Een slechte backhand

Hier kun je informatie vinden of vragen dat te maken heeft met coaching, techniek en strategie.
Gerbie
Beginner
Beginner

Een slechte backhand

Berichtdoor Gerbie » 12 Okt 2011, 09:19

Hoi Forum!

Ik ben een recreatieve speler die toch zijn spel wat vaster wil gaan maken. Echter blijkt de bottleneck voor mijn %% de backhand te zien.

Ik speel 4e klasse (50%) en heb een forehand waarmee ik ongelooflijk veel punten mee weet te maken. Echter is dat vaak de eerste game van mijn eerste pot. Daarna gaan tegenstanders zich aanpassen en voornamelijk zitten prikken op mijn backhand, wat mijn hele spel buitenspel zet... Met name wanneer ik ontvang, service kort op de backhand, en ik kom in een schuifrally.

Wat is jullie advies? Leren openen met de backhand en dus meer druk brengen? Accepteren dat de backhand niets is en er vaster in worden (op save spelen en geen fouten maken), wachten op een bal waar ik kan omlopen?

Sun Tzu
Platinum Member
Platinum Member

Re: Een slechte backhand

Berichtdoor Sun Tzu » 12 Okt 2011, 09:29

Het is voornamelijk het bang zijn dat een probleem is, zorg dat je lichaam goed achter de bal is bij een backhand slag en durf de slag te maken. Begin hier anders mee op trainingen (als hij hier tenminste ook nog niet loopt) en loopt hij op de trainingen wel is het echt een kwestie van de knop omzetten. Ik zelf doe dit eigenlijk ook pas sinds dit seizoen, nu heb ik zelfs avonden waarop de tegenstander juist op mijn forehand speelt omdat mijn backhand zo goed loopt ;)
Timo Boll ZLF
Tenergy 05
Tenergy 64

Invincibility lies in the defence; the possibility of victory in the attack.

Whazzup
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Whazzup » 12 Okt 2011, 20:22

Noppen? ;)
Gestopt momenteel
HTTC in Houten
HTTC 1 (eerste klasse)
Frame: 729 Dynasty Hinoki holrond 90 gram
Forehand: Donic Bluefire M3 1,8 mm zwart
Backhand: Super Defense 40 1,3 mm rood
Back to the beginning!

van_doorn
Moderator
Moderator

Berichtdoor van_doorn » 13 Okt 2011, 12:14

Ik sluit mij helemaal aan bij Thomassen. Het is vooral veel trainen en durven. Begin inderdaad gewoon de ballen te openen met de training. Dit zal in het begin waarschijnlijk vaak fout gaan, maar blijf het doen! Uiteindelijk zul je zien dat het steeds vaker goed gaat en uiteindelijk maakt het niet meer uit of de bal nou op de forehand of backhand komt om te openen. Kwestie van durven en oefenen!
Butterfly Viscaria
Butterfly Tenergy 05
Xiom Vega Japan
Rating: 1608

If you can believe it, the mind can achieve it.

Gerbie
Beginner
Beginner

Berichtdoor Gerbie » 14 Okt 2011, 10:12

Vandaag geen competitie dus ik zal het eens gaan proberen 8-)

van_doorn
Moderator
Moderator

Berichtdoor van_doorn » 14 Okt 2011, 11:31

Heel mooi! In het begin is het lastig, maar hou het gewoon vol en probeer het gewoon te doen, ook in de wedstrijden. Het maakt niet uit of je de partij dan wint of verliest, het gaat om de lange termijn visie :)
Butterfly Viscaria
Butterfly Tenergy 05
Xiom Vega Japan

Timo B.
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor Timo B. » 16 Okt 2011, 17:52

Beste Gerbie,

Ik heb zelf een hele tijd hetzelfde probleem gehad. Kon met mijn backhand alleen schuiven en kappen, verder niets. Bijna alle punten maakte ik met mijn forehand, vooral door middel van hele harde vlakke spinballen. Maar tegenstanders hebben dat snel door, dus dan krijg je de 2e game opeens vrijwel alles op je backhand en dan heb je een serieus probleem. Tegenwoordig kan ik met mijn backhand prima schuiven, goed mee kappen, maar ook mee spinnen en hard aftikken. Kwestie van trainen, trainen en nog eens trainen. Momenteel speel ik ook weer in de 4e klasse (vorig seizoen 3e) en hopelijk komend seizoen ook weer in de 3e (we staan na 5 wedstrijden bovenaan). Heb nu ook 2x ingevallen in de 3e klasse en er 2 gewonnen van de 6. De andere 4 partijen verloor ik er 3 van met 11-8 of 11-9 in de vijfde en ik verloor er 1 met 11-9, 12-10 en 11-9. Kortom, veel blijven trainen, vertrouwen in je eigen spel kweken en zeker niet gaan klooien met bijvoorbeeld anti of noppen! Ik heb hier zelf ook al eens eerder aan gedacht, maar ik ben echt blij dat ik toch gekozen heb om met normaal rubber door te gaan. Succes !!
Butterfly Tiago Apolonia ZLC
FH: Butterfly Rozena 2.1
BH: Butterfly Rozena 2.1

Docos Leiden | 4e klasse West

epacta
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor epacta » 16 Okt 2011, 18:34

Ik heb precies hetzelfde probleem. Goede forehand en ook slechte backhand. Ik hoop dat ik met mijn nieuwe rubbers wat meer gevoel krijg :) . Tis echt irritant als iedereen alles op je backhand slaat en je alleen trage ballen terug kan slaan.

Tijdens het trainen serveer ik nu zowiezo alles met de backhand. Op die manier hoop ik dat het wat beter wordt.

Bathoes
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor Bathoes » 30 Nov 2011, 13:07

Waar het om gaat is dat de meeste mensen een mindere backhand hebben.
Maar als je dan kijkt naar hun batje dan hebben ze op de forehand hetzelfde materiaal zitten als de backhand.

Je hoeft inderdaad niet gelijk over te stappen naar noppen of anti maar je kunt wel voor de backhand een rubber nemen dat meer controle geeft en minder snel is dan je forehand.
Controle over je slagen .... daar draait het tenslotte om.
Blade 1:
Forehand: Butterfly Tackiness II
Backhand: Yinhe Neptunus (LN)
Blade: Dr.Neubauer Barricade

Blade 2:
Forehand: Butterfly Tackiness II
Backhand: Dr.Neubauer Desperado (LN)
Blade: Dr.Neubauer Kung Fu

Timo B.
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor Timo B. » 30 Nov 2011, 21:09

Volgens mij zijn er op dit forum maar heel weinig mensen die met hetzelfde materiaal op hun FH als op hun BH spelen. Ik heb ondertussen al zoveel geprobeerd met mijn BH, maar het wil maar niet lukken. Mis controle, krijg er bijna geen spin in, vlak tikken gaat er continu overheen of ze gaan diep onderin het net, verlies ook de nodige punten met service ontvangst. Daarom nu maar eens proberen hoe dat is met noppen. Echt een soort van laatste redmiddel. Als dat ook niet lukt, dan weet ik het ook niet meer. En geloof me, ik heb echt van alles geprobeerd op mijn BH. Van hele dikke tot hele dunne rubbers, allerlei soorten, maar het wil gewoon niet!
Butterfly Tiago Apolonia ZLC
FH: Butterfly Rozena 2.1
BH: Butterfly Rozena 2.1

Docos Leiden | 4e klasse West

van_doorn
Moderator
Moderator

Berichtdoor van_doorn » 30 Nov 2011, 21:25

En als je eens "back to basics" gaat? Ik heb een tijd terug mijn snelle set-up ingeruild voor Primorac off- en 2 srivers in 2.1 en 1.9. In het begin vrij langzaam, maar dat dwingt je om een goede techniek aan te nemen. Ik merk dat ik meer controle heb, mijn slagen beter maak en techniek weer beter is geworden. Uit eindelijk kun je dan zelf naar een sneller frame, snelle rubbers, maar een goede basis is gewoon heel erg belangrijk.
Butterfly Viscaria
Butterfly Tenergy 05
Xiom Vega Japan