XIOM Omega IV Europe + Pro

Hier kun je reviews vinden en plaatsen over normale, noppen en anti rubbers.
Danny1973
Gold Member
Gold Member

XIOM Omega IV Europe + Pro

Berichtdoor Danny1973 » 03 Jan 2012, 16:51

INLEIDING:
Sinds 1.5 jaar ben ik van normale Yasaka Mark V rubbers overgestapt naar de Mark V HPS. Ik vond het lijmeffect erg snel uitgewerkt, en had een rubber wat al snel als een traditionele Mark V aanvoelde. Na wat lezen op internet ben ik begonnen met Xiom rubbers, vanaf het eerste contact meteen enthousiast. En dan nu voor het nieuwe seizoen ben ik aan het trainen met Xiom Omega IV europ op mij FH en Omega IV Pro op mij BH. Vorig seizoen had ik op beide zijden de Vega Europe in 2.0mm

EERSTE INDRUK:
Fantastische rubbers die vanaf het begin meteen goed aan voelen qua snelheid spin en controle. Bij de Vega rubbers moest ik eerst een paar keer trainen voordat de controle beter werd. Het leek net of ze in het bein iets harder waren en na een paar weken wat zachter aan gingen voelen. Ook had ik het gevoel dat het zwarte en rode rubber niet helemaal gelijk waren qua hardheid. De omega rubbers voelen vanaf het eerst contact goed aan, waarbij de Pro wel een tikje harder is dan de Europe.

DIKTE EN HARDHEID:
Ik speel het liefst met 2.0mm rubbers, en heb dat ook met deze twee rubbers gekozen. De Europe is niet al te hard, gemmideld voor mijn gevoel. De Pro is wat harder. Dat vind ikzelf prettig op mijn backhand. Als ik de Pro op mijn FH doe merk je wel dat het rubber harder en wat sneller is, maar wat lastiger om en spinbal met veel effect te geven. Dat gaat beter met de Europe.

SNELHEID:
Ik heb de rubber op een Joola Wing Passion Fast frame zitten. De combinatie is snel, maar zeker niet extreem. Op mijn oudere frame, de 7 laags Joola K3 merk je dat het tempo behoorlijk omhoog gaat, maar de controle is wat lastiger. In vergelijking met de Xiom Vega rubbers is de snelheid duidelijk een stapje sneller. Voorheen speelde ik met Mark V HPS, en ik heb de Rakza Soft getest. De beide Yasaka rubbers zijn iets sneller.

SPIN:
Dit vind ik het sterkste punt van de Omega rubbers. Met de Europa op mijn FH is het eenvoudig om geplaatst te spinnen. Ook is het eenvoudig om qua snelheid te varieren. Het effect is behoorlijk. Dat merk je vooral aan de snelle afsprong van de bal vanaf de tafel. De Pro is wat harder en is wat lastiger om rustig en geplaatst te spinnen. Het effect is nog sterker als bij de Europe, wat je ook weer duidelijk ziet bij de afsprong vanaf de tafel. De bal duikt sterk omlaag.
Qua spin zijn dit duidelijk betere rubbers dan een standaard Mark V, en ik vind ze vergelijkbaar qua hoeveelheid spin aan de Rakza Soft en de HPS soft. Qua gevoel vind ik de Omega Europe het beste, daarna de HPS Soft, dan de Omega Pro.

CONTROLE:
De rubbers zijn beide goed te controleren voor rubbers met deze snelheid. Het is wel even wennen. Ik had met de Vega rubbers meer moeite qua controle, vooral op mijn BH. Een normale Mark V is eenvoudiger, maar ik vond bijvoorbeeld de Rakza lastiger om onder de knie te krijgen.

BAL AFSPRONG:
De ballen gaan bij een spinbal vrij hoog over het net met een boog. Pas als ze de tafel raken zie je ze hard naar beneden duiken. Veel spelers hebben moeite met blokken van deze ballen. Mijn BH spin was nooit echt geweldig, maar met de Pro, lukt het steeds beter, en ondanks mijn gevoel dat het nog geen super spin is merk ik dat ik er langzaam aan steeds vaker punten mee maak. Vooral door het effect, en nog niet door de snelheid.

SPINNEN:
Ik speel redelijk aanvallend, en probeer vooral veel met mijn FH te spinnen. Hierbij spin ik het liefst met een gemiddelde snelheid, maar wel met veel effect. Ik spin ook vaak de tweede en derde bal, en smash niet vaak. Door het plaatsen en varieren met mijn spin maak ik veel punten. De Xiom Vega was al een goed rubber hiervoor, maar het 10 euro diuuderde Omega Europe rubbers is nog effectvoller, en toch net wat agressiever. Ik denk dat ik nu gevaarlijker ben voor de tegenstander. De Pro op mijn BH is een wat sneller rubber waar je eenvoudig een schuifbal op kan nemen. Mijn spinballen zijn niet al te hard, maar wel effectvol. Ik spin meestal maar 1 bal met mijn BH en zal daar waar mogelijk om lopen.
Ik vind ze beter dan de Rakza Soft. De Hps Soft beviel wel goed, zeker op mijn FH, maar de de snelheid ging mij te snel achteruit.

SCHUIVEN:
De rubbers zijn vrij behoorlijk om mee te schuiven. Als je veel schuift zijn dit niet de rubbers die je moet kiezen. Ik denk dat een Markk V of een Sriver dan een betere keuze zijn. Maar voor aanvallende rubbers vind ik de controle bij het schuiven OK. Het effect met de Pro op mijn BH is best wel behoorlijk. De tegenstandiger schuift nogwel eens een bal het net in door het effect. Met de Europe op mijn FH is de bal goed terug te brengen, maar niet spectaculair. Serviceontvangst is wel beter dan bij de Rakza en e Vega rubbers.

BLOKKEN:
Blokken gaat prima met beide rubbers. Ik speelde voorheen veel met Mark V en dat is een super rubber om te blokken. Ik vind de Omega rubbers qua controle die kant opgaan. Met mij FH is het iets lastiger doordat de Europe wat zachter is, is deze wat gevoeliger voor inkomende topspin. Maar het is zeker niet slecht. De Pro om mijn BH is goed om wat harder en actief mee te blokken. Daar versnel je de bal enorm mee. gevaarlijk voor de tegenstander.

SERVEREN:
Prima rubbers om geplaatst mee te serveren. Kort serveren is goed mogelijk en de hoeveelheid spin / effect is redelijk. Het zijn geen extreem goede service rubbers. Daar was de HPS Soft een beter rubber voor. Al met al wel teverden om te gebruiken voor de wat kortere service vlak achter het net.

GEWICHT:
Ik weeg mijn rubbers niet, dus geen getallen. De rubbers zijn niet erg licht, maar door mijn super lichte Joola wing passion frame heb ik een prettige combinatie. De HPS en de Rakza zijn volgens mij een tikje lichter.

CONCLUSIE:
Na twee maanden ben ik enorm tevreden over beide rubbers. Mijn FH is gevaarlijk qua spin en in de aanvallende rally kan ik goed meekomen. Met schuiven, blokken en serveren een goed rubber.
De Omega PRO als BH rubber is een goed rubber waardoor ik beter ben gaan spinnen. Het is een goed rubber om actief mee te blokken, en het effect bij schuiven is goed. Als ik een stap naar achter doen om een bal terug te brengen vanuit de tweede lijn merk je dat de rubbers snelheid en controle hebben. Ik denk dat ik deze combinatie blijf behouden. Hoewel soms eens wat anders proberen ook altijd een leuke uitdaging is.
Donic Waldner Dicon 84 gram FL
FH: Donic acuda blue P2 2.0.
BH: Donic acuda blue p2 1.8mm

Donic Waldner Dicon 86 gram FL
FH: Donic acuda blue p2 max

ELO-Rating 1438

smashking
Advanced Member
Advanced Member

Re: XIOM Omega IV Europe + Pro

Berichtdoor smashking » 03 Jan 2012, 18:14

Bedankt voor de review Danny! Ik ben zelf ook een grote van Xiom rubbers. Ik speel nu al een paar maanden met de Omega IV Asia 2.0 op mijn forehand. Wat mij betreft is dit een ideale vervanger voor Butterfly Tenergy 64.

cstt
Moderator
Moderator

Berichtdoor cstt » 03 Jan 2012, 18:26

Wat is de prijs van dat spul? :) Ik heb nog voor een jaar Tenergy 64 voorraad, maar daarna moet ik toch echt nieuwe hebben. Dus als er iets vergelijkbaars is dat goedkoper is dan graag :)
If you can meet with Triumph and Disaster
And treat those two impostors just the same

Danny1973
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Danny1973 » 03 Jan 2012, 18:53

De prijzen van de Xiom Omega rubbers liggen bij de verschillende internet winkels rond de €44.50 per stuks. Ik was begonnen met de Vega rubbers, die zeker ook de moeite waard zijn. Die zijn momenteel +/- € 33. De rubbers zijn trouwens erg goed qua levensduur. Ik speel 2 keer per week en na 1 seizoen worden de rubbers iets matter qua kleur, maar zijn ze zeker nog niet versleten. Bij de tenergy's is het beste er dan al wel vanaf. In eerste instantie was mij keuze voor Xiom ook op basis van hun redelijke prijzen en de goede verhalen die ik erover gelzen heb.

ELO-Rating 1438

bowie
Super Member
Super Member

Berichtdoor bowie » 04 Jan 2012, 18:52

Ik speel met de vega pro1.8 mm op de fh een fijn rubber behoorlijk hard wat ik ook nodig heb op mijn
zachter frame om genoeg power tehebben ben ook geen spin speler de vega pro wordt met de tenergy 05
vergeleken prijs kwaliteits verhouding is goed, kan mij voorstellen dat de omega rubbers ook goed zijn
al heb ik ze nog nooit gespeeld.

frame mephisto
fh vega pro 1.8mm
bh grasdtecs ox

Gr Bowie.

viscaria
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor viscaria » 01 Feb 2012, 17:14

Hoi Danny,

Omdat ik ook graag de Omega Europe wil gaan bestellen vraag ik me af of dit rubber een gripvolle toplaag heeft. En kan je er makkelijk mee spinnen?

Hoop wat meer info te hebben over dit rubber.

Gr.

Viscaria

Sun Tzu
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor Sun Tzu » 01 Feb 2012, 20:30

Ik vind dat ze niet echt een constant gevoel hebben, iedere bal lijkt wel anders te zijn als je ze hetzelfde raakt.
Timo Boll ZLF
Tenergy 05
Tenergy 64

Invincibility lies in the defence; the possibility of victory in the attack.

Danny1973
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Danny1973 » 01 Feb 2012, 20:32

Ik ben enorm tevreden over de omega rubbers. Voor een spinbal met veel gevoel te plaatsen en met veel effect vind ik de europe beter dan de pro. Als je graag wat harder spint is de pro beter. Ik vind de pro zelf echter lekkerder spelen op BH. Het effect bij spinnen is heel goed, maar het rubber is ook heel goed bij andere slagen zoals blocken, schuiven en contra. Wat ik prettig vind van de omega rubbers ten opzichte van de vega serie is dat ze meteen goed zijn om mee te spelen. Bij de vega moet je een paar weken spelen voordat ze echt lekker gaan spelen. Al met al zou ik als ik jou was dit rubber eens proberen. Zeker op een niet extreem snel frame hou je veel gevoel in je spinballen. Met mijn 5 laags houten frame speelt dit lekkerder dam 7 laags joola k3. En ja de toplaag is gripvol

ELO-Rating 1438

In mijn nopjes
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor In mijn nopjes » 17 Jan 2013, 14:00

Ik twijfel nog bij de aankoop van een Xiom Vega Europe of Xiom Omega IV Europe. Vraag me af of het prijsverschil zich ook vertaalt in een kwaliteitsverschil (spin, snelheid, controle). Paar vraagjes:

- Danny, je post is bijna een jaar oud, hoe sta je nu tegenover beide rubbers?
- is Vega lichter dan Omega? Is Vega zachter dan Omega?
- welk verschil is er tussen zwart en rood?
- ik ben moderne verdediger met lange noppen op BH en zou graag met FH niet enkel agressief willen topspinnen, maar ook af en toe kappen vanuit 2de/3de lijn op topspin van tegenstrever: Vega of Omega?
- iemand een idee hoe deze Xiom rubbers zich verhouden tot Chinese rubbers zoals Yinhe Mars II of Yinhe Moon?

ps: Het rubber zal gekleefd worden op een allround-defensief Xiom Aigis frame

IMN
BTY Joo SaeHyuk + Donic Bluefire JP 02 2.0 + Donic Spike P1 1.0

Danny1973
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Danny1973 » 17 Jan 2013, 14:57

Ik speel zelf allround en totaal niet verdedigend achter de tafel dus die ervaring heb ik niet met verschiilende xiom rubbers. De vega europe vind ik behoorlijk anders dan de xiom omega europe. De vega zeker een stuk lichter en vooral ook zachter. Ik speel momenteel weer met de vega omdat ik het in het allround spel een compleet rubber vind, maar wil je wat agresiever openen en daarbij meer spin en snelheid maken is de omega beter. Als je echt met veel tempo en spin zou willen openen is de omega iv pro nog weer harder en sneller. Ik vind dat echter een wat lastiger rubber om rustig bol te spinnen. Maar als je er mee kunt spelen is het wel de gevaarlijkste van deze rubbers. Ik denk echter als ik de omschrijving van jou spel en wens lees dat de vega het beste zou passen. De rubbers gaan behoorlijk lang mee. Het tempo raakt er na een seizoen ietsje uit maar het rubberblijft wel vrij stroef. Ik dacht eerst dat het en mij lag, en heb de vraag ooit naar xiom gemailed die dit ontkenden, maar de zwarte oelt voor mij duidelijk ietsje harder aan. Niet veel maar wel merkbaar. Ook heb ik het idee dat de vega een paar uurtjes nodig heeft qua spelen voordat het echt lekker speelt. Daarna is het een heel constant rubber. Geen idee hoe dat komt. Bij de omega rubbers heb ik daar geen last van. Je zou deze rubbers zeker kunnen proberen. Qua controle zijn het prima rubbers. Voor mij geen rakza meer, ik hou het lekker bij xiom.

ELO-Rating 1438

In mijn nopjes
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor In mijn nopjes » 17 Jan 2013, 22:08

Dank je wel, Danny. Dat is exact wat ik wilde weten.
BTY Joo SaeHyuk + Donic Bluefire JP 02 2.0 + Donic Spike P1 1.0

Whazzup
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Whazzup » 18 Jan 2013, 10:29

GEEN RAKZA?! Ach, smaken verschillen. ;)
Gestopt momenteel
HTTC in Houten
HTTC 1 (eerste klasse)
Frame: 729 Dynasty Hinoki holrond 90 gram
Forehand: Donic Bluefire M3 1,8 mm zwart
Backhand: Super Defense 40 1,3 mm rood
Back to the beginning!

mepper59
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor mepper59 » 18 Jan 2013, 10:52

Hoi ik heb ook met de rakza gespeeld ,maarsinds kort heb ik de Rhyzm 425van joola ontdekt .Geweldig.Speelt zooo makkelijk en heeft voor mij alles en meer dan de rakza.Superspin onder alle omstandigheden , speed en waanzinnige controle.
De normale versie is 48 hardheid maar ik speel liever met iets zachter vandaar de 425.Zit dus tussen rakza en rakza soft kwa hardheid.
Groet
OSP Virtuoso -S (157x150) / 91 gram/ custom Alser grip
Tenergy 80 2.1
Rozena 2.1
ELO rating 1349 :) High score... ;)

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 18 Jan 2013, 11:06

Een verbeterde Rakza dus eigenlijk...Die móet je dan wel proberen Wouter. ;) .