Leuke block

Hier kun je video's vinden van Professionals.
Sun Tzu
Platinum Member
Platinum Member

Leuke block

Berichtdoor Sun Tzu » 28 Feb 2013, 11:52

Leuke manier om een tegenstander uit te blocken.

Timo Boll ZLF
Tenergy 05
Tenergy 64

Invincibility lies in the defence; the possibility of victory in the attack.

Danny1973
Gold Member
Gold Member

Re: Leuke block

Berichtdoor Danny1973 » 28 Feb 2013, 16:19

Ik moest even goed in de herhaling kijken. Ziet er inderdaad wel heel geinig uit.
Sanwei Fextra 86 gram FL
FH: Donic acuda blue P2 2.0.
BH: Donic acuda blue p2 1.8mm

Sanwei Dynamo 92 gram FL
FH: Donic acuda blue p2 max
BH: Donic Acuda blue p2 1.8

Whazzup
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Whazzup » 28 Feb 2013, 18:36

Leuk! Niks nieuws overigens. :P
Gestopt momenteel
HTTC in Houten
HTTC 1 (eerste klasse)
Frame: 729 Dynasty Hinoki holrond 90 gram
Forehand: Donic Bluefire M3 1,8 mm zwart
Backhand: Super Defense 40 1,3 mm rood
Back to the beginning!

Sun Tzu
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor Sun Tzu » 01 Mar 2013, 10:58

Nee voor die gasten is dit kinderspel, ze hebben zo veel balgevoel die Japanners, als je die dubbel ziet tegen China, wat voor ballen ze daar slaan.. Nog meer gevoel dan de Chinezen maar dat zijn machines!
Timo Boll ZLF
Tenergy 05
Tenergy 64

Sun Tzu
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor Sun Tzu » 01 Mar 2013, 11:02

Deze bedoel ik:

Timo Boll ZLF
Tenergy 05
Tenergy 64

Whazzup
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Whazzup » 01 Mar 2013, 16:45

+1 wat betreft de machines... Toch niet leuk meer hoe die gasten dit spelletje domineren.
Gestopt momenteel
HTTC in Houten
HTTC 1 (eerste klasse)
Back to the beginning!

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 01 Mar 2013, 21:05

- 1 ..... Chinees materiaal kun je nu eenmaal niet met zo,n gevoelvol type slag de bal fatsoenlijk terugspelen. Ballen zouden bij hen dan in het net belanden of het zijn aangevertjes.
Het is dan een materiaal verschil en geen verschil in gevoel bij de spelers.
In dat geval zou de wereldranglijst er ook anders uitzien.

Elke slag moeten ze er meer vol voor gaan met volledig uitgevoerde techniek. Verslapping van techniek kunnen ze zich niet permitteren. Een chinese topspeler investeerd over het algemeen daarom ook meer energie in een wedstrijd dan andere spelers denk ik.
Wat ze daarvoor terugkrijgen is in eerste instantie vooral meer spin en met meer spin kunnen ze weer meer energie in hun slag leggen en evenveel of meer snelheid genereren (of iig korter op tafel spelen met zelfde balsnelheid). Het surplus aan spin maakt het dus ook mogelijk om vaker voluit te gaan, technisch te blijven spelen en relatief dicht bij tafel/net te blijven.
Daardoor kunnen ze ook weer scherpere hoeken maken en tegenstanders van tafel spelen.
Dat maakt wedstrijden tussen chinese spelers en niet chinese spelers vaak wat saai en ook voorspelbaar qua uitkomst.

http://www.youtube.com/watch?v=W8r1-mQo3aE

Een wedstrijd als deze tussen twee chinese spelers onderling en met verschillend spel geeft al een heel ander beeld.
Juist de veelheid van stijlen en materiaaltypen vind ik eigenlijk ook wel uniek en fascinerend.
Het bovenstaande doet wat mij betreft daarom ook niets af aan zo,n blokbal.

Sun Tzu
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor Sun Tzu » 02 Mar 2013, 13:40

Verschil van materiaal is niet van toepassing op de backhand. Waar de Japanners juist vooral de gevoelsslagen brengen.
Ik ga er daarom ook vanuit dat de Japanners vrij worden gelaten in hun training en spel en de Chinezen echt automatismen trainen en daardoor dus in partijen eigenlijk geen gekke dingen doen. Soms zie je het wel als ze ver voor staan tegen een mindere speler dat ze een nieuwe service uitproberen maar daar blijft het vaak bij.
Timo Boll ZLF
Tenergy 05
Tenergy 64

Whazzup
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Whazzup » 02 Mar 2013, 14:46

Ik hou van gekke dingen! :P
Gestopt momenteel
HTTC in Houten
HTTC 1 (eerste klasse)
Back to the beginning!

mepper59
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor mepper59 » 02 Mar 2013, 15:40

Ik hou ook van leuk gek .Hup Japan! :D
OSP Expert (158x151)
acuda blue p2 2.0
acuda blue p2 1.8

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 02 Mar 2013, 15:58

Kijk nog maar eens naar die wedstrijd tussen Zhang Jike en Xu xin. Vanaf plm 5-5 in game drie wordt het leuk. Veel gekker hoeft het voor mij niet ;)

Whazzup
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Whazzup » 04 Mar 2013, 11:01

Link!
Gestopt momenteel
HTTC in Houten
HTTC 1 (eerste klasse)
Back to the beginning!

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 04 Mar 2013, 12:24

Hoog sammy, kijk omhoog ;)

Whazzup
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Whazzup » 04 Mar 2013, 14:55

Hij kan nog zingen ook die Marc! :P Thanks Held! :)
Gestopt momenteel
HTTC in Houten
HTTC 1 (eerste klasse)
Back to the beginning!

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 05 Mar 2013, 08:00

Wat ik in deze wedstrijd zie is iig minder powerspel dan bij wedstrijden tussen Chinese en Europese of Japanse spelers.
Dat komt omdat ze in eerste instantie (serve, tweede, derde bal etc) vooral met meer spin spelen en een subtieler serve en serve returnspel hebben.
Dat kunnen ze in dit geval beide op zelfde niveau. Dan wordt dat overpoweren minder en ontstaat subtieler spel tussen
twee spelers die aan elkaar gewaagd zijn.
Ligt dat powerspel van de chinezen dan aan de Chinezen of aan de tegenstanders die meestal dat niveau niet halen en dan eerder overpowered worden ?

Sun Tzu
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor Sun Tzu » 05 Mar 2013, 15:05

Ik verwacht toch dat het aan het powerspel van de Chinezen ligt, aangezien een wedstrijd tussen Zhang Jike en Ma Long, waarschijnlijk de 2 beste tafeltennissers dit moment, ook altijd met veel power wordt gespeeld.

In een partij van Ma Long tegen Samsonov zie je het ook goed, Ma Long wisselt power af met spin, omdat Samsonov net als Xu Xin meer met gevoel en spin speelt dan Ma Long/Zhang Jike.
Het is echter duidelijk dat Ma Long zijn Powerspel op wil dringen.

Timo Boll ZLF
Tenergy 05
Tenergy 64

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 07 Mar 2013, 13:19

Met tacky rubbers moet je iig vaak eerder gaan voor het punt. Ook mentaal en qua inschatting van kansen vraagt het een wat andere instelling.
Je kan in bepaalde situaties minder ingehouden spelen vanwege de spingevoeligheid die dan zou ontstaan door de tackiness. Vaker moet je dan voor het punt gaan zelfs als de odds daarvoor eigenlijk in het voordeel van de tegenstander zijn. Doe je dat niet dan kan de kans het punt rallyend binnen te halen vaak nog kleiner zijn terwijl die met japanse rubbers dan hoger is. Daar moet je een balans in vinden (met ook rallyend spelen) maar die balans ligt dus anders. Dat zie ik ook terug in het chinese spel van topspelers. Ik heb dat niveau in de verste verte niet dus kennelijk zijn het dan ook de rubbers toch ?

Spelers met Japanse of Duitse rubbers (ook teamgenoten langs de kant) die snappen zo,n keuze dan vaak niet. Denk dat Cstt dat wel herkend.
Hoeveel risico je neemt met een slag hangt uiteraard ook af van eigen inschatting van kansen mbt evt verder verloop. Iedere speler kijkt wat dat betreft ook vooruit in de rallye.
Voor anderen speel ik met een chinees rubber dan soms als kamikaze piloot of powerspeler afhankelijk of ik het punt maak of niet. Ik schat het risico voor die slag niet anders in maar meer het andere risico voor het vervolg.

Tegen iets mindere spelers krijg ik meer kansen waarbij zo,n slag minder risico heeft en dan vaker een direkt punt oplevert. Dan wordt ik meer powerspeler minder kamikaze piloot.
Maar als ik niet voor die slagen ga maar wat meer rallyend probeer te spelen loop ik de kans toch een hele partij weg te geven.
In die zin leent het zich minder tot een rallye spel en tijdens een rallye krijg je minder variatie als de rallye korter is.
Tussen de rallyes kan dan nog wel veel variatie zitten of zelfs extreem veel.

Dus als ik een chinese speler op een backhand opening keihard zie overnemen relateer ik dat toch ook aan het rubber.
Elke andere reactie zou de spingevoeligheid toenemen en gauw problemen geven of er ontstaat een veel te makkelijke bal.
Het doorslaan en vroeg nemen van de bal vermindert dat.
Zo,n speler overpowered hierbij de spin en met daarbij veel tempo en een vroeg raakmoment.
Een speler met tenergy zou voor die combinatie problemen krijgen met de katapult, de spin niet kunnen counteren bij zo,n hoog tempo en dat raakmoment en dus teveel risico lopen op een direkte fout. Ipv daarvan moet er een lager tempo en/of wat later raakmoment gekozen worden.
Zo,n speler neemt de bal dus rustiger en wat later aan om de spin te kunnen counteren en de bal op tafel te houden maar verliest dan druk en snelheid.
De bal die dan terug komt zal een chinese speler dan vaak ook weer keihard over nemen net als die openingsbal omdat het een zelfde soort bal geeft.
De speler met tenergy komt dan weinig aan zijn spel - dat meer rallyend is - toe en de chinese speler bepaalt het spel met kortere rallyes.

Als die speler met tenergy een sterkere speler is zal die het spel ook meer tot zijn eigen spel kunnen maken, vaker nog in de rallye blijven en de langzamere spinballen (met minder spin) ook harder kunnen gaan overnemen. Dan wordt de tenergy speler meer powerspeler en de chinese speler moet meer rallyen. Het is ook een strijd tussen speltypen.

Bij chinese spelers die meedoen aan grotere tournooien komt dat alleen - ongeacht hun plek op de wereldranglijst - niet zo vaak voor.
De Koki Niwa,s van China spelen nog geen ranking tournooien bij de senioren.
Zo gauw ze daar mee mogen doen zitten ze al op top tien niveau en kunnen ze tegen meeste tegenstanders tot de halve finale het spel al bepalen met dan kortere rallyes. En ze zijn daarbij beter getraind, fitter, sterker.. De onderlinge concurrentie doet dat ook.

cstt
Moderator
Moderator

Berichtdoor cstt » 07 Mar 2013, 13:40

Spelers met Japanse of Duitse rubbers (ook teamgenoten langs de kant) die snappen zo,n keuze dan vaak niet. Denk dat Cstt dat wel herkend.
Hoeveel risico je neemt met een slag hangt uiteraard ook af van eigen inschatting van kansen mbt evt verder verloop. Iedere speler kijkt wat dat betreft ook vooruit in de rallye.
Voor anderen speel ik met een chinees rubber dan soms als kamikaze piloot of powerspeler afhankelijk of ik het punt maak of niet. Ik schat het risico voor die slag niet anders in maar meer het andere risico voor het vervolg.
Ik kan bijvoorbeeld slecht blokken op de forehand, dus een bal die hard en met veel spin aankomt moet ik bijna wel overnemen. Anders gaat die sowieso over tafel heen. En als je 3 meter achter tafel staat zeggen je teammaten dat je wel iets harder mag spinnen, dat gaat niet!
If you can meet with Triumph and Disaster
And treat those two impostors just the same

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 07 Mar 2013, 16:50

Als de bal onder nethoogte komt en al meer vallend is heeft het vaak weinig zin te proberen een hardere bal te slaan.
Beter om dan meer op spin te focussen. Zo,n topspin passeert het net dan misschien wat hoger en lijkt dan traag maar de spin zorgt ervoor dat de bal laag blijft na de stuit en ook weer voorwaarts versnelt.
Met bijv sriver haal ik die spin niet (ook niet met snellijm of tuning) en speel ik zo,n bal strakker en harder over het net met meer snelheid ter hoogte van het net.
Vanaf de stuit op tafel zijn het dan weer meer dezelfde ballen alleen bij het chinese rubber is de voorwaartse snelheid voor en na de stuit dus meer verschillend. Om dit goed uit te voeren moet ik qua timing (en voetenwerk) ook niet te ver na het hoogste punt zitten maar de bal moet al wel wat vallend zijn.
Het riskante is dan dat de tegenstander bijv een kortere spinblok zet. Dan sta ik drie meter van tafel en moet ik vissen.
Daarom ga ik na zo,n slag vaak meteen al weer een stapje naar voren naar tweede lijn.
Met veel Friendship rubbers kan ik daarna als de bal harder terug komt eventueel ook nog een contra of blok spelen. Hurricanes kan ik dat minder mee en vind ik daarom veeleisender qua voetenwerk (en energie).
Topniveau kunnen die chinezen zich zo,n langzamere spinbal uiteraard minder veroorloven.
Het geeft de tegenstander teveel tijd omdat de bal te lang onderweg is en ze spinnen dan knalhard over. Ze doen het wel als ze echt onder druk komen maar niet gauw met als doel die variatie zelf. Dat is ook sowieso meer het klassieke spel zoals ik geleerd heb denk ik. Je probeerde met zo,n soort spinbal bijv een wat hogere bal terug te krijgen die dan smashbaar was. Anders kon je tegen een goeie blokker ook blijven spinnen tot je een ons woog. Met sommige hedendaagse chinese rubbers is dat klassieke spel misschien ook wel effectiever dan met klassieke japanse rubbers van toen zonder snellijm of tuning.

De ittf speelt ook nog een rol trouwens.
Elke verandering van het spel lijkt gericht op het vertragen ervan. Dat geeft spelers (en materiaal) die met veel power en langere slagen makkelijk veel snelheid en spin genereren een voordeel. Zij kunnen compenseren.
Het beinvloedt dan ook de chinese selectieprocedures op elk niveau. De spelers die doorstromen zijn dan de spelers die goed op zo,n verandering kunnen anticiperen dus spelers met veel power in hun slagen.
Zhang Jike en Ma Long - na het lijmverbod - zijn hier voorbeelden van maar ook Xu Xin vergeleken met Wang Hao gezien het lengte verschil.
Ook de grotere bal bevoordeelde spelers met een meer powervolle slag al denk ik.
Qua materiaal net zo. Op moment dat de bal groter werd steeg de verkoop van carbonframes en max rubbers en alle topspelers speelden daarna met max dikte rubbers en ook meer carbon (daarvoor nog niet).
Snelheid is daardoor nog even hoog maar meer power qua materiaal en spelers. Goed doordacht van die Ittf :) .

De chinezen kunnen bij zo,n verandering ook veel sneller anticiperen omdat zij een veel groter aantal jonge spelers "op voorraad" hebben die al bijna -of helemaal - op top tien niveau zit.
Daaruit kunnen dan, in één of twee jaar, die spelers naar voren komen en "gebracht worden" die het best kunnen omgaan met zo,n spelverandering.
Met hun materiaal is het effect misschien nog sterker omdat het sowieso al veel energie vergt.
De jonge chinese spelers zaten al voor het lijmverbod meer tegen de grens van wat fysiek/atletisch haalbaar is en Zhang Jike en Ma Long konden daar nog wat bovenuit steken en victorie kraaien.
Met hun persoonlijke dank aan de Ittf. Voor de chinezen (coaches, publiek etc) zal het een worst zijn want ongeacht welke regelverandering zij zijn meestal toch het best in staat om snel te anticiperen via de selectie.