Sinds wanneer tafeltennis in Nederland?

Bespreek hier de algemene zaken die met tafeltennis te maken hebben
perkamentus
Beginner
Beginner

Sinds wanneer tafeltennis in Nederland?

Berichtdoor perkamentus » 29 Mar 2013, 15:41

Wanneer doet het tafeltennis zijn intrede in Nederland? Over de eerste vermeldingen van 'Ping-Pong' in de Nederlandse kranten en het vermoedelijk oudste artikel over deze sport (1902). Zie: http://perkamentus.blogspot.nl/2013/03/ping-pong.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Perkamentus antiquarius

Danny1973
Gold Member
Gold Member

Re: Sinds wanneer tafeltennis in Nederland?

Berichtdoor Danny1973 » 29 Mar 2013, 18:07

Leuk om te lezen. Best een oud spelletje al.
Sanwei Dynamo 82 gram FL
FH: Donic acuda blue P2 2.0.
BH: Donic acuda blue p2 1.8mm

Sanwei Dynamo 92 gram FL
FH: Donic acuda blue p2 max
BH: Donic Acuda blue p2 1.8

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 29 Mar 2013, 22:13

Hallo,

Heel leuk om te lezen en misschien is het volgende nog interessant als aanvulling.

Zo,n soort racket als op de foto,s te zien is heb ik ooit In het kaatsmuseum in Franeker gezien.
Het was bespannen met perkament als een tamboerijn met leer en had een zelfde soort steeltje.

Het spel waarbij dat racket gebruikt werd heette "nap en trom" werd me toen volgens mij uitgelegd. In het Frans "balle au tamis". Alleen het had een steeltje als die ping pong rackets dus nu twijfel ik aan die uitleg.

Trommel met nappen en slaghouten (?) : http://tertous.chez.com/bal_tamis/Mvc-001f.jpg

Op deze foto is de kaatshandschoen nog duidelijk aanwezig in plaats van een steeltje.

Een bal moest bij dit balle au tamis door een opslager op de trommel geslagen worden. Dit moest met precisie denk ik om de bal op zo,n trommel te krijgen en daar zullen die perkament bespannen rackets voor gebruikt kunnen zijn. Spelend met de hand als bij kaatsen is dat wel heel lastig.
Vanaf de trommel moest de bal omhoog stuitten en in een speelvak (perk bij kaatsen) waar spelers van de tegenpartij dan klaar stonden om terug te slaan uit het perk het grotere speelveld in. Dit moest zo ver mogelijk als bij kaatsen (of slagbal, cricket etc) Perkament met een zwaardere leren bal gaat dan zeker kapot. Daar zullen de steviger slaghouten dus wel voor gebruikt zijn. De trommel lag dan iets voor het perk van waaruit de uitslag plaatsvondt. Beetje het idee van cricket maar dan met een stuit op de trommel en een opslag in plaats van werpen.
Tamis geldt ook als voorloper van tennis.

Mogelijk kwamen chinese migranten (?) dan na het zien van het originele balle au tamis op het idee ipv een trom een tafel te gebruiken en daar dan tennis op te spelen (als dat al bestond ?). Als eerste pingpong batjes kunnen best met perkament bespannen tamis rackets gebruikt zijn. Mogelijk zo,n zelfde soort racket als ik toen gezien heb in Franeker of zelfs met zo,n handschoen.

Via balle au tamis of nap en trom is er mogelijk meer informatie te vinden.
Zal morgen nog wat zoeken op internet. Heb ook vrij veel gekaatst vroeger en vind het mede daarom wel interessant.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 30 Mar 2013, 10:02

Nog wat googlen en lezen werd de trom niet gebruikt zoals ik hierboven aangaf maar de opslager moest de leren bal erop laten stuiten en dan rechtstreeks richting het speelveld van de uitslaande partij slaan.
Maar er bestonden dus al wel kaatsvarianten die met een soort rackets gespeeld werden

Zo,n trommel werd natuurlijk gebruikt vanwege het stuitvermogen.
De eerste ping pongballen waren bij mijn weten ook nog niet van celluloid. Mogelijk brachten chinese migranten dan ook een bal mee die lichter was en/of een betere stuit op een tafel gaf ?
Of een techniek om die te maken ?

Overigens had ik altijd begrepen dat het Engelse militairen waren die voor het eerst een soort tafeltennis gingen spelen en dat het pas later in china populair werd (door Mao Tse toeng).
Als het chinese migranten waren roept dat de vraag op of - een soort - tafeltennis dan niet ook in china al werd gespeeld.

allrounder
Super Member
Super Member

Berichtdoor allrounder » 30 Mar 2013, 11:08

Ook leuk om te weten.
In 1930 werd in Utrecht een ping pong club opgericht, genaamd UPPC.
Dit was nog voor dat de NTTB werd opgericht.

Die club bestaat nog steeds, maar de naam is inmiddels veranderd in...je raadt het al UTTC.

Nog een leuke persoonlijke noot:

Mijn grootvader was een van de oprichters en bestuursleden van UPPC.
Gewo Carbon Hybrid Off- AN
FH: Xiom Vega Elite 2.0
BH: Xiom Vega Elite 2.0

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 30 Mar 2013, 12:23

Tafelvoetbal bestond vast nog niet toen die naam verandert werd.
Zijn er uberhaupt nog tafeltennis clubs waarbij ping pong (of PP) nog in de naam zit ?

Whazzup
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Whazzup » 30 Mar 2013, 13:16

En tafeltennis is volgens mij rond 1860 ontstaan in Engeland (adel verveelde zich :P)... Ook handig om te weten als we dan toch bezig zijn! ;)
Gestopt momenteel
HTTC in Houten
HTTC 1 (eerste klasse)
Frame: 729 Dynasty Hinoki holrond 90 gram
Forehand: Donic Bluefire M3 1,8 mm zwart
Backhand: Super Defense 40 1,3 mm rood
Back to the beginning!

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 30 Mar 2013, 13:39

Een adellijke militair kan het hebben opgepikt uit de kantine van het leger waar een paar chinese koks in de pauze tafeltenniste op een kantinetafel. :) Oftewel we weten we het nog niet. Maar misschien weet Perkamentus meer ?
Laatst gewijzigd door mank op 30 Mar 2013, 13:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Whazzup
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Whazzup » 30 Mar 2013, 13:43

Dit is algemeen bekend hoor Marc voor zover ik weet...
Gestopt momenteel
HTTC in Houten
HTTC 1 (eerste klasse)
Back to the beginning!

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 30 Mar 2013, 13:56

Dat is niet echt een betrouwbaar argument Wouter. Als één iets zegt nemen eerst twee en dan honderd het voor waar aan.
Ik neem aan dat chinese migranten in ieder geval ergens een rol gespeeld hebben en dat was nieuw voor mij. Maar hoeft ook niet perse dat ze de eersten waren.
Ze kunnen het best meegebracht hebben uit Engeland naar het vaste land van Europa bijvoorbeeld. Maar andersom kan ook dat adel of militairen het oppikten van chinese migranten en het daarna meer populair werd. Dan komt het al gauw van de adel.

Daarom vindt ik de oorsprong uit andere sporten ook interessanter.
Is tafeltennis afgeleidt van alleen tennis of van dezelfde sporten waar ook tennis van is afgeleidt ? Of beide ?
Dat is uit de overeenkomsten qua veld en attributen, waar en wanneer gespeeld, wel enigszins te herleiden misschien.

Whazzup
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Whazzup » 30 Mar 2013, 15:02

Zit wel wat in, in wat je zegt. :) Wie zou het weten? :P
Gestopt momenteel
HTTC in Houten
HTTC 1 (eerste klasse)
Back to the beginning!

perkamentus
Beginner
Beginner

Berichtdoor perkamentus » 30 Mar 2013, 22:53

Ach heren, v.w.b. de oorsprong van het tafeltennis is mijn bron gewoon Wikipedia. Het ging er bij mij om wanneer tafeltennis voor het eerst in Nederland werd geintroduceerd. Dat zal dus rond 1900/1901 zijn geweest aangezien de eerste vermeldingen advertenties zijn in het laatste kwart van 1901. Adverteren heeft alleen maar zin als er al een bepaalde vraag/markt is. Mijn artikel is uit 1902, het jaar dat het een rage werd, en dus vermoedelijk het oudste bericht over de sport in Nederland.

Perkamentus antiquarius

Danny1973
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Danny1973 » 31 Mar 2013, 15:41

Ben je zelf ook een tafeltenniser?
Sanwei Dynamo 82 gram FL
FH: Donic acuda blue P2 2.0.
BH: Donic acuda blue p2 1.8mm

Sanwei Dynamo 92 gram FL
FH: Donic acuda blue p2 max
BH: Donic Acuda blue p2 1.8

perkamentus
Beginner
Beginner

Berichtdoor perkamentus » 31 Mar 2013, 18:16

Ik ben een bibliofiel en zoals ik al in het stukje schreef, geen sportman of sportliefhebber :)

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 01 Apr 2013, 12:24

Uw vraag begreep ik wat anders geloof ik.
U wilt gewoon weten of het document dat u heeft een eerste vermelding van ping pong in Nederland betreft of dat er nog eerdere zijn ?
De naam ping pong was aan de celluloidbal verbonden als een soort merknaam (maar bestond in Engeland dus kennelijk al voor die bal bestond).
Met de cellloidbal werd tafeltennis pas een rage en werden er clubs opgericht.
De celluloidbal was een engelse vinding en werd geoctrooieerd in 1890.
Daarvoor was er bijvoorbeeld een tafeltennisspel met een eveneens geoctrooieerde lucht gevulde rubberbal maar dat werd geen ping pong genoemd volgens mij (whuiff whaff oa).
Die ballen moest reclame voor gemaakt worden vooral omdat anders grootschaliger industriele produktie niet lonend is.
Daarvoor werd met huisvlijtballen ook al tafeltennis gespeeld. In ieder geval in Engeland.
Ballen gemaakt van Kurk, papier en - dus - canvas.
Dat zal niet in clubverband zijn geweest en of dat ook elders in Europa net als in Engeland al gedaan werd voor die industriele produkten (in dat geval zou er al een vraag zijn naar een beter geschikte bal) weet ik niet.
Het zou alleen best kunnen ; Zonder industriele produktie geen reclame en dus minder (of zelfs geen) documentatie.
Geschikte rackets waren er iig wel via het tamisspel dat veel meer een volksspel was dan tennis en ook meer gespeeld werd.

perkamentus
Beginner
Beginner

Berichtdoor perkamentus » 01 Apr 2013, 16:12

Ik stelde een retorische vraag met de bedoeling dat in tafeltennis geinteresseerde lezers waaronder vermoedelijk ook tafeltenissers mijn stukje lezen. That's all! ;)

jennifcole10
Beginner
Beginner

Berichtdoor jennifcole10 » 28 Mei 2013, 07:50

Nou, Tennis is altijd al een populaire sport in Nederland. Het werd geïntroduceerd in de late 18e en vroege 19e eeuw. Sindsdien is er veel verbetering op het gebied en de mensen hebben actief deelgenomen aan deze sport. Er zijn veel mensen die hebben bijgedragen in deze sport van ons land.