Ervaringen met spelen met korte noppen op backhand

Hier kun je informatie vinden of vragen dat te maken heeft met coaching, techniek en strategie.
Mark
Advanced Member
Advanced Member

Ervaringen met spelen met korte noppen op backhand

Berichtdoor Mark » 24 Jun 2013, 14:39

Sinds kort ben ik op mijn backhand overgeschakeld op korte noppen, om een aantal verschillende redenen. Ten eerste heb ik altijd veel moeite met het ontvangen van services op mijn backhand en dan vooral als er met veel effect gespeeld wordt. Ik ben dan ook slecht in schuiven en speel het liefst direct/contra. Ik hou ervan om dicht op tafel te spelen en veel druk op de tegenstander te zetten. Maar m'n forehand gaat dit prima, maar m'n backhand is hier gewoon niet sterk genoeg voor. Het resultaat: wanneer de tegenstander dit door krijgt, speelt hij vervolgens alles met backspin naar m'n backhand, waarna ik meestal verlies. Na wat onderzoek heb ik daarom besloten om 802-40 in 2mm aan te schaffen en tot nu toe bevalt het erg goed.

Ik zoek alleen nog wat tips hoe ik verschillende situaties moet aanpakken. Wat mij niet helemaal duidelijk is, is hoe ik een backspin bal het beste kan terugspelen. Ik lees verschillende oplossingen:

- Je batje verticaal houden en omhoog halen (een soort topspin bal dus).
- Je batje licht open houden en naar voren duwen (een soort 'slechte' schuifbal dus) Dit zou alleen kunnen bij ballen die hoger stuiten dan het net. Dit zou ook een dode/topspin bal moeten opleveren?
- Bij lage ballen alsnog schuiven, maar dit levert weinig backspin op?

Klopt dit?

Ik heb wel al door dat je moet proberen om de bal zo recht mogelijk te raken, zonder er spin aan te geven. Blokken van topspin gaat fantastisch, maar ik moet zeggen dat ik hier ook nooit problemen mee had. Ik pak ze gelijk na de stuit en kan ze over heel de tafel plaatsen. Wat ik wel merk is dat het recht achter de bal staan nog veel belangrijker is dan bij een normaal rubber en je voetenwerk dus nog belangrijker geworden is. Ballen die lang achter op de tafel en/of m'n wisselpunt gespeeld worden leveren daarom vaak nog wel problemen op. Hoe kan ik deze het beste aanpakken? Het is wel grappig om te merken dat tegenstanders last hebben van het verschil in tempo tussen forehand (bluefire m2) en backhand.

Ik speel trouwens 4e klasse, rond de 50%.
Frame: Stiga Clipper Wood
Forehand: Donic Bluefire M2 2.0mm
Backhand: Friendship 802-1 2.0mm

mank
Platinum Member
Platinum Member

Re: Ervaringen met spelen met korte noppen op backhand

Berichtdoor mank » 25 Jun 2013, 12:50

Hoi Mark,

Het rechtlijnig omhoog trekken geeft met noppen een te kort balcontact om echt spin te geven. Bij noppen naar binnen (vooral met zachte spons) werkt dat (iets) beter. Daarbij wordt de bal meer ingepakt en even vastgehouden door het rubber. De elasticiteit van het rubber doet dan de rest.
Met noppen nb moet je voor spin de techniek meer afstemmen op een zo lang mogelijk balcontact voor spin. Dat gaat als volgt.
Stel je even een fiets voor die op zijn kop staat en ik wil met één haal mbv mijn handpalm een wiel (dat al een draaing heeft) zo snel mogelijk laten draaien. Een kaarsrechte snelle haal sla ik ofwel hard tegen de band als ik te dik raak of ik raak de band maar heel kort.
Het wiel is immers rond en de slag kaarsrecht. Om langer zogenaamd tangentiaal kontact te krijgen (als bij brushen van een bal voor spin) kan ik mijn slag wat aanpassen aan de ronding van het wiel. Dan krijg ik een langer contact naarmate dat meer lukt en daarmee veel meer toeren/spin in het wiel. Ook zal ik niet zo snel mogelijk slaan maar concentreren op een zo groot mogelike versnelling tijdens het raken en de slagsnelheid stem ik af op de rotatiesnelheid die het wiel al heeft. Sla ik te snel of te traag (voor hoe snel het wiel draait) krijg ik minder goed contact op moment van raken. Draait het wiel al snel dan sla ik dus sneller. Draait het niet dan leg ik mijn hand er gewoon op en geef een zwiep (helaas kan dat met een bal niet).
Te traag dan haal ik spin uit het wiel en te snellr slag kan ik zelf minder spin bijzetten.

Een 40 mm balletje is veel kleiner en zit niet op een as gefixeerd. Je kunt moeilijker spin geven en tegelijk lang contact houden (voor meer spin).
Wat wel gaat is het batje (en pols en hand) tijdens het raken een kantelbeweging laten maken om de bal vanuit onderarm rotatie. Engelse term hiervoor is "wrap the ball" ; Je pakt de bal dan ahw zelf in (ipv een noppen naar binnen rubber wat dat voor je doet) door vlak voor het raken die kantelbeweging in te zetten (bat is nu vlak of zelfs wat open) en te eindigen na het balcontact met batje meer gesloten.

Dit verzekerd je ervan dat tijdens het balcontact het batje (en je hand en pols) ook om de bal zal rollen. Doe je het goed dan voel je ook meer grip en controle ontstaan. Het langere contact maakt namelijk ook dat het "voeren" van de bal beter gaat.
Belagrijk hiervoor is de positie van je elleboog tov de bal en richting waarin je wilt slaan ; goed naast of zelfs iets voor de bal (waar je die gaat slaan) zodat je onderarm min of meer haaks komt tov de richting waarin je wil slaan en elleboog op plm zelfde hoogte (of zelfs wat lager).
De rotatie uit de onderarm valt dan samen met de spin van de bal bij topspin (qua draairichting). Hierdoor draait je hele pols, hand en batje terwijl je uit de pols en bathandling de spin kunt zetten.
De onderarmdraaing geeft de spin niet zelf maar maakt het door een langer balkontakt wel mogelijk meer spin te zetten en tegelijk de bal goed te voeren.

Deze techniek en de technieken die je zelf aangaf zijn trouwens meer aspecten van techniek dan aparte slagen.
Je kunt ze per slag namelijk goed combineren en tov elkaar doseren.
Elke goeie topspin op backspin (ook met noppen naar binnen) gebruikt trouwens de al aanwezige backspin en zet de eigen spin daar nog bij,
Bij noppen naar buiten (en noppen naar binnen met harde of dunne spons) is dit alleen belangrijker. Slagsnelheid uit de arm goed afstemmen op de backspin is ook belangrijk trouwens. Pas bij extreem backspin meer omhoog doorhalen uit de arm anders haal je backspin uit de bal (en gaat de bal het net in).

Verder kunnen zijspin returns met noppen, ook boven tafel gespeeld, vaak een redmiddel zijn. Techniek lijkt dan wat op backhand serveren. Elleboog omhoog en onderarm onderdoor halen. Hiermee kun je de bal ook verassend inside out plaatsen vanaf midden tafel of zelfs uit eigen fh hoek.

Hoop dat je er wat mee kunt.

Marc :)

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 25 Jun 2013, 23:07

http://www.youtube.com/watch?v=EWQsf-Kn0tU

Deze video speelt de speelster in groene shirt (paskauskiene) met noppen op bh.
Hier is goed te zien hoe ze de elleboog steeds naar voren houdt. Daardoor kan ze de bal dus wat langer voeren uit de onderarm en heeft ze meer controle oa doordat ze zo de spin goed kan doseren en desnoods wat extra kan meegeven.
Het maakt trouwens ook een verassende plaatsing mogelijk. Ze kan zo prima parallel plaatsen maar ook ineens met de onderarm naar voren versnellen om dan een diagonale snelle tik uit te delen. Vanuit één basistechniek bestrijkt ze de hele tafel en tegenstandster ziet pas laat waar de bal heen zal gaan (helaas voor Paskauskiene is dat tegen LI Xiaoxia niet genoeg).

Probeer voor extra spin eventueel ook eens met je grip te experimenteren. Om zo,n backspin serve aan te kunnen vallen met extra spin zet ik mijn duim bijvoorbeeld vaak heel hoog op het blad, nog voorbij het midden zodat die bijna parallel aan het handvat op het batje ligt/drukt.
Dan meer druk uitoefenend met de duim op moment van slaan zodat de draai uit de onderarm (polsgewricht draait tov elleboog dus) goed door wordt gegeven naar het frame. Het bat houdt ik dan meest stevig vast tussen duim en wijsvinger. Andere vingers liggen heel losjes om het handvat (of zelfs dat niet eens).
Beetje zoals met noppen naar binnen een bal aanflippen boven tafel.
Dingen die met noppen naar binnen makkelijk zijn, zijn met noppen naar buiten vaak lastiger maar andersom ook.
Dus niet denken dat bepaalde slagen/technieken alleen voor hoger niveau geschikt zijn of voor later maar gewoon doen en uitproberen wat werkt.
Vrijspelen leent zich daar vaak nog het beste voor (ook gezien trainingen meestal meer zijn afgestemd op noppen naar binnenspel).
De dingen die je dan spelenderwijs ontdekt kun je vervolgens proberen onderdeel van je spel te maken door er meer systematisch op te trainen.
Tot zover deze halve cursus :) .
Zou leuk zijn als anderen met "noppenervaring" nog wat kunnen aanvullen.

Mark
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor Mark » 26 Jun 2013, 12:28

Bedankt voor je verhaal Marc! Ik weet niet helemaal precies hoe ik straks alles in de praktijk ga uitvoeren, maar je hebt me wel wat inspiratie gegeven om dingen te proberen.

Op onze vereniging hebben we een robot, die met verschillende effecten kan spelen, dus ik zat er aan te denken om eens een avondje alleen maar backspin ballen te oefenen om te kijken hoe de korte noppen hiermee omgaan. Bijna alle spelers op onze vereniging spelen aanvallend, dus ik kan niet echt oefenen/vrij spelen tegen een defensief iemand die met veel backspin speelt.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 27 Jun 2013, 12:20

Een robot zal in ieder geval niet gaan klagen als je veel varieert en met noppen echt goed traint (ipv steeds vermijdden dat de backside speler zich teveel stoort aan de noppen).
Doe je dat bij een training echt goed (en ook nog proberen variaties wat te camoufleren) dan zou dat veel oefeningen verstoren en zelfs trainers gaan zich dan vaak ergeren.
Om die reden liet ik spelers met noppen, toen ik nog training gaf, meestal wat vaker van trainingspartner wisselen dan de anderen met backside onder elkaar te wisselen.
Een speler waarvan ik bijvoorbeeld vond dat die wat lui en op automatische piloot stond te ballen liet ik dan een tijdje met de speler met noppen spelen. Apart een wat meer specifieke oefening voor de speler met noppen en/of de speler met backside om ook meteen tegen noppen beter te leren spelen.
Dat vraagt dan scherpte en anticiperen op het minder regelmatige spel dat ik van de noppenspeler verwachte en ook vraagde.
De speler met noppen bespaarde mij dan de moeite om zo,n speler weer wat scherper te laten trainen.
Wetend dat het maar voor één of twee oefeningen was leidde het "moeten spelen" tegen de noppen ook minder tot ergernis. Integendeel zelfs, het maakte zo de trainingen gevarieerder.

Mark
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor Mark » 27 Jun 2013, 18:16

Met mijn korte noppen kan ik 'gewoon' meetrainen, omdat ik in principe gewoon contra kan spelen en deze noppen nog wel wat grip hebben. Alleen bij oefeningen waarbij met backhand geopend moet worden op backspin ballen van de tegenstander, probeer ik ze aan te vallen door met een licht open batje naar voren te duwen. Ik ben hier nog niet heel consistent in :P Meestal doen we achteraf wedstrijdjes, waarbij ik de afgelopen weken zoveel mogelijk dingen uitprobeer. Ik heb wel het idee dat ik een moeilijkere tegenstander geworden ben.

Ik kan me voorstellen dat met lange noppen de meeste oefeningen die wij krijgen aardig onmogelijk zijn om te doen. Ik heb nog maar 1 training dit seizoen en daarna is het weer wachten tot na de vakantie.

Ik ben trouwens de enige trainende speler op de vereniging die met noppen speelt :-#

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 28 Jun 2013, 11:20

Met de 802-40 kun je inderdaad zo spelen dat de ander nauwelijks merkt dat je met noppen speelt. Je speelt er dan min of meer mee als met een pseudo backside rubber.
Maar je kán er ook zo mee spelen dat de ander het wel merkt. Dan gebruik je het meer als noppenrubber en speel je meer verschillend ermee vergeleken met backside.

In veel trainingsvormen onderhoud je dan al gauw de backside gewoontes die je eigenlijk zou moeten bijstellen om de beperkingen die het tov backside rubbers heeft te compenseren.
Topspin spelen in serie kan ook zo,n gewoonte zijn.
Iemand die vier dagen in de week traint zal zoiets met andere oefeningen gericht op specifieke anticipatie met noppen (en veel vrij spelen en trainingspartijtjes) wel grotendeels weer compenseren.
Bij één keer in de week wordt het gauw eenzijdig en tijdverspilling en zal zo,n omschakeling alleen maar langer duren.
De teleurstelling komt vaak als de trainingspartners in trainingspartijtjes de zwakke punten ontdekken tov backside rubbers en er beter gebruik van gaan maken.
Dan krijgt het vertrouwen steeds een deukje.
De beheersing van basisslagen of het rubber is dan niet zo het probleem maar meer de anticipatie, het ermee spelen als was het een backside rubber. Misschien heb je dat al gehad maar die deukjes moet je dan wel kunnen verdragen. Accepteren als prikkels om het spel ermee te ontwikkelen.
Die ontwikkeling moet dan niet tegengewerkt worden door er in training maar "gewoon" mee te blijven spelen als met een backside rubber en dat spel dus onbewust te trainen.
Hoop dat ik zo beter heb uitgelegd wat ik bedoel ;) .

Mark
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor Mark » 16 Jul 2013, 15:11

Inmiddels de laatste speelavond van het seizoen achter de rug. Het bevalt me tot nu toe zo goed dat ik komend seizoen m'n competitiewedstrijden met de korte noppen ga spelen. Tot nu toe heb ik alleen nog maar tegen aanvallende spelers gespeeld, dus ik ben benieuwd hoe het gaat bevallen tegen verdedigers. Ik speel nu wel langere rally's dan eerst en ik ben ook lastiger geworden voor tegenstanders (heb ik het idee), maar ik gebruik de noppen nog niet vaak genoeg om het punt te maken vind ik zelf. Hier ga ik dus op trainen na de vakantie! Wordt vervolgd.

Mark
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor Mark » 03 Sep 2013, 08:58

Misschien wel leuk om even een update te geven. Gisteren heb ik weer voor de tweede keer getraind. Ik heb in de vakantie goedkoop een Stiga Clipper Wood frame aan kunnen schaffen mijn huidige rubbers overgezet. Bij het zoeken naar info over korte noppen komt dit frame eigenlijk heel de tijd naar voren als het 'perfecte' korte noppen frame. En wat een verschil is het! De Clipper is veel directer en sneller dan m'n vorige frame (Tibhar Samsonov Alpha SGS) en het is daardoor ook veel makkelijker om harde dode ballen te spelen en te tikken. Kortom een goede aankoop dus :D Ik merk ook dat ik steeds handiger word in vlakke ballen slaan en dat tegenstanders zich vaker vergissen in het tempo en spin wat in de bal zit. Wat ik alleen nog niet goed onder de knie heb is reageren op lange (backspin) ballen op m'n backhand, maar dit los ik nu op door om te lopen en te spinnen met mijn forehand.

Forehand spinnen is dan wel weer even wennen. Doordat het Clipper frame een stuk stijver is dan het Tibhar frame, zijn de spinballen een stuk sneller en moet ik echt gaan voor de ballen. Resultaat is wel dat deze spinballen moeilijker zijn voor de tegenstander. Sowieso loop ik me echt een ongeluk achter de tafel om continue in goede positie te staan, maar dit heeft het spel voor mij wel een stuk leuker/intensiever gemaakt :)

Mark
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor Mark » 05 Nov 2013, 12:18

Gisteren een tijd lang tegen een speler staan trainen die bijna alles met backspin speelt. Bewust mezelf erop ingesteld om met m'n noppen 'door de backspin' heen te slaan, wat resulteerde in het omdraaien van het effect naar topspin. Hierdoor kon ik de rally ombuigen van een schuifrally naar een meer open rally, wat zeker in mijn voordeel is. Ik beleef tot nu toe veel plezier aan m'n overstap en merk dat ik meer gevoel krijg met het materiaal. Alleen lange ballen heb ik nog steeds problemen mee, deze sla ik vaak over de tafel. Ik denk dat ik te dicht bij de tafel blijf staan en te weinig ruimte maak voor m'n slag. Kortom: meer training is benodigd :P Nu loop ik voor deze ballen vaak om.

Ik zit er wel aan te denken om ook eens korte noppen met minder grip te gebruiken, zoals TSP Spectol 21, om nog dodere ballen te krijgen. Iemand ervaring hiermee?

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 05 Nov 2013, 14:37

Hey,

Leuk dat je er meer plezier in krijgt. Dat gaat ook samen met het ontwikkelen van de fijnere techniek (wat tijd vergt).
Zo,n spectol kan zin hebben als je met fh meer contra/blok speler (evt ook loopdrive en slagspin dicht bij tafel) bent dan topspinspeler.
Topspin fh vergt vaak een stap of twee stap terug te doen voor mer effectiviteit en een goeie wat korter vallende blokbal naar bh zou dan met zo,n spectol meer problemen geven. Het vergt dan al gauw teveel beweging van en naar de tafel.
Bij aanvallend en dus snel spel meer op één lijn kunnen spelen is eenvoudiger qua voetenwerk en bevordert de vastheid.
Spectol bh met bijv tenergy 25 of een chinees rubber op fh zou voor meer topspinspel nog wel goed samen kunnen gaan.
Met dunnere spons is de rubberkeus wat ruimer. Iig moeten fh en backhand wel enigszins op elkaar afgestemd zijn qua zone afstand. Met speedy soft had ik daar veel meer problemen mee dan met 802 40.

Ballen die diep komen terwijl je dicht bij tafel staat dwingen je voor het hoogste punt te raken. De bal is dus bog in stijgende lijn en is geneigd daar na raken van het bat mee door te gaan. Zijn die ballen dan ook nog beetje laag (mede door topspin) dan wordt het lastig omdat je met de noppen moeilijk wat lift kunt geven met een batje dat je tegelijk meer moet sluiten.
Een actieve spinblok techniek (vanuit meer open bladstand batje snel over de bal kantelen (wrappen) werkt soms nog net wel soms net niet meer.

Kan dat niet meer of teveel risico dan probeer ik meestal een of andere ruitenwisser slag te spelen waarbij ik het batje naar beneden laat hangen als bij fh penhouder of ook sh serve door elleboog omhoog te gooien. Het batje hangt dan ahw in mijn hand verticaal en kan het losser vast houden.
Door de zijwaarste ruitenwisserbeweging en beetje gedraaid batje wordt een te frontaal contakt vermeden. Hierdoor en het losser vast houden werken de noppen meteen trager. Daardoor ontstaat meer mogelijkheid voor controle om korter na de stuit en meer voor hoogste punt te spelen.
De penhouder bladstand werkt ook zonder zijwaartse beweging vaak al goed om controle te krijgen en wat meer deceptie te krijgen qua plaatsing en spin. Dan hoeft het ook niet altijd hard te zijn.
Elleboog omhoog draaien zodat onderarm meer verticaal komt en bewust wat "krom" spelen (en even niet te diep zitten) dan wijst het zich vanzelf.
Een keer met de noppen fh penhouder spelen a la He zhi When en daarmee experimenteren om mogelijkheden te verkennen kan ook heel leerzaam zijn.
Daarmee gaat het door typische blad en batstand natuurlijker (komt ahw vanzelf) en daarna kun je wat je ontdekt hebt weer makkelijker kopieren/vertalen naar bh. Makkelijker vaak dan dat het zich met bh laat ontdekken. Grip pas ik hierbij ook aan naar een bh grip en voelt ook wat aan als penhouder. Door het losse karakter (batje hangt ahw aan de duim) gaat die aanpassing (en direkt terug) ook makkelijker maar vergt uiteraard wel wat oefening).
De plaatsingdeceptie ontstaat doordat de bladstand sneller kan varieren voor plaatsing parallel, diagonaal of inside out. Tegenstanders zien de plaatsing dan minder aankomen en hebben ook bij een rustiger gespeelde bal al minder tijd. Daarmee kun je dan weer in je spel komen.
Om dit soort dingen te leren kun je eerst de slagen meer in patroonvorm oefenen zodat gripaanpassing minder een probleem is. Heb je de slagen eenmaal meer onder de knie dan worden de gripwisselingen op den duur ook meer vanzelfsprekend.
Bh zijspin serve met zo,n bladstand oefenen kan ook helpen gevoel hiervoor te krijgen.
Gooi je de bal plm een metertje (of hoger) op dan kan die serve - als variant - nog heel effectief zijn ook.

Kijk anders ook eens naar de gedrukte chopbloks van He zhi when met zijn ph bh. Ook die slagen zijn op deze manier speelbaar met shakehand bh mits je de batstand maar aanpast door onderarm te draaien en batje meest bij blad grip overgang vasthoudt. De drie vingers onderaan de greep kun je dan ontspannen en losser houden. Beetje langere spelers (zoals ikzelf) is het wel wat makkelijker maar als noodslag altijd bruikbaar (en amper nog een noodslag dan).
Wat He zhi when niet kan met die bh is van uit deze slag en batstand opeens een topspinslag boven tafel te spelen (zoals een bananentospin). Met shakehand kan dat ook nog.

Groet,
marc

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 07 Nov 2013, 15:31

Reden dat dit met de 802-40 zo effectief de controle verbeterd zou ook de noppen orientatie kunnen zijn in combinatie met de brede noppen. Meeste chinese noppen is de orientatie in de breedterichting van het batje. Bij een verticale batstand staan de noppenrijen en geultjes ertussen dan horizontaal. Voor spin schijnt dit beter te zijn en daar speel ik dus ahw mee en ervaar dan meer spin en voor bepaalde situaties (laag opspringende diepe ballen) meer controle. Servereturn gebruik ik het nog het meest.
Ook met backside wel trouwens en ook boven tafel. Geen probleem met mijn 1,93 m lengte. Kan de bewegingsvrijheid van mijn pols dan gewoon variabeler benutten.

Sriver L en S heeft een vergelijkbaar verschil in noppenorientatie (90 graden gedraaid wordt een L een S versie en een S een L). De S versie heeft de noppen overdwars volgens mij net als de 802-40. Batje 90 graad draaien kun je zelf dat verschil maken en met de 802-40 is verschil veel groter dan tussen deze twee sriver versies. Logisch aangezien de bal direkt contakt maakt met de noppen.
Wil je met een meer reguliere sh techniek spelen dan zou een verticale noppen orientatie dus ook kunnen helpen om meer grip op die ballen te krijgen en wat meer lift en spin.

allrounder
Super Member
Super Member

Berichtdoor allrounder » 07 Nov 2013, 16:23

Mank,

Ik bedoel het niet verkeerd maar volgens mij zijn bovenstaande tips alleen nuttig voor mensen die een zeer hoog niveau hebben en al jaren met bepaald materiaal spelen.
Iemand die net wat begint met noppen kan hier volgens mij helemaal niets mee...
Gewo Carbon Hybrid Off- AN
FH: Xiom Vega Elite 2.0
BH: Xiom Vega Elite 2.0

mepper59
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor mepper59 » 07 Nov 2013, 17:45

Hoi mark,
volgens mij is er heel veel info te vinden op OOAK-forum voor specifiek "short pips", ~Er is een nederlander die daar heel veel voor heeft uitgezocht, volgens mij Cees. Board index » Table Tennis Equipment - Specialised/Mainstream op OOAK.
succes
meppur :)
OSP Virtuoso -S (157x150) / 91 gram/ custom Alser grip
Tenergy 80 2.1
Rozena 2.1
ELO rating 1349 :) High score... ;)

Mark
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor Mark » 08 Nov 2013, 10:03

Bedankt Marc voor je tips. Het is erg veel informatie en ik weet zeker dat ik niet alles kan toepassen (zoals Allrounder al zegt) maar sommige dingen ga ik zeker uitproberen. De ruitenwisser-slag bijvoorbeeld. Ik ben sowieso van plan om minimaal één seizoen niet van materiaal te wisselen om m'n techniek te verbeteren. Ik vind zelf Sharad Pandit een mooi voorbeeld van hoe ik met mijn backhand zou willen spelen.

Mepper: ik lees regelmatig OOAK en daar is een hoop informatie te vinden. Op de site pipsfact.info heb ik ook een hoop informatie vandaan, maar ook al is mijn Engels heel goed (al zeg ik het zelf), is het soms wat lastig om de tafeltennis-specifieke termen te vertalen naar het Nederlands. Deze site is volgens mij ook van diezelfde Kees die jij bedoelt. Ik ben tot nu toe ook pas één speler tegengekomen die ook met korte noppen speelde en die had z'n batje niet normaal beet, dus daar kon ik niet veel van leren.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 08 Nov 2013, 17:02

Vooral de wat andere balafsprong vond ik opvallend en voor je probleem bij diepe ballen kan je daar wellicht iets mee doen.
De konische noppen van de 802-40 versterken dit volgens mij ook want andere noppen merkte ik niet echt verschil .
De bal grijpt door de konische noppen wat meer aan op de zijkant van de noppen en dat wordt nog wat beter als de rijtjes dwars op de bedoelde spinrichting staan. lijkt ook logisch dat dit de balafsprong beinvloedt omdat de zijkanten onder een hoek staan tov het frameblad.

@ Mepper

http://ooakforum.com/viewtopic.php?f=11&t=64
Bij ooak forum had ik dit in eerste instantie ook gelezen. Had ik even moeten aangeven. Ben er toen bewust op gaan letten en mee gaan experimenteren en verbeeld me dat het werkt. Zou een 802-40 eigenlijk een keer een kwartslag gedraaid op moeten plakken om nog wat meer zekerheid te hebben. Wat experimenteren ermee schaadt nooit en ben ook altijd benieuwd naar ervaringen van anderen.

@ Allrounder,

Wat zijn moeilijke technieken ?
Vaak vergemakkelijken ze het spelen juist.
Wat met het ene soort materiaal moeilijk is kan met een ander soort materiaal ook veel makkelijker zijn of noodzakelijk om een bal uberhaupt op tafel te houden (zonder te makkelijke kansen weg te geven).
De handigheid en gevoel met een onbekende techniek moet alleen wel opgebouwd worden maar dat kan in begin heel snel gaan. Trainers zien het dan vanzelf als iemand zoiets doet en pakken het dan vaak ook wel op om erbij te helpen.
Ga je wachten tot een trainer vind dat je eraan toe bent dan kan je meestal lang wachten en met noppen spelend waarschijnlijk blijven wachten.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 09 Nov 2013, 15:44

In lengterichting verspringen de noppen het meest maar buiten de rijtjes parallel aan het logo zijn er ook nog de rijtjes onder een hoek van zestig graden tov het logo.
Ook tussen die rijtjes zitten "geultjes" en slechts dertig graden draaien (tov een horizontaal bat bij top of backspin) is dus in praktijk al genoeg voor een wat hogere balafsprong en betere grip. Dat is ook alleen uit de pols wel haalbaar.

Mijn ervaring geeft horizontaal bat (met de geultjes verticaal) iig de vlakste, meest noppentypische balafsprong bij blokken van topspins en is minst geschikt om lagere ballen over het net te trekken of spin te krijgen.

Het zou natuurlijk ook alleen de variatie in techniek kynnen zijn die het verschil maakt (het noppenverhaal zou dan niet meer dan een toevallige correlatie zijn)
Ik heb alleen het gevoel dat het rubber ook echt wat meer of minder de bal "pakt".afhankelijk van de batstand tov de spin bij het raken van de bal.

Mark
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor Mark » 02 Jun 2014, 11:24

Inmiddels zijn we bijna een jaar verder. Ik heb afgelopen jaar mijn beste seizoen ooit gespeeld met 67% in de 4e klasse. Ik heb echter gemerkt dat ik met mijn backhand toch vooral defensief blijf spelen en vooral opbouw om met mijn forehand het punt te kunnen maken. Ik maak te weinig gebruik van de aanvallende eigenschappen van het rubber.

Daarom heb ik nu als test een lange noppen rubber zonder sandwich op m'n backhand geplakt (Palio CK531A). Eerste indrukken zijn goed: erg veel dwarrelballen en omkeer van effect van de tegenstander, waardoor ze veel meer problemen hebben met mijn backhand als eerst. Ook lukt het me om backspin ballen af te slaan, wat zeker de helft van de tijd een punt oplevert omdat de bal compleet dood is of topspin heeft en het net invliegt.

Nadelen zijn er echter ook. Ik weet vaak nog niet hoe ik een bal moet pakken, waardoor hij of het net ingaat of er ruim overheen vliegt. Hard en lang naar mijn backhand blijft een probleem, zoals met korte noppen ook het geval was. Maar denk dat deze dingen met trainen wel op te lossen zijn.

benxx
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor benxx » 02 Jun 2014, 12:45

Ben benieuwd, wellicht kom ik je weer tegen bij Thomas.
Wat bij mij goed gaat is een korte dode bal heel snel na de stuit pakken met m'n noppen en deze dan hard achter op de tafel duwen. Tegenstanders hebben dan weinig tijd om te reageren en reageren regelmatig met de verkeerde slag waardoor ik meteen een punt scoor of de bal lekker halfhoog op m'n FH krijg, hetgeen dan resulteert in de knalharde smash.
Dat laatste heb ik gemerkt, is toch wel bijna een must als je met lange noppen OX gaat spelen, zeker bij ons in de 3e klas maak je bijna geen directe punten meer met je noppen, je moet de rally vaak afmaken met een smash of scherpe spinbal.
Meppers 1 (Heeze)
2e klasse zuid-west

Weapon of choice:

Mank Limba MB Special :)
FH Spinlord Waran 2,0mm
BH Spinlord Stachelfeuer OX

Testvehikel:

MDP Teak
BH Spinlord Agenda OX
FH Spinlord Degu 1,5mm

ELO per 1 aug: 1408

Mark
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor Mark » 02 Sep 2014, 10:46

Ik ben toch weer terug naar de korte noppen. Het lange noppen spel lag me toch niet echt (sorry Ben ;) ) en ik had vooral minder plezier in het vrij spelen. Ik ben nu de Friendship 802-1 in 2 mm aan het testen. Net wat minder grip dan de 802-40 en een iets hardere spons. Tot nu toe bevalt dit me beter dan de 802-40. Ik heb minder moeite met service aannemen en ook lukt het me veel beter om ballen af te slaan. Ik heb afgelopen training beter met mijn backhand gespeeld dan ooit tevoren. Binnenkort start de competitie weer, dus ik zal wel zien hoe het gaat lopen.