Halflang serveren

Hier kun je informatie vinden of vragen dat te maken heeft met coaching, techniek en strategie.
jackjones
Beginner
Beginner

Halflang serveren

Berichtdoor jackjones » 27 Okt 2014, 14:38

Hallo,

Ben een beginnende speler. Ik begrijp het nut van kort serveren en lang serveren. Maar kan iemand mij uitleggen wat het doel is bij halflang serveren ? Ik veronderstel dat de bal dan slechts één keer botst en dan vlak achter de tafel valt. Dan kan er men toch gewoon op topspinnen (zoals bij lange opslagen) ? Wat is het nut ervan ?

Groeten

MDP
Super Member
Super Member

Re: Halflang serveren

Berichtdoor MDP » 29 Okt 2014, 10:08

Een goede halflange serve vind ik goed als afwisseling op een spel met zowel veel korte als lange serves. Zo'n serve flirt met de achterste lijn van de tafel en doet de tegenstander twijfelen. Is de serve nu kort of lang? Kan ik aanvallen of niet? Sla ik niet tegen de tafel?

Vaak zie je de tegenstander dan kijken en uiteindelijk wel aanvallen maar dan is het te laat en botst de bal een 2e keer of raken ze hem niet goed.

Ik denk dat de belangrijkste punten zijn:
-niet constant gebruiken
-de bal zo laag mogelijk houden
-de verwarring bij de tegenstander maakt het effectief

Maar misschien weten meer ervaren spelers het beter uit te leggen ;)
Tibhar Genius 2.0mm
custom all wood
Yasaka Rakza7 2.0mm

Danny1973
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Danny1973 » 30 Okt 2014, 09:04

Ik ben zelf niet echt een servicekanon, maar vanuit eigen ervaring zal ik zelf niet al te vaak middellang serveren. Ik speel nu tweede klasse senioren en merk daar al wat meer dat tegenstanders eerder het initiatief nemen in de aanval. Bij een goede korte service is het uiteraard lastig om te openen en een goede lange service kan prima. De plaatsing, effect en tempo zijn daar uiteraard wel heel belangrijk bij. Te lief op iemand zijn forehand serveren zal uiteraard afgestraft worden. Serveren is mijn inziens ook niet zo heel eenvoudig aan te leren. Vooral heel veel doen, en hoe saai dan ook. Soms gewoon een bak met balletjes pakken, en heel veel serveren.
Donic Waldner Dicon 84 gram FL
FH: Donic acuda blue P2 2.0.
BH: Donic acuda blue p2 1.8mm

Donic Waldner Dicon 86 gram FL
FH: Donic acuda blue p2 max

ELO-Rating 1438

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 30 Okt 2014, 22:35

Ik ben ook zeker geen serve kanon maar mijn fh serveren is wel een stuk beter geworden toen ik iets hoger ging opgooien en meer ging letten op waar de eerste stuit is op mijn kant bij kort serveren.
Dat is nu dichter bij het net dan eerst en om de bal kort te houden moet ik dan iets later raken uit de opgooi en met meer open bat raken.
ik sla de bal dan iets meer met een boogje op richting de eerste stuit.
Hierdoor krijgt effect veel meer invloed op de afsprong van tafel, de baan van de bal en de vaart en dus ook de lengte van de opslag.
Bh deed ik dit vroeger al wat maar met een minder hoge opgooi en fh gebruikte ik diezelfde opgooihoogte en dan was het minder effectief.
De vaak hogere opgooi (dit varieer ik ook wel) geeft met wat open bat opgevangen meer druk op het batje om backspin te kunnen geven of ik gebruik de extra valsnelheid juist voor snelheid en wat topspin door met wat verticaler blad te raken en dan wordt een korte serve al gauw halflang.
Meer backspin geven maakt een korte serve ook langer.
De deceptie is hiermee beter omdat de lengte variatie meer uit de stuit op tafel voortkomt en hoe die varieert. Uiteraard probeer ik de spin altijd te camoufleren en daarmee dus ook de lengte meer.

Omdat ik met spin en hoger opgooien moeilijker de lengte kan bepalen en de bal kort kan houden kan ik beter gewoon tussen kort en halflang proberen te serveren met spin want dan valt de helft of meer al halflang uit en ontstaat niet gauw een te lange serve. .
Een backspin serve verliest dan zoveel vaart dat die over de tafel richting voeten tegenstander valt en een topspin serve blijft lager en valt ook korter naar beneden. Dat maakt een serve die iets langer komt nog lastig genoeg meestal.

Ik geef tegen de betere aanvallers alleen liever een te korte halflange serve dan één die te lang komt. Te lang is dan als ik de bal om mijn oren krijg.
Leren om halflang te serveren zie ik dus ook als onzin. Gewoon spin geven en proberen de bal dan ook nog wat kort te houden. Eenmaal op eredivisie niveau kun je dan altijd nog verder kijken wat de mogelijkheden zijn.

Als ik zonder spin serveer kan ik de lengte wel preciezer bepalen en doe ik dat ook maar tegen een aanvallende speler op tweedeklas niveau moet zo,n serve dan duidelijk korter zijn dan halflang,
Die serve gebruik ik alleen wel graag om afwachtende spelers uit de tent te lokken of tegen noppenspelers en spelers die geen goeie topspin hebben.
De serve dan "te lang" maken maakt een teruggeschoven bal makkelijker aan te vallen voor mij.
De ander moet dan wat anders bedenken en doen. Dat is meer spelen met de risicobereidheid van de tegenstander en diens kunnen dan flirten met de eindlijn. Hoe ver ik hiermee kan gaan hangt namelijk af van de tegenstander. Bij iemand die elke serve dan blijft terugkappen, met noppen of backside wat verdedigers vaak doen, speel de bal zonder spin met weinig vaart en toch de nodige lengte en eventueel zelfs iets hoger (ook weer om te teasen, uit te lokken). Als dat laatste niet kan korter met minder vaart of langer met iets meer vaart.
De lengte beinvloedt ik dan weer via de plek waar de eerste stuit op tafel is en de baan van de bal daar naar toe. Vaart en lengte koppel ik ahw zoveel mogelijk los zodat ik ze meer onfhankelijk van elkaar kan varieren. Eerder doe ik dat alleen wel met bh.

allrounder
Super Member
Super Member

Berichtdoor allrounder » 02 Nov 2014, 21:10

In feite is elk aspect van het spel onderdeel van de tactiek.
Dat is een halflange service dus ook.
Afhankelijk van het spel van de tegenstander en je eigen kwaliteiten kan het mogelijk zijn om je tegenstander te laten topspinnen op je eigen service. Vooral als die eerste spin niet heel hard doorkomt kun je met goed blok- en tikspel de tegenstander meteen wegzetten op zijn eigen topspin.
Uiteraard werkt dit alleen als die dan niet een geweldige spin op die service heeft, maar nogmaals, het hangt af van het spel van de tegenstander.
Tegen defensieve spelers die geen enkel probleem met service ontvangst hebben kan het ook verstandig zijn om zelf minder risico op de eigen opslag te nemen door halflang te gaan serveren.
Kansen op een foutservice in het net bij korte services of over de tafel bij lange services sluit je zo uit.
Gewo Carbon Hybrid Off- AN
FH: Xiom Vega Elite 2.0
BH: Xiom Vega Elite 2.0

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 05 Nov 2014, 11:54

Is taktiek niet meer onderdeel van het spel dan dat elk aspect onderdeel is van (een) tactiek ?
Ik heb tenminste zelden een plan wat verder reikt dan een serve en hoe een bal daarna kan terugkomen. Vaak loopt het met de return dan al anders dan de bedoeling was en wordt het improviseren.
Hooguit neem ik me nog één ding of een paar voor (voor een rallye of game) als meer parallel met bh spelen naar bh tegenstander of meer op het wisselpunt spelen maar moet ook niet te veel van dat soort gedachten hebben. Grootste deel van het tactisch spel is volgens mij ook intuitie via ervaring opgebouwd en komt geen gedachtte bij kijken.

Vreemd vind ik iig dat een trainer spelers een half lange serve aanleert zonder dat de intentie van die serve duidelijk is of duidelijk gemaakt wordt. Serveren zonder intentie wordt dan ook aangeleerd.

Johan95s
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor Johan95s » 11 Feb 2016, 09:15

Zal me proberen er ook mee te bemoeien maar dan juist vanuit mijn oogpunt....

Ik ben zelf een speler die niet heel aanvallend is maar ook geen verdediger, ik omschrijf mijn speelstijl eigenlijk als foutjes van tegenstander afstraffen... En daarnaast ben ik best wel een rally speler.

Service is veruit mijn sterkste punt, waarom ik zou het zelf niet weten...

Ik doe standaard een service met de backhand
Ik serveer ALTIJD halflang of lang, 2x laten stuiteren op de tafel lukt mij eigenlijk niet.
Dit maakt me ook totaal niet uit, ik varieer namelijk op andere manier met mijn service. Heb mezelf aangeleerd backspin, topspin en zij-spin ofwel een mix hiervan te kunnen toepassen in deze service en dat eigenlijk vanuit 1 beweging.

Zelf speel ik promotiehoofdklasse in de afdeling gelre, nee ik ben geen topper maar ook tegen divisie spelers is mijn service nog mijn wapen...

Ik win het meeste op het slim variëren met mijn service. Ik heb een paar dingen waar ik altijd goed over nadenk:
- De baan van de bal, ik probeer deze zo te raken dat de bal een gelijkwaardige baan aflegt onafhankelijk van het effect.
- De snelheid van de bal, een scherpe steekbal is ook moeilijker te openen dan een slap halflang backspin balletje
- De plaatsing over de tafel, als je als tegenstander moet zoeken waar de bal komt wordt het effect bekijken vaak vergeten.
- Reactie van tegenstander, als die fout ontvangt en tegen zichzelf roept schuiven reken maar dat er topspin service achteraan gaat...
- De lengte van de service, als je een halflange topspin service tot tafelhoogte laat komen om te spinnen krijgt de gemiddelde speler hem er niet meer op...
- De hoeveelheid effect, geloof me ook een dooie "trekbal" pakt veel punten... of doe eens een "schepschuif" waar WEL backspin in zit... (Kleine aftakking, de gemiddelde jeugd laat de bal eigenlijk alleen op hun batje vallen, dat is geen backspin te noemen)

Nu ik zelf met de bovenstaande punten rekening houd, ben ik dus van mening dat je met halflang en lang serveren zeer ver kunt komen.

Terugkomend op de gestelde vraag, ik serveer juist graag halflang en wil de tegenstander juist laten aanvallen, waarom?!
- Aanvallend worden meer fouten gemaakt dan bij het terugleggen (ofwel terug prutsen wat vaak gebeurd).
- Wanneer je lang serveert zoekt de tegenstander eigenlijk de aanval indien die wel terug legt is het meestal een makkelijke bal...
- Mijn voordeel omdat ik backhand serveer is dat ik meteen in goede positie aan tafel sta en dan kan je blokkend meteen dirigeren (indien je dit kan dan...).

Ik hoop dat jullie wat aan mijn verhaaltje hebben gehad?! :)

benxx
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor benxx » 11 Feb 2016, 13:49

Ik serveer ook vaak met de backhand. Een erg lastige service voor de tegenstander is vanuit het midden de bal zeer kort te serveren naar de zijkant toe zodat hij bij de eventuele 2e stuit al naast de tafel valt. Zeer effectief om er af en toe tussendoor te gooien. Verder varieer ik vaak met mijn rode of zwarte rubber, wat gezien mijn lange noppen uiteraard een wereld van verschil geeft.
Meppers 1 (Heeze)
2e klasse zuid-west

Weapon of choice:

Mank Limba MB Special :)
FH Spinlord Waran 2,0mm
BH Spinlord Stachelfeuer OX

Testvehikel:

MDP Teak
BH Spinlord Agenda OX
FH Spinlord Degu 1,5mm

ELO per 1 aug: 1408

ErwinVL
Beginner
Beginner

Berichtdoor ErwinVL » 13 Jun 2016, 14:43

Hlf lang serveren is voor mij de tweede bots steeds tegen of net achter de achterlijn plaats te laten vinden. Aangezien er in tafeltennis in een fractie van een seconde moet beslist worden is het een effectieve manier om de bovenhand in een rally te nemen. Kort serveren (waar de bal 2 of meerdere keren zou stuiteren) doe ik niet meer omdat toch al veel spelers op niveau deze kunnen wegflicken. Half lang serveren is zoals reeds vermeld in het topic ook een goed alternatief om servicefouten te vermijden en je kan de bal lager houden.
opzet1:
persson powercarbon v1
hurricane 3 rood
hurricane 3 provincial zwart

opzet2:
galaxy T-11
haifu whale II national(factorytuned) red
Sanwei T88-I

Chinese rubber adept

Danny1973
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Danny1973 » 13 Jun 2016, 16:13

Wat bedoel jij met halflang serveren is de tweede botstegen of net achter de achterlijn plaats te laten vinden? Bedoel je dan juist achterop de tafel? Ik begrijp wel dat kort serveren problemen kan geven, hoewel ik daar in mijn eigen speelklasse nog wel mee wegkom. Ik kan me voorstellen dat dit op hoger nivo eerder aangepakt zal worden door een offensief ingestelde tegenstander.
Donic Waldner Dicon 84 gram FL
FH: Donic acuda blue P2 2.0.

Donic Waldner Dicon 86 gram FL
FH: Donic acuda blue p2 max

ELO-Rating 1438

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 14 Jun 2016, 16:02

Erwin bedoeld hetzelfde denk ik als wat ik een keer probeerde uit te leggen.. "De langst mogelijke serve waarbij de retourneerder de tafel nog voldoende in de weg zit".. Daar mik ik meer op tenminste.

De betekenis van een half lange serve is voor mij meer mentaal-taktisch dan alleen taktisch. Spelen met de tegenstander en wat onvoorspelbaarheid in technische uitvoering (als gegeven) ook inbouwen in het tactisch spel. Tegenstanders komen dan wat met de tafel en tijd in de knoop te zitten op verschillende manieren voor verschillende slagen, De slagkeus wordt wat onzekerder en minder tijd per slag daardoor. Soms zit de tafel het batje in de weg soms de bal of beide wat.
Als elke bal precies de zelfde lengte zou hebben zou de onvoorspelbaarheid wag zijn en bij te weinig precisie het in de knoop zitten met tijd en de tafel
Bij teveel precisie zou er op 52 % lang en 52 % kort getraind moeten worden. .Zover ben ik in in ieder geval nog niet.
Zo werkt dat natuurlijk niet. Je anticipeert bij volgende serves op vorige rallyes en wat de tegenstander deed. "Half lang" moet dan wat korter of langer bijgesteld soms.

Het idee van de eindlijn als mikpunt is wat mij betreft meer een hulpmiddeltje bij training met balemmer als er geen tegenspeler is dan dat het echt voor tafeltennis met twee spelers een rol speelt. Dan stuit de bal niet drie keer op tafel.