Alc, Zlc, carbon etc.

Bespreek hier de algemene zaken die met tafeltennis te maken hebben
pipplayer
Beginner
Beginner

Alc, Zlc, carbon etc.

Berichtdoor pipplayer » 22 Mar 2019, 11:45

Is alc, zlc of carbon een hype ?
Ik bedoel hiermee worden de kwaliteiten hiervan niet erg overdreven ? Wordt het ook niet erg gepromoot door fabriekanten om veeeeel geld te verdienen ?
De eigenschappen van deze fibers kunnen daadwerkelijk wel bijdragen begrijp me niet verkeerd, maar volgens mij speel je met een frame van tegenwoordig een paar honderd !!!! Euro echt niet beter. Een veel gebruikt argument van spelers is dat het het spelen met de plastic Grote bal vergemakkelijkt. Zie de link (https://youtu.be/y6X0bHFXhr4) van deze review over het viscaria frame van Liam Pitchford waarin hij verteld dit frame te zijn gaan gebruiken vanwege de grote plastic bal.
Daar is dit frame echt niet voor gemaakt. Viscaria is op de markt sinds 1993. Ze wisten toen niet eens dat er ooit een grotere bal zou komen (2014) die ook nog eens ván plastic zou worden gemaak ! Ik speel nu 45 jaar tafeltennis en toen carbon en glasvezel in de markt kwam (Stiga offensieve classic carbon was denk ik een ván de eerste) was dit natuurlijk niet voor de 41mm plastic bal . Uiteraard kregen de frames andere eigenschappen maar daar werd in de beginfase alleen verteld dat het offensieve frames waren. Ook dat klopte natuurlijk niet helemaal.
Volgens mij is een goed gebouwd, iets zwaarder frame, van puur Hout zeker net zo goed, zo niet beter om met de 41mm plastic bal te spelen. Mij zul je dan ook niet zien met een frame met kunstof lagen er in verwerkt en zeker niet met die hele prijzige waar de toppers mee spelen. ^o) (als ze er überhaupt al mee spelen.) Zo, ik moest even mijn gedachten ventileren. Iedereen veel plezier met pingpongen. (Y)
Frame: Xiom feel S7
Forehand: Yasaka rakza7 1.8 mm
Backhand: Yasaka mark V 1.8 mm

yoass
Advanced Member
Advanced Member

Re: Alc, Zlc, carbon etc.

Berichtdoor yoass » 22 Mar 2019, 13:09

Er zijn goede frames met een laag kunststof, die voor spelers met voldoende niveau die een bepaalde stijl spelen goede zaken bieden. Ze kosten niet allemaal evenveel, en er zijn naast de prijs ook grote andere verschillen in materialen, constructie en speleigenschappen. Een "inner layer" carbonframe (limba buitenlaag) als de Stiga Offensive Classic Carbon kost een paar tientjes, Andro's Treiber K of de Donic Ovtcharov TrueCarbon (koto op ALC, a la Viscaria) en Treiber Z (hinoki op ZLC) nog een eind onder de €100. De extreem prijzige frames (Jun Mizutani Super ZLC en zo) zijn toch een uitzondering. En Chinese klonen (Yinhe/Galaxy) zijn er daarnaast genoeg, en ook die zijn niet per se veel minder van kwaliteit.

De meeste topspelers gebruiken ze, en dat stimuleert het gebruik door lieden met mindere vermogens ook. Het is ook aanlokkelijk om met te snel en te reactief materiaal te spelen; de winners die je ermee slaat zijn zo lekker dat ze je de hele bult aan "net mis" afzwaaiers doen vergeten.

Als redelijke derdeklasser, op dit moment, maar nog steeds wat stijgende op weg naar mijn oude niveau rommel ik ook wel eens wat en ik kijk om me heen. Ik heb nog nooit een ZLC frame in handen gehad dat ik speelbaar vond; echt veel te explosief, en voor mij oncontroleerbaar. De "outer layer" ALC frames zijn speelbaar maar mij nog steeds te reactief; ik hou dan wel weer erg van "inner layer" constructies in een wat dikker en zwaarder frame.

Het spel levert het bewijs. Zolang er met goede consistentie een goede kwaliteit ballen op tafel gelegd wordt is 't OK; wanneer het een foutenkermis wordt met af en toe een spectaculaire winner weet je dat 't een stap minder zou moeten.
Frame: "Vanity Two", eigen ontwerp; door http://www.dattblades.com gebouwd (Koto/Limba/ALC/Kiri/ALC/Limba/Koto)
FH: Butterfly Tenergy 05 | BH: Gewo Nanoflex FT48

carlos
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor carlos » 23 Mar 2019, 17:36

Het is allemaal puur gevoel, voor ieder wat anders, de ene topper speelt met alc en een ander met een 5 of 7 laags houtje, 1 ding is zeker de meeste toppers worden gesponsord door butterfly en die kiezen bina allemaal voor arylate carbon, maar zegt dus niet dat iedereen er mee moet en kan spelen
Lebesson werd eu kampioen met een frame van 25 euro en hele zachte rubbers...het is eigenlijk puur persoonlijk, wat vind je fijn?

TwoFace
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor TwoFace » 25 Mar 2019, 15:46

Precies, het is vooral wat je fijn vind denk ik.
Ik heb nu 2 frames waar ik regelmatig mee speel, beide zeer goedkope frames:
Yinhe Y-13 (die heeft 2lagen fiberglass erin) - kost ongeveer 13,50€
Competitie frame
Friendship a-3 (volledig hout) - kost ongeveer 16,50€
Testframe / backup

Ze spelen uiteraard net iets anders, maar wijken niet veel van elkaar af.
Beiden vind ik ze prettig in elk geval, maar beiden hebben voor en -nadelen in het spel.
Zo speel ik met de Yinhe met 0,7mm spons op mijn noppen omdat ik de 0X echt niet fijn vond spelen op dat frame, maar op de a-3 speel ik juist wel met de 0X omdat die er wel fijn mee omgaat.