Buitenkans mentale training

Hier kun je informatie vinden of vragen dat te maken heeft met coaching, techniek en strategie.
Jason
Beginner
Beginner

Buitenkans mentale training

Berichtdoor Jason » 25 Mei 2011, 12:22

Hoi allemaal,

Vele van jullie zullen het beamen dat het mentale deel van tafeltennis erg belangrijk is. Echter, de tijd die men besteedt om dit gedeelte te trainen is vaak minimaal. Een van de redenen is dat men vaak niet weet hoe dit te trainen. Misschien kan ik daarvoor een oplossing bieden.

Sinds twee jaar ben ik op de Vrije Universiteit (Amsterdam) in opleiding tot Praktijk Sportpsycholoog VSPN. Op het moment ben ik met het laatste deel van de opleiding bezig waarbij we in de praktijk mentale training geven aan sporters. Dit biedt sporters de mogelijk om tegen gereduceerd tarief mentale training en begeleiding te krijgen, verzorgd door een praktijksportpsycholoog in opleiding. Deze staan onder supervisie van ervaren sportpsychologen, om de kwaliteit van de begeleiding te waarborgen.

De mentale training en begeleiding zijn er op gericht de sporter optimaal te laten presteren. De invulling van een traject wordt in overleg vastgesteld, maar onderdelen die in trajecten bijvoorbeeld aan de orde kunnen komen zijn:
○ een intakegesprek
○ diagnostiek; het opstellen van een sportpsychologisch profiel
○ het aanleren van mentale vaardigheden zoals; doelen stellen, gedachtecontrole, visualisatie, ontspanning/activatie, aandacht/concentratie
○ inzicht geven in het eigen functioneren en mentale zaken die optimaal presteren in de weg staan
○ opstellen van een mentale routine
○ verbeteren van communicatievaardigheden
○ evaluatie

Mentale training en begeleiding van een praktijksportpsycholoog in opleiding kost 35 euro per bijeenkomst (dit is ongeveer de helft van de gangbare tarieven). Over het doel, de duur en de frequentie van de begeleiding maken de sporter en de sportpsycholoog onderling afspraken bij het begin van het traject.

Lijkt het je wat om een traject mentale training te volgen neem dan met mij contact op via vdburgt@hotmail.com. Let wel: de training vindt plaats in mijn eigen praktijk in Amsterdam-West.

Met vriendelijke groet,
Jason van der Burgt

cstt
Moderator
Moderator

Re: Buitenkans mentale training

Berichtdoor cstt » 25 Mei 2011, 17:21

Leuk initiatief (Y)
Ik laat het echter lopen, ik vind 35 euro nog steeds aan de hoge kant voor mijn portemonnee, en ik denk niet dat ik hier nog veel uit kan halen. Ik ben mentaal al heel sterk, en heb al meerdere tegenstanders mentaal helemaal stuk gespeeld. Nadal en Hewitt zijn dan toch wel grote voorbeelden voor mij op dat gebied.
If you can meet with Triumph and Disaster
And treat those two impostors just the same

allrounder

Berichtdoor allrounder » 25 Mei 2011, 19:50

Leuk bedacht, maar als het voor een studie is dan vraag je er geen geld voor en heb je geen eigen praktijk.
Klinkt meer als geldklopperij om dit aan te bieden op een forum als dit.
Misschien dat het voor topspelers zin heeft, maar voor mensen die geen ere- of eerste divisie spelen kun je de tijd beter besteden aan trainen; heeft meer zin en kost minder.

Jason
Beginner
Beginner

Berichtdoor Jason » 26 Mei 2011, 05:47

Zeker niet bedoelt als geldklopperij, maar een serieus aanbod om laagdrempelig mentale training te volgen. Ik weet dat veel sporter de investering voor mentale training vaak te hoog vinden. Een geaccrediteerde sportpsycholoog kost al snel 90 euro per uur. Mentale training duurt gemiddeld zo`n 10 sessies dus reken uit wat je kwijt bent. Omdat ik in opleiding ben, maar inmiddels wel veel ervaring heb, kost een sessie van een uur maar 35 euro. Dit gaat overigens niet naar mezelf, maar naar de supervisor die de training controleert. Bovendien wordt een minimaal bedrag aan de sporter gevraagd, omdat ook aangeeft wat de motivatie van de sporter is.

Mentale training is voor iedereen zinvol, van recreant tot topspeler. Je haalt er meer uit dan je zou denken. Wist je trouwens dat Nadal en Hewitt ook met sportpsychologen werken.

Groet, Jason

van_doorn
Moderator
Moderator

Berichtdoor van_doorn » 26 Mei 2011, 11:23

Doe je het ook voor een groep? Ik geef een groep kinderen training en dit is wel een leuke variatie voor ze! Het zou om rond de 10 kinderen gaan tussen de 12 en 16 jaar. Wat zou dit moeten kosten? 35 euro per kind is niet rendabel....
Butterfly Viscaria
Butterfly Tenergy 05
Xiom Vega Japan
Rating: 1608

If you can believe it, the mind can achieve it.

cstt
Moderator
Moderator

Berichtdoor cstt » 26 Mei 2011, 21:04

Wist je trouwens dat Nadal en Hewitt ook met sportpsychologen werken.
Mocht ik ooit dezelfde hoeveelheid geld verdienen als een van deze twee stuur ik wel een emailtje :P
If you can meet with Triumph and Disaster
And treat those two impostors just the same

Gybe
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor Gybe » 26 Mei 2011, 21:21

Jason,

35 euro vind ik zeker niet veel voor iemand die dit beheerst. Indien je een beetje schilder inhuurt ben je dit ook kwijt en dan vraagt ik ook niet of hij afgestudeerd is ;)
Natuurlijk moet iedereen zelf beslissen of hij/zij dit zinvol en betaalbaar vindt!

Helaas is Amsterdam een beetje ver vanuit Limbo-land anders had ik zeker een proefsessie willen meemaken. Het idee van 'van_doorn' is misschien een optie? Bijv. een wat langere sessie voor meerdere personen werkt misschien wat makkelijker richting de betreffende vereniging. Je zou dan misschien iets meer kunnen vragen om de reiskosten er uit te kunnen halen?

ps. heb je toevallig literatuur of een proefschrift?

succes,

Gy!be

Jason
Beginner
Beginner

Berichtdoor Jason » 28 Mei 2011, 10:12

Van_Doorn: ja, ik doe het ook voor een groep alleen is dat nu wat lastig. Ik heb op het moment alleen tijd om sporters of teams te trainen die ik ook kan gebruiken als casus voor mijn studie. Dus als de groep kinderen in dezelfde competitie uitkomt als team dan zou ik het als teamcasus kunnen benaderen en valt de prijs zeker mee. En anders zou je kunnen wachten totdat ik met mijn studie klaar ben (2012) en dan kunnen we iets afspreken. Wel grappig dat je het als variatie ziet voor de kinderen en niet als als fysiek, techniek of tactiek.

Gybe: fijn dat je me vergelijkt met een schilder :( Maar als je verstandig bent dan vraagt je bij een mental trainer wel naar zijn papieren. Maar dat doe je ook door naar een proefschrift te vragen. Ik heb het niet en ik vraag me af wat je er mee bedoelt.

Groet, Jason

P.S. En mentale training geven aan een groep is natuurlijk goedkoper dan aan een individu, maar dan is de training ook veel minder persoonlijk en zal het minder intensief zijn.

Gybe
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor Gybe » 28 Mei 2011, 15:08

Jason,

het mag duidelijk zijn dat ik alleen je tarief wilde vergelijken met dat van een schilder, excuus als je dit persoonlijk opvat

Mijn vraag naar een proefschrift of literatuur was bedoeld om meer inzicht te krijgen in het onderwerp. Ik kan me voorstellen dat hierover reeds boeken geschreven zijn die je kunt aanbevelen?

Gybe