Review: Xiom Omega V Tour

Hier kun je reviews vinden en plaatsen over normale, noppen en anti rubbers.
p1ngp0ng3r
Advanced Member
Advanced Member

Review: Xiom Omega V Tour

Berichtdoor p1ngp0ng3r » 25 Mar 2015, 11:38

Gisteren voor het eerst gespeeld met de Omega V Tour (OVT) van Xiom. In eerste instantie ging ik voor de Omega V Pro, maar omdat die niet op voorraad was heb ik de Tour maar genomen. Mijn vorige FH rubber was Adidas P7, wat ik een fijn rubber vind en vaak toch weer bij terug kom. Maar af en toe wil ik ook eens iets anders proberen :) In deze review zal ik de OVT vergelijken met de P7.
Onderstaand betreft dus een eerste indruk, waarbij het rubber nog niet is ingespeeld. Na een paar weken zal ik mijn verdere ervaring me dit rubber hier vermelden.

BELANGRIJK: onderstaand mijn persoonlijke ervaring op basis van mijn gevoel en speelstijl.

Speelstijl:
Aanvallend met topspin met zowel FH als BH, aan tafel of 2de positie.

Setup:
Stiga Infinity VPS
FH: Xiom Omega V Tour 2.0
BH: Adidas P7 2.0

Eerste indruk:
Ik had vrijwel geen moeite met de overstap van P7 naar OVT en meteen vanaf het begin voelde de OVT goed aan. Dit komt waarschijnlijk doordat de basis van beide rubbers hetzelfde is: harde onderlaag gecombineerd met een zachtere toplaag.
Enige waar ik rekening mee moest houden, was het verschil in balafsprong. De P7 heeft namelijk een behoorlijke hoge balafsprong, waarbij de OVT eerder een middel tot middel-hoge balafsprong heeft.

Snelheid:
De OVT is sneller dan de P7. Voor de test heb ik de Infinity VPS gebruikt en ik zal de OVT waarschijnlijk ook niet op een sneller frame gebruiken. Door de relatief hoge controle van de combinatie OVT en Infinity , is de snelheid geen probleem.
Hogere snelheid is niet alleen merkbaar bij aanvallende slagen, maar ook bij het blokken. Ballen gaan snel en laag over het net terug naar de tegenstander. Met de P7 wilde ik nog wel eens met backspin blokken, maar dit ging lastiger met de OVT.
OVT > P7

Controle:
Ondanks de hogere snelheid, biedt de OVT ruim voldoende controle. Dit is merkbaar bij zowel aanvallend als passief spel. Kort achter het net is geen enkel probleem, waarbij ik met de P7 hier af en toe nog wel moeite mee had (waarschijnlijk door de hogere balafsprong van de P7).
OVT > P7

Spin/effect:
In andere reviews wordt de hoeveelheid spin gegenereerd door de OVT geprezen, maar daar heb ik vrijwel niets van gemerkt bij mijn service. Tegenstanders hebben normaal gesproken regelmatig moeite met mijn backspin service, maar met de OVT duidelijk minder effect in mijn service. Ook topspin ballen hebben minder effect. Opvallend is dat bij het schuiven , er wel behoorlijk wat effect is. Ik hou er rekening mee dat het ontbreken van effect te maken kan hebben doordat het rubber nog niet is ingespeeld.
P7 > OVT

Contra:
Dit gaat geheel probleemloos. Doordat de OVT wat stugger/harder is, zijn contra rally's vrij eenvoudig.
OVT = P7

Schuiven:
Bal is goed kort te houden met de OVT. Door de lagere balafsprong zijn door ook laag over het net te spelen. Diepe steekballen waren wat lastiger en deze speelde ik vaak te lang.
OVT > P7

Conclusie:
Eerlijk gezegd ben ik positief verrast door de OVT. Was er een beetje bang voor dat dit rubber te hard zou zijn, maar door de wat zachtere toplaag voelde de OVT niet zo hard. Het is zeker een snel rubber en ondanks de goede controle, is dit rubber niet geschikt voor een allrounder. Ik blijf de rest van het seizoen met dit rubber spelen en vermoed/hoop dat de hoeveelheid topspin hoger wordt, naarmate het rubber is ingespeeld.

UPDATE 08.04
Twee weken en paar uur speeltijd verder, bevalt de OVT nog prima.
Snelheid is goed te controleren bij zowel aanvallend als verdedigend spel. Nu het rubber is ingespeeld, krijg ik wat meer effect in mijn service. Desalniettemin is mijn service met P7 lastiger voor mijn tegenstander. Het effect in topspin daarentegen, is prima. Na 2 weken speelt de OVT fijner dan vers uit de verpakking. Is de OVT fijner/beter dan de P7? Daar ben ik nog niet helemaal over uit :)
Laatst gewijzigd door p1ngp0ng3r op 08 Apr 2015, 22:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Rhyzm 475 | Infinity VPS | Rhyzm 425
Rhyzm 375 | Aruna Off | Rhyzm 375

Op de testbank: 2x Baracuda Big Slam 2.0 + Donic Crest AR+

Danny1973
Gold Member
Gold Member

Re: Review: Xiom Omega V Tour

Berichtdoor Danny1973 » 25 Mar 2015, 20:10

Goede review. Ik kan me er op alle punten behoorlijk in vinden. Ik had zelf ook een iets harder rubber met een hogere snelheid verwacht en extreme spin. Het rubber speelt ook sterk vanuit de tweede lijn. Het rubber is wel redelijk zwaar, waarschijnlijk door de stevige spons.
Waar had je het rubber mee geplakt. Met rubbercement is zo'n rubber de eerste week vaak ook even anders. Met watergedragen lijm weet ik dat niet.
Donic Waldner World Champion 89 - 88 gram FL
FH: Donic acuda blue P2 2.0.
BH: Donic acuda blue p2 1.8mm

Donic Ovtcharov True Carbon 86 gram FL
FH: Donic acuda blue p2 max

p1ngp0ng3r
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor p1ngp0ng3r » 25 Mar 2015, 20:30

Omdat mijn Revolution 3 lijm op is, heb ik deze keer Andro Turbofix gebruikt. Ben benieuwd hoe het rubber zich gedraagt na 2 à 3 keer spelen.

Danny1973
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Danny1973 » 09 Mei 2015, 18:32

Hoe is het na een langere periode, is het de OVT geworden of toch bij de p7 gebleven? Nog steeds tevreden met je vega frame.
Donic Waldner World Champion 89 - 88 gram FL
FH: Donic acuda blue P2 2.0.

Donic Ovtcharov True Carbon 86 gram FL
FH: Donic acuda blue p2 max

p1ngp0ng3r
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor p1ngp0ng3r » 14 Mei 2015, 15:40

Combinatie OVT en Infinity VPS is op zich okay, maar toch kreeg ik onvoldoende effect met de OVT. Service is na verloop van tijd iets beter gegaan, maar nog altijd niet genoeg (naar mijn mening).
De OVT heeft inmiddels plaats gemaakt voor T05 (2.1mm).

Mijn Vega frame gebruik ik momenteel niet. Komend seizoen zal ik hoogstwaarschijnlijk met de infinity blijven spelen.