Nieuwe controlerende setup

Hier kun je advies vinden of vragen over een batje dat past bij jouw speelstijl.
Timo B.
Gold Member
Gold Member

Nieuwe controlerende setup

Berichtdoor Timo B. » 15 Apr 2017, 21:28

Best forumleden,

Zoals vele van jullie inmiddels wel weten speel ik bijna altijd met snelle frames én (te) snelle rubbers. Nu zit ik eraan te denken om komend seizoen eens niet zo eigenwijs te zijn en een controlerende setup te gaan proberen. Daarnaast ook noppen geprobeerd en besloten hier ook niet mee door te gaan omdat ik dan te beperkt met mijn backhand ga worden, terwijl ik daarmee juist wat meer mee wil gaan aanvallen (zowel blokken, tikken en spinnen).

Huidige setup:
Butterfly Zhang Jike Super ZLC
FH: Butterfly Tenergy 05 2.1
BH: Butterfly Tenergy 80 1.9

Ben wel nog steeds een groot fan van Butterfly dus een volgende setup moet wel weer Butterfly zijn.

Zelf zat ik te denken aan :
Butterfly Timo Boll ALL(+)
FH: Butterfly Sriver 1.9
BH: Butterfly Sriver FX 1.7 of 1.9

Benieuwd naar jullie reacties.

Groet,
Timo B.
Bijlagen
IMG_0364.JPG
OSP VIRTUOSO ‘MEPPER’ (Y)
DHS NEO SKYLINE 3 TG3 2.1
TIBHAR AURUS SOFT 1.9

MDP
Super Member
Super Member

Re: Nieuwe controlerende setup

Berichtdoor MDP » 15 Apr 2017, 22:33

Ik ken je speelstijl en niveau niet, maar een heel grote stap terug zetten lijkt me geen goed idee. Je kan misschien eens tragere rubbers op je huidige houtje leggen, of de rubbers die je nu hebt op een trager houtje? Als dat nog steeds te snel is, kan je dan toch de volledige stap zetten.

Ik zou ook nooit Sriver kopen. Enerzijds zijn er nog een hele pak rubbers die qua controle en snelheid ergens tussen sriver en tenergy zitten, dus een kleinere stap 'achteruit'. Anderzijds vind ik Sriver heel duur voor wat het maar is en zijn er veel goedkopere alternatieven.

Succes met de zoektocht!
Tenergy80 1.9mm
custom frame 68g
Xiom Vega Pro 2.0mm

krisvd
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor krisvd » 16 Apr 2017, 10:35

Hey Timo,

Ik heb ook altijd let te snelle houtjes (JM sZLC, Spirit) gespeeld met T05.
En voorheen altijd met Sriver FX.

Ik zou nooit terug gaan naar Sriver, daar ik de spin zou missen.
Ik heb nu de T05 (in 1,9mm) op een allround houtje, nl de Andro Temper Tech All+.

Hiermee heb ik nog steeds de grote hoeveelheid spin, maar heb nu wel controle en snelheid is niet wow meer, maar nog steeds ok, al moet je meer moeite doen.
En het is te zien aan mijn aantal gewonnen matchen dat ik er goed aan gedaan hebben om een tragere setup te gebruiken. (H)

Ik raad je aan om niet je houtje en rubbers samen te veranderen, maar 1 van beiden, anders kan je nooit vergelijken.

Speel ze!
Greetz,
Kris

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 16 Apr 2017, 11:31

Eens. Controle is voor groot deel terug te brengen op de spin snelheidsverhouding.
Met sriver ga je met spin al zoveel lager zitten dat je met framesnelheid ook onnodig veel lager zou moeten gaan en heel behoudend zou moeten spelen. Vast win je dan ook wel je partijen maar
het gaat richting zelfkastijding en je maakt er dan ook geen aantrekkelijker spel mee voor toeschouwers, trainingspartners en tegenstanders .
Probeer (ook voor jezelf) aantrekkelijk spel of de "spelbeleving" anders meer als uitgangspunt te nemen. Je eifen beleving, die van andere spelers tijdens wedstrijden en trainingen en ook toeschowuers. Elke individuele beleving hangt samen met de beleving van anderen.
Dan kom je mogelijk ook uit bij zo,n combinatie als Chris nu mee speelt en het soort combinatie waar je voorheen mee speelde valt dan eigenlijk al af omdat de controle te gering was om "spel" en daarmee spelbeleving algemeen incl ook je eigen beleving veel kans te geven.
Dan krijgt het wedstrijdelement teveel de overhand en is tafeltennis minder leuk, minder beleving
Op langere termijn betekent dat ook minder progressie omdat die uit de beleving moet ontstaan. via intrinsieke motivatie (zoals dat dan heet ) .

Sriver 1,7 zou nog wel kunnen als je de verdedigende kant van allround spel meer wilt aanhouden. Op bh bijv een 1,0 rubbertje en fh 1,7 sriver en dan een (niet te) grootblad defensief plus frame of gewoon allround.
Daarmee krijg je een betere spin snelheidsratio dan met het boll allround plus frame en je verleden als offensief speler en recent verleden met defensief spelen kun je dan kombineren . Zo,n spel is heel goed mogelijk tot en met landelijk niveau en ook wel hoger. De fh kan dan alleen net zo goed ook en tensor rubbertje zijn. Alleen ligt het aan jou persoonlijkheid ook hoe je zo,n spel beleefd. Dat moet wel aansluiten. wil het je beleving stimuleren. en als jij zo,n spel als een verplicht nummer uitvoert komt dat de beleving algemeen en van medespelers en tegenstanders ook niet ten goede.
Je eigen beleving staat nooit op zich en als de beleving van je tegenstanders positiever is door hoe jij speelt wordt je eigen beleving ook positiever.
Daar kan trouwens ook een keer kwaad worden en wat roepen bijhoren wat mij betreft. Humor ook.

Sriver op een boll Fame met vier koto lagen is voor topspin beperkt. Daar verlies je controle en dan zou je toch weer op een beperkter spel aansturen uitgaand van hoe je met je off + setups speelde omdat je denkt dat dat je spel wasen je daarnaar terug moet op lager niveau ipv dat die setups al bij voorbaat jou dat spel ook oplegden. De keuze ervoor was misschien vrij maar leidde niet tot veel vrijheid. Die vrijheid hebben topspelers er wel mee waardoor zulke batjes voor hun allround zijn maar daarvoor zijn dat ook topspelers en die begonnen nooit met zulke kombinaties. Eerst komt het allround spel en in praktijk blijft dat ook zo maar verandert het materiaal en ontwikkeld zich een persoonlijker spelstijl ipv op zwakke en sterke punten berekenend een spelstijl te kiezen. Die valkuil ben je denk ik ingevallen en daar had een trainer - vindt ik - je voor moeten behoeden of dat moeten proberen omdat die oog moet hebben voor de ontwikkeling van spelers op langere termijn,
Twee tensors op dat frame is als combinatie al veel completer. Komt de intrinsieke spelbeleving dus op termijn ten goede en dan ook de spelontwikkeling op termijn en daarmee "het niveau" waar je in mee kan komen nog los van mogelijjk direkt al betere resultaten..
Ik kom zo over als een soort dominee misschien maar dit is wel hoe ik ook toen ik trainer was spelers en spelersgroepen begeleidde en het werkt.
Didactisch is het algemeen ook een beproefde benadering trouwens.
Niet alleen werkt het voor individuele spelers maar voor de hele groep en wat dat betreft legde ik ook een verantwoordelijkheid bij individuele spelers als ik dat voor de beleving in de groep nodig vondt.
Ik had geen belang bij spelers die te veel ballen moeten rapen en/of anderen teveel ballen moeten laten rapen omdat ze te weinig controle hebben en anderen dan te weinig kans geven om te spelen en hun beleving verminderen.
Dat staat de beleving in de hele groep (die zich moet ontwikkelen ook) dan in de weg en daarmee mijn beleving als trainer en begeleider en het algemene resultaat van de trainingen ook.
Ik vindt dat het dan een goed recht is voor een trainer om dat niet te pikken en grenzen aan de individuele vrijheid te stellen. Als dat tot conflikt zou hebben geleidt (wat nooit gebeurt is) en de club zou de kant van de
speler(s) gekozen hebben dan had de club een andere trainer moeten zoeken :-). .
Dit heeft in zoverre met je materiaalvraag te maken dat je die vraag dus zelf ook meer kunt beatwoorden als je er wat anders tegenaan kijkt. Je kent je eigen spel beleving ook van het kijken naar wedstrijden en van toen je met tafeltennis begon met een of ander plankje en dan een volgend plankje . .
Wat maakt dan dat je blijft spelen of kijken als anderen spelen en wat maakt dat je dat juist niet doet ?
Als omstanders meeleven begint dat vaak bijde beleving van spelers en dat hangt samen met hoe ze spelen en met het materiaal waarmee ze dat doen.
Coaches en medespelers hebben vaak een andere beleving die meer resultaat gericht is en om die niet te laten overheersen kun je de beleving van de neutrale toeschouwer en van jezelf als neutrale toeschouwer wat meer mee laten wegen en ook op basis daarvan dan materiaal uitzoeken.

Ik heb wel eens ruzie gehad met een speler omdat we aan het praten waren langs de kant tijdens een oersaaie wedstrijd om te zien. Moet ik me daar dan wat van aantrekken of heeft die speler ook een verantwoordelijkheid naar het publiek zelfs al zijn dat maar een paar aanwezigen ?

Timo B.
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Timo B. » 23 Apr 2017, 09:43

Bedankt voor de reacties! Ik ben er alleen nog niet helemaal uit...

Speelstijl is voornamelijk serveren en na maximaal 2 ballen schuiven met een (meestal harde en vlakke) spinbal direct het punt maken. Met de backhand meestal vlak intikken, maar ga er ook steeds meer mee spinnen. En hier wil ik ook zeker mee doorgaan! Heb gemerkt dat ik met bolle spinballen met de backhand ook best redelijk wat punten kan pakken. Een slag die ik nooit echt geleerd en gebruikt heb, maar dit gaat steeds beter!

Qua frame vind ik het eigenlijk zonde om een andere aan te schaffen, aangezien ik een hele mooie en lekker in de hand liggende Butterfly Zhang Jike Super ZLC heb. Forehand speel ik al jaren met Tenergy 05 2.1 Is het raadzaam om hier bijvoorbeeld een 1.7/1.9 voor aan te schaffen dan om de snelheid enigszins te compenseren? Ga ik dit heel erg merken qua snelheid en/of spin als ik naar een dunnere variant ga? Voor op de backhand (heb vrijwel alle Tenergy's hiervoor in verschillende diktes reeds geprobeerd) ben ik erg nieuwsgierig geworden naar de nieuwe Butterfly Rozena. Zou dit een optie kunnen zijn en zo ja in welke dikte dan?

Niveau is schommelend tussen de 3e en 4e klasse. Afgelopen seizoen 52% gespeeld in de vierde klasse, maar dit was met een compleet ander frame en lange noppen op de backhand. Besloten om hier niet meer mee door te gaan. Frame en rubbers waar ik afgelopen seizoen mee gespeeld heb, heb ik reeds verkocht aan iemand bij ons op de vereniging (Sword Strange King III met Joola Rhyzm-P max en Spinlord Agenda OX). Komend seizoen met een ander team vermoedelijk in de 4e klasse en streef percentage is dan toch wel zo'n 75%

Enige frame waar ik héél misschien mijn JM SZLC nog voor zou willen ruilen is een in nieuwstaat verkerende Butterfly Innerforce Layer ZLC of Tiago Apolonia ZLC...
TIBHAR AURUS SOFT 1.9

Danny1973
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Danny1973 » 23 Apr 2017, 10:21

Wat heb jij de laaste paar jaar aan wat minder snel frame geprobeerd, buiten de verdedigende combi waar je begin van dit seizoen mee hebt gespeeld. Ik heb zelf aardig wat verschillende soorten frames gebruikt. Daarbij heb ik vaak het gevoel dat een snel en soms ook carbon frame mijn spel past. Nu speel ik juist met een stap trager volhout frame en merk dat ik minder verlies op slechte serviceontvangst, controle en blokken, en met iets meer gevoel, en een klein tikje minder power kan aanvallen. De plussen zijn groter dan de minnen. Wellicht dat je gewoon de tenergy zou kunnen blijven spelen, maar toch eens op zoek zou kunnen naar een all+ of off- 5 laags houten frame. De temper tech off- is echt een veelzijdig frame, en ook mijn huidige Dicon vind ik een zeer betaalbare goede optie. Ook yasaka heeft een paar goede 5 laags frames in deze catagorie. Mocht je het eens willen testen mag je wel een Dicon van mij lenen. Kan je eens kijken of dat wat voor jou is.
Sanwei Fextra 86 gram FL
FH: Donic acuda blue P2 2.0.
BH: Donic acuda blue p2 1.8mm

Sanwei Dynamo 92 gram FL
FH: Donic acuda blue p2 max
BH: Donic Acuda blue p2 1.8

Timo B.
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Timo B. » 23 Apr 2017, 10:24

Bedankt voor je advies en de mogelijkheid je frame eens te proberen Danny, wordt zéér gewaardeerd! Maar zoals je zelf inmiddels ook al weet is deze eigenwijs verslaafd aan materiaal van Butterfly. Vandaar ook dat ik, omdat me dat blijkbaar toch het beste bevalt, daarom graag bij materiaal van Butterfly blijf...
TIBHAR AURUS SOFT 1.9

Danny1973
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Danny1973 » 23 Apr 2017, 10:42

Geen probleem. Heb jij wel eens naar de W5 gekeken?
Sanwei Fextra 86 gram FL
FH: Donic acuda blue P2 2.0.
BH: Donic acuda blue p2 1.8mm

Sanwei Dynamo 92 gram FL
FH: Donic acuda blue p2 max
BH: Donic Acuda blue p2 1.8

Timo B.
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Timo B. » 23 Apr 2017, 11:27

Ja wel al eerder naar gekeken, maar deze wordt al een tijdje niet meer verkocht...
TIBHAR AURUS SOFT 1.9

van_doorn
Moderator
Moderator

Berichtdoor van_doorn » 24 Apr 2017, 11:27

En de Nittaku Acoustic? Je kunt hem eventueel wel lenen als je wilt :)
Butterfly Viscaria
Butterfly Tenergy 05
Xiom Vega Japan
Rating: 1608

If you can believe it, the mind can achieve it.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 27 Apr 2017, 17:39

Bij Butterfly Duitsland is naast de Europese Korbel ook de Japanversie te koop voor dertig euro meer,.
Het zou wat raar zijn als dat verder dezelfde frames zijn.
Zeker weten doe ik het nog steeds niet maar dat het om verschillende frames gaat wordt hierdoor waarschijnlijker,.
Als je met de beste kwaliteit composiet frames hebt gespeeld geef ik een experiment met een houten frame als dat boll forte frame weinig kans van slagen (op basis van mijn eigen ervaringen met de goedkopere Butterfly frames).
Alleen al in de beleving ga je dan denk ik wat missen. Met dertig euro
extra voor een goed Korbel frame (of via ebay ?) zou je daar uiteindelijk
meer plezier van kunnen hebben en zelfs goedkoper uit kunnen zijn.

Timo B.
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Timo B. » 27 Apr 2017, 22:16

En de Nittaku Acoustic? Je kunt hem eventueel wel lenen als je wilt :)
Bedankt voor het aanbod! Ik ga er even over nadenken ;)
TIBHAR AURUS SOFT 1.9

Timo B.
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Timo B. » 27 Apr 2017, 22:17

Bij Butterfly Duitsland is naast de Europese Korbel ook de Japanversie te koop voor dertig euro meer,.
Het zou wat raar zijn als dat verder dezelfde frames zijn.
Zeker weten doe ik het nog steeds niet maar dat het om verschillende frames gaat wordt hierdoor waarschijnlijker,.
Als je met de beste kwaliteit composiet frames hebt gespeeld geef ik een experiment met een houten frame als dat boll forte frame weinig kans van slagen (op basis van mijn eigen ervaringen met de goedkopere Butterfly frames).
Alleen al in de beleving ga je dan denk ik wat missen. Met dertig euro
extra voor een goed Korbel frame (of via ebay ?) zou je daar uiteindelijk
meer plezier van kunnen hebben en zelfs goedkoper uit kunnen zijn.
Ook deze tip ga ik even in mijn achterhoofd houden (Y)
TIBHAR AURUS SOFT 1.9

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 28 Apr 2017, 13:46

Voor zeg maar meer "carbonesk gevoel" tip ik natuurlijk ook eerder een frame gemaakt met natuurlijke lijm. Niet om het natuurlijk zijn maar vanwege het, gegeven een bepaalde houtcompositie, wat direkter, scherper en krachtiger gevoel .
Dat krachtige en stabiele hebben de griphelften ook nog wat invloed op.
De accoustic L zal bijvoorbeeld iets stabieler en krachtiger spelen -voor iemand die die gripmaat past - als de griphelften wat breder zijn. Ook wat minder spingevoelig wat de controle met rubbers als Tenergy ten goede kan komen.
De Tenor is de meest offensieve versie maar, ga ik vanuit, nog steeds meer gevoel en controle dan een off + frame met composiet.

PaddyNL
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor PaddyNL » 28 Apr 2017, 17:02

Hoi Timo,
De Korbel SK7 is een fijn hout. Nu hier ook in het forum aangeboden voor 45 Euro. Ik heb het zelf ook naast mijn Joo en het speelt lekker met Temergy. Made in Japan btw! Dus dit hout met misschien een tikkie minder dikte spons. In jou geval dan 1.9 en 1.7, toch? Nog snel genoeg, hoor!! 😉
Groet,
Patrick
Shot (S)oest 4
3e Klasse - Afdeling Midden

Frame: Butterfly Joo Sae Hyuk
FH: Butterfly Tenergy 05 - 1.7mm rood
BH: Butterfly Feint Long III - 1.1mm zwart

Timo B.
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Timo B. » 29 Apr 2017, 08:07

Zou het ergens zonde vinden om mijn Zhang Jike Super ZLC in mijn tas te laten en een ander frame aan te gaan schaffen. Blijft toch een ontzettend lekker frame, maar wel erg snel... Ga 'm ook zeker (nog) niet verkopen, want ik weet nu al dat ik er spijt van ga krijgen net als dat ik dat eerder van mijn Timo Boll ZLC gehad heb. Zou de volgende combinatie anders iets zijn :
Frame : Butterfly Zhang Jike Super ZLC
FH: Butterfly Tenergy 05 1.9
BH: Butterfly Rozena 1.7/1.9

De SK7 die hier op het forum wordt aangeboden is een recht handvat en ik speel altijd met flared/holrond...
TIBHAR AURUS SOFT 1.9

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 29 Apr 2017, 14:23

De Rozena denk je nu aan met het idee dat je daarmee vergevingsgezindheid inbouwt ipv het batje als geheel meer op je huidige niveau af te hoeven stemmen.
Dat rubber is wat minder spingevoelig dan de tenergies maar als iets geen controle problemen geeft door spingevoeligheid is het, door de korte dwell, een off + frame.
Dat is zelfs mee de reden dat je die frames fijn vindt spelen en fijn vindt spelen met rubbers als tenergy of rozena (wat nog steeds ook een spingevoelig rubber is). omdat die actief veel spin mogelijk maken wat ook een controle facet is als het frame heel offensief is.
Om je spel weer te ontwikkelen en vooruitgang te boeken zul je mijns inziens de spingevoeligheid eerst gek genoeg wat moeten opzoeken maar dan eerst via het frame.
Dat speelt dan wat minder lekker, want spingevoeliger, met tenergies maar dan kun je een minder spingevoelig rubber als Rozena nemen om dat te compenseren,
Dan kom je ook meer terecht bij het soort batje wat Butterfly bij de ontwikkeling van dat rubber voor ogen stond.

Timo B.
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Timo B. » 29 Apr 2017, 21:20

Zou een van onderstaande frames iets kunnen zijn dan:
Timo Boll Offensive
Timo Boll Forte
Michael Maze Magic
TIBHAR AURUS SOFT 1.9

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 30 Apr 2017, 13:00

Spinreactiviteit is niet perse ook spingevoelighed,
Spinreactiviteit is zeg maar de mate waarin de balfspronghoek zichtbaar afwijkt door inkomende spin als je een bal gewoon tegenhoudt en hoe dat nog afwijkt bij varierend raakpunt op het batje. Dat raakpunt zie je zelf alleen niet tijdens het spelen.
Spingevoeligheid zoals ik dat bedoel is meer de fysieke sensatie van oa het raakpunt en de balafspronghoek, ook wel feedback genoemd.
Die is over het algemeen wat helderder en duidelijker "veelzeggender" bij kwaliteits frames in zelfde genre ; je voelt het in praktijk allemaal meer zoals je iets beter kunt horen of zien en het gevoel is iets eerder dan het zien van het resultaat. Als dat gevoel beter is geeft dat betrouwbaarder informatie met beter inschatten van de spin die je kreeg toegespeeld en die je de ander zelf vervolgens toespeelt Beetje ingewikkeld misschien maar
de spin waarmee je iemand aanspeelt heeft ook invloed op wat de ander mogelijk gaat doen en welke hoeveelheid spin dan weer in de volgende bal zal zitten. Het "spinlezen" van de volgende bal die je krijgt toegespeeld begint al bij het aanvoelen van de spin waarmee je de ander de bal eerst toespeelt.

Met een kwaliteitsframe kun je dus ahw nog wat meer blind spelen omdat je alles meer voelt zoals je iets ziet of hoort en gevoel is dan altijd ook wat sneller en eerder dan het zien en horen van een afstand. .
Juist als je jaren lang frames met grote sweetspot gewend bent is de kans dat (of mate waarin) je met een kleinere sweetspot eerder de kluts teveel kwijt raakt groter met dan sterker nadelig gevolg op de controle.
Daardoor schat je de controle van een off + composiet frame waarschijnlijk ook hoger in dan de meeste andere spelers doen.
Met een kwaliteitsframe als een accoustic in dat genre frames is de sweetspot meestal ook wat groter maar het gevoel voor het raakpunt is tegelijk helderder, duidelijker , direkter en accurater. Bij composiet valt er gewoon ook minder te voelen omdat de balafsprong veel meer gelijk is onafhankelijk van waar de bal op het bat komt.

Doordat je zo lang met die off + frames speelde en daar je spel ook op gebouwd hebt ga je met een kleinere sweetspot vrij lang wat meer problemen houden..
Met een kwaliteitsframe in dit genre haal je dat wat sneller bij (dat is oa wat ik met kwaliteit bedoel) maar kun je ook sneller weer dezelfde dingen doen als met zo,n off + frame (als je er niet max tenergy 05 op zet maar wat minder spinreactieve rubbers.) door de extra reserve die het tov andere off - frames ook nog heeft voor afmaakslagen. De controle bij typische off + slagen blijft daardoor ook wat beter en ik neem aan dat die bij jou al goed ontwikkeld zijn en dat je wat dat betreft liefst ook niet te veel wilt verliezen.

Het natrillen wat mindere frames vaak doen is niet wat ik met gevoel bedoel.
Dat is meer een teken dat het gevoel juist niet goed door komt.
De impulsgeleding naar de hand kan dan minder energie afvoeren per trilling zodat er na de eerste puls meer rest-energie in het frame is achtergebleven voor de eerste natrilling.
Bij elke volgende natrilling komt er dan steeds weer wat door en steeds minder als bij een geluids galm waarbij het geluid in de ruimte gevangen zit tussen de muren.
De echos van de muren uit alle richtingen maken dan een soort blurr en de akkoustic is dan niet goed.
Frames als accoustic hebben een goeie "accoustic" en dat galmend natrillen dus minder en daarmee een wat direkter accurater gevoel wat helpt om goed in de rallye te komen en te blijven. Daarmee in het spel ook en de wedstrijd. Ook al wordt de spin misschien niet direkt gevoeld toch is die uit het gevoel meer of minder goed af te leiden vanaf de eerste slag tot en met de laatste in elke rallye. Hoe belangrijk de aangespeelde spin is voor de spin die terugkomt is merkbaar bij dubbel als de partner eerst met onbekend effect heeft opgeslagen. Probeer dan de volgende bal maar op tafel te spelen. Dat lukt misschien wel maar het is voor elke speler dan al moeilijker.

Kwaliteit in dit opzicht heb je natuurlijk alle mogelijke gradaties in en een Korbel of zo'n Maze magic frame is ook niet slecht maar accoustic is in dit opsicht en andere wel gewoon beter. Daar ga je niet gelijk veel beter door spelen maar op de langere duur betaald zich dat wel meer uit als meer progressie (in combinatie met training uiteraard)

Als voormalig composiet adept kan je dat dan benutten om sneller een inhaalslag te maken en zo nog een stuk spelontwikkeling door te maken.
Daar in kan de gevoeligheid van een frame (in positieve zin dus niet dat neurotisch natrillen wat niks met gevoel te maken heeft) een belangrijke faktor zijn die zo,n onderneming dan ook meer fun en kansrijk maakt.

Spin reaktiviteit is ook niet alleen negatief omdat die bijvoorbeeld ook helpt om een korte serve aan te flippen met wat topspin en dan genoeg hoogte te krijgen. Het vertaald zich dan als hogere balafsprong en al te laag moet dat dan ook niet zijn. Kwestie van per frame afstemmen met de rubbers
Voor een vol houten frame lijkt er bij jou, om wat voor reden ook, alleen meer een rem te zitten op wat je ervoor wilt uitgeven dan wanneer het gaat om komposiet frames.
Bij mij werkt dat eerder andersom.
Als ik veel hoger niveau zou spelen zou ik mogelijk wel meer interesse hebben in composiet frames maar op mijn niveau kom ik met mijn eigenbouw frames ook niks aan power tekort. Ik kan alle off + slagen prima spelen en dan zijn de controle, het gevoel en extra spin alleen maar bonus,.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 01 Mei 2017, 13:07

Overigens speelt de gewichtsverhouding bij elke framevergelijking natuurlijk ook een rol.
Japanse Primorac frames schijnen bijvoorbeeld gemiddeld wat zwaarder te zijn dan europese.
Ik kan me dus zelfs voorstellen dat Butterfly niks anders doet dan op verzoek van de europese importeur in Duitsland lichtere exemplaren uit te selecteren en voor de aziatische en Amerikaanse markt zwaardere.
Ook dan krijg je al verschillende waarderingen.
Het gemiddelde volhout all + of off - frame is ook lichter dan off + topspinframes.
Laat je een zware Japanse Korbel uitzoeken (tot bijna honderd gram komt voor)
dan kunnen typische off + slagen met twee Rozena of Tenergy rubbers ook duidelijk consistenter gespeeld worden dan met een exemplaar van 85 gram of nog lichter.
De spingevoeligheid neemt dan onder de druk minder toe want blijft consistenter over het frameblad-oppervlak (grotere sweetspot) bij wat varierend raakpunt.
Voor een volhoutje als alternatief voor een composiet frame kan het dus de moeite waard zijn om een frame op gewicht te bestellen.
Zo bestelde ik mijn Hurricane Hao destijds bij Vroco op een gewicht tussen 85 en 90 gram.
Hierop kreeg ik zelfs nog een mailtje terug met alle exemplaren die in die categorie vielen met per exemplaar het gewicht aangegeven. Ik had slechte ervaringen met te lichte all + en off- frames en wou ook niet een te dik, te stijf en gemiddeld zwaarder offensief frame.