OSP "Mepper" + rubbercombi tuning

Hier kun je advies vinden of vragen over een batje dat past bij jouw speelstijl.
mepper59
Silver Member
Silver Member

OSP "Mepper" + rubbercombi tuning

Berichtdoor mepper59 » 21 Mei 2017, 12:17

Mijn OSP Virtuoso-S met custom Alser grip vraagt een andere rubbercombi dan mijn Expert. Hij is sneller/feller/vlakker en directer.
Ik heb er nu Joola maxxx-p 2.0 op de BH gezet en dat past voor mij beter dan de rhyzm-p, de spons is iets zachter(42,5),en bij BH spin krijg ik er nu iets meer lift in met iets minder tempo waardoor de ballen mooi achterop komen. En ik kan nu vol doorhalen zonder dat de bal er over heen vliegt .Prettig :)
Op de FH had ik rhyzm-p 2.0 en dat ging prima, vlakke tikken erg scherp. Ik mis alleen iets spin/boog en daarom ga ik het nog eens met max dikte testen. Timo, bedankt ;)
Tot nu toe heb ik nooit lekker gespeeld met max dikte in het verleden, maar ik geef het nog een kans op dit frame, en anders is misschien de maxxx-p in max nog een optie omdat het frame best scherp speelt ,veel meer dan de standaard Virtuoso. Dat kan ik mooi vergelijken omdat mijn teamie met mijn oude standaard V speelt, met vergelijkbare rubbers(rakza X en rakza X soft) en dikte.
Ben Benieuwd.
Mep ze! :D
OSP Virtuoso -S (157x150) / 91 gram/ custom Alser grip
Tenergy 80 2.1
Rozena 2.1
ELO rating 1349 :) High score... ;)

mank
Platinum Member
Platinum Member

Re: OSP "Mepper" + rubbercombi tuning

Berichtdoor mank » 02 Jul 2017, 11:59

http://mytabletennis.net/forum/forum_po ... N=1#986569

Deze thread geft mijn ervaring weer met tenergy 64 1,9 op een houten framepje (eerste post) en met composiet en hout (laatste post).
De t64 had een vlakkere balafsprong dan maxdikte t05 die ik ook getest heb op zelfde frame.
Mijn trage topspins kon en moest ik hierdoor iets eerder nemen,(met mijn lengte komt dat bij mij ergonomisch ook goed uit)
waardoor die minder bol hoefden en aankwamen.
Dan ontstaat door het vlakkere trajekt een minder hoog opspringende trage topspin of snellere ook.
Plus dat contra en smash en flip makkelijker ging en blokken en overnemen van topspin ook veel zekerder .
Alles ging opeens goed dor de kombinatie waar ik eerder vaak "mankementen" had waardoor mijn spel eenzijdiger werd.
Als trage topspins te hoog opkomen doordat ze te bol zijn en/of te weinig spin hebben kan ik ze tegen veel spelers namelijk gewoon niet spelen.
De afstemming van de balafsprong gaat het dus om. Niet te vlak niet te hoog en daar zit ook altijd een persoonlijk element in.
Iemand die een hoge balafsprong gewend is en altijd met een sterkere curve opent zou met zo,n combinatie natuurlijk meer moeite hebben om traag te openen (met extra veel spin). Dan moet ik de bal immers ook lager nemen dan bij een snelle topspin en nog wel de hoogte kunnen halen.
Hierdoor moet de bal eerst omhoog, verliest snelheid en krijgt minder voorwaartse snelheid mee.
Anders zou een trage topspin een langzame snelle topspin worden en daarmee een ander soort topspin.
Die speel ik ook als er bijvoorbeeld een goeie plaatsingsmogelijkheid naar een hoek is. Een snelle topspin die nog voor de zijnlijn gepasseerd wordt op tafel komt. Eventueel met zij-topspin. Die kan niet te hard gespeeld worden maar moet ook niet te zacht gepeeld zijn.
Met t05 op dat frame kwamen die gauw te lang en/of te hoog. Dan lager proberen vaker het net in ook.
Puur door de sterkere spingevoeligheid op backspinvariaties omdat ik geen spin kan lezen.
Als ze tegen mij spelen zetten tegenstanders nooit op de bal hoeveel rotaties die per seconde maakt.
Oneerlijk eigenlijk maar aan de andere kant doe ik dat zelf ook niet. Toch eerlijk dus.

Zo zoek jij ook naar een combinatie die net goed valt. Beetje te laag in begin is vaak wel te overkomen vooral als je hoger gewend bent terwijl te hoog ten koste van de kwaliteit van de openingen en openingvariatie gaat en ook de kontrole.
Inspelen van een frame maakyt de balafsprong ook niet vlakker eerder hoger.
Rubbers krijgen op den duur als het lijmeffect nalaat wel een geleidelijk vlakkere balafsprong bij het openen.
Dat gebeurde met de t64 ook,
Mijn trage toospin werd hierdoor geleidelijk minder waarbij ik de bal waarschijnlijk minder ver durfde laten zakken (na het hoogste punt).
In ieder geval is voor mij duidelijk dat rubbers en frame in samenhang gekozen moeten worden. Het rubbermet potentieel de meeste spin geeft niet per definitie de beste trage opening en zekerder hoeft ook niet minder kwaliteit te betekenen.

Mijn ervaring met composiet is dat ik als ik er even mee spel (maandje of twee maand) het eerst geweldig goed gaat maar dat mijn vorm vervolgens vermindert door volgens mij het mindere gevoel voor de spin via de feedback. Dat werkt door op het aanvoelen van de spin als vormaspect ook. Of iets vergelijkbaars met het aanvoelen van het raakpunt op het batje bijvoorbeeld
Met dat de vorm wegzakt ga ik minder spelen en even een houten frame testend voelde ik het gevoel opeens terugkomen en de vorm stijgen als altijd bij het inspelen. Alsof ik met het composiet frame nooit echt ingespeeld raakte. Dan ervaarde ik een houten frame ok als in die latste post wordt omschreven.
Als je elke keer een klein beetje minder ingespeled raakt gaat dat op den duur ten koste van de vorm die normaal haalbaar is,
Zoiets. Vorm bljft ook altijd iets ongrijpbaars. Dit is dan ook niet meer dan een persoonlijke overtuiging die ik niet hard kan maken. Ben wel benieuwd of anderen vergelijkbare ervaringen hebben van vormstijging (of algemeen verbetering want als je met goeie vorm traint is de training ook effectiever) door meer gevoel of daling door minder.
Balsa frames krijg ik ook last van vormdaling. De framekern speelt daarom denk ik een belangrijke rol.
Bij balsa is die star door de dikte terwijl een zwaardere abachi kern vaak flexibeler is.
Bij composiet verstarren de composiet lagen de kern (innerforce) of de buitenlagen.
Ook die spelen een rol dus en de tussenlagen meer een onderscheiddende.
Het gevoel kan dan een combinatie zijn van snelheidsgevoel (en doseren) waarvoor de kern een belangrijke rol speelt en spingevoel waarvoor de buitenlagen een belangrijker rol spelen.
Zet j daar vomposiet tussen dan verlies ik dus spin gevoel of snelheidsgevoel en feedback.
Beide heb ik nodig om mijn vorm op peil te houden.
Dat is de theorie ongeveer.

Volgens mij moet de feedback bij jou Osp frames ook beter zijn dan bij de standaard versies. Het doeseren van de snelheid iwas in begin alleen wat lastiger waarschijnlijk en ook wat kritischer voor wat betreft de rubberkeus misschien, Dit omdat bij de standaard Osp frames een vergevingsgezindheid zit ingebouwd door het dempend effect van die abachistrips.
Tegelijk geeft dat ook een minder direkte feedback. Alsof die iets later komt of meer tijd vergt. Mogelijk merk je dit nu ook aan vooruitgang die je inmiddels geboekt hebt qua spel ?
Technisch zijn jou frames wat meer veeleisend. Dat geldt alleen ook voor de offensievere Osp frames.

mepper59
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor mepper59 » 03 Jul 2017, 18:30

Hoi .
Ja ik merk dat ik meer tijd nodig heb om te wennen aan de'' Mepper", dan ik had verwacht. Hij speelt echt scherper dan de Expert, en dat pakt soms goed uit en soms nog steeds niet. Maar ik blijf er mee spelen, ik heb er meer power mee, nu met de Rozena testen. 2.1 en 1.9
Tenergy 80 2.1
Rozena 2.1

Danny1973
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Danny1973 » 03 Jul 2017, 20:44

Het blijft soms een zoektochtje. Volgens mij zijn wij hier op het forum de meest besluitloze ping-pong liefhebbers. Rubbertje op dit frame. Toch even dat rubbertje testen. Al met al kom je toch vaak weer op een eerdere combi terug omdat deze beter leek dan de vorige. Het blijft een lastige zoektocht, maar ook wel heel leuk. In jou geval in ieder geval een OSP als basis...en ik verwacht komend seizoen rhyzm rubbers. Bij mij zal het waarschijnlijk gewoon weer op de Dicon uitkomen.
Donic Waldner Dicon 84 gram FL
FH: Donic acuda blue P2 2.0.
BH: Donic acuda blue p2 1.8mm

Donic Waldner Dicon 86 gram FL
FH: Donic acuda blue p2 max

ELO-Rating 1438

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 03 Jul 2017, 23:06

:) Dit technisch wat moeilijker spelen kun je ook opvatten als veeleisender tov vergevingsgezinder voor de standaard versie. Het veeleisende maar ook belonende als je het goed doet en goeie slagkeuzes maakt werkt dan als een doorlopende trainingsimpuls op techniek en timing door en op het maken van de foeie taktische keuzes. Daardoor scherpt dat over langere periodes gezien allemaal nog wel aan. Leeftijd staat daar ook los van of vrijwel.

Als met elke trainingsprikkel moet je alleen niet idioot hoog grijpen maar met deze framebladen van Osp gebeurt dat niet zo gauw,
Mepper heeft deels nu de aanvallende voordelen van een composiet frame maar met meer gevoel. Dat is k ook nodig om zo,n trainingsprikkel effectief te laten uitwerken.
De precisie van de timing, de dikte van raken, waar op het batje, gaat geleidelijk aan dan verbeteren vanuit dat gevoel en met extra veel beloning en consitentie verbetering waarvoor je dan traint zonder zelfs te hoeven trainen.. Gewoon spelen en veel fouten maken waarvan je vanzelf leert

Dat gaat echt niet allemaal uitwerken in een paar week tijd voor een competitie begint Daar gaat een jaar overheen of als je geluk hebt langer. Langer betekent namelijk dat er nog meer progressie in zit omdat het frame dat potentieel in zich heeft. Het kan alleen ook betekenen dat het te hoog gegrepen is als het te lang duurt maar met deze twee bladen moet dat dus wel meevallen
Het gaat niet om racemotoren waarbij alleen de gashendel open gedraait hoeft te worden om er achter te komen wat er in zit aan vermogen en dan moet op consistent niet de bocht uitvliegen ook getraint worden.

Verschil is ook dat er meer gevoelsdirektheid in zit wat beter kombineert met hardere spons. Daardoor kreeg Mepper denk ik ook voorkeur voor wat hardere spons. Dat maakt een batje veeleisender maar het frame relatief ook vaak makkelijker met zulke rubbers qua spingevoeligheid. Ik zou er ook geen vega europe op adviseren voor meer controle bijvoorbeeld..
Minder gevorderde spelers zijn met zulke frames beter af met een niet te moeilijk chinees fh rubber en op bh een klassieker.
Tussen zulke rubbers en twee tenergies of de top chinese rubbers zit genoeg variatie mogelijkheidheid tegenwoordig.

mepper59
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor mepper59 » 04 Jul 2017, 15:25

Hahaha, mischien wel Danny, ;) . In ieder geval vind ik de toegenomen scherpte wel prettig, alleen duurt het even om er mee om te leren gaan tov de al tammere Expert, die is nu 2,5 jaar oud en heeft nog de standaard gripopbouw.
Gisteren getest met de Rozena, 2.1 en 1.9 FH/BH en dat beviel me prima. Hele avond mee gespeeld tegen verschillende spelers. Rubber heeft duidelijk andere spel facetten als een "normale"tenergy. Veel minder katapult, behalve als ik er zelf meer swung in zet. Bij het kort kort spel erg fijn te doseren, nauwelijks moeite mee. Bij power aanval krijgt het wel een kick, dus dat gaat nog wel soms te hard, raar gevoel, alsof ik met een balsaframe speel.Maar wel ruim voldoende spin en ook stuk minder gevoelig voor inkomende spin. Daardoor ook lagere boog,dus iets eerder raken voor mij bij topspin, lukt wel.
Deze blijven er voorlopig op zitten. Merk wel relatief veel verschil tussen 2.1 en 1.9, meer dan bij andere rubbers(R-P ,Rasant e.d)Maar dat kan ook aan het frame liggen. Is geen groot bezwaar,meer ook gewenning dat ik dus meer door kan slaan met mijn BH.Verder prima rubber.
En het voelt "direkter' vergeleken met de Rhyzm/Rasant, ook prettig.
Al met al prima combi zo. La ze maar kommme volgend seizoen :P :P
Tenergy 80 2.1
Rozena 2.1

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 05 Jul 2017, 00:53

Je had toch ook een expert met Alser grip of vergis ik me daarmee ?

Er is trouwens nog een andere tussenvariant mogelijk.
Dan Is de buitenste laag die nu uit notenhout bestaat bijvoorbeeld van cederhout, Okoume, Gabon of abachi.
Zachtere houtsoorten. gevolgd door een hardere laag en dan een abachiplaag maar dunner.
De hardste laag zit dan dichter op het frameblad en wordt ook iets langer .waarbij het abachi voetje -wat anders vrij ver onder de notenlaag uitsteekt - wat korter uitsteekt,.
Ook dan ontstaat een meer direkt spelend frame.
Het voetje krijgt dan meer ondersteuning door het naar voren komen richting blad van de sterkere notenlaag of iets als Meranti. Direkt tegen het blad kan nog een extra dun laagje sterker hout als ook bij de standaard versie. Dit is heel geschikt als je een meer kontrolerend allroundspel speelt. Kwartiers cederhout gebruikt Nitaku bijvoorbeeld bij het Ludeack frame. Beetje zachter handgevoel ook.
http://www.ebest2008.com/home/upload/gp ... 5507de.jpg
Twee dunnere hardhout strips met abachi er tussen (denk ik) en dan ceder.
Ook zoiets kan Palatinus natuurlijk custom maken.
De alser grip was ook extra sterk omdat er vroeger nog meer gemept moest worden om een rallye te beslissen. Daar was natuurlijk ook meer tijd voor toen iedereen nog zonder snellijm speelde en topspins kwamen ook vaker wat hoger op na de stuit
Dat gaf smashkansen en daar geeft zo,n alser grip of Johansson de nodige stevigheid, direktheid en stabiliteit voor.

mepper59
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor mepper59 » 05 Jul 2017, 19:22

Hoi,
de Expert had wel de Alser-maatvoering ,maar verder standaard opbouw. vandaar het grote verschil met de "Mepper". Ik ervaar precies wat je beschrijft, de direktheid/stevigheid .smashen gaat ook behoorlijk makkelijk. Spinnen vraagt wat meer inzet van mij ivm de Expert,maar als ik hem goed raak is die sneller en lager en meestal punt.
De Ludeack heb ik ook wel eens gespeeld,die was toch nog zachter dan wat ik nu ervaar. Vind het wel prettig die harde direkte melding, met de Rozena pakte het goed uit maandag. Klinkt raar maar in kort kort spel is het gevoel net anti-topspin rubber, bijna ongevoelig voor inkomende spin en erg vertragend/controlerend. Kan de ballen heel makkelijk heel kort leggen..Bij tempoversnellen wordt het meer een ëcht"rubber..richting tenergy. Vreemde combi,maar bevalt me wel. Soort hybride gevoel.
Tenergy 80 2.1
Rozena 2.1

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 06 Jul 2017, 02:06

Hoi,

Je Rozena's zijn ook nog nieuw misschien ?
Je Virtuoso is ook niet" snel" dan als je zelf maar "met zachte hand" kunt spelen als het nodig is.
Dat is met de standaard griphelften minder nodig omdat die dikke abachistrips en het uitstekende voetje ervan ook al zacht zijn. Dat bouwt in dat de frames dan nog traag zijn maar spingevoeliger als je - bij ingeving - opeens wilt flippen of tikken.

Het Ludeack frame is in meer opzichten een ander frame. Een dunner flexibeler soort Clipper met net als bij het clipper frame abachi sperlagen ipv Limba, Dat geeft ook al een zachter gevoel.

"Als ze goed komen dan ook echt goed"
Dat bedoel ik met scherpte. .
Iets moeilijker omdat je slagrichting een sterkere hoek maakt tov de richting waarin de bal vertrekt bij een iets eerder raakpunt en of je moet zelf gewoon meer spin zetten. Daar meer energie in investeren.
Dat kost wat maar dan heb je ook wat.
Vooral langere spelers (zoals ik) die moeite hebben met een laat raakmoment (ivm de hoogte van waar de bal dan gespeeld moet worden) hebben denk ik baat bij zo,n gripaanpassing als het om Osp frames gaat.
De vlakkere balafsprong maakt het mogelijk een serve zonder spin bijvoorbeeld nog achterop te kunnen spinnen zonder dat die te hoog en ver wegspringt en zonder de bal al te ver te hoeven laten komen.
De alser grip maakt dat je Virtuoso minder stereotyp klassiek, moderner speelt dan met de Osp standaard griphelften.. :). .Met Tenergies tenminste of Rozena.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 07 Jul 2017, 01:23

Het is ook zeker niet de bladflex die mij bij mijn virtuoso plus (en later nog een Osp Martin later) tegenstond,
Zo bedoel ik het niet.
Puur hoe die tot stand komt. met het reflex systeem van de harde buitenschalen en zachte binnenlagen
van de griphelften. Ik kies dan liever zelfs een wat flexibeler blad dan zulke griphelften omdat dit dan beter met wat hardere spons samengaat.
Toen Osp met hun lijn van frames kwam was Tenergy er ook nog niet. Volgens mij zijn de Osp frames dan ook beter in combinatie met zachtere spons.
Er zijn wel spelers die met hardere spons rubbers uit tweede of derde lijn lekker lange topspins ermee kunnen spelen maar dat is ook niet perse het soort spel wat bij die rubbers past, Eerder is het probleem met zulke rubbers ook (net als met vijflaags houten frames) om niet al te snel van tafel te hoeven,
Ik houdt ook gewoon niet van dat bolle spel met te snel naar achteren gaan.
Dat iemand een Osp Martin koopt en het frame dan weer wegdoet via dit forum
omdat het - denk ik - nog als te flexibel en spingevoelig wordt ervaren mag gewoon niet vindt ik. Niet bij die bladopbouw,.
Het irriteert me ook dat hierdoor een stereotype vooroordeel over klassieke houten frames in stand gehouden wordt wat uit de klassieke rubbers en het spelen zonder snellijm voortkomt.

mepper59
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor mepper59 » 29 Aug 2017, 20:18

Update,
na wat trainingspartijen en trainen bij mijn teamie thuis, toch een aanpassing.
Ik vond de 1.9 op mijn BH toch te direkt/hard,en wisselvallig, net of het frame teveel doorkwam spelen en minder makkelijk te doseren als de 2.1 op mijn FH. Vooral met spinnen bleef te vlak op BH.
Nu de 2.1 op de BH, een unicum voor mij....,maar als ik met de 2.1 speelde op de BH had ik meer gevoel/dosering. en twijfel tussen een 05 of een 80 op de FH,ook 2.1.Gisteren met de 05 gespeeld volgende week met de 80. :)
Tenergy 80 2.1
Rozena 2.1

Danny1973
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Danny1973 » 30 Aug 2017, 05:26

Heb je mijn zwarte p2 1.8 al eens geprobeerd. Ik verwacht dat je daar op je backhand dat gevoel wel mee zult hebben. Goed te doseren, redelijk veel effect mee te geven. Voor mij het eerste backhandrubber wasr ik redelijk mee kan spinnen, wat mijn slechtste slag is. Beste punt is het actieve blok.

ELO-Rating 1438

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 30 Aug 2017, 12:08

Hoi Danny,

Mepper zijn frame speelt een stuk "droger" dan jou Dicons denk ik.
Die sleuven maken de Dicon geschikter voor dunnere spons omdat het balkontakt erdoor verlengd wordt.
Net als bij de standaard virtuoso en dan door die relatief zachte abachi lagen.
Mepper houdt daardoor nu meer controle bij tafel met dikkere spons.
Hij ervaart de zelfde sponsdikte in zekere zin als dunner..
Hij kan dan overall wat voor en nadelen betreft bij wat dikkere spons uitkomen als optimum.
Dat Hoeft niet (omdat het ook persoonlijk is en jullie verschillend zijn) maar kan wel.
Van zijn vorige Virtuoso naar deze vindt ik het tenminste een aanpassing die
bij dezelfde speler min of meer voor de hand ligt.
Het compenseert het drogere, strakkere van zo,n frame wat door het balcontakt iets te verlengen om deels op hetzelfde uit te komen als jij met een waldner dicon en 1,9 mm.
De balcontakttijd voor het hele batje en dus zoals hij het ervaart is niet veel langer of korter dan bij jou. Dat is de overeenkomst.
Het een is niet perse beter dan het andere maar gewoon anders ander frame ander uitgangspunt.
Zowel voor dezelfde speler zou dit zo zijn als voor verschillende spelers.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 30 Aug 2017, 20:12

Droger bedoel ik mee meer pok pok wat bij dunnere spons eerder storend werkt
Bij dikkere spons zorgt dit ervoor dat de bal niet te lang blijft kleven zodat de slag te lang moet worden doorgehaald. waarbij er teveel power wordt gevraagd van de bh slag.

Voor een goeie afstemming tussen toplaag en frame komt het dan bij zelfde toplaag
bij wat dikkere spons uit als optimum voor diverse slagen.
Een andere toplaag als zo,n P2 zou dit ook hetzelfde blijven,
Ook dan zou Mepper een iets dikkere versie dan die jij hebt waarschijnlijk prefereren en jij waarschijnlijk net zo als je met zijn frame een tijdje zou spelen..
Door de frameverschillen.
Het kan natuurlijk zijn dat jou de combinatie van een dicon frame met een 1,8 spons beter bevalt of dat Mepper dit beter zou bevallen.
Dat uittesten ikan echter alleen door een keer je batje uit te lenen aan hem of om te ruilen.
.
Allebei hebben jullie met diverse rubbers uittesten
al lang ontdekt wat ongeveer goed werkt bij die frames.
Een Frame bepaald de rubber voorkeur minstens zo sterk als een speler.
Andersom bepaald een rubber als dat als gegevevn wordt aangenomen ook de framevoorkeur.
Rubbers veranderen doen de meeste spelers alleen vaker dan frame veranderen.
Dus tunen van het batje met rubbers komt vaker voor dan andersom.
Soms willen apelers alleen met een bepaald rubber spelen in bepaalde dikte.
Tenergy 05 max bijvoorbeeld of Hurricane III max.of een 1mm dikke spons. .
Dan moet met de framekeus en wat testen het batje verder getuned worden of weer andere complete batjes testen maar dan valt er heel wat te testen.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 31 Aug 2017, 14:51

Topniveau spelers speelden voor de snellijm opkwam meest met 2,0 mm trouwens.
Het heeft gewoon voordelen ook.. Met snellijm konden ze de extra diktee meer uitbuiten (meer vol doorhalen en knallen ipv doseren en taktischer spelen met plaatsing)
en het gevoel en plaatsing bij die dikte werd ook wat beter door snellijm ).
Dus ik beweer niet dat max dikte perse beter zou zijn.
Vooral niet als je meest bij tafel speelt

De p2 toplaag zou dunner kunnen zijn en dan is de toplaag bij zelfde sponsdikte
wat soepeler bij het openen met backhand. Dat kan een voordeel zijn voor de consistentie.
De bal wordt minder "afgehouden" van het frame door de toplaag stugheid, dringt wat dieper in de spons bij lcht kontakt en rustige slagen. Het gevoel neemt dan mogelijk wat toe en de snelheid ook.
Dikkere spons maakt dat elke toplaag ook wat soepeler speelt tov het onderliggende frame omdat de bal verder van het frame blijft.
De sponsdruk loopt minder snel en hoog op. Soepeler toplaag juist sneller maar deels
is de uitwerking toch overeenkomstig.
De sponsdikte dikker maakt het hele rubber zachter en soepeler toplaag ook (maar de bal slaat dus eerder door op het frame).
Verschil zit in het soort bh opening wat je consistenter of beter wil kunnen
Vol doorhalen (dikke spons best) of meer subtiele geplaatste openingsballen met gevoel voor de lengte.
Als dat laatste meer is wat je zoekt zou je het dus ook in die richting kunnen zoeken.
Mogelijk ook met p2 toplaag maar die ken ik dus niet.
Ik zou de sponsdikte alleen eerst zo laten dan (en later eerder nog naar max dikte gaan).
Anders werkt de dunnere spons dit weer tegen bij iets voller geraakte backhand topspins.
Dan wordt het balkontakt eerder te kort en doseren van snelheid en lengte weer moeilijker
Subtiel houden dus.
Tenergy 05 toplaag naar 80 is een subtiel wat lichtere en daarmee soepeler toplaag
en volgende op rij is t64 ook vrij subtiel anders dan 80.
Door de soepeler noppenstruktuur (smaller en verder uit elkaar )
dringt de bal makkelijk in de toplaag bij het backhand openen.
Hierdoor vergemakkelijkt dat wat. 2,0 (of 1,9) voelt dan wat dunner aan.
Dus tegenovergesteld aan waar je aan denkt maar toch dringt de bal makkelijke in het rubber alleen niet dieper..
De toplaag vormt zich wat makkelijker naar de bal doordat de toplaag zelf soepeler is.
Het gevoel voor backhand openen verbeterd dan vaak.
Ga je te ver of kortere nopjes of tegelijk ook dunnere spons dan krijg je mogelijk meer last met de framesnelheid . Doot het relatief sterke griphout werkt dit tunen bij jou frame wat subtieler. Je gaat (als het batje al bevalt) eerder te ver.,

met licht balcontact . 2,,0 voelt dan nog weer dunner door de dunnere toplaag. h
Het frame werkt dan nog meer door en dat kan dus storend zijn voor het doseren van de dikte van raken.
Dat is hwat ik met pok effect bedoel en voor dat optreedt is het batje eerst even te snel, balcontakt wordt korter.
Echt pok pok is meer het uittoppen wat daarna optreedt bij nog dikker raken en dus harder.
Ook servereturn, kort houden en schuifballetjes kunnen dan moeilijker worden op wat offensievere frame..
Tenwrgy 64 (1,9) had ik daar nog geen probleem mee op dit soort frames
Het rubber ervaar je inderdaad als snel (wat dat ook betekent)
maar progresssief dus meer bij het versnellen. Bij lichter kontakt (incl topspin openen met dunner raken en rustige slag)
omgekeerd progressief trager dan veel (gemiddeld) vergelijkbaar snelle rubbers.
Op off + achtige frames is dat progressieve nog sterker en moeilijk te doseren.
Houten frames vondt ik het dik meevallen.
Je frame is ook geen off + carbon frame.
P2 kan als toplaag ook best een goed alternatief zijn maar ken ik dus niet .
Bij Tenergies varieert dit subtiel zodat er
goed mee te tunen valt zonder het doel voorbij te schieten.

mepper59
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor mepper59 » 31 Aug 2017, 20:19

;) Ik ervaar de 1.9 nu als te dun, terwijl die in het begin "goed voelde. maar nu durf ik ook meer met mijn frame.
Interessant om te ervaren hoe een grip tov een bekend frame toch een heel andere speldimensie kan geven.
Daarmee wil ik niet zeggen dat de 1.9 of de rhyzm,s slecht speelden, ik merk dat het optimum gevoel zelfs nu nog kan verbeteren, ondanks de relatief weinig trainingtijd.
Het basis gevoel met dit frame voelt als "mijn" nu, net als de Expert eerder. Nu ervaar ik de V als net zo makkelijk te doseren met meer eindpower/bite. Dat had ik eerder ook met de standaard V (die van mijn teamie) maar die werd echt stukken rustiger/zachter na paar jaar.
Heb zelfs een avond met yasaka antipower 2.0 op BH gespeeld, gewoon nieuwsgierig, en dat beviel niet eens zo slecht. Resultaat bleef ongeveer hetzelfde tegen bekende spelers, dus met een langere trainingstijd zou ik zelfs daar nog iets mee kunnen verbeteren kwa storen vanuit BH. Alleeen ,ik vind gewoon zelf spelen veeel leuker om te doen, spinnen en tikken en met spin spelen. ipv meer passief de tegenstander de fouten laten maken.Maar misschien als ik heel oud en traag wordt.... ;) ;) ;)
Tenergy 80 2.1
Rozena 2.1

Danny1973
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Danny1973 » 31 Aug 2017, 22:28

Het scheelt per persoon, per frame per rubber. Ik heb echter een prima match met mijn voordelige Donic Waldner Dicon. Groot voordeel is de goede balans qua tempo en controle. Meer dan ik bij carbon frames hebben kunnen vinden. Net als Mepper past een volhout / 5 laags frame gewoon goed bij mijn spel. Voordeel van de Dicon is ook dat het totaal niet head heavy is. Beter voor mijn niet meewerkende schouder. Met een Virtuoso heb ik ondanks het slechts 2 gram zwaardere gevoel veel meer gewicht op het blad, en vreemd genoeg veel meer last van schouderklachten.
De Donic P1 en P2 ken ik inmiddels goed. Na mijn jatenlange Xiom rubbers klik, ben ik helemaal over. De P2 in Max is qua spin de beste keuze voor de eerste opening op backspin. De bal zakt goed in het rubber, en maakt veel rotatie. Met een 2.0 is het geheel voor mij wat constanter. Openen misschien net iets minder gevaarlijk en wat trager, maar qua serviceontvangst, backspin en service net iets gevaarlijker. Het ligt dus behoorlijk aan je eigen spel. De rust met de P2 in mijn spel is toegenomen t.o.v. Ieder Xiom rubber dat ik gebruikt heb. Mijn Xiom favoriet is de Vega Japan. Deze is echter wat zwaarder, net iets softer en springeriger bij passief spel. Aanvallend is de Japan iets sneller, maar bij een opening op backspin of tegen noppenspelers is de p2 iets veiliger. Je voelt de bal iets meer in het rubber
Tenergy 05 is ook aanvallend qua tempo iets sneller, maar qua controle vind ik de P2 toch net wat beter. Bij een rustige bolle spinbal is de hoeveelheid rotatie met de P2 volgens mij meer.

ELO-Rating 1438

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 01 Sep 2017, 00:34

Die last van de schouder is wat voorspelbaar met een standaard virtuoso.
Mogelijk zelfs ook met de Dicon.
Mepper moet oppassen dat hij bij het subtielere spel en gewoon rallyen
goed zijn energie doseert door de krachtiger grip.. Echt op gevoel spelen dan. en vooral in begin
Jij moet in verhouding vaker meer coluit spelen ua techniek. Rustiger dus langere techniek en bij tijdsdruk dan meer forceren
door die noodzakelijke techniek aanpassing. (vergeleken met frame van Mepper)
Dat heeft niks met de speler of het rubber te maken, het is echt een verschil tussen de frames.
De overbenging van zijn slaguitvoering (incl terughalen. complete slag) naar het blad is daardoor direkter snellere response ,
Minder zwiepen van het blad omdat er niet zo,n zachte dikke laag abachi in de grip zit die wat speling geeft aan het blad bij elke sladuitvoering vanaf waar de aanleg voor de slag begint tot en met de uithaal of tik naar voren.
Eerst had hi j daar dan ook moeite mee maar nu zwiept het blad bij hem ook wat meer.
Het frame past zich nu beter aan zijn slagen aan omdat hij het ingewerkt heeft als inlopen van leren schoenen,
Door de gripsterkte en soliditeit verloor het hout en daarmee het frame hierbij nauwelijks aan elasticiteit en houdt het zich nu verder goed.
Bjij jou virtuoso ging dat inwerken langer door met (meer) uitwerking op het frame en meer verlies aan elasticiteit in de minder sterke meest verende zachte griplagen. .
De verende ophanging van het frameblad tov de noten dekschalen en je handi is zeg maar verslapt door het spelen..

De nekzone en verder in de grip waar dit speelt is ahw de ziel van een frame.
Als dat niet goed meer zit houdt het op....Paar ichtere rubbertjes wil alleen nog wel eens helpen maar volgens mij is het beter daar dan van begin af aan mee te spelen. Omdat je bij je slagen met minder energie toe kan belast je dan het frame minder
Of het dicon frame wel zo veel beter is voor je schouder vraag ik me dan ook af.

Ik drijf het dan alleen wat op de spits .
Als je genoeg last van je schouder hebt doe je het vijvoorbeeld vanzelf wat rustiger aan
Een topcontrakt met topsalaris zul je daar niet mee mislopen en
veel minder lol aan het spelen beleef je er ook niet mee :) ,
We moeten wel wat realistisch blijven toch ?
Ik ook. Dat frame is weer heel anders en ik heb er geen ervaring mee.
Dunnere rubbers is ook niet perse wat mis mee,
Zo rommelt iedere tafeltesnisser wel wat aan toch ?.
Ik ken alleen dat gevoel wat Mepper nu heeft uit ervaring :
Een frame wat eigen is gaan voelen, dank zij het inspelen,
Als het frame dat dan ook zo voelt heb je een soort klik :) .
Dan blijven alleen de rubbers over om nog mee te rommelen.

mepper59
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor mepper59 » 01 Sep 2017, 19:57

dat is het, de "klik", net of we aan elkaar gewend zijn..Wat rubbers betreft zal ik niet veel meer rommelen, voor mij is het een prima ervaring om zelfs nu nog te verbeteren en te durven veranderen en dan ook eerlijk te zijn naar mezelf als ik merk dat een combi gewoon goed speelt. Het "winning team ", sort of... A.s maandag met de 80 op FH.
Tenergy 80 2.1
Rozena 2.1

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 02 Sep 2017, 01:15

Tafeltennis is eigenlijk makkelijk
Het gaat om vier ballen : Serve, return, derde bal en de rest.
Als de serve verbeterd wordt de tweede bal moeilijker voor de ontvanger.
De derde bal wordt dan makkelijker voor de serveerder en dus beter.
De vierde bal dus moeilijker voor de ontvanger.

Verbetert dezelfde speler ook zijn return dan wordt de serve ontvangen makkelijker.
De tweede bal dus beter.
De derde bal wordt moeijlijker voor de serveerder.
De vierde bal daardor makkelijker en beter voor de serve ontvanger,

Enzovoort. :)

Om backhand topspin openen (of fh) te verbeteren of overnemen met topspin hoeven die slagen dus niet perse te verbeteren.
Een betere inleiding met serve en of return kan hetzelfde effect al hebben
doordat elke slag doorwerkt in het verdere verloop van een rallye.
Met het alser frame zal je opslag en servereturn nu beter zijn om de derde en vierde bal in te leiden.
De bouncyness die houten frames vaak hebben maakt ze daar minder voor met dikkere spons.
Daardoor durf je nu mogelijk max cikte op bh aan ?.
Vaak wordt anders de kwaliteit en controle bij de tweede en derde bal minder.
Dat kost dan meer direkte punten en of de tegenstander krijgt het makkelijker.
Kun je dat goed genoeg houden dan komt bij de derde en vierde bal, dankzij de dikkere spons, de winst,.
Dan is de consistentie en kwaliteit van de slagen en "het gevoel" met max dikte beter omdat er meer druk op het rubber komt.
.
Waar dat minder is (bij serve return en derde bal vaak) is met max dikte een beetje strak frame nodig om goed gevoel te krijgen en wat met de bal te kunnen doen. Dat hoeft niet direkt omposiet te zijn of dik stijf houten frameblad.

Zo klinkt het of je over een jaar een paar honderd punten erbij zou moeten hebben voor je elo rating :) .
Dat is nog even afwachten. Vindt het alleen leuk dat het frame je iig goed bevalt nu.
Hoe ervaar je nu het verschil met die Alser uit Zweden en die stiga jubileum frames ?

Let beter wel wat op het batgewicht en wat dat kan doen,
Als je aan het eind van wedstrijden wat vermoeider wordt kun je dan te traag worden met je slagen in zetten.
Dan ga je forceren en kost dat geheid partijen en natuurlijk net als het spannend wordt,
P2 max of Tenergy 64 max zijn dan nog lichtere opties waarbij
er door de dunnere toplaag tegelijk minder snelheidsverlies is.
Dus dubbele winst wat "energiezuinig" spelen betreft.
Vooral bh kan dat een voordeel zijn. Ondanks de dikke spons kun je de bhslag dan licht houden
Bh kost het openen vooral gauw te veel kracht