Review: Joola Maxxx 400 (+ vergelijk FX-P)

Hier kun je reviews vinden en plaatsen over normale, noppen en anti rubbers.
p1ngp0ng3r
Advanced Member
Advanced Member

Review: Joola Maxxx 400 (+ vergelijk FX-P)

Berichtdoor p1ngp0ng3r » 10 Nov 2013, 12:59

Ik speel inmiddels enkele maanden met de Joola Maxxx 400.

Setup
Frame: BTY Timo Boll ZLF
FH: Joola Maxxx 400 2.0 rood
BH: Tibhar Evolution FX-P 2.0 zwart

Eerste indruk
Voorheen op mijn forehand had ik de Evo FX-P, maar die hechtte niet goed op mijn frame. Wat ik ook deed en hoe ik plakte, na 2 trainingsessie begin de FX-P los te laten. De Maxxx blijft zonder problemen direct goed zitten.
Ik speel graag met zachte rubbers (rakza 7 soft, FX-P, etc) en was snel gewend aan de Maxxx 400.

Service
Ondanks dat de Maxxx een rubber is behoorlijk wat effect, lukt het niet zo goed bij mijn service. Ik moet de bal echt op het juiste moment en plaats raken om voldoende effect te krijgen in mijn service. Controle is vrij hoog, dus is het wel eenvoudig om de ballen goed te plaatsen.

Topspin
Hier ben ik zeer tevreden over. Een bolle topspin op backspin ballen gaat vrij eenvoudig en deze topspin bal wordt regelmatig onderschat door de tegenstander. Snelle topspin ballen zijn ook goed te spelen. Mijn topspin is zeker gevaarlijker geworden sinds ik de Maxxx 400 gebruik. Topspin over topsin in 2de positie is ook prima te doen. Veel controle en effect.

Blok
Doordat de Maxx 400 vrij zacht is, gaat het passief blokken erg goed. Ik moet de bal wel duidelijk richting meegeven, anders komt mijn blok te makkelijk aan bij de tegenstander. Dankzij de controle is ook mogelijk om actief te blokken of de als de topspin van je tegenstander niet snel genoeg is, over te spinnen.

Schuiven
De Maxxx 400 is wel iets gevoelig voor inkomend effect waardoor het soms even opletten is. De bal wil namelijk wel eens opspringen. Dit is vooral merkbaar als ik de bal kort achter het net wil spelen. Het rubber heeft iets te veel katapult hiervoor.

Controle
Zachte rubbers hebben over het algemeen meer controle en dat controle van de Maxxx 400 vind ik erg goed. Het is mogelijk om zowel beheerst als agressief te spelen met Maxx 400.

Contra & smash
Zeker niet het sterkste punt van de Maxxx 400. Daarvoor is dit rubber gewoonweg te zacht. Doordat de FX-P een hardere toplaag heeft, is de FX-P beter geschikt voor contra en smash.

Conclusie
de Joola Maxxx 400 bevalt mij erg goed. Mijn spel is erg topspin geörienteerd, zowel forehand als backhand. Dit rubber past zeer goed in dit speltype. Het is mogelijk om met dit rubbers direct het initiatief te nemen, maar ook bij een gecontroleerd spel (zachte bolle topspins bijv), staat de Maxxx 400 zijn mannetje.
De Maxxx 400 is zeker niet een van de snelste rubbers, maar doordat mijn frame vrij snel is, geeft de combinatie mij voldoende snelheid voor mijn spel.

Kort vergelijk met de FX-P:
Zachte topspin: Maxxx 400 > FX-P
Harde topspin: Maxxx 400 = FX-P
Service: FX-P > Maxxx 400
Passieve blok: Maxxx 400 > FX-P
Actieve blok: FX-P > Maxxx 400
Schuiven: FX-P > Maxxx 400
Controle: Maxxx 400 > FX-P

** UPDATE **
Inmiddels zijn beide rubbers ruim 1 seizoen oud. De FX-P vertoont duidelijk meer slijtage dan de Maxxx 400. Dit komt echter grotendeels doordat de FX-P mijn BH rubber is en extra slijt door veelvuldig contact met mijn vingers (door de service).
Maar ook het centrum van het rubber zien enkele doffe plekken te zien. Rubber brokkelt niet af aan de zijkanten. Hoeveelheid effect is iets afgenomen, maar nog steeds prima.

De Maxxx 400 ziet er nog goed uit. Geen doffe plekken en ook niet afgebrokkeld. Effect is, net als de FX-P, iets afgenomen, maar nog steeds prima.

** UPDATE 2**
Er is wel een enorm groot nadeel van de Maxxx 400. Ik varieer de laatste weken met een paar frames en ondanks dat ik mijn rubbers altijd plak zonder uit te rekken, is de Maxxx 400 enorm gekrompen. 1 Seizoen heeft de Maxxx 400 op hetzelfde frame gezeten zonder te krimpen. Eraf gehaald en op een ander frame geplakt. maar nagenoeg onrbuikbaar. Rubber is veel te klein geworden :(
Laatst gewijzigd door p1ngp0ng3r op 29 Jan 2014, 22:45, 2 keer totaal gewijzigd.
Rhyzm 475 | Infinity VPS | Rhyzm 425
Rhyzm 375 | Aruna Off | Rhyzm 375

Op de testbank: 2x Baracuda Big Slam 2.0 + Donic Crest AR+

Danny1973
Gold Member
Gold Member

Re: Review: Joola Maxxx 400 (+ vergelijk FX-P)

Berichtdoor Danny1973 » 11 Nov 2013, 10:22

Goede review. Ik overweeg ook om deze of de 450 te proberen. Heb je heel toevallig daar ook wel eens mee gespeeld?
Donic Waldner Dicon 84 gram FL
FH: Donic acuda blue P2 2.0.
BH: Donic acuda blue p2 1.8mm

Donic Waldner Dicon 86 gram FL
FH: Donic acuda blue p2 max
BH: Donic acuda blue p2 1.8mm

ELO-Rating 1438

p1ngp0ng3r
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor p1ngp0ng3r » 13 Nov 2013, 13:55

Nope....heb geen ervaring met de 450.
Alle Joola Maxxx rubbers hebben overigens een zachtere toplaag, vergeleken met Evolution/ Bluefire rubbers.

MvanL
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor MvanL » 13 Nov 2013, 17:26

Vreemd dat die service dan niet echt wil, enig idee hoe dat komt?
DHC in Delft
Derde klasse West-zuid
OSP Expert All+
Tibhar 5Q VIP 2.1
Victas VS>402 Limber 2.0

p1ngp0ng3r
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor p1ngp0ng3r » 14 Nov 2013, 19:58

Eerlijk gezegd vermoed ik dat dat wellicht gebrek aan techniek van mijn kant is :P
Met de FX-P krijg ik net wat meer effect in mijn service. Komt vermoedelijk door de iets hardere toplaag.

p1ngp0ng3r
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor p1ngp0ng3r » 11 Jan 2014, 11:53

Update toegevoegd over de houdbaarheid van de rubbers.