Victas > 01 Limber review

Hier kun je reviews vinden en plaatsen over normale, noppen en anti rubbers.
van_doorn
Moderator
Moderator

Victas > 01 Limber review

Berichtdoor van_doorn » 23 Apr 2014, 09:18

Inleiding
Ik speel nu iets langer dan twee jaar met Tenergy 05 op mijn forehand, ik merk dat ik Tenergy een fantastisch rubber vind, maar ik ben toe aan iets nieuws. Ik ben opzoek gegaan naar een rubber met de zelfde snelheid en spin eigenschappen als Tenergy, echter in een iets zachtere vorm, met meer katapult effect dan Tenergy.

Ik ben de zoektocht begonnen met een hele korte sessie met Andro Rasant, welke ik geleend had van een clubgenoot. Dit rubber vond ik erg tegenvallen, waarna ik ook de Hexer HD geleend had. Dit rubber speelde fantastisch, maar kwam erg overheen met Tenergy waardoor ik deze eigenlijk ook niet wilde.

Uiteindelijk naar Sport Europe gereden voor advies. Na overleg kwamen we uit bij Victas > 01 Limber. Sport Europe had deze op een test batje zitten en na enkele ballen te hebben geslagen leek dit precies wat ik zocht.

Achtergrond info:
Victas is een nieuwe speler in tafeltennis, maar is hard onderweg op de tafeltennismarkt serieus binnen te dringen. Victas heeft nu al verschillende soorten frames en rubbers. De Victas > 01 Limber is de zachtere versie van Victas > 01 en heeft een medium harde onderlaag. Zoals de verpakking al zegt is het concept van de Victas > 01 Limber Power & Balans, waarbij het rubber toch snel is, maar goed controleerbaar. De Victas > 01 Limber is €44,90 en is verkrijgbaar in 1.8mm / 2.0mm en in MAX

Foto’s
Victas >01 Limber.JPG
Victas >01 Limber.JPG (75.33 KiB) 5156 keer bekeken
Victas >01 Limber-1.JPG
Victas >01 Limber-1.JPG (104.05 KiB) 5156 keer bekeken
Victas >01 Limber-2.JPG
Victas >01 Limber-2.JPG (66.83 KiB) 5156 keer bekeken
Victas >01 Limber-3.JPG
Victas >01 Limber-3.JPG (60.14 KiB) 5156 keer bekeken
Victas >01 Limber-4.JPG
Victas >01 Limber-4.JPG (134.8 KiB) 5156 keer bekeken
Setup voor deze review:
Butterfly Viscaria
Victas > 01 Limber
Xiom Vega Japan

Eerste indruk:
De Victas > 01 Limber is van de nieuwste generatie tensors. Je merk dat de topsheet zacht en erg grippig is. De spons is wit en poreus, maar minder poreus dan de Tenergy 05.

Dikte en hardheid:
Ik heb de Victas > 01 Limber in Max dikte gekocht. Het rubber is zachter dan de Tenergy 05, maar valt nog steeds onder de medium hardheid.

Snelheid:
De snelheid van de rubber is goed. Minder snel dan de Tenergy 05, maar naar mijn gevoel sneller dan de Rasant (welke ik niet als snel ervaarde). Ik denk dat Tenergy 05 beter is vanuit tweede lijn en de Victas > 01 Limber beter geschikt is voor het spel dicht bij tafel.

Spin:
Door de grippige toplaag is de spin van dit rubber dik in orde. Met de juiste techniek en moment van raken geeft de Tenergy meer spin, echter is het met de Victas 01 > Limber makkelijker om spin te genereren. Zowel met service, schuiven als de topspin slagen is de spin meer dan prima.

De Victas lijkt me hierdoor uitermate geschikt voor een spin georiënteerd speltype.

Controle:
Waarbij de Tenergy 05 nou niet bepaald vergevingsgezind is, is de Victas > 01 Limber dit wel. Alle slagen zijn gemakkelijker te controleren en de foutmarge ligt stukken lager dan bij Tenergy.

Bal afsprong:
De Tenergy 05 heeft een hoge balafsprong, die van de Victas > 01 Limber is duidelijk lager. Echter merk je wel dat de vluchtbaan van de Victas > 01 Limber boller is dan die van de Tenergy 05. De topspinballen komen boller op tafel, terwijl de Tenergy 05 wat directer en harder is.

Gewicht:
Een ongesneden velletje Victas > 01 Limber in MAX dikte weegt 67 gram. Gesneden weegt het rubber 45 gram. Een stuk lichter dan een tenergy 05.

Overige:
Ik heb deze set up gebruikt tijdens een trainingssessie met een divisie speler. Hierbij merkte ik dat het rubber op dit niveau qua snelheid te kort schiet. Met de forehand topspin vs blok oefening merkte ik dat de Tenergy 05 sneller is een extra versnelling heeft harde slagen. Alle ballen met de Victas > 01 Limber werden redelijk gemakkelijk teruggeblokt en merkte ik dat ik simpelweg niet meer harder kon slaan. Dit gevoel heb ik nog niet eerder gehad met een Tenergy 05.

Conclusie:
Onder andere door middel van de Victas > 01 Limber is Victas goed op weg op de tafeltennismarkt binnen te treden. Het rubber voldoet aan alle maatstaven die je van een rubber verwacht en je hebt niet het idee van het van een nieuw merk is.

Het rubber speelt fijn, de controle en spin zijn erg goed. De snelheid zou hoger kunnen, echter is de snelheid voor mijn speelsterkte (2de klasse) meer dan genoeg. Het geluid van de Victas > 01 Limber is fantastisch. Het klinkt net als een oude gelijmde samba.

De Victas > 01 Limber is uitermate geschikt voor spelers met een allround speltype die een veelzijdige slagen repertoire in zich hebben en die dit met maximale spin en controle willen uitvoeren.
Butterfly Viscaria
Butterfly Tenergy 05
Xiom Vega Japan
Rating: 1608

If you can believe it, the mind can achieve it.

Danny1973
Gold Member
Gold Member

Re: Victas > 01 Limber review

Berichtdoor Danny1973 » 24 Apr 2014, 16:49

Victas is hard op weg om een grote speler te worden. Veel positieve berichten. Is het niet een sub-merk van TSP?

Zeer duidelijke review. Je maakt me nieuwsgieig naar dit rubber. Je vergelijkt het vooral met de tenergy, maar kan je het ook kort vergelijke met vega Japan die je nu op je backhand hebt?
Donic Waldner World Champion 89 - 88 gram FL
FH: Donic acuda blue P2 2.0.
BH: Donic acuda blue p2 1.8mm

Donic Ovtcharov True Carbon 86 gram FL
FH: Donic acuda blue p2 max

van_doorn
Moderator
Moderator

Berichtdoor van_doorn » 03 Mei 2014, 10:19

Hi Danny,

Ik moest nog even een extra keer spelen om je een beetje goede vergelijking te geven tussen de Xiom Vega Japan en de Victas > 01 Limber.

Ik vind het moeilijk om deze te vergelijken, omdat ik de victas in MAX heb en de Japan in 1.8mm, maar dit zijn mijn bevindingen:

De Victas is zachter en heeft een lagere balafsprong dan de Japan. De Japan voelt sneller, al durf ik niet te zeggen dat dat wellicht komt omdat er meer contact is met mijn frame.

De Victas geeft meer spin en het geluid van de Victas vind ik lekkerder. Daarnaast vind ik de Victas iets vergevingsgezinder dan de Japan.

Een velletje Japan 1.8 weegt ongesneden 59 gram, en gesneden 42 gram, dus ik denk dat een MAX Japan zwaarder weegt dan een Victas in MAX.

Ik hoop dat je hier in iets aan hebt, zo niet, stel je vragen, doe ik me best om ze te beantwoorden :)
Butterfly Viscaria
Butterfly Tenergy 05
Xiom Vega Japan

Danny1973
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Danny1973 » 15 Mei 2014, 20:54

Bedankt voor je duidelijke uitleg. Het rubber spreekt me aardig aan, maar vraag me af of het niet aan de te zachte kant zal zijn. Ik vind een vega europe bijvoorbeeld net iets te zacht. Ik overweeg toch om na mijn huidige rubber eens een victas te proberen, maar dan de normale 01 uitvoering in 2 mm.
Ben je nu zelf weer terug naar de tenergy, of heb je jouw voettekst nog niet aangepast?

van_doorn
Moderator
Moderator

Berichtdoor van_doorn » 16 Mei 2014, 08:02

Hi Danny,

De Limber is naar mijn mening minder zacht dat de vega europe, deze is toch wel een stuk zachter. Ik speel nu nog met de Victas, althans hij zit nog op me batje (heb al een tijdje niet gespeeld) maar verwacht hem voor volgend seizoen toch te veranderen voor een Tenergy, omdat ik hier toch aangewend ben en de snelheid mis.

Ik verwacht dus eigenlijk niet heel lang meer te spelen met de Victas :)
Butterfly Viscaria
Butterfly Tenergy 05
Xiom Vega Japan

Danny1973
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Danny1973 » 17 Mei 2014, 06:29

Dat is ook iets wat ik mis in een te zacht rubber, de snelheid. Ik spin vrij ol met veel rotatie. Een zacht rubber pakt de bal dan heel goed op maar mist dan wel iets qua tempo. Harder slaan is natuurlijk dan een mogelijkheid, maar gaat in mijn geval ten koste van precisie. De vega europe vond ik uiteindelijk te zacht, en zelfs bij mijn huidige japan in 2.0 op mijn forehand heb ik wel eens het idee dat het balcontact bij een rustige spinbal net iets te lang is. Je moet goed doorspinnen en indraaien om goed tempo te maken. Uiteindelijk meer een kwestie van mijn techniek dan een gebrek van het rubber.
Ben bang als ik jou laaste reactie lees dat de limber uitvoering ditzelfde probleem voor mij zal geven, net iets te soft.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 17 Mei 2014, 10:44

@ Danny,

Volgens mij heeft het meer met de spanning op de toplaag te maken na opplakken dan met de sponshardheid op zich. Een hardere spons bouwt de toplaag wel sneller spanning op in contakt met de bal maar je kunt er zelf ook invloed op uitoefenen met de montage.

Als je weer eens een wat harder rubber hebt kun je het volgende doen/proberen.
Voor het opplakken al een beetje olie op de toplaag uitwrijven en laten intrekken tot het rubber lichtjes hol staat als het met spons naar boven ligt.
Dan lijm aanbrengen op het rubber en frame en beide lang laten drogen. Bij verdunde lijm eventueel twee lagen op het rubber kort achter elkaar aanbrengen. Na minimaal een half uur, het rubber moet weer wat hol staan,
een tweede laag verse lijm aanbrengen op het frame die je net aan laat drogen en dan rubber er weer op zetten.
Ook zonder olie maakt dit dat de toplaag al wat minder straf erop ligt in begin en de balcontacttijd is voor spin dan wat langer.
Vervolgens neemt dit met (in)spelen nog wat toe en na een maandje heb je een prima rubber wat daarna ook lang meegaat.

Een hogere basisspanning door de montage geeft namelijk ook een hogere (piek)belasting op de toplaag en die verliest dan eerder de elasticiteit die bij nieuwe rubbers optimaal is.
Bij zachte spons lijkt de belasting voor de toplaag wat dit betreft lager maar de piekbelasting is juist hoger omdat een zachtere spons meer uittopt en minder capaciteit heeft voor opvangen van energie.
Dan kun je dus het probleem krijgen dat een zachter rubber in begin goed is maar daarna al snel te slap wordt terwijl
hardere spons versies weer te lang te straf blijven. De marge voor hardheid wordt dan erg klein en rubbers gaan sowieso korter mee en spelen minder consistent dan met nog een slagje hardere spons.

Om een idee te krijgen wat de oplosmiddelen in rubbercement met een rubber doen kun je een nieuw rubber een keer precies opmeten voor aanbrengen van de lijm en dan steeds weer na elke vijf á tien minuten herhalen.
Als de bolling al vrijwel weg is blijkt het rubber nog steeds groter te zijn door nog in de spons aanwezige oplosmiddelen.
De toplaag is niet uitgezet omdat de oplosmiddelen niet zo snel de toplaag bereiken maar de noppen geven zijwaarts gewoon wat mee met de spons. Ze staan ahw wat naar elkaar toe in richting toplaag. Olie op de toplaag doet precies het omgekeerde. Dit buigt de noppen wat uit elkaar richting toplaag.
Het weer vlak liggen gebeurt al als de oplosmiddelen zich in de spons meer verdeelt hebben. De spons op zich is dan dus niet meer vlak en de toplaag is soepel genoeg metde spons verbonden en van zichzelf om gewoon mee te buigen.
Dus als de spons weer vlak is ligt het hele rubber weer vlak maar de spons is nog wel uitgezet.

De noppen afstand is aan de sponskant dus iets groter geworden en voor de toplaag nog hetzelfde.

Danny1973
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Danny1973 » 17 Mei 2014, 15:38

Ik heb toevallig deze week weer wat rubbers geplakt. De vega japan is nooit een lastig om te plakken met mijn collal fotolijm. Met mijn sigma europe rubbers heb ik echter veel last om deze goed op het frame te krijgen. Ik had het rubber eerst netjes schoon gemaakt en de spons twee lagen lijm gegegen, vervolgens lijm op het frame en aan laten trekken. Het sigma rubber trekt echter zo enorm bol dat of de zijkant van het rubber omhoog blijven komen, of dat je door het steeds weer aandrukken van deze zijkanten de lijm lijk stuk te maken waardoor er geen hechtig is. Uiteindelijk met een broodplankt en 15 borden op het batje en een nacht drogen bleef het eindelijk zitten. Met de vega serie gewn last, de omega rubbers ging wel eens wat lastiger en bij de sigma wel vaker aan het rommelen geweest om het rubber erop te krijgen. Zou dit komen door de hoeveelheid spanning die er al in zit. @ Mank: Hoe ervaar jij dat bij jou omega 5 rubbers? Speel je er trouwens nog mee?

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 17 Mei 2014, 23:05

Het bol staan is de spons die krom trekt. Net zoals ox noppen (zonder spons) ook belemaal oprollen als je ze met lijm insmeert en een losse spons doet hetzelfde. Een soepele toplaag gaat dit nauwelijks tegen en dat zal dus ook weinig spanning geven.

Zolang de spons bol staat geeft het vlak maken bij opdrukken wel wat spanning in de spons. Je buigt iets recht wat krom is en daarna nemen het frame en de lijm dit over. De spons wil weer krimpen aan de lijmkant als de oplosmiddelen zich meer verdelen door de spons richting toplaag en ook zeker in het frame. Tussen spons en frame gaat het dus werken en zo wurmt het rubber zich weer los aan de buitenranden. Het rubber trekt aan de randen het meest richting het midden maar in het midden blijft het mooi zitten.

Een nieuw rubber kun je ipv opmeten ook een keer met potlood op papier omlijnen voor het plakken en knippen. Dan na inlijmen wachten met opleggen tot het rubber weer tussen die lijnen past. Alleen dan krijg je ook later na het opplakken terwijl de oplosmiddelen wegtrekken geen spanning in het rubber en ook niet tussen frame en spons.
Maar vooral krijg je zo een idee hoeveel oplosmiddelen nog in de spons zitten.
Hout werkt zeggen timmerlui maar rubber dus ook.

De omega V rubbers heb ik inderdaad nog op een frame en ook competitiewedstrijden mee gespeeld.
Iig geen rubbers voor een frame als de virtuoso wat mij betreft. Rubbers zijn dan te veel voor ander soort spel en/of niveau bedoeld als waar het frame voor bedoeld is en dat combineert nooit echt goed.
Daarom zitten ze op een frame met wat meer stijfheid en hardheid, Ze waren klein geknipt en dat frame was ook klein en heb ik nog wat kleiner gemaakt. Het is daardoor iig niet te topzwaar. Andere rubbers heb ik op dat frame weinig gespeeld dus kan ik ook niet goed vergelijken.

jerrot
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor jerrot » 18 Mei 2014, 10:18

Hmm, als ik dit zo lees klinkt het wel als een rubber wat bij mijn speelstijl past. Misschien wel iets te snel voor mij als 5e klasser maar klinkt qua eigenschappen wel als n vega elite die mij goed bevalt.

Wellicht dat ik interesse heb er in als je m verkoopt
Andro Temper Tech ALL+
BH Andro Rasant Grip
FH Tibhar FX-P

MvanL
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor MvanL » 18 Mei 2014, 20:33

Of is de nieuwe Victas VS>402 Limber misschien wat voor je? Die is langzamer.
DHC in Delft
Derde klasse West-zuid
OSP Expert All+
Tibhar 5Q VIP 2.1
Victas VS>402 Limber 2.0

jerrot
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor jerrot » 18 Mei 2014, 21:40

Hoi MvanL,

Geen idee ik kan er weinig over vinden over dat nieuwe rubber, mijn spel is met name eerst schuivend opvangen of blokken en dan proberen na 1 of 2 slagen hem aanvallend over te nemen. En wat ik belangrijk vind is dat het rubber niet heftig reageert op inkomende spin en niet mega hoog afstuit maar ook niet regelrecht het net in vliegt als je hem af wil laten stuiten.
Andro Temper Tech ALL+
BH Andro Rasant Grip
FH Tibhar FX-P

MvanL
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor MvanL » 19 Mei 2014, 04:11

Hej Jerrot,

Dan zal de VS>402 wel bevallen. Ik heb nu de VS>401 en ondanks dat die ontwikkeld is voor choppers kan je daar alle slagen uitstekend mee uitvoeren. Dit is een omschrijving:

Product omschrijving
De VS>402 Limber is de zachtste variant van Victas VS-serir. Het gripvolle, elastische rubberoppervlak wordt daarbij met de katapultsterke Limber- offensieve onderlaag gecombineerd, waardoor een geheel nieuw speelgevoel ontstaat. De nieuw soortige 40? harde onderlaag zorgt ervoor dat dit High Tension- rubber in het offensieve spel een uitstekende balcontrole en gelijktijdig een fantastische sound heeft. Met het uiterst grip vol rubberoppervlak zet u uw tegenstander met gevaarlijke opslag-/ ontvangstvarianten en rotatierijke spinballen onder druk. Deze eenmalige onderlaag/toplaag combinatie is het ideale rubber voor de allround speler.

Tempo: 92
Effect: 105
Controle: 103
Hardheid: 40°

Groeten,
Martijn
DHC in Delft
Derde klasse West-zuid
OSP Expert All+
Tibhar 5Q VIP 2.1
Victas VS>402 Limber 2.0

van_doorn
Moderator
Moderator

Berichtdoor van_doorn » 19 Mei 2014, 10:30

Hmm, als ik dit zo lees klinkt het wel als een rubber wat bij mijn speelstijl past. Misschien wel iets te snel voor mij als 5e klasser maar klinkt qua eigenschappen wel als n vega elite die mij goed bevalt.

Wellicht dat ik interesse heb er in als je m verkoopt
Hi Jerrot,

Als je interesse hebt ben ik zeker bereid om hem te verkopen. Wat vind je van 25 euro inclusief verzendkosten?
Rubber is nu 3 trainingen gebruikt en gesneden op een Butterfly Viscaria.
Butterfly Viscaria
Butterfly Tenergy 05
Xiom Vega Japan

Danny1973
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Danny1973 » 31 Mei 2014, 11:50

Ik heb nu twee keer met de zwarte victas in max van Anno gspeeld. Ik kan me god voorstellen dat het voor bepaalde spelers een zeer goed rubber is. Ik vind de toplaag heel gripvol en als je de bal goed weet te raken geeft het rubber meer spin dan mijn vega japan. Eigenlijk is de toplaag zelfs stroever voor mijn gevoel dan alle xiom rubbers waar ik mee heb gespeeld. De ons vind ik voor mijzelf iets te zacht, maar kan me voorstellen voor iemand die van de elite rubbers van xiom houd, dat dit een te overwegen alternatief is. Het rubber speelt rustig bij normale slagen, maar als je goed hard doorspint maakt het rubber wel veel tempo. De controle is prima, iets beter nog dan de vega japan. En zoals al eerder genoemd klinkthet rubber lekker. Nouspeel ik zelf nooit met max, dus een vergelijk is misschien niet helemaal goed. Ik ga zelf niet verder met dit rubber. Ik vind het net iets te soft, maar iemand die van redelijk zachte rubbers houd met een goede gripvolle toplaag en een prima controle zou deze zeker kunnen overwegen. Ik blijft zelf toch met mijn huidige xiom vega japan rubbers spelen.