Review: Butterfly Dignics 05

Hier kun je reviews vinden en plaatsen over normale, noppen en anti rubbers.
van_doorn
Moderator
Moderator

Review: Butterfly Dignics 05

Berichtdoor van_doorn » 21 Mei 2019, 15:37

Hallo allemaal,

Na bijna 6 jaar met hetzelfde materiaal gespeeld te hebben vond ik het tijd voor een verandering. Butterfly heeft op 1 april een nieuw rubber uitgebracht: Dignics 05. De Dignics zou de opvolger van de Tenergy reeks zijn en de tenergy reeks blijft ook gewoon bestaan naast de Dignics.

The Dignics bevat Spring Sponge X, een nieuwe geavanceerde versie van de Spring Sponge welke meer elasticiteit biedt. Samen met een nieuwe topsheet heeft de Dignics een beter grip en houdt het de bal langer vast. Dit resulteert in een hogere balafsprong, waardoor de bal boller en dieper op tafel landt. Meer info vind je hier op de Butterfly website https://butterflyonline.com/dignics-gui ... d-level-2/

De Dignics 05 is niet bepaald goedkoop en tegenwoordig een van de duurste rubbers met een prijs van 79,90 per velletje.

Ik heb slechts een paar uur training erop zitten. Meer info volgt, maar hierbij alvast wat foto's . het gewicht van een ongesneden velletje is 68 gram voor 2.1 mm dikte

Foto’s
Butterfly-Dignics-05-01.jpg
Butterfly-Dignics-05-02.jpg
Butterfly-Dignics-05-03.jpg
Butterfly-Dignics-05-04.jpg
Butterfly Zhang Jike Super ZLC
Butterfly Dignics 05
Xiom Vega Japan
Rating: 1608

If you can believe it, the mind can achieve it.

GarField000
Advanced Member
Advanced Member

Re: Review: Butterfly Dignics 05

Berichtdoor GarField000 » 05 Jun 2019, 13:57

80 euro voor een velletje ... pffft wat een prijs.

Ben benieuwd of dat geld het waard is?
----------------
Groetjes Marc

Frame: Andro LIgna ALL+
FH: DHS Hurricane 8
BH: Dr. Neubauer Viper

Andrott
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor Andrott » 05 Jun 2019, 16:49

Beste, Garfied000.

€ 80,- of € 10,- het is niet belangrijk wat het kost, dat dit altijd opnieuw besproken moet worden is voor mij een vraagteken.
En of het dat waard is, is voor iedere speler anders. Als je alleen naar de prijs kijk, dan zijn al de rubber te duur.

Maar als je meer kijk naar de speelmogelijkheden die voor een speler van toepassing zijn,
dan moet je naar de eigenschappen van het rubber kijken en niet naar de prijs.

Maar speel ik beter met een rubber van 80 euro dan een van 10 euro, is persoonlijk voor ieder speler anders.

En misschien als je alleen naar de prijs kijkt, dan doe je jezelf misschien te kort.

Danny1973
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor Danny1973 » 06 Jun 2019, 06:22

Buiten de prijs is ook de levensduur van een rubber belangrijk. Als je met een setje Dignics voor het hele jaar klaar bent valt het niet helemaal tegen.
Van Doorn, wat weegt het rubber gesneden. Is het nog zwaarder dan een T05?
Sanwei F3 pro kevlar 87 gram FL
FH: Xiom Omega VII Pro max.
BH: Xiom Omega VII Pro max

Sanwei Dynamo 82 gram FL
FH: Donic acuda blue p2 2.0
BH: Donic Acuda blue p2 1.8

TwoFace
Super Member
Super Member

Berichtdoor TwoFace » 07 Jun 2019, 08:53

Beste, Garfied000.

€ 80,- of € 10,- het is niet belangrijk wat het kost, dat dit altijd opnieuw besproken moet worden is voor mij een vraagteken.
En of het dat waard is, is voor iedere speler anders. Als je alleen naar de prijs kijk, dan zijn al de rubber te duur.

Maar als je meer kijk naar de speelmogelijkheden die voor een speler van toepassing zijn,
dan moet je naar de eigenschappen van het rubber kijken en niet naar de prijs.

Maar speel ik beter met een rubber van 80 euro dan een van 10 euro, is persoonlijk voor ieder speler anders.

En misschien als je alleen naar de prijs kijkt, dan doe je jezelf misschien te kort.
Dat is helemaal waar, dat het om de speelmogelijkheden gaat... maar als je zelf een max budget te besteden hebt aan je hobby, dan speelt helaas de prijs wel mee.

Voor mij is dat ook de reden dat ik experimenteer met goedkoop materiaal om er zo achter te komen wat het beste bij mij past, natuurlijk kijk ik al wel naar reviews van te voren.. als ik direct een heel duur frame en/of rubbers koop heb ik niet meer de luxe om iets anders te proberen...
Maar er zijn ook zat goede goedkope rubbers en natuurlijk ook heel dure...

Net als de frames... ik verbaasde me recent nog over de prijsverschillen van de XIOM frames... het ene kost bv 60 eur en het andere 400+ eur
Maar de vraag is idd, waar speel jij beter mee... dat weet je vaak helaas pas nadat je het hebt geprobeerd.

Danny1973
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor Danny1973 » 08 Jun 2019, 10:14

Ik denk dat het lastig is om te bepalen of een product de juiste waarde heeft. Persoonlijk heb ik veel frames geprobeerd waarbij ik met een paar voordelige echt heel prettig heb gespeeld. Zo vond ik de Donic Waldner Dicon echt super goed. Qua Butterfly heb ik zelden een frame gehad waar ik langer mee bleef spelen. Hierbij ook wat duurdere alc, ulc en zlf frames. Zoals twoface aangeeft is het vooral belangrijk dat iets bij je past. Uiteraard betaal je ook een stuk marketing bij de grote merken.
Gevoelsmatig heb ik wel het idee dat de levensduur van de nieuwere rubbers weer wat beter aan het worden is. Bij rubbers met lijmeffect had ik het gevoel dat deze qua spelgevoel erg snel achteruit gingen ( voor zover ik verschillende ruubers heb gebruikt )
Ook de overgang van de 38mm naar de nieuwe 40mm ballen is toch wel belangrijk geweest voor de keuze en ontwikkeling van materiaal. De fabrikanten liften voor mijn gevoel rustig in de schaduw van de prijsstelling van marktleider Butterfly mee. Mijn Xiom omega 7 rubbers zijn bruto €57,90. Dat vond ik 10 jaar geleden ondenkbaar, maar nu vergeleken met de €79,95 van de Dignics, valt het toch weer mee. Voordeel van andere merken dan Butterfly is dat je ze met een beetje zoeken vaak wel een wat betere prijs kunt vinden.

Sanwei Dynamo 82 gram FL

TwoFace
Super Member
Super Member

Berichtdoor TwoFace » 12 Jun 2019, 14:04

De grotere merken vragen echt wel erg hoge prijzen soms...
Als er goede rubbers op de markt zijn voor tussen de 10-30 eur, dan vind ik een nieuw rubber wat iets extra's bied omdat het bv nieuw ontwikkelde materialen gebruikt zo rond de 50 euro nog wel acceptabel, maar het lijkt wel steeds idioter qua prijzen te worden...

Ik speel erg prettig met mijn goedkope combi... mijn huidige combi kost (frame 15eur, FH rubber +/- 10 eur en BH rubber +/- 6 eur) samen dus minder dan de gemiddelde FH/BH rubber waar ik tegen speel in de competitie...
De grootste beperking ben en blijf ik zelf al zijn er enorme verschillen in materiaal... maar feit blijft: het moet bij je passen.

Zo kon ik eerder totaal niet tegen snel spel... nu begin ik zelf ook steeds sneller te spelen en vind ik dit juist heerlijk, dus mijn rubbers gaan ook meer richting sneller materiaal... mijn frame daarentegen hou ik nog even hetzelfde.

Ik speel ook wel eens tijdens een training met heel ander materiaal... zoals de combi van mijn teamgenoot die speelt met Tibhar Evolution FX-P op zowel zijn FH als BH, met een aanvallend frame, dat vind ik dan weer net niet fijn spelen, terwijl hij er heel goed mee speelt.
Maar het frame + rubbers van een 3de klasser bij onze vereniging (een joola all frame En iets van Donic Baracuda op zijn FH en ... op zijn BH een soortgelijk rubber) speelt weer erg fijn... terwijl ik de noppen gewend ben en een heel ander frame heb...

Daarom heel persoonlijk en de kunst is denk ik de juiste afstemming voor je spel te vinden.

van_doorn
Moderator
Moderator

Berichtdoor van_doorn » 13 Jun 2019, 16:09

Heb er nu iets meer dan 3 weken opzitten, met een trainingssessie of 3-4. Het gewicht is denk ik net zo zwaar als een Tenergy. Is het rubber 80 euro waard? Wat mij betreft niet. Het geeft een ander gevoel dat Tenergy, wat voor mij niet per se de meerprijs rechtvaardigt. Ik vind de Dignics meer katapult effect hebben en voelt net wat grippiger, omdat volgens mij de topsheet wat zachter is.

Het is een prima rubber, maar niet een wereldklasse anders dan Tenergy en het is voor mij ook geen upgrade. Het is een ander soort gevoel en daar leg je je geld voor neer.
Butterfly Dignics 05
Xiom Vega Japan

Danny1973
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor Danny1973 » 13 Jun 2019, 18:16

En dan uiteindelijk weer terug naar de gewone T05?

Sanwei Dynamo 82 gram FL

van_doorn
Moderator
Moderator

Berichtdoor van_doorn » 14 Jun 2019, 10:57

Hangt er vanaf hoe lang het rubber meegaat. De aanpassing naar Dignics kost wel een trainingsessie of 5-10 om er echt goed aan te wennen. Als ik dan gewend ben, weet ik niet of ik weer wil veranderen straks. Vind het fijn om eigenlijk niet meer te switchen, scheelt mij een hoop inspeel en gewen tijd :)
Butterfly Dignics 05
Xiom Vega Japan