bounce behavior

Hier kun je informatie vinden of vragen dat te maken heeft met coaching, techniek en strategie.
epacta
Advanced Member
Advanced Member

bounce behavior

Berichtdoor epacta » 10 Jan 2014, 00:13

Tijdens het schuiven of service return breng ik de ballen nog weleens te hoog terug. Ik gebruik donic baracuda en vraag me af of het rubber het ook moeilijker maakt. Volgens deze revieuw(http://www.spinmantra.com/tabletennis/b ... er-review/" onclick="window.open(this.href);return false;) heeft de Baracuda namelijk een bounce up.

benxx
Silver Member
Silver Member

Re: bounce behavior

Berichtdoor benxx » 10 Jan 2014, 08:53

Barracuda heeft net als mijn P7 een hoge balafsprong, als je veel wil schuiven of choppen is wellicht de victas 401 een prima alternatief, is wel een zwaar rubber.
Meppers 1 (Heeze)
2e klasse zuid-west

Weapon of choice:

Mank Limba MB Special :)
FH Spinlord Waran 2,0mm
BH Spinlord Stachelfeuer OX

Testvehikel:

MDP Teak
BH Spinlord Agenda OX
FH Spinlord Degu 1,5mm

ELO per 1 aug: 1408

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 10 Jan 2014, 12:25

Hoge balafsprong betekent zoveel als dat de afwijking op principe "hoek van inval is hoek van uitval" groter is bij spin en/of een tangentiale beweging van het batje tov de bal.

Dit is niet de hoekverandering tov het rubberoppervlak (zolang er geen bal tegenaankomt) maar meer het frame oppervlak dat nauwelijks vervormt bij een slag. Het rubber vervormt sterk en bijv de noppenstruktuur kan varieren en dat versterkt dan de afwijking op dit principe meer of minder. Dus zijn zulke rubbers ook meer spingevoelig en gevoeliger voor spinvariatie ook vooral als tegenstanders die wat verbergen.

De ballen die te hoog opspringen kan dan bijv komen doordat de tegenstander effect goed camoufleert.

Of je schuift backspin serves terug met een wat later raakmoment en raakt dan meer onder de bal. Bij "hoge balafsprong rubbers" moet je nog meer onder de bal om geen juist te lage balafsprong te krijgen.
Corrigeer je dan te weinig of te laat als er minder of geen spin in zit of wat topspin dan gaat de bal dus ook meer omhoog.
Vaak zie je de spin ook pas scherper na de stuit op eigen helft dus is er weinig tijd voor correctie van de bladstand en vanuit die sterk open bladstand moet je meer corrigeren.

Beter is (als dit bij jou van toepassing is) om de bal eerder na de stuit te nemen (instappen) en met meer open blad dan duwen, rollen, aanflippen, wegleggen, steken .... De correcktie op de slag en bladstand is dan subtieler en sneller tussen al die slagen en spinvariaties en gaat het uiteindelijk met meer controle. makkelijker.
Voorzichtig zijn en laat pakken maakt dat je passiever bent en dat werkt voor controle sowieso vaak averechts.
Dus trainen en trainingspartijen spelen en dan gewoon durven (ipv perse zo,n trainingswedstrijd willen winnen ;) .)

epacta
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor epacta » 10 Jan 2014, 21:01

Bedankt voor de tips. Dus als ik het goed begrijp zorgen de hoge balafsprong en spingevoeligheid van de Baracuda ervoor dat het moeilijker is om een bal laag over het net terug te brengen dan met bv een Mark V. Ik heb het idee dat mensen die zulke rubbers gebruiken het relatief "makkelijker" hebben. Welke rubbers hebben een lagere balafsprong en spingevoeligheid dan de Baracuda maar toch een redelijke snelheid? Misschien dat ik nog eens iets anders ga testen. Ik ga zowiezo proberen om eerder in te stappen.

Volgens de eerder geposte Baracuda revieuw is het een rubber voor alleen "advanced spelers". zijn alle tensors dat of behoort de Baracuda tot een kleine groep moeilijke rubbers?

MvanL
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor MvanL » 11 Jan 2014, 11:42

Ik zie de relatie tussen hoge balafsprong en moeilijk laag over het brengen niet zo. Ik heb meestal ook rubbers met een hoge balafprong, maar daar kan ik op zich redelijk mee schuiven. Wel heb ik altijd zachte rubbers gebruikt en een All+ of Off- frame. Baracuda is een rubber voor aanvallend spel met hoge spin, veel snelheid en weinig controle, dus inderdaad niet ontwikkeld voor schuiven. Vandaar ook dat er bij staat dat het voor advanced play is. Binnen de tensors zijn er ook genoeg rubbers, die meer controle hebben en wat langzamer zijn dan de baracuda die meer voor allround spelers zijn en waar je dus ook makkelijker een bal laag over het net kan brengen.
DHC in Delft
Derde klasse West-zuid
OSP Expert All+
Tibhar 5Q VIP 2.1
Victas VS>402 Limber 2.0

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 11 Jan 2014, 12:33

Barradudam hexer, genius ...Waren rubbers waarbij esn vooral naar tenergy 05 keek bij de ontwikkeling. Generatie daarna naar ten 64 of kun je zien als een synthese van vorige generatie (barracuda) en generatie daarvoor die nog meer op snelheid en sterk lijmeffect was gericht dan ten 64 en ookminder spin had dan dat rubber of zelfs een klassieker.

Een synthese van uitersten is al gauw wat meer allround natuurlijk.
De balafsprong is bij mijn aurus ook meer medium en op een frame wat dat versterkt dan stijler en wat het vermindert dus vlakker maar wel steeds speelbaar omdat het als combi niet zo gauw extreem stijl of vlak wordt

Hoogte van de balafsprong heeft dus betrekking op de stijlheid van de hoek waaronder de bal van een batje komt bij een bepaalde slag en batstand. Dat kan in principe dus alle richtingen op zijn (maar bij standaard test hiervoor dus omhoog :) ).
Net als een voetbal trappen onder een bepaalde hoek tov de grond. Hoe harder de trap hoe harder, hoger en verder de bal door de lucht vliegt maar ook die hoek heeft invloed op hoogte en lengte van de trap voor de bal weer op de grond stuit.

Maw als je een wat tragere combi neemt waarbij je dezelfde balafsprong zou houden dan komt de bal ook minder hoog en hoogste punt komt dichterbij en vaak ook dichter bij het net ipv een decimeter er achter.
Dus ook probleem opgelost met zelfde balafsprong :) ,

Ik weet alleen niet welk frame en sponsdikte je al speelt en of dat zin heeft.

Als je je slagenarsenal nog kunt uitbreiden met slagen of variaties ervan dan kan iets wat even niet wil daar natuurlijk ook een stimulans voor zijn. Tenminste als je gaat zoeken naar andere oplossingen, andere slagen en varianten per (standaard)slag. Dat kan natuurlijk ook de controle verbeteren.
Bal een keer eerder pakken of later met een andere slag. Schuifbeweging wat hoger inzetten en meer naar beneden of wat meer aan de zijkant van de bal insteken etc.
http://www.youtube.com/watch?v=azJxjPpWtHw Deze video laat mooi zien hoe die speler door een vrij vroeg raakmoment de slag wat naar beneden kan uitvoeren en wat spin geeft door het aansnijden. Daarmee stuurt hij de bal naar beneden en een hoge balafsprong is daarvoor niet perse een nadeel (misschien eerder een voordeel zelfs). Een te zachte dikke spons voor fh is hiervoor wel minder geschikt en zo,n victas rubber waar Benxx op doelt kun je de bal dan juist heel scherp met veel spin aanzetten.
Bij de korte slagbeweging pakt de bal de spin en de sturing naar beneden met zachte dikkere spons niet direkt genoeg op en springt dan gauw te hoog bij deze slag en spin krijg je ook minder dan.
Echt regels opstellen is dus best moeilijk zo niet onmogelijk :) .

.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 11 Jan 2014, 12:43

Ik zie de relatie tussen hoge balafsprong en moeilijk laag over het brengen niet zo. Ik heb meestal ook rubbers met een hoge balafprong, maar daar kan ik op zich redelijk mee schuiven. Wel heb ik altijd zachte rubbers gebruikt en een All+ of Off- frame. Baracuda is een rubber voor aanvallend spel met hoge spin, veel snelheid en weinig controle, dus inderdaad niet ontwikkeld voor schuiven. Vandaar ook dat er bij staat dat het voor advanced play is. Binnen de tensors zijn er ook genoeg rubbers, die meer controle hebben en wat langzamer zijn dan de baracuda die meer voor allround spelers zijn en waar je dus ook makkelijker een bal laag over het net kan brengen.
Zie video en mijn uitleg erbij. De scherpe balafsprong helpt de bal omlaag te sturen. Ben het wel met je eens. Dat regels opstellen bijna onmogelijk is is iedereen het wel over eens denk ik.
Elke term voor hoge balafsprong of steil of scherp bevalt me eigenlijk ook niet. Het gaat meer om hoe sterk de balafsprong kan afwijken van hoek van inval = hoek van uitval. Daarmee kun je dan zowel de bal vaak sturen en er gebruik van maken maar ook gestuurd worden door spin en spindeceptie en dan is het wat minder leuk :) .
Bijv ook als de man in de video ballen met veel backspin zou aangeven en dan opeens geen spin en de jongen ziet het niet.
Plop en de bal komt dan door een vrij open bat opeens toch omhoog. Alleen omdat hij de slag goed uitvoert ipv later te nemen en backspin dan misschien safer te spelen is hij hier wel minder gevoelig voor.

Een hoek van uitval kan kleiner óf groter zijn dan hoek van inval. Bij biljarters die met effect spelen zie je dat goed aan hoe de bal terugstuit van de band. Het batje is voor een ping pongbal dan ahw de band en kan ook bewegen,hoek kan veranderen etc en dat heeft ook allemaal invloed erop en kan gebruikt worden om invloed erop uit te oefenen.

epacta
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor epacta » 11 Jan 2014, 22:05

Ik gebruik een all frame met 1.8mm Baracuda's. Ik denk dan toch dat het de spingevoeligheid en snelheid(en mijn onkunde) is waardoor ik de ballen soms te hoog terug breng. ik heb het probleem alleen bij korte ballen, de lange probeer ik te topspinnen. Kan je eigenlijk alle lange ballen topspinnen dus ongeacht het effect?

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 12 Jan 2014, 19:22

Je probleem is precies omgekeerd aan het probleem dat elke speler zal hebben om een backspinbal met topspin over het net te trekken als het materiaal een ta lage balafsprong heeft. Ook topspelers zouden dat bijv met Ln hebben.
Daarbij helpt een hogere balafsprong wat mee (zonder dat het meer spin geeft) en hier werkt precies dezelfde batkarakteristiek dus tegen. Als in water weerspiegeld ;

Het bat is open ipv gesloten, de bal wordt onderop ipv bovenop geraakt, de inkomende spin die het probleem geeft is nu topspin of geen spin (of heel licht backspin) ipv sterke backspin, je geeft zelf backspin ipv topspin en de bal gaat omhoog ipv in het net.en komt anders gauw te lang ipv te kort.

Je slagkeus klopt zo nu en dan dus niet omdat het materiaal het niet toelaat op dat moment. Zou je op elke korte serve goed instappen dan wordt het denk ik beter maar krijg je met sterke backspin weer eerder problemen.

De stuit op eigen helft zegt veel over de spin en als je dan nog moet beslissen om wel of niet in te stappen (en hoe ver) op een korte serve ontbreekt de tijd voor. Konsekwent instappen en dan bij veel backspin gewoon rollen (backspin continueren zodat je die als topspin teruggeeft) is de makkelijkste oplossing denk ik. Zie je dan op laatste moment dat er niks in zit dan flippen of tikken, duwen, steken (strak schuiven) met meer of minder eigen backspin ....

epacta
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor epacta » 12 Jan 2014, 19:48

Dus ik lees de spin van de tegenstander niet altijd goed waardoor ik een korte topspin bal als backspinbal zie(van onder raak) en vervolgens omhoog schiet?

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 12 Jan 2014, 20:17

Aan de stuit op eigen helft weet je pas preciezer welke spin er in zo,n serve zit maar voor die stuit moet je al beslissen of je wel of niet instapt pf meer of minder.

Zolang je al die serves dan allemaal blijft schuiven blijft het steeds ook een gok.
Instappen op veel backspin en dan dichter bij hoogste punt slaan zal de bal gauw het net ingaan (omdat je niet onder de bal kunt komen of te dun moet raken met zo,n hoge balafsprong) en als je probeert te schuiven met later raakpunt op geen spin dan plopt de bal weer omhoog.
Laatst gewijzigd door mank op 13 Jan 2014, 00:25, 4 keer totaal gewijzigd.

epacta
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor epacta » 12 Jan 2014, 21:39

Ok. Heb je dan wat tips om het type spin in korte ballen beter te leren herkennen?

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 13 Jan 2014, 00:21

Nee geen tips waar je wat aan hebt hiervoor. Spin lees je ahw het best in etappes (steeds wat preciezer). Ipv aan één ding dus aan meerdere dingen.
Vóór de stuit op eigen helft is de spin altijd nog wat meer onzxekerder dan erna.

Daarop kun je met je slag en zelfs slagkeus nog wel anticiperen maar met voetenwerk niet meer of moeilijk.
Zou het dus eerder in anticipatie (op die spin variatie) met je slag en slagkeus zoeken en daarvoor consequent en tijdig instappen en de bal dus steeds wat eerder slaan (wat korter na die tweede stuit).

epacta
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor epacta » 15 Jan 2014, 12:21

Hartelijk dank voor alle tips. Als ik nog eens iets anders wil proberen, welke tensors hebben een lage/medium balafsprong?

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 15 Jan 2014, 19:17

Aurus is wat vlakker. Is ook een sound versie van die veel zachter is en een soft die meer medium is dan echt soft. Die is meest vergelijkbaar met barracuda denk ik qua hardheid. Zijn genoeg reviews over te vinden.
Off google anders even op de naam van je frame in combinatie met barracuda, aurus of ander rubber.

Verwacht er alleen geen wonderen van.

Overigens heb ik de indruk dat dunnere spons bij dit soort tensors ook niet zo veel extra controle biedt als met klassiekers. Althans op mijn - wat offensievere - frame vond ik 2,0 mm aurus meer lineair wat lijmeffect betreft. Daardoor zelfs meer controle dan aurus soft 1,8 waarhet lijmeffect bijna meteen en altijd optradt.
Komt volgens mij door de niet zo zachte en smelle spons die bij geringere dikte dan snel samengedrukt wordt wat het lijmeffect activeert of zo.
Het reageerde dan gevoeliger op dikte van raken bij opvangen, terugspelen van effectserves. Dus ook op effect variatie.
De dikkere spons gaf dan wat meer lucht, minder nerveus.
Ik schuif alleen niet zo veel dus met reserve maar mogelijk is dit met de barracuda toplaag nog wat versterkt.

epacta
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor epacta » 15 Jan 2014, 21:19

Een paar weken geleden heb ik mendo energy max(beide kanten) geprobeerd. deze setup vond ik echt te traag, de ballen vielen ook regelmatig in het net.Wat is nu een guldenmiddenweg tussen "all + mendo energy max" en
"all + baracuda 1.8/2.0"? Een 2de setup lijkt me namelijk wel leuk. ik vind het trouwens leuk om met veel topspin te spelen.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 16 Jan 2014, 10:21

Klassieke rubbers zijn op frames als yasaka sweden sneller. Ze reageren qua elasticiteit wat trager ahw omdat er minder spanning in zit. Daardoor zijn ze met topspin erg traag op frames die wat meer star gebouwd zijn.
All frames als yasaka sweden, stiga allround (evolution) hebben meer flexibiliteit en dat matcht beter met die rubbers om spin met snelheid te combineren. Bij meer star geconstrueerde frames verlies je met alle rubbers meer snelheid naarmate je de spin meer opvoert of wilt opvoeren en andersom meer spin als je meer snelheid wil. Dit wordt nog een graadje erger bij klassieke rubbers en maximum dikte maakt het bij zo,n zachte spons ook niet beter.

De reden dat dikkere en of hardere spons meer snelheid geeft is oa de betere drukverdeling over een groter frame oppervlak en de bal.
Frame en bal en ook de spons toppen dan qua veerkracht minder snel uit. De energie komt ook bij hardere slagen dan beter bij de bal terecht. Bij minder harde impact als vaak bij topspin speelt dit geen rol dus heb je dan weinig aan de extra dikte.
Wat wel gebeurt is dat de balafsprong ook weer vrij hoog wordt op een all+ frame met max spons.
Dan sta je twee meter van tafel te blokken en moet je het batje meer sluiten ivm de hoogte. Hierdoor verlies je de druk van het frame achter de bal. Die komt er meer boven te zitten en dan smoor je de bal in het rubber. Dat werkt dus niet. Zelf dan actiever meer countertopspin spelen met een meer doorgehaalde slag krijg je dan wel meer lengte maar dus niet bij meer passieve slagen.

Wat voor frame je had wet ik niet meer maar als je dus een frame erbij wilt kopen raad ik je een zogenaamd spin-elastisch frame aan en dan niet een rubber met al te hoge balafsprong.. Ken niet alle frames die er zijn gelukkig maar stiga allround evolution is een goed (all+) voorbeeld.
Wil je wat meer offensief dan kun je bij de winkel vragen een wat zwaarder evemplaar te selecteren. Dat is dan off -.
Bij spin-elastische frames maakt een paar gram meer of minder al veel verschil.

Zo,n frame heb ik zelf gehad en meerdere jaren mee gespeeld in Noordelijke divisie met oa nog even tango extreme 2,0 en 1,8 mm op bh.. Dat was toen één van de eerste tensor rubbers.
Het frame is zwaar beschadigt geraakt door een ongelukkig contact met de tafelrand anders speelde ik er nu misschien nog mee.

Van control-elastisch, spin elastisch, tempo-elastisch en power-elastisch is dat frame in niet te lichte uitvoering dan spin-elastisch.
Bijna de controle van een allround frame (all+) bij alle slagen maar met topspin al bijna off- qua snelheid omdat je dan optimaal gebruik kunt maken van die elasticiteit.
Zijn wel meer van dergelijke frames natuurlijk maar dit frame (in gewone uitvoering, geen wrb) ken ik uit ervaring en paar andere in zelfde segment had ik minder goeie ervaring mee.
Osp expert is een meer luxe versie ervan.
Dit soort frames is ook nog goed voor topspin (ialle varianten) met 1,8 mm spons.
Als tensor rubber kan er dan een Aurus op bijv. Maar zou altijd eerst met je oude rubbers erop spelen om meteen een goeie vergelijking tussen de frames te kunnen maken. Zoek je dan later weer eens iets anders qua frame dan kun je die vergelijking goed gebruiken als uitgangspunt en op basis van ervaring met die rubbers ook beter passende rubbers gaan kopen.