Review: Tibhar Grass D.TecS (Lange noppen)

Hier kun je reviews vinden en plaatsen over normale, noppen en anti rubbers.
Brodher
Advanced Member
Advanced Member

Review: Tibhar Grass D.TecS (Lange noppen)

Berichtdoor Brodher » 09 Jan 2012, 21:17

AfbeeldingAfbeelding

Inleiding:
Grass D.TecS van Tibhar is wel een van de meest bekende lange noppen. Ze worden rood en zwart geleverd met de diktes 0x, 1.2 en 1.6. Er wordt algemeen wel aangeraden om het in 0x te nemen. Het rubber staat er om bekend door de grote omzetting van spin. Vooral de oude versie er van die nu verboden is om te verkopen. Deze review gaat over de nieuwe.
Dit is mijn twee (lange) noppen rubber. Er voor had ik Feint - soft van butterfly (1.0 mm). Dus dit is mijn eerst 0x rubber. Daarom zal ik Grass D.TecS alleen maar kunnen vergelijken met de Feint. De Grass D.TecS kost ong. 33 €.

Foto's:
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Eerste indruk:
De noppen op het rubber zijn duidelijk groter dan die van Feint ze zijn ook wel een stuk harder. Bij het eerste balcontact schrok ik wel wat er gebeurde.

Dikte en hardheid:
De dikte van het rubber is 0x. Dit wordt het meest genomen bij dit rubber. (Als je het neemt met een onderlaag zou je zeker beter af zijn met een ander rubber,dit wordt algemeen gezegd heb er zelf geen ervaring mee). Zoals het hoesje aangeeft is het rubber redelijk hard.

Snelheid:
Er wordt algemeen gezegd dat dit rubber snel is, en dat is zeker waar. Als je het balletje gewoon op je pallet laat vallen zie je duidelijk dat de bal veel meer bots dan op de Feint. (Terwijl Feint op een rapper houtje ligt) Op tafel is het ook duidelijk merkbaar. De eerste ballen dat ik speelde ging wel een meter omhoog, en dit is geen overdrijven. Met Feint moest ik een dichte bal bij tafel echt nog er over duwen. Je kon gewoon met een duwtje de bal in een boogje dicht bij het net leggen. Bij Grass D.TecS rubber moet je er een licht tikje tegen geven en de bal 'sweeft' naar de overkant. Ook het smashen gaat dit rubber goed af. Er zit een goeie snelheid achter de bal bij het afslaan. Dit was bij Feint niet het geval. Het was in het begin verschieten, ik dacht:, "Wat heb ik hier gekocht ?!".

Spin:
Blijkbaar is dit één van de rubbers met het meest spin. Dit kan ik beoordelen door te weinig ervaring met lange noppen. Wel kan ik zeggen dat er blijkbaar veel meer spin zit in het terug geven van de bal bij het verdedigen. Zo gaan de meeste ballen de ge-smachst worden, onverbiddelijk het net in. Dit is wel een tof gevoel. Want bij Feint vroeg ik me soms zelf af waarom ik zat te verdedigen.
Het sweef gehalte is toch wel veel hoger dan bij Feint. Tijdens het spelen hebben er toch al meerder spelers gewoon naast de bal getopspint, terwijl dat bij Feint nooit gebeurde.

Controle:
Natuurlijk door de snelheid is de controle veel lager. Bij Feint kan je bij wijze van spreken uren aan een stuk schuiven of een zeer korte bal leggen. Dit is bij grass D.TecS dan weer een heel stuk moeilijker. Als je de tegenstander graag uitspeelt door hem alle hoeken van de tafel te laten zien. Zo ik niet opteren voor dit rubber. Met Feint zal je hem uitspelen puur op controle, terwijl dat met grass D.TecS meer met snelheid zal zijn.
Bij het verdedigen verder van de tafel en het blokken is het bizar dat het zoveel makkelijker de bal te controleren is dan met Feint. Zo speelde ik tegen één van de beste topspinners van de club, een week voor ik met grass D.TecS speelde, en ik kon geen topspin-bal met volle controle op tafel terug spelen. Terwijl ik met grass D.TecS bijna geen moeite heb om ze terug te spelen. Natuurlijk kan dit liggen dat ik de misse techniek bij Feint gebruikte.

Bal afsprong:
In vergelijking met Feint heeft dit rubber een grote bal afsprong, bij de overgang van het ene rubber naar het andere, is het zeker wennen.

Spinnen:
Spinnen is echt onmogelijk. De bal raakt nog niet eens het net. Dit is bij lang noppen ook wel niet echt nodig. Natuurlijk is het wel leuk als het wel zo zou zijn. Bij Feint bijvoorbeeld, is het wel mogelijk.
Met grass D.TecS is het wel mogelijk om te 'flippen' deze ballen komen redelijk rap op de tegenstander af. Deze bal is wel misleidend er zit namelijk nauwelijks effect op zit. Zo belandt de bal mooi in het net door bijvoorbeeld een blok van de tegenstander.

Schuiven:
Bij lange noppen heeft schuiven niet veel zin. Maar als je het doet moet je met dit rubber echter opletten, meestal wanneer je de schuif beweging doet op een dichte bal kan de bal echt in de lucht schieten. Vroeger, bij Feint, mocht ik zeer hard schuiven die bal ging nauwelijks meer omhoog. Natuurlijk met je pallet te kantelen wordt dit opgelost.

Blokken:
Het blokken kan echt gevaarlijk zijn voor de tegenstander mits het goed uitgevoerd is, zeker bij de chop-block. Door de snelheid van het rubber komt de bal rap terug bij de tegenstander. Ook bij een hogere topspin kan er mits wat training een goeie chop-block uit voortkomen.

Serveren:
Bij het serveren met dit rubber gaat het vooral rond show, het doen als of er effect zal opzitten. Want er zit namelijk niks van effect op. Dit kan natuurlijk in je voordeel spelen, door bijvoorbeeld een contra-service te doen meestal zal de tegenstander die in het net slaan aangezien de bal gewoon dood valt. Natuurlijk zal de tegenstander dat wel rap door hebben. Het is dan ook het verstandigst om het meest te serveren met je andere rubber. Het kan een tip zijn om tijdens je service (Rap nadat de bal in de lucht wordt gehooid) je palet achter je rug te draaien naar je Grass D.TecS kant. Zo is de tegenstander er minder op voorbereid.

Conclusie:
Ik ben een verdedigende speler met mijn BH speel ik alleen meer verdedigend, zowel dicht bij de tafel als ver van de tafel.Het lukt me al aardig om topspinnen ballen gesneden terug te geven ver als dicht bij de tafel. Met mijn BH zal ik nooit slaan, en zal ik zeer zelden topspinnen ook zelden blokken. Ik heb wel graag veel controle over de bal en ook graag veel tegen effect.
Ik speel nu nog maar een tijdje met dit rubber, maar ik zou niet meer terug willen naar mijn Feint. Dit rubber bied meer doorgroei mogelijkheden voor een beter speler te worden.

Overige:
Mijn set-up tijdens het testen is
BH: Tibhar grass D.TecS 0x
FH: Butterfly Tackiness 2.1
Frame: Butterfly Power Defence

De set-up bij de Feint was
BH: BF Feint - soft
LH: BF Tackiness-D
Frame: Dr. Neubauer Bulldozer
Laatst gewijzigd door Brodher op 10 Jan 2012, 21:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn set-up:
FH: Donic bluefire JP 03 MAX
Frame: Victas Koji Matsushita

Brodher
Advanced Member
Advanced Member

Re: Review: Tibhar Grass D.TecS (Lange noppen)

Berichtdoor Brodher » 09 Jan 2012, 21:18

Mijn eerste review dus graag commentaar. :P
Mijn set-up:

van_doorn
Moderator
Moderator

Berichtdoor van_doorn » 10 Jan 2012, 15:21

Goed review! Duidelijk verhaal. Zie ik nou een scheur in je rubber zitten? :O
Butterfly Viscaria
Butterfly Tenergy 05
Xiom Vega Japan
Rating: 1608

If you can believe it, the mind can achieve it.

bob1
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor bob1 » 10 Jan 2012, 15:25

ja maar hij heeft al een nieuwe gekregen (H)
Setup:
Frame: stiga offensive classic
FH: Tibhar aurus
BH: Grass D-Tecs ox

van_doorn
Moderator
Moderator

Berichtdoor van_doorn » 10 Jan 2012, 16:03

Ah okay! Verkeerd geleverd of? Want als ik me rubber scheur krijg ik geen nieuwe, dat zit niet in de garantie :P
Butterfly Viscaria
Butterfly Tenergy 05
Xiom Vega Japan

Brodher
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor Brodher » 10 Jan 2012, 21:50

ja maar hij heeft al een nieuwe gekregen (H)
Moet hem eigenlijk nog krijgen, wanneer hij ze zal binnen hebben.

Ik had gevraagd dat hij het zou lijmen. Dat heeft hij gedaan, maar zoals je ziet wel een beetje mislukt. Nu heeft hij mij een nieuwe belooft.
Mijn set-up:

van_doorn
Moderator
Moderator

Berichtdoor van_doorn » 11 Jan 2012, 09:12

Mislukt is zacht uitgedrukt haha. Anyhoe, goed dat je een nieuwe krijgt en nogmaals een leuke en goede review!
Butterfly Viscaria
Butterfly Tenergy 05
Xiom Vega Japan

Sun Tzu
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor Sun Tzu » 11 Jan 2012, 09:16

Goede review, echter ga ik der zelf nooit mee spelen, heb ik in het verleden wel over getwijfeld maar gekozen om hard te werken aan mijn backhand en nu is die bijna even sterk als mijn forehand!
Timo Boll ZLF
Tenergy 05
Tenergy 64

Invincibility lies in the defence; the possibility of victory in the attack.

sjorsenzo
Beginner
Beginner

Berichtdoor sjorsenzo » 02 Jul 2012, 09:38

Hoi Brodher,

De meeste spelen idd met OX, maar die spelen dan ook aan tafel.

Maar zoals jij graag verdedigd ( op de Klas manier ) kun je er beter een nemen met onderlaag.

Ikzelf speel de Grass D.Tecs Rood met onderlaag 1.6mm

Backspin is enorm controle is ook goed.

Ik heb zowat alle LP noppen geprobeerd, dit LP rubber werkt niet voor je, je zal er zelf mee moeten werken.
Als je dit eenmaal onder de knie hebt is dit op het ogenblik samen met het Donic Piranje een van de meest Storende en snelste rubbers.

Topspin blok aan tafel gaat zonder moeite, kleine slag uit de arm en pols van boven naar beneden.
( zo blokte men vroeger met gladde LN ) zit gelijk backspin in.
backspin in tweede derde positie is enorm, er zit alleen veel verschil in of te de slag naar beneden of naar voor slaat.
Aanval boven tafel gaat ook zonder moeite.

Het enig wat je zult moeten doen is elke keer een slag maken.
Dit was ik ook niet gewend toen ik hiermee begon, ikspeelde hiervoor met Boemerang classic van Dr. Neubauer.
Dit rubber werkt voor je,

Grass is een veelzijdig rubber zowel aan als achter de tafel.

Mocht je dit een fijn rubber vinden moet je eens de 1,2 proberen.
En het verschil tussen de rode en zwarte is veel, het rode is trager hierdoor is de controle ook een stuk beter.

Gr Sjorsenzo