Sport Europe

Hier vind je reviews van tafeltenniswinkels en webshops
mepper59
Silver Member
Silver Member

Re: Sport Europe

Berichtdoor mepper59 » 19 Feb 2018, 23:58

uiteindelijk is alles relatief, ook ons gevoel dat per dag/uur /minuut veranderd, zeker kwa spel zijn er zoveel factoren die op ons lage nivo invloed hebben. Zoals ik al eerder aangaf(Persson) zei...Materiaal is maar 5 %, mentaliteit en techniek(voetenwerk/armbeweging) zijn het belangrijkst. Kortom wat voor de een een dramatisch batje is ,is voor een ander de heilige graal, ongeacht alle cijfertjes, je (eigen) ervaring is uiteindelijk doorslaggevend.
Mep ze .
OSP Expert / custom Alser grip
tenergy 25 1.9
tenergy 25 1.9
elorating 1345

Danny1973
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Danny1973 » 20 Feb 2018, 08:22

Heb je absoluut een punt. Herken hier zelf ook veel in. Buiten alle cijfers om weet je vaak ook wel wat je moet laten liggen, of wat de moeite waard is om te proberen. Het poppetje is echter een heel belangrijke factor. Als het lichaam of het koppie even niet mee wil werken gaat het niveau hard achteruit. Ik ben dan snel geneigd het materiaal de schuld te geven, en zoek dan naar oplossingen in andere frames en rubbers. Vaak is dat het begin van een zoektocht die niet de oplossing brengt.
Donic Waldner World Champion 89 - 93 gram FL
FH: Donic acuda blue P2 2.0.
BH: Donic acuda blue p2 1.8mm

Donic Waldner World Champion 89 - 91 gram FL
FH: Joola Rhyzer 48 max
BH: Joola Rhyzer 48 2.0

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 20 Feb 2018, 09:00

Je kan Persson wel aanhalen als orakel maar ik ken hem alleen als klasse speler.
Ik heb goed niveau spel gezien waarbij hij een van de spelers was maar is dat dan zijn niveau of hét spelniveau ? Waarom zou je spelniveau als iets persoonlijks van hem moeten zien.
Hij zit toch al in het begrip spel dan of zie je een spel voor je zonder spelers of met spelers zonder batjes of zonder frames ? Batbouw hoort bij tafeltennis maar niet bij het spel tafeltennis en het spel doe je niet alleen dus bereik je daarin ook geen niveau wat je aan je zelf kunt toeschrijven. Wel een bepaalde klasse die je aankunt of nog niet aankunt of onwaarschijnlijk ooit aan zult kunnen (zeg nooit nooit :) ).
De rubber cijfertjes hebben hooguit wat zin als je een kleine verandering wilt aanbrengen op bh of fh kant. Ander frame ga ik er van uit dat de rubbers dan vroeg of laat ook veranderen omdat de meeste spelers dan weer beter willen afstemmen met ook nieuwe rubbers.
Dan nog moet je oppassen want zowel de spons als de toplaag kunnen behoorlijk verschillen zonder dat dit in de cijfers terug komt en er kunnen onverwachte problemen ontstaan oa door je frame,

Hoeveel procent van een spelers gewicht uit een batje bestaat zou je best kunnen meten en uitrekenen en als dat op die vijf procent van Persson zou uitkomen is dat nog veel te hoog ook. ,
Bij mij komt het nog niet op 1 procent uit dan . 0,2 procent of zo :)
Die ene procent was alleen wel onmisbaar tijdens het spelen zolang ik tafeltennis voor elke slag.

Ik zou niet weten hoe ik (of Persson) dan kan bepalen hoeveel invloed mijn batje heeft tijdens het spelen en hoeveel invloedt ik dan persoonlijk nog overhoudt, Een topspeler kan net zo goed onzin uitkramen en dit is volgens mij dus een goed voorbeeld.
Niet omdat het percentage te laag zou zijn maar omdat het onzinnig is er zo over te denken en te praten, Ik weet alleen dat ik met kaatsen vaak mijn blote hand gebruikte en dat de invloed van het batje of ander slagwapen dan nul was. Nul procent nul promille enzovoort.
Een afwezig batje en soms wat pijnlijke hand ook,
Dan kan ik ook bepalen hoeveel voordeel en daarmee hoeveel invloed een handschoen heeft. Bij het uitslaan is dat behoorlijk veel bij iedereen. Dan heb je verschillen tussen handschoenen die zo groot zijn dat bepaalde dingen net als bij tafeltennis verboden zijn.

Deskundigheid gaat niet altijd samen met het goed kunnen overbrengen.
Ik keerde me wat dat betreft dus alleen tegen die valse objektivering met spinwaarden, snelheidswaarden en controlewaarden.
Het draagt niet bij aan de deskundigheid van spelers maar tegenovergesteld.
Ik moet dan ook maar wat raden naar de deskundigheid ? Als Ik die niet kan opmaken uit de website en het ging om de website dan is die eventuele deskundigheid toch niet meer relevant ? Hetzelfde geldt voor zo,n opmerking van Persson. Didactisch faalt hij als hij zijn deskundigheid er mee wil overbrengen want dat doet hij er mi niet mee.
Hoe goed hij kon spelen mag geen rol spelen als hij het over batjes heeft en de invloed op het spelen bij hemzelf en anderen, Tijdens het spelen is hij ook niet bezig met zijn batje als het goed is.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 20 Feb 2018, 10:05

Min leukste herinneringen aan tafeltennis zijn misschien wel uit tijden toen we nog batjes uit een kist graaiden en iedereen het beste batje natuurlijk uitzocht. Thuis en bij een buurtcentrum, Later op een club ging een nieuw onbekend rubber wat iemand had altijd wel even rond. Iedereen even testen. Frames ook.
Wat ik geleerd heb van die graaibatjes is mijn manier van spelen aanpassen aan het batje,
Het batje moet tijdens het spelen alleen passen in de zin dat ik me goed kan aanpassen aan het batje. Tijdens het spelen het batje aanpassen kan en mag toch niet,
Frames hebben een fh en bh kant en ik moet me aan beide kanten dus kunnen aanpassen op een manier dat mijn bh goed bij mijn fh past.
Dus niet voor fh of bh kant teveel het onderste uit de kan willen halen met het frame,
Uitgaand van het frame (ik zou nooit een frame en rubbers tegelijk kopen altijd wel ergens wat testrubbertjes eerst ) zoek ik dan per kant de afstemming voor bh en fh,
Ik weet dan al wat ik zoek op basis van eerdere batbouw en speelervaring met met mijn batbouw resultaten. Door het kunnen aanpassen met de rubbers ben ik niet zo kritisch op frames (afgezien van de algemene kwaliteit waarbij ik inmiddels wel kritisch ben als op mijn eigen bouwsels) behalve dan op het aanpassingsvermogen. "kan ik er wat mee voor mezelf als het gaat om een geschikt batje maken en met welk type rubbers ongeveer".
Het frame moet ahw wat aanpassingsveromogen met de rubbers overlaten.
Als het zwaar is en er zouden ook nog zware rubbers op moeten dan kan het om die reden afvallen. Andersom een licht frame wat denk ik beter combineert met lichte rubbers ook
Zo,n frame is meestal star en met zachte lichte rubbers komt dat mijn topspinspel niet ten goede en met zware rubbers andere facetten niet en spin ook minder,
Dan ben ik al een heel stuk verder met alleen uitsluiten waarmee de keus al kleiner is en alleen kijkend naar de gewichten van rubbers en frame.
Het frame geeft me ook een idee wbt de rubberhardheid en dikte,
Mijn testrubbers gebruik ik niet alleen om het batje te testen maar ook om het frame te kunnen vergelijken met andere frames waarmee ik meer ervaring heb met de rubberkeus.
Op basis daarvan kan ik dan inschatten welke rubbers goed gaan passen en dan alleen als idee nog. Dan pas komt de stap waarbij ik de rubbers zoek die bij het idee passen.
Dat hoeft niet perfect want ik houd ook altijd nog mijn eigen aanpassingsvermogen aan batjes, Ik kan de rubbers dan in ieder geval altijd wel afspelen,
Zolang plak ik ook liever niet over want daar zijn de rubbers me te duur voor,
Het frames testen en dan ook batjes vind ik alleen leuk ook dus rommelde ik meestal nog wat aan naast het meer serieuze competitie spelen waar ik gewoon mijn batje voor had.
Gbtb waren er alleen heel veel competitiewedstrijden waarbij ik me wel kon veroorloven ook tijdens een wedstrijd te testen. Of ik speelde een tijdje met twee of zelfs drie jaar oude rubbers. Dat zal me ook best wel eens een partij gekost kunnen hebben maar dat weet je toch nooit dus koste het me nooit een partij of wel ? Niemand weet het. Dat een aantal partijen anders was gelopen staat alleen wel vast voor me.
Zo hoog mogelijk niveau mee kunnen spelen is wat mij betreft ook meer leuk dan een ambitie, Ambitie is boor mij wel mee te kunnen spelen als ik tegen een goeie speler moet.
Niet al vanuit de serve kansloos zijn in de rallye, Serveren, retourneren, derde bal en derde bal retourneren en dan zien we wel verder. Als ik dat goed heb weet ik dat ik ook tegen sterkere spelers mee kan spelen tot en met de vierde bal waar ik anders in problemen kom.
Tegen mindere spelers kan ik ook altijd wel meespelen en hoef ik me niet te generen en de echte topspelers willen toch niet met me spelen. Dan is het eigenlijk best eenvoudig toch ?
Moet wel erbij vermelden dat ik in mijn team de laatste jaren de sterkste speler was en de anderen toch liever niet wilden promoveren of liever wouden degraderen nadat we gepromoveerd waren. Eerder is dat ook wel anders geweest maar dat doet dus ook wat met je beleving. Als je de mindere speler bent in een team en het team degradeerd reken je dat toch jezelf wat aan. De anderen in het team willen dan liever niet degraderen natuurlijk terwijl je zelf er niet zo mee zit maar wel met het minder zijn waardoor de anderen een klasse lager moeten spelen. Dan ontstaat wat het derde wiel aan de wagen gevoel en dan neigde ik meer te zoeken naar verbetering. Ook wat materiaal betreft.
Toen ik al uit dat team was lukte dat pas en heb ik twee (Nttb) teamgenoten nog in Gbtb verband verslagen in plaats van eerder te voorkomen dat het team degradeerde.
Dat is dan wel wat lullig maar was niet anders en dit namen ze me natuurlijk ook niet kwalijk. Een materiaalverandering was zeker wel debet aan die verbetering van mijn spel.
Gbtb verband heb ik nog noordelijk eerste divisie niveau gespeeld, gelijkwaardig aan spelers die plm op dertig procent zaten op dat niveau in de Nttb terwijl het bij die degradatie om degradatie naar de eerste klas afdeling ging. Anderhalve klasse verschil dus ongeveer.
Ik zou niet weten waar ik dat verschil anders aan kan wijten dan aan beter spelen en beter spelen aan een beter batje. Dat zegt vooral wat over mijn batjes eerder met eerste generatie tensors en anderen met mijn type spel met snellijm. Qua spin is dat een groot verschil bij serveren, retourneren, openen en overnemen maar zelfs met blokken als wat topspin nodig is en dan de controle door een stapje terug wat met die tensors amper wou tegen al dat topspingeweld van de snellijmers. Als dat die vijf procent van Persson is dan is dat vrij veel toch ? Het gaat er dan meer om het beste uit jezelf te kunnen halen qua spelmogelijkheden,
Een batje in combinatie met de tegenstander moet dat wel mogelijk maken anders ben je gezien,

mepper59
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor mepper59 » 20 Feb 2018, 19:50

Volgens mij dwalen we ver af van de kern, met heel veel overpeinzingen die al of niet hout snijden. Ping pong blijft een leuk spel /hobby en winkels moeten ook leven.Kortom gewoon lekker meppen , zonder er een religie van te maken, uiteraard is er verschil tussen een batje van 2,95 van de blokker of de duurste butterfly met 2x tenergy. In beide gevallen verdienen de winkels er aan, aan ons de keus . de een rijdt een toyota en de ander een bentley, de beleving kan hetzelfde zijn of totaal verschillend, en dan maakt het niets uit of de specificaties van de auto bij je passen. Gelijk(willen) hebben of een mening als waarheid deponeren . wat is je punt?dat jij de cijfertjes niet (wil) geloven of daar anders mee omgaat , al of niet vanuit eveneens je eigen bril/ervaring doet niets af aan het feit dat anderen daar houvast aan (kunnen) hebben. Het zal altijd subjectief blijven, dat is een menselijk gegeven en daarom is geen avond hetzelfde ,ook al speel ik 30 jaar met de perfecte combi(voor mij).zonder vergelijken kon ik nooit de keuze maken en als de ene combi als sneller wordt gegeven dan de andere door cijfertjes,ook OSP werkt met hun eigen ijkpunt, waar ze ook op gebaseerd mogen zijn, dan is dat prettig want dat maakt mijn keuze makkelijker. Daar ga ik vanuit en niet vanuit de al of niet bestaande universele pingpong theorie.Kortom, of ze nou gepimpt zijn of niet , als pingponger geeft mij dat houvast. En dan ervaar ik daarna wel of de keuze klopt, en anders kies ik weer iets anders of accepteer dat iets is zoals het is. En doe het dan daarmee.
Mep ze!
tenergy 25 1.9
tenergy 25 1.9
elorating 1345

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 21 Feb 2018, 01:18

Waar jij en anderen hier meer lijken te denken in korte termijn effect van het batje op het spelniveau denk ik misschien meer aan langere termijn invloed. Die neiging heb ik tenminste. Mogelijk nog door het voorheen in praktijk training geven en begeleidden. Dan denk je anders dan als speler.
Die stelselmatig vanuit de commerciehoek opgedrongen cijfertjes denkhabit (soms lijkt het een soort fetishj voor mij nu het toch over religie gaat)
zou hier alleen ook een bedenkelijke rol bij kunnen spelen ?
Dat stopte bij mij toen ik me meer met chinese rubbers bezighield en dat beviel me kennelijk goed. Het is iig nooit weer teruggekomen.
Ik geef vergeleken met de meeste forumers hier ook weinig geld uit aan tt materiaal denk ik, Dat is vrijwel nooit boven de honderd euro geweest zolang ik hier aktief ben en inclusief framebouw. Niet op de marketing en de cijfertjes letten helpt daar natuurlijk ook al bij en vooral op langere termijn ook. Frames bekijk ik inmiddels nu eenmaal vanuit mijn framebouw ervaring.
Daar heb ik de Osp marketing niet voor nodig. De gewichten, bladmaten, bladdikte, aantal lagen enz zijn dan inderdaad universele gegevens die bij elk merk bruikbaar zijn om frames wat in te kunnen schatten. Zelfs flex en hardheid kan ik met die framebouw gegevens al redelijk voorspellen .
Net zo zijn er merk en land universele rubberbouw gegevens die ook betekenis hebben. Dat zie ik als zeg maar de bat(bouw) technische basis met het combineren nog erbij als batbouw,. Dat technische en hoe dat dan terugkomt bij het spelen vindt ik ook gewoon leuk wat verder los staat van het spelen zelf als hobby. Die hobbies staan niet los van elkaar natuurlijk maar ik kan ze wel onderscheidden.
Batbouw incl rubberbouw en framebouw is ook geen theorie.
Rubberonderdelen maken heb ik niet gedaan maar met sponzen en toplagen een rubber maken heb ik ook nog wat ervaring mee.
Korte termijn denk je aan de mogelijke progressie (of tegendeel) voor de eerst komende kompetitieronde, Dat is meestal vrij gering (uitzonderingen daargelaten) dat geef ik onmiddelijk toe.
Dit zou ook statistisch onderzocht kunnen worden. In een paar maand wordt dan niemand veel beter of minder al kunnen de resultaten soms ook al anders uitwijzen en ook als minder dan verwacht uitvallen tov vorige seizoen terwijl iemand toch progressie maakte of andersom, resultaten beter maar progressie stagnerend. Heel boeiend allemaal.

De invloed die ik bedoel is meer op de lange termijn en de echte progressie die dan pas wat betrouwbaar zichtbaar kan worden.
Dan moet je denken in jaren.
Dat kunnen ook op basis van ervaring en wat je leerde uit die ervaring,
Je hebt misschien nooit anderen echt begeleidt maar dan is dat de bedoeling meer en denken op korte termijn minder. Dat doen vooral jonge spelers zelf wel.

Wetenschappelijk onderzoek heb ik niet verricht maar een onderzoeksopzet is makkelijk te bedenken.
Geef een aantal groepen spelers per groep een ander type frame of zoek de spelers uit voor het samen stellen van de groepen.
Per groep plm twintig a dertig spelers.
Groep A een houten frame van goeie kwaliteit als waar jij mee speelt, plm 80 tot 90 gram.
Groep B een zelfde frame in de budgetklasse.
Groep C een licht balsakern frame onder de zeventig gram.
Groep D een kiri frame tussen 70 en 80 gram,
Groep E een topkwaliteit komposiet frame.

Met minder of meer groepen kan dan ook nog zoals met een chinees Fh rubber.
Met en zonder lijmeffect enz.

Onderzoeksvraag is nu hoe de spelers per groep zich ontwikkelen,
Het kunnen jeugdspelers zijn of oudere spelers en van varierend niveau of alleen beginnende spelers. Ze kunnen dan progressie maken meer of minder wat zich zal uiten in de speelklasse waar ze na bijv vijf jaar terecht zijn gekomen vergeleken met de beginsituatie.
Ipv groepen kan het iig theoretisch zelfs met hele verenigingen.
Alle spelers spelen met rubbers die min of meer goed passen bij de speler en het frame waar de speler mee speelt zowel bh als fh a;s normaal afgestemd op advies of eigen voorkeur zodat daar het verschil niet in kan zitten.

Op basis van mijn ervaring durf ik dan te voorspellen dat de spelers van groep A de meeste progressie maken en dat dit mogelijk ook meer dan een klasse verschil zal zijn met de andere groepen vooral als ze samen trainen en zich dan aan elkaar optrekken.
Ze spelen verzorgder, krijgen betere gevoelsfeedback, leren gevarieerder en daarmee taktischer te spelen enz. Alle fascetten zelfs slagspin, smash en punchblok. Al kunnen die slagen best niet beter zijn dan bij groep E. De na vijf jaar betere technische beheersing van die slagen kompenseert dat dan. Vooral de continue betere gevoelsfeedback, het beter aanvoelen wat er gebeurt, beter balgevoel, werkt volgens mij als stimulus op de ontwikkeling maar als spelers van Groep A met elkaar trainen werkt het verzorgder spelen ook als stimulus.

Als je dat als religieus opvat lijkt me dat toch wat overtrokken want dan zou elke sport een religie zijn, Tegelijk heeft het enthousiasme en de beleving van sport net als met en voor muziek en kunst natuurlijk altijd iets religieus en die beleving is mi niks mis mee. Gaat ook prima samen allemaal wat bij de kerkse religie anders is,
Als het eenzijdig wordt wel , dan is die eenzijdigheid een ding maar principieel niet
Schaatsen bijvoorbeeld ook als je ziet, hoort, hoe het daar om details draait met de schaatsen en ijzers, Is het dan religie ? Geld en banksaldo, omzet, lonen, professioneel, dat is meer de religie denk ik en wat tafeltennis soms tot een religie lijkt te maken,
Osp frames zijn nog altijd gewoon degelijke goed gemaakte frames voor mij.
Dat ze wat duurder zijn is een feit maar zo,n frame als jij hebt kan jaren mee,
Zelfs als je fysiek minder wordt door je leeftijd heb je goeie kans dat langer te kunnen kompenseren of zelfs nog te verbeteren door nog het nodige bij te leren en je spelen te blijven ontwikkelen,
Ik zie niet in waarom het zo denken op langere termijn meteen zou betekeen dat ik een theorie heb,
Volgens mij is dit wat elke trainer zou moeten doen. De batjes die binnen een spelersgroep gebruikt worden spelen volgens mij alleen een grotere rol dan hoe de meeste trainers dit zien.

Plak ze

mitchy
Beginner
Beginner

Berichtdoor mitchy » 28 Feb 2018, 00:25

Sport Europe is inderdaad een fijne winkel. Snelle levering naar mijn ervaring en ze hadden wat ik zocht.
Ik moet zeggen dat deze topic nogal afgedwaald is en dat ik het verder Danny eens ben dat het allemaal niet gecompliceerd hoeft te zijn. Uiteindelijk koop je iets, test je het en vind je het wel of niet fijn. Daar kom je toch maar op één manier achter.

mepper59
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor mepper59 » 28 Feb 2018, 22:54

;) ;) ;) :D
tenergy 25 1.9
tenergy 25 1.9
elorating 1345

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 01 Mar 2018, 00:37

Zo koop je fietsen en auto,s ook als in een supermarkt ?
Niet iedereen kan zich dat permitteren.
Met die cijfertjes waardering van spin en snelheid wordt je mi het bos ingestuurd en dat probeerde ik duidelijk te maken. Dat betreft niet in het bijzonder sporteurope want de testen en waarderingen zijn niet van sport europe maar van Schöler Micke. Volgens Danny tenminste die aangaf dat te weten van iemand van Sport europe.
Sport europe is dus eigenlijk schöler micke wat dit betreft.

Danny1973
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Danny1973 » 01 Mar 2018, 06:36

Je hebt gelijk, maar uiteindelijk is het hulpmiddel handig. Het verschil in frames is soms zo merkbaar. Ik heb mijn frames meestal in tweevoud, als ik er tevreden over ben. Mijn ervaringen met 2 viruosos, een goede producent, was bijvoorbeeld heel groot terwijl er maar 1 gram verschil in zat en de aantal speeluren vergelijkbaar was. Bij mijn Waldner World Champion 89 is het ene frame duidelijk stijfer dan de ander. Ik denk niet dat je dat vooraf kunt beredeneren waarom dat is. Daarom zijn de cijfers voor een leek een hulpmiddel die richting betalen, en als de financiele situatie het toelaat is zo nu en dan eens iets testen een leuke kant van de hobby.
Donic Waldner World Champion 89 - 93 gram FL
FH: Donic acuda blue P2 2.0.
BH: Donic acuda blue p2 1.8mm

Donic Waldner World Champion 89 - 91 gram FL
FH: Joola Rhyzer 48 max
BH: Joola Rhyzer 48 2.0

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 01 Mar 2018, 13:34

De woorden spin en snelheid zijn natuurkundige woorden ook in dagelijks gebruik komen ze daar vandaan. Woorden die gewoon veel veelzijdiger zijn, Je hebt ook de echte batsnelheid tijdens het spelen bijvoorbeeld of als het batje uit iemands hand glipt..oeps.
Ik heb dat zelfs wel eens met twee rubbers gedaan toen iemand vroeg welke sneller was. Een gooide ik een eind weg en de ander een paar meter.
De eerste was de snellheid (de speed) hoger en de tweede was eerder ter plaatse. Welk rubber is dan sneller ? Het rubber wat met hoge snelheid door de zaal vliegt of het rubber wat eerder op de vloer komt.
Wat wordt dan met snelheid 7 bedoeld en andere frames en rubbers meer of minder ?
Die woorden worden met die cijferratings voor spin en snelheid ahw gekaapt door Scholer Micke uit de normale beleving met commercieel doel namelijk het kiezen en kopen makkelijker maken voor de klant zodat je eerder geneigd bent te kopen en terug te komen als klant van ook schöler Micke door eerst hun tabel die overal in europa bij webshops terug komt weer door te nemen,

Dat werkt vaak storend in de communicatie waneer batjes amper nog als onderdeel van het spel beschouwd worden. Dat blijft een batje namelijk ook buiten dat het een soort verlengstuk van je arm is tijdens het spelen, Dat het allemaal niet zo eenduidig is kan ik ook niet veranderen.
Het heeft met taal te maken en ook met het engels bijvoorbeeld.
"He spun the ball while serving". Prima engelse zin toch ?
Moet de ander nu een spinbal of een spun-ball zien te retourneren of beide ?
De serveerder hoeft iig niet perse "een spinbal" te zijn die anderen altijd spinballen toespeelt. Een spinbal die je als No-spinbal kunt duiden kan immers bij een volgende serve toegespeeld worden. "No one spun the ball' s het dan maar toch serveerde iemand.
Waar is dan de bal ? Er is dan geen bal maar wel een no-spinbal die ik moet zien terug te spelen. :) . De bal is altijd anders en nooit zomaar een bal .
Bal betekent normaliter alleen al no-spinbal. Sinning the bal verander je de spin dus waarbij het uitgangspunt op de serve na altijd anders is omdat de baltoestand varieert van backspin tot topspin en met no-spin als specifieke wat theoretische toestand van de bal.

Praktijk is ook dat met een frame nog wel te spelen valt maar rubber amper.
Frame met alleen sealing als bekleding bijvoorbeeld.
Dan is dat het batje, Verander je de bekleding dan verander je het batje en elke bekleding verandert het batje anders en dus het frame ook want dat was het batje al.
Haal je de rubbers er weer af dan is het batje weer het frame met de sealing.
Speelt het met sealing dan anders als zonder ? Zonder sealing kan ook nog en dan met of zonder rubber. Kan allemaal . :).
Zonder bekleding kan dus ook al prima getafeltennis worden en voor het maken van een batje is dat ook een uitstekend beginsel.
Dan is het ook geen batjes maken meer zoals ik het voorstelde masr batjes veranderen omdat het frame al een primitief batje is.
Als iemand die nooit tafeltennist mijn frames ziet krijg ik ook wel eens te horen "hé tt batjes". Kale batjes maar wel batjes. Ik moet dat maar overnemen geloof ik.
Ik heb dus nog wat zelfgemaakte houten batjes te koop zonder rubbers..
Je mag er zo niet mee spelen binnen Ittf verband maar dat verandert er niks aan, Vanuit de gedachtte aan een frame als batje met al een speelkarakteristiek kun je die met toplaag en eventueel spons gevarieerd beinvloedden, Zo ontstaan per kaal batje als uitgangspunt allerlei mogelijke batjes om meer of minder hard te kunnen slaan of de bal beter af te remmen of spin veranderingen aan te brengen enzovoort,