Greep

Hier kun je informatie vinden of vragen dat te maken heeft met coaching, techniek en strategie.
Xinu
Beginner
Beginner

Greep

Berichtdoor Xinu » 08 Mei 2015, 09:05

Hallo,

Na een aantal jaar niet meer te tafeltennissen heb ik besloten om er opnieuw mee te starten. Maar nu besef ik dat ik niet de juiste greep heb. In de backhand heb ik volgens mij wel de juiste greep (shakehand). Maar in de forehand verander ik (dit gaat wel min of meer automatisch) mijn greep zodat mijn duim eigenlijk in het verlengde van het handvatje ligt.
Als ik het frame vasthoud zoals het hoort (de duim symmetrisch met de wijsvinger), dan heb ik het gevoel dat deze greep niet natuurlijk voor mij is.

Wat denken jullie, even doorbijten en de 'juiste' greep aanleren, of gewoon mijn greep gebruiken die ik gewoon ben (waar ik overigens geen problemen mee heb, het viel mij gewoon op dat ik mijn greep wisselde tussen bh en fh)

groetjes

van_doorn
Moderator
Moderator

Re: Greep

Berichtdoor van_doorn » 08 Mei 2015, 13:06

Hi Xinu,

Eigenlijk wordt er altijd aangeraden om de "juiste greep" aan te leren. Er wordt vaak gekozen voor een en dezelfde greep voor zowel backhand als forehand, zodat je geen tijd verliest tussen het schakelen van BH en FH slagen en dat je batje eigenlijk altijd goed vast hebt.

In mijn mening heb je er op de lange termijn meer voordeel aan om een en dezelfde greep te hebben, maar het aller belangrijkste is dat je je er zelf comfortabel bij voelt. Er zijn zat spelers die van greep wisselen en op hoog niveau spelen.

Hoop dat je hier iets aan hebt. :)
Butterfly Viscaria
Butterfly Tenergy 05
Xiom Vega Japan
Rating: 1608

If you can believe it, the mind can achieve it.

Xinu
Beginner
Beginner

Berichtdoor Xinu » 08 Mei 2015, 16:05

Oké, ik ga eens proberen te wennen aan de 'juiste' greep. Waarschijnlijk zal ik er uiteindelijk ook gewoon aan worden hé :p

Bedankt voor de reactie!

Danny1973
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Danny1973 » 08 Mei 2015, 18:00

Hoi Xinu, het frame een beetje overpakken is niet helemaal vreemd. Zelf draai ik het frame iets als ik van fh naar bh ga. Ik merk dit zelf bijna niet, en is een kleine beweging. Met serveren zie je het ook vaak dat spelers het frame aangepast vast houden om meer effect te kunnen geven. Zolang het geen negatieve belasting qua tijd is moet het kunnen. Uiteindelijk heeft van Doorn wel gelijk dat een goede techniek aanleren heel belangrijk is. Wij kregen een paar jaar geleden een nieuwe trainer die liet ons rustig 45 minuten fh fh spelen. Niemand vond het echt geweldig omdat we dat niet gewend waren. Hij vond de basistechniek van veel spelers zodanig slecht dat hij eerst wilde dat de basisplagen goed beheerst werden. Wat is waarheid, en wat wil jezelf uiteindelijk. Ik zou als het nog lukt niet teveel overpakken.
Donic Waldner Dicon 84 gram FL
FH: Donic acuda blue P2 2.0.
BH: Donic acuda blue p2 1.8mm

Donic Waldner Dicon 86 gram FL
FH: Donic acuda blue p2 max

ELO-Rating 1438

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 09 Mei 2015, 14:37

Danny,

Zo lang fh-fh of bh - bh laten spelen geeft juist het risico dat vooral beginnende spelers hun grip - vaak geleidelijk gedurende de oefening - gaan aanpassen voor de oefening. Dat gebeurt vaak omdat elke bal weer op dezelfde plek verwacht wordt of verwacht mag worden. De eenzijdige oefening kan dan met beter resultaat gespeeld worden maar het omgaan met een batje wordt ondertussen lui en passief voor wbt het snel (kunnen) wisselen gedurende zo,n lange eenzijdige oefening.

Vaak kunnen spelers dan na een paar rallyes ook niet meer fatsoenlijk op een "verkeerd" geplaatste bal anticiperen. Soms gaat dat (vooral bij kinderen) gepaard met geklaag naar de trainingspartner terwijl die de bal wel gewoon op tafel speelde. Daarmee verliest het trainen elke relatie met wedstrijdspel waarbij zo,n verrassende plaatsing juist heel goed is en er ook niet geklaagd kan worden. Gewoon hebben die bal en als je zo,n oefening met die attitude doet kan het ook geen kwaad maar veel spelers hebben die attitude (nog) niet en staan dan voor niks te trainen als je het mij vraagt.

Xinu,
Van een tijdje spelen met een andere grip of andere benadering mbt gripwiselingen ga je iig niet je oude techniek verleren of verstoren. Niet sneller tenminste dan bij helemaal niet spelen en je was het spelen kennelijk nog niet verleerd .... Gewoon wat experimenteren zo nu en dan en dan ook even wat volhouden kan zeker geen kwaad. De rest van de techniek moet je namelijk weer even erbij vinden als je één detail verandert. Dan heb je twee technieken geleerd, ben je technisch flexibeler en voor je het weet beweegt je duim soms wat tussen de slagen door. Zolang dat met anticipatie geen problemen geeft is het geen enkel probleem om dat voor een bepaalde slag - op intuitie - te doen. Serveren doen de meeste spelers immers ook met een andere grip. Die intuitie ontwikkel je vanzelf als je met beide grip technieken eenmaal kunt spelen en de voor en nadelen per slag kent voor jezelf. Dat kan per persoon namelijk behoorlijk verschillen met lengte, flexibiliteit van de pols, voetenwerk etc.

Danny1973
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Danny1973 » 23 Jan 2016, 22:31

Ik speel de laatste tijd met een dhs power pg7 en heb momenteel minder last van het hierboven omschreven overpakken. Mijn zeer comfortable osp virtuoso frames liggen lekker in de hand, maar ook ik heb daarbij bij iedere overgang van fh naar bh een kleine aanpassing qua greep. De holronde greep van de pg7 is een stuk slanker, waardoor ik op een of andere manier niet meer over hoef te pakken. Waarom dat is weet ik niet. Zal waarschijnlijk toch ook het gevoel zijn wat een bepaald model handvat bij je eiegen hand doet. Toch heb ik het bij de Virtuoso ook niet als een probleem ervaren. Misschien dat dit bij toppers die hoger en sneller spelen net een klein verschil kan betekennen. Ik denk niet dat het voor mijn spelletje bepalend is.
Donic Waldner Dicon 84 gram FL
FH: Donic acuda blue P2 2.0.

Donic Waldner Dicon 86 gram FL
FH: Donic acuda blue p2 max

ELO-Rating 1438

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 29 Jan 2016, 12:57

Hoi,

Ik heb met eigenbouw frames wel gehad dat een grip wat dun voelde in het middenstuk en dan dikker aanvoelde als ik elders de grip ook wat dunner maakte
Door het dunne middenstuk bij de dhs krijgt het batje daar meer speelruimte in je hand omdat er minder druk ontstaat. Op andere punten zoals de vleugelranden ontstaat dan vaak meer druk.

Als je de batjes tegen elkaar legt zie je dat de vleugels ook wat anders lopen qua ronding denk ik en verder van het blad pas verdwijnen onder de griphelften, Dat ontstaat bij hogere gripaanzet maar ook al als de griphelften smaller zijn en bladvorm gelijk. Bij dhs frames en ook andere chinese frames geeft dit vaak meer grip om en op de vleugelranden. Van daarui kun je de bladstand ook heel goed manipuleren en als het middenstuk dun is gaat dat nog beter. Ompakken is dan minder nodig omdat je ook zonder je grip al genoeg aan kunt passen en daarmee de bladstand kunt sturen en varieren..

Met dit soort batgripjes kun je ook heel makkelijk je eigen grip wat in lengterichting van het handvat (incl vleugels als deel handvat) verleggen met meer klemkracht om het achterste deel zodat het batje meer topzwaar wordt tov je hand..
ook dit vraagt alleen variatie van de klemkracht waarbij je de vleugels op goeie moment ook even wat losser omklemt. Zonder dat je hand echt verschuift dus. Het speelt dan alsof je een langer batje hebt zodat je goed kunt uithalen en het batje nog echt een zwiep maakt tov je hand. Het achterstedeel is dan ahw een scharnierpunt tussen je hand en het batje,

Bij oa servereturn speel je meer uit duim en wijsvinger en via de grip om de vleugels. Dan heb je een verkort batje waarbij het scharnierpunt bij de vleugels zit en je behendig met het, ook lichter aanvoelende, batje kunt spelen als een penhouder speler.

Heel veel gripaanpassing mogelijk dus maar zonder ompakken.
Dit heeft vooral voordeel met chinese rubbers. Door die mogelijkheid om het achterste deel versterkt als scharnierpunt te gebruiken kan er meer uit de chinese rubbers gehaald worden omdat ze meer power hebben voor hard doorversnellen en rotatie veranderen en minder snelheid en spingevoeligheid dan de japanse rubbers.
Spelers die met max dikte japanse rubbers spelen hebben daarom vaak liever een dikker middenstuk en passen de effectieve batlengte weinig aan omdat dit dan meer nadeel heeft met controle en minder voordeel ivm benutten van zeg maar de power.potentie van de rubbers. Hoe de voor en nadelen tov elkaar wegen bepaald dus wat het beste is en dat kan per speler verschillen en ook algemeen per frame, speltype, rubbers, sponsdikte en handmaten tov gripmaten hebben uiteraard ook invloed. ....Verschillende gripstijlen zeg maar. Jij hebt toevallig een hand waardoor dit frame als custom gemaakt op maat aanvoelt en je deze stijlvoordelen optimaal kunt benutten en van de nadelen (kontrole verlies doordat het middendeel té dun is)geen of weinig last van hebt.
Met een rechte grip net zo. Als een rechte grip ook maar iets te dun is of te dik voelt een batje meteen niet goed aan. Dan zijn de gripstijl voordelen niet goed te benutten en worden de nadelen juist versterkt. Veel spelers spelen dan ook liever niet met een rechte grip door ervaringen met gripjes die of te dun of te dik waren. Speler met kleine handen voelt het vaak te dik aan en onhandig en bij spelers met grotere handen voelt het of het batje elk moment uit de hand kan glippen. Dat komt omdat fabrikanten zich richten op de gemiddelde speler.
Een in het middendeel wat dikkere konkave grip (dan de dhs) met een gemiddelde dikte voelt automatisch voor veel meer spelers goed aan. Speler met grote handen kunnen er meer "chinese style" mee spelen zoals jij met de dhs en spelers met kleine handen meer als met een rechte grip waarbij het middendeel dan niet de dik is.
In praktijk spelen de meeste spelers ook meer een hybride stijl dan de uitersten die ik beschreef. Op topniveau zie je de uitersten wel wat meer uitkomen omdat dit internationaal is met chinese spelers en europese.
Sommige voordelen en nadelen zie ik misschien ook over het hoofd maar ik heb zelf ook liefst een grip die past bij mijn fh rubber. Chinees rubber dus ook een grip als bij de Hurricane Hao of yinhe k2 voor de nodige power en spin.
Dan pas ik mijn techniek en manier van spelen ook automatisch al aan het chinese rubber aan. Dat wijst zich deels dan vanzelf. Meeste Japanse en duitse rubbers met een lichtere en snellere katapultwerking prefereer ik een rechte grip op maat vanwege de betere controle en de rest moet dan niet dikker ivm de bewegingsvrijheid van het batje die voldoende moet blijven, Met sommige moderne tensors en hardere spons als Omega V tour past ook goed een hybride handvat of konkav en daamee speel ik in praktijk dan ook meestal.
De grip moet dus goeie maat hebben en passen bij de spelstijl maar andersom werkt het ook zo dat een passende grip bij het rubber en qua maat bij de speler ook vanzelf oproept dat je er passend mee gaat spelen.
Als jij kleine handen hebt kan het zijn dat de dhs voor jou ook wat meer hybride uitvalt qua spelstijl. Het middendeel is dan in verhouding tot je handmaten wat dikker,
Dat kan gezien ook je rubbers betekenen dat het achterste deel nog wat aan de dikke/brede kant is voor jou (voor elke stijl incl echt chinese stijl) en dat de grip daar nog wel wat smaller kan. Dan gaat het nog wat meer richting een recht handvat waarbij het middendeel ook minder dun kan gaan aanvoelen omdat dit in verhouding tot het achterdeel dikker wordt. Dit zou de controle dan ten goed kunnen komen.
Het risico bestaat alleen dat het batje tov je hand de neiging krijgt omhoog te schuiven door de aps toelopende vleugels en een achtereind wat dit minder tegengaat.
Wat je dan eventueel (customize theorie of echt praktijk) kunt doen is de laatste cm van het handvat of minder, wat alleen maar uitsteekt als je het batje korter wilt vasthouden bij blad en vleugelranden, wat "rechten".
Bij dit Tinhar IV - l zit dit al wat in het model. [url]http://image.noelshack.com/fichiers/201 ... 27-4-l.jpg[/url]
Tot op plm een cm van het eind loopt het handvat sterker konkav en laatste deel heeft een rechter verloop.
Dit kan ook heel netjes gedaan worden. Zijkanten kun je hiervoor eerst wat groffer bijschuren. Gewoon rechtstandig tegen het blad bij de bladranden tot de vorm en breedte naar wens is. Dan met een vlijmscherp mesje (nieuw blad van een stanleymes bijvoorbeeld zonder het handvat) als schraapstaaltje /handfreesje de rondingen maken door wat finelinehout af te schrapen zoals een freesje dat machinaal doet. Randen ook nog even zo afwerken om de schuursporen en stof weg te werken.
Fineline hout heeft buiten de epoxy of andere lijm waarmee de laagjes verlijmd zijn nooit een verdere afwerking en zo,n mesje maakt dat het oppervlak niet meer te onderscheidden is van de rest van het handvat wat (ook) met een frees is vormgegeven.
Mislukt het dan koop je maar een nieuwe want zoveel kosten die frames toch niet :) . Het vormgeven gaat trouwens ook heel precies. Daarvoor kun je eventueel eerst ook wat oefenen met de "techniek". Het is ook niet de bedoeling om heel hard te drukken maar gewoon vaak lichtjes bijschrapen. Zelfs plastic lenzen die wat uit het handvat staken bij een yinhe frame heb ik zo wel bijgewerkt en dan bleef de tekst net zo helder te lezen. Bij finelinehout laat het ook geen enkel zichtbaar spoor achter zoals schuren wel doet.
Zoiets doe je het best beetje bij beetje met tussen elk beetje dan een speelsessie. Dan merk je vanzelf wat het bij het spelen doet en hoever je kunt gaan. Best mogelijk dat het ook helemaal niet zinvol is maar het zou kunnen.