Switchen naar 'normale BH'

Hier kun je advies vinden of vragen over een batje dat past bij jouw speelstijl.
TwoFace
Super Member
Super Member

Switchen naar 'normale BH'

Berichtdoor TwoFace » 17 Jun 2019, 08:58

Ik heb sinds een paar weken een nieuwe combi samengesteld, bewust dit keer uit zowel op FH als BH 'normale' rubbers. Dus geen noppen meer op mijn BH. Ik doe dit omdat ik denk dat ik dan zelf ook iets meer snelheid in het spel kan brengen en houden, waar ik dat met de noppen er juist vaak tussendoor de snelheid mee uit haal.

Ik moet zeggen dat het me al behoorlijk goed bevalt tot nu toe, door geen noppen meer op de BH te hebben (noppen met slechts 0,5-0,7 mm spons zijn beduidend lichter dan normale rubbers met 2 mm spons) is mijn FH ook verbeterd (ik denk de balans in de combi? of het extra gewicht wat helpt?)..

Sterker nog, tijdens de laatste training switchte ik weer eens even terug naar de noppen, maar eerlijk leek ik het gevoel daarmee al helemaal kwijt. Alleen mijn instinctieve blocks op het lichaam lukken me nog niet zonder de noppen....

mepper59
Silver Member
Silver Member

Re: Switchen naar 'normale BH'

Berichtdoor mepper59 » 17 Jun 2019, 12:23

Dus, je hebt een aanleg voor het"normale"spel behalve dan die ene manier van blokken, ga zo door..!Ik ben ook weer terug naar mijn normale spel,
moest veel teveel denken(hoofdpijn) . Toch een goede ervaring dat noppen weekend!Mep ze.

TwoFace
Super Member
Super Member

Berichtdoor TwoFace » 17 Jun 2019, 20:02

Dus, je hebt een aanleg voor het"normale"spel behalve dan die ene manier van blokken, ga zo door..!Ik ben ook weer terug naar mijn normale spel,
moest veel teveel denken(hoofdpijn) . Toch een goede ervaring dat noppen weekend!Mep ze.
LOL,

de noppen zaten ondertussen aardig in mijn routine, maar blijkbaar leer je het snel af... LOL
Ik denk dat zonder noppen spelen gewoon een goede ervaring voor me is en dat ik het dus maar gewoon moet vasthouden, bevalt het me toch niet kan ik weer terug naar de noppen.

Die ene manier van blocken is meer een reflex blok, waar ik wel soms een puntje mee pak of voorkom... maar het blocken zonder noppen gaat ook steeds beter... ik ben wel een verdedigende speler, maar hou ook van een aanval, vooral eentje die goed vanaf de service is opgebouwd, ik heb er nu een aantal die best succesvol zijn.

Recent hebben we wat tips gehad van Anne Vlieg (bij jullie bekend of niet?) die liet ook weer eens goed horen hoe belangrijk de opbouw van het spel en dus het nadenken over je strategie is en dat beaam ik volledig want mijn eerste paar seizoenen won ik vooral veel op basis van het nadenken en strategisch spelen... mijn techniek begint nu pas een beetje te ontwikkelen.

mag dan ook nu na 3 seizoenen 6de klasse promoveren naar de 5de klasse :-)
1ste seizoen 33%
2de seizoen 67%
3de seizoen 81%
4de seizoen 5de klasse ben benieuwd wat ik daar kan doen.

mepper59
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor mepper59 » 18 Jun 2019, 12:47

grappig,
ik heb precies andersom (leren) spelen, heel veel techniek /intuitie en weinig nadenken/strategie. Was /ben meer een flow-danser achter de tafel, gewoon gaan voor die bal!Op het moment dat ik moet gaan nadenken dan stokt mijn spel of ik pas me teveel aan aan de tegenstander waardoor ik niet in staat ben om mijn spel te spelen. Dan verdwijnt de vloeiende stijl en raak ik gefrustreerd. Vandaar dat mijn teamgenoot (een echte strateeg met lange noppen........) altijd coachte met ....ga dansen hans!oftewel ga niet voor het resultaat of de angst om te verliezen, maar vertrouw op je eigen kunnen/proces,en dat heeft me veel mep-plezier gebracht. Want de valkuil is natuurlijk het resultaat, waardoor het plezier in het spel verdwijnt en het energie kost ipv oplevert. Ik heb ooit samengespeeld met iemand die hoog nivo had gespeeld ,en die beschouwde de tegenstander als de vijand. Had ik geen klik mee, vreemd he? Ik sloeg een keer een wereldbal, puur op gevoel, die energie blijft lang bij me, ook al verloor ik de partij . Hij vond het verlies belangrijker, ik die ene geweldige bal waar ik lang van kan nagenieten.
different worlds.
we hebben de "tegenstander" nodig om zelf te spelen,leuke paradox.

TwoFace
Super Member
Super Member

Berichtdoor TwoFace » 18 Jun 2019, 14:50

grappig,
ik heb precies andersom (leren) spelen, heel veel techniek /intuitie en weinig nadenken/strategie. Was /ben meer een flow-danser achter de tafel, gewoon gaan voor die bal!Op het moment dat ik moet gaan nadenken dan stokt mijn spel of ik pas me teveel aan aan de tegenstander waardoor ik niet in staat ben om mijn spel te spelen. Dan verdwijnt de vloeiende stijl en raak ik gefrustreerd. Vandaar dat mijn teamgenoot (een echte strateeg met lange noppen........) altijd coachte met ....ga dansen hans!oftewel ga niet voor het resultaat of de angst om te verliezen, maar vertrouw op je eigen kunnen/proces,en dat heeft me veel mep-plezier gebracht. Want de valkuil is natuurlijk het resultaat, waardoor het plezier in het spel verdwijnt en het energie kost ipv oplevert. Ik heb ooit samengespeeld met iemand die hoog nivo had gespeeld ,en die beschouwde de tegenstander als de vijand. Had ik geen klik mee, vreemd he? Ik sloeg een keer een wereldbal, puur op gevoel, die energie blijft lang bij me, ook al verloor ik de partij . Hij vond het verlies belangrijker, ik die ene geweldige bal waar ik lang van kan nagenieten.
different worlds.
we hebben de "tegenstander" nodig om zelf te spelen,leuke paradox.

Mooi omschreven en ik kan me er ook grotendeels in vinden. Ik speel ook wel veel op gevoel, alleen zodra ik zelf mag serveren probeer ik te bepalen wat de rally gaat doen en dat ik het punt pak. Begint de tegenstander, zal je je altijd daarop moeten reageren, maar heeft de tegenstander een zwakke BH of kan hij/zij slecht tegen op het lichaam spelen, daar hou ik dan wel zoveel mogelijk rekening mee en probeer ik rally naar me toe te trekken. Maar ik zie de tegenstander nooit als een vijand, tenzij hij/zij erg onsportief gedrag vertoond... dan zeg ik altijd nu ben je van mij LOL... dan ga ik hoe dan ook voor de winst.

Maar verder speel ik ook erg intuititief, dat moet ook wel omdat ik pas om mijn 38ste ben begonnen en nu bijna 40 (nog minder dan een maandje) ben dus ik ben niet in de basis getraind.

GarField000
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor GarField000 » 11 Jul 2019, 12:05

Soms vind ik het onbegrijpelijk dat mensen serveren zonder erbij na te denken wat ze 'terug' krijgen.
Ik was altijd heel specifiek met waar en hoe ik serveer om bepaalde situaties te laten ontstaan waarop je dan voorbereid bent.
Ik heb een teamgenoot die helemaal op de backhand kant gaat serveren, dan een spin geven waarbij 75% lang op de forehand kant komt, en hij dan in paniek weird met zijn BH mee gaat slaan waarbij hij dus totaal uit positie is. Heb het al een paar keer gezegd maar hij blijft het doen. Zit er gewoon vast in.

Nu met de noppen serveer ik af en toe lang op de FH en komt deze 3 vd 4 keer terug op mijn eigen FH zodat ik kan aanvallen.
Of juist kort over het net met veel minder backspin als normaal naar de zijkant van de tafel waarbij de bal vaak hoog terug komt en ik kan meppen. Of juist met veel backspin lang op de BH zodat hij terug gaat schuiven zodat ik kan aanvallen met de noppen.
Toen ik met alleen normaal rubber speelde waren 90% van mijn services kort over het net met backspin zodat ik als eerste kon aanvallen.
----------------
Groetjes Marc

Frame: Andro LIgna ALL+
FH: DHS Skyline 3-60
BH: Dr. Neubauer Viper

TwoFace
Super Member
Super Member

Berichtdoor TwoFace » 12 Jul 2019, 13:53

Soms vind ik het onbegrijpelijk dat mensen serveren zonder erbij na te denken wat ze 'terug' krijgen.
Ik was altijd heel specifiek met waar en hoe ik serveer om bepaalde situaties te laten ontstaan waarop je dan voorbereid bent.
Ik heb een teamgenoot die helemaal op de backhand kant gaat serveren, dan een spin geven waarbij 75% lang op de forehand kant komt, en hij dan in paniek weird met zijn BH mee gaat slaan waarbij hij dus totaal uit positie is. Heb het al een paar keer gezegd maar hij blijft het doen. Zit er gewoon vast in.

Nu met de noppen serveer ik af en toe lang op de FH en komt deze 3 vd 4 keer terug op mijn eigen FH zodat ik kan aanvallen.
Of juist kort over het net met veel minder backspin als normaal naar de zijkant van de tafel waarbij de bal vaak hoog terug komt en ik kan meppen. Of juist met veel backspin lang op de BH zodat hij terug gaat schuiven zodat ik kan aanvallen met de noppen.
Toen ik met alleen normaal rubber speelde waren 90% van mijn services kort over het net met backspin zodat ik als eerste kon aanvallen.
Ik zie het helaas ook veel gebeuren, ook klassen boven mij die gewoon onvoldoende nadenken over hoe ze het spel gaan bepalen. Ik tast elke tegenstander altijd af en ga dan rustig bepalen hoe ik de aanval opbouw... en als het niet werkt, probeer ik iets anders, maar denk altijd over elk opbouw na. Ondertussen heb ik daardoor een paar 'standaard' aanvallen waar ik goed punten mee scoor.

En natuurlijk probeer ik er aan te werken om er meer te ontwikkelen...

Mooiste van het spelen met noppen vind ik persoonlijk dat de meeste services goed kan returnen, ongeacht hoeveel effect of verrassing er in zit... Mijn FH wordt aanvallend steeds beter, alleen moet ik nog meer durf tonen... tijdens training lukt dit nu aardig, nu nog tijdens de wedstrijden. Komend seizoen me maar zien te bewijzen. Een klasse hoger nu, dus het zal ook vast lastiger worden. Al pakte in de 6de klasse vooral punten van de betere teams/spelers en verloor ik ze tegen de 'slechtere'.

yoass
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor yoass » 14 Jul 2019, 13:04

Dit is waar een beetje coaching een wereld van verschil kan maken. Niet iedereen heeft hier oog voor, en zeker niet iedereen is in staat doordacht te spelen. Of om tactiek bij te stellen als een tegenstander zich aanpast. En hoe hoger het niveau, hoe complexer de toe te passen tactieken.
Frame: "Vanity Two", eigen ontwerp; door http://www.dattblades.com gebouwd (Koto/Limba/ALC/Kiri/ALC/Limba/Koto)
FH: DHS Gold Arc 8/50 | BH: Nittaku Fastarc-G1

TwoFace
Super Member
Super Member

Berichtdoor TwoFace » 15 Jul 2019, 14:18

Dit is waar een beetje coaching een wereld van verschil kan maken. Niet iedereen heeft hier oog voor, en zeker niet iedereen is in staat doordacht te spelen. Of om tactiek bij te stellen als een tegenstander zich aanpast. En hoe hoger het niveau, hoe complexer de toe te passen tactieken.
Hoewel ik zeker niet op hoog niveau speel, snap ik wel degelijk goed wat je zegt.

Soms verbaas ik me ook over hoe mensen die een paar klassen hoger dan ik spelen zo weinig inzicht hebben .... Maar goed, spelinzicht heb ik wel blijkt elke keer weer... nu nog het talent ontwikkelen LOL

Aankomend seizoen in elk geval een klasse hoger, daar had ik 3 seizoenen voor nodig, al had het vorige seizoen ook al wel gekund.