keuze voor combi 2e klasse

Hier kun je advies vinden of vragen over een batje dat past bij jouw speelstijl.
mepper59
Silver Member
Silver Member

keuze voor combi 2e klasse

Berichtdoor mepper59 » 19 Apr 2017, 18:37

Ik heb de knoop doorgehakt ten aanzien van het volgend seizoen. Ik ga de "Mepper"spelen met 2x rhyzm -p 2.0.
De tenergy,s spelen lekker, ik verwacht echter meer close partijen en meer druk van de tegenstanders. Dan wil ik toch meer marge hebben en daarom ga ik met de rhyzm-p door. Scheelt ook financieel ïets", die zijn 33 euro per stuk ipv 56,90 voor de tenergy.s. Voor mij prima rubbers ,niet al te spingevoelig, spin voldoende en smash/contra ook. Wel iets minder spin bij service, maar dat neem ik dan voor lief aangezien ik in de rally toch vaak sterker uit de bus kom.
Meppuh!!
OSP Expert / custom Alser grip
tenergy 25 1.9
tenergy 25 1.9
elorating 1345

Danny1973
Gold Member
Gold Member

Re: keuze voor combi 2e klasse

Berichtdoor Danny1973 » 20 Apr 2017, 06:33

Lekker dat je het weer in de tweede klasse kunt gaan proberen. Uiteraard doe je dat met een OSP. Ik heb de mijne al een jaar niet gebruikt, maar zie dat nog steeds als een van de betere frames waar ik mee heb gespeeld. Mooie kwaliteit en uitstraling.
De Rhyzm-p is ook een goede keuze. Ik speelde er ook heerlijk mee. Een alleskunnet, waarbij sereveren en kort spelen net iets lastiger is dan mijn huidige acuda blue rubbers. Aanvallend zijn de joola rubbers echter net even wat gevaarlijker. Iets mee power.
Donic Waldner World Champion 89 - 93 gram FL
FH: Donic acuda blue P2 2.0.
BH: Donic acuda blue p2 1.8mm

Donic Waldner World Champion 89 - 91 gram FL
FH: Joola Rhyzer 48 max
BH: Joola Rhyzer 48 2.0

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 20 Apr 2017, 13:13

Wat bedoel je met gevaarlijk ? Scherpte, snelheid of power voor bepaalde slagen ? Of controle ? Controle kun je ook wedstrijden mee winnen.
Scherpte bedoel ik "de maximaal mogelijke spin bij lage snelheid" mee. Spinscherpte dus. Vertragend of iets versnellend maar niet zoveel dat de bal bij topspin over tafel gaat door te weinig spin in verhouding tot snelheid en/of te makkelijk, spinloos bij het schuiven door niet te veel snelheid maar ook weinig backspin omdat anders de snelheid te hoog zou worden.

De maximale spin bij een lange serve met hogere snelheid of bij een gemiddelde hardere countertopspin kan dan best lager zijn maar voor een groot deel van de rallyes is de hoeveelheid spin (die haalbaar is) hoger. Als meer haalbaar is is ook minder haalbaar dus staat voor spinvariatie dan ook een grotere range ter beschikking en daarmee voor spelvariatie ook,

Hiervoor is het combineren van rubbers en frame tot een batje misschien wel de belangrijkste faktor. Een hogere balafsprong door het rubber verliest een batje - tendentieel - aan spinscherpte.

Dit is goed te zien op het you tube filmpje waar Liu Guoliang zijn korte backhand serve met korte noppen demonstreert aan spelers van het chinese team..
De Backside spelers van het nationale chinese team krijgen niet die hoeveelheid spin in een bal bij zelfde lage snelheid,
Ook trage topspins kunnen goeie korte noppen spelers met daarvoor geschikte nopjes met behoorlik veel effect spelen en ook lastig in te schatten hoeveel. Dit is weliswaar een uitzonderlijke slag met een opgooi ipv aangespeelde bal maar korte nopjes laten veel spin toe als aan de snelheid maar genoeg een grens gesteld is waar spelers met backside rubbers dan problemen mee krijgen en gedwongen met minder spin moeten spelen en
dus minder scherp kunnen spelen.
Dit heeft te maken met de hoek tussen de richting van waaruit de bal komt en die van de slag, Kong linghi kan de bal alleen onderop raken als hij voldoende spin geeft en de bal dun aansnijdt met niet te veel duk op het frame zodat hij meer dwell rijgt en meer spin en genoeg lengte als hij voldoende spin zet, Bij een backside rubber zou het batje achterover moeten hellen en of ontstaat mer snelheid bij zelfde hoeveelheid spin.
Dan is het geen korte serve meer.
Bij topspin net zo. Als niet voldoende spin gezet wordt gaan veel ballen het net in mmaar dan is het en kwetie van meer spin zetten. Als iemand dat lukt speelt een rubber met vlakkere balafsprong met meer spin want de scpinscherpte is beter, De speler zelf moet die scherpte wel op kunnen brengen en uit het rubber kunnen halen dus voor iedereen ligt de grens ergens anders. Een minder offensief en of zwaarder frame (dus niet als het tegelijk ook sneller is) maakt het een speler alleen makkelijker om de spinscherpte van een rubber (de toplaag) ook voldoende te kunnen benutten.
Een relatief trage frameopbouw met niet te veel snelheid werkt in praktijk dus beter en houten frames daardoor ook beter dan composiet. Een meer vertragende spons als bij chinese rubbers of harder en zwaarder of dunner kan ook allemaal helpen hiervoor meer uit een toolaag te halen en dan heeft een spinscherpere toplaag ook zin hiervoor. Alleen tafeltennis is meer dan alleen dit en voor niks gaat de zon op.

Was dit wat je bedoelde met dat de Joola rubbers gevaarlijker zijn en dan ook de extra variatie mogelijkheden meegerekent ? :)
Dat denk ik en dat bedoelt Mepper denk ik ook maar dan andersom.
Hij levert alleen liever wat in op dat gebiedt en vertrouwd meer op zijn contra en blokspel.

Beide gaat alleen ook prima samen zoals Kong linghui aantoont. Kontra en blokken is met een korte noppen rubber immers ook uitstekend te doen.
Alleen bij nog vrij lage snelheid verliest een korte nop het al in spin opzicht tov een backside. Dat is een te groot deel van de slagen maar juist omdat de spinscherpte hoger is blijft de spin dan lager,
Een trager maar robuust (en daarmee zwaar) genoeg frame is voor zowel kontra als scherpe spin en sterke variatie geschikt te maken met een rubber wat de balafsprong vlakker maakt.
Het rubber vermindert dan tegelijk de spingevoeligheid. T25 is hier een goed voorbeeld van.
T64 is minder "spinscherp" maar wel soepeler en niet te hoge balafsprong dus niet al te spingevoelig. Dus veel en makkelijk varieren tussen snellere topspins en tragere zonder dat de power maximaal is of de scherpte extreem hoog. Ik vond het op een abachi limba frame en in 1,9 mm alleen voldoende en er is meer dan alleen spinscherpte. Met backhand openen heb ik ook zelf lang niet de spinscherpte als met fh (zoals bij backspin geven waarbij ik met backhand scherper kan. Ik verlies dan meer controle als met fh dus houdt ik het safer en speel wat snellere topspins. T64 vond ik daarvoor fenomenaal goed op dat frame en scherp genoeg dus voor mijn bh omdat ik zelf meest niet scherper kan dan het rubber en spinscherpte met schuiven (die ook nog behoorlijk was dankzij de dunnere spons) minder belangrijk vindt. Daarbij is het minder spingevoelig. Qua spin scherpe rubbers als t25 zijn namelijk gevoelig voor spin als de tegenstander ook scherp op spin kan spelen. Korte noppen spelers heben bijvoorbeeld ook vaak moeite met korte serves (dus lage snelheid) waar toch veel effect in zit, T25 lijkt me dit net zo te zijn. T64 is daaromde makkelijkste toplaag op niet te offensieve frames. Pas bij licht snelle stijve off frames en off + frames wordt het een moeilijk rubber omdat spelers dan moeite met het frame gaan krijgen. T05 en t25 temmen zulke frames meer en voor de controle kan dat dan gunstig uitpakken tot ze een speler tegen komen die wat scherper op spin kan spelen dan de gemiddelde speler waar ze anders tegen speler. Zelfs als die een klasse lager speelt wordt dat dan een gevaarlijke tegenstander vooral door de grotere range van de spinvariatie waardoor ook het inschatten van de spin meer variatie gaat geven van te weinig tot teveel ingeschat met dan "slordige" (maar ondertussen gewoon afgedwongen) fouten tot gevolg. Wat simpeler spelende spelers voelen ze zich dan meer in hun element omdat ze dan de power van zo,n batje beter kunnen benutten en makkelijk tot scoren komen.
Daarmee is aan het spelniveau alleenwel een plafond gesteld want een klasse hoger is de spinscherpte gemiddeld hoger. Dat is het belangrijkste verschil. Mepper maakt op zich dus een goeie keus omdat hij zelf minder een spinspeler is of wil zijn (ivm blessure gevoeligheid bijvoorbeeld, scherp op spin spelen kan fysiek best belastend zijn ook daarom vond ik t64 prettig spelen. ) en zijn frame ook al redelijk wat spinscherpte toelaat.
Jij maakt vast ook een goeie keus op basis van ervaring maar welk rubber voor jou bij jou frame hiervoor goed (genoeg) werkt en welke minder is niet alleen persoonlijk maar hangt ook van het frame af. Meer dan nodig van iets of dan benut kan worden gaat meestal ten koste van wat wel nuttig of zinvol zou zijn. Meer scherpte dan benut kan worden op bh kan bijvoorbeeld ten koste gaan van de souplesse of controle die wel benut zou kunnen worden.
Dan heb je aan de power en spinscherpte van een t25 dus weinig op bh maar wel de last van spingevoeligheid. Meer lasten en minder lusten en dat voor die prijs. Dat is dan inderdaad zonde van het geld. T64 en huidige tensors is ook wat minder verschil denk ik maar voor mij pakte de combinatie van souplesse en snelheid met niet te veel spingevoeligheid en nog behoorlijke spinscherpte op bh goed uit en fh was het misschien niet optimaal maar ook makkelijk spelend, fysiek goed vol te houden gedurende een paar wedstrijden (dat telt voor mij tegenwoordig meer mee dan toen ik jonger was).

mepper59
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor mepper59 » 20 Apr 2017, 19:18

ik lever iets maximale spin/snelheid van de T25 in voor iets meer controle/spinongevoeligheid, verder kan ik met de R-P alle slagen vol maken/raken met de goeie lengte op de Mepper.
Heb ook de 05 en de 80 getest, maar die kan ik alleen max benutten als ik zelf volle druk kan zetten, en dat gaat geheid minder gebeuren in de 2e. Zoals Mank al aangaf ,door betere services van de tegenstander en/of een betere ontvangst. Of ik moet zoveel meer betere ,vooral fysieke ,conditie opbouwen de komende maanden en op mijn vastheid trainen, die komt wel terug,maar langzaam. Met de R-P kan ik met meer gemak varieren tussen iets passiever/ onder druk of zelf gaan dan de T-serie.
De T-serie is voor mijn gevoel echt om zelf aan te vallen, zodra ik iets passiever werd of onder druk kwam ging ik makkelijker fouten maken
We gaan het meemaken in september.
Ik ga deze zomer extra trainen op service/ontvangst en BH openen, mijn maatje heeft een tafel thuis. Komt goed uit. FH zit wel goed.
OSP Expert / custom Alser grip
tenergy 25 1.9
tenergy 25 1.9
elorating 1345