Opslag/service en de regels

Bespreek hier de algemene zaken die met tafeltennis te maken hebben
Red
Advanced Member
Advanced Member

Opslag/service en de regels

Berichtdoor Red » 16 Jan 2019, 09:44

Ik verbaas mij nog steeds over het niet-naleven van de regels voor de serve, recent nog gezien bij C-licentie. Spelers die gewoon de ball direct uit de hand serveren en hierdoor wél een voordeel weten te behalen - en zowel de tegenstander en de scheids zegt er niets van. En het omhooggooien is zeker al sinds 1967 vastgelegt in de regels.
Normaal maakt het mij weinig uit als de tegenstander moeite heeft om de serve volgens de regels te doen en hij er zeker geen voordeel van heeft dat hij de bal niet goed omhoog kan gooien - maar wat ik nu heb gezien was zeker niet vanwege onvermogen of ondeskundigheid. Echt, er werd geserveerd zo als je het misschien in Bangkok meemaakt waar spelers om drankjes spelen en dan met foute trukjes werken om te winnen.
Mocht ik dit in de competitie of in het toernooi tegenkomen dan zal ik er zeker wat van zeggen, ook al sta ik zelf niet aan tafel.
Ook bij mij in de club heb ik weer een speler (2de klasse) erop gewezen dat er regels voor de serve zijn en dat hij de bal toch wel wat omhoog moet gooien. Mocht ik dan aan het telboard zitten in een wedstrijd en hij haalt zo'n serve uit dan krijgt hij een opmerking en is het let voor de eerste keer, en vervolgens rechtstreeks een punt voor de tegenstander.
Fl ügelstutzer
Seizoen 1/2019 2de klasse nttb-west
Wedstrijd Palio WAY-003 Yinhe Mars II Yinhe /Milky Way 955
Training 1 Palio T3 Palio CJ8000 Friendship 755 Mystery III
Training 2 Palio TCT Palio CJ8000 Yinhe/Milky Way 955

benxx
Silver Member
Silver Member

Re: Opslag/service en de regels

Berichtdoor benxx » 16 Jan 2019, 09:53

Achter de arm langs serveren zie ik ook nog regelmatig. Toen ik vorig jaar aan een tegenstander vroeg om daar op te letten werd hij een beetje pissig en kwam met de (niet relevante) opmerking "Maar jullie worden toch wel kampioen". Wat ik ook vaak zie maar niet echt vervelend of hinderlijk vind is dat ze onder de tafel beginnen met opgooien. Maar als je normaal opgooit maakt dat wmb niet zoveel uit. Verder merk ik dat veel spelers niet weten dat zodra je met de opgooi begint, je al serveert. Dus kreten als "Ik maakte geen slagbeweging" zijn helaas niet geldig.
Meppers 1, 2e klasse zuid-west

Weapon of choice:

Nimatsu Tsunami Combi Attack
BH CTT National Pogo OX
FH Nittaku Fastarc-G1 1,8mm

Testvehikel:

Der Materialspezialist Olympea
BH SL Stachelfeuer OX
FH Spinlord Marder II 1,5mm

ELO 02-02 1478

CSBV
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor CSBV » 16 Jan 2019, 22:20

Als je ziet dat op het hoogste internationale niveau 90 tot 95% van de serves illegaal is en daar niet of nauwelijks tegen opgetreden wordt, hoe kun je dan verwachten dat dit op een ander niveau wel goed zal gaan.
Regels zijn duidelijk, maar lastig te handhaven, zeker als er maar 1 scheidsrechter is.
Setup 2e helft 2018 : Stiga Offensive Wood Kjell Johansson C40 Yinhe Big Dipper 38° max Reactor Ckylin max
Reserve : MDP custom all wood Sanwei Target Provincial 39° 2.2 Sanwei Target Provincial 39° 2.2

ELO rating : 1352

Red
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor Red » 17 Jan 2019, 04:24

Die serves waar ik het over heb zouden op (hoger?) internationaal niveau nooit door de beugel kunnen. Vanuit de hand rechtstreeks in het batje gooien zonder dat bal omhoog gaat met de hand er natuurlijk nog voor, dat zie je in andere westelijke landen zelfs op lager competitieniveau niet.
Ook twijfel ik aan de stelling dat er 90%+ illegale serves zijn op het hoogst niveau. Ja, wel worden er de regels tot aan het breekpunt en eroverheen aangetest - duidelijke boog van de bal bij het omhooggooien, soms is er wel nog een lichaamsdeel in de baan tussen bal en tegenspeler enzovoort; en ja, de een of ander serve zou je echt vaker moeten aanmanen en bij herhaling straffen.
Een ontwikkeling die ontstaat omdat die of die het toch ook fout doen moet je niet willen, denk ik.
Fl ügelstutzer

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 17 Jan 2019, 09:34

Dat is wel opslaan maar geen serve dan,
Althans niet in overeerstemming met het reglement wat daarvoor geldt en als kopje volgens mij heeft ; "de serve" of een goede serve. (waarom dat goede erbij moet ontgaat mij) Onder het kopje lees je dan een beschriijving van hoe een serve er reglementair uit moet zien. Wat jij beschrijft lijkt daar in de verste verte niet op als er in Ittf en Nttb verband gespeeld wordt en is dan geen serve dus (in dat verband) en dan reden let te roepen,
Bij een tweede let is het dan punt voor de ander,
Ik ga er tenminste vanuit dat er altijd twijfel is omdat bijv vlakke hand of recht omhoog gooien geen harde bepalingen zijn als bij kantbal of net serve,. Iedere umpire kan het wat anders zien ook al kijken ze naar dezelfde serve en daarom is de eerste keer let wat mij betreft nooit direkt een punt,
De serveerder kan dan nog niet weten hoe streng de umpire is.
Ook mag verwacht worden dat de umpire aangeeft wat de reden precies is.
Een serve begint trouwens niet vanuit het op de open hand vrij liggen van de bal,
Dat is al het begin van wat dan nog een serve moet worden.
Wat ze aan de top doen is niet echt relevant lijkt me als je niet een formele scheidsrechter bent of daarmee speelt. Het reglement telt niet hoe er daar mee wordt omgegaan. Het is bijv ook niet nodig altijd even streng te zijn. Vaak gaat het er wat ontspannen aan toe en sluipt er wat slordigheid in,
Dat is niet perse een probleem. Konsekwent konsekwent zijn is net zo onzinnig als konsekwent niet konsekwent zijn,
Dan twijfelde ik soms of ik wel of niet in zou grijpen of lette zelf als teller ook niet op. Dat is toch wat de sfeer en wedstrijd aanvoelen ook, Kreeg ook wel eens commentaar
" op letten scheids".. "Oh ja" ... Zelf spelend kun je volgens mij alleen beter eerst de ander direkt op zijn serveren wijzen. Degene die de stand bij houdt en aangeeft niet direkt zien of aanspreken als scheidsrechter.
Samen er eerst uit komen is altijd beter lijkt mij . Als teller ben je immers ook partijdig. Geen partij want zelf niet spelend maar wel partijdig betrokken.

Red
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor Red » 17 Jan 2019, 12:38

Mee eens. Kijkende naar b.v. P. Haldan is de serve vaak fout - maar voordeel haalt hij daar niet echt van, dus een let is mijns inziens overdreven. Mocht ik ooit tegen hem moeten dan zou ik wel erom vragen of de bal ietswat hoger gegooit mag bij de serve. Jammer dat de uitvoering op zo'n niveau niet beter kan.
Fl ügelstutzer

TwoFace
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor TwoFace » 17 Jan 2019, 14:05

in 6de klasse komt het denk ik wel iets vaker voor, maar er wordt bij ons altijd wat van gezegd, 1 keer staan we het toe... ook mits voordeel behaald wordt (wat vaak zo is), maar daarna is het gewoon overnieuw serveren en geen punt voor tegenstander.

Ik speel nu nog geen jaar, maar zelfs mij zijn de regels duidelijk en die handhaaf ik dan ook. Natuurlijk is er altijd een grijs gebied van wel of niet toelaatbaarheid (zo ook in andere sporten).

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 17 Jan 2019, 22:19

Een serve of opslag dient om de bal in het spel te brengen,
Een rallye begint in feite dus later dan het serveren pas als er een serve is van begin tot einde.
Serveren voor een goeie serve begint met de bal vrij liggend in je hand te laten rusten en van daaruit op te gooien met een korte beweging.
Zichtbaar voor alle partijen, Daar wordt door formele scheidsrechters wel redelijk scherp op gelet volgens mij,
Is ook makkelijk om te zien ook en makkelijk op te letten omdat het beweginsloos begint.
Als de bal al onderweg is en het is daar nog niet aan toegekomen ben ik als scheidrechter ook verward,
Dat is als ik scherper ben dus meteen let en dan wijs ik de speler er op wat ik gemist heb. Niet op wat ik zag maar niet zag. Wat ik niet zag kan ik dan makkelijk voordoen ook en dan moet dat helder zijn van mijn kant en als de ander een ander op de stoel wil ..kan dat gevraagd worden toch..

Zo kan ik de ander in zekere zin stap voor stap leren serveren en zelfde fout weer dit bestraffen vanwege ophpuden van het spel doordat ik weer let moet roepen .
Dat is de eigenlijke reden voor het strafpunt toegekend aan de ander,
Dat is eigenlijk vreemd en voelt ook onrechtvaardig denk ik (waardoor er eerder problemen ontstaan). Veel logischer zou dan zijn een punt aftrek te geven of zelfs een extra service of servicebeurt voor de ander. Nu is het dubbel, bestraft Je verliest een punt en bent een eigen service mogelijkheid kwijt
Van 2-2 niet 2-3 maar 1-2, Er is immers nog niet opgeslagen op moment waarop een scheidsrechter inbreekt in de serve en daarvoor let roept terwijl op het cruciale moment de bal nog in het spel gebracht moet worden met een slag waarop er een serve is waar de ander wat mee kan doen,
Het is als bij voetbal wanneer een speler voor de inworp een feit is al een fout maakt met de uitvoering van ogenschijnlijk een worp. Het is dan ahw het begin van wat nog een worp moet wordenwant de speler heeft de bal nog vast,

Het goed serveren heeft voor langere spelers vooral het probleem dat ze sterk voorover moeten buigen om echt vanuit een vlakke hand zuiver op te kunnen gooien, Dit goed doen en ook nog recht omhoog gooien wil nog wel maar dan zit je met het batje te hoog, Het opslaan wordt dan niks,
Dus ben je min of meer gedwongen wat te sjoemelen met het een en of het ander,
Ik kan me bijv over de bal buigen en niet te hoog maar wel recht opgooien als ik hierbij door mijn knien ga, Tijd om vlak voor het slaan met de bal al in de lucht in te zakken is er dan niet anders gooi ik de bal tegen mijn romp of kop.
Dat is vermoeiend en het slaat ook gewoon niet fijn op.
Andere optie is knien meer gestrekt en voorover buigen om dan hoger te gooien en op laatste moment inzakken en slaan. Ik heb hierdoor sowieso eigenlijk geen fijn gevoel met fh opslaan en sla dan ook liever met bh op,
1,93 m speelt me hierbij toch parten of ik verbeeld me dit dat denk ik niet.
Ergonomisch zit het speelvlak subjektief wat lager mijn heupen oa dus hoger dan toen ik bij de junioren speelde en bij anderen nu die ook minder lang zijn.
Vooral bij de pendulum serve werkt dat voor mijn gevoel technisch gezien tegen Ik was niet altijd zo lang dus heb ik daar zelf al wel een soort gevoel bij.
Ik zit gauw te hoog met het raakpunt en moet me wat in bochten wringen om dat goed te krijgen en dat beinvloedt ook het opgooien.
Rechter op voor een mooie hoge opgooi moet ik te ver door de knien of van heuphoogte ipv navelhoogte de bal spelen. Later ben ik met die hele fh serve dan ook opgehouden (nadat mijn bh wat beter werd met mijn eerste tensor rubbers aurus en t64). Moeilijk gedoe en dan ook nog goed op moeten gooien,

Andrott
Beginner
Beginner

Berichtdoor Andrott » 24 Jan 2019, 16:19

Beste Mank,

*Op te gooien met een korte beweging*
Waarom moet dat een korte beweging zijn?

*Van 2-2 niet 2-3 maar 1-2*
Hoe je dit wil oplossen is voor mij onmogelijk,
Voorbeeld 1: Bij de stand 0-1 of 0-2 enz.. kan je er geen punt afhalen. ( of wordt dit dan onthouden tot deze een punt maakt )
Voorbeeld 2: Bij de stand 0-1 fout service blijft het 0-1. Dus dan gaat de service over bij 0-1 en weer terug 0-3 of 1-2 of 2-1.
Voorbeeld 3: Bij de stand na 6 keer geserveerd te hebben 0-5, 1-4, 2-3 enz... dus bij een totaal van 5 punten handdoek pauzen.

Als we dit gaan doen dan wordt het pas echt gezellig.

TwoFace
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor TwoFace » 25 Jan 2019, 09:54

Gewoon bestraffen simpel houden, 1 keer fout, waarschuwing en opnieuw serveren, 2de keer fout, punt voor tegenstander.

Red
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor Red » 25 Jan 2019, 18:52

Ik denk dat aan de regels en de manier waarop de serve gedacht is te worden uitgevoerd goed is. Alleen mankeerd het aan de interpretatie, want het zou niet zo moeten zijn dat je probeert tot aan het limiet en eroverheen te gaan omdat de scheids het toch niet 100% goed kan hebben en daarom ook vaak genade voor recht laat gelden, maar dat je als speler gewoon de serve met ruim omhooggoeien, met netjes achter de lijn staan doet en dat het zicht niet opzettelijk belemmerd of beperkt kan zijn. Ik zou dus pleiten voor een echt andere kijk.
Gaat het dan een keer niet helemaal goed zou niemand iets zeggen, en gaat het erger mis kan een let het gevolg zijn, dus als er duidelijkheid is dat hier geen opzet in het spel is
Dus, als je de bal net iedere keer 15.7cm omhoogooit, of als je ingekrompen en voorovergebogen aan de zij staat ook al is de bal net niet is verborgen, als je al zo staat dat de bal in een boog van het midden van de tafel naar achter je richting de backhand moet vliegen, dan zou je gelijk een waarschuwing moeten krijgen en bij herhaling geel. Dit omdat hier sprake is van opzet, ook al blijf je nog binnen de perken van de regels.
Fl ügelstutzer

CSBV
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor CSBV » 25 Jan 2019, 19:33

Dus bewust de rand opzoeken, maar er net niet overheen gaan bestraffen en (flagrante) overtredingen die onbewust zijn (min of meer) toestaan?
Volgens mij wordt het dan nog meer een kwestie van interpretatie. Dan moet de scheids ook nog gaan beoordelen of het bewust is.

Ben het met je eens dat de regels niet zo slecht zijn, maar mijn gevoel is meer dat er veel teveel verschil in interpretatie tussen de verschillende scheidsrechters bestaat. Dat zie je overigens niet alleen bij TT, maar bij bijna elke sport.

Overigens mag je best naast de tafel gaan staan bij de service , zolang de bal maar achter de lijn blijft.
Setup 2e helft 2018 : Stiga Offensive Wood Kjell Johansson C40 Yinhe Big Dipper 38° max Reactor Ckylin max
Reserve : MDP custom all wood Sanwei Target Provincial 39° 2.2 Sanwei Target Provincial 39° 2.2

ELO rating : 1352