spin en snelheid

Bespreek hier de algemene zaken die met tafeltennis te maken hebben
mank
Platinum Member
Platinum Member

spin en snelheid

Berichtdoor mank » 02 Mei 2018, 11:23

Waarschuwing vooraf : Voor wie niet of minder bekend en vertrouwd is met een aantal natuurkundige termen is het volgende misschien wat moeilijker leesbaar.
Hoop dat dit geen probleem is hier. Ik heb het wel in gewone bewoordingen vervat dus met wat moeite moet het ook dan nog wel leesbaar zijn

Ik bedacht me net dat spinverandering voor en na de snelheid komt.
Dit is vooral bij dikke spons ook merkbaar. Tijdens de compressie fase
wordt inkomende spin met de inkomende bal opgevangen, "het rubber slokt de spin dan als het goed is op". Dat is niet letterlijk natuurlijk want dan zou de hele bal tijdens het spelen ineens opgeslokt en weg moeten kunnen zijn.
Iig zal er bij countertopspin dan nog geen (spelereigen) topspin in de bal zitten.
Nog een rest topspin van vorige topspinslag door de andere speler kan wel.
Net als bij lange noppen.
In dat geval begint je eigen topspin met de reboundfase ahw met een spin achterstand omdat de bal al terug begint te stuiten met nog die rest topspin vanuit de andere richting .. niet alle spin is al opgeslokt.
(als dat uberhaupt haalbaar is, zou ook alleen theoretisch haalbaar kunnen zijn).
Vanaf de stuit terug aanvangt (fase twee, de rebound fase voor snelheid) gaat de spinverandering door en kan de resttopspin ook overwonnen worden zodat er een tweede topspin ontstaat en het effect de spinrichting wel echt heeft omgekeerd, topspin op topspin, Een lang verhaal voor iets wat in een fractie van een sekonde gebeurt maar reboundfase is nu eenmaal maar de halve tweede fase van het raken van de bal als ;;eén complete fase. Beetje technisch misschien maar natuurkundig is het stuiten zelf een (elastische) fase met elastische vervorming en rebound. Zo moet je dat tenminste zien als je je verdiept in wat in het engels de Cor, coefficient of restitution, genoemd wordt.
Bij tafeltennis zou je dan ook nog onderscheidt kunnen maken tussen een spincoefficient en een snelheidscoefficient als twee aspecten van de Cor van een batje ?
De spin coefficient voor het frame (of component met frame als component batje ook) zou dan als in verhouding laag beschouwd kunnen worden (lage spincor) en die van de toplaag hoog met snelheid precies andersom. De bal heeft dan alleen ook een aandeel in de totale cor en meer dan aspecten zijn het dan ook niet.
Binnen de stuit als totale fase kan dan bijv spinimpuls ook verloren gaan voor snelheidsimpuls of andersom. Regelmatig heb ik bij oa mytt net over dit soort zaken gelezen maar coeefficient of restititution wordt dan verward met rebound coefficient alsof het alleen gaat over de rebound fase. Dat klopt in elk geval niet (theoretisch niet overeenstemmend met de bestaande natuurkunde als theorie), de coefficient is over de hele fase bedoeld. Dat maakt zo,n impulswissel tot een verlies van impuls en zou dan onmogelijk zijn. Volgens mij zou dan tafeltennis onmogelijk zijn (en dat is niet het geval).
Een impulsverlies als het gaat om lineaire impuls is heel goed mogelijk binnen de bestaande theorie als het om een wisseling gaat,met toename van rotationele impuls of andersom verlies aan rotationele impuls maar winst aan lineair (gerichte) impuls.
De wet van behoud van impuls is dan niet overtreden voor wat de totale impuls betreft en daar gaat om binnen de bestaande natuurkunde,
Daarom past het dus wel binnen de bestaande natuurkunde en kan er wel gewoon getafeltennis worden zoals er getafeltennist wordt...gelukkig maar...