Yasaka Rakza 7 review

Hier kun je reviews vinden en plaatsen over normale, noppen en anti rubbers.
mank
Platinum Member
Platinum Member

Re: Yasaka Rakza 7 review

Berichtdoor mank » 12 Jan 2013, 21:28

Jij moet niet denken maar spelen. Denken ben je nog veel te jong voor.

Zonder gekheid ; Veel nieuw uitgekomen chinese rubbers sinds het lijmverbod hebben minder tack/grip en meer elastische spons.
Dat doen ze - neem ik aan - omdat zonder snellijm extreem tacky rubbers gauw te traag zijn. Niet omdat de bal blijft kleven (dat is verwaarloosbaar) maar omdat een elastischer toplaag de tack ook altijd afneemt.

Japanse rubbers hebben juist meer grip/tack sinds het lijmverbod omdat daarmee anders - neem ik aan - de spin te veel afneemt door het lijmverbod.
Qua toplagen is het verschil dus minder geworden. Vandaar ook dat ik me afvroeg of Rakza niet een in China gemaakte toplaag heeft.

TimeLord
Super Member
Super Member

Berichtdoor TimeLord » 13 Jan 2013, 19:00

Ik ben blij dat het duidelijk wordt dat ik geen onzin aan het verkondigen ben. :P Ik ben fan van de Rakza 7 maar de Acuda/Bluefire series zijn ook prima. Maar Rakza steekt er gewoon bovenuit op dit moment. :)
Wouterz,
nee het is geen onzin.

Ben nog steeds van meening dat T05 beter is, maar de kwaliteit \ prijsverhouding is zoek.
Dus Rakza 7 staat wat dat betreft zeker hoger.
Bat: Butterfly Maze Passion FL
FH: Donic Akkadi 1.8
BH: Gewo Megaflex Controll 1.5

Bat: Butterfly TB Spirit ST
FH: Victas V >01 2.0
BH: T64 1.9

Whazzup
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Whazzup » 13 Jan 2013, 19:11

;) Tenergy 05 is onovertroffen als het op valsspelen aankomt. Je kunt grote mannen backspin van hier tot gunter geven, maar Tenergy 05 spint gewoon even de bal op tafel... Het klopt gewoon niet! :P
Gestopt momenteel
HTTC in Houten
HTTC 1 (eerste klasse)
Frame: 729 Dynasty Hinoki holrond 90 gram
Forehand: Donic Bluefire M3 1,8 mm zwart
Backhand: Super Defense 40 1,3 mm rood
Back to the beginning!

TimeLord
Super Member
Super Member

Berichtdoor TimeLord » 13 Jan 2013, 19:23

;) Tenergy 05 is onovertroffen als het op valsspelen aankomt. Je kunt grote mannen backspin van hier tot gunter geven, maar Tenergy 05 spint gewoon even de bal op tafel... Het klopt gewoon niet! :P
Heb je mischien een paar keer klop gehad van iemand die er mee speelde? ;) :D :P
Bat: Butterfly Maze Passion FL
FH: Donic Akkadi 1.8
BH: Gewo Megaflex Controll 1.5

Bat: Butterfly TB Spirit ST
FH: Victas V >01 2.0
BH: T64 1.9

Whazzup
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Whazzup » 15 Jan 2013, 19:22

Nope, ik heb zelf rare ballen ermee geslagen en mensen rare ballen zien slaan... ;)
Gestopt momenteel
HTTC in Houten
HTTC 1 (eerste klasse)
Back to the beginning!

jerrot
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor jerrot » 16 Jan 2013, 19:39

Nope, ik heb zelf rare ballen ermee geslagen en mensen rare ballen zien slaan... ;)
Ik ben het helemaal dr mee eens, ik heb er een paar rare ballen mee geslagen maar met schuifballen krijg je helemaal rare ballen ermee... denk dat ik het alsnog ga verkopen is toch denk ik te snel voor me. Ik vind de rakza goed geschikt als je goed kan topspinnen maar voor het wat langzamere werk is het heel moeilijk er gecontroleerd mee te spelen.

Denk dat ik iets van een tenergy 05 FX in 1.7mm in de plek ga nemen ermee, is toch iets gecontroleerder.
Andro Temper Tech ALL+
BH Andro Rasant Grip
FH Tibhar FX-P

Whazzup
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Whazzup » 16 Jan 2013, 20:26

Rakza moeilijk voor passief spel? Dat ligt echt aan je niveau/speltype dan Jeroen, want ik speel er super rustig mee, maar als ik wil knallen als een beest dan kan dat ook ermee...
Gestopt momenteel
HTTC in Houten
HTTC 1 (eerste klasse)
Back to the beginning!

jerrot
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor jerrot » 16 Jan 2013, 20:43

Rakza moeilijk voor passief spel? Dat ligt echt aan je niveau/speltype dan Jeroen, want ik speel er super rustig mee, maar als ik wil knallen als een beest dan kan dat ook ermee...
Ja ik speel niet voor niks maar 6e klasse eej wouter :p maar heb met name moeite om de ballen laag over het net te schuiven en als je iets harder schuift vliegt de bal al snel over de tafel, dat probleem heb ik minder snel met de Xiom. Mijn broer speelt 3e klasse en ook die sloeg er nog veel fout mee in de korte tijd dat hij gisteren er mee speelde.

Heb gisteren ook even met batje van mijn broer gespeeld met tenergy 05 en roundell soft erop in iets dunnere maat en dat ging al stuk makkelijker voor mij dus schrijf de rakza niet af maar zit wel over ander rubber te denken of een dunnere rakza
Andro Temper Tech ALL+
BH Andro Rasant Grip
FH Tibhar FX-P

jerrot
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor jerrot » 18 Jan 2013, 21:22

Hallo,

Denk dat ik toch echt de Rakza 7 ga verwijderen van mijn batje en ga verkopen, is voor mijn spel/niveau in 2.0 toch wel iets te machtig aangezien je er snel de bal mee over tafel slaat en ik vind hem niet prettig voor schuiven/en kappen. En persoonlijk vind ik de rakza zijn tanden pas echt laten zien als je goed kan topspinnen, dan is het een spin monster. En op een donic waldner senso carbon wordt dit alleen maar erger neem ik aan?

Of scheelt het veel als ik 1.8 zou nemen van de rakza ? Dus zoek iets waar je gewoon kort en laag mee kan schuiven maar ook niet zo rete traag dat je keihard moet slaan om de bal over het net te krijgen bij een contra slag. Tenergy 05 fx van mijn broer zijn batje vond ik persoonlijk niet verkeerd spelen in 1.7mm en daar deed ik zelfs wat spin mee in de ballen

Als iemand advies heeft stuur me dan aub een berichtje, let op ik ben maar een 6e klasse speler dus dat even in gedachten houden aub ;-) Ook als iemand een in goede staat rubber heeft wat past bij deze speelstijl in 1.8 mm ongeveer stuur even een berichtje.
Andro Temper Tech ALL+
BH Andro Rasant Grip
FH Tibhar FX-P

Danny1973
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Danny1973 » 18 Jan 2013, 21:42

Heb je de vega europe wel eens op je fh gebruikt, en hoe bevalt dat. Die is veel zachter en controleerbaarder.
Donic Waldner Dicon 84 gram FL
FH: Donic acuda blue P2 2.0.
BH: Donic acuda blue p2 1.8mm

Donic Waldner Dicon 86 gram FL
FH: Donic acuda blue p2 max

ELO-Rating 1438

jerrot
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor jerrot » 18 Jan 2013, 21:47

Heb je de vega europe wel eens op je fh gebruikt, en hoe bevalt dat. Die is veel zachter en controleerbaarder.
Ja die gaat idd wel beter op mijn forehand, alleen voor de contra moet je inderdaad wel stuk meer energie in de slag doen. En mijn probleem is ook dat ik vaak te lang of te hoog terug schuif. Op de backhand speelt de vega beter voor mij zeker op contra vlak. Waarschijnlijk zijn andere dikte rubbers voor mij toch iets beter, volgende week heb ik competitie dus misschien dat ik mijn batje dan nog even omdraai om te kijken hoe dat speelt in de wedstrijd.
Andro Temper Tech ALL+
BH Andro Rasant Grip
FH Tibhar FX-P

Danny1973
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Danny1973 » 18 Jan 2013, 22:23

Lastig zo kort voor de competitie. Ik zou er echter niet voor kiezen om met je batje te gaan switchen als je backhand nu wel goed is. Je zou het hooguit nog tijdens ern training kunnen proberen. Voor de zesde klasse lijkt mij een rakza op de backhand behoorlijk snel. Ik denk dat het misschien verstandig is om toch voor een klassiek rubber te kiezen voor je forehand zoals sriver of mark v. Niet te snel, heel allround en prima controle. Alle nieuwe rubbers zijn heel aantrekkelijk volgens de reclame slogans, maar niet allemaal goed geschikt voor de beginnende speler om de basis technieken goed onder de knie te krijgen.
Donic Waldner Dicon 84 gram FL
FH: Donic acuda blue P2 2.0.

Donic Waldner Dicon 86 gram FL
FH: Donic acuda blue p2 max

ELO-Rating 1438

jerrot
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor jerrot » 19 Jan 2013, 00:10

Ja ik heb er 6 keer mee getraind en de vega gaat redelijk op de forehand en redelijk op backhand, zou hooguit nog met de rakza backhand kunnen proberen kijken of dat wat is maar rakza gaat er denk ik wel af in ieder geval. Weet alleen niet wat er goed bij past of ik ga alleen dunner qua rubbers.
Andro Temper Tech ALL+
BH Andro Rasant Grip
FH Tibhar FX-P

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 19 Jan 2013, 11:39

Met hardere spons als de rakza heb je inderdaad wat meer tanden voor spin. Dat komt doordat de spons steviger is en toplaag niet al te fluffy. Diezelfde tanden heeft ook een gewone mark V of zelfs de goedkoopste chinese rubbers alleen dan wat minder scherp misschien.
Maar daardoor wel geschikter om te leren bijten qua spin.
Heb je dat eenmaal ontwikkeld en aangescherpt (letterlijk ook "ïn de vingers") qua techniek en timing dan is aan controle en tempo ook al gewonnen (dat gaat allemaal ook samen met kunnen bijten qua spin, je krijgt het er ahw gratis bij). Dan kun je door de controle winst uit je techniek en timing naar rubbers met zelfde tanden maar dan wat scherper. Bijv zo,n rakza.
Ga je nu voor controle een rubber nemen met kleine scherpe babytandjes dan leer je dat bijten nooit en controle winst voor fh is ook veel geringer dan voor bh door een zachtere spons. De spons is ahw het tandvlees en de noppen zijn de tanden voor spin. Met te zacht tandvlees kun je niet bijten en kun je het dus ook niet leren.
Daarom is een mark V in bijv 1,8 op zo,n all frame een prima advies. Stevig tandvlees en gezond gebit.
Niet alleen vanwege de controle en het alround zijn maar ook omdat het tanden heeft. Zolang je daarmee "keihard" moet slaan bij contra valt er gewoon nog veel te leren maar dat komt vanzelf (met spelen).

jerrot
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor jerrot » 20 Jan 2013, 13:34

Met hardere spons als de rakza heb je inderdaad wat meer tanden voor spin. Dat komt doordat de spons steviger is en toplaag niet al te fluffy. Diezelfde tanden heeft ook een gewone mark V of zelfs de goedkoopste chinese rubbers alleen dan wat minder scherp misschien.
Maar daardoor wel geschikter om te leren bijten qua spin.
Heb je dat eenmaal ontwikkeld en aangescherpt (letterlijk ook "ïn de vingers") qua techniek en timing dan is aan controle en tempo ook al gewonnen (dat gaat allemaal ook samen met kunnen bijten qua spin, je krijgt het er ahw gratis bij). Dan kun je door de controle winst uit je techniek en timing naar rubbers met zelfde tanden maar dan wat scherper. Bijv zo,n rakza.
Ga je nu voor controle een rubber nemen met kleine scherpe babytandjes dan leer je dat bijten nooit en controle winst voor fh is ook veel geringer dan voor bh door een zachtere spons. De spons is ahw het tandvlees en de noppen zijn de tanden voor spin. Met te zacht tandvlees kun je niet bijten en kun je het dus ook niet leren.
Daarom is een mark V in bijv 1,8 op zo,n all frame een prima advies. Stevig tandvlees en gezond gebit.
Niet alleen vanwege de controle en het alround zijn maar ook omdat het tanden heeft. Zolang je daarmee "keihard" moet slaan bij contra valt er gewoon nog veel te leren maar dat komt vanzelf (met spelen).

Dus als ik je goed begrijp is bijvoorbeeld een mark V beter en iets langzamer dan bijvoorbeeld de rakza door de spons ? En als je dunner neemt stuit de bal wat minder hard en hoog af als k je verhaal goed begrijp. Mijn bedoeling is een rubber te vinden wat goed is in kappen/schuiven en blokken maar waar je nog wel een contra slag mee kan doen zonder extreem veel energie in je slag te doen.

En als ik dus een rubber neem van 1.8 mm heb ik meer controle en minder snelheid, en is een soft forehand rubber dan aan te raden of juist niet ? En als ik de rakza op mijn donic waldner senso carbon frame plak worden mijn problemen waarschijnlijk alleen maar groter?

En mocht iemand nog een goed rubber in 1.8 mm hebben liggen voor mijn niveau/speelstijl stuur me dan even een berichtje. PS mijn backhand is in mijn ogen beter dan mijn forehand slag met name op contra gebied.
Andro Temper Tech ALL+
BH Andro Rasant Grip
FH Tibhar FX-P

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 21 Jan 2013, 11:47

Mark V heeft zelfde vastheid als Rakza maar makkelijker te spelen en past ook goed bij allround frames qua toplaag. Rakza niet zo en ook daarom krijg je van die hoog opspringende ballen en blok je ook veel over tafel waarschijnlijk.

Zachtere spons rubbertjes met lijmeffect is dan even snel als mark V met die steviger spons of iets sneller alleen mark v is krachtiger als je wilt doorslaan. Je houdt ook nog controle als je er wat explosiever mee speelt en dan is mark V dus in praktijk vaak sneller.
Meeste spelers willen dat vooral met fh ook graag kunnen en dan is een mark V op fh en een of ander tensor rubber met zachtere spons op bh dus een prima combinatie. Kun je ook meteen vergelijken. En lichter slaan komt ook wel als je techniek beter wordt.
Ga je nu al té licht slaan dank zij een batje dan neemt dat een belangrijke - natuurlijke - stimulans voor het ontwikkelen van je techniek weg ; energiebesparing ;) .