marketingteksten (ook van verschillende fabrikanten) en reviews (door verschillende spelers met verschillende frames).

Combinaties van frame + rubbers die voor alle afzonderlijke slagen en variaties (en tegen alle tegenstanders) helemaal optimaal zijn bestaan ook sowieso niet.

Succes ermee :)

postmen
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor postmen » 09 Mei 2014, 12:04

Dank je mank

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 09 Mei 2014, 12:30

Laat je nog even weten hoe het uitpakt ?

postmen
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor postmen » 09 Mei 2014, 12:37

Natuurlijk eerst mijn ander batje verkopen. Voor de fh zou ook de Andro Backside-C en dan met dikte 1.5 of 1.7 mm een optie kunnen zijn.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 09 Mei 2014, 15:11

Het frame is al wat trager dan wat je nu hebt, Bij volle slagen alleen minder verschil dan bij passievere slagen.
Het is wel een optie dus maar met risico dat het voor de combinatie te traag uitvalt als je in tijdnood met een kort slagje en dus passiever moet reageren :).
Om dat te compenseren kost dan veel energie. Voetenwerk oa om op tijd bij de bal te zijn voor toch een vollere slag. Een wat sneller rubber speelt dan "makkelijker uit de hand" ook als je er minder goed voor staat en/of er weinig tijd
Is. Bij blokken en lob returns speelt dat meer een rol.
Ga je in zo,n situatie over op kappen en wat meer kappend blokken dan geeft de backspin wel meer lengte aan de slag maar die is dan vaak wat makkelijker voor de tegenstander door weinig backspin.
Gezien je vorige materiaal lijkt me dat een heel ander soort speltype (omdat bluefire 2,0 daar niet bepaald geschikt voor is).

Las net dat de konkave grip wat dunner uitvalt.
De lichtste versies van het frame zitten nog onder de tachtig gram en offensief zijn die dan duidelijk minder.
85 gr is voor de bouw een mooi gewicht waarbij het nog solide genoeg aanvoelt voor de meer aanvallende slagen.

postmen
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor postmen » 09 Mei 2014, 15:46

Ik lees even mee een goede optie. Maar als ik alles samen vat kom ik terug op je eerste optie, Huidige batje handhaven met frame donic expo all / blufire jp 1.6 naar de voorhand . en donic slice 1.5 op de bh . Ook de goedkoopste oplossing.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 10 Mei 2014, 10:19

Zeker en in ieder geval als orientatie op spelverandering ppk leerzaam voor als je alsnog wat veranderen wil na een paar keer testen.
De slice kun je dan ook eerst wat groter knippen op maat van de defplay. Dat is maar een paar mm verschil.
Na paar keer testen kun je dan het oude batje altijd nog verkopen als geheel of onderdelen los.
De slice kan dan overgezet worden op een nieuwe defplay of ander frame.
De bladmaat is wel ergens op internet te vinden of je vraagt de verkoper even waar je de slice koopt.
Verschil in bladmaat is volgens mij ook niet heel groot.