Nittaku Barwell Fleet met Tibhar Evolution FX-P

Hier kun je reviews vinden en plaatsen over normale, noppen en anti rubbers.
krisvd
Advanced Member
Advanced Member

Nittaku Barwell Fleet met Tibhar Evolution FX-P

Berichtdoor krisvd » 30 Jun 2015, 19:05

Om toch een beetje bij te dragen aan het forum, hierbij een korte review van mijn Nittaku Barwell Fleet. :)
Ik heb deze sinds een paar maanden in mijn bezit, heb er een aantal trainingsavonden en 2 toernooikes mee gespeeld.
Deze versie heeft een ST-handvat (geen AN beschikbaar) en weegt 86g.
1e indruk van m'n 1e Nittaku-frame: zeer goed afgewerkt en ligt goed in de hand (ovaal en iets dikker dan de huidige Butterfly-frames). Rubbers erop geplakt: 2x Tibhar Evolution FX-P 1.9.
Ik doe even een vergelijking met m'n Joola MC1 met Sriver fx.
Contra: eenvoudig en controlerend, iets lagere throw dan ik gewend ben, maar was hier snel aan gewend.
Topspin: eenvoudig trage spinballen met veel spin te maken, ook op geschoven ballen. Wanneer je versnelt, merk je dat de glasvezel er door komt en dat je bal een iets vlakkere baan krijgt, wat in het begin wel aanpassen is. Maar des te sneller, des te meer effect er door komt en de bal gaat ook sneller duiken. Ik heb zo veel directe punten kunnen maken, doordat de tegenstander zich miskijkt op de duik, de snelheid of het effect van de bal. :D
Schuiven: hoe snel dit houtje kan zijn, zo traag kan het zijn, je kan echt met veel controle de bal net achter het net leggen. Nog nooit zo'n verschil in snelheid gezien in 1 frame (veel 'gears'). En met deze rubbers kan je echt enorm veel spin meegeven!
Smash: Iets minder gemakkelijk dan met m'n vorig frame en rubbers. Je moet echt gecontroleerd slaan en vooral niet te hard, anders vliegen de ballen in een rechte lijn over tafel. Het beste kan je iets aan topspin meegeven, zodat de bal toch iets of wat duikt. Ik vermoed dat dit vooral het frame is, had hetzelfde voor met m'n ZLF met tenergy's.
Blokken: Redelijk makkelijk om te blokken en door gecontroleerd mee te geven, kan je ook actief blokken.

Conclusie: Een mooi afgewerkt frame vooral geschikt voor spelers die een topspin-georiënteerd spel hebben. Voor smashers zijn er betere frames. Rechtlijniger/lagere throw bij sneller spel wat het voor de tegenstander moeilijker maakt, maar soms ook voor de speler zelf. Maar wanneer je gecontroleerd speelt, echt wel een topframe. En naar mijn mening te gebruiken met rubbers met een gemiddelde tot hogere throw. Ik ga hier nog een tijdje verder mee experimenteren, samen met de szlc die morgen binnenkomt. :)

Danny1973
Gold Member
Gold Member

Re: Nittaku Barwell Fleet met Tibhar Evolution FX-P

Berichtdoor Danny1973 » 30 Jun 2015, 20:39

Kris, ik kan me erg vinden in jouw review. Vooral wat je schrijft over de twee versnellingen is echt een heel bijzonder gevoel, en maakt het frame goed in zowel het passieve en actieve spel. Ik heb de mijne uiteindelijk weggedaan omdat ik bij een actieve slag de baan net iets te vlak vond.
De Zhang Jike die ik nu heb is wat trager en heeft niet zo duidelijk een tweede versnelling. De Alc laag doet wel wat bij harde spinballen en smashen, maar niet zo overduidelijk als de Barwell Fleet. Deze eigenschap maakt de Barwell meer bijzonder, en mijn inziens is het ook echt een kwaliteitsframe. Niet de goedkoopste, maar zeker zijn geld waard. Mijn ervaring is ook dat de wat duurdere frames zeer goed verkoopbaar blijven, zeker op sommige buitenlandse forums. Uiteindelijk ging mijn Barwell voor een keurige prijs naar Amerika. Hou bij verkoop naar het buitenland wel rekening met betaling, en bijkomende verzendkosten.
Donic Waldner World Champion 89 - 88 gram FL
FH: Donic acuda blue P2 2.0.
BH: Donic acuda blue p2 1.8mm

Donic Ovtcharov True Carbon 86 gram FL
FH: Donic acuda blue p2 max

krisvd
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor krisvd » 30 Jun 2015, 21:18

Ja, inderdaad, de vlakkere baan bij versnellingen maakt het frame iets moeilijker om aan te passen.
Ik ben blij dat jij dit ook voorhebt, dacht eerst dat er iets met de rubbers te maken had.
Nu kan ik deze met gerust hart bestellen vr op de szlc ipv de duurdere tenergy's. :)

Al ga ik de bf toch nog even houden, aangezien bovenstaande 1 van de mindere eigenschappen is tussen de vele positieve.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 01 Jul 2015, 17:26

Heb je het frame al eens getest met max dikte rubbers ? Wat je nu merkt is min of meer hetzelfde als wat noppenspelers merken als ze een frame met harde snelle buiten- en tussenlagen onder de noppen zetten. Er ontstaat dan meer stoor effect maar ook vaker ballen die over tafel zeilen en niet genoeg naar beneden duiken. Dat kan op backspin maar ook door een onverwacht tekort aan topspin.
Wat de lange noppenspelers dan vaak doen is een dun sponslaagje onder ox zetten of een wat dikker sponslaagje nemen. Het stoort dan de tegenstander wat minder maar het trajekt is dan beter te controleren doordat he doorslaan van de spons beter te controleren is. Het is dus niet alleen een framekarakteristiek maar vooral een bat karakteristiek waarbij de dunne spons (voor dit frame) een grote rol speelt. Dit soort frame is daar qua bouw gevoeliger voor en dat zie je dan aan een sterkere ongewenste variatie van het baltrajekt. Tegelijk kun je zelf ook technisch subtiel maar met al sterke uitwerking op de bal het trajekt varieren. Dan heeft de tegenstander er meer last van omdat je techniek het minder snel verraadt zpdat de anticipatie tijd verkort wordt.

Als je het frame alleen wisselt en rubbers gelijk houdt ga je zo,n minpuntje eerder aan het frame toeschrijven omdat dat de veranderlijke in het geheel is (of andersom minpunten pluspunten aan een rubber toeschrijven terwijl het voor groot deel de combinatie is en dus ook eigen inbreng). Het is ook niet alleen een minpuntje want het stoort de tegenstander dus ook.
Zo bekeken kun je het ook uitbuiten door bewust een contrast tussen fh en bh in te bouwen en bh bijv extra storend. Zolang je daar zelf maar niet meer last dan voordeel van ondervindt kan dat in principe rendabel zijn voor de wedstrijd resultaten.
Met een contrast tussen bh en fh wordt het mogelijk nog rendabeler als je dit taktisch meer leert uit te spelen.
Laatst gewijzigd door mank op 01 Jul 2015, 17:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Danny1973
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Danny1973 » 01 Jul 2015, 17:32

Zou je dit ook niet op kunnen lossen door een iets zachter rubber, maar dan in een vergelijkbare dikte.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 01 Jul 2015, 17:42

Dat slaat nog sneller door. De druk op het frame en in de spons kun je dan nog minder goed doseren en dit frame geeft dan meteen tegengas. Langere of bredere noppen kan wel wat hetzelfde effect hebben en een toplaag met dikkere basis ook. Dat verdeelt de krachten op de spons en dus lagere duk in de spons die dan ook makkelijker is te doseren voor een sponsje wat niet zo veel aankan.
Virtuoso is veel zachter en meegevender als frame en dat verlaagt de druk in de spons ook. De balafsprong en het trajekt blijven dan ook beter te doseren. Bij het BF frame neemt het frame het ahw over van de spons zodra die uittopt. Dat heeft met de zachtere onderlagen te maken, de dikte en de notenbuitenlagen met de glasvezel er direkt onder.
Het batje als geheel topt dan voor snelheid nog niet uit en voor spin de spons al wel. Dan krijg je opeens een topspin met de baan van een contrabal.

krisvd
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor krisvd » 01 Jul 2015, 18:01

Ik speel eigenlijk in max 1.9, daar ik dikkere rubbers iets ongecontroleerden vind spelen. Ok, je kan meer spin creëren, maar de snelheid is ineens hoger en controle over je slag (bij mij toch) is minder.
Ik speel al 20j met dezelfde rubbers op fh en bh, dus ik vrees een beetje dat het moeilijk aanpassen zou zijn, moest ik nu toch verschillende kopen. Gaat ditzelfde (vlakkere baan) dan ook gebeuren bij bvb een szlc met 1.9 rubbers?

Danny1973
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Danny1973 » 01 Jul 2015, 18:55

Toch begrijp ik wel dat je niet graag naar max over zou willen stappen. Ik heb me daar tot nu toe ook nog nooit prettig bij gevoeld. 2.0 was altijd mijn vaste keuze, en nu zelf voor extra controle op BH sinds een paar jaar 1.8. Dat geeft me veel meer vertrouwen bij serviceontvangst, en past prima bij mijn spel. Bij een max heb ik veel minder het gevoel dat ik de baas over de bal ben, plus dat sommige tensors het gewicht ook wat te hoog maken voor mijn voorkeur. De Barwell Fleet zal met bijvoorbeeld 2 keer een tenergy in max volgens mij wat head-heavy worden. Ik hou persoonlijk meer van een meer neutrale balans.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 02 Jul 2015, 14:08

Kunnen jullie dan voorbeelden geven van vergelijkbare frames waar je 2,1 en 1,9 met elkaar hebt vergeleken of neem je gewoon aan dat je ervaringen met andere frames wat dit betreft ook gelden voor dit (soort) frame ?

Dat minpuntje gaat je namelijk heel veel controle kosten zodra spelers het ontdekken en dan echt uit gaan buiten. Ze gaan dan zo spelen dat je er het meest last van hebt. Vooral clubgenoten ontdekken dat al snel en als je trainingspartijen dan hierdoor regelmatig verliest is de lol er gauw af.

Wat doen jullie bijvoorbeeld tegen half lange serves met de nodige back of topspin ?
Ik verwacht dat je dan met zo,n batje (gezien dat minpuntje) niet voldoende kwaliteit terug op tafel kunt brengen en de controle in de rallye dus verliest als iemand er op gaat spelen. Als je een serve met veel backspin met zo,n frame terugschuift is de hoeveelheid backspin terug heel matig ongeacht de sponsdikte of het rubber (behalve chinees misschien en hardere tensor rubbers). Dan verlies je dus al veel controle in de rallye met elk rubber (behalve die toprubbers).
Terug leggen met wat omgekeerde backspin als topspin, flippen of een floater is beter maar met 2,1 op dit frame juist gecontroleerder en floaters kunnen dan storender gespeeld worden.

Langere half lange topspin serves op fh moet je overnemen met topspin (afkappen boven tafel lijkt me geen optie met dit frame of het rubber moet nog veel trager zijn) . Als er de nodige topspin in zit kun je met max die spin eerst opvangen en dan heeft het rubber nog wat over voor eigen topspin. Net als met 1,9 op een virtuoso maar met 1,9 op dit frame is de hoeveelheid topspin dan een stuk geringer. Minder kwaliteit dus wat tot controle verlies in de rallye leidt door het makkelijker overnemen van zo,n return met veel snelheid en topspin. Max dikte vermindert dat controle verlies dan weer.

Consistentie is niet hetzelfde als controle toch ? Controle hangt ook af van de kwaliteit in de slagen, het slagenarsenaal, de variatie en consistentie is alleen de vastheid per slag.
Als je meer op vastheid wilt spelen dan goed is met zo,n frame moet je gewoon niet zo,n frame gebruiken.
Anders kun je de consistentie wel omhoog brengen voor veel slagen maar je verbeterd door het verlies aan kwaliteit waarmee het gepaard en ook de consistentie voor een aantal andere slagen dan niet de controle.

Ik zou zelf met zo,n frame (als ik geen keus had) het storende vermogen ermee uitbuiten op bh omdat ik daarmee ook de echt korte serves makkelijker boven tafel kan terugbrengen of nog kort kan leggen en ook nog wel vanuit fh hoek als het niet te ver op de fh is. Op het totaal gewicht is daarmee ook wat te sparen zelfs tov de evo fx in 1,9,
Met max op fh heb ik weinig problemen als een korte serve echt in de fh hoek komt ipv meer midden tafel. Max dikte is dan vindt ik makkelijker om die ballen aanvallend te flippen en met meer kwaliteit ook nog.

Bijvoorbeeld Xiom musa in 1,8 versie op bh. Door de afwezigheid van een lijmeffect dempt dat de invloed van het frame op de snelheid wat meer af.
Controle rubbers die nog vrij licht zijn en die dankzij zo,n frame tegenstanders meer moeite geven om aanvallend lekker te spelen.

Backhand ga ik met zo,n soort frame dus tegelijk in omgekeerde richting als fh zodat ik daar het minpuntje als positieve stoorfaktor kan benutten zonder er zelf te veel last van te krijgen. Het minpunt wordt dan een pluspunt dus op bh.

Voor mijn fh is dit geen optie. Daarmee kan ik zo,n spel gewoon minder goed spelen en mijn fh topspin is een stuk beter dus die wil ik optimaal benutten. Dat betekent ook dat ik half lange serves die wat langer komen nog consistent moet kunnen spelen plus de nodige kwaliteit om over het verdere verloop van de rallye ook nog wat controle te houden. Dat kan met zo,n frame beter met wat dikkere en ook niet te zachte spons.
Daarmee beweer ik dus niet dat die specifieke slag niet voldoende kwaliteit of controle kan hebben met dunnere of zachtere spons op andere frames. Ik heb het puur over dit frame als inschatting op basis van dat minpuntje. Daaruit kan ik dit voor mezelf al genoeg inschatten.

Ik kan me gewoon niet voorstellen hoe je met zo,n frame langere tijd kunt spelen als je niet met voldoende kwaliteit kunt reageren op dat soort serves naar de fh. Dat komt mischien ook omdat ik linkshandig ben. Ik speel zelf vaak zulke serves uit mijn bh hoek diagonaal naar de fh van rechtshandigen met de bedoeling daarna over te nemen en andersom krijg ik ze ook vaak voorgeschoteld van rechtshandigen. vaak retourneer ik dan als ze korter zijn en minder ver op mijn fh met bh. Ver en kort op mijn fh aanflippen met topspin, soms steken (meer met ook harder rubber). Hier kan ik met mijn lengte ook goed bijkomen en meer op het midden zit mijn lengte me juist in de weg en dat zou met max dikte ook nog meer het geval zijn.
Komen ze langer open ik meer met fh. Voor plm driekwart van de tafelbreedte lukt dat nog wel met weer mijn lengte dan als voordeel.

Dat zonodig om de fh heen lopen is voor het spelen met max dikte sowieso veel zinvoller en ook nodig denk ik om er echt voordeel van te hebben. Hoe dik het bh rubber is of welk rubber maakt daarvoor minder verschil.
Een controle rubber op bh is alleen het om de bh lopen ook zinvoller en meer nodig. Het vraagt beide dus wel gecoordineerd voetenwerk om er meer voordeel dan nadeel van te ondervinden.

Het specifieke voetenwerk bij het om de bh lopen en dan nog de bh slagen goed maken vergt alleen ook specifieke training en kan dus best trainbaar zijn als je het weinig doet met twee kanten dunner rubber en ook nooit echt geoefend hebt.
Op het moment dat het nodig en zinvol wordt ga je dat vanzelf meer doen en wordt het ook beter en dus makkelijker om met zo,n dikker rubber te spelen op fh. Bh kun je dan apart weer bekijken.

Als je met fh minder aanvallend speelt en vaak serves terugschuift is zo,n frame natuurlijk sowieso niet geschikt.

Dat lijkt soms wel even zo als trainingspartners in trainingswedstrijden nog net zo tegen je spelen als eerder met heel ander materiaal. Dan kom je met een nieuw batje vaak veel positiever uit. Tot die trainingspartners door hebben hoe ze hun spel moeten aanpassen op de verandering. Dan gaan ze de mindere punten uitbuiten en de positieve punten verstoren.
Het hangt ook van de trainingspartners af (en of ze er onderling over communiceren) hoe lang het duurt voor ze dat door hebben.

Danny1973
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Danny1973 » 05 Jul 2015, 10:54

Mank, het is absoluut niet het geval dat ik enigzins twijfel aan jou kennis qua materiaal.Ik heb in de laatste paarjaar dat ik op dit forum lees veel van jou verhalen en adviezen met veel belangstelling gelezen. Dankzij jou doe ik ook meer aan het conditioneren van rubber en onderhoud van het frame, wat me uiteindelijk een stuk levensduur van het materiaal opleverd.
Jou advies van een max rubber is iets wat ik persoonlijk niet prettig vind spelen, of in het verleden een aantal keer als minder goed heb ervaren. Ik heb de vega pro in max gehad op de timo boll spirit. De Mark V in max heb ik ook op de Virtuoso geprobeerd, en ik heb de omega V pro en tour die jij nu hebt zijn volgens mij ook Max. Deze heb ook op de Virtuoso gespeeld. Ik heb met een 2.0 meer het gevoel dat ik de bal beter op mijn batje voel.Ik sla zelf niet heel hard, speelmeer met rotatie dan op snelheid. Smashen is niet een slag die ik vaak gebruik. Ik heb zelf voor mij gevoel nooit ervaren dat een rubber zijn werk niet aan kan. Zelfs nu ik juist nog minder dik op backhand ben gaan spelen ervaar ik dit als rustiger en meer gecontrolleerd. Ook de gewichtsbesparing is voor mij een groot pluspunt. Voorheen zocht ik frames van max 84 gram. Mijn Virtuoso weegt al 89 gram, en dat extra gewicht voelde ik wel, maar uiteraard ook de kwaliteit van dit frame. Door met max rubbers te gaan spelen zou de totale combinatie nog meer worden dan wat ik als prettig ervaar.
Ik ben het met je eens dat je de Barwell Fleet zeker op de forehand als aanvallend frame moet spelen.Dat gaat er ook heel goed mee. Toch vond ik de controle, de eerste versnelling, op de backhand wel een fijne eigenschap. Toch miste ik soms een beetje voorspelbaarheid, de grens tussen het opschakelen van zijn 1 naar zijn 2 vond ik soms wat onvoorspelbaar.Wanneer komt de bal rustig van het bat af en wanneer versnelt de combinatie. Al met al wel een goed frame.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 06 Jul 2015, 10:42

Dikkere en/of hardere spons verlegt dat schakelen wat naar het opener spel en maakt het minder opvallend en storend. Het batje met zo,n frame blijft dan voor aanvallende spelers (die het nodig hebben in het open spel) dan dus wat langer in een lagere versnelling om de overgangsphase goed door te komen. De hogere versnelling gaat vervolgens ook wat verder door zodat die ok meer power geeft.

Tragere frames onder max dikte spons hebben meer flex in de neckzone en dan schakelt een batje met max dikte ook later voor alle versnellingen waarbij de flex een rol speelt. Nog later dus en dat is dan onprettig spelen en verlies je ook veel controle mee. Dat stem ik dan af met de spons zodat het batje meer precies op een voor het spel gunstig moment schakelt. Het schakelmoment dus ook belangrijk voor de controle.

Met hardere rubbers ervaar ik ook nog een nulde versnelling bij serveren en serveontvangst die met zachtere spons (zonder veel snellijm) vrijwel nutteloos is want te snel voor het echt kort spelen en bij een half lange serve schakelt het batje al door omdat ik dan ook een langere bal moet spelen om het net te halen.
Met hardere chinese rubbers is die nulde versnelling het beste maar ook nog bruikbaar aanwezig bij bijvoorbeeld de Aurus standaard versie.
Met de soft versie kom ik vaker op een nog ongewenst moment (qua rallyphase) al in zijn 'één (of twee ) te spelen en dat is met een snel frame onmogelijk qua controle. Zolang ik alleen in de nulde kan blijven zonder dat mijn batje gaat doorschakelen maakt de framesnelheid voor de controle verder weinig verschil en is een sneller frame zelfs wat beter want anders haal ik het net niet in die nulde en moet ik zelf zorgen dat het batje doorschakelt. Dan ben ik dat voordeel van die nulde versnelling dus ook deels kwijt door het mindere bruikbaar zijn.

Wat ik nu de nulde versnelling noem is voor mij natuurlijk de eerste batversnelling maar wel ahw de nulde frameversnelling.
Het frame doet namelijk vrij weinig dan. Dat komt omdat ik met mijn grip dan de nadruk op het rubber leg met duim en wijsvinger en niet rond het handvat. De drie vingers om het handvat zijn veel meer ontspannen zodat geen enkel frame dan zal flexen en er uit de hefboomwerking vanuit het handvat dus ook geen snelheid kan ontstaan. Ik bespeel het batje dan als het ware meer zoals met penhouder of pendulum serve uit het blad ipv uit het handvat. Kort serveren en retourneren met spin is dan met max dikte tenergy 05 in feite makkelijker dan met tenerfy 05 fx 1,9.
De nulde versnelling is ook wel toepasselijk dus als het om frameversnellingen gaat. Dat is maar hoe je het benoemt. Als je de nulde de eerste noemt wordt de eerste de tweede en de tweede de derde maar zonder dat het echt verschil maakt.
Nulde - spons - en dan de frameversnellingen van 1 tot en met x heeft ook wel een logica.

De frameversnellingen vallen altijd samen met de gelaagdheid van het frame. Hoe meer lagen deste meer versnellingen en deste dichter liggen ze bij elkaar. Daardoor vermindert het gevoel van versnellingen vaak terwijl het aantal versnellingen juist afneemt. Net als een tandje meer op een racefiets met tien versnellingen ook meestal een kleiner stapje is dan met vijf.
Anders dan met Fietsversnellingen werkt het bij tafeltennisbatjes alleen niet door overschakelen maar meer als bijschakelen.
De eerste versnelling is dan 0 + 1, de tweede 0 +1 + 2 etc. Anders zou ook wat bizar zijn.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 08 Jul 2015, 10:14

Nulde versneling is wat onzin natuurlijk. De laagste versnelling zit gewoon voor zo,n schakelmoment en heeft bij de bf een grotere range door de grotere veercapaciteit van noten ondersteund met glasvezel. Dan kun je met de eerste versnelling veel doen met een lineair speelgevoel (zonder dat iets schakelt en de baan van de bal opeens verandert met de snelheid). Het abachilaagje achter die dubbellaag werkt in die versnelling als belangrijkste dempingslagje tussen de rode laag en de glasvezel.
Bij het schakelen koppelt de buitensandwhich door dat laagje heen met de rode abachilaag erachter.
Die heeft veel meer elasticiteit van grip naar het blad vie de nerfrichting die weer overeenkomt met de notenbuitenlaag. De niet gekleurde abachi lagen liggen allemaal in breedte richting net als bij het clipper frame en hebben meer een dempende en stabiliserende werking en ze maken ook dat de versnellingen op afstand gescheiden zijn en tegelijk vloeiender in elkaar overgaan. Het abrupte schakelen zit dus denk ik ook in hoe dun dat abachilaagje acher de glasvezel is. Het heeft niet zo veel dempende capaciteit en met dikkere spons en/of hardere wordt die capaciteit al wat ontzien en gaat dus ook wat langer mee. De speelbare range van de eerste versnelling loopt dan nog wat verder door tot in het open spel voor het frame "schakelt"..

Met techniekvariatie en rubbervariatie kun je de range van een versnelling ook nog wel uitbreidden of verleggen. De eerste versneling kan dan best sneller zijn dan de tweede op zijn zachtst gespeeld.
Dan kun je dus over de schakelpunten heen en weer varieren zonder nog storende schakelmomenten te ervaren. Versnellingen ervaar je meestal meer als je er niet op rekent en als je ermee speelt voel je ze amper nog.

Gewoon trainen met zo,n batje kan dus ook veel doen en dan is moelijk te voorspellen hoe iets uitpakt op nog wat langere termijn. De elastische range/capaciteit van zo,n eerste versnelling wordt misschien ook nog groter als die noten glaslaag wat versoepelt zodat dat het schakelmoment ook wat verlegt. Je eerste versnelling gaat qua versnelling dan nog wat verder misschien of het schekelt minder abrupt en speelt daardoor nog wat soepeler.

Spons en hout zijn aleen ook al composiet materialen. Spons heeft polymeren, viscositeit en lucht, Hout heeft een nog veel complexere struktuur.
Daardoor kunnen ze dempende en verende kwaliteiten combineren. Een fietszadel met sponsvering heeft geen extra voorziening nodig voor de demping bijvoorbeeld en ook geen stalen springveren voor de vering.

Vering geeft ook demping maar honderd procent elastische vering (theoretisch) geeft alleen krachtdemping (op F in Newtons) en nul impulsdemping (F x werktijd ervan). Twee biljartballen tegen elkaar botsend benadert dit al wat. Een bal deeg op een keukenplank plat gooien heeft honderd procent impulsdemping bij de botsing.
Alle impuls blijft erin achter (zichtbaar aan de vervorming van het deeg). De elasticiteit van de houten plank kan daar niet tegen op. Als hjet deeg wat elastischer is gaat de bal wel wat stuiteren met zowel impulsdemping als elasticiteit. Gecombineerd dus. Bij traagschuim zie je dat ook. Het is nog steeds wat vervormd na het even indrukken. Op vergelijkbare manier dempt een spons ook tegelijk met ook vering op de ingesloten lucht en op basis van de elasticiteit van het polymeer netwerk. Harde spons of dikkere is dus niet alleen sneller.
Het hangt er helemaal vanaf hoe een speler die verschillende capaciteiten verschillend weet te benutten tijdens het spelen. Daarom ben ik zo tegen die stereotype ideeen dat hardere en dikkere spons (alleen maar) sneller is. Het is zoveel complexer en in samenhang met verschillende frames nog meer.

De spons van een evolution Fx heeft zowel dempings kwaliteiten en capaciteit als elastische kwaliteiten.
Het is ahw een composiet van visceusdeeg met glas (het polymeernetwerk) en dan nog afgesloten luchtcellen erin. Die geven een luchtkussen effect tussen lagen bij rechtstandige drukfluctuaties zoals bij lucht gevulde ballen (met dan één grote luchtcel), een springkussen of een fietsband.
Afhankelijk van hoe je ermee omgaat bij het spelen kun je de die kwaliteiten nog behoorlijk verschillend benutten. Bijvoorbeeld een softe spinblok met max dikte geeft weinig drukfluktuatie tussen toplaag en frame. Het batje is dan daadwerkelijk trager gemaakt dus.

Bij het frame kan de leverarm tussen blad en grip varieren. Dan verandert de frame versnelling. Penhouder spelers kunnen zelfs vrijwel alleen het blad vasthouden bij de rubbers zoals een schilder zijn palet vast houdt. Tussen de vingers en het frame werkt dan het rubber ook nog als veer en demper en met shakehand kan dat ook benut worden. Al naar hoe je het gebruikt gedraagt het batje zich dan ook echt anders,. Vooral met wat steviger rubbers werkt dat laatste goed omdat die meer verende en dempende capaciteit hebben tussen duim en frame. Tussen duim en wijsvinger op fh en andere vingers op de andere kant zelfs twee rubberlagen zodat de grip verzacht wordt maar toch stevig en stabiel voelt. Er zijn dus allemal "trucjes" om met hardere dikke rubbers toch gevoelvol te kunnen spelen.

Alleen noten met glasvezel heeft in de batconstruktie (in verhouding) wel veel meer verende capaciteit dan dempende vergeleken met abachi en sponsrubber. Toplaag rubber veel meer elastische capaciteit dan dempende vergeleken met spons. Snelle zware spons heeft meer dempende capaciteit dan abachi. Lichte spons (hardheidsgraad indiceert dit) heeft minder dempende en verende capaciteit dan zelfde spons in zwaardere hardere versie. De lucht in de sponscellen heeft wel weer een uitstekende verende capaciteit en nauwelijks dempende (zolang het niet via de celwanden kan wegkomen want dan ontstaat het principe van luchtdemping).

Maw er zijn eigenlijk geen vast geldende regels op te stellen voor wat sneller of trager is tijdens het spelen omdat het techniek afhankelijk is hoe je die vaak tegengestelde capaciteiten (met snelheid en demping als potentie tegelijk aanwezig in een spons) weet te benutten en het dan zoveel gecompliceerder is dan hoe de fabrikanten het voorspiegelen met oa die belachelijke cijfertjes of hoe ik het probeer uit te leggen soms.
De pretentie dat ik dat zou kunnen heb ik dus ook niet. ik vindt het veel leuker en uitdagender om uit te leggen dat dit soort dingen niet in vaste regels begrijpelijk te maken zijn. Vaak begrijp ik me zelf dan ook niet meer maar dat is dan ook prima.

krisvd
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor krisvd » 09 Jul 2015, 18:05

Bedankt voor de uitleg Mank!
Ik heb het wel een paar keer moeten lezen, maar heb enorme veel bijgeleerd! :)

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 10 Jul 2015, 13:08

Bij het zhang jike frame ervaart v doorn dus ook de snelle eerste versnelling van het frame als meer springerig met de fx versies van tenergy. Hij ervaart het frame door het rubber heen, De zachtere lichtere spons met naast minder verende ook minder dempende capaciteit laat die frameversnelling (bij slagen met weinig power) meer doorkomen dan de hardere spons. Bij dat frame gaat de controle daar ook eerder onder leiden dan bij frames waarbij die eerste versnelling trager is.

Bij een tragere eerste versnelling overweegt de spingevoeligheid al gauw de snelheid als negatieve faktor voor de kontrole en komt die springerige snelheid eerder en vaker juist van pas voor de controle om het net te halen met korte slagen bij tijdsgebrek.. Dan biedt een zachtere spons dus meestal ook meer controle. De nadelen ervan storen minder of komen zelfs van pas en de voordelen van hardere spons worden een nadeel en kunnen in hogere versnellingen ook minder benut worden.

Het gevoel in de eerste versnelling gaat ook samen met de mate van springerigheid. Een harde koto toplaag met rechte nerfstruktuur is als een strak gespannen snaar tov een limba toplaag met meer spiraliserende houtnerf waar meer rek in zit. Een harde houtsoort voor de toplaag, vooral als die wat dun en licht is speelt daardoor gevoeliger onder een hardere of dikkere spons die het baltrefmoment minder laat doorkomen.

Als dat het probleem is en je hebt met de springerigheid en in zekere zin dus de overgevoeligheid een probleem dan kan een wat dikkere of hardere spons net goed uitvallen, Het gevoel is dan voor het batje als geheel weer genormaliseerd ; zonder overgevoelig te reageren (springerig) toch niet te weinig gevoel.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 15 Jul 2015, 12:05

https://www.youtube.com/watch?v=2UHS883_P60

Leuk springerig filmpje of wat kan gebeuren met meerdere veerelementen in serie. De golfbal/pingpong bal is ook zelf nog een veerelement en de vloer heeft uiteraard ook invloed.
Dit is geen lineaire botsing omdat tijdens de botsing de gravitatie niet even weg valt.
Tegen een muur gooien werkt daarom niet voor zo,n filmpje,

Bij spelen geeft de frameversnelling (met het frame gedacht voor wat in het filmpje de vloer is) het equivalent van een zwaartekracht tijdens de botsing die dan ook niet lineair is. Een frame(blad)versnelling valt ook niet direkt weg zodra het balletje het rubber raakt,
Bij spin zetten bijvoorbeeld versneld het frameblad omdat met alleen een hoge batsnelheid geen spin gezet wordt. Die versnelling werkt deels ook door op de balstuit omdat de bal in het rubber/ de spons wat "verzinkt" en dat kan ook bewust versterkt worden door de versnellingsrichting wat minder tangentiaal te kiezen of zelfs frontaal bij een smash. Daarmee is er een equivalent van gravitatie tijdens de stuit en worden een of meer frameversnellingen merkbaar.
Buiten die versnellingen (actieve component in de stuit net zoals de gravitatie in het filmpje tijdens de botsing) heeft een frame natuurlijk ook nog invloed op de basis snelheid (passieve component) net zoals de vloer op de video die de gravitatie daar niet beinvloedt maar wel de stuithoogte.