Spinlord Dornenglanz Review

Hier kun je reviews vinden en plaatsen over normale, noppen en anti rubbers.
Gybe
Advanced Member
Advanced Member

Spinlord Dornenglanz Review

Berichtdoor Gybe » 12 Dec 2011, 22:55

Na een viertal trainingssessies met dit rubber is hier een post om mijn indrukken te beschrijven.
Ik heb deze lange noppen rubber in Ox op mijn Joo Se Hyuk frame getest met op de forehand een dhs Skyline neo II

Eerste indruk:
Indien je dit rubber voor het eerst ziet valt het spiegelend oppervlak erg op. Dit doet aan de good-old Super-Block en palio blue edition terug denken. (snif snif) Desondanks is de toplaag erg stroef.

Dikte en hardheid:
Ox, dit is ook zoals de meesten dit rubber spelen.

Snelheid:
Dit vind ik zelf vaak lastig in te schatten met Ox rubbers aangezien de snelheid grotendeels bepaald wordt door het frame. Qua snelheid is hij misschien wat langzamer dan de oude dtecs, dus zeker niet de snelste (de nieuwe dtecs heb ik te kort getest om mee te vergelijken)

Spin:
De spin tijdens het afkappen aan de tafel (hakblok) is vrij eenvoudig door te voeren met erg veel spin. Een goede topspin bal afkappen met gebruik van wat pols brengt de tegenstander in serieuze problemen.

Uit tweede positie is er eveneens zeer veel spin terug te brengen. Ook hier is het 'doorspinnen' op de eerste return al erg lastig voor de tegenstander
.. in vergelijk met de oude dtecs variant misschien 5% minder spin maar wel met meer controle.

Zelf spin genereren is slechts in beperkte mate mogelijk maar dat is ook een eigenschap die de meeste Ox noppen hebben. Dit heeft natuurlijk weer zijn voordelen met service ontvangst.

Controle:
De controle is erg hoog, ook noodslagen lander erg vaak op de tafel.

Bal afsprong:
Bal afsprong is laag wat het afkappen aan de tafel makkelijker maakt

Spinnen:
Dit is niet echt van toepassing met ox lange noppen. Wel kon ik makkelijk aanvallend spelen, zelfs topspinballen kan ik pseudo overnemen. (dit aub in perspectief plaatsen van lange noppen :) )
Kleine kanttekening hier is dat de noppen nog vrij nieuw zijn. Uit ervaring weet ik dat noppen na verloop van tijd soepeler worden. Dit heeft voordelen in het genereren van backspin maar werkt nadelig voor het aanvallen. Even afwachten dus.

Schuiven:
Schuiven op backspin doe ik eigenlijk nooit, deze ballen probeer ik agressief in te drukken.
De schuifballen die ik gespeeld heb waren niet fenomenaal maar misschien is dit een kwestie van gewenning (lees training)

Blokken:
Dit was duidelijk beter dan bij mijn oude dtecs. Veel controle en lastig voor de tegenstander: ballen met wat backspin die een beetje blijven 'hangen'
Wederom de kanttekening dat de noppen nog vrij nieuw zijn. Dit kan dus na verloop van tijd lastiger worden

Serveren:
Over het algemeen haal ik weinig rendement uit mijn lange noppen service, zeker in Ox. Zo ook met de dornenglanz (tips welkom :) )

Gewicht:
Geen idee, het zijn noppen zonder sandwich dus het gewichtsverschil met andere Ox noppen zal minimaal zijn

Overige:
Check ook de reviews op noppentest.de, hier zijn meerdere reacties te vinden. Er zijn wat klachten dat de noppen misschien niet al te degelijk zijn echter wordt dat ook weer tegen gesproken. Houdbaarheid zal sterk afhangen van je aanvallende ambities met dit rubber.

Conclusie:
Prima rubber waarmee je veel problemen kunt veroorzaken bij de tegenstander, dit met name door de relatief hoge mate van backspin die je op aanvallende ballen kunt retourneren. Controle is hoog te noemen wat het ook interessant maakt om hiermee je eerste stappen in noppen-land te maken. Ook de goede blok eigenschappen helpen hier bij.

Vergelijking met de oude dtecs gaat niet helemaal op maar komt wel serieus in de buurt. Qua eigenschappen is dit rubber goed te vergelijken met de nieuwe dtecs.

Voorlopig train ik hiermee door en na de kerst ga ik de keuze maken om met deze de competitie in te gaan of toch de oude dtecs weer uit het stof te halen.

grtz,

Gybe

In mijn nopjes
Advanced Member
Advanced Member

Re: Spinlord Dornenglanz Review

Berichtdoor In mijn nopjes » 13 Dec 2011, 14:20

Gybe,

bedankt voor je grondige review over schijnbaar de 'hit' van het jaar.

Als ik het goed samenvat, is de spin reversal niet veel lager dan bij D.Tecs, maar is er wel een pak meer controle en kan je makkelijker aanvallen. Komt de snelheid in de buurt van de Palio? Hij is wellicht pak sneller dan de Curls? Hoe zie je 'm eigenlijk in verhouding tot de Dragon Talon, die ook vaak met D.Tecs wordt vergeleken? Denk je dat hij ook 'werkt' op een defensiever houtje? Beter hard/stiff of soft/flexibel? Ik zou denken het eerste wegens grotere spinomkering...

Waar kan je 'm kopen en voor hoeveel? Ik vond enkel volgende Duitse site, voor een doenbare prijs, maar er komt wel verzendingskost bij: http://www.ttdd.de/Dornenglanz.html" onclick="window.open(this.href);return false;. Hij was een tijdlang uitverkocht, maar terug leverbaar vanaf 15/12

Ga je competitie spelen met zowel de Curl P1R als D.Tecs/Spinlord en laat je het afhangen van het soort speler dat je tegenkrijgt of leg je de P1 een tijd langzij?

Ik post binnenkort een review over de Palio en de Globe lange noppen die ik uittest momenteel!

IMN.
BTY Joo SaeHyuk + Donic Bluefire JP 02 2.0 + Donic Spike P1 1.0

bowie
Super Member
Super Member

Berichtdoor bowie » 13 Dec 2011, 22:42

Als ik me even mee in dit gesprek mag begeven.
Mijn hallmarkcombie is ook harder en stijver als mijn mephisto zacht en spinniger toch geeft het frame
iets meer backspin terug als de halmarkcombie.
En dit is gebaseerd op mijn team genoten die dit bevestigen.

Gr Bowie.

In mijn nopjes
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor In mijn nopjes » 16 Dec 2011, 00:26

Bowie, is het niet verbonden met de manier waarop je speelt? Wanneer je actief speelt (bijvoorbeeld actief kappen) zal je wellicht veel meer spin krijgen met je mephisto, maar bij een passief blok zal het mss wat hoger liggen bij de hallmarkcombi...? Zo ervaar ik het tot nu.

maar... misschien komt het niet neer op een maximale spinomkeer krijgen, maar wel om een gevoel te hebben wat je graag hebt, wat je zelfzeker maakt, waardoor je punten maakt

zou Gybe in slaap gevallen zijn trouwens ;-)

IMN

bowie
Super Member
Super Member

Berichtdoor bowie » 16 Dec 2011, 01:31

Daar heb je misschien wel een punt.
Ik denk dat als je kort bij tafel speelt een hard frame
beter tot zijn recht komt en iets verder van tafel een zacht frame.
En wat jouw vraag over Gybe betrefd, misschien is hij met zijn gedachte al bij kerstmis.
Grapje. Ik ben altijd benieuwd over zijn mening,ik hou tenslotte toch van mensen die de nodige ervaring met noppen hebben
trouwens net als van doorn. En dat is geen geslijm. Ik zit nog steeds tewachten op mijn wondernop.
Die het stooreffect en backspin van de grasdtecs heeft en waar je ook nog goed mee kunt aanvallen.
Als iemand dat voor elkaar krijgt dan heeft hij het ei van Columbus uitgevonden.
Gr bowie.

Gybe
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor Gybe » 16 Dec 2011, 10:01

drukdrukdruk...

ik kan jullie verhaal ook bevestigen. Een hard frame (toplaag) zorgt voor een hogere storende werking door veel spin omkeer. Dit heeft natuurlijk voordelen bij het passief blokken aan tafel. Ga je vanuit de 2de lijn hiermee ballen terugbrengen dan wordt het een ander verhaal, door het stijve frame wordt het raakmoment kort en de snelheid erg hoog. Gevolg hiervan is dat je op aanvalsballen met snelheid heel veel problemen krijgt. De backspin zal waarschijnlijk niet maximaal doordat je minder spin zelf mee kunt geven

Zo heb ik de dtecs gespeeld op:
Grubba Carbon, Joo Se Hyuk en Spark (allen > 1 jaar)
... op de eerste had ik veel moeite om harde topspins terug te krijgen. Ik raakte de ballen wel, echter kwam ze slechts beperkt op de plaats waar ik ze hebben wilde.
Het Joo frame was al een grote verbetering, veel meer controle. Uiteindelijk heb ik ook een jaar met het Spark frame gespeeld. Dit was qua controle met de ln wel wat minder maar de forehand leek wat beter.

Moraal van het verhaal, ik zelf speel het liefst een wat langzaam frame waarbij ik nog genoeg druk kan zetten met de forehand en nog genoeg controle heb met de ox noppen. Daarnaast zijn er natuurlijk veel andere frames die geschikt kunnen zijn.

Het ultieme lange noppen rubber zal waarschijnlijk nooit gemaakt worden. Zo heeft de (oude) dtecs z'n voordelen dat de noppen onder spanning staan. Hierdoor krijg je makkelijk veel backspin maar wordt het erg lastig om aan te vallen.
Heb je noppen die stugger zijn dan kun je daar beter mee openen, nadeel is weer dat je minder makkelijk backspin krijgt in je slager. (jaja elk nadeel heb z'n voordeel)

Denk dat je het materiaal moet gebruiken waar z'n sterke punten liggen. De zwakke punten moet je camoufleren en alternatieven voor verzinnen. Als je bijv. goed leert te draaien met het frame heb je zelfs aan iedere zijde twee rubbers tot je beschikking. Of je zorgt dat je sneller wordt achter de tafel, dan kun je zwakke returns op je backhand omlopen en met de forehand scoren.

Het materiaal alleen gaat je niet beter maken denk ik, veel trainen wel :)

bowie
Super Member
Super Member

Berichtdoor bowie » 16 Dec 2011, 20:08

Hallo Gybe.
Jij hebt de dornenglanz getest in ox, geeft hij meer backspin als de piranjaformula-tec in ox.
En hoe speelt het rubber vergleken met de amstrong twister in ox welke is alrounder.

Gr Bowie.

In mijn nopjes
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor In mijn nopjes » 16 Dec 2011, 23:26

en Gybe,

kijk je desgewenst ook even naar mijn vragen, zie eerste reactie op dit topic. Als je even tijd hebt tenminste ;-)

Bowie: ik heb onlangs met de Globe 979 OX getest, fantastisch & dodelijk in de aanval en tegelijk heel mooi om actief mee te verdedigen van de tafel af. Maar niet zo veel storende werking in het close-to-table spel. Zoals Gybe zei kan je wellicht niet alles samen hebben in één nop. Bovendien, wat voor de ene een ultieme droomnop is, is dat daarom nog niet voor de andere!

IMN

bowie
Super Member
Super Member

Berichtdoor bowie » 16 Dec 2011, 23:47

In mijn nopjes is die globe ook goed te gebruiken wanneer je de ballen alleen maar passief terug brengt.
En hoe zit het met zijn spin genereren.

In mijn nopjes
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor In mijn nopjes » 17 Dec 2011, 00:10

Wel Bowie, voor enkel passief terugbrengen vind ik 'm tot nu toe minder... Daar vind ik de Palio CK 531 A zeer goed voor of de langzamere TSP Curl P3Alpha. De 979 heeft heel veel grip en laat zich (bij liften, 'topspin' en aanval) bij momenten bijna spelen als een gewone rubber. Spin reversal is vrij goed. Ik post later wel een uitgebreidere review, eerst nog wat testen...

IMN

bowie
Super Member
Super Member

Berichtdoor bowie » 17 Dec 2011, 15:08

Okee wachten we gewoon nog even je verdere test resultaten af.

Gr Bowie

Gybe
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor Gybe » 17 Dec 2011, 15:57

@IMN,

excuus, overheen gelezen..

>>> Komt de snelheid in de buurt van de Palio? Hij is wellicht pak sneller dan de Curls?
-> Palio weet ik zo niet meer is al even geleden. Snelheid van de DG lijkt lager dan bij de dtecs maar zal in Ox erg afhankelijk zijn van het frame.

>>> Hoe zie je 'm eigenlijk in verhouding tot de Dragon Talon, die ook vaak met D.Tecs wordt vergeleken? Denk je dat hij ook 'werkt' op een defensiever houtje? Beter hard/stiff of soft/flexibel? Ik zou denken het eerste wegens grotere spinomkering...

-> Beiden zijn behoorlijk storend met het passieve spel, misschien wat minder dan de oude dtecs maar met name hier is de DG en Talon een stuk gecontroleerder.

>>> Waar kan je 'm kopen en voor hoeveel? Ik vond enkel volgende Duitse site, voor een doenbare prijs, maar er komt wel verzendingskost bij: http://www.ttdd.de/Dornenglanz.html" onclick="window.open(this.href);return false;. Hij was een tijdlang uitverkocht, maar terug leverbaar vanaf 15/12
-> hier heb ik hem ook besteld, is zover ik weet ook de enige plek. Mogelijk kun je hem ook ergens 2de hands krijgen? Check anders het verkoop forum op noppentest.de...

>>> Ga je competitie spelen met zowel de Curl P1R als D.Tecs/Spinlord en laat je het afhangen van het soort speler dat je tegenkrijgt of leg je de P1 een tijd langzij?
-> Over twee weken hebben we nog wat trainingsdagen bij de club. Deze gebruik ik nog om wat uren te maken en daarna maak ik mijn keuze. Als ik eenmaal competitie speel wissel ik niet meer omdat ik dan het maximale uit mijn spel wil halen.

Zelf vind ik het leuk om eens wat te testen. Dit doe ik dus alleen in de comp. vrije periode. Ben wel sterk van mening dat het ene rubber vergeleken met het andere rubber je geen 2 punten extra gaat opleveren per game, aangenomen dat je genoeg controle hebt met je materiaal. Maar dat laatste bereik je alleen met veel trainen.
Zo was mijn nivo met de Gambler Outlaw (10 euries) niet of nauwelijks beter/slechter dan met een Hexer of Tenergy (55 euries?!) Met noppen is dit enigszins vergelijkbaar: probeer met de sterke eigenschappen de zwaktes te compenseren en je kunt je tegenstander goed partij geven.

bowie
Super Member
Super Member

Berichtdoor bowie » 09 Feb 2012, 08:32

Hallo Gybe.
Test je nog steeds de Dornenglanz, of ben je er mee gestopt en met welke nop speel je nu.
Ik zie je niet meer zoveel op de site. Op de duitse site wordt de DG veel besproken maar de ervaring die men
heeft, lopen zoals gewoonlijk nog al uit één. De aanval moet moeilijker zijn als de verdediging met de DG als
ik me niet vergis.

Gr Bowie.

Gybe
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor Gybe » 10 Feb 2012, 10:58

Dag Bowie,

heb je goed opgemerkt, ben wat druk met andere zaken :)
Ik ben de competitie weer ingegaan met m'n oude combie (spark, Tenergy25, dtecs-oud-ox) Heb een aantal weken met de Dornenglanz getest, is zeker geen slecht rubber echter moest ik hiermee anders spelen om hetzelfde rendement te halen.
Verdedigend was deze iets minder qua spin maar wel veel controle. Ook was het aanvallen eenvoudiger dan met de dtecs, hierbij wel een kanttekening dat het aanvallen met de meeste lange noppen ok is zolang ze nog nieuw zijn...

Uiteindelijk heb ik mijn oude combie weer opgepakt omdat ik hier teveel aan gewend ben :)

De rubber is nu naar Bob gegaan, dus misschien kan Bob ook een reactie posten?

cheers,

Gybe

bowie
Super Member
Super Member

Berichtdoor bowie » 10 Feb 2012, 12:44

Oke

Zoals je misschien gelezen hebt ben ik met de Bomb talent bezig op de halmark combie.
Moet zeggen loopt best lekker, gisteravond 2 potten in de 2 de klas gewonnen.
Moet alleen de goede keuze maken om tegen echte aanvallers die veel spinnen,mijn oude plank mephisto
met de oude grasdtecs te pakken plank heeft meer controlle als de bomb heeft minder backspin als de dtecs.

Groetjes Bowie.