openen

Hier kun je informatie vinden of vragen dat te maken heeft met coaching, techniek en strategie.
epacta
Advanced Member
Advanced Member

openen

Berichtdoor epacta » 04 Okt 2012, 23:15

Regelmatig kom ik in een langdurig kapgevecht terecht waarbij beide spelers steeds meer backspin proberen te geven om een fout te forceren. Ik vind dit altijd vrij saai maar als ik probeer te openen gaat het vaak mis. Iemand wat tips op zulke ballen 60-75% van het net en ver op te tafel?

Ik gebruik Baracuda 2.0 op fore en backhand op een all+ frame.

Whazzup
Gold Member
Gold Member

Re: openen

Berichtdoor Whazzup » 05 Okt 2012, 13:03

Tja wat moeten we hier nou op zeggen? Stap 1: niet bang zijn. Stap 2: zorgen dat je goed klaarstaat voor de bal. Stap 3: GOED door de knieen. Stap 4: bol spinnen. Ik vind het ook lastig om zulke ballen te openen, maar doordat ik het de laatste tijd gewoon durf en dus ook doe, gaat het steeds beter. Ik weet ook niet wat voor niveau je speelt, maar het is wel handig als je redelijk kunt tafeltennissen (zeg even 3e klasse senioren en hoger). Ik weet niet of je dit anders moet willen, maar dat is mijn mening.
Gestopt momenteel
HTTC in Houten
HTTC 1 (eerste klasse)
Frame: 729 Dynasty Hinoki holrond 90 gram
Forehand: Donic Bluefire M3 1,8 mm zwart
Backhand: Super Defense 40 1,3 mm rood
Back to the beginning!

Brodher
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor Brodher » 05 Okt 2012, 16:32

Diepere hogere bal naar de backhand van de tegenstander. Zodat de tegenstander minder effect kan op de bal geven. Daarna bol topspinnen.
Mijn set-up:
BH: Tibhar grass D.TecS 0x
FH: Donic bluefire JP 03 MAX
Frame: Victas Koji Matsushita

epacta
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor epacta » 05 Okt 2012, 22:00

ok. Het dieper spelen van de bal en daarna topspin ga ik volgende week proberen. Ik zit nog in een leerproces dus kom zulke dingen tegen.

Danny1973
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Danny1973 » 06 Okt 2012, 00:11

Wat voor frame heb je en hoe oud zijn je rubbers? Opzich zou het gewoon moeten lukken met het materiaal waar je mee speelt. Heb je wel eens gevraagd aan een trainer of een goede speeler om jou slag te beoordelen. Zeker me een forehand is een spinbal vaak goed mogelijk. Ik laat de bal juist graag wat meer naar me toe komen in plaats van heel snel op na de stuit op te nemen. Iets meer tijd, en daardoor beter controleerbaar. Backhand vind ik ook lastiger, maar ook dat is een kwestie van vooral veel blijven trainen. Wij hebben sinds kort een nieuwe trainer, en ik krijg nu te horen dat mijn contra niet helemaal goed is en dat ik mijn backhand niet helelmaal goed vast hou. Er zal zeker iemand bij jullie rondlopen die ook jou spel kan beoordelen en aangeven wat te verbeteren. Alleen via deze site zal het denk ik lastig zijn om exact jou proleem met openen boven tafel te krijgen
Donic Waldner World Champion 89 - 88 gram FL
FH: Donic acuda blue P2 2.0.
BH: Donic acuda blue p2 1.8mm

Donic Ovtcharov True Carbon 86 gram FL
FH: Donic acuda blue p2 max
BH: Donic acuda blue p2 1.8mm

epacta
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor epacta » 06 Okt 2012, 12:28

Ik speel met een andro super core cell all +. Rubbers zijn een jaar oud. Ik vraag ook hulp bij betere spelers van de vereniging. Maar ik dacht dat er misschien een goede tip via dit topic kon komen.

Whazzup
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Whazzup » 08 Okt 2012, 12:56

Ik heb je alles verteld epacta wat je volgens mij moet weten. Maar het in praktijk brengen is natuurlijk lastiger. Maar als ik het zo lees, vind je het niet erg nuttig, terwijl het gewoon een cadeautje was. ;)
Gestopt momenteel
HTTC in Houten
HTTC 1 (eerste klasse)
Back to the beginning!

Herbert
Super Member
Super Member

Berichtdoor Herbert » 08 Okt 2012, 15:21

misschien een minder snel frame, of in ieder geval zachter zal in ieder geval al wel wat doen
Yasaka Sweden Classic
Forehand: Darker VLON-S Blue (sponge), Zwart
Backhand: Friendship 729 FX-C, rood 1.8

epacta
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor epacta » 08 Okt 2012, 20:51

@ Whazzup
Dan heb je niet goed gelezen. In een eerdere post heb ik al geschreven dat ik de tip van "Brodher" ga proberen. ;) . Natuurlijk ook bedankt voor jouw reactie.
Laatst gewijzigd door epacta op 09 Okt 2012, 11:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Whazzup
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Whazzup » 09 Okt 2012, 10:13

Wat speel je voor niveau epacta?
Gestopt momenteel
HTTC in Houten
HTTC 1 (eerste klasse)
Back to the beginning!

epacta
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor epacta » 09 Okt 2012, 11:26

Op dit moment bovenkant 4de klasse.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 09 Okt 2012, 12:44

Uiteraard heb je rubbers wel beetje zorgvuldig geplakt ...(?). Zo niet krijg je last met een inconsistente balafpsrong over het bat oppervlak. Dus weten dat het goed is en anders - bij twijfel - even zorgvuldig overdoen.

Wat verder ook wel eens wil helpen is een bal een keer niet terugschuiven maar meer liften en ahw laten rollen op het bat. Je krijgt dan zelfde effect als met lange noppen. In feite heb je dan al een openingsbal gespeeld met klein beetje topspin.

Ook "aanvallend schuiven" kan goeie voorbreiding zijn. De bal daarvoor nog in stijgende fase boven tafel pakken als een dropshot. Schuiven/pushen met een korte lichte (maar versnellende) kapbeweging. Doe je dat goed kun je dat met bijna verticaal blad doen omdat de stijgende lijn van de bal zich nog voortzet na de stuit op je batje. Dat voorkomt ook dat de bal het net in gaat. Gaat de bal te hoog dan was de kapbeweging niet genoeg naar beneden.

Of een keer met een soort slice (je begint meer onder/zijkant van de bal maar komt uit bijna helemaal aan de zijkant van de bal. Daarbij trek je het batje omhoog (vergelijkbaar met bh serve met zij/topspin) en speelt de bal een hoek in. De kurketrekker spin maakt dan dat de bal nog wat scherper de hoek ingaat na de stuit op tafel...volgende bal dan weer aanvallen.
Of bat op laatste moment zijwaarts kantelen, beetje zijspin geven en het tegelijk gebruiken voor (onverwachte) plaatsing.
Om die technieken te spelen en effectief te maken is het belangrijk dat je steeds goed naar de bal toegaat, op tijd instapt en terug. Veel spelers zijn daarin te passief. Ze blijven teveel op één afstand van de tafel tijdens een schuifrallye. Een bal die dan korter valt slaan ze dus verder na het hoogste punt. Dat zijn wel de kansen om een volgende aanvalsbal al goed voor te bereiden.
Tegenstander krijgt minder tijd, de hoeken kunnen scherper gemaakt worden en de lengte is preciezer te spelen.

epacta
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor epacta » 09 Okt 2012, 23:17

Mooie post Mank. volgens mij beheers jij het mindgame gedeelte wel aardig.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 10 Okt 2012, 12:11

Laatste jaren eigenlijk pas, ik moet wel :-). Toen ik na twaalf jaar pauze weer begon (in tussentijd was snellijmen opgekomen) speelde ik juist vrij naief voor iemand in de dertig. Dat kwam ook doordat ik stopte op m,n tweeentwintigste en toen meer een rechttoe rechtaan spel had in een tijd waarin de rallies vaak langer waren. Dat spel pakte ik in eerste instantie gewoon weer op. Het spel sneller maken (met behulp van offensiever materiaal) had ik als jongere speler (tegen meest oudere spelers) ook profijt van en later veel minder.
Maar echt mindgame is dit toch niet allemaal ? Het gaat ook om finesses en variaties in techniek (qua retourneren of schuiven) waar je in training (ook als trainer) niet zo gauw aan toe komt bij hooguit een paar uurtjes per week.
Bij senioren worden opeens die finesses juist belangrijker dan bij junioren (ook door vaak ander materiaal). Spelers die bij de overgang naar senioren dat al goed ontwikkeld hebben en instappen op wat hoger niveau (met vaak wat meer regulier spel) kunnen die overstap dan vaak ook makkelijker maken. Qua spel zijn ze gewoon volwassener door veel training.
In zo,n geval moet je dus wat bijspijkeren en dan creer je vanzelf ook makkelijkere kansen voor een opening. Dat neemt niet weg dat je ook niet je opening kunt verbeteren.