Nieuwe combi voor 2e klasse NJ2018

Hier kun je advies vinden of vragen over een batje dat past bij jouw speelstijl.
benxx
Silver Member
Silver Member

Nieuwe combi voor 2e klasse NJ2018

Berichtdoor benxx » 28 Jul 2018, 16:04

Afgelopen najaar in de tweede klasse begonnen met wat meer aanvallende combi en stijl. Helaas veel te hard van stapel gelopen. Van een Neubauer Barricade met Adidas P7 FH en Spinlord (Sl) Strahlkraft OX BH naar een 1,8mm Sl Degu KN op de FH en Kokutaku MLN 1,5mm op de BH. Frame was van Mank en een pak sneller dan de Barricade. Uiteraard (achteraf) ging dat niet goed en vlogen we er meteen uit. Zowel FH en BH moest ik een compleet andere slag gebruiken en dat lukt dus niet zonder training. Daarna weer terug naar de Barricade met de LN op de BH.

In het voorjaar ipv noppen een Butterfly super anti 1,9mm gebruikt en dat liep best goed, alleen bleef ik daar teveel mee verdedigen maar werden we dik kampioen. Dat ik toch veel won komt waarschijnlijk omdat ik ondertussen wat te sterk ben geworden voor de 3e klasse.
Nu even aan het testen met een 2e hands verkregen frame, de Olympea van Der Materialspezialist. Een heel stuk sneller waardoor de topspin ballen een stuk harder doorkomen en de smashes de allure van raketsnelheid krijgen. De FH is een Sl Marder II 1,5mm en met de BH moet ik nog wat experimenteren. Afgelopen week een Globe Mo Wang I OX, komende week staat de Giantdragon 612 OX op het testprogramma.

Verder nog wat frames van Mank getest maar daar heb ik het juiste rubber nog niet voor gevonden. Ook nog even gespeeld met een Max Carbon 3D, dan komen er echt kanonskogels van je batje af. Een LKT XT op de FH en een Yasaka Antipower op de BH en dat ging niet gek. Combi is alleen wat zwaar. Komende maandag dat frame even testen met een Tenergy 64 Max en een Neubauer Bison 1,5. En om de boel af te ronden gaat er ook nog een Nimatsu Tsunami Combi Attack mee met een 999T op de Fh en een Antipower op de BH. Als de Olympea combi goed speelt wordt dat waarschijnlijk de te spelen combi voor komend seizoen 2e klasse. Ik houd jullie op de hoogte.
Meppers 1, 2e klasse zuid-west

Weapon of choice:

Nimatsu Tsunami Combi Attack
BH Spinlord Strahlkraft OX
FH Imperial super soft 1,5mm

Testvehikel:

Der Materialspezialist Olympea
BH SL Blitzschlag OX
FH Spinlord Marder II 1,5mm

ELO 09-10 1455

Danny1973
Gold Member
Gold Member

Re: Nieuwe combi voor 2e klasse NJ2018

Berichtdoor Danny1973 » 29 Jul 2018, 17:36

Leuk om te lezen waar jij allemaal mee aan het testen en spelen bent. Zeker geen doorsnee frames en rubbers. Toch is de keuze voor minder grote en bekende merken soms juist verrassend goed. Voor mij was mijn eerste contact met OSP zo'n bijzondere ervaring. Ben benieuwd wat jou keuze uiteindelijk gaat worden.
Zelf wil ik binnenkort met een Sanwei Fextra frame gaan testen. Voordelig frame met positieve reviews.
Sanwei Dynamo 82 gram FL
FH: Donic acuda blue P2 2.0.
BH: Donic acuda blue p2 1.8mm

Sanwei Dynamo 92 gram FL
FH: Donic acuda blue p2 max
BH: Donic Acuda blue p2 1.8

Floris
Super Member
Super Member

Berichtdoor Floris » 29 Jul 2018, 19:16

Hey Danny, die Fextra begint nu wat bekender te worden. Alleen maar rave reviews! Sanwei wordt nog een groot merk als we niet uitkijken!
Ik speel nu trouwens met een Yasaka Ma Lin Extra Offensive met recht handvat en het bevalt erg goed. Ga hier nog even mee verder.
Yasaka Ma Lin Extra Offensive
F.H. Milkyway Venus 2.0
B.H. Avalox Sogno max

benxx
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor benxx » 02 Aug 2018, 10:03

Maandag flink kunnen testen. De GD 612 valt af, speelt als een LN maar ik mis de controle. De MLN eigenschappen van dit rubber in het blokken en slaan heb ik niet kunnen ontdekken. De Nimatsu combi speelde goed, voelt alleen wat zwaar aan (160g). De Neubauer Bison gaat hem ook niet worden, een gladde anti speelt te anders dan een klassieke anti.
Komende maandag even testen met:
Olympea - FH : SL Marder II 1,5mm BH : Nittaku best anti 1,3mm
Tsunami Combi Attack - FH : Imperial Super Soft 1,5mm BH : GD Talon OX
Max Carbon 3D - FH : Gambler Refelectoid 1,5mm BH :Neubauer Anti Special 1,2mm

Weapon of choice:

Testvehikel:

BH SL Blitzschlag OX

ELO 09-10 1455

CSBV
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor CSBV » 02 Aug 2018, 15:29

Snap best dat de controle van de GD612 in OX tegenvalt op een sneller frame. Ben benieuwd waar je tenslotte op uit komt.
Wel grappig dat jij 160 gram zwaar vindt, terwijl ik dat als onspeelbaar beschouw omdat het véééééél te licht is.
Setup 2e helft 2018 : Stiga Offensive Wood Kjell Johansson C40 Yinhe Big Dipper 38° max Reactor Ckylin max
Reserve : MDP custom all wood Sanwei Target Provincial 39° 2.2 Sanwei Target Provincial 39° 2.2

ELO rating : 1352

benxx
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor benxx » 02 Aug 2018, 19:24

Snap best dat de controle van de GD612 in OX tegenvalt op een sneller frame. Ben benieuwd waar je tenslotte op uit komt.
Wel grappig dat jij 160 gram zwaar vindt, terwijl ik dat als onspeelbaar beschouw omdat het véééééél te licht is.
Ha, ja dat is nog iets uit mijn badminton verleden denk ik. Daar speelde ik het liefst met een zo licht mogelijk racket, wat dan wel weer een knoepert harde bespanning had (zo'n 11 a 12kg). Slagkracht heb ik genoeg, daar heb ik geen zwaar batje of supersnel rubber voor nodig.

Weapon of choice:

Testvehikel:

BH SL Blitzschlag OX

ELO 09-10 1455

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 02 Aug 2018, 21:48

Gewicht batje kan juist op slagkracht aangepast. Waarom zou je dat dan niet doen ?
Het hoeft niet maar het maakt meer spin mogelijk bij zelfde snelheid, power etc.
Een dun frameblad werkt voor topspin beter maar kan niet te licht zijn of het wordt te spingevoelig in het direkte spel.
De framepuls is zwakker en kan minder doseerbaar zijn,
Die zelfde puls kan ook te sterk zijn en de doseerbaarheid minder maken.
Dikkere starre frames, ook lichte zijn over het algemeen meer geschikt voor per kant eenzijdiger speltypes.
Twee kanten sterk verschillend rubber kan dat natuurlijk wat opvangen maar ik zou ook oog houden voor de variatierange per kant.
Lange termijn wint qua doorgroeien naar hoger niveau veelzijdigheid het toch meestal van ppportunisme, Daarmee bedoel ik dat spelers steeds meer mogelijkheden krijgen een spelconceot te dwarsbomen naarmate je verder komt via promotie.
Vooral de pudere knarren die eerst hoger hebben gespeeld zijn daar over het algemeen goed in. Hoe voorspelbaader je speelt en hoe meer zwakke punten je hebt des te makkelijker krijgen die spelers het omdat ze feilloos bloot weten te leggen waar je te kort schiet. Ervaring heet dat dan maar vaak speelden ze eerder gewoon hoger niveau.
Speltechnisch en taktisch zijn ze nog even goed en fysiek wat minder. Dat houdt zich dan in evenwicht op een wat lager niveau waar ze speltechnisch en taktisch wat beter zijn dan de fittere spelers die anders hoger zouden spelen.
Hoger niveau neemt dat weer af maar tweede eerste klas en lagere landelijke regionen komt iedereen mekaar tegen, Spelers die hun top gehad hebben en spelers die nog verder willen en kunnen maar daar dan wel eerst dorheen moeten.
Dat lukt vaak niet natuurlijk en derde divisie blijft dan buiten bereik bijvoorbeeld of eerste klas tweede klas.. Heel anders dan topsport dus waar alle spelers topfit zijn op hun top spelen en nooit hoger speelden, Daardoor alleen al lijkt het eenzijdiger maar ze kwamen daar ook niet zomaar en stuk voor stuk
hebben die spelers natuurlijk een stevige basis gelegd.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 03 Aug 2018, 16:41

Het hoeft niet perse zwaarder natuurlijk maar ik zocht wel altijd de grens op van wat ik aan kon. Niet met oog op gewicht maar zo viel het uit en sms ging ik te ver, Daardoor werd ik me dit ook meer bewust
Daarmee beweer ik dus niet dat ik veel slagkracht had of weinig , meer of minder dan een ander enzovoort. Daar staat het volstrekt los van omdat het batje persoonlijk is en techniek ook een ol speelt.
Onderliggend is je vermogen en alleen slagkracht heb je niks aan, Je moet een verzet ook nog snel genoeg kunnen draaien om de vergelijking met wielrennen even te maken, Tegen sterkere spelers is het dan wat als in de bergen fietsen. Mindere spelers geven tijd , kom je makkelijker tot een eindschot en klaar is dan al gauw de rallye.
Ik ging wel te ver en merkte dit dan pas tegen betere spelers.
Er zit een contradiktie in. Voor meer spin prefareerde ik vooral fh zwaardere rubbers Niet omdat ze zwaarder zijn maar dat valt nu eenmaal zo uit.
Om balans te houden viel het frame dan ook zwaarder uit .Op gegeven moment wist ik dit dus uit ervaring, Andersom kan een zwaarder rubber als het frame het aankan en ik moet het batje nog aan kunnen,

Ik moest wel snel genoeg blijven en niet te snel, ver en vaak naar achteren hoeven omdat ik te traag zou zijn incl herstel voor de volgende slag n dan die volgende slag , Er zit vaak geen of amper wachttijd tussen slagen.
Ik kan dan niet twee zware rubbers op een licht frame spelen in direkt spel en zou de spinmogelijkheden van zulke rubbers missen voor zeg maar het meer Spin-strelende spel . Ook wordt met een te licht frame het batje daarvoor te traag of ik kan de bal niet voldoende laten zakken voor topspin
Zonde van de rubbers ook omdat ik er dan toch niet uit kan halen wat anders mogelijk is voor mij of een ander, mits voldoende eigen vermogen. Anders schieten snelheid en of slagkracht te vaak te kort,
Niet altijd natuurlijk. Gaf iemand mij, spelend met een te zwaar en of topzwaar bat genoeg tijd dan kon ik met mijn vermogen vaak voldoende energie opbrengen voor mijn slag en zag ik de bal vaak niet terug, Ook spelers die een klasse beter waren was dat laatste dan geen probleem, Het eerste alleen juist wel.
Tegen betere spelers die me die tijd niet gaven, de bal niet op mijn bord legden en of
een mindere slag van mijn kant wisten af te dwngen was ik dan kansloos,
Kwam niet in mijn spel en mijn slagen kwamen meer terug en vaak te snel

Ging ik te licht dan verlegde zich het probleem,
k ben dan snel, sneller misschien dan een betere speler maar mijn vermogen is dan ook minder, Dat wreekt zich in minder spin en balsnelheid, mindere kwaliteit slagen.
Tussen de 170 en 195 zat het wel goed maar wel balans dan wat aangepast en eventueel mijn spel ook wat (per tegenspeler is dat toch wel wat verschillend).
170 mag wat meer topzwaar zijn en 195 meer handlezwaar,
De bladlengte en gripgewicht spelen dan een rol en rubbers
Frames wat minder marge 90 gram plm,
Ik heb alleen ook wel met een frame van 100 gr gespeeld en dan aurus 2,0 en T 64 1,9 mm. 195 gram maar kort blad en vrij zware griphelften,
Totaal niet topzwaar ondanks de rubbers en bladdikte onder de zes mm met limba en ayous, Dat batje is me van alles wat ik gespeeld heb vanaf ik weer begon met spelen eind vorige eeuw :) het best bevallen, Maar " persoonlijk". ik was de enige die ermee speelde. Een teamgenoot leende het batje alleen ook een paar keer om er wedstrijd mee te spelen. Hem beviel het ook goed. Ook even persoonlijk natuurlijk en geen ln speler..
Beide dus heel anders spelend.
Het heeft alleen niks te maken met je slagkracht in vergelijking met anderen maar met je eigen vermogen en techniek en timing heeft daar veel meer invloed op dan bij fietsen, (hoewel zelfs bij fietsen souplesse bijvoorbeeld ook zeker, invloed heeft op het vermogen of een ovaal ipv rond tandblad ook)

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 04 Aug 2018, 20:09

Voor mijn fh kant zou ik ook best een ln ox op fh willen trouwens,
Dertig gram minder , Dan kan mijn frame ook wel wat lichter met zelfde fh rubber. Mocht ik weer eens gaan spelen wat ik niet uitsluit.

Ik haalde trouwens elektrisch vermogen en arbeid door mekaar.
Komt omdat ik werktuigbouw studeerde denk ik,
Bij een energieventrale heb je dan de arbeid van de stoommachines en het vermogen van de generator.
De arbeid moet het vermogen leveren,
Net als fietsen met dynamo en lampjes,
Naarmate je meer arbeid verricht meer elektrisch vermogen en meer licht ook.. Wat die vermogensmeters doen is dus de arbeid meten die de renners verrichten en de meter vertaald dit in vermogen,
Arbeid per seconde. Energie zit nog daarvoor. de verbranding van suikers, vet en zuurstof is de chemische energie die de arbeid mogelijk maakt/
Energie kost ook zuurstof. Suikers vertaald in kalorien is in feite onzin omdat er ook nog zuurstof bij moet . Het gaat dan om suikers als potentiele energie ervan uitgaand dat de renner blijft ademhalen en nog aan de verbranding toe komt, Alleen gecombineerd met zuurstof dus ook potentiele energie.
Die suikers kunnen ze niet zowel sparen als verbranden.
Dat zou een leuke variant zijn van de wet van behoud van energie.
Nooit meer hoeven eten want kaloriewaarde sparen en joule-waarde toekennen aan de verbranding.
Suiker is een medische term en kalorie waarde van suiker kan gemeten worden in een kaloriemeter.
Die suikers kun je dan niet meer eten want die zijn weg, verbrand om de kaloriewaarde te bepalen. Kalorie of joule is zelfde grootheid (energie) andere eenheid, Het is dus onzin dat je kalorien zou binnen krijgen van eten,
Je eet bijv aardappelen methabolisch worden dat suikers in spieren en elders maar daarmee nog geen energie.
De situatie is dan hetzelfde als een kaloriemeter gevuld met aardappelen of suiker/ Daar moet de fik nog in, Dan pas is er een energie bepaling e nadat alles verbrand is,, Dan kan de energie per gram suiker of aardappelen berekend worden. Froome fietste niet met een kaloriemeter in zijn lichaam en ook niet anaeroob, (zonder zuurstof toch energie wat voor een sprintje wel kan Dat is nog een ander energiesysteem).
.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 05 Aug 2018, 08:20

Vermogen van rubber frame en batje is natuurlijk heel iets anders.
Dat is als het vermogen van een fietsverlichtingssysteem met dynamo bijvoorbeeld.
Als de fiets stilstaat is er geen vermogen in de zin als bij een wielrenner de meter dan ook nul aangeeft. Er is geen sprake van energie in technische zin ook al zit er een zes volts lampje in de koplamp en heeft ook de dynamo een bepaald vermogen,

Stel verlichting zou het doel zijn van fietsen dan is dit het piekvermogen waartoe de lamp, dynamo en bedrading in staat zijn voor er iets doorbrandt,
Aangegeven in watt.
De onderdelen toppen dan zogezegd uit - vergelijkbaar met een spons die doorslaat- als het wattage over die grens gaat tot het lampje doorbrandt .
Hele systeem is afgestemd op gemiddelde trapvermogen en gewenste mate verlichting om het geheel zo licht mogelijk te houden.
Al voor het lampje doorbrandt is er dan met harder trappen amper meer licht op te wekken omdat de dynamo te licht is en het dynamo wieltje te klein, Zwaardere dynamo werkt ook niet want dan brandt het lampje door en de verlichting topt ook al uit voor dar gebeurt.
Wil je dan, als je zelf het vermogen hebt hard genoeg te kunnen trappen (en voldoende energie dit vol te houden) meer verlichting dan kan dat.
Dan is er alleen een zwaardere dynamo nodig en krachtiger lampje. Beide moeten meer aankunnen, meer vermogen aan kunnen en ook nog wat duurzaam zijn,

Een batterij ontbreekt dus van zelfstandig verlichten is geen sprake, iemand moet trappen, slagen maken, fietsen
Continu op vol vermogen fietsen hoeft dan natuurlijk niet.
De verlichting zal dan mee varieren in sterkte (Lux)
De range waarbinnen die sterkte en dus de mate van verlichting gevarieerd kan worden is alleen ook groter door het hogere piekvermogen.
Zo zou je op een avond thuis een boek kunnen lezen met de fiets op een rollerbank en
anderen kunnen monopoly spelen en ondertussen energie sparen en aan je fitness werken... allemaal tegelijk en nog geld besparen ook.
Tafeltennis is leuker dat geef ik toe,

De energielimiet is in dit geval ook de duurzaamheid relevant voor.
Ook iets waar je met rubbers mee te maken hebt en soms met frames ook,
Met een zestig grams frame verwacht ik dat eerder dan met een frame van tachtig gram. Net als polymeervering in schoenen afneemt kan dat met hout ook als de piekbelasting hoog genoeg is en vaak genoeg optreedt of benadert wordt, Als je veel slagenergie hebt (met een bepaalde tijd per slag om die energie te leveren wat het mogelijke slagvermogen beinvloedt)
kan de duurzaamheid dus verminderen en bij een licht frame met zacht hout en lange veerweg verwacht ik dat dit sneller gaat. Het verend vermogen vermindert dan en veerweg wordt langer, frame speelt - nog -zachter.
Dat is een risico dus. Ik heb alleen te weinig ervaring met balsa om hier echt zeker van te zijn. Meer met lichte dunne frames en geen goeie ervaring,

benxx
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor benxx » 07 Aug 2018, 21:01

Gisteravond weer wat testwerk verricht met :

Olympea - FH : SL Marder II 1,5mm BH : Nittaku best anti 1,3mm : 10 minuten mee gespeeld, ging prima.

Tsunami Combi Attack - FH : Imperial Super Soft 1,5mm BH : GD Talon OX : Rest van de avond mee gespeeld, ging wonderbaarlijk goed.
De combi weegt slechts 120g (Joepie) en de controle was geweldig. Ook merkte ik dat het stooreffect van de Talon erg aanwezig was, een eersteklasser timede zijn shots regelmatig verkeerd en ook enkele tweedeklassers maakten op het oog simpele fouten op ballen die van de Talon afkwamen. Iets wat ik vorige week met de anti niet gemerkt heb. De combi beviel zo goed dat deze voorlopig in de tas blijft voor komend seizoen. Komende maandag nog even de Olympea voorzien van een DtecS OX en dan is de keus wel gemaakt.

Weapon of choice:

Testvehikel:

BH SL Blitzschlag OX

ELO 09-10 1455

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 08 Aug 2018, 02:43

Frames met drie lagen balsa is wat een verhaal apart ook.
Vandaar dat die spelers zich verkeken op de bal. Vraag is natuurlijk wel of ze dat blijven doen gedurende een hele wedstrijd. Meestal is dat na een eerste game toch al een stuk beter.
.
Achim Rendler noemt wat die twee balsa sperlagen volgens hem doen "ontkoppelen". van de buitenlagen (en daarmee de bal bij de stuit) tov kern en kern ook wat ontkoppeld van de hand .
Doe je niks dan blokken met de noppen ox behalve een korte chop beweging dan geeft zo;n batje een enorme vertraging vergeleken met zelfde ox rubber
op andere frames,
Ook nog als die frames gemiddeld trager zijn met aanvallen,

Ga je zelf contra slaan dan ga je ahw zelf koppelen en de veerkracht van het hele frame benutten met alle lagen..

Duits forum noemen ze die in dit geval lage basis snelheid wel de grondsnelheid van een frame. Passief blokken frame niet aktief belasten met contra slaan kun je die batsnelheid testen voor jezelf. Het stuit rendement zou je kunnen zeggen is eerst heel laag.
Met ox ln vooral is die grondsnelheid bij ayous frames of eenlaags balsa frames hoger, Een 9 mm dik frame bouwen kan dan ook niet. het doseren van de lengte van slagen wordt ook vergemakkelijkt en je durft dan meer vertragen.
Vanuit die lage snelheid met veel vertraging kun je naarmate je aktiever slaat ook meer snelheid maken, Varierend een grote range en kontroleerbaar.

Met de dikte van de sperlagen wordt die lage snelheid eerst op een laag punt gebracht zeg maar maar dankzij de kerndikte en algehele dikte kun je ook offensief spelen en het spel zo - alles min of meer onverwacht - versnellen.
(Lage versnelling ipv lage grondsnelheid zou verwarrend zijn want het gaat om sterkere vertraging van de aangespeelde bal, een harde topspin bijv, die de ander heel kort terug krijgt, .
Op zich is dat vertragen fysisch theoretisch hetzelfde als versnellen maar dan denk je meer aan echt afremmen. Lopen en opeens stilstaan versnel je achteruit.
Toch klopt dat niet voor het gevoel want iemand die stilstaat ziet dat je afremt en niet achteruit versnelt.
Toch zie ik het wel zo als ik bijvoorbeeld tegen jou zou spelen en jij remt de bal die ik speelde opeens sterk af omdat je niets doet en het frame dan mee werkt,

Hoe doe je dat ? :)
Ik heb ook wel drielaags balsa frames gemaakt en het heeft alles met de construktie te maken natuurlijk oa de nerfrichting dikte per laag en zachtheid van balsa.
De botsing is minder elastisch doelt elastisch op botsing ipv frame en ik denk dat dit ook fysisch goed gebruik is van het woord elastisch en dus niet op dingen toegepast of materialen. Hoe weet je of een bal elastisch is ? dan gooi je die tegen een muur en als de stuit elastischer is dan is de bal elastischer ? Wat als ik de bal tegen een andere muur aangooi ? Dan kan de stuit veel minder of juist meer elastisch zijn toch ?
Meer stuiteren van de bal duidt op een elastischer stuit..
Als jou batje minder stuit is de stuit dus op en of andere manier minder elastisch,
Bij een andere offensief hardere slag dan meer elastisch ?
Volgens mij kan dat goed door de voorspanning die je dan vanuit je eigen slag in het frame brengt vanaf het handvat.
Dat de impulsverdeling tussen een bal en batje altijd precies de theoretische verdeling is geloof ik ook niks van. k denk dat je als speler dit soort dingen veel meer zelf in de hand hebt, Ook snelheid spin en controle niet als batconstantes zien,
Is mentaal voor tafeltennis ook niet een goed uitgangspunt denk ik.
Zo,n drie laags balsa frame is daar een goed voorbeeld van volgens mij,
Als je uitgaat van frame en dan ook batsnelheid kun je die nog varieren en is dat onderdeel van de controle, Het batje werkt dan meemet wat je wilt.
Wil je meer snelheid dan xal het batje ook sneller spelen,
Wil je meer vertragen dan wordt het batje ook meer vertragend,
Bij elk batje maar met zo,n drielaags balsa frame nog wat meer geprononceerd
door qua framebouw de dikte van die sperlagen en kern.
Dat dit door de framebouw bereikt is met die lagen maakt alleen niet dat ik het spelend met zo,n ding ook aan die lagen kan gaan toeschrijven.
Dan heeft het batje als geheel zo,n spel-karakteristiek dankzij deze bouw.

benxx
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor benxx » 08 Aug 2018, 08:49

Het is met 0,6mm limba - 2,0mm balsa - 6,0mm balsa - 2,0mm balsa - 0,6mm ayous ook wel een apart frame. Ongeveer net zo groot qua blad als de Barricade maar speelt veel directer en met meer snelheid, eigenlijk precies wat ik zocht (en al een tijdje in de kast had liggen :) )
Ik neem aan dat de FH de Limba laag heeft, maar dat is meer een gok.

Weapon of choice:

Testvehikel:

BH SL Blitzschlag OX

ELO 09-10 1455

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 08 Aug 2018, 13:36

De verlijming heeft vooral bij zulke balsa frames veel invloed op de hardheid, Tijdens het spelen merk je dat als verschil in direktheid tussen frames die anders verlijmd zijn.
Re impakt verlijmd met een zachte rubberachtige lijm, Siliconenbasis,
Las ik tenminste een keer en zo voelde het ook keren dat ik met zo,n frame speelde,
De zachtheid van de balsa onder de buitenlagen werkt dan nog meer door.
Dat compenseren ze bij de offensieve frames met gebruik van houtsoorten als beuken voor de buitenlagen. Met de lijm die ik gebruik zou zo,n frame als die Nimatsu waarschijnlijk nog wat direkter spelen maar hangt ook af van hoe ik verlijm,.
Bij de bladdikte zou het frame met dikkere kern en dan bijvoorbeeld 0,6 limba sperlagen onguur snel zijn.
Wat ik de grondsnelheid noemde gaat dan omhoog, kort blokken is veel moeilijker. want tempo nog doseren dan veel lastiger. (in principe kan het wel maar veel riskanter)
Ook met hoe ik verlijm kan het want kwestie van hout en laagdiktes. Zoiets zou ik ook nog wel willen maken.
Zacht balsa kan ik bij een modelbouwwinkel kopen en buitenlagen heb ik nog wel hout voor, Ipv 6,5 mm met vier mm kern zelfde kern met 1,5 en 2,0 mm balsa sperlagen bijvoorbeeld. Fh 1,5 mm bh 2,0 mm. Buitenlagen verschillend kan dan ook.
De zachte balsa sperlagen voorkomen dat er tussen de verschillende houtsoorten aan weerskanten bij het drogen veel spanning kan ontstaan.
Balsa is dan lichter in soortelijk gewicht zodat het totaal gewicht denk ik ook wat lager uitvalt dan bij de frames die je nu getest hebt.
Ik heb alleen nog geen ervaring met deze houtbouw in combinatie met de lijm die nu in mijn frames zit.
(gebruik reserveer ik liever voor zaag, schuurpapier kwasten etc, lijm maakt onderdeel uit van een gebruiksklaar frame net als hout. Die lijm koop ik ook droog en heet dan al lijm., Korrels meestal, Daar maak ik dan plaksel van met water eerst toevoegen en dan na een uurtje verwarmen op plm zestig graden..
Plaksel en lijm zijn voor mij dus verschillende begrippen maar plaksel noem ik ook wel lijm . Dat kan verwarrend zijn in de communicatie en kan ik dus beter niet doen :) . )

benxx
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor benxx » 08 Aug 2018, 14:55

Mmm, ik lees net dat de FH de Ayous laag heeft, weer wat geleerd.

Weapon of choice:

Testvehikel:

BH SL Blitzschlag OX

ELO 09-10 1455

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 08 Aug 2018, 15:41

Het kan hooguit zo bedoeld zijn bij de framebouw lijkt me
of kun je het batje niet keren omdat het een speciale grip heeft ?
bh fh en dan fh bh ? :D
Sommigen doen dat onder het spelen.
Een batje heeft eigenlijk ook gewoon geen fh en bh kant.
Is maar net hoe iemand een batje vastpakt,

Tijdens het rubbers plakken omkeren (LN op ayouskant)
maakt me niet uit zolang ik niet met het batje hoef te spelen.

Wat flauw misschien maar het is onderscheidt houden tussen framebouw verdere batjebouw en het spelen als verschillende aktiviteiten verschillend momenten.
Framebouw is ook batbouw natuurlijk maar rubbers plakken is geen framebouw.

Batcombinaties is dan ook wat een apart woord. Dubbelop,
Elk batje is in zichzelf al een combinatie van frame en rubbers en lijm nog.
Na plakken met plaksel en drogen speelbaar.

Engels bestaat ook het onderscheid glue en cohesive.
Cohesive is plaksel en glue is wat er van overblijft na droging of harding.
Het kan ook andersom zijn maar er is verschil.
Glue is alleen in onbruik geraakt omdat dit binnen de markt voor "consumenten" bijna niet meer aangeboden wordt. De oude lijmen worden daar glue genoemd en modernere kant en klaar plaksels als velpon cohesives, Niet iedereen houdt zich aan het onderscheidt maar het wordt wel vaak zo gemaakt nog
Bisonkit dus cohesive ipv glue en bone-glue een glue en wordt dan ook droog verkocht,
Daar zo mee plakken of lijmen (glueing) wil niet. Water moet erbij.
Met water is het "water aangemaakte lijm" of warme lijm, In praktijk zegt dat genoeg maar hier kent bijna niemand dit soort lijmen nog denk ik.
Behangstijfsel koop je nog als droge lijm in bouwmarkten maar verder is alles zo,n beetje vooraf aangemaakt.
Industrie is dat nog wel anders.

benxx
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor benxx » 08 Aug 2018, 17:55

Frames met drie lagen balsa is wat een verhaal apart ook.
Vandaar dat die spelers zich verkeken op de bal. Vraag is natuurlijk wel of ze dat blijven doen gedurende een hele wedstrijd. Meestal is dat na een eerste game toch al een stuk beter.
Wellicht wel, maar ik heb vaak gelijkopgaande partijen gespeeld en dan is een game "cadeau" krijgen vaak net genoeg.

Weapon of choice:

Testvehikel:

BH SL Blitzschlag OX

ELO 09-10 1455

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 09 Aug 2018, 02:12

Jij speelde nu voor die anderen alleen anders dan je eerder al anders speelde :) ,
BennX werd BennY met Y als het veranderde bat van de eerdere Benn X :) .

Dat is om op te anticiperen nog wat anders dan dat je wat anders speelt dan twee zijdig backside.
Binnen het materiaal voor materiaalspelers zit nog een enorme variatie aan materiaal en BennY is dan een ander dan BennX maar ook weer niet omdat alleen X veranderde.
Daar zit iets deceptiefs in juist omdat je verder natuurlijk dezelfde speler bent.
Je blokte nog net zo maar de ballen kwamen anders terug.
Dat voordeel verlies je als je vaker tegen die spelers speelt maar houdt je tegen spelers die nog niet eerder met en tegen BennY speelden.
Bij ons op de club was een ln speler die om het half jaar wel weer wat anders had.
Was die wat ingespeeld daarmee en ik speelde voor het eerst een oefenpartij tegen hem dan moest ik ook weer uitzoeken hoe en wat.
Daar was ik dan eerst meer mee bezig dan met de stand.
Dat geloof ik dan wel.
Een gechopte topspin is sowieso al anders dan een backspin van backside rubber,
De maximale spin is hoger en daarmee de varatierange in spin ook.
Verdere variatie komt daar nog bij.
Als iedereen binnen de club leerde ik daar steeds beter en makkelijker mee om te gaan. Dan veranderde hij weer wat en begon dit spel opnieuw,

Speelt iemand met backside dan heeft de bal die ik speel minder invloed op de bal die ik terug krijg. Speel ik vaak tegen een speler die met ln speelt zonder te wisselen dan bouw ik wat dit betreft ervaring op die ik taktisch ook kan benutten.
Dat maakt mij het spelen makkelijker
Een ander batje betekent dan ook een andere speler om tegen te spelen.
Tegen ln spelen met backside is wat als spelen tegen je spiegelbeeld met het batje van de ander als spiegel.
De gespiegelde bal is mijn topspin nog maar spiegelbeeldig gezien heeft de bal backspin, Is het dan mijn topspinbal die ik terug krijg , backspin die de ander speelt of beide ?
Tovenarij en zwarte magie dat is het. :)

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 09 Aug 2018, 12:19

Sowieso is dit een voordeel van het veranderen van je batje
tov anderen tegen wie je vaak speelde met je vorige batje.
Ook kleine veranderingen kunnen doordat ze minder opvallen dan eerst verradelijk zijn voor de ander.

Bij "bokser" kun je handschoen en de gene die de handschoen oppakte ook niet uit elkaar halen.
Dan ontstaat vuistvechter met of zonder handschoen(en).
Een handschoen kan een vuistvechter ook in zijn andere hand houden of in een tas op de rug dragen. Iemand die net van een sportshool komt bijvoorbeeld en dan tijdens een vuistgevecht de handschoenen in de tas laat zitten.
Die kun je nog bokser noemen want boksen blijft het. Tafeltennis gaat dat niet,
Dan wordt het tafelkaatsen of zo.
"TT-speler" etc zou daarom eigenlijk altijd tussen aanhalingstekens moeten.
Het is meer zoals een buitenstaander naar tafetennis kijkt en dan aan twee spelers denkt, tafel, batjes etc,
Het batje maakt dan min of meer onderdeel uit van speler,
Speler A en B aan het tafeltennissen, spelend met mekaar en tegen elkaar,
Je speelt ook altijd met een ander maar dan met mekaar en het is tijdens een partij maar ook training al wel "met mekaar en tegen elkaar",
Laatst gewijzigd door mank op 10 Aug 2018, 15:20, 2 keer totaal gewijzigd.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 10 Aug 2018, 15:11

MankA en Mank B als ik mijn batje zou veranderen van A naar B mag ook hoor, :)
BennX is natuurlijk eerstens hier jou forumnaam voor mij maar ik associeerde de X even met een batje (X) en bedacht toen dat je dan X veranderd hebt naar Y (andere toestand) en dat Y hierdoor dus X werd als BennX je bijnaam zou zijn als speler en of samensteller -en maker neem ik aan - van batjes. Mijn forumnaam moest ik bedenken toen ik mank liep van een blessure, spierscheurtje. Marc liep Mank dus werd het Mank. inmiddels al lang niet meer maar Mank heb ik zo gelaten.