Butterfly Tiago Apolonia ZLC + 2x Butterfly Rozena 2.1

Hier kun je advies vinden of vragen over een batje dat past bij jouw speelstijl.
Timo B.
Gold Member
Gold Member

Butterfly Tiago Apolonia ZLC + 2x Butterfly Rozena 2.1

Berichtdoor Timo B. » 23 Nov 2017, 12:00

Een week voordat de voorjaarscompetitie 2017 begon besloten om na een aantal jaar dure snelle Butterfly frames i.c.m. Tenergy's eens over te stappen op iets héél anders. Ben naar een combinatieframe gegaan in combinatie met een snelle forehand en trage backhand met OX lange noppen.

Sword Strange King III
FH: Joola Rhyzm-P max
BH: Spinlord Agenda OX (lange noppen)

Dit werd een seizoen met een aantal hele makkelijke partijen en een aantal zéér zware partijen. Als je iemand tegenover je had die zich geen raad wist met de lange noppen dan had je een makkie en won je ruim. Als je iemand had die wel wist wat ie ertegen kon/moest doen dan werd het een heel ander verhaal en zodoende heb ik er ook zat verloren. Moest me continu blijven concentreren op mijn backhand om die ballen fatsoenlijk op tafel te krijgen (vaak bracht ik ze te hoog terug, waardoor ik 'm gelijk om m'n oren geslagen kreeg) dat ik vaak vergat om aan te vallen. En juist het aanvallen ligt mijn kracht. Uiteindelijke resultaat was een schrale 52%, waar ik minimaal 70% had willen behalen. Daarom ook maar besloten het complete bat te verkopen en zelf op zoek te gaan naar wat anders, iets snellers en geen 'materiaal' meer.

Na een lange zoektocht uitgekomen bij (toch wel weer) een snel Butterfly frame maar dit keer met de nieuwe Rozena erop.

Butterfly Tiago Apolonia ZLC
FH: Butterfly Rozena 2.1
BH: Butterfly Rozena 2.1

Een behoorlijk prijzige combinatie van bijna € 300,00, aangezien het frame alleen al € 199,90 kost. De Rozena's die erop zitten kosten € 44,90 per stuk, dus wel iets goedkoper dan de Tenergy's van € 56,90 per stuk die ik er voorheen op had.

Aantal avonden mee getraind voordat de competitie begon en de eerste indruk was top! Spinnen, tikken, blokken etc. Alles was/ging zo ongeveer goed. Was super enthousiast en er 200% van overtuigd dat dit mijn setup voor het hele nieuwe seizoen zou gaan worden. Na een week of 2 á 3 kreeg ik de indruk dat de spin en snelheid minder werden, er minder spin in mijn service zat en begon ik er toch ontzettend aan te twijfelen of ik nog wel met deze setup verder zou gaan of misschien toch weer terug zou gaan naar mijn vertrouwde Tenergy 05/Tenergy 80 combinatie waar ik eerder erg lekker mee gespeeld heb. Toch besloten om eerst met de Rozena's het seizoen maar af te maken en daarna weer verder te kijken. En het leek wel alsof de rubbers steeds beter ingespeeld raakten en de spin en snelheid kwamen weer helemaal terug en ik heb mijn allerbeste seizoen in jaren ermee gespeeld! Kon soms ballen bijna vanaf de grond met veel spin weer op tafel krijgen, bolle spinballen zat genoeg ik en de harde vlakke spinballen waren weer ouderwets dodelijk en kwamen zelden terug op tafel.

Merk wel dat de rubbers, zoals tegenwoordig bijna alle rubbers, erg snel slijten en er zijn al diverse vale plekken te vinden op zowel de forehand als de backhand. Het forehand rubber heeft in de allerlaatste partij van het seizoen ook een beschadiging opgelopen, aangezien ik bij een kort balletje weer eens te laat bij de tafel was en toen de rand raakte met het rubber.

Denk dat ik daarom maar vast moet gaan sparen voor 2 nieuwe Rozena's en deze er een paar weken voordat de competitie begint op ga plakken zodat deze ingespeeld zijn als de competitie begint.
Bijlagen
apoloniazlc.jpg
BU1RA-3.jpg

OSP Virtuoso (Alser Grip) ‘Mepper’
FH: Butterfly Tenergy 05 1.9
BH: Butterfly Tenergy 80 2.1

Timo B.
Gold Member
Gold Member

Re: Butterfly Tiago Apolonia ZLC + 2x Butterfly Rozena 2.1

Berichtdoor Timo B. » 29 Jan 2018, 22:55

Vanavond wederom getraind en ik kreeg weer een beetje het gevoel wat ik een paar weken geleden ook had. Zowel mijn forehand als mijn backhand lijken opeens zo dood als een pier! Simpele services terugbrengen lukt niet, bal valt dood van m’n plank af. Forehand spin zit bijna geen effect meer in, is vooral hard en vlak maar nauwelijks spin in te krijgen. Service krijg ik ook nauwelijks meer effect in waardoor ik bijna geen initiatief kan pakken en continu onder druk sta wat ik juist absoluut niet wil... Ligt dit nou aan mij, aan het materiaal dat na een seizoenshelft op lijkt of misschien wel aan beide? Ik weet even niet meer waar ik goed aan doe. Toch maar doorgaan zonder vertrouwen in de hoop dat het toch onverwachts weer beter gaat? Andere rubbers kopen? Hetzelfde rubber of toch net wat anders? Ik weet het echt even niet meer...

OSP Virtuoso (Alser Grip) ‘Mepper’
FH: Butterfly Tenergy 05 1.9
BH: Butterfly Tenergy 80 2.1

Danny1973
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Danny1973 » 29 Jan 2018, 23:18

Altijd lastig. De rubbers zijn niet meer zoals Sriver of Mark V vroeger waren. Ik ga tegenwoordig van een seizoen uit voor een setje rubbers. De rubbers zijn vaak voor je gevoel nog wel stroef, maar ze hebben niet meer de power en gevoel van nieuwe. Ik heb nog wel eens wat geprobeerd met onderhoud met olie op een rubber of op de spons, maar niets maakt het voor zover ik heb gespeeld zoals vers uit de verpakking. Ik heb nu twee dezelfde frames met op dit moment beide een Donic Acuda Blue P2 op de backhand. De oudste is van januari 2017 en een competitie oud de andere is van augustus 2017. Tievallig vanavond beide geprobeerd. Zelfs met een redelijk vergelijkbaar aantal uren metk ik dat de oudere minder spin geeft en wat minder snel is geworden. Je moet meer werken. Met schuiven en passief spel niet zo'n groot probleem. Maar zelf bij een actief blok ervaar ik het als een nadeel. Wat mij betreft ieder seizoen een setje verse rubbers. Kost helaas wel wat centen. Ik speel gelukkig niet met Butterfly, en betaal voor een setje verse Donic of Joola 60-66 euro. Dat doet iets minder pijn. Deze verkoper doet echter geen Butterfly.
Donic Waldner World Champion 89 - 88 gram FL
FH: Donic acuda blue P2 2.0.
BH: Donic acuda blue p2 1.8mm

Donic Waldner World Champion 89 - 87 gram FL
FH: Joola Rhyzer 48 max
BH: Joola Rhyzer 48 2.0

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 30 Jan 2018, 00:45

Met olie behandelt nog schoonmaken met spiritus kan helpen dat verse gevoel terug te krijgen.
Deel van de vetzuren dringt denk ik niet goed in het rubber en geeft wat een wasachtige film.
Ik heb daar ook partijen door verknalt (qua spel) tot ik me de spiritus herinnerde die we vroeger gebruikten om rubbers schoon te maken.
Als je de bal met de hand langs het rubber wrijft voelt het na een oliebehandeling stroef omdat je al meer druk zet. Bij een serve moet de grip ook bij lichte druk al voldoende sterk zijn en zo,n onzichtbaar filmpje tussen rubber en plastic kan dat verminderen.
Ook met de hand schoonvegen tijdens het spelen kan dat ontstaan,
Wasachtige stoffen van de hand gaan over op het rubber,
Beste manier om te testen of dat het probleem is is een keer een wat rigoureuzere schoonmaakbeurt en dan niet met olieachtige oplosmiddelen als wasbenzine maar alcohol spiritus (zit alcohol in) of een goeie cleaner, Wasmiddelen doen in mijn ervaring bijvoorbeeld nauwelijks wat hiertegen.
De olie die wel is opgenomen blijft meest wel zitten.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 31 Jan 2018, 01:47

https://www.startpagina.nl/v/wonen/inte ... erwijderen
https://nl.wikipedia.org/wiki/Was_(substantie)

Of echt sprake was van was ipv wasachtig vet of iets andesr de keren dat ik last had met grip weet ik niet zeker maar dat bepaalde stoffen een hardnekkig laagje kunnen geven wat de grip drastisch kan verminderen weet ik wel zeker. Een lichaamszeep die alle was van je huid haalt zou niet gezond zijn en krijg je dergelijke laagjes dan ook niet goed mee weg. Eerder blijft er dan juist een laagje achter van de zeep. Glansmiddel in afwasmiddelen is ook zoiets.
De grip als nieuw houden voor meerdere jaren ervaar ik niet als een probleem. Afbouw van het lijmeffect wel. Zelfs bij klassieke rubber al zegt iedereen dat die geen lijmeffect hebben, Probeer maar eens een twee jaar oude onbehandelde en onverzorgde sriver tov een nieuwe en wat verse dan.
De verse lijkt dan relatief "professioneel getuned" of met snellijm behandeld.
Verse srivers kopen is wel meer geluk voor nodig als vroeger (door de veel lagere omzetsneheid per winkel en imporeteursvoorraad) maar twee jaar blift twee jaar. Elk rubber vermindert dit dan verder .
Visco elastciteit neemt af.
Rozena rubber zal verder niet zoveel anders zijn dan tenergy rubber of sriver rubber. Lijkt me vrij onwaarschijnlijk dat daar zomaar iets mee gebeurt.
.