Een nieuw batje....

Hier kun je advies vinden of vragen over een batje dat past bij jouw speelstijl.
Meatball
Beginner
Beginner

Een nieuw batje....

Berichtdoor Meatball » 04 Feb 2020, 17:43

Hallo iedereen,

Momenteel speel ik een paar maanden tafeltennis en ik moet zeggen dat het best aardig gaat. Ik win geregeld van competitiespelers uit de derde klasse. Alles erboven word ik finaal ingemaakt, maar ik heb dan ook geen illusies :D

Ik 'train' 1 keer per week op de club en wil nog 1 keer per week thuis met een robot wat aanklooien.

Nu ben ik op zoek naar een nieuw batje. Ik heb nu een goedkoop batje van Rucanor (20 euro). Ik heb idee dat spin geven lastig is met dat batje.

Ik wil niet al teveel uitgeven aan een nieuw batje, aangezien ik begrepen heb dat het ook veel uitproberen is....lijmen zie ik (nog) niet zitten.

Ik ben dus op zoek naar een kant en klaar batje.

Iemand suggesties?

Ik speel vrij aanvallend en vaak ongeduldig. Wil snel punten maken met een aanvallende slag. Maar een lange rally vind ik ook oké. Verdedigen vind ik lastig omdat ik het kappen nog niet echt onder de knie heb. Verder heb ik moeite met van die pisballetjes die in een spinnig boogje aankomen. Daar versla ik me geregeld op!

Wellicht heeft iemand een redelijk nieuw batje tweede hands te koop of gewoon een suggestie?

Ohja, ik heb begrepen dat soms de rode en zwarte kant een ander rubber is?

Alle advies is welkom.

Thanks,

Meatball!

Danny1973
Platinum Member
Platinum Member

Re: Een nieuw batje....

Berichtdoor Danny1973 » 04 Feb 2020, 18:06

Hoi Meatball, welkom op het forum.
Wat ik zelf een mooi rubber vind om te beginnen is de Xiom Vega Europe. Ik zou deze in 2.0 op je forehand en 1.8 op je backhand doen. Deze rubbers zijn op dit moment in de aanbieding bij Sport Europe. Je zou kunnen kiezen voor een frame als de Donic Appelgren Allplay, of een Stiga Allround. Classic. Dan heb je een goed frame waar je alles mee kunt, maar niet te snel waardoor de controle goed blijft. De overstap van jou batje naar deze combinatie zal wel even wennen zijn. Wellicht dat je op de club waar je speelt eerst eens een batje van iemand anders kunt proberen. Er zal echt een groot verschil qua effect en snelheid zijn.
Xiom Icecream AZX 91 gram FL ( zlc op fh, alc op bh)
FH: Xiom Omega VII Pro max.
BH: Xiom Omega VII Pro max

Meatball
Beginner
Beginner

Berichtdoor Meatball » 04 Feb 2020, 18:22

Dankjewel Danny voor je snelle reactie! :D

Ik zie dat ik dan voor ongeveer 80 euro klaar ben. Betekent dit trouwens dat ik die rubbers zelf moet gaan lijmen? Is dit bewerkelijk? Hoe gaat dat in zijn werk? En wat is de betekenis van rood en zwart?

Heb je ook ervaring met kant en klare batjes?

Thanks!

Meatball

Danny1973
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor Danny1973 » 04 Feb 2020, 20:31

Sport Europe , maar ook andere tafeltenniswinkels kunnen dit voor jou plakken. Ik weet het niet zeker, maar dat zal misschien een paar euro extra kosten. Plakken is niet heel ingewikkeld om zelf te doen, maar ik zou het lekker door hun laten doen. Het op maat maken van rubbers doet niet iedereen op dezelfde manier. Sommige knippen ze vooraf op maat, andere als ze al op het frame zitten. Ikzelf vind het het meest netjes als ik eerst plak, en vervolgens met een goed scherm stanleymes langs het frame snij. Dat ziet er voor mij het netste uit. Persoonlijk hou ik ervan om rood om forehand te spelen. Dat is een aangeleerde gewoonte. Als ik zwart op forehand heb voelt dat minder prettig. Sommige zeggen dat ondanks eenzelfde rubber de zwarte iets harder is. De verschillen zullen echter zo minimaal zijn dat je dat niet merkt.
Je kunt natuurlijk ook contact met een tafeltenniswinkel opnemen voor hun advies. Uiteindelijk is de optie die ik aangaf een prima basis, vanuit daar kan je in de toekomst kijken of je sneller zou willen, of meer controle zoekt.
Kant en klaar heb ik al 35 jaar niet meer gekocht, dus daar kan ik je niets over vertellen.

GarField000
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor GarField000 » 05 Feb 2020, 17:03

Welkom ....
Ik speel zelf met zwart op de forehand, maar dat is echt tussen de oren.

Als je een aanvaller bent is kappen nou niet een slag die je hoeft te leren hoor. Ik kap nooit.
Ik blok wel veel met afwisselende snelheden ... dus soms rustig over het net, en soms snel in de andere hoek.

Betreft batje kan ik geen advies geven. Ik speel lang met hetzelfde materiaal en als dat goed gaat ook geen behoefte om eens wat anders te proberen. Begonnen met een alround frampje, en vandaar gewoon rubbers proberen. Dan kijken wat je minder 'goed' vind (bij mij vaak de balafsprong van het rubber) en dan iets proberen met een veel lagere waarde.
Hoe mensen iets persoonlijk ervaren blijft persoonlijk.
Op https://revspin.net/rubber/ staan veel ervaringen van verschillende rubbers. Als ik bv kijk naar een rubber wat ik gebruikt heb en gebruik zit daar in theroie HEEL weinig verschil in ... ik voel er ook heel weinig verschil in (alleen de rubbers blijven langer goed), maar als je dan de waardes op revspin kijkt zit er een groot verschil in ..... wat de ene persoon een 7 vind kan de ander een 9 vinden.
Dus je eigen testwerk blijft toch de beste optie.
----------------
Groetjes Marc

Frame: Andro LIgna ALL+
FH: DHS Skyline 3-60
BH: DHS Skyline 3-60

Meatball
Beginner
Beginner

Berichtdoor Meatball » 06 Feb 2020, 16:28

Dankjewel GarField!

Ook weer nuttige informatie.

De komende weken zal blijken hoe het gaat als ik mijn nieuwe batje heb :D

Danny1973
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor Danny1973 » 06 Feb 2020, 16:46

Begrijp ik uit jou reactie dat je een batje hebt besteld? Wat is het geworden?

Meatball
Beginner
Beginner

Berichtdoor Meatball » 06 Feb 2020, 16:57

Nee, nog niet.

Ik wilde bij Mepper informeren of hij nog wat tweedehands materiaal te koop had.
Als dat niks wordt, bestel ik denk ik wat jij adviseerde:
Donic Appelgren Allplay frame (holrond)
Xiom Vega 2.0FH 1.8BH (maar dan de Elite ipv Europe).
Die heeft wat meer controle en effect ten koste van tempo. Ik dacht dat ik dat wel kon gebruiken. Gevoelskwestie ofzo :D Scheelt ook echt bijna niks.

Ik ben benieuwd.

Veel dank voor jullie suggesties en adviezen!!

Meatball

Danny1973
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor Danny1973 » 06 Feb 2020, 17:35

Mepper heeft altijd heel net materiaal. Vaak bij hem besteld, en altijd heel prettig contact. De OSP frame die hij heeft zijn niet de goedkoopste, maar als je weet dat je door gaat met tafeltennis, heb je wel iets heel moois.

yoass
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor yoass » 07 Feb 2020, 10:08

Als je een aanvaller bent is kappen nou niet een slag die je hoeft te leren hoor. Ik kap nooit.
Da's op zich waar. En ik doe 't ook nooit, behalve heel uitzonderlijk in trainingen.

Dat doe ik dan om iemand te helpen een solide topspin te ontwikkelen. Daarbij merk ik dan wel dat het toch wel iets oplevert: weer wat meer gevoel voor het grijpen en sturen van de bal met spin.
Frame: "Vanity Two", eigen ontwerp; door http://www.dattblades.com gebouwd (Koto/Limba/ALC/Kiri/ALC/Limba/Koto)
FH: Andro Rasanter R53 | BH: Nittaku Fastarc-G1

TwoFace
Super Member
Super Member

Berichtdoor TwoFace » 10 Feb 2020, 14:07

Zo te horen heb je al goede adviezen gekregen.

Ps. ik ben wel benieuwd naar jou verhaal... je speelt nu een paar maanden en tikt al regelmatig 3de klassers weg? Ben je zo een talent dan? Of heb je vroeger ook gespeeld?

Ik speel nu net mijn 5de seizoen (dus bijna 2,5 jaar) en ik kan me nu een beetje redden in de 4de klasse. Maar 3de klasse is toch al wel weer een stapje hoger.... Persoonlijk speel ik regelmatig tegen 3de klassers en 2de/1ste klassers en de resultaten zijn divers... soms op een goede avond kan ik iemand verslaan daarvan, maar dat ligt dan meer aan het feit dat ze niet tegen mijn irritante verdediging kunnen.

Een collega van mij speelt al vele jaren 3de klasse en in de 3 keer dat we nu een bedrijfstoernooi speelden tegen elkaar in de finale heb ik 1 keer dik (3-0) gewonnen van hem en 2 keer won hij van mij (eerste keer 3-2, laatste keer 3-1)... maar hij speelt veel lange topspin ballen en laat ik nou een van de betere blokkers (geen idee hoe je dat schrijft) van de club zijn... en dan speelt de tegenstanders uiteindelijk vooral tegen zijn eigen snelheid en effect. Maar er zijn ook spelers uit de 3de klasse waar ik geen kans tegen maak...

Heel knap dat je al zo goed bent! Ik ben stiekem wel wat jaloers.

Meatball
Beginner
Beginner

Berichtdoor Meatball » 10 Feb 2020, 14:29

Goh TwoFace, nu ik dat zo hoor...kan het zijn de derde klasse op sommige plekken in het land de laagste is? Ik pak nieuwe sporten redelijk snel op, maar van echt talent kunnen we nu ook weer niet spreken denk ik...haha.

Ik weet ook niet hoe deze derde klassers (van wie ik kan winnen) in mijn vereniging zich verhouden tot andere derde klassers. En hoe dat niveau bij jullie is. Ik woon in Limburg. Misschien dat de spoeling hier wat dunner is...

TwoFace
Super Member
Super Member

Berichtdoor TwoFace » 10 Feb 2020, 14:48

Goh TwoFace, nu ik dat zo hoor...kan het zijn de derde klasse op sommige plekken in het land de laagste is? Ik pak nieuwe sporten redelijk snel op, maar van echt talent kunnen we nu ook weer niet spreken denk ik...haha.

Ik weet ook niet hoe deze derde klassers (van wie ik kan winnen) in mijn vereniging zich verhouden tot andere derde klassers. En hoe dat niveau bij jullie is. Ik woon in Limburg. Misschien dat de spoeling hier wat dunner is...
ah ok... dat kan natuurlijk ook. Wij hebben een 6de klasse bij ons (regio oost)... die is voor instappers zeg maar... en het niveau verschilt aardig in die klasse...

de 5de klasse heb ik gemerkt dat daar echt wel betere spelers in zitten, je hebt daar natuurlijk met teams te maken die al jaren in de 5de klasse weten te blijven, sommige degradanten uit 4de klasse of bv herintreders die vroeger veel hoger speelde... heel divers, ook promotiekandidaten uit de 6de klasse (vaak erg fanatiek).

de 4de klasse is natuurlijk iets soortgelijks te zeggen, het valt mij op dat er minder 'pingelaars' in zitten (in de 5de klasse kom je nog wel veel ouderen tegen met moeilijk/lees irritant spel (bv expres superhoge ballen geven...)

Ik hou iets meer van sneller spel zodat ik de irritante pingelaar kan zijn ... ik plaats veel en gebruik de kracht en zwakheid van mijn tegenstander goed en bij vlagen kan ik ook goed een aanval opbouwen. Maar ik ben vaak te ongeduldig nog, dat moet er uit en ik mag soms nog wat aanvallender gaan spelen.

Meatball
Beginner
Beginner

Berichtdoor Meatball » 23 Feb 2020, 15:19

Zo, dan nu mijn ervaring met het nieuwe batje.

Frame:
Donic Appelgren Allplay
Rubbers:
Xiom Vega Elite
FH: zwart rubber 2.0
BH: Rood rubber 1.8

De eerste 3 slagen gingen over de tafel. Natuurlijk was het even wennen, maar ik had al snel de goede slag te pakken voor mijn gevoel.
Ik ben erg tevreden. Ik heb wat meer controle over het batje zo lijkt het. Verder komt er nu eindelijk echt spin uit mijn batje, haha. Dat is wel eens anders geweest. Het enige minpuntje vind ik het rare geluid dat het batje maakt. Lijkt wel alsof je met een beachbalbatje speelt :D
Ach, das bijzaak en een kwestie van wennen.
Uiteindelijk was ik 85 euro kwijt inclusief lijmen en bezorgen bij SportEurope.

Bedankt voor jullie advies; ik ben geholpen!

Meatball

TwoFace
Super Member
Super Member

Berichtdoor TwoFace » 25 Feb 2020, 13:22

Zo, dan nu mijn ervaring met het nieuwe batje.

Frame:
Donic Appelgren Allplay
Rubbers:
Xiom Vega Elite
FH: zwart rubber 2.0
BH: Rood rubber 1.8

De eerste 3 slagen gingen over de tafel. Natuurlijk was het even wennen, maar ik had al snel de goede slag te pakken voor mijn gevoel.
Ik ben erg tevreden. Ik heb wat meer controle over het batje zo lijkt het. Verder komt er nu eindelijk echt spin uit mijn batje, haha. Dat is wel eens anders geweest. Het enige minpuntje vind ik het rare geluid dat het batje maakt. Lijkt wel alsof je met een beachbalbatje speelt :D
Ach, das bijzaak en een kwestie van wennen.
Uiteindelijk was ik 85 euro kwijt inclusief lijmen en bezorgen bij SportEurope.

Bedankt voor jullie advies; ik ben geholpen!

Meatball
Het klinkt ook als een goede combi, wel vreemd dat het geluid zo raar is?