Op zoek naar een Robot...

Bespreek hier de algemene zaken die met tafeltennis te maken hebben
Meatball
Beginner
Beginner

Op zoek naar een Robot...

Berichtdoor Meatball » 25 Jan 2020, 19:10

Hallo allemaal,

Ik speel sinds een paar maanden tafeltennis. Nu wil ik thuis ook aan de slag en ben ik zoek naar het materiaal daarvoor.
Qua prijs kwaliteit kom ik nu uit als tafel bij de Dione 800 indoor. Balletjes Heemskerk 2 sterren Silver. Opvangnet neem ik het goedkoopste dat ik kan vinden.

Nu twijfel ik alleen tussen de Joola Buddy Pro (V300) en de Tibhar robo pro junior. Of heeft iemand een andere robot tweede hands te koop?

De overeenkomsten:
Beide hebben alleen backspin en topspin. Beide hebben een rotatiekop en kunnen ongeveer 100 balletjes houden.

De verschillen:
Joola:
189 euro (Internet), Frequentie aanpasbaar tussen 20 en 70 ballen per minuut, Spinsnelheid heeft 5 standen.

Tibhar:
229 euro (Decathlon), Frequentie niet bekend, spinstanden niet bekend.

De Tibhar heeft weinig reviews, maar lijken wel positief. De Joola heeft meerdere reviews die ook redelijk positief lijken, maar ik zie ook wel wat klachten. (Balletjes vastzitten, kapot gaan, plaatsing van de bal niet consequent)

Heeft iemand ervaring met een van deze robots? Of een andere robot tweede hands te koop?

Thanks!!

Meatball
Laatst gewijzigd door Meatball op 26 Jan 2020, 20:24, 1 keer totaal gewijzigd.

benxx
Silver Member
Silver Member

Re: Op zoek naar een Robot...

Berichtdoor benxx » 25 Jan 2020, 20:19

De voorganger van de Joola, de Joola Buddy Pro heb ik een jaar of 6 geleden gekocht. Drama.
Pro: Makkelijk op te zetten
Simpele bediening

Contra: Weinig ballen in de voorraad.
Vaak vastlopen, moet je stoppen, roeren in de bak en dan hopen dat je weer verder kunt
Uitwerp hoek zeer onregelmatig en slecht in te stellen.
Plaatsing bal erg onregelmatig
Weinig effect in de bal
Slechte kwaliteit

Kan zijn dat bij deze versie de boel verbeterd is maar ik hoef er nooit meer 1.
Heb nu de tibhar pro plus (2e hands) op de kop kunnen tikken en die bevalt prima
Meppers 1, 2e klasse zuid-west

Weapon of choice:

Dr. Neubauer Special
BH Strahlkraft 0,5mm
FH Nittaku Fastarc-G1 1,8mm

Testvehikel:

Nimatsu Tsunami Combi Attack
BH Yinhe Qing OX
FH 729 802 Mystery III 1,9mm

ELO 01-12 1486

Meatball
Beginner
Beginner

Berichtdoor Meatball » 26 Jan 2020, 20:23

Thanks voor je reactie. Dan wordt het toch maar geen Joola Buddy. Ik ben nu bezig met een tweede hands Donic Robopong 2050. Wellicht de veiligere optie. Aangezien ik weinig weet van de Tibhar junior.

TwoFace
Super Member
Super Member

Berichtdoor TwoFace » 04 Feb 2020, 15:38

Ik heb zelf de Joola Shorty gehad, dat was best wel een fijne machine, ik had deze al 2de hands en is ondertussen alweer verkocht. Ik moet zeggen dat ik die Tibhar er erg veel op vind lijken, dus ik neem maar aan dat het ook ongeveer vergelijkbare eigenschappen heeft.

Achteraf had ik vooral te weinig ruimte om er echt goed mee te kunnen spelen (ruimte achter de tafel was te klein)... let vooral op dat soort dingen... anders maak je er haast geen gebruik van.

Meatball
Beginner
Beginner

Berichtdoor Meatball » 04 Feb 2020, 17:28

Dankjewel Twoface!

Ik heb onderhand een Tibhar junior gekocht. Ik moet nog even wachten voordat ik kan spelen, aangezien ik de keldertrap nog moet demonteren om de tafel naar de kelder te krijgen.... in de kelder heb ik veel ruimte. Bedankt voor de tip!

Ik blijf wel op zoek naar een betere robot (tweede hands). Bij voorkeur de Donic Newgy robopong 2050 of 2055.

Ik laat jullie mijn bevindingen tzt weten.

Meatball!

TwoFace
Super Member
Super Member

Berichtdoor TwoFace » 10 Feb 2020, 12:54

Dankjewel Twoface!

Ik heb onderhand een Tibhar junior gekocht. Ik moet nog even wachten voordat ik kan spelen, aangezien ik de keldertrap nog moet demonteren om de tafel naar de kelder te krijgen.... in de kelder heb ik veel ruimte. Bedankt voor de tip!

Ik blijf wel op zoek naar een betere robot (tweede hands). Bij voorkeur de Donic Newgy robopong 2050 of 2055.

Ik laat jullie mijn bevindingen tzt weten.

Meatball!

Ik ben benieuwd naar je ervaringen, als ik meer ruimte had gehad, had ik ook zeker nog een tafel met robot gehad. Het is ideaal om bepaalde slagen te blijven oefenen.

Meatball
Beginner
Beginner

Berichtdoor Meatball » 23 Feb 2020, 15:01

Hallo allemaal,

Zoals beloofd hierbij mijn eerste ervaringen met de tafeltennisrobot.
Ik heb dus gekozen voor de Tibhar Robo Pro Junior à 229 euro.

Standen: Geen spin, topspin, backspin.
Op de hardste stand is de spin ok, maar niet zoals je dat bij de duurdere robots ziet.
De spin is in te stellen door het ene wieltje harder te laten draaien dan de ander. (Bijv. de upperwheel op 4 en lowerwheel op 1 geeft topspin).
Dit is wel echt uitzoek werk. Er zijn geen vaste trainingstanden. Standen zijn 0 tm 6.

Ballen: Ik heb er 120 ballen in zitten, maar volgens mij kan ie meer aan. Kan zowel spelen met de plastic als de oude celluloid ballen.

Frequentie: Tot max 70 ballen per minuut. In te stellen in 5 of 6 standen.
Het verschil tussen de standen vind ik soms nauwelijks merkbaar. Dat hadden ze wel over een breder spectrum mogen verdelen.

Oscillatie:
Heeft een draaikop met 4 standen: 01,2,3. Verdeelt de ballen best netjes over de tafel. Maar ook dit moet je zelf uitzoeken.

Hoogte:
Je kunt de robot dmv schroefjes stellen in hoogte. Zo kun je de balcurve enigszins beïnvloeden.

Mijn oordeel:
Voor de prijs is het een prima robot voor een beginner. Zelf zou ik een gevorderde speler een andere robot aanschaffen waar de oefeningen geprogrammeerd zijn.
Een groot nadeel vind ik dat je zelf moet uitzoeken waar je de robot moet zetten, in welke stand voor welke slag etc.
Als je dit eenmaal uitgevonden hebt na een paar sessies kun je wel prima van start als beginner. Ik ben nu zelf een schema in Excel aan het maken waar ik de speelstanden kan koppelen aan bepaalde slagen of oefeningen.
Een ander nadeel vind ik dat je er een opvangnet (à 55 euro) bij moet kopen en de ballenbak zelf weer moet vullen. Sommige robots doen dit automatisch.
Een voordeel is dan weer dat de robot mobiel is en je zo zelf veel soorten slagen kunt simuleren.
Een ander voordeel daarvan ten opzichte van bijv. de vaste robots is dat de vaste robots altijd vanuit het midden van de tafel 'slaan'. Dit vind ik niet wedstrijdecht. Deze Tibhar kun je overal neerzetten op tafel, waardoor je de slagen vanuit wedstrijdechte posities kunt laten geven.

Conclusie: prima robot, maar als je het geld hebt of een goede tweedehandse kan vinden zou ik voor de Donic Newgy 2055 gaan.

TwoFace
Super Member
Super Member

Berichtdoor TwoFace » 25 Feb 2020, 12:07

Ik vraag me af of deze nou vergelijkbaar is met mijn oude robot, ik had dus deze:
https://www.tt-shop.com/com_eng/joola-shorty.html

Ik was er best wel over te spreken, maar normaliter is deze robot ook een andere prijsklasse als de tibhar robo pro junior....

Zo'n opvangnet had ik er ook bij en ik liet de ballen dan altijd in een door er onder terecht komen, herladen is eenmalig die doos weer leegkiepen in de robot... ik had er ook ruim 100 + ballen in, er zouden er 150 in moeten kunnen dacht ik.

Er waren wel makkelijk andere standen in te stellen, qua snelheid en hoeveelheid ballen althans... wilde je meer instellen moest je dat bij de robot zelf veranderen... Op dat gebied zijn er zeker meer uitgebreide en betere robots te verkrijgen...