Vraag over nieuwe rubbers

Hier kun je advies vinden of vragen over een batje dat past bij jouw speelstijl.
iCupboard
Beginner
Beginner

Vraag over nieuwe rubbers

Berichtdoor iCupboard » 21 Apr 2016, 15:33

Beste allemaal,
Ik speel nu een jaar ongeveer op de combinatie Stiga Chop and Drive op de backhand en de Mark V GPS op de forehand. Ik vind de combinatie erg fijn, maar het is toch NET niet helemaal wat ik zoek.

Ik vind de forehand denk ik iets te langzaam (Of ik weet niet precies wat er aan de hand is).

De backhand is wel goed, maar heeft niet niet wat ik zoek. Ik schuif heel veel met mijn backhand, laag en ver op de tafel. Forehand spin ik veel topspin.

Ik zoek eigenlijk op de backhand een rubber die heel veel spin geeft en langzaam is. Eigenlijk bijna een beetje het effect tegenhouden van de tegenstander, zonder dat het een anti spin rubber is. Ik dacht aan Reflectoid, Giant Dragon Submarine of Friendship 729 Super FX. Alle drie 1mm dikte.

Op de forehand heb ik gisteren tijdens oefenen iemand zijn rubbers mogen gebruiken, en vond ik voor de forehand de Donic Bluefire JP 03 erg fijn. Veel spin maar toch goede controle. Ik weet niet welke dikte hij had, maar dat gaat hij nog navragen.

Hebben jullie enig advies? Bedankt!

mank
Platinum Member
Platinum Member

Re: Vraag over nieuwe rubbers

Berichtdoor mank » 21 Apr 2016, 18:25

Hoi,

Submarine 1,0 mm en super fx 1,0 heb ik beide wel eens gekocht voor iemand en wat mee gespeeld.
Reflectoid ken ik niet maar heeft als voordeel -wat ik er toen van gelezen heb - een licht gewicht en als nadeel waarschijnlijk minder "nasty".. Wel het meest controleerbare bh rubber waarschijnlijk op allround frames of defensief frames maar te weinig gewicht om een off frame (voor een aanvallende fh) wat te temmen op backhand in 1 mm dikte, Daarvoor slaat een licht rubber in 1 mm dikte gewoon teveel door ongeacht welk rubber en kun je dus met zo,n frame minder goed snelheidsverschillen maken om het spel te ontregelen omdat het frame de snelheid teveel bepaald en het rubber het frame te weinig afdempt.
Super fx en submarine 1 mm zijn beide vrij zwaar,. Robuuste toplagen die voor heel veel spin kunnen meegaan en bij blokken van hardere ballen meer demping wat vooral op een wat offensiever frame dus een voordeel is.
Submarine heeft lange soepele noppen en super fx wat offensievere. Spons is bij submarine elastischer en bij super fx meer anti achtig.

Tussen die twee speelt submarine minder typisch chinees. Levendiger als je met bh een keer wilt openen of contra spelen.
De noppen zijn lang zodat de toplaag basis wat meebeweegt met de spin en daardoor de spin absorbeert. als je passief blokt.
Weinig spingevoelig dan.
Trek je nog even actief door met batje over de bal dan kun je zelf topspin geven en met 1 mm is hier ook niet een heel lange slag voor nodig. De lange noppen maken dit met veel controle mogelijk.
Resultaat is dan een tragere spinblok die met een scherpe hoek van tafel laag wegspringt en waarmee ook goed de hoeken zijn te bespelen , Topspinblok, vlakke blokballen, chopbloks, backhand kap allemaal mogelijk.
Super fx heeft evenveel controle maar meer door de trage spons. Op echt offensieve harde frames heeft dit rubber de meeste controle denk ik en kan ook goed hard met contra en blokballen worden gecounterd.

Omdat reflectoid zo licht is leent het zich waarschijnlijk goed voor def + frames, met wat groter blad of als je een heel licht batje wilt met allround frame.
Submarine vanaf allround tot en met offensiv frames,
Super fx op harde off frames en off + .

Misschien hebben anderen nog andere eventueel afwijkende ervaringen met deze rubbers maar dit zou ik dus aanhouden

iCupboard
Beginner
Beginner

Berichtdoor iCupboard » 21 Apr 2016, 19:51

Hoi,

Submarine 1,0 mm en super fx 1,0 heb ik beide wel eens gekocht voor iemand en wat mee gespeeld.
Reflectoid ken ik niet maar heeft als voordeel -wat ik er toen van gelezen heb - een licht gewicht en als nadeel waarschijnlijk minder "nasty".. Wel het meest controleerbare bh rubber waarschijnlijk op allround frames of defensief frames maar te weinig gewicht om een off frame (voor een aanvallende fh) wat te temmen op backhand in 1 mm dikte, Daarvoor slaat een licht rubber in 1 mm dikte gewoon teveel door ongeacht welk rubber en kun je dus met zo,n frame minder goed snelheidsverschillen maken om het spel te ontregelen omdat het frame de snelheid teveel bepaald en het rubber het frame te weinig afdempt.
Super fx en submarine 1 mm zijn beide vrij zwaar,. Robuuste toplagen die voor heel veel spin kunnen meegaan en bij blokken van hardere ballen meer demping wat vooral op een wat offensiever frame dus een voordeel is.
Submarine heeft lange soepele noppen en super fx wat offensievere. Spons is bij submarine elastischer en bij super fx meer anti achtig.

Tussen die twee speelt submarine minder typisch chinees. Levendiger als je met bh een keer wilt openen of contra spelen.
De noppen zijn lang zodat de toplaag basis wat meebeweegt met de spin en daardoor de spin absorbeert. als je passief blokt.
Weinig spingevoelig dan.
Trek je nog even actief door met batje over de bal dan kun je zelf topspin geven en met 1 mm is hier ook niet een heel lange slag voor nodig. De lange noppen maken dit met veel controle mogelijk.
Resultaat is dan een tragere spinblok die met een scherpe hoek van tafel laag wegspringt en waarmee ook goed de hoeken zijn te bespelen , Topspinblok, vlakke blokballen, chopbloks, backhand kap allemaal mogelijk.
Super fx heeft evenveel controle maar meer door de trage spons. Op echt offensieve harde frames heeft dit rubber de meeste controle denk ik en kan ook goed hard met contra en blokballen worden gecounterd.

Omdat reflectoid zo licht is leent het zich waarschijnlijk goed voor def + frames, met wat groter blad of als je een heel licht batje wilt met allround frame.
Submarine vanaf allround tot en met offensiv frames,
Super fx op harde off frames en off + .

Misschien hebben anderen nog andere eventueel afwijkende ervaringen met deze rubbers maar dit zou ik dus aanhouden
Bedankt voor je reactie! Alleen de Friendship Super FX zeg je dat het een anti spin spons is. Dat lijkt mij juist wat ik zoek, of niet? Ik zoek namelijk een spons die goed spin kan geven bij schuiven en steken. Ik heb zelf een Stiga Allround Classic frame. Is voor de FH de Bluefire JP03 die ik had genoemd goed?

Bedankt!

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 21 Apr 2016, 20:46

Toevallig had de jongen voor wie ik de submarine in 1,0 kocht hetzelfde frame. Ik zocht toen eigenlijk hetzelfde vor hem als jij nu voor jezelf. De friendship leek me op dat frame wat sloom. Ik twijfelde tussen reflectoid en submarine maar hij heeft een sterke trage topspin met zijn bh met veel spin. Submarine schatte ik in als beter daarvoor. en dit pakte ook goed uit.
Als je echt traag wilt kan een super fx alleen ook en schuiven is daarmee nog wat "viezer"mogelijk denk ik, Topspin alleen een stuk minder behalve direkt na de stuit boven tafel over de tafel gaan en met wat topspin controlerend overnemen verder lukt dat niet echt, Reflectoid zou ik eerder op een groter frame zetten behalve dus als je een heel licht batje wil. Dat heeft alleen nadelen wat betreft "vies" varieren met spin, snelheid enz. Ik ken dat rubber alleen niet dus dit is niet meer dan een inschatting tov de andere twee kandidaten.

De bluefires ken ik niet zo goed.. Ik zou niet een te bouncy rubber op zo,n flexibeler frame zetten. Dat versterkt elkaar en krijg je al gauw te veel van het een en/of het ander, Verder kan bijna alles wel in 1,8 en 2,0 mm en dikker zou ik op zo,n frame ook niet gaan.
De bluefire jp03 kan dan ook dus. Alleen voor mezelf of spelers die ik goed ken op de club zou ik meer gedetailleerd dan dit iets kunnen adviseren en dan moet ik ze ook zien spelen met een frame en rubbers
Dan zoek ik op intenet misschien een keer iets wat wat zachter of scherper speelt of meer of minder bouncy etc, Zonder eerst referentie te hebben aan spel, wat ik kan zien met een bepaalde speler, frame en rubbers is dat in detail onmogelijk. en beperk ik me tot wat over het algemeen algemeen, objektief goed combineert of wat een dikkere of dunnere, hardere of zachtere spons kan doen etc. Ik ga geen batjes bouwen via internet maar deel mijn ervaring en al dan niet vermeende inzichten,
Die veranderen ook nog wel eens dus ik zou mij wat dat betreft ook niet te serieus nemen :-).

iCupboard
Beginner
Beginner

Berichtdoor iCupboard » 21 Apr 2016, 21:11

Kan ik anders voor een bijdrage bij jullie op de club kunnen spelen voor een avond? Of wil je dat liever niet? En als dat kan, waar is de club gevestigd?

iCupboard
Beginner
Beginner

Berichtdoor iCupboard » 21 Apr 2016, 23:00

@mank Ik zoek denk ik een rubber die hun effect of vertraagt of tegenhoudt maar dat ik wel veel backspin met schuiven en steken kan bereiken. Ik speel vrijwel nooit topspin, en als ik dat wel doe, dan speel ik hem nooit snel.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 22 Apr 2016, 03:45

Dat kan met al die rubbers wel. Ik kan moeilijk zeggen welk van deze twee rubbers beter is. Ze zijn anders en ook beide anders dan chop en drive dus je zult sowieso je spel wat aan moeten passen. Submarine zit dichter bij chop en drive.
Ik speel in/bij Groningen maar we spelen alleen bedrijfsbond. Voorheen heb ik wel altijd nttb gespeeld maar de meeste spelers niet.
Als je wil een keer langs wilt komen even een pn sturen.

iCupboard
Beginner
Beginner

Berichtdoor iCupboard » 22 Apr 2016, 10:54

Bedankt voor alle informatie! Ik heb je een pb gestuurd.

iCupboard
Beginner
Beginner

Berichtdoor iCupboard » 22 Apr 2016, 17:11

Dat kan met al die rubbers wel. Ik kan moeilijk zeggen welk van deze twee rubbers beter is. Ze zijn anders en ook beide anders dan chop en drive dus je zult sowieso je spel wat aan moeten passen. Submarine zit dichter bij chop en drive.
Ik speel in/bij Groningen maar we spelen alleen bedrijfsbond. Voorheen heb ik wel altijd nttb gespeeld maar de meeste spelers niet.
Als je wil een keer langs wilt komen even een pn sturen.
Als ik totaal niet kap, eigenlijk. Wat ik vooral doe is zeg maar schuiven of steken. Is het dan nog een idee om lange noppen te overwegen? Of juist helemaal niet?

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 23 Apr 2016, 14:19

Icupboard,

Lange noppen is echt meer een ander spel. Als je daar mee bezig wil kun je dat denk ik beter erbij leren voor de fun met een reservebatje. Zo nu en dan een kwartiertje,spelen leer je de mogelijkheden kennen, krijg je meer inzicht in effecten en leer je er tegelijk al mee omgaan. Dan kun je zelf beslissen of het je ligt. Meer inzicht in effect komt bij elk type batje ook altijd van pas.
Je techniek met je gewone batje wordt er ook niet minder door. Dat idee is achterhaalt.

Ik heb geen Pb ontbangen.

iCupboard
Beginner
Beginner

Berichtdoor iCupboard » 23 Apr 2016, 22:51

Beste Mank,
Oh, dat is raar. Ik stuur het dan maar nog een keer. Wat zijn goedkope lange noppen om eens mee te oefenen dan?

Rob.

benxx
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor benxx » 24 Apr 2016, 00:19

Lange noppen van friendship kosten iets van 10 euro
Bijvoorbeeld deze: http://www.sporteurope.nl/nl/4/fri02000 ... p-755.aspx
Meppers 1, 2e klasse zuid-west

Weapon of choice:

Nimatsu Tsunami Combi Attack
BH Spinlord Strahlkraft OX