Rasant Grip, Airoc S & Tenergy 80 FX

Hier kun je reviews vinden en plaatsen over normale, noppen en anti rubbers.
p1ngp0ng3r
Advanced Member
Advanced Member

Rasant Grip, Airoc S & Tenergy 80 FX

Berichtdoor p1ngp0ng3r » 19 Nov 2014, 19:13

Paar weken geleden heb ik enkele nieuwe rubbers geprobeerd die mijn huidige P7 rubbers mogelijk kunnen vervangen: Rasant Grip, Airoc S en Tenergy 80 FX. Gespeeld op Stiga Emerald en Infinity frames.

Rasant Grip (2.1mm)
De RG is zeker snel genoeg voor agressief topspin spel. Daarnaast is het toch heel goed mogelijk om passief te spelen, zoals trage blok en schuifbal kort achter het net. Snel topspin of passief spel ging mij goed af met de RG, echter alles er tussen een stuk minder. Er zijn genoeg momenten in een rally waarbij je niet voluit kunt spinnen en dan is de RG niet bepaald vergevingsgezind. Met als resultaat dat ballen of over de tafel "zweven" of te hoog opspringen waardoor de tegenstander makkelijk het initiatief kan nemen. Voor mij is de RG onvoorspelbaar. De Adidas P7 (waar ik ruim een seizoen mee heb gespeeld) speelt compacter en meer lineair waardoor ik de P7 een stuk betrouwbaarder vind.

Hoeveelheid effect die je met RG kunt spelen is zeker ruim voldoende. Zowel service, schuifbal en topspin bevatten veel effect. Nadeel van RG is dat dit rubber ook gevoelig is voor inkomend effect. Hierdoor had ik meer moeite met service returns alsmede topspin op backspin ballen dan met de P7

Tenergy 80 FX (2.1mm)
Op de Stiga Emerald beviel mij de 80FX niet. Ik had moeite met de lage balafsprong, waardoor met name veel blokballen in het net belandden. Gisteren met 80FX op de Infinity gespeeld en wat een fijne combinatie. Het Infinity frame compenseert de lage balafsprong van de 80FX. Met de 80FX kun je, wat je van een Tenergy ook zou verwachten, een flinke portie effect geven, maar als groot voordeel daarbij dat de 80FX relatief ongevoelig is voor inkomend effect. Infinity met 80FX is een waar blok-monster. Maar niet alleen blokken, ook voor topspin is dit een prima combinatie. Niet zo snel als de Rasant Grip, maar
ruim voldoende snelheid. Daarnaast veel controle waardoor ik bijvoorbeeld backhand flips relatief eenvoudig kon spelen.

Airoc S (1.9mm)
Gekozen voor de 1.9mm doordat ik heb gelezen dat de Airoc rubbers best snel zijn en ook in de rubber-lijst van Stiga staat de Airoc S genoteerd als snelste soft rubber. Nou ja, snelheid valt toch wel een beetje tegen en beetje jammer dat ik niet toch gewoon de 2.1mm heb genomen. Op de Infinity ontbreekt het daardoor aan net dat beetje pit. Prima voor gecontroleerd topspin-spel, maar een harde smash-spin zit er niet in. Airoc S op de Emerald daarentegen is een prima combinatie voor agressief topspin-spel.

De laatste tijd worden de Stiga rubbers enigzins bekritiseerd dat ze onvoldoende effect kunnen geven. Niets van te merken bij de Airoc S. Voldoende effect in de diverse slagen.

Conclusie
Met de Rasant Grip ga ik niet verder spelen. Het rubber ligt mij waarschijnlijk gewoon niet.
Tenergy 80 FX op de Infintiy is een blijvertje.
Airoc S ga ik nog een kans geven op de Infinity, maar wordt mogelijk vervangen door de Airoc M.
Rhyzm 475 | Infinity VPS | Rhyzm 425
Rhyzm 375 | Aruna Off | Rhyzm 375

Op de testbank: 2x Baracuda Big Slam 2.0 + Donic Crest AR+

Danny1973
Gold Member
Gold Member

Re: Rasant Grip, Airoc S & Tenergy 80 FX

Berichtdoor Danny1973 » 24 Nov 2014, 22:56

Is de andro rassant grip niet vooral bedoeld voor de nieuwere ballen, om zo toch een vergelijkbaar spel te kunnen blijven spelen. Of zijn dit soort marketingkreten vooral bedoeld om gewoon maar weer zoveel mogelijk nieuwe rubbers te verkopen.
De rassant staat bij tabletennisdb al even bovenaan al beste overall rubber. Soms vraag ik me wel eens af hoeveel waarde je er aan moet hechten. Zitten er als er een nieuw rubber uitkomt wat vriendelijke mensen die voor een fabriek werken of er gratis rubbers van krijgen zo'n nieuw rubber te hypen en geven er zeer positieve beoordelingen aan. Of denk ik misschien wat negatief.
Donic Waldner Dicon 84 gram FL
FH: Donic acuda blue P2 2.0.
BH: Donic acuda blue p2 1.8mm

Donic Waldner Dicon 86 gram FL
FH: Donic acuda blue p2 max

ELO-Rating 1438

MDP
Super Member
Super Member

Berichtdoor MDP » 25 Nov 2014, 11:37

Rasant is wel een heel goed rubber, vind ik persoonlijk. Gewoon een beetje te snel en te zwaar voor mij, maar de spin en controle zijn zeer goed. Ik heb nog maar weinig negatieve reacties gehoord bij mensen die het proberen. De lichtere versie van rasant (powersponge) speelt dan weer te verschillend.

Een clubgenoot die normaal speelt met rasant, is nu overgestapt op de Grip en is er nog enthousiaster over dan over de gewone rasant. Zelf heb ik het nog maar kort even geprobeerd, dus kan er niet veel over zeggen. Eerste indrukken waren wel positief.
Tibhar Genius 2.0mm
custom all wood
Yasaka Rakza7 2.0mm

p1ngp0ng3r
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor p1ngp0ng3r » 25 Nov 2014, 12:04

Aan de waardes van tabletennisdb.com moet je inderdaad niet zoveel waarde hechten. Men geeft te pas en te onpas waardes aan materiaal.

Ik heb juist de Grip gekozen vanwege de positieve reacties en ik ken ook mensen die het een prima rubber vinden. Maar ik vind het gewoon niet voorspelbaar genoeg. Misschien is mijn spel niet aanvallend genoeg voor het rubber :)

Danny1973
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Danny1973 » 14 Dec 2014, 12:57

Zijn de tenergy 80 rubbers al net zo populair als de 05 en de 64 waren? Ik heb zelf het idee dat het niet zo'n grote hype is geworden. Misschien dat er nu voldoende goede alternatieven op de markt zijn. Toch vind ik de prijzen van Butterfly nu niet eens zo extreem ver meer boven de andere merken uitsteken. Ook merken als tibhar, donic en xiom gooien bij iedere nieuw type weer een paar eurootjes bovenop de prijs.

ELO-Rating 1438

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 07 Mar 2015, 11:47

http://forum.tt-news.de/showthread.php?t=126358&page=50

Dit is in ieder geval wel een behoorlijk lange thread. Teneur is dat het een tenergy is als de andere.
Alleen meer een soort compromis of synthese van de vorige drie met minder vaak (frame afhankelijk) uitgesproken sterke en zwakke punten.
De vorige drie vormden ahw grafisch een driehoek voor een aantal speeleigenschappen met op alk hoekpunt dan een versie. Met deze mikt butterfly binnen die driehoek op een positie met zelfde afstand tot elk hoekpunt.
Daardoor mist het tov de vorige dus altijd wel iets maar compenseert dat bij elk van de vorige ook weer. Sterk frame afhankelijk ook en die invloed wordt vaak niet goed onderkent in reviews.

Vaak zijn spelers ook pas na testen van meerdere tenergy versies bij één versie beland die ze op hun frame al wat langer spelen. De vorige versies, afgezien van in Europa de 25 misschien, hebben in verhouding tot veel andere rubbers al veel trouwe gebruikers die een nieuwe versie dan ook nog even willen testen.
De nieuwe versie moet dan voor die testers opboksen tegen een versie die van de vorige al het beste paste. De andere dus minder en dan is de kans dat een nieuwe versie die op het midden mikt ook minder speelt dus groot.
Dat werkt door in de reviews die hierdoor wat meer terughoudend zijn met in verhouding wat meer uitschieters naar beneden dan naar boven.

De hype destijds met t05 kwam natuurlijk ook vooral omdat het gewoon de eerste tenergy was die op de markt verscheen toen veel spelers nog zochten naar vervanging voor snellijm. T64 was de hype al minder omdat 05 er al was en veel spelers al beter beviel dan 64. 25 is, naar mijn inschatting, meer voor een speltype bedoeld wat in europa zeldzamer is dan in veel aziatische landen en was hier ook daarom niet zo,n succes denk ik maar geldt ook hetzelfde voor als voor 64 ; t05 was er al als concurrent. En nu dus drie tenergies als concurrent voor de 80 versie die al een groot deel van de markt beter bedienen dan t80 dat kan. Zou het rubber gewoon zien als een aanvulling op de serie dus waarbij de noppenlengte, diameter en afstand gewoon het midden aanhoudt tussen die andere drie.
Waarschijnlijk is het door Butterfly ook gedacht als meer allround instaprubber in de serie met minder risico bij aanschaf door de wat minder uitgesproken speelkarakteristiek. In de thread wordt het ook vergeleken met vega Japan wat jij als een veelzijdig rubber ervaart binnen het xiom assortiment. 64 wordt in zelfde rijtje vergeleken met vega asia en 05 met vega pro. Dan heb je al een idee dus. Vega japan zou qua sponshardheid tussen de fx en de standaard tenergy spons kunnen liggen. Zou kunnen want ik heb nog geen ervaring met een fx versie maar dit is mijn indruk van wat ik erover gelezen heb.
De fx versie wordt ook niet als heel zacht bechouwd en de gewichten en hardheid varieren ook nog per exemplaar binnen elke versie. Daarom laten veel Duitse spelers tenergies bij aankoop afwegen op een bepaald gewicht.
05 speelt door de toplaag iig wat harder dan de 80 en de 64 juist wat zachter dan de 80. Ook in dat opzicht houdt het dus het midden aan in de serie.

Danny1973
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Danny1973 » 08 Mar 2015, 09:38

Heb jou verhaal en wat op een engelse site zitten lezen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet echt overtuigd raak van de verhalen die ik over de 80 en de 80fx lees. Teveel het compromis gekozen, maar net niet helemaal een uitgesproken sterk punt. Zonder zelf te spelen is het natuurlijk lastig om daar zomaar iets over te zeggen, maar ik zou zelf toch eerder voor de 05 kiezen om eens te proberen. Eerst de competitie maar eens afronden, en dan eens rustig kijken of ik van iemand een beetje redelijke over kan nemen om eens te proberen.

ELO-Rating 1438

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 08 Mar 2015, 14:54

Is een rapport met alleen zevens minder dan een rapport met vijfen, zessen, achten en negens als het gemiddeld gelijk is ?

Het sterke punt van de 80 binnen de serie is volgens de positievere berichten meer de verbinding van slagen, variatie, veelzijdigheid. Ik herinner me dat je dit ook een sterk punt vond bij de vega japan.

Sites als Tabletennis db en mytt.net zou ik in jou geval trouwens niet te serieus nemen gezien het soort frames wat met name in de vs het meest gespeeld wordt. Frames als primorac en virtuoso zijn daar veel minder populair dan hier en in Duitsland en bij tenergy spelers waarschijnlijk nog minder. Veel vaker wordt met composiet - , zevenlaags - en offensievere vijflaags frames met hardhouten buitenlagen gespeeld. Maximale sponsdikte lijkt ook veel gangbaarder dan hier en in Duitsland. Dat maakt het lastig om de reviews te interpreteren voor een virtuoso.

p1ngp0ng3r
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor p1ngp0ng3r » 25 Mar 2015, 10:16

De 80FX is inderdaad een gemiddeld rubber. Als er één punt boven de rest uitsteekt, dan is het de spin-ongevoeligheid. Het is geen spinmonster, maar het spinnen met de 80FX gaat redelijk eenvoudig. Veel controle in het rubber dus een prima rubber voor de allrounder dus.