tafel + tafeltennis robot

Bespreek hier de algemene zaken die met tafeltennis te maken hebben
ttspeler
Beginner
Beginner

tafel + tafeltennis robot

Berichtdoor ttspeler » 11 Sep 2012, 11:54

Hallo iedereen!

Ik ben net begonnen met tafeltennissen in een club (recreatief; heb dat ervoor enkele maanden gedaan, 10 jaar geleden :p).

De basis zit er dus nog in. Alleen wil ik nu snel vooruitgang boeken en daarom wil ik een tafel en een tt robot kopen.
Dan kan ik meerdere keren per week trainen en op het moment dat mij dat uitkomt.

Zijn er dingen waar ik best op let voor een tafel?
Heeft iemand een robot en kan die daarover zijn ervaring delen?

Ik dacht zelf de robo pong 2050 te kopen. Die is echter niet goedkoop(800 euro). Zijn er degelijke alternatieven?
Wat zijn de ervaringen(ook voor andere robots)?

Alvast bedankt!

PS: ik vond geen duidelijke categorie waar ik dit moest plaatsen dus zet ik het bij "algemeen".

van_doorn
Moderator
Moderator

Re: tafel + tafeltennis robot

Berichtdoor van_doorn » 11 Sep 2012, 12:12

Hoi ttspeler,

Qua tafel is het belangrijk om te weten waar je hem gaat neerzetten (buiten of binnen) Garage (vochtig) of in huis (droog). Blijft de tafel op een vaste positie of ga je hem steeds inklappen en opruimen?

Voor buiten en/of een redelijk vochtige garage zou een buitentafel geschikt kunnen zijn. Nadeel is dat de topplaat van aluminium is. Het beste resultaat heeft denk ik een wedstrijdtafel voor binnen. Deze hebben een dik blad en spelen het fijnst. Nadeel hieraan is ook de prijs. Een goedkope tafel is vaak niet echt een succes, je gaat er op achteruit in kwaliteit en duurzaamheid. Er staan zat tweedehandstafels op marktplaats. Wellicht kun je daar iets vandaan halen?

Qua robot hebben wij op de vereniging de robo pong 2050 staan. Mooi apparaat, kan veel maar schiet voor mij te kort op het feit dat je maar 1 onderdeel per keer kan trainen, dus of forehand of backhand en of topspin of backspin of zijspin. Als je een forehand/backhand oefening wil doen zul je dus zelf om moeten lopen. De robot geeft je geen bal op de backhand en daarna een op de forehand. Daarin zou een robot met dubbele kop een betere uitkomst bieden, maar dat vind ik.

Verder is het belangrijk om te weten wat je robot moet kunnen. Wil een robot waarbij je zelf de ballen aanvult of die ze afvangt in een net en ze automatisch weer door geeft? Goedkoopste oplossing is een Ipong/joola tt buddy met een los vangnet. Dan ben je voor onder de 250 euro klaar, maar die is enigszins beperkt.

Ik zou zeggen bel een tafeltenniswinkel, bijvoorbeeld Sport Europe, Menereis, tafeltenniswinkel.nl of Game11 en doe je verhaal. Zij kunnen jou hierin prima adviseren.

Succes en ben benieuwd naar je keuze!
Butterfly Viscaria
Butterfly Tenergy 05
Xiom Vega Japan
Rating: 1608

If you can believe it, the mind can achieve it.

Herbert
Super Member
Super Member

Berichtdoor Herbert » 11 Sep 2012, 12:27

Op marktplaats staan vaak Heemskerk tafels, van die houten wedstrijdtafels. echt prima kwaliteit en kunnen wel wat hebben. zijn vaak maar rond de 100 euro.

verder heb je natuurlijk Ipong, die hebben goedkope robots:P
Yasaka Sweden Classic
Forehand: Darker VLON-S Blue (sponge), Zwart
Backhand: Friendship 729 FX-C, rood 1.8

ttspeler
Beginner
Beginner

Berichtdoor ttspeler » 14 Sep 2012, 12:23

Op marktplaats staan vaak Heemskerk tafels, van die houten wedstrijdtafels. echt prima kwaliteit en kunnen wel wat hebben. zijn vaak maar rond de 100 euro.

verder heb je natuurlijk Ipong, die hebben goedkope robots:P
Thanks voor jullie reacties.

Ik heb net de Ipong pro bekeken. Mijn eerste idee was voor een Robo Pong 2050 te gaan.

Heeft iemand hier echt ervaring mee? Met 1 van beide?

Die Ipong lijkt wel leuk maar ik krijg het idee dat dit meer "speelgoed" is dan echt trainingsmateriaal.

Ook is er geen net en moet je dus altijd je ballen recupereren. Wat wel goed is is dat de capaciteit groot is. Maar dan moet je natuurlijk ook wel 100 ballen kopen :)

Wat betreft Tafeltennis tafel:
Ik kan een Butterfly Europa 25 kopen met houten poten voor 325 euro (2de hands).
Wat vinden jullie van dergelijke houten poten? Is dat goed?

Een andere was de sponeta S3 / 73 i . Die kost ongeveer 300 euro.

Dus beide uiteindelijk zelfde prijs maar vraag me toch af waar ik beter voor ga.

van_doorn
Moderator
Moderator

Berichtdoor van_doorn » 14 Sep 2012, 13:45

Hoi tt speler,

Als je mijn reactie leest kun je mijn ervaring met de 2050 lezen. Tevens had ik het over of je de tafel gaat verrijden of een vaste plek krijgt. Ga je hem steeds opruimen na het spelen is de Sponeta makkelijker. Blijft ie op ze plek staan is de Butterfly Europe the way to go.

Succes!
Butterfly Viscaria
Butterfly Tenergy 05
Xiom Vega Japan

ttspeler
Beginner
Beginner

Berichtdoor ttspeler » 14 Sep 2012, 18:10

Hoi tt speler,

Als je mijn reactie leest kun je mijn ervaring met de 2050 lezen. Tevens had ik het over of je de tafel gaat verrijden of een vaste plek krijgt. Ga je hem steeds opruimen na het spelen is de Sponeta makkelijker. Blijft ie op ze plek staan is de Butterfly Europe the way to go.

Succes!
:s ik had het reeds gelezen maar blijkbaar is het door het andere hoor direct uit gegaan :S.

Ik wil die tafel af en toe opbergen. De sponeta lijkt het handigste. Maar mss ook wel de minst kwalitatieve voor het spel.
Het blad is ook dunner op die tafel.

Wat je in je reactie vermeld is dat je niet fore/backhand tegelijk kan oefenen. Die kop van de robo pong 2050 kan toch bewegen van links naar rechts. Dan kan je toch die slagen oefenen?
Of heb ik het mis? (waarschijnlijk ;))
Dit filmpje toont in elk geval alle drills:
http://www.youtube.com/watch?v=PR_6GjVr ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;

Wat ik me er dan wel bij afvraag is of deze robot "randomisatie" doet. Want als de bal altijd volgens een vast stramien komt dan mis je toch wel training op dat vlak.

van_doorn
Moderator
Moderator

Berichtdoor van_doorn » 14 Sep 2012, 19:10

Hoi tt speler, je hebt gelijk dat de robot weldegelijk forehand en backhand kan trainen, maar wij hebben volgens mij ook de 2050 staan, maar die kan niet de drills die je in het filmpje ziet. Misschien hebben wij dan een ouder model (inmiddels ook minimaal 10-15 jaar oud). Wellicht is de versie geupdate :)
Butterfly Viscaria
Butterfly Tenergy 05
Xiom Vega Japan

luca3x0
Beginner
Beginner

Berichtdoor luca3x0 » 05 Jul 2013, 20:39

Hallo,

Ik heb thuis een robo-pong 2040.
Ik verkoop hem met 40 balletjes en ik heb hem nog nooit gebruikt.
Ik vind zelf de 2040 misschien nog iets beter dan de 2050
Met vriendelijke groet Luca

benxx
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor benxx » 05 Jul 2013, 23:05

Hoi tt speler,

Succes!
:s ik had het reeds gelezen maar blijkbaar is het door het andere hoor direct uit gegaan :S.

Ik wil die tafel af en toe opbergen. De sponeta lijkt het handigste. Maar mss ook wel de minst kwalitatieve voor het spel.
Het blad is ook dunner op die tafel.

Wat je in je reactie vermeld is dat je niet fore/backhand tegelijk kan oefenen. Die kop van de robo pong 2050 kan toch bewegen van links naar rechts. Dan kan je toch die slagen oefenen?
Of heb ik het mis? (waarschijnlijk ;))
Dit filmpje toont in elk geval alle drills:
http://www.youtube.com/watch?v=PR_6GjVr ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;

Wat ik me er dan wel bij afvraag is of deze robot "randomisatie" doet. Want als de bal altijd volgens een vast stramien komt dan mis je toch wel training op dat vlak.
Ik heb nu een Tibhar RoboPro en die heeft wel een random functie zodat de ballen niet constant op dezelfde plek er uit komen.
Samen met het vangnet dat er standaard op zit werkt het prima. 100 ballen heb je toch al gauw nodig omdat er zo'n 20 in het apparaat zitten en je er meestal wel een paar slaat die het vangnet niet halen, bij mij gebeurt dat nogal eens. Ik speel met zo'n 150 ballen tegelijk en als ik geen idiote slagen uitprobeer kan ik makkelijk een kwartier tot 20 minuten aan een stuk trainen.
Meppers 1 (Heeze)
2e klasse zuid-west

Weapon of choice:

Mank Limba MB Special :)
FH TSP Ventus Soft 2,0mm
BH Lion Claw 0,5mm

Testvehikel:

MDP Teak
BH Spinlord Dornenglanz OX
FH Adidas P7 1,8mm

ELO per 1 aug: 1408

ttspeler
Beginner
Beginner

Berichtdoor ttspeler » 08 Jul 2013, 09:50

Ik heb toen uiteindelijk toch de 2050 gekocht :) zeer deftig:) alleen nog niet zoveel kunnen op spelen aangezien ik dit doe in een parkeergarage. Als er dan veel wagens staan is het nogal lastig met de balletjes die in het rond vliegen ;)

bonte putter
Beginner
Beginner

Berichtdoor bonte putter » 26 Aug 2017, 12:56

Hallo,
Mijn vraag is om te oefenen op een 75% tafel bedoel met maten 2.06m br. 115cm.
Wat is het beste om te oefenen met een robot vb. robo pong 540 of de joola robot bubby pro v300 of de returnboard wat is het verschil.
Vr.groet.

CSBV
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor CSBV » 26 Aug 2017, 13:38

Verschil per robot is meestal de soort en hoeveelheid effect de machine kan geven en of deze kan zwenken of niet. Des te meer ze kunnen, des te duurder ze zijn. Let er wel op dat ze de ballen aan kunnen die je wilt gebruiken. Er zijn de nodige 'oude' robots tegen spotprijzen te koop, maar die kunnen de plastic ballen niet aan. Deze zijn immers ietsje groter dan de celluloid ballen.

Returnboard heeft naar mijn gevoel alleen maar nut bij service training. Verder is het niet meer dan een leuk speeltje. Het is immers niets anders als iemand die op één plaats blijft staan met zijn (erg grote) batje in een bepaalde stand.

Snap echter niet waarom je überhaupt op een 75% tafel zou willen oefenen. Is voor een specifieke training niet verkeerd, bijvoorbeeld korte bolle topspin, maar zou dit zeker niet te vaak doen. Je gaat toch ook geen penalty's oefenen vanaf 7 meter om er bij een wedstrijd achter te komen dat alle dimensies ineens heel anders zijn.
Stiga Offensive Wood Kjell Johansson C40 Sanwei Target National max Sanwei Target National max
MDP custom all wood Sanwei Target Provincial 39° 2.2 Sanwei Target Provincial 39° 2.2

ELO rating oktober : 1370

bonte putter
Beginner
Beginner

Berichtdoor bonte putter » 26 Aug 2017, 16:58

Dank voor je uitleg wat denk je dat er goed is van robot.
De tibhar junior tibhar.
De joola robot buddy pro v300.
De robot - pong 540 wat denkt je.

CSBV
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor CSBV » 26 Aug 2017, 19:21

Allereerst heb ik geen ervaring met deze robots, dus wat ik er van vind is alleen gebaseerd op wat ik erover gelezen heb.
Of de Robopong 540 plastic ballen aan kan weet ik niet, maar deze kan niet zwenken. Dat kunnen de andere 2 wel.
Persoonlijk zou ik van deze drie de Tibhar RoboPro Junior kiezen.
Robottraining als aanvulling is prima, maar het is natuurlijk geen vervanging van reguliere training.
Stiga Offensive Wood Kjell Johansson C40 Sanwei Target National max Sanwei Target National max
MDP custom all wood Sanwei Target Provincial 39° 2.2 Sanwei Target Provincial 39° 2.2

ELO rating oktober : 1370

ducoel
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor ducoel » 20 Sep 2017, 13:57

persoonlijk heb ik nooit de behoefte gevoeld om een robot aan te schaffen. Enerzijds zijn de (goeie) robots inderdaad prijzig én daarnaast vaak toch nog vrij beperkt.

Een collega op mijn werk (geen tafeltennisser) is vrij actief op Kickstarter en attendeerde mij op de Trainerbot.
Deze wordt momenteel ontwikkeld én als het meezit heb ik deze dit jaar nog in huis. De robot is via een Smartphone App te programmeren.

OP https://www.kickstarter.com/projects/17 ... pong-robot staat een uitleg én video van deze robot én een vergelijking met andere robots.

Ik heb nog enkele andere filmpjes, maar weet niet of ik deze hier als backer van het project op het forum mag zetten. Stuur me even een PM.
Frame: Andro TemperTech Off-
FH: Tibhar EL-S 1.9 mm
BH: Tibhar EL-P 1,9mm

ELO 1-7-2017: 1516

benxx
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor benxx » 20 Sep 2017, 17:06

Ziet er goed uit met voor mij 1 hele grote maar (showstopper). Er gaan maar 30 ballen in. Dus als je 1 bal per seconde hebt kun je na 30 seconden alweer stoppen om het apparaat opnieuw te vullen. Jammer, want het ziet er verder prima uit.
Meppers 1 (Heeze)
2e klasse zuid-west

Weapon of choice:

Mank Limba MB Special :)
FH TSP Ventus Soft 2,0mm
BH Lion Claw 0,5mm

Testvehikel:

MDP Teak
BH Spinlord Dornenglanz OX
FH Adidas P7 1,8mm

ELO per 1 aug: 1408