Butterfly Rozena Review

Hier kun je reviews vinden en plaatsen over normale, noppen en anti rubbers.
van_doorn
Moderator
Moderator

Butterfly Rozena Review

Berichtdoor van_doorn » 08 Mei 2017, 18:05

Inleiding
Ik speel nu bijna 4 jaar met dezelfde set-up, een Butterfly Viscaria, Tenergy 05 op de FH en Xiom Vega Japan op de backhand. Ben een die hard Tenergy 05 fan. Speel er al meer dan 6 jaar mee. Ik weet niet meer beter. Nooit nagedacht over het veranderen van m'n combinatie, maar toen kondigde Butterfly de Butterfly Rozena aan. Een getemperde Tenergy, dezelfde spring sponge als de tenergy series, meer controle, maar toch hetzelfde gevoel en dan ook nog eens 44,90 euro in plaats van 56,90. Klinkt te mooi om waar te zijn. Toch maar proberen? Die roze spons is toch wel heel tof. Oke! Let's do this! Butterfly Rozena 2.1 mm zwart besteld.

Foto’s
Butterfly_Rozena1.jpg
Butterfly_Rozena2.jpg
Butterfly_Rozena3.jpg
Butterfly_Rozena4.jpg
Butterfly_Rozena5.jpg
Butterfly_Rozena6.jpg

Gewicht
Iedereen weet dat Tenergy's bakstenen zijn. Met rond de 46-47 gram per gesneden velletje. Een ongesneden velletje Rozena 2.1mm weegt 69 gram. Gesneden komt het neer op 45 gram per velletje. Iets lichter dan de Tenergy. Toch voelt het een stuk lichter.

Speelwijze
Je merkt het direct als je een balletje op je batje laat stuiteren. De Rozena zit heel dicht tegen de Tenergy familie aan. En dan, de eerste bal aan de tafel. Huh? Dit voelt exact als Tenergy 05. Sure, de balafsprong is lager, maar het gevoel is exact hetzelfde. Ik ga rustig verder met bal 2 en 3 en er begint een glimlach op m'n gezicht te ontstaan. De aanpassing die ik moet maken is minimaal, maar de controle is zo verschrikkelijk veel meer dan bij de Tenergy 05. Het hele springerige en oncontroleerbare gevoel dat ik bij de Tenergy 05 heb is weg. Het is er niet meer. De bal doet wat ik wil en gaat naar waar ik wil. Ik heb me al tijden niet meer zo in control gevoeld. Ik heb nooit echt moeite gehad met Tenergy, maar hier merk ik echt een duidelijk verschil.

De spin, die veroorzaakt wordt door eenzelfde soort type topsheet als Tenergy is zo goed als gelijk. Het kan iets minder lijken, doordat de balafsprong wat vlakker is, maar de spin is heel goed te noemen en ligt in dezelfde regio als de Tenergy. De snelheid is wat mij betreft gelijk.

Het korte spel is voor mij even wennen. De balafsprong is lager en moet daardoor mijn batje meer open houden. Na 3 ballen heb ik dit door en ga ik weer verder met spelen alsof ik nooit van rubber ben veranderd.

Ik blijf spelen, topspin over topspin, blokken, schuiven het maakt allemaal niet uit. Het speelt zo vertrouwd en met zoveel controle dat de glimlach op m'n gezicht blijft bestaan. Het gaat zo soepel en vanzelfsprekend. Is dit dan het ideale rubber? Iets zegt me van ja en ik blijf nog lekker door trainen.

Na een goede 1.5 uur spelen begin ik iets te merken. Die onvoorspelbaarheid van de Tenergy, dat gevoel dat geen enkel ander rubber mij heeft kunnen geven ontbreekt. Het voelt te voorspellend, te controlerend. Dat "gevaarlijke", dat net dat beetje extra of die extra kick die Tenergy mij geeft ontbreekt. Het voelt niet meer spannend, maar zo gewoon.

Na nog een extra half uur en na nog meer aan de controle gewend te zijn ben ik overstag. Ik ga hier voorlopig mee door. Ik neem die "gevaarlijkheid", Dat extreme dat de Tenergy heeft en die bij de Rozena ontbreekt voor lief. Die controle is mij voor nu meer waard. Zelfs zoveel meer waard, dat ik mijn telefoon heb gepakt en nog een Rozena voor mijn backhand bestel. Rozena is mijn nieuwe rubber!

Nu klinkt dit natuurlijk allemaal heel mooi. Maar wat nou als je de Tenergy nu lastig vindt spelen? Dan vrees ik dat je de Rozena ook lastig vindt. Het rubber blijft snel, het blijft een high performance rubber. Wat mij betreft is het gericht voor de speler die houdt van Tenergy, maar net een stukje meer vergeving wil, zonder spin en snelheid ervoor in te leveren.

Tuurlijk, de Rozena heeft meer controle dan de Tenergy, maar dat betekent niet in eens dat al mijn ballen ineens goed gaan. Het zit hem in het gevoel dat ik beter kan bepalen wat de bal doet. Ik voel me in control tijdens alle slagen, waarbij dit bij Tenergy bij sommige slagen is. Het net geeft me net dat extra stukje meer zekerheid die bij Tenergy ontbreekt.

Update!
Nieuwe training, nieuwe tegenstanders. Handicap wedstrijden gespeeld tegen clubleden. De Rozena is geen fractie meer van wat het de vorige training was. Het lijkt een heel ander rubber ten opzicht van gisteren. De snelheid is eruit, het springerige is eraf en de spin lijkt verdwenen. Met volle slagen lijkt het nog een beetje op Tenergy maar met langzame slagen is het rubber erg traag.

Ik vraag me af of met de lijm te maken heeft wat nu beter gedroogd is. Rozena is eraf en Tenergy is terug. De Rozena voor de backhand gaat ook terug. Terug naar het oude vertrouwde :D

Iemand interesse in een Zwarte Rozena 2.1mm? Let me know ;) :P

Vragen? Shoot!
Butterfly Viscaria
Butterfly Tenergy 05
Xiom Vega Japan
Rating: 1608

If you can believe it, the mind can achieve it.

van_doorn
Moderator
Moderator

Re: Butterfly Rozena Review

Berichtdoor van_doorn » 08 Mei 2017, 21:27

Update! Rozena is eraf en Tenergy is weer terug! Bizar om van mega enthousiast naar teleurgesteld te gaan....
Butterfly Viscaria
Butterfly Tenergy 05
Xiom Vega Japan

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 09 Mei 2017, 05:52

Als een rubber eerst zoveel dynamischer speelt en daarna zoveel minder speelt het meestal eerst dynamischer dan normaal en later minder dynamisch dan normaal door de verlijming.
Daardoor maak ik uit je verslag op dat je - mogelijk - niet goed gelijmd hebt anders is zoiets heel merkwaardig,
Heb ik tenminste nooit meegemaakt zonder dat het aan de verlijming lag al had ik dat niet altijd gelijk door. Opnieuw opplakken en dan liefst duurzamer toonde dat dan achteraf aan.

Je kunt teveel of te weinig lijm aangebracht hebben, te hard gedrukt hebben bij een nog te verse waterlijm, te veel voc insluiting bij rubbercement ..?
Afhankelijk van mogelijk ander frame of behandeling ervan of andere spons kan een methode die anders altijd goed werkte opeens ook niet goed meer goed werken zodat wat aanpassing nodig is.

Nu stop je al met testen en zou het zo blijven staan als anti reklame voor dit rubber terwijl dit mogelijk niet terecht is. Dit komt ook niet zo naar voren bij tt-news waar al meerdere reviews staan.
Eerste indruk is daar dat het wel wat meer anders is dan t05 en tweede is niet zo negatief met zoveel verschil.
Al bij je eerste sessie wordt je ook negatiever al na wat langere tijd spelen.
Dat doet mij denken aan teveel voc insluiting, (of te kort drogen van waterlijm ).
Nieuw rubber, vooral met grotere porien waarbij wat meer lijm nodig is, kun je met voc lijm (rubbercement) beter eerst sealen met een laagje voc lijm waarna je de spons een dag en nacht laat uitwasemen. Dan zie je meteen hoeveel "vaste stof lijm" je echt hebt opgebracht. Dat blijkt vaak heel weinig te zijn en kan te weinig zijn zodat er nog een laagje bij moet met weer goed uitwasemen.
Dat goed uitwasemen duurt veel langer dan tot het wegzakken van de bolling. Het oppervlak wat de spons bedekt op een tafel is nadat de bolling weg is eerst nog groter. Alleen doordat de oplosmiddelen zich egaal verspreidt hebben door de spons is de spons weer recht en vlak. Daarmee het hele rubber ook omdat de nopjes soepel genoeg zijn om spanning tussen toplaag basis en spons te voorkomen.
Als je dan het rubber opplakt gaat de spons dus nog nakrimpen en dat houdt de lijm niet of maar half tegen. Houdt de lijm het wel tegen dan verliest de spons dicht bij het hout meer elasticiteit van dat getrek en dit komt allemaal de uiteindelijke speelkarakteristiek na een week of twee weken niet ten goede,
Het eerst sealen en goed uitwasemen maakt dat de sealende lijmlaag ervoor zorgt dat een volgend dunner laagje met minder voc's de meeste voc,s snel kwijt is in de lucht en minder in de spons terecht komt omdat er geen direkt contakt is dankzij het sealende laagje. Na tien minuten zitten de oplosmidelen door de hele liimlaag inclusief sealinglaagje en is het alsof je met nog veel minder voc,s toch voldoende "vastaandeel liim" hebt aangebracht.
Een ander dun laagje op het frame ook goed drogen (plm tien minuten) en klaar om te plakken. Lijmpers is ook niet nodig zo. Paar druppen water op het rubber en dan met de hand wat vastmasseren zit het als een huis.

Zo werkt een stevige spons veel minder en met minder spanningsopbouw tov het frame en is de speelkarakteristiek van begin af, controle meegerekent, al beter, blijft constanter. en het rubber gaat mogelijk zelfs langer mee.
De rubberelasticiteit (visco-elasticiteit) wordt van ingebouwde spanning die vrij lang op het rubber blijft werken ook niet beter.

van_doorn
Moderator
Moderator

Berichtdoor van_doorn » 09 Mei 2017, 10:36

Hi Mank, thanks voor je reactie! Ik weet niet zo goed waar het aan ligt. Ik heb niet anders gelijmd dan dat ik met mijn Tenergy's doe. Misschien is mijn laatste conclusie niet terecht, maar dat is nu wel hoe ik hem ervaren heb. Ik word er nu erg onzeker van in mijn spel, waardoor ik er ermee wil stoppen en mijn Tenergy weer terug plak. Ik zal hem binnenkort in de verkoop sectie zetten, wellicht kan ik er iemand blij mee maken en kan die de review aanvullen.
Butterfly Viscaria
Butterfly Tenergy 05
Xiom Vega Japan

Floris
Super Member
Super Member

Berichtdoor Floris » 09 Mei 2017, 16:58

Het is een beetje dubbel. Als een rubber na een paar uur minder gaat spelen is bijna altyd de verlijming niet goed. Ik kan echter ook niet geloven dat jij ondertussen niet weet hoe je moet lijmen. Het is wel een andere spons...
Misschien nog een keer plakken?
Alser Allround 5
F.H. Friendship Faster 1.8
B.H. Xiom Vega Japan 1.8

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 09 Mei 2017, 22:50

Het kan ook met het frame te maken hebben en een manier van lijmen die met tenergy 05 ook verschil geeft maar zonder dat dit de controle in begin verbeterd en later minder maakt, door de andere combinatie ipv frame of rubber op zich. De combinatie heeft op de consistentie bij een bepaalde manier van spelen alle slagen bij elkaar een eigen invloed die niet aan het rubber of frame toegeschreven kan worden. Viscaria en tenergy 05 is een goeie combinatie en dan zit er ook wat meer ruimte in voor zulke dingen zodat het minder uitwerkt op de controle. Met Rozena ontstaat een andere combinatie en dan kan dat eerst nog goed passen en later niet meer,zodat de verandering tussen de sessies meer uitwerking had.

Viscaria is een off + frame met veel snelheid en bij elk rubber werkt dat de hoogte van de balafsprong tegen,
Ik ben hier misschien wat onduidelijk mee soms maar wat ik bedoel met balafsprong heeft alles met spingevoeligheid te maken. Gevoeligheid van de balafsprong voor spin[u]veranderingen[/u],
Of effecten. Een bal zonder spin zonder spin terugslaan heeft een spinverandering nul ongeacht de balafsprong van het frame rubber of batje. De balafsprong blijft neutraal, hoek van inval is hoek van uitval of nagenoeg.
Bij een inkomende backspin kun je het batje zo bewegen dat de bal ook neutraal afspringt. Een slagspin bijvoorbeeld waarbij de backspin gewoon in de bal blijft en meegenomen wordt als topspin.
Op inkomende topspin een kapbal of chopblok die de balafsprong ook neutraliseert omdat er geen effect ontstaat door grip of gegeven wordt, Geen spinverandering,
Alle rubbers of frames zal dit dan ongeveer hetzelfde zijn omdat er zonder effect ook geen effectgevoeligheid is, Het is net als een bal zonder spin terugspelen zonder spin door de relatieve batbeweging tov de spin.
Wordt er wel effect met als uitkomst extra (top)spin gegeven dan verandert de slagspin naar een topspin en wordt de balafsprong hoger,.Soms te hoog en dan komt de bal bij zelfde snelheid ook te lang, .
Of als de inkomende backspin onderschat wordt met als effect een spin vermindering. Minder topspin dan er backspin in de aankomende bal zat. Resultaat is dan "een backspin counterende topspin bal" die in het net duikt, Het rubber zelf countert dan de topspin door de stroefheid omdat de inkomende spin onvoldoende geneutraliseert werd met een opwaartse slag. Voor extra eigen topspin hoeft dit ook niet versterkt te worden. Zelfde neutralisatie is de beste basis voor extra spin ook omdat er beter contakt met de bal ontstaat. De bal moet alleen later getimed worden of meer aan de bovenkant geraakt anders komt die door de eigen topspin erbij te hoog.

Met viscaria werkt dit minder sterk uit en blijft de verandering van balafsprong bij zelfde effect minder.
Tenergy 05 precies andersom. Daar zit een soort spanning tussen waarbij het frame het rubber qua effect op de balafsprong ook compenseert, Dat maakt het een relatief goeie combinatie qua controle en die spanning (sterke tegenstelling) maakt het een combinatie die minder makkelijk is en meer voor hoog niveau spel (?)
Rozena en een primorac zit dat dan allemaal wat meer in het midden, modaler maar de balafsprong als een soort bij effect van het spin-effect (?) bij zelfde spin en spin-effect blijft plm gelijk..Dus goeie combinatie voor controle bij een vergelijkbaar speltype maar wat modaler niveau. . .
Wsar Rozena en het Primorac frame voor gemaakt zijn en Viscaria veel minder.

Ik denk nog wel dat de rubbers toch beter geplakt hadden kunnen worden als er zulke verschillen ontstaan. Dat zou ik als indicatie op vatten dat ik toch iets niet goed deed en dan zou ik het over doen, Voor mezelf dan.
Ook omdat een voor spin blijvend sterkere elastischer verbinding tussen frame en spons aangelegd wordt als de spons niet eerst gaat werken tov het frame.
.

Timo B.
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor Timo B. » 31 Jul 2017, 22:20

Even inhaken op bovenstaand verhaal van Anno. Ik heb beide Rozena's overgenomen en deze bij Game11 laten plakken op een splinternieuwe Butterfly Tiago Apolonia ZLC. Eerste indruk was geweldig, lekker tikken, spinnen, spin over spin etc. Service met veel zij- en backspin erin. Momenteel krijg ik elke service om m'n oren geslagen omdat er niets meer in lijkt te zitten. Spinnen kost me vreselijk veel moeite opeens, geen vergelijking met een paar weken geleden. Het rubber is prima vlak mee te slaan, maar lijkt wat Anno al aangaf dat het rubber een soort van dood geworden is. Heel apart en met Tenergy's nog nooit zo meegemaakt. Weet even niet wat ik hiermee aan moet, aangezien mijn slagen dood lijken waar ik normaal met mijn forehand spin een dodelijke aanvalsslag heb. Vooralsnog hou ik het op een hele bijzondere ervaring...
Butterfly Tiago Apolonia ZLC
FH: Butterfly Rozena 2.1
BH: Butterfly Rozena 2.1

Docos Leiden | 4e klasse West

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 02 Aug 2017, 07:05

:) Kan het zijn dat de grip wat minder is en de glans wat weg ?
Dan vermindert ook het elastische gevoel bij topspin en serve omdat her rubber dan sneller wordt, minder de bal vasthoudt en meeneemt.
Het kan zijn dat ze een goedkoper minder houdbaar tuningsmiddel gebruiken bijvoorbeeld.
Dat verdampt dan sneller van het oppervlak of de bal pakt het meer op.(?)
Beetje bijtunen met iets wat minder snel verdampt kun je dat dan bijtunen en blijft het daarna ook beter.
Je sluit het rubber tegelijk wat af dan als met een folie.
Wel zorgen dat er geen olie op het rubber achterblijft dus goed schoonmaken na een kwartiertje intrekken,
Misschien vergis ik me maar meestal is dit het issue en is de elasticiteit op zich nog prima.,
Echt tunen is het ook niet omdat je alleen de oorspronkelijke kwaliteit probeert terug te krijgen en te behouden.
Dat valt onder onderhoud.
Als schoenen invetten of met iets anders behandelen. waardoor ze langer meegaan :) .

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 03 Aug 2017, 12:11

Nieuw rubber is uit de verpakking vaak al minder goed wat dit betreft,
Je merkt dit niet direkt omdat de verpakking de "verdampinsrate" van vloeistoffen in het rubber vertraagd,
Het rubber komt dan mooi "stroef" uit de verpakking en lijkt prima.
Na een paar uur kan het al een stuk gladder zijn omdat eenmaal blootgesteld aan de open lucht
de verdampingsrate toenam.
Bij een rubber wat door en door al droger is krijg je dan al snel een droger wat gladder meer plastic achtig oppervlak
Wat van het oppervlak af in de omgeving terecht komt wordt minder snel aangevuld omdat her rubber door en door al droger was.
Er ontstaat aan het oppervlak dan een "drogere balans " tussen omgeving en zeg maar de binnenkant van het rubber..
Die vochtiger binnen kant werkt als reservoir voor de buitenkant zeg de buitenste micrometer.
Als het rubber diaaronder al droger is vermindert dat de "aanvoerrate" in verhouding tot de verdampingsrate,
Bij de verhoogde verdampingsrte is die buitenste micrometer dan al droger na een minuut of uur. Tot tussen verdampingsrate en aanvoerrate weer een balans ontstaat.
Dan droogt het juist minder snel dan een verser rubber, maar is het beste er natuurlijk ook af
Door en door droger is een rubber ook kleiner en de "spanning" tussen polymeernetwerk en vloeistofdeel is kleiner.
Bij Rozena kan de verdampingsrate wat hoger zijn en daardoor droger al uit de verpakking .
Ook in de verpakking is de verdampingsrate niet nihil of het rubber moet met alluminium geseald zijn of zo. Als koffie..
Vocht opname (plantaardige olie ,tuners, minerale olie wat rubber maar opneemt)
hersteld dit langer of korter en maakt in no time ook het oppervlak stroever omdat de aanvoer dan van buitenaf komt,

In principe verbeterd zo ook de houdbaarheid bij regelmatig bijhouden.
Bij echt tunen van de spons met vluchtiger stoffen vermindert de houdbaarheid .
De verdampingsrate is dan hoger, en rubbers moeten vaker gewisseld en weer opnieiuw getuned wat de kwaliteit ook niet ten goede komt,
Tensor rubber is denk ik niks anders dan dat er al extra vloeistoffen aan het
rubber mengsel zijn toegevoegd voor het gieten,
Facrtory tuned volgens mij niks anders dan dat het al gegoten rubber een tijdje in een tunerbad bewaard wordt
of andere manier van na tunen. Of ook al eerder maar door chinese producenten zelf toegevoegd of helemaal het zelfde en ze noemen het gewoon anders in China,
Voor de snelheid is een vloeistof met lage viscositeit beter. . Het rubber vertraagd de bal dan minder,
Voeistoffen met lage viscositeit die niet snel verdampen komen volgens mij minder voor
en zijn daardoor mogelijk duurder,
Kokosvet is een olie die bij kamertemperatuur vast wordt maar met handwarmte smelt.
Dat vast worden voorkomt of vertraagd het doormengen met de vloeistoffen die al in het rubber zitten.
Voot tunen is het dus niet of minder Het trekt niet meer door na afkoeling. . Voor onderhoudt van de stroefheid zonder vaak te hoeven gebruiken des te beter,
Overtolige olie wrijf je met doekje weg en dan nog even snel na met bijvoorbeeld wat spiritus of microvezel doek,
Anders blijft er een vettig laagje,
Plantaardige olien laten ook waak een dun vettig laagje achter,,ook al voel je het nauwelijks .
Zuivere paraffine olie mogelijk minder, Plantaardige olien zit van alles door incl mogelijk ook vettige stoffen vergelijkbaar met kokosolie of was, Grotere moleculen die zich afzetten op het rubber oppervlak. .
Met een ontvettend middel kan ik achteraf (na het intrekken van een olie) de grip tenminste vaak nog wat verbeteren.

Voordeel van was of kokosvet is dat de verdampingsrate van de vluchtiger stoffen (die vaak ook sterker ruiken maar dat hoeft niet) vermindert.
Rubber gaat langer mee en beter voor het mileiu.
Commercieel minder voor de fabrikant en verkopers maar mileiu gaat vind ik voor,. :)

.