Ervaringen met spelen met korte noppen op backhand

Hier kun je informatie vinden of vragen dat te maken heeft met coaching, techniek en strategie.
benxx
Silver Member
Silver Member

Re: Ervaringen met spelen met korte noppen op backhand

Berichtdoor benxx » 02 Sep 2014, 11:12

Hee Mark,

Ik ben nou voor de lol ook begonnen met KN op m'n backhand. Speelt idd erg leuk. Ik heb nu de Tuttle Summer 3c met 1,8mm erop liggen en het speelt verrassend goed. Wellicht iets voor mij voor de volgende ronde.
Meppers 1 (Heeze)
2e klasse zuid-west

Weapon of choice:

Mank Limba MB Special :)
FH TSP Ventus Soft 2,0mm
BH Lion Claw 0,5mm

Testvehikel:

MDP Teak
BH Spinlord Dornenglanz OX
FH Adidas P7 1,8mm

ELO per 1 aug: 1408

Mark
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor Mark » 03 Sep 2014, 10:40

Speel je daar nu ook aanvallend mee of vergelijkbaar met je lange noppen? Dat rubber heb ik ook over gelezen, schijnt te spelen als een verbeterde 802-40.
Frame: Stiga Clipper Wood
Forehand: Donic Bluefire M2 2.0mm
Backhand: Friendship 802-1 2.0mm

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 03 Sep 2014, 16:36

Dikkere spons vind ik bij 802-40 voor aanvallend speltype en op off - tot off+ frames duidelijk meer controle hebben dan dunnere spons.
Minder effectgevoelig ook bij serveontvangst. Voor een meer defensiefspel met kappen anders dan als noodslag erbij is dat natuurlijk anders.

Met backside vind ik de controle voor mijn speltype met passend off - tot off frame trouwens ook beter met 2,0 dan met 1,8 of 1,5.
Bij heel zachte rubbers is dat mischien niet zo maar daar speel ik nooit mee. Als ik dat wel zou doen, anders zou gaan spelen dus, zou ik tegelijk ook een ander frame nemen, all /all+. Ook een wat groter frameblad dan.
Zo waren de controle cijfers die fabrikanten gaven voor verschillende diktes ( dikker = minder controle) trouwens ook altijd bedoeld. Een controlecijfer wijst dan in richting van een soort spel, speler net als allround/off - etc.
Meer controle voor meer controlerend speltype met overeenkomstig frame betekent dan niet persé ook meer controle op een off-/off frame voor een off - off spel.

In praktijk kom je anders gauw bij combinaties terecht die slechts voor een beperkt spel geschikt zijn. Off frame met 1,8 spons bijvoorbeeld geldt dat meestal voor. Dat geeft dan een controle rubber voor een zwakkere bh maar je kunt er ook niet goed een completere backhand (of fh) mee ontwikkelen. Niet geschikt dus voor beginners maar meer voor degenen die de hoop om hun bh (of fh) nog verder te ontwikkelen al hebben opgegeven.

Zo zou ik voor een aanvallend spel met 802-40 ook max een keer proberen. Van 1,8 naar 2,0 vond ik tenminste meer controle hebben. Het moet alleen wel met het speltype overeenstemmen dus naast korte noppen typische slagen moeten ook topspinslagen en topspinblok in het slagenarsenaal zitten. Dan heeft 802-40 meer spinvariatie dan mogelijk is met de meeste andere korte noppen en de wat tragere spons helpt daar nog wat bij.

benxx
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor benxx » 04 Sep 2014, 21:37

Speel je daar nu ook aanvallend mee of vergelijkbaar met je lange noppen? Dat rubber heb ik ook over gelezen, schijnt te spelen als een verbeterde 802-40.
Een beetje tussenin, als verdedigende kant gaat het best goed met wat minder stooreffect maar ik kan er wel weer makkelijker ballen mee afslaan met m'n BH. Het speelt een beetje tussen lange noppen en backside rubber in. Is in ieder geval wel fun om mee te spelen
Meppers 1 (Heeze)
2e klasse zuid-west

Weapon of choice:

Mank Limba MB Special :)
FH TSP Ventus Soft 2,0mm
BH Lion Claw 0,5mm

Testvehikel:

MDP Teak
BH Spinlord Dornenglanz OX
FH Adidas P7 1,8mm

ELO per 1 aug: 1408

Mark
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor Mark » 05 Dec 2014, 17:22

Het seizoen is weer afgelopen en dat betekent experimenteren! Ik had een tijd geleden van iemand hier een Friendship 563 1.8mm overgenomen. Half-lange noppen dus. Hier heb ik maandag mee gespeeld en dit ging best aardig. Mijn conclusie in vergelijking met de 802-1 waar ik normaal mee speel.

- Veel meer stoorwerking en daardoor veel lastiger voor de tegenstander
- Stuk trager, maar daardoor ook makkelijker om ballen mee af te slaan. Ballen vallen echt heel dood achter het net. Zijn dus wel minder snel.
- Nog meer dan bij 802-1 moet je de bal echt recht raken en optillen, zonder de bal te proberen te spinnen. Anders gaat de bal het net in.
- Blokken gaat moeilijker, passief blokken tegen snelle topspin ballen werkt niet (of minder goed) bal gaat dan vaak over de tafel.

Ik weet dus nog niet of ik er mee door ga spelen, maar het is wel leuk om even mee te spelen.

Update: experiment afgelopen ;) Beviel tijdens m'n 2e training toch niet. Te traag, waardoor ik zelf geen druk meer kan zetten. Ook is mijn techniek niet goed/actief genoeg om efficiënt met dit rubber te kunnen spelen. Ik vond het wel een heerlijk rubber om mee te schuiven, doordat de tegenstander je effect totaal verkeerd inschat krijg je vaak hoge ballen terug die je gelijk kunt aanvallen.
Frame: Stiga Clipper Wood
Forehand: Donic Bluefire M2 2.0mm
Backhand: Friendship 802-1 2.0mm