Loop, topspin of loopdrive ?

Hier kun je informatie vinden of vragen dat te maken heeft met coaching, techniek en strategie.
mank
Platinum Member
Platinum Member

Loop, topspin of loopdrive ?

Berichtdoor mank » 02 Mei 2017, 13:36

Ik stuitte op deze thread waar een filmpje laat zien hoe iemand "anders loopt" dan eerst na de nodige aanwijzingen door een trainer :
http://mytabletennis.net/forum/forum_po ... N=1#977670

Hij doet het prima maar wij noemden dit vroeger geen topspin of loop maar loopdrive.
Een slag die het midden houdt tussen contra en loop (of topspinslag). Je "drijft" de bal dan meer naar voren en geeft net genoeg spin om ervoor te zorgen dat het net passeert en ook nog op tafel landt maar snelheid (en controle) is meer het taktische element dan het effect als bij een loop.

Deze speler zou de bal bij dit raakpunt veel harder kunnen spelen zonder dat daarvoor meer spin nodig zou zijn, Dat maakt het voor mij geen topspin of loop maar een loop-drive.

Is het ook in Nederland tegenwoordig gangbaar dat dit tegenwoordig topspin of loop ipv loopdrive genoemd wordt ?
Drive was bij loopdrive het contra element en loop het spin element.
Zo,n slag zit dan in een grijsgebied tussen contra en loop of topspin in en
deze video laat voor mij dus een loopdrive zien en niet (wit of zwart ) een loop of contraslag. Topspin zit er natuurlijk wel in de bal maar dat is bij contra spelen ook vaak zo. Een topspin kan in plaats van een versnellend drive element ook vertragend zijn.
Ik heb bijvoorbeeld ook iets tegen het spelen met rubbers die een hoge throw hebben omdat ik dan een sterker drive element in mijn topspins (meer omhoog of meer naar voren bij meer bovenaan de bal raken) niet kan voorkomen voor een trage topspin met weinig snelheid en zo veel mogelijk effect. Bij heel trage frames kan een hoge balafsprong met dunnere spons wel helpen genoeg lengte in de slagen te krijgen en op heel offensieve frames voor de hoogte bij topspin op backspin. Darom gaat mijn vorkeur misschien ook uit naar medium offensieve frames waar ik een vlakker spelende toplaag op kan gebruiken zonder bij topspin lengte te kort te komen dankzij het (offensievere) frame en bij topspin op backspin zonder hoogte te kort te komen ook dank zij het (minder offensieve) frame.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Re: Loop, topspin of loopdrive ?

Berichtdoor mank » 04 Mei 2017, 15:36

Bijvoorbeeld een trage topspin opening met een tweede trage topspin beantwoorden.
Dat is dan geen openings topspin of opening en ook geen loopdrive maar een counterloop of countertopspin of gewoon topspin.
De slagen op deze video zijn wat mij betreft daarom geen loops of topspins maar Loopdrives ; half contra half loop. Loop en loopen gebruikten we als woorden ook onder elkaar als spelers vaak net als de trainers dat ook deden,
Waarom ik benieuwd ben of dit een loop noemen (of topspin) gangbaar is tegenwoordig als trainingsjargon is omdat als dit al loop heet hoe moet dan zo,n slag die ik loop of topspin noem nu heten ? Bestaat zo,n echte topspin slag dan nog wel in het trainersjargon ?

Toch niet als ouderwetse topspin tov loopdrives als moderne topspin omdat zo,n trage tweede topspin nog vaak genoeg voorkomt, Ook op topniveau. Heet het nu "trage countertopspin", "controlerende topspin" ?

De aanduiding loop komt ook van de sterkere kromming van de baan van de bal door de zwaartekracht en/of spinhoeveelheid die ontstaat bij een lagere snelheids-spin verhouding,
Nog lager met niet perse heel veel spin kan het een spinlob worden waarbij dan de luchtweerstsnd een grote rol speelt om de snelheid te remmen voor ook een lagere snelheids spin verhouding over het hele trajekt.
Zo zijn er wel meer specifieke varianten in het grijze gebied en loopdrive is daar als spelversnellende variant één van. Modern is misschien wel dat deze variant meer nadruk kreeg door het snellijmen maar een moderne slag is het zeker niet.
Ik speelde vroeger als veel anderen ook deden als fh topspinspeler jaren met korte noppen op bh.
Al te ver naar achteren om topspin te spelen met fh kan dan niet. In praktijk speelde ik dus vaak loopdrives. Met een Tibhar H-3-9 waren die ook voor huidige maatstaven niet echt traag te noemen en ik moest dus ook vaak de nodige spin erbij zetten om de bal op tafel te brengen. Doordat het een vrij zacht frame was en ook niet bokstijf kon dat ook. Met de huidige rubbers zou het me veel te snel en te zwaar zijn maar met klassieke rubbers als sriver en wat dikkere spons was dat voor die tijd een prima combinatie die nog redelijk allround was behalve voor het echte verdedigingswerk met kapslagen.
Op mijn niveau zijn ook topspinvarianten die op hoger niveau taktisch misschien minder zijn taktisch vaak wel effectief. Topspelers kunnen die natuurlijk ook spelen en beter dan mij maar ze doen het niet uit taktische overwegingen. Zulke slagen worden denk ik ook vaak als ouderwets beschouwd. Taktisch gezien klopt dat maar meer ook niet.
Ik speel ze - ook uit taktische overwegingen - dus wel omdat ik anders mijn normale niveau niet haal,
Het zou maf zijn dat dan niet te doen omdat het op veel hoger niveau taktisch minder goed is.
De enkele keren dat ik tegen een eerste of eredivisie speler een partijtje speelde paste ik mijn tactiek al vrij snel aan die speler aan en niet aan het niveau wat door mijn deelname aan de partij niet bijster veel hoger lag..
Wel zou ik tegen de meeste spelers die op dat niveau mee kunnen dezelfde taktische aanpassingen aanhouden.