Service

Hier kun je informatie vinden of vragen dat te maken heeft met coaching, techniek en strategie.
epacta
Advanced Member
Advanced Member

Service

Berichtdoor epacta » 27 Sep 2021, 18:05

Beste leden, deze belangrijke slag wil ik graag verbeteren.

Het 'dun' raken lukt me niet goed.

Tips?

Alvast bedankt!

TwoFace
Silver Member
Silver Member

Re: Service

Berichtdoor TwoFace » 28 Sep 2021, 14:49

Ik ken het issue, ik heb het ook met een aantal services... ik heb slechts 1 tip: Blijven proberen/oefenen....
Frame: Yinhe Mercury Y-13
BH: Yinhe Qing 0X
FH: TSP Ventus Speed 2.0

Danny1973
Moderator
Moderator

Berichtdoor Danny1973 » 28 Sep 2021, 18:29

Doos met ballen en een opvangnet en heel veel uren maken. Het mooiste is een ervaren iemand die even over jouw schouder meekijkt.
Wat bij mij hielp was om de bal niet te ver boven de tafel te raken maar iets verder te laten vallen. Klein puntje, maar scheelt wel wat in de hoeveelheid effect ( voor mij )
Xiom Icecream AZX 91 gram FL ( ALC op fh, ZLC op bh)
FH: Xiom Omega VII Pro max.
BH: Xiom Omega VII Pro max

TwoFace
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor TwoFace » 29 Sep 2021, 13:14

Wat verder nog kan helpen, geen grap: zoek you tube eens af... er zijn meerdere goede tafeltennisers die hierover advies geven, maar uiteindelijk is het advies wel idd je uren maken, proberen, proberen en proberen... alleen dan krijg je het echt in de vingers....

Ik ben zelf bv echt niet de beste tafeltenisser en lever ook vast niet de meest geweldige services, maar kan me ondertussen op dit gebied wel meten met de besten van mijn club (ook van diegenen die flink wat klassen hoger spelen)... en hoe: door filmpjes te kijken en tips uit te proberen en die te blijven oefenen... elke keer weer tijdens trainingen en vrije spel momenten.... en als ik denk: nu heb ik vertrouwen in die service dan pas ik het ook toe tijdens competities/toernooien...

Nu heb ik zo'n 5-7 verschillende services met allemaal hun eigen pluspunten... en ik test nog steeds een aantal andere....

epacta
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor epacta » 29 Sep 2021, 14:08

Ik kan 3de en 2de klasse spelen. Met topspinnen heb ik wel het gevoel in het dun raken. Al veel getraind met een bak ballen maar toch blijft deze belangrijke slag een zwak punt.

alleen een backspin service kan ik redelijk dun raken maar die is makkelijk te zien door de tegenstander. Lijkt op een schuifbal.

Danny1973
Moderator
Moderator

Berichtdoor Danny1973 » 29 Sep 2021, 17:56

Stomme vraag misschien, maar met wat voor soort frame speel jij. Mijn ervaring is dat ik met een 5 laags houten frame, met meer effect kan serveren door het langere balcontact. Bij een hard frame of erg snelle rubbers is het contact kort. Dat maakt het ook lastiger bij de service.
Xiom Icecream AZX 91 gram FL ( ALC op fh, ZLC op bh)
FH: Xiom Omega VII Pro max.
BH: Xiom Omega VII Pro max

epacta
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor epacta » 29 Sep 2021, 19:08

allround frame met 1.8mm tensor rubbers.

epacta
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor epacta » 29 Sep 2021, 19:16

Ken iemand die de meeste 1de klassers met 1,5 mm non tensored rubber geen grip geeft op zijn servive.

Andrott
Super Member
Super Member

Berichtdoor Andrott » 30 Sep 2021, 15:46

Begin met 1 opslag en een half uur per dag oefenen en niet langer, als het kan 2 of 3 keer per week.

Het beste is om dit te doen met een backspin opslag om het gevoel te krijgen, dan ga je met de zelfde opslag deze lang achter op de tafel plaatsen op de zelfde plaats bijvoorbeeld op de middenlijn.

Dit doe je ook met midden op de tafel en dan kort achter het net, op de middenlijn. Als dat goed gaat, ga je de middenlijn op de tafel wissel bijvoorbeeld op de zij-lijn FH van je tegenstander of op zijn BH.

Als dat natuurlijk gaat, stap je over naar de volgende service die ongeveer het zelfde is maar met wat zijspin.

Zo zie je dat je met een opslag al 9 opslagen hebt, 7 of 8 verschillende opslagen heeft echt geen zin.

Veel belangrijker is het goed plaatsen van de opslag en die opslag goed uitvoeren, dan 7 of 8 verschillende opslagen die maar half lukken.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt, veel succes met het oefenen.

Ps; de topspelers hebben ook maar 2 of 3 opslagen (dus 18 tot 27 opslagen), maar deze zijn wel perfect geplaatst.

Met vriendelijke tafeltennis groeten,

Andrott.

TwoFace
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor TwoFace » 01 Okt 2021, 12:19

Andrott,

Zo heb ik er nog nooit naar gekeken. Natuurlijk heb ik ook met elke opslag die ik doe niet altijd de zelfde plaatsing (bewust)... maar ik tel dat niet als een andere opslag. Maar als een andere uitvoering. Ik probeer echt wel meer opslagen te leren en in mijn ervaring tot nu toe heeft dat ook veel voordeel. Natuurlijk is een goede/perfecte uitvoering nog veel belangrijker, dan haal je tenslotte het voordeel uit die service..... een service die maar half lukt is gewoon een slechte service...

Ik heb met competitie spelen in elk geval 2 opslagen die ik altijd elke wedstrijd gebruik en me goed bevallen en uitvoering ook meestal goed is (1 is wat risicovoller /foutgevoeliger, dus die werkt wel eens in het nadeel... maar mits goed uitgevoerd is het 9 vd 10 keer een punt voor mij). En daarnaast heb ik er 2 extra die ook altijd wel eens gebruik tijdens de competitie, maar die pas ik iets minder vaak toe (afhankelijk uiteraard) van hoe mijn tegenstander reageert op bepaalde services.

Mijn ervaring is: soms heb je een service die altijd voordeel behaald, maar net bij die ene tegenstander een nadeel wordt... dan pas ik die gewoon haast niet meer toe en switch ik naar de andere services.

Oefenen blijft het credo volgens mij in dit verhaal... blijf je eerst focussen op 1 of max 2 services en die goed onder de knie krijgen, oefen ze vaak... en als het dan echt nog niet lukt... kijk dan eens naar andere factoren idd... misschien een slecht rubber? Of waar jij denkt dat je dun raakt... dit helemaal niet doet? Film je eigen services anders eens... dan kan je zelf uit een andere hoek eens zien wat je nu eigenlijk niet goed doet.

epacta
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor epacta » 01 Okt 2021, 14:03

Geen easy tips maar trainen dus.

Gebruik in competitie bijna alleen pendulum backspin en geen spin, daarna openen met topspin.

Een topspin service zou ik goed kunnen gebruiken maar lukt niet echt. Heb wel video's bekeken en getraind. Maar niet genoeg effect, ze worden afgetikt.

TwoFace
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor TwoFace » 04 Okt 2021, 16:35

Ik ken je niveau niet, maar zelf vind ik juist die pendulum backspin een heel lastige service om uit te voeren...

Zelf heb ik veel gehaald uit dit filmpje, maar de key daar blijft ook: oefenen https://www.youtube.com/watch?v=EuXKHxRcRbQ

Ps. ik heb een eigen service ontwikkeld de afgelopen jaren die wat wegheeft van de sidespin serve, maar door het net ff anders uit te voeren is het echt mijn service geworden, die overigens zeer succesvol is... en moeilijk, zeker niet. Probeer er ook achter te komen wat bij jou past of waar je makkelijk een aanval mee kan opbouwen... Zo heb ik een variatie op die 'super wide spin' uit het filmpje ontwikkelt... die veel minder effect gebruikt en meer de plaatsing gebruikt, maar waardoor ik toch vaak direct een punt scoor of weet waar ik hem terug kan verwachten en daarna kan afslaan... dus leer ook zelf de voordelen uit een service te halen zonder dat ze perse aan het theoretische plaatje voldoen en zoals in dit filmpje ook wel wordt uitgelegd. Leer ook goed te kijken naar je tegenstander en maak gebruik van zijn/haar positie of verwachting.

TwoFace
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor TwoFace » 04 Okt 2021, 16:36

ps een topspin service gooi ik wel eens plots tussendoor.... puur voor de afwisseling, maar ik behaal er vaak niet veel voordeel uit, tenzij het verrassingseffect groot is.

epacta
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor epacta » 08 Okt 2021, 18:46

Niveau is 2de/3de klasse.

Om terug te komen bij de startpost, Backspin service kan ik dun raken maar zij -en topspin service niet. Service wordt lang met weinig effect Kan wel topspinnen met fh en bh.
Tips?