snelheid, katapult en balafsprong in samenhang.

Hier kun je advies vinden of vragen over een batje dat past bij jouw speelstijl.
mank
Platinum Member
Platinum Member

snelheid, katapult en balafsprong in samenhang.

Berichtdoor mank » 29 Feb 2016, 16:10

Vaak heb ik quasi wetenschappelijk geprobeerd snelheid vooruit, balafsprong omhoog , balafprong hoek en spin etc etc allemaal in samehang uit te leggen. ik realisserde me net dat dit met het begrip katapult veel makkelijker is omdat daar al een samenhang in zit. Dat is misschien niet een wetenschappelijk begrip maar de meeste tafeltennissers kennen het uit ervaring.

Een katapultwerking impliceert dat er ook een katapultrichting is,
De katapultrichting van een batje met zogenaamd hoge balafsprong is dan meer omhoog gericht bij topspin spelen zolang bij topspin op backspin de bal extra spin wordt meegegeven. Als een topspinslag op backspin de backspin vermindert vermindert dit automatisch ook de topspin in de bal terug en dan duikt de bal bij een hogere balafsprong van het batje ook sterker naar beneden door dat spinverlies en de katapult werking die dan meer naar beneden gericht is.

Bij een goeie slagspin houdt een bal min of meer dezelfde hoeveelheid spin ; inkomend als backspin en uitgaand als topspin.

De ktapultrichting is dan niet hoog en niet laag maar tussenin en de bal dus gewoon goed gespeeld met de katapultwerking bijna rechtstandig vanaf het batje en frame.

Een kappende return op een kortere serve zonder spin kan met een te hoge balafsprong van het batje dus ook problematisch worden. De bal wordt in het net gekapt als het batje niet voldoende onder de bal komt.. Daardoor is het risico op een popup als er wat topspin in de bal zit groot en kan er minder in de bal gehakt worden om een strakke return te geven met ook nog de nodige backspin,
Is de balafsprong te vlak dan moet heel sterk naar beneden gehakt worden om de katapultrichting voldoende naar beneden gericht te krijgen en zit de tafel al gauw in de weg. Vooral met noppen naar buiten is dit goed merkbaar.

Katapultrichting en snelheid samen kan dus prima snelheid, balafspronghoogte en -hoek begripsmatig vervangen.
Met katapult sterkte er ook nog bij en hoe die kan varieren per situatie en slag (en daarmee ook de batsnelheid varierend) wordt het dan een stuk eenvoudiger om te analyseren of een regelmatig voorkomend probleem bij het spelen met de batcombi of toch met eigen onvermogen te maken heeft.

Een frame wat de offensiever is maakt dat de katapultrichting bijvoorbeeld rechtstandiger van het batje werkt. Dat toont meteen al aan dat katapultwerking iets van de kombi is en niet alleen van het rubber. Via de katapultwerking van het rubber komt de framesnelheid sterker door of minder sterk en als het sterker doorkomt kan dat qua richting vlakker zijn (meer rechtstandig van af het frame of juist minder rechtstandig omhoog of omlaag.. Een offensiever frame maakt een batje tendentieel dus ook minder spingevoelig.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Re: snelheid, katapult en balafsprong in samenhang.

Berichtdoor mank » 02 Mar 2016, 19:18

Als katapultwerking geen richting zou hebben is de aanduiding vreemd en misplaatst omdat een enkel projektiel met een katapult afschieten sowieso ook een richting aan het projektiel geeftt tov bijvoorbeeld het handvat als een soort frame van een katapult . De richting van het projektiel is dan oa te beinvloedden door het handvat omhoog of omlaag te bewegen voor het loslaten van het projektiel of erna terwijl de katapult het projektiel al wegschiet..
Hoe de richting dan verandert hangt oa af van het projektiel, de lengte van het elastiek, de eigen massa. sterkte in verhouding tot het projektiel etc etc.. Veel minder gecompliceerd is het bij tafeltennis ook niet en een hoge of lage projektielrichting hangt dan net zo goed af van hoe het batje gehanteerd wordt. De een kan met een bepaald batje wat een vlakke balafsprong zou hebben dus ook best een hogere balafsprong bereiken om topspin te openen dan de ander. Voor de een wordt het met een hogere balafsprong faktor voor het batje alleen makkelijker met verlies aan kwaliteit in de openingsballen terwijl voor de ander die hogere faktor het openen op backspin makkelijker en daardoor vaker mogelijk maakt..

Iemand die het effect niet goed kan inschatten heeft dus ook vaker een te hoge of te lage balafsprong.
Bij een batje met een hoge faktor voor de balafsprong gaat dat niet vaker optreden maar de afwijking in balrichting wordt versterkt in de hoogte of de laagte tov het mikpunt meer of minder - hoog over het net.
Spingevoeligheid volgt dus automatisch uit een hogere balafsprong faktor van het batje.
Puur omdat het eigenlijk om een factor sterkte gaat die bij topspin spelen een meer of minder hoge balafsprong geeft en bij backspin spelen een meer of minder lage balafsprong. Buiten die faktor heeft een speler zelf los van de batstand meer invloed op de uiteindelijke balafsprong bij elk batje.

Minder hoge balafsprong met bijv korte noppen bij topspin wordt dan vaak aangeduidt als "lage throw" maar het is gewoon minder hoog en bij backspin dan minder laag, De katapult werking heeft ahw een meer gefixeerde richting dichter bij spelen met een kaal frame, Dat maakt dan minder spingevoelig maar ook het varieren van de richting is minder makkelijk en dus minder flexibel met timing en tafelafstand.
Minder sterke invloedsfaktor van het batje en het rubber dan als verweg belangrijkste deelfaktor. Bij lange noppen of gladde anti;s natuurlijk het meest en een allround frame met twee keer tenergy max of hurricane III geeft een heel sterke factor waarbij het frame veel meer invloed heeft (omdat het verschil met andere backside rubbers nog vrij klein is vergeleken met verschil tusen backside en anti of noppen). Zo sterk dat de controle met die rubbers op een offensiever frame gewoon beter is.
Faktor bedoel ik niet echt natuurkundig of zo maar gewoon het batje als een invloedsfactor en dus niet de enige.
Omdat rubbers, toplagen, sponshardheid en - dikte en frame allemaal het batje kunnen veranderen zijn dat allemaal deelfaktoren die het batje als faktor dan weer beinvloedden,
Het balmateriaal zal vast ook een faktor zijn maar daar heb ik dus nog geen ervaring mee. ,

Danny1973
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Danny1973 » 31 Mar 2016, 22:47

Wat is de invloed van gewicht op katapult. Ik heb nu zelf een Liu Shiwen van 81 gram en deze heeft redelijk veel flex. Zou het relatief lage gewicht daar ook invloed op hebben. Als ik het vergelijk met de Ai Fukuhara Pro die dezelfde opbouw heeft met volgens mij alleen een minimaal dikkere kern maar wel 7 gram zwaarder merk je dat het frame meteen veel stijver is en anders speelt. Is gewicht, balans en bladafmeting allemaal bepalend?
Het zijn overigens beide heerlijke frames, maar ondanks eenzelfde opbouw, toch redelijk verschillend qua speel.
De meer flexibelere Liu Shiwen is een betere topspinframe. De Fukuhara pro is wat harder en speelt iets strakker, schuift strakker en blokt fantastisch. Serveren met de LSW gaat weer wat beter. Ik denk dat een iets zwaardere LSW en een lichtere AFP dichterbij elkaar zouden komen. Vandaar mijn bovenstaands vraag naar aanleiding van jouw verhaal.
Donic Waldner World Champion 89 - 93 gram FL
FH: Donic acuda blue P2 2.0.
BH: Donic acuda blue p2 1.8mm

Donic Waldner World Champion 89 - 91 gram FL
FH: Joola Rhyzer 48 max
BH: Joola Rhyzer 48 2.0

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 11 Apr 2016, 23:50

Hey,
Je vraag/reactie had ik over het hoofd gezien.
In plats van het tijdruimtelijk abstracte begrip snelheid kun je beter gelijk in termen van impuls denken.

Impuls is "hoeveelheid beweging". De impuls van een zwaarder frame is bij zelfde snelheid natuurlijk groter. en bij lagere snelheid al gelijk.

Buigzaamheid is technisch gezien niet het inversieve tegendeel van stijfheid.
Een zware zeehengel die net zo ver of verder kan doorbuigen als een licht hengeltje tot ergens breuk ontstaat is even buigzaam. De zware hengel is alleen stijver in de zin dat de elastische weerstand om de hengel te buigen van nul tot maximaal (waar dan breuk zou ontstaan) veel sneller toeneemt bij toenemende elastische vervorming.

Daarom zeggen de stijfheidscijfertjes die soms zijn opgegeven ook niks als je niet weet of de buiging is gemeten en vergeleken bij zelfde belasting of bij de belasting die een frame aankan.

Als het eerste het geval is dan zal een zwaar frame met dezelfde buiging als een licht frame nog mer elastische reserve hebben en dus meer doorslagkracht om nog te kunnen versnellen met wat zwaardere rubbers, Het rubbergewicht geeft namelijk verweg de grootste belastingsweerstand voor de buigzone en niet de bal.
Zonder rubbers gedraagt elk frame zich bijna even stijf. omdat ook een licht frame dan nauwelijks te belasten is tussen blad en grip. Net zoals je een fietsketting minder kunt belasten in een heel lage versnelling door de lage weerstand van het verzet.

Met een zwaardere rubber toplaag pas je dan ahw het verzet aan voor meer spin (zwaardere spin) en zwaarder frameblad voor meer doorslaande lineaire versnellingen met meer balsnelheid. Beide tegelijk zwaarder kan ook als je het als speler nog aan kan zonder te veel in tijdnood te komen. De spons moet namelijk als het ware als ketting ook nog mee aangepast worden. Heel zware toplaag op een licht sponsje heeft weinig zin.
De potentie voor spin die een toplaag heeft is dan niet meer optimaal te benutten door wie ook, Of de spons wordt op elasticiteit overvraagd met een in verhouding te zwaar frame of met een te licht frame geen overbelasting van de spons maar ook niet de spin die anders mogelijk is met zo,n toplaag door onderbelasting van de toplaag,. Gevoel blijft ook beperkt dan, door de onderbelasting, qua elastisch vermogen.

Zo,n stijver fukuhara frame met 87 gram lijkt me voor jou spel dus minder geschikt. Je komt spin tekort als je er niet voldoende zware rubers op zet, Fukuhara doet dat waarschijnlijk wel en dan nogis het ene frame voor haar type spel maar met ook topspin potentie. Met lichte rubbers wordt het zelfs voor fukuhara haar speltype te veel van het goede.

Wil je spelen als fukuhara ben je met het andere frame dus denk ik beter uit met 1,8 mm rubber en met dat frame als Liu shiwen als dat meer een topspinspeelster is heb je ook zwaardere rubbers nodig bij dat frame.
Zelfde framegewicht met limba en ayous kern kan wel prima 1,8 mm op voor een speltype als Liu shiwen heeft op het bescheidener niveau en tegen bescheidener tegenstanders dan wij aankunnen.

Zo,n frame heeft dan bij meer flexibiliteit maar evenveel gewicht evenveel elastische potentie voor eindslagen maar veel beter te doseren van lage naar hoge belasting zodat een dikke spons dat minder goed kunnen doseren niet hoeft te compenseren.
De flexibiliteit bij lage belasting ondersteunt het spinspel en het even hoge framegewicht stabiliseert het blokken goed. ,

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 17 Apr 2016, 14:48

"De katapultwerking" krijgt -potentieel - meer energie door een zacht laagje hout onder een composietlaag. net als bij dikkere spons. De tafel is dan eerder te klein als de balafsrong door de toplaag ook al wat hoger is.

Dat over tafel springen beter kontroleren kan ook met een zwaarder ayous limba frame heel goed (massa/cm^2 blad en dan blad eventueel wat kleiner en best wat solide griphout) of een stijver composiet frame met in verhouding lichte kern bij zelfde gewicht. Dat brengt meer framebladmassa direkt onder het rubber geconcentreerd in drie dunne laagjes per kant en kern lichter.
Composiet toevoegen maakt een frame anders vrij zwaar en kiri kern zonder composiet is weer iel of te stijf door de kerndikte. Composieten zijn namelijk vrij zwaar. Soortelijk gewicht vergelijkbaar met zware houtsoorten als ebbenhout.
Daarbij zijn de composiet laagjes heel dun en daardoor nog vrij soepel als de kern wat zachter is en/of de dunne laag er vlak onder.
Dat over de tafel springen versterkt alleen ook weer als direkt onder de composietlaag een laagje zacht hout zit met nerf in breedterichting. Viscaria heeft daar abachi en de boll frames limba. Maak de abachi van de viscaria wat dikker en de kiri kern wat dunner (0,1 a 0,2 mm is al merkbaar) en het frame wordt al meer "chinees" voor chinees rubber op fh.

Het composiet kan dan meer meedoen met het katapultefect door de bewegingsvrijheid die door dat zachte laagje meer aan het composietlaagje gegeven wordt. De composietlaag gaat dan meer springerig meedoen..
Dat wordt vaak gedaan bij chinese frames oa om reden van de chinese rubbers die anders wat te dood zouden spelen bij langere afstand topspin duells. . Het ondersteunt de spinontwikkeling ook nog door de langere balcontacttijd.

Dat hoog wegspringen bij het zjk frame (of viscaria ook wel) uitleggen als "meer framesnelheid" negeert alleen de invloed van spin terwijl dat juist een grote rol speelt. Daarom helpt gewoon inhouden met de slag ook niet echt terwijl chopblokken wel de spin kan neutraliseren en voorkomen dat de bal te hoog (en snel) wegsgringt. Ook een dikkere harde spons en dan meer de spin overnemen kan werken.
Ook neemt de balcontacttijd en dus de rebound snelheid in tijd door zo'n, zacht laagje hout te verdikken en de kern dunner te maken alleen maar toe en de direkte snelheid bij jgewoon kontra spel neemt eerder af. Een frame dan te snel noemen om reden van teveel ballen over tafel is daarmee ook in tegenspraak.

De chinezen lossen dat over tafel springen gewoon op door - bij twijfel niet twijfelen - boven op de bal hard topspin over te nemen met goed doorversnellen . Veel aktiever.
Ze overpoweren de spin dan echt met hun eigen topspin en via de harde spons van hun rubbers blijft het frame de bal meer naar beneden drukken. Vega Japan en de meeste andere tensors zijn daarvoor niet geschikt op zo,n frame.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 20 Apr 2016, 01:33

Qua framebouw heeft composiet denk ik het voordeel dat er een extra laag met sterkte wordt toegevoegd die in één lijmlaag is geintegreerd zonder dat er meer lijmlagen en lijmbindingen bijkomen. Elkelijmlaag betekent twee hout lijm verbindingen dus acht bij vijflaags houten frames en vijf plus twee frames ook. De epoxy is dan de lijmlaag en die is alleen wat dikker.

Bij synthetische lijm/epoxy voor alle lagen is het voordeel van minder lagen qua gevoel nog wat sterker,omdat dan de bindingen tussen hout en lijm meer negatief effect hebben dan bij natuurlijmen die zich anders binden met het hout. Dat anders binden aan twee kanten geeft ook een andere verbinding tussen de houtlagen voor zeg maar de interne dynamiek van een frame.
De lijmlagen zijn bij de Osp frames bijvoorbeeld meer geintegreerd met het hout zodat de houtlagen vrijwel ononderbroken in elkaar overgaan.

Hoewel ik best de voordelen van composiet onderken kan ik er zelf niet veel mee omdat ik het meer van de kwalititeit in mijn tragere spinballen moet hebben. Spin en/of plaatsing en variatie door mijn timing önverwacht wat te varieren en daarmee het trajekt. Dat gaat veel effectiever en gevarieerder met een vijflaags houten frame.
Met composiet moet ik daardoor meer op snelheid gaan spelen en die snelheid gaat vooral tegen wat sterkere tegenstanders al gauw tegen me werken voor een volgende topspin.

Dunnere en tegelijk wat zachtere spons gaat voor mij eigenlijk ook prima als het frameblad wat groter is bij zelfde massa per cm^2 blad.
ik maakte frames nooit meteen gericht op een bepaald framegewicht maar let dan eerst alleen op gewicht per cm^2 per laag ivoor een laminaat.. De diktes hebben dan invloed en de houtsoorten.
Uit het kant en klare laminaat ontwerp ik dan verder het frame. en per laminaat zijn er dan nog veel mogelijkheden via griphelftkeuze, plaatsing en bladmaten. Dat is per laminaat nooit beperkt tot een klasse frame als off - of een standaard gewicht.
Als off - het gemiddelde is qua mogelijkheden met een laminaat dan is off en all + ook mogelijk.
Met elk laminaat blad zijn er dus nog veel mogelijkheden om te customizen per speler.
Alleen bij topspelers is dat minder omdat dan de sponsdikte en de sponshardheid meer vast staan.

Het gewicht valt bij zelfde laminaat natuurlijk hoger uit als de bladmaat groter wordt.
Zelfde gewichtstoename bij zelfde bladmaat maar zwaarder laminaat (per cm^2 ipv per kubieke cm) geeft een totaal ander resultaat. Blad smaller maken of korter geeft ook ander resultaat. Even uitleggen welke invloed het framegewicht heeft gaat dus gewoon niet. Bij het maken van een frame is het gewoon niet mogelijk één detail of faktor te veranderen zonder ook andere details te veranderen. Een detail is dan nooit "maar een detail". Met de rubbers is alleen ook nog veel variatie mogelijk wbt customizen.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 20 Apr 2016, 11:21

Qua framebouw heeft composiet denk ik het voordeel dat er een extra laag met sterkte wordt toegevoegd die in één lijmlaag is geintegreerd zonder dat er meer lijmlagen en lijmbindingen bijkomen. Elke lijmlaag betekent twee hout lijm verbindingen dus acht bij vijflaags houten frames en vijf plus twee frames ook. De epoxy is dan de lijmlaag en die is alleen wat dikker.

Bij synthetische lijm/epoxy voor alle lagen is het voordeel van minder lagen qua gevoel nog wat sterker,omdat dan de bindingen tussen hout en lijm meer negatief effect hebben dan bij natuurlijmen die zich anders binden met het hout. Dat anders binden aan twee kanten geeft ook een andere verbinding tussen de houtlagen voor zeg maar de interne dynamiek van een frame.
De lijmlagen zijn bij de Osp frames bijvoorbeeld meer geintegreerd met het hout zodat de houtlagen vrijwel ononderbroken in elkaar overgaan.

Hoewel ik best de voordelen van composiet onderken kan ik er zelf niet veel mee omdat ik het meer van de kwalititeit in mijn tragere spinballen moet hebben. Spin en/of plaatsing en variatie door mijn timing önverwacht wat te varieren en daarmee het trajekt. Dat gaat veel effectiever en gevarieerder met een vijflaags houten frame.
Met composiet moet ik daardoor meer op snelheid gaan spelen en die snelheid gaat vooral tegen wat sterkere tegenstanders al gauw tegen me werken voor een volgende topspin door minder tijd waarbij de ander de door mij aan de bal gegeven snelheid kan benutten. Dat is niet anders dan hoe een lange npppenspeler aankomende spin kan benutten.

Dunnere en tegelijk wat zachtere spons gaat voor mij eigenlijk ook prima als het frameblad wat groter is bij zelfde massa per cm^2 blad maar met composiet niet (omdat de houttoplaag te star wordt door het onderliggende composiet is extra spons nodig voor dezelfde topspin ).
ik maakte frames nooit meteen gericht op een bepaald framegewicht maar let dan eerst alleen op gewicht per cm^2 per laag ivoor een laminaat.. De diktes hebben dan invloed en de houtsoorten.
Uit het kant en klare laminaat ontwerp ik dan verder het frame. en per laminaat zijn er dan nog veel mogelijkheden via griphelftkeuze, plaatsing en bladmaten. Dat is per laminaat nooit beperkt tot een klasse frame als off - of een standaard gewicht.
Als off - het gemiddelde is qua mogelijkheden met een laminaat dan is off en all + ook mogelijk.
Met elk laminaat blad zijn er dus nog veel mogelijkheden om te customizen per speler.
Alleen bij topspelers is dat minder omdat dan de sponsdikte en de sponshardheid meer vast staan.

Het gewicht valt bij zelfde laminaat natuurlijk hoger uit als de bladmaat groter wordt.
Zelfde gewichtstoename bij zelfde bladmaat maar zwaarder laminaat (per cm^2 ipv per kubieke cm) geeft een totaal ander resultaat. Blad smaller maken of korter geeft ook ander resultaat. Even uitleggen welke invloed het framegewicht heeft gaat dus gewoon niet. Bij het maken van een frame is het gewoon niet mogelijk één detail of faktor te veranderen zonder ook andere details te veranderen. Een detail is dan nooit "maar een detail". Met de rubbers is alleen ook nog veel variatie mogelijk wbt customizen.[/quote]

Danny1973
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Danny1973 » 22 Apr 2016, 09:50

Mde aan de hand van dit verhaal en om een beter vergelijk te maken met eerder combinaties gaan de xiom omega v asia rubbers naar de ai fukuhara pro en de rhyzmp naar de balasatec outer. Ik ga dit volgende week testen. De balasatec was niet heel levendig met de asia rubbers, die een redelijk harde spons hebben maar een behoorlijk softe toplaag. Met de rhyzmp is het frame heel levendig. De bal stuit hoog op en voelt heel licht aan. Hierdoor lijkt het frame direct veel sneller als met de OVA rubbers.
Jou opmerking dat een harder en zwaarder rubber beter zou passen is mede bepalend voor de keuze om de XIom op de AFP te zetten. Na mijn eerdere verslaving aan alle rubbers waar xiom op stond kon ik hun tempo van uitbrengen qua nieuwe rubbers niet meer bijhouden. Ook financieel gezien niet. Want net als alle andere merken zijn ze ook bij Xiom niet stil blijven staan qua prijs. Mijn eerste vega rubbers kocht ik nog voor €25, de nieuwste omegas zijn al het dubbele. Ik vind trouwens de vega serie nog steeds een serie die zeker aan te raden is. Zeker de vega europe is heel compleet en bruikbaar voor spelers die vanaf een normaal rubber richting tensors gaan.
Daar waar je aangeeft dat een frame te snel aanvoelt, en waar goede spelers/chinese topspelers kiezen voor de aanval kom ik zelf veel snelheid tekort. Toen ik 25 jaar terug bij de senioren kwam heb ik eerst jarenlang vijfde klasse gespeeld bij een team met wat oudere mannen. Mij werd steeds verteld om te gaan schuiven, bal op tafel houden. Op de een of andere manier is de schuifbal en plaatsen wel een belangrijke basis in mijn spel gebleven. Bij voorkeur twee drie aal strak schuiven en zoeken naar de opening met een fh spinbal, niet te snel maar met veel rotatie. Hier was ik voorheen te voorspelbaar mee. Een beetje redelijke tegenstander hield mij op mijn backhand, en ik liep wel om waardoor wegblokken op mijn forehand helaas te vaak voorkwam.
Gelukkig heb ik redelijk wat stapjes weten te maken, en speel ik ondertussen leuk mee in de tweede klasse. De basis qua spel is niet veel anders, maar het is wel slimmer, completer en beter geworden. Maar daar waar ik vaak schrijf over de hoeveelheid spin die ik ervaar met een combinatie is de compleetheid van een batje zeer belangrijk. Ik ben niet iemand die voor de eerst bal gaat, ballen flipt en smashen gebeurd ook niet veel. Een hoge bal sla ik voor de zekerheid meer met een spinslag dan een smash. Iets wat ik nooit echt beheerst heb. Ik vind het leuk om te lezen hoe jij over materiaal en combinaties nadenkt en schrijft. Het is bij mij toch vaak een keuze op een paar postieve reviews, en zin om eens wat anders te proberen. Buiten dat je natuurlijk mateiaal moet leren kennen en daar uiteindelijk van weet hoe je ermee kunt spelen, ben ik ook echt wel nieuwsgierig om zo nu en dan eens wat anders te testen. Ik vind dat zelfs wel een leuk onderdeel van tafeltennis, ondanks dat het ook niet altijd gioed uitpakt. Als dat wel zo was dat iedere verandering een verbetering was geweest dan had ik nu een wonderbatje gehad. Toch buiten alles om weet ik ondertussen ook echt wel dat het poppetje het meest bepalend is, en dat het belangrijk is om goed in je vel en tussen je oren moet zitten.
Donic Waldner World Champion 89 - 93 gram FL
FH: Donic acuda blue P2 2.0.
BH: Donic acuda blue p2 1.8mm

Donic Waldner World Champion 89 - 91 gram FL
FH: Joola Rhyzer 48 max
BH: Joola Rhyzer 48 2.0