Sport Europe

Hier vind je reviews van tafeltenniswinkels en webshops
Danny1973
Gold Member
Gold Member

Sport Europe

Berichtdoor Danny1973 » 23 Jan 2018, 20:23

Mijn laatste paar bestelling heb ik bij Sport Europe geplaatst. Prettige communicatie, vlotte levering en vaak is de website prijs concurrerend.
Wat ik prettig vind aan deze website, zijn de waardes die er bij de rubbers en frames staan, en een volledige omschrijving. Op dit gebied late de meeste andere sites steken vallen of geven helemaal geen info. Mijn inziens, op dit moment de meest complete en prettige tafeltenniswebshop in Nederland.
Sanwei Fextra 86 gram FL
FH: Donic acuda blue P2 2.0.
BH: Donic acuda blue p2 1.8mm

Sanwei Dynamo 92 gram FL
FH: Donic acuda blue p2 max
BH: Donic Acuda blue p2 1.8

bob1
Silver Member
Silver Member

Re: Sport Europe

Berichtdoor bob1 » 24 Jan 2018, 03:05

Vind sporteurope ook een prettige winkel. Maar die waardes komen van de fabrikant zelf en daar heb je helemaal niks aan. Dat is pure marketing.
Setup:
Frame: stiga offensive classic
FH: Tibhar aurus
BH: Grass D-Tecs ox

Danny1973
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Danny1973 » 24 Jan 2018, 09:30

Toch is het als je bij hetzelfde merk blijft wel een redelijke indicatie. Tussen verschillende merken is dat inderdaad lastiger. Het blijft lastig om aan de hand van waardes en reviews een rubber te bestellen dat past bij jou/een frame. Gister wat contact gehad over nieuwe rubbers. Ik was vooral nieuwsgierig naar de nieuwe generatie rubbers met een dikkere spons en dunnere toplaag. De verkoper had zelf al getest met de Bluestorm, Rasanter en de Rhyzer serie. Hierdoor kon hij mij een passend antwoord geven. ( ik ga de Rhyzer 48 proberen )
Sanwei Fextra 86 gram FL

Sanwei Dynamo 92 gram FL

yoass
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor yoass » 26 Jan 2018, 15:37

Alleen SportEurope heeft een Thieu van Vroenhoven. Mijn eerste trainer en ik kijk misschien door een roze bril, maar mon dieu, er zit meer tafeltennis in één vingernagel van Thieu dan in half NL bij elkaar verder, en hij is altijd bereid om die enorme berg kennis en ervaring te delen.

't Enige wat daar in de buurt komt is TTPromotions, aan de andere kant van het land, waar Anne Vlieg de andere helft van 's lands pingpongsmarts hoedt. Ook die kan je recht in de ogen kijken en met grote autoriteit vertellen waar het om gaat.
Frame: "Vanity One", eigen ontwerp; door http://www.dattblades.com gebouwd (Koto/Limba/ALC/Kiri/ALC/Limba/Anigre)
FH: Butterfly Tenergy 05 | BH: Gewo Nanoflex FT48

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 26 Jan 2018, 18:55

Danny,

Als de verkoper je informeert zonder rekening te houden met het frame waar je de rubbers op wilt spelen, daar niet naar vraagt en of nooit rubbers vergelijkend heeft getest op jouw frame of vergelijkbaar frame gaf hij hij (en geef jijzelf hier ) onbedoeld juist uiterst bedrieglijke informatie. namelijk de informatie dat hij je informeerde.
Er mist tegenwoordig een referentierubber wat de meeste spelers op meerdere frame wel kennen.
.
De informatie dat iemand rubbers getest heeft om mee te tafeltennissen in plaats van batjes en dat rtubbers speeleigenschappen hebben is een falikante leugen of een grap.
Mijn linkerschoen heeft dan ook speeleigenschappen.
Beter kun je dan vragen naar een andere framebekleding voor bijvoorbeeld je Waldner frame. Dat frame of gelijksoortige frames kent Thieu wel.
Houdt je dit woord aan (of velletje maar dan niet een los velletje met speeleigenschappen waar je even geinteresseerd in bent als in die van je schoenen) dan blijft het gaan over je huidige batje en wat je ervan maken wilt.
Wil je het met hem hebben over losse rubbers dan kun je vragen hoe het met het gewicht zit,
stugheid toplaag tov andere rubbers, sponshardheid etc. Dat is met een duimentest te doen op een tafel of met weegschaaltje, Snelheid spin, controle, dwell, balafsprong etc allemaal niet.
Als rubber A als bekleding van Frame P meer spin mogelijk maakt en of makkelijker opent dan B kan dat op frame Q beide andersom zijn of één van beide.
Snelheid, spin en controle gaat het om de invloed van de bekleding op het frame en per frame dan de verschillende invloeden als je de bekleding varieert.
Dat het woord bekleding niet meer gebruikt wordt maakt dat rubbers nu alle mogelijk speleigenschappen of spelwaardes toegedicht krijgen die dan door veel spelers als reele technische gegevens opgevat worden. Dan zit je midden in de misleiding door marketing en maak je er zelf deel van uit door dat hier - misleidend - door te zetten.
Dit zit al in je woordkeus. Daarmee begint het. Anderen leer je dan aan dezelfde woorden te gebruiken zoals deze marketingstrategie jou (en Thieu) dat leerde.
Waarom moet dat ook hier op het forum als het niet hoeft ? Wordt je er voor betaald ?
Nee toch ? Het is tenminste niet mijn idee je daarvan te beschuldigen en je bent de enige natuurlijk ook niet.
Speel waardes voor frames is even onzinnig natuurlijk maar met een frame zonder rubbers is beter te spelen dan met een los vel rubber,.
Zou wel een grappige review zijn trouwens :
Een vergelijkende review tussen een Osp frame en Tenergy 05.
Spin : T05 > stiga off classic
Tempo : Stiga off classic > T05
Controle : stiga off classic > T05
Dwell : Tenergy 05 >>>>>>>>> stiga off classic
Balafsprong "Stiga off classic vlak, T05 kon ik geen hoogte van krijgen.

Prima review toch ? Nergens staat een echte leugen al is dit ook een inschatting en voorspelling (waar op zich niet direkt iets mis mee is zolang het niet meer pretendeert te zijn, het is dan gewoon een hypothese, ik verwacht deze uitkomst...)

Al met al beviel mij de stiga off classic beter en kan ik iedereen dit frame aan raden.
Het kan alleen zijn dat ik nog wat moet wennen aan de balafsprong van t05 waar ik nu geen hoogte van kreeg.
Plak ik het rubber op het frame dan wel. Dan zit de balafsprong vrij hoog vergeleken met andere rubbers en veel hoger dan het frame.. Mij te hoog schat ik in vooral met ook nog een zware rubberbekleding op de andere kant van hetzelfde frame waardoor de combi ook trager wordt, zachter voelt en de dwell toeneemt omdat voor fh slagen het batje meer vertraagd wordt met een zwaar bh rubber erbij ipv geen rubber of een lichter rubber op bh
Ook een niet te onderschatten faktor.

Danny1973
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Danny1973 » 26 Jan 2018, 22:43

Geen idee wat je hier mee probeert te bereiken. Ik probeer mijn prettige ervaringen met een webshop te delen en hoop dat andere forumleden hier wellicht wat aan hebben. Ik heb overigens contact met een ander persoon.
Dat ik minder kundig ben qua framebouw, rubberkennis en tafeltennis als spel dan jou enorme ervaring en kennis weet ik inmiddels wel.
Ik zal mij voorlopig van iedere review of commentaar onthouden en lees met genoegen jouw opbouwende bijdragen.
Sanwei Fextra 86 gram FL

Sanwei Dynamo 92 gram FL

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 27 Jan 2018, 03:11

Ik heb verder prima ervaringen met Sport europe. Vrij goed zelfs.
Daar gaat het alleen niet om.
Dit ging ook niet om reviews van rubbers en frames.
Ik beweer ook niet dat de informatie niet goed is of niet betrouwbaar maar dat die niet informatief. is en het jargon al door de bedrijven is bepaald als marketingstrategie en eerder verwarrend en dat verwarring creeren het tegendeel is van informatief.
Ik kijk dan ook al dertig jaar niet meer naar die cijfertjes en lees de teksten ook zelden.
Een waarde is in de techniek en natuurkunde een getal.
twintig graden celsius is 20 de waarde temperatuur is de grootheid en celcius of kelvin de eenheid en schaal.
Wat is spin 9,5 dan ? Je kunt dan de spin goed veranderen tenminste dat suggereert het. Ik ga tenminste uit van de spin die een aankomende bal al heeft en die ik wil veranderen..
Welk frame is dat mee getest en welk frame speel je zelf mee of wil je mee spelen ?
Test je de rubbers van Joola met drie verschillende frames varierend van defensief tem off+
dan gooit dat al die waardes kompleet overhoop. Het suggereert dat het om een constante vergelijking gaat. Dat (de pretentieuze suggestie ) noem ik misleidend.
Het verdiend wat mij betreft het woord informatie dus niet maar het woord marketing, Je geeft het al te veel eer door van informatie te spreken omdat je kennelijk denkt er mee geinformrerd te zijn wat ik betwijfel.
Je hebt zelf alleen een schat aan bijkomende informatie van elders die anderen niet erbij hebben. Dat onderschat je misschien,
Jij kunt wel wat tussen de regels doorlezen en je eigen idee opmaken maar zo mag je een webshop site niet beoordelen vindt ik.

Verder heb ik overigens prima ervaringen met eurosport maar dit ging specifiek over de website,
"De Bluestorm biedt voelbaar meer dynamiek bij gelijkblijvende Spin- en Speed eigenschappen en maakt daarbij een teken waar de trend naar toe gaat."

Wat moet ik me bij zo,n (slordig vertaalde ? ) zin bijvoorbeeld voorstellen ?
Ik heb een frame in gedachten wat ik al uit ervaring ken en een paar bekledingen die ik er al op gespeeld heb, Ga ik opeens dynamischer spelen met dit rubber ?
Nee natuurlijk, Dynamisch wordt mee bedoeld dat je de spin en snelheid makkelijk kunt varieren. De spons en daarmee het frame spreekt makkelijk aan door de dunne soepele toplaag. Dit wordt dan gekombineerd met gelijkblijvende spin en snelheid,
Dus beter makkelijker varieren, dynamischer spelen ook maar de spin en snelheid blijven gelijk...
Dat noem ik een paradoxale zin en niet informatief en kan voor de meeste tafeltennissers alleen maar verwarring geven. Verwarring geven is ook wat inherent aan marketing.
Er mag namelijk niet gelogen worden in reklame teksten. Als je maar zorgt dat het volstrekte onzin is kun je nooit op een leugen betrapt worden.
Als het dan suggereert dat het niet onzin is en de verbeelding wat aan het werk zet door een wetenschappelijk sausje is het doel bereikt.
Snelheid en spin zijn al natuurkundige wetenschappelijke termen.
Ipv dynamiek kun je ook gewoonspin en sneheids verandering gebruiken
maar hoe kombineer je dat in een tekst met al sinds sint juttemis vaste spin en snelheidcijfers erbij. Zo dus met het woord dynamiek en zo ontstaat dergelijke onzin maar who cares..esthetisch klinkt het leuk want wie wil niet dynamischer spelen.

Danny1973
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Danny1973 » 27 Jan 2018, 10:08

Ik snap jouw technische verhaal, en daar zal gerust waarheid inzitten. Natuurlijk zijn de cijfers commercieel, en zoals ik eerder schreef tussen twee verschillende merken een minder goed vergelijk dan bij 1 merk. Toch zou dit betekennen dat alles wat iedereen schrijft in het klein op deze site, maar ook op een grote site als tabletennisdaily.com complete onzin zou zijn. Ik zal wel simpel zijn en mijzelf voor de gek laten houden door marketingkreten en mijn eigen ervaring en gevoel. Al met al blijf ik het leuk vinden om soms wat nieuws te proberen zonder het idee te hebben dat dit het beste batje, of mijn laatste combinatie zal zijn. Ik geniet er nou eenmaal van om zo nu en dan eens wat anders te proberen. En ja, daar worden webshops blij van. Een ander rookt, een ander rijdt een dure auto....ik koop soms een ander batje en vind dat gewoon heel leuk.
Ik vind het echter wel storend om bij iedere mening of review met een technisch verhaal onderuit gehaald te worden. Een review is mijn inziens een stuk ervaring wat je naar eer en geweten deelt. Dat zou het leuke aan een forum kunnen zijn. Ik heb er momenteel geen lol meer aan om een mening / ervaring te delen op dit forum.
Sanwei Fextra 86 gram FL

Sanwei Dynamo 92 gram FL

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 28 Jan 2018, 01:28

Ik kwam bij webshops als ik onderdelen voor een batje wilde bestellen en veel vaker voor anderen dan voor mezelf.
Dat was ook vaak chinees rubber ook nog toen ik daar zelf al niet meer mee speelde
Ik kan zeggen dat de cijfers die Friendship geeft voor spin (spin)waardes zijn voor mij
maar voor de meesten hier zullen het cijfertjes zijn denk ik.
Dat komt omdat je de referentie mist door gebrek aan ervaring met rubbers van dat merk. Dat kan andersom ook.
Zo heb ik geen ervaring met joola rubbers behalve van vroeger.
Dat ik batje maken en spelen/ testen zo apart houdt komt denk ik door mijn praktijk ervaring met het samenstellen van combi,s voor anderen en er ook nog bij zijn als die wedstrijden moesten spelen.
Ik ga dus minder uit van mijn ervaring met eigen batjes maken en vervolgens mee spelen en weer veranderen dan anderen,
Dat was juist niet de bedoeling als ik voor anderen een combi moest samenstellen.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 29 Jan 2018, 05:21

Ik kocht vaak friendship rubbers en meer forwardspeed betekent bij contra en loopdrive dan een vlakkere balafsprong.
De bal vertrekt meer naar voren ipv omhoog te trekken.
Dat kan ik aan een frame relateren. Een flexibel frame wat meer forward speed en stijvere frames wat minder.
Dan kom ik ergonomisch goed uit bij die slagen als ik de goeie keus maak en kan ik ook nog makkelijk genoeg openen en kwaliteit ook goed zodat ik niet te veel harde blokballen en overnames tegen krijg. Dat is ook een ergonomisch afstemmings verhaal. Kwaliteit, spin en ergonomie comfort kan ik niet los van mekaar zien
Hiervoor kan ik met alleen de informatie bij sport europe niks terwijl dit voor mij essentieel is ook met oog op spelplezier en blessure risico laag houden.
Dat is niet alleen persoonlijk want de verschillen zijn meestal minder tussen spelers dan de overeenkomsten.
Blessure risico neemt toe als comfortabel spelen niet goed te kombineren is met goed spelen en goeie resultaten boeken. Dan gaat iedere speler die ik ken meer forceren om toch partijen te winnen die anders verloren zouden gaan.
Het chinese ping pong vocabulair stelt spelers volgens mij meer in staat op dit soort dingen hun batjes samen te stellen en te customizen. Als ik dat al beter kan als niet chinees met de Friendship rubbers dan zegt dat denk ik genoeg..

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 02 Feb 2018, 17:02

Probleem met die cijfers is ook dat er niet bij staat of ze voor bh of fh zijn,
Stel ik heb een andro rubber op bh en wil meer spin. Kijkend tussen de andro rubbers kan ik een rubber uitzoeken met een hoger spincijfer maar m,n bh is anders dan mijn fh en er zijn typische bh rubbers typische fh rubbers en rubbers die meer tussen in zitten,
Als andro alle rubbers met fh test of een gemiddelde voor fh en bh weet ik nog niks.
Meer spin met fh kan wel minder zijn met bh doordat mn bh anders is dan fh.
Ook bij de meer gemiddelde rubbers blijft dat bh en fh verschil bij mij.
Ik kan de cijfers dus niet relateren aan mijn fh en ook niet aan mijn bh en daarmee ook niet aan mezelf en mijn spel. Niet zonder bijkomende informatie die meestal ontbreekt en bij de sport Europe site ook, Veel meer weet ik ook niet van sport Europe. Paar keer mail contakt gehad en wat besteld en wat dat betreft niks te mekkeren.
Dat was prima en ik ben als iedereen ook niet afhankelijk van hun site om me te informeren.
Het is en was meer bedoeld als waarschuwing om in ieder geval niet te veel op die cijfers te vertrouwen.
Het idee dat ze binnen een merk wel opgaan geeft vertrouwen en dan kun je bedrogen uitkomen door dat vertrouwen.
Goedkope rubbers is de controle ook ondergewaardeerd tov spin en snelheid, Spin controle en snelheidscontrole zijn niet aangegeven,
Controle is in beide opzichten met de goedkopere rubbers vaak beter.
Je zou de controle dus ook voor soin en snelheid moeten raten en dan dubbel tellen.
Dan is het algemene cijfer voor controle vaak veel te ;laag tov de dure rubbers vaak veel te hoog en maar een van de drie cijfers.

benxx
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor benxx » 02 Feb 2018, 17:41

ttdd.de, vaak realistische beschrijvingen met gewichtsaanduiding en geschiktheid voor kort bij de tafel of tweede positie of nog verder weg
Meppers 1, 2e klasse zuid-west

Weapon of choice:

Nimatsu Tsunami Combi Attack
BH Spinlord Strahlkraft OX
FH Imperial super soft 1,5mm

Testvehikel:

Der Materialspezialist Olympea
BH SL Blitzschlag OX
FH Spinlord Marder II 1,5mm

ELO 28-7 1375

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 02 Feb 2018, 21:03

Dat is idd wel zinvolle informatie. Dan gaat het over het spel. Het is alleen ook geen wet van meden en perzen, Het begnt bij het spel want dat bestaat langer dan de spelers maar voor iedereen die begint met spelen is het spel nieuw, Ik kan me makkelijker en vanzelfsprekender verplaatsen in spelniveaus die ik zelf doorlopen heb dan waar ik nooit aan toekwam,
Beschrijvingen zijn denk ik op basis van eigen ttdd testen (mogelijk ook op basis van vergelijkende feedback door spelers ?) en cijfertjes ook denk ik.
Chinese merken geven die cijfers zo iig niet en een importeur heeft ttdd (Mark Kohler) niet.
Daarbij zijn de gewichtsverhoudingen aangegeven en de sponshardheid en daarmee de zwaarte van de spons. Dat zegt wat over de powerverhouding.
De mogelijkheid te versnellen en te vertragen of maximale spin als je voldoende power in je slag hebt om het rubbervermogen te benutten. Hoe zwaarder de toplaag en bij zelfde sponshardheid het rubber des te hoger ligt dat vermogen (voor de speler die het kan benutten).
Hoe lichter (of dunner) het rubber des te meer gaat de speel karakteristiek richting die van een onbekleed frame en dat is qua gevoel snel (test maar een keer met een kaal frame, super korte slag maar vrijwel nul invloed op spin). De rubberinvloed in het batje (beginnend met een frame) neemt dan af en het frame komt meer naar voren.
Per kant wil ik dat wat in balans hebben. en stem de frame bekleding daar per kant dus wat op af..
Niet de batbekleding want dan zouden er vier rubbertjes in een batje zitten.

Danny1973
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Danny1973 » 15 Feb 2018, 16:20

Ik had gister nog even contact met Sport Europe, en stelde de vraag over de waarden die zij geven aan materiaal wat Zij vermelden op hun site, en hoe vergelijkbaar dit is met verschillende merken. Zie met toestemming, hun onderstaande reactie:

Reactie Sport Europe: de waarden die we gebruiken komen bij de materialen die Scholer en micke catalogus staan. Zij vergelijken al deze materialen zelf, zodat het beter vergelijkbaar is.
Sanwei Fextra 86 gram FL

Sanwei Dynamo 92 gram FL

BBB
Beginner
Beginner

Berichtdoor BBB » 18 Feb 2018, 16:44

Gebruik inderdaad ook altijd de table van Sport Europe, zeer handig voor goed vergelijk!

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 18 Feb 2018, 18:22

Het blijft alleen een raadsel wat ze meten en waar ze op vergelijken,
Veranderingsmogelijkheid van de snelheid met een batje of stuitvermogen van het batje bijvoorbeeld en dan nog met als vraag of dit onder invloed van verschillende rubbers tov een kaal frame is als basis of tov een standaard bekleding met dan een basis batje ?.
Het verschil tussen het engelse speed en velocity is hiervoor relevant.
Stuitvermogen hoog betekent weinig verandering van de speed tot - theoretisch mogelijk - zelfs nul. Een balletje stuiten zou zich dan eindeloos kunnen herhalen zonder dat het energie kost. Elk rubber maakt dat het juist meer energie kost om dit te kunnen doen en werkt dus vertragend. Als dit gemeten is en bedoeld wordt dan is de snelheidswaarde dus de inverse van het vertragend vermogen wat een rubber heeft tov een kaal frame door een verminderd stuitvermogen.
Groot deel van het spel wil je de bal versnellen en je frame hiervoor dus aktief benutten.
De frameflex gaat een rol spelen en de dwell. Chinese spelers hebben enorme versnellingsmogelijkheden juist dankzij het vertragend vermogen van de spons zodat de frameflex beter benut kan worden voor het versnellen dankzij de extra dwell.
Qua stuitvermogen zijn die rubbers dus traag door een vertagend effect op de stuit maar om een frame wat bij die rubbers goed past als te benutten voor het kunnen versnellen met je eigen energie zijn ze uitermate geschikt om een snel batje (goed versnellend) mee samen te stellen.
Stuitvermogen staat los van het kunnen versnellen omdat dit deel van de snelheid in relatie staat met de natuurkundige wet van behoud van energie.
In feite verandert alleen de bewegingsrichting van de bal bij een passieve blok.
Elke aktieve slag spelt het stuitvermogen ook nog een rol maar minder naarmate de versnellende eenrgie hoger is en meer bepalend voor de balsnelheid.
Dat is bij chinees rubber meest extreem maar ook een japans of duits rubber met hardere spons is wat passief stuitvermogen betreft (zonder dat je echt wat doet met het frame of dit buiten beschowying latend) meer vertragend en dus minder stuiterig en zou dus trager moeten volgens de Schöler micke gegevens ipv sneller als het om stuitvermogen gaat.
Een lichtere toplaag zou een sneller rubber moeten geven als stuitvermogen bedoeld is.
Toplagen en spons invloeden worden niet apart aangegeven en twee even snelle rubbers volgens die waarde vergelijkingen kunnen dus enorm verschillen nog en binnen hetzelfde merk ook.

Danny1973
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Danny1973 » 18 Feb 2018, 18:52

Als ik jouw reacties lees, is er niets te meten zonder er een complete studie van te maken. Je kunt er ook van uitgaan dat dit een zeer bruikbaar hulpmiddel is om richting te bepalen. Ik kies voor deze tweede optie en geniet hier van. Ik heb niet de kennis en wil om alles als een studie te beoordelen. Ik gebruik gewoon de cijfertjes en de reviews, en een beetje eigen ervaring.
Sanwei Fextra 86 gram FL

Sanwei Dynamo 92 gram FL

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 18 Feb 2018, 20:34

Je kan toch ervaren en leren uit je ervaringen ?
voelen, zien, horen etc,
Als jij iets geleerd hebt uit je ervaring is studie dan verder nodig ?
Dan kun je mij en anderen vertellen wat je zoal leerde.
Dat doe je ook met regelmaat .
Nogmaals de vraag dus wat je onder meten verstaat hier ?
Ben je erbij geweest ? Welke instrumenten worden gebruikt of wordt er gemeten zoals ik ervaar en worden daar dan cijfers aan gekoppeld ?
Als ik niet weet wat er gemeten is en hoe en daar al naar moet raden wat voor betekenis kunnen "meetwaardes" dan hebben voor mij ?
Wat is snelheid zien en ervaren waarom heet dat opeens meten als er batjes vergeleken worden ?
Ik heb ook de nodige studie moeten doen aan een Hts naar meten,
Hoe worden hardheidsgraden bepaald bijvoorbeeld.
Ik weet daardoor dat de invloed van de ondergrond zo gering mogelijk gemaakt wordt.
Bij tafeltennis is de invloed van het frame als ondergrond voor het rubber juist heel wezenlijk
voor het speelgevoel. Anders zou je met een enorm dikke spons moeten spelen.
Ik weet dus dat een zacht rubber technisch gezien bij zelfde dikte harder kan zijn omdat de ondergrond sterker van invloed is op de hardheid en een frame harder is dan rubber.
Als je dat soort dingen niet weet maar blind afgaat op meetwaardes breng je jezelf in verwarring omdat je niet weet hoe er gemeten werd.
Zo is het bij deze waardes ook. Je kunt niet zomaar versnelling, snelheid en stuitvermogen allemaal maar op één hoop gooien en verwachtten dat zaken eenvoudiger worden door dit soort simplisme. Dat soort meten is weten simplisme werkt dan het leren uit eigen ervaring en van anderen (die uit hun ervaring (wilden) leren) meer tegen dan dat het helpt
De autoriteit die al van het loutere woord meten uitgaat of meetgegevens maakt dan dat de menselijke ervaring als leermiddel op tweede plan komt en iedereen die dat gemeet niet te sereus neemt en de meetgegvens niet als harde waarheid aanneemt zou er dan niks van begrepen hebben en nooit wat geleerd hebben. Wat een armoede wordt het dan
.
Versnellen en snelheid zijn ook voor iedereen verschillende ervaringen van alle dag trouwens.
Het enige wat ik misschien anders zie en wat bij jou mogelijk verwarring geeft is dat ik een bal die ik tegen een muur zou gooien zie vertragen en dan denk in termen van stuitvermogen en een niet volledig elastische stuit. Logisch dus dat de bal na de stuit een wat lagere snelheid heeft en door de stuit dus wat meer vertraagde dan wanneer er geen muur gestaan had.
Ik zou dan verschillende muren kunnen vergelijken en de ene muur als sneller kunnen zien dan de andere door een minder vertragende stuit maar ik vindt dit een nogal onzinnig gebruik van het woord snelheid. Het gebruik ervan in tafeltennis is vergelijkbaar en dus even onzinnig. Ik gebruik het woord zelf alleen ook wel zo. Met een T05 toplaag wordt een batje minder snel als met eerst een tenergy 64 toplaag. Ik bedoel dan dat het stuitvermogen van het batje verbetert. Het woord katapult of springerig heb ik ook niet echt nodig dus want dit noemen anderen vaak minder of meer springerig terwijl het gewoon gaat om het stuitvermogen van het batje in combinatie met een tt bal.
Verder kun je een muur bekleden met iets waardoor de hoek van uitval tov de hoek van inval
als een bal onder een scherpere hoek dan negentig graden tegen de muur gegooid wordt meer of minder afwijkt. Theoretisch is de hoek van uitval de hoek van inval maar dat is theorie, Ook dit is een vrij simpel gegeven en heeft direkt met de balafsprong te maken en niet met de spin. Dat zijn dus vrij simpele basisgegevens die zowel bekend kunnen zijn uit dagelijks leven als uit natuurkunde studie. Wat is er dan mis mee om dit soort gegevens als uitgangspunt aan te houden ipv duistere meetgegevens ergens uit een pseudo wetenschappelijk Duits tafeltennis laboratorium . :) .

Danny1973
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Danny1973 » 18 Feb 2018, 21:32

Ik snap jou gerust wel, maar je moet ook ergens op een wat minder complexe manier vanuit kunnen gaan. Drie eenvoudige waarden, spin, senlheid en hardheid zijn vergelijkbaar en goed te begrijpen. Als dat met een vaste methode wordt getest zou dat een redelijke waarde moeten geven. Als ieder rubber volgens jouw studie en meetwaarden zou moeten worden vergeleken komt er een bijsluiter bij een rubber die niemand volledig zou gaan lezen. Jouw kennis gaat zo ver en diep dat het voor de gemiddelde speler mijn inziens te diep gaat om daadwerkelijk mee te nemen in de overweging om een bepaald rubber te kiezen. De waarde zou groter worden als je ze daadwerkelijk hebt getest, en ze ook daadwerkelijk kunt vergelijken en naast elkaar kunt zetten. Die kennis heb ik ook niet, dus wellicht ben ik degene die hier verkeerd zit. Uiteindelijk weet ik ondertussen door eigen ervaring dat rubber, frame, conditie, zaal en tegenstanders allemaal belangrijke zaken zijn om het geheel te kunnen beoordelen. Maar er moet een simpele stanaard zijn waar de gemmidelde leek een basis mee heeft. Deze waarden en reviews ( gebruikerservaringen van andere spelers ) zijn mijn inziens prima hulpmiddelen alvorens het aanschaffen van nieuw materiaal.
Sanwei Fextra 86 gram FL

Sanwei Dynamo 92 gram FL

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 19 Feb 2018, 11:25

Ik snap jou gerust wel, maar je moet ook ergens op een wat minder complexe manier vanuit kunnen gaan.
Dat kan maar het hoeft daarmee nog niet
Gewichten van rubbers, diktes van framebladen, gewichten, hoe diverse combinaties uitpakken etc is vrij makkelijk ook op internet te vinden,

Ik raad spelers ook aan juist hun frame meer als uitgangspunt te kiezen als het om rubbers per kant gaat. Dat kan ook een frame zijn wat nog aangeschaft moet worden. Dan stoort het als je uitgaat van die waarde vergelijkingen met een niet bestand gemiddeld rubber op een niet bestaand gemiddeld frame. Een schaal met eenheid ontbreekt.
Alleen grootheden spin snelheid en controle en dan waardes . Wat voor waardes als er geen schaal is ? Tov een kaal frame ? Jij verbeeld je den ik meer dat zo,n verhaal niet complex is want vol voetangels en klemmen zit.
Ik ga niet van dat verhaal uit dus verder is het voor mij ook niet complex anders dan uit te moeten leggen dat het complexer is dan het lijkt.

Ik ga gewoon liever uit van een vaag verhaal waarbij ik me rekenschap geef van de moeilijkheden bij het adviseren uit te gaan van of te verwijzen naar een simpel verhaal.
Simpele vereenvoudigde verhalen maken het leven vaak niet eenvoudiger maar eerder andersom. Wat de marketing doet is kernbegrippen aanrijken die zich lenen voor het maken van een verhaal. Op zich niet zo veel mis mee maar ik vind de kernbegrippen niet zinvol en eenzijdig. Dan wordt het verhaal stereotype, simpel en heb je op gegeven moment ook geen verhaal meer. Je lopt vast in de bergrippen door het gebrek aan nuance,
De nuance van spons en toplaag bijvoorbeeld voor spin en snelheid. Rubber gooit dat op een hoop terwijl de rubbers daarjn vaak nog sterk verschillen bij zelfde waardes voor de grootheden snelheid en spin, Het getal is de waarde gekoppeld aan die grootheden terwijl een eenheid (en schaal) ontbreekt, Raar verhaal dus al alleen om die reden,

Mijn tt wereld en die van dit forum is ook niet beperkt tot het Schöler Micke aanbod met wat mij betreft zelfs vrij ruime ervaring met chinese rubbers bij het samenstellen van batjes voor clubgenoten en mezelf.
Spelers die me niet zoals hier vroegen welk rubber het beste is om te kopen maar om een rubber te kopen en daarmee een batje voor ze samen te stellen. Ik maakte hun tt leven wat dat betreft een stuk minder complex :)
Ik hoefde niet te betalen maar kreeg gewoon het geld en moest dan de keus maar maken, Dat bedoel ik ook met batje maken, Niet alleen voor mezelf maar voor anderen en met de nodige feedback natuurlijk die meestal wel positief was maar ook wel negatief.

Ik maakte zo jarenlang de batjes voor al mijn clubgenoten en niet alleen chinese rubbers of alleen de goedkoopste.
Zo kun je een winkelier of trainer ook benaderen en het nog minder complex maken.
Dan neem je je frame mee naar de winkel of de trainer of een ervarener speler en vraagt om een rubber.
Een goeie verkoper stelt dan vragen over je spel maar bekijkt ook je frame. Trainer dat laatste net zo,.
Buigt het blad wat, klopt op het handvat om de toon even te horen of kent het model al goed. Dan gaat het ook eerst over het maken van een geschikt batje en niet over speleigenschappen van losse rubbers en of frames.
De website van Schöler Micke vindt ik ook minder informatief dan die van ttdd en Spinfactory trouwens. De bladdikte is intuitief heel zinvol als het gaat om het kiezen van een frame. Stijfheid ook wel maar een frame van 5,5 mm dikte is met hoger gewicht en zelfde stijfheid bijvoorbeeld totaal anders dan een frame van 6,5 mm.
Zowel qua combineren met rubbers als wat spelkarakteristiek betreft,
De stijfheid kijk ik ook nooit naar eigenlijk. De combinatie bladdikte en gewicht zegt me meer, Dan eventueel de laaopbouw nog. Hinoki of koto bijvoorbeeld als buitenlagen,
Dan zijn er voor bijna elk framemodel wel bekende framemodellen die als sterotyisch beschouwd kunnen worden en is er voor het combineren met rubbers zat informatie te vinden door op het stereotype model in combinatie met bepaalde rubbers te googlen,
Korbel met huricane III bijvoorbeeld. Er zijn dan tientallen vergelijkbare frames die qua combineren niet zo veel uitmaken, Daar kun je dan nog uit kiezen,
Zo heb je ook stereotype rubbers die spelers met diverse bekende frames ruimschoots getest hebben. Dan kan een xiom rubber ipv een bepaalde tenergy ook (al vindt ik tenergies toch iets unieks hebben wat voor de ene speler meer relevant is dan de ander of per kant fh of bh verschillend) .
Zelfde spin snelheids en kontrole waarden kunnen rubbers en frames nog veel verschil hebben, Vooral chinese rubbers ook. Dan krijg ik kommentaar van mijn clubgenoten als ik met iets anders aan moet komen dan ik zelf in gedachten had,
Dat maakt mijn leven een stuk complexer, Ik kon het me dus ook niet veroorloven eigenlijk.
Zelf kan ik me ook niet makkelijk miskopen veroorloven.
Daarbij is het toch echt vrij eenvoudig,
Vijf laagjes hout (meestal). dan per kant een rubbertoplaag en vervolgens een sponsje per kant tussen frame en toplaag om frame en twee rubbertoplagen met elkaar te verbinden,
Klaar en Kees kan (weer) tafeltennissen, :) .
De kunst zit er voor mij dan meer in voor Kees als die al een geschikt frame heeft met bepaalde karakteristiek (aanvoelen meer) een batje op te bouwen uitgaand van zijn of haar frame. Dat kan chinees zijn of Duits of Japans als Kees het toch allemaal wel goed vindt zolang het maar goed speelt,
Toplaag kijk ik ook meer naar het spelen per kant en de spelkarakteristiek van de toplaag,
De spons moet dan die spelkarakteristieken ahw met elkaar verbinden tot een batje met karakter wat een beetje bij Kees past. Er komt vaak ook wat psychologie bij kijken en of wat iemand leuk vindt spelen. Zo technisch theoretisch en moeilijk als het misschien overkomt ben ik in praktijk dan niet bezig dus, Hier ken ik alleen niemand als speler echt van het zien spelen en een forum is per definitie al theoretisch.
Het deelnemen hier kost me ook geen zeeenen van tijd.
Door jarenlange ervaring kan ik inmiddels in een half uur of uur een lap tekst typen waar een ander een dag over zou doen. Mijn bijdrages zit daarbij wel een ontwikkeling in denk ik zodat ik ook nooit helemaal in herhaling val.
Wie ze wil lezen leest ze en wie dat niet wil maar niet,
Dat staat jou natuurlijk ook vrij.
Mij staat het net zo vrij om de sport europe webinformatie te bekritiseren,- te reviewen in feite - mits ik het onderbouw. Dat laatste vergt dan wat uitleg maar dat ben ik -vindt ik - verschuldigt vanwege de kritiek. Dat is niet complex doen maar meer fatsoen tonen,
Waar mensen van sport europe die informatie dan weer vandaan hebben interesseert me niet echt. Het is niet een schöler Micke site toch ?
Een bronvermelding op de website zou wat dit betreft ook niet verkeerd zijn.