blijft vreemd....

Bespreek hier de algemene zaken die met tafeltennis te maken hebben
TwoFace
Silver Member
Silver Member

blijft vreemd....

Berichtdoor TwoFace » 10 Jun 2021, 15:24

Ik moest het toch even kwijt... ik blijf het een vreemd sport vinden. Ik tafeltennis nu ongeveer 3 jaar (corona jaar reken ik maar niet mee omdat ik toen nauwelijks een balletje heb kunnen slaan)...

Ik zie mijzelf als een verdedigende speler omdat ik altijd een wat reactieve houding achter de tafel heb, ik hou van verdedigen... (speel ook met noppen op BH)`. Om die reden (want je komt er pas achter als je een tijdje speelt natuurlijk). Ben ik het begin van een standaard verenigingsbatje naar een zelf samengestelde combi gegaan met wat bleek een redelijk aanvallend frame.

Omdat ik mijzelf als verdediger zag (BH vooral maar ook veel blokken met FH), maar ook graag veel spin geef met FH en graag afsla met de FH... lang op zoek gegaan en uiteindelijk de Sanwei TwoFace gevonden... deze leek mij op lijf geschreven (een verdedigende kant goed voor 0x LN) en een wat meer aanvallende kant... ). Helaas het mocht niet baten, ik kon er maar niet aan wennen (voor wie het ooit wil proberen, je mag hem frame nog van me overnemen). Dus ben ik gaan kijken naar een ALL/ALL+ frame... meerdere geprobeerd geen eentje kon mij bekoren en met elk frame leek ik geen match te zijn. Dus op naar een vriendelijk (lees voor iedereen goed bespeelbaar) DEF frame... gevonden... tijdje geprobeerd en mijn spel leek te verbeteren. Toen kwam corona... tijd niet gespeeld, sinds kort weer begonnen. Maar ik sla niks meer raak met dat DEF frame.

Kreeg ik gister van een clubgenoot een Donic Ovtcharov Carbospeed (volgens mij een redelijk OFF frame) met recht handvat (waar ik altijd flared speel) met een wat ouder Donic Acuda (2.2mm) erop (OFF rubber) en op BH DHS Cloud & Fog III 0x(mijn allereerste 0x rubber) in mijn handen gedrukt... en wat schetst mijn verbazing... ik speel er super mee... sloeg van ongeveer 10% in eens 90% raak, kon veel beter variëren in mijn spel (van topspin en hard slaan naar zachtjes achter het net en goed geplaatste schuifballen)...

Mijn eerste game tegen iemand die 4 klassen hoger speelt, won ik toen in eens... de 3 erna verloren, maar wel allemaal met minimaal 11-8.

Ik verbaas me dus dat het materiaal bij mij zoveel invloed had en heb nu ook per direct weer een aanvallend frame (Yasaka Goiabao 5) afgestoft en daar een wat sneller rubber en mijn oude vertrouwde cloud & fog opgelegd en ik heb er weer veel zin in :D
Frame: Yinhe Y-13
BH: Yinhe Qing 0X
FH: Friendship/729 Xi EnTing 2.2mm

GarField000
Super Member
Super Member

Re: blijft vreemd....

Berichtdoor GarField000 » 14 Jun 2021, 22:28

Ja soms heb je opeens een klik en kun je verder ... soms werkt niks.
Mooi dat je nu wat gevonden hebt.

Ik moet nog beginnen dus ik ben benieuwd hoe het hier gaat.
Maar ik wacht tot ik volledige gevaccineerd ben. Eind juli begin ik weer met trainen.
Ik had ook wat aanpassingen op rubber en frame dus hoop dat het goed gaat :)
----------------
Groetjes Marc

Frame: Andro Kanter FO Off
FH: Andro Rasanter R48
BH: DHS Skyline 3-60

TwoFace
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor TwoFace » 15 Jun 2021, 10:26

Het Marc,

Gelukkig heb ik al wat uurtjes gedraaid nu, heb het ook nodig ;-)
Mijn nieuwe setup ga ik morgenavond testen, maar er is een ander FH rubber op weg naar mij (dit is een oud rubber van een clubgenoot).

Danny1973
Moderator
Moderator

Berichtdoor Danny1973 » 15 Jun 2021, 18:19

Ik vind het niet zo heel erg vreemd. Nou heb ik meestal off- / off frames. Het verschil tussen hard of wat zachter is een enorm verschil qua gevoel. Met een stijf hard frame maak ik de mooiste punten, maar wel de meeste fouten. Voor mij is het toch vaak zoeken naar het beste compromis tussen snelheid en controle. Zeker als je wat minder speelt met een snel en hard frame, kan het ook echt helemaal verkeerd gaan. Op het moment dat ik zelf niet voldoende het initiatief neem of kan nemen is zo’n frame lastig. Door de jaren heen heb ik al veel geprobeerd, en dat vind ik ook leuk. Toch is voor mij een goed kwalitatief volhoutframe wel de gouden middenweg. Beetje cliche, maar de OSP Virtuoso off- en de Nittaku Acoustic zijn daar wel erg goede voorbeelden van.
Xiom Icecream AZX 91 gram FL ( zlc op fh, alc op bh)
FH: Xiom Omega VII Pro max.
BH: Xiom Omega VII Pro max

TwoFace
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor TwoFace » 21 Jun 2021, 13:11

Hi Danny, ik gebruik nu deze: https://revspin.net/blade/yasaka-goiabao-5.html

De nieuwe setup beviel niet zo goed als de combi van mijn clubgenoot... het rubber wat ik er nu op heb liggen is andro gtt... een oud rubber waar denk ik het beste wel van af is. Maar desondanks kon ik er redelijk mee spelen, mistte alleen een beetje het gevoel bij blokken met de FH. BH met 0X noppen was als thuis komen, heerlijk, beviel erg goed.

Ik twijfel nu, ik krijg namelijk binnen kort een nieuw rubber binnen (DHS Neo Hurricane 3) die ik erop wil doen... maar heb ook nog een oudere Friendship/729 Xi EnTing liggen... die is iets als het goed is iets trager, maar heeft nagenoeg dezelfde controle... dus ik twijfel of ik die eerst moet proberen. ... eigenlijk best wel redelijk snelle rubbers, maar ik wil ook aanvallender gaan spelen met mijn FH dus denk ik dat ik het ook wel moet doen op die manier. Iemand ervaring met 1 van de 2 rubbers?

yoass
Super Member
Super Member

Berichtdoor yoass » 21 Jun 2021, 14:23

H3Neo ken ik en zou ik niet een snel rubber noemen. Bij counterspinnen krijg je er power en kwaliteit mee, maar er komt niks cadeau - 't is een werkrubber, dat een volle slag vereist en goed voetenwerk.
Frame: "Vanity Two", eigen ontwerp; door http://www.dattblades.com gebouwd (Koto/Limba/ALC/Kiri/ALC/Limba/Koto)
FH, BH: Nittaku Fastarc-G1

GarField000
Super Member
Super Member

Berichtdoor GarField000 » 22 Jun 2021, 11:25

De Hurricane's, skyline etc zijn erg tacky. De snelheid komt niet zozeer van het rubber maar van de slag/spin.
Ik ben zelf juist overgestapt van de skyline naar een andro rasanter.
----------------
Groetjes Marc

Frame: Andro Kanter FO Off
FH: Andro Rasanter R48
BH: DHS Skyline 3-60

TwoFace
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor TwoFace » 22 Jun 2021, 13:11

H3Neo ken ik en zou ik niet een snel rubber noemen. Bij counterspinnen krijg je er power en kwaliteit mee, maar er komt niks cadeau - 't is een werkrubber, dat een volle slag vereist en goed voetenwerk.
Ik heb het via de reviews (https://revspin.net/rubber/dhs-neo-hurricane-3.html)... maar zo zie je maar, meningen zijn dan verdeeld. Als je dit vergelijkt met 'Donic Bluefire M1 turbo' (https://revspin.net/rubber/donic-bluefire-m1-turbo.html)welke is dan sneller? Ik heb namelijk toen met de laatste gespeeld... volgens reviews is die wel veel sneller, maar ik denk dat iets minder snel juist wel goed voor me is.

Als het echt niet bevalt ga ik wel weer proberen met de rubbers die ik nu heb... misschien toch een ander frame die ik nog heb liggen... ik ben echt zoekende merk ik.....

TwoFace
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor TwoFace » 22 Jun 2021, 13:13

De Hurricane's, skyline etc zijn erg tacky. De snelheid komt niet zozeer van het rubber maar van de slag/spin.
Ik ben zelf juist overgestapt van de skyline naar een andro rasanter.
Ik vind dat tackiness altijd zo vaag... want logischer wijs zou je dan makkelijker spin etc moeten kunnen krijgen, maar die Bluefire M1 turbo is helemaal niet zo tacky en daar kon ik juist enorm veel effect mee geven...

yoass
Super Member
Super Member

Berichtdoor yoass » 22 Jun 2021, 14:30

Tacky en grippy, tsja.

Tacky - plakkerige - rubbers pakken de bal wat langer, en laten de bal zelfs relatief dood vallen. Als de bal eenmaal terug gekatapulteerd wordt, kan er inderdaad een hoop spin in gebracht worden - iets langer contact maakt weer een iets efficiëntere opslag en teruggave van energie. Je kunt kijken hoe plakkerig een rubber is door 't bat even op een bal te leggen en op te tillen. Hoe langer de bal eraan blijft plakken, hoe tackier. Mijn oude Friendship 729 hield een bal bijna 10 seconden vast.

Grippy - stroeve - rubbers plakken de bal niet (dit is een schaal, trouwens, geen absolute tweedeling). Ze zijn wat reactiever, in het algemeen. Kort spel daarmee iets lastiger, maar ze spelen wel wat gemakkelijker in de zin dat er minder werk nodig is om er iets uitgeperst te krijgen. Je kunt voelen hoe stroef een rubber is door er iets overheen te bewegen, bijvoorbeeld een bal, en te kijken hoeveel kracht dat vraagt.

Rubbers zijn meer of minder tacky, en meer of minder grippy. Vlak spel ('flat hits') zijn in mijn ervaring wat lastiger met erg plakkerige rubbers, al is ook daarin 't ene rubber 't andere niet.
Frame: "Vanity Two", eigen ontwerp; door http://www.dattblades.com gebouwd (Koto/Limba/ALC/Kiri/ALC/Limba/Koto)

yoass
Super Member
Super Member

Berichtdoor yoass » 22 Jun 2021, 14:33

Overigens, H3Neo is wezenlijk trager dan Bluefire M1 Turbo. En ja, voor de meeste spelers lijkt mij dat verstandiger.

TwoFace
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor TwoFace » 22 Jun 2021, 16:01

Tacky en grippy, tsja.

Tacky - plakkerige - rubbers pakken de bal wat langer, en laten de bal zelfs relatief dood vallen. Als de bal eenmaal terug gekatapulteerd wordt, kan er inderdaad een hoop spin in gebracht worden - iets langer contact maakt weer een iets efficiëntere opslag en teruggave van energie. Je kunt kijken hoe plakkerig een rubber is door 't bat even op een bal te leggen en op te tillen. Hoe langer de bal eraan blijft plakken, hoe tackier. Mijn oude Friendship 729 hield een bal bijna 10 seconden vast.

Grippy - stroeve - rubbers plakken de bal niet (dit is een schaal, trouwens, geen absolute tweedeling). Ze zijn wat reactiever, in het algemeen. Kort spel daarmee iets lastiger, maar ze spelen wel wat gemakkelijker in de zin dat er minder werk nodig is om er iets uitgeperst te krijgen. Je kunt voelen hoe stroef een rubber is door er iets overheen te bewegen, bijvoorbeeld een bal, en te kijken hoeveel kracht dat vraagt.

Rubbers zijn meer of minder tacky, en meer of minder grippy. Vlak spel ('flat hits') zijn in mijn ervaring wat lastiger met erg plakkerige rubbers, al is ook daarin 't ene rubber 't andere niet.
Mooi weer wat geleerd :D

De meest plakkerige rubbers die ik bezit zijn Yasaka New Era, deze kreeg ik eigenlijk onbedoeld, dit was een foutief geleverde bestelling, iemand anders had waarschijnlijk mijn rubber ontvangen, maar als ik deze op een balletje druk terwijl die op de tafel ligt en til het op blijft de bal echt wel idd zo'n 10-15 seconden hangen... dat hoef ik met de meeste rubbers nog geen seconde te proberen...

Mijn BH rubber kom ik eigenlijk wel uit, een LN oX en daar mag het een DHS Cloud & Fog III zijn, Double Fish 1615 of
YINHE Galaxy QING zijn... die vind ik vergelijkbaar, maar dat FH rubber blijft maar zoeken voor me... net als het ideale frame...

Maar qua frame heb ik ondertussen wel besloten, het is of de Yasaka Goiabao 5 of de Yinhe Y-13... aangezien er geen nieuw frame meer wordt aangeschaft en dat deze 2 mij het beste gevoel geven. :D

TwoFace
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor TwoFace » 22 Jun 2021, 16:07

Overigens, H3Neo is wezenlijk trager dan Bluefire M1 Turbo. En ja, voor de meeste spelers lijkt mij dat verstandiger.
En toch vond ik dan vreemd dat de combi met Bluefire M1 Turbo erop voor mij niet overdreven snel aanvoelde, maar vooral veel controle gaf... tenzij dat dus aan het frame lag...

In elk geval ga ik morgenavond testen weer... ik twijfel nog of ik 2 versies ga maken... de ene met:
- Yasaka Goaiabao met BH 0X Cloud & Fog III, FH Andro GTT (weet ik alleen de spons dikte niet van) (deze combi ligt klaar al);
- Yinhe Y-13 met BH Double Fish 1615/Yinhe Qing (volgens mij heb ik beide nog liggen), en FH dan Friendship 729 Xi EnTing (nieuw plakken).

Dan eens vergelijken tussen die 2 combi's....en misschien vrijdag (als dat doorgaat, want misschien wordt de zaal niet gehuurd vanwege gebrek aan belangstelling) dan alleen de FH rubbers om te wisselen en dan nogmaals testen.... zo hopelijk een beter beeld te krijgen van wat het beste past momenteel bij mijn spel.

TwoFace
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor TwoFace » 06 Jul 2021, 13:57

Nu maar eens wat speelavonden er overheen laten gaan... ik merkte dat ik daardoor meer en meer neigde naar mijn oude frame combi, namelijk de - Yinhe Y-13 met BH Yinhe Qing en FH dan Friendship 729 Xi EnTing

Dus een flink chinese combi uiteindelijk. Maar weer echt een goed gevoel met de FH, blokken ging weer lekker, topspin redelijk tot goed, schuiven als het moet. FH check: helemaal goed.

BH dan... moeiijker verhaal, ik merk dat kappen/schuiven erg lekker gaat, maar in sneller spel wil ik ook wel eens blokken met de LN... nu gaat dat meestal best lekker, maar ik merk dat een blok exact op het midden van mijn frame heel erg veel afsprong creëert die ik niet direct verwacht. Tikkeltje meer naar beneden/boven of opzij geen probleem... maar just the middle, man wat een verrassende afsprong. Niet geheel prettig.

Morgenavond ga ik de andere combi nogmaals proberen, maar daar verwacht ik nog niet superveel van...met name de FH, daar moet ook een ander rubber op, maar die is nog niet aangekomen.