Commercie op forums.

Bespreek hier de algemene zaken die met tafeltennis te maken hebben
mank
Platinum Member
Platinum Member

Commercie op forums.

Berichtdoor mank » 04 Apr 2013, 11:02

Is het ook een idee om voor kleinhandel, importeurs etc zoals bij Noppentest.de een apart onderforum toe te voegen aan het forum ?
Ter toelichting.
TT-news.de is een commercieel forum en heeft dat om die reden niet.
Resultaat is dan dat er firma,s zijn die fake berichten plaatsen om bijv een nieuw produkt naamsbekendheid te geven.
Dat kunnen complete reviews zijn in al bestaande threads of wat subtieler een vraag naar een produkt met een link erbij : "heeft iemand al ervaringen opgedaan met xyz".
Zo nu en dan wordt zoiets daar ontdekt als bij het merk Xiom toen dat nieuw verscheen op de europese markt. Dat merk mocht daar toen ook door andere forumleden een tijdlang helemaal niet meer genoemd worden. In veel gevallen wordt het waarschijnlijk ook niet ontdekt.
Op dit moment doen de berichten van Tatestar over Victas mij nu aan die geschiedenis bij tt-news met Xiom denken.

Dit forum wil niet commercieel zijn en met zo,n onderforum zou dan een mogelijkheid gegeven zijn om eerlijk en open met een commercieel belang nieuwe produkten en aanbiedingen onder de aandacht te brengen.
Dan nog kan het via een ander forum gedaan worden maar bij verdenking kunnen threads en berichten dan worden overgeplaatst als minder drastische ingreep.

Marc
Laatst gewijzigd door mank op 30 Apr 2013, 16:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Danny1973
Gold Member
Gold Member

Re: Commercie op dit forum

Berichtdoor Danny1973 » 15 Apr 2013, 19:42

Ik vind het helemaal niet zo raar dat mensen op deze manier stiekem hun producten promoten. Sneller en doeltreffender kan haast niet. Het vermelden van een nieuw product is voor mij geen probleem. Hierdoor blijven we op de hoogte van al het moois wat er op de markt komt, maar als mensen dit als geweldig gaan bestempelen is het inderdaad wat dubieus.
Ik ben ook niet helemaal overtuigd van de volledige waarheid op tabletennis.db waar ik regelmatig op kijk. Zeker bij nieuwere rubbers waar nog niet veel reviews op staan heb je zomaar een rare uitschieter als iemand heel negatief of juist overdreven positieve oordelen geeft.
Donic Waldner World Champion 89 - 93 gram FL
FH: Donic acuda blue P2 2.0.
BH: Donic acuda blue p2 1.8mm

Donic Waldner World Champion 89 - 91 gram FL
FH: Joola Rhyzer 48 max
BH: Joola Rhyzer 48 2.0

Sun Tzu
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor Sun Tzu » 16 Apr 2013, 09:09

Zelfs met zon subforum zouden ze voor mensen zorgen die dan datzelfde rubber weer aan prijzen in een review.
Uiteindelijk beslis je zelf wat je doet en moet je zeker niet blindelings op een review vertrouwen.
Timo Boll ZLF
Tenergy 05
Tenergy 64

Invincibility lies in the defence; the possibility of victory in the attack.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 16 Apr 2013, 11:01

Inderdaad zal het dan nog wel gebeuren maar minder omdat het in zulke gevallen vaak vooral om naamsbekendheid te doen is. Minder en meer duidelijkheid lijkt me dan al heel wat.
Een ogenschijnlijk onafhankelijke review of gewoon een thread die naar ervaringen vraagt met een nieuw rubber is uit oogpunt van de poster vaak meer een trojan horse of dekmantel om een forum binnen te komen en zo een produkt onder de aandacht te brengen.
Waarom dat nodig maken als het niet hoeft ?

Overigens besef ik maar al te goed dat zelfs gewone deelnemers aan forums vaak toch commerciele banden hebben. Die banden ontstaan via clubsponsoring, materiaalkortingen etc.
Ik kreeg zelf een keer een gratis frame van Osp en weet hoe moeilijk het dan is om nog objektief te blijven bij het schrijven van een review. Dat komt omdat bij een review ook vaak een neiging bestaat de prijs - kwaliteitsverhouding mee te laten spelen. In dit geval was die oneindig positief :) en dat kleurt dan een review al gauw.
Andersom komt trouwens ook voor ; iemand heeft zoveel geld betaald voor iets dat het wel heel goed moet zijn om de uitgaaf te rechtvaardigen. Voor mij hoeft dat rechtvaardigen niet maar het gebeurt wel omdat dat psychologisch vaak gewoon zo werkt en het kleurt een review dan.
Bij het Osp frame was dit ahw dubbel voor mij ; voor mij was het de beste kwaliteits/prijs verhouding ooit terwijl het in principe juist een vrij duur frame is (wat niet zegt dat de prijskwaliteitsverhouding niet heel goed is).

allrounder
Super Member
Super Member

Berichtdoor allrounder » 16 Apr 2013, 19:34

Ach,

Ik denk dat je het verschil snel genoeg merkt als het een nieuw member betreft of iemand die al een lange tijd meegaat op het forum en meer post dan alleen maar reviews.

Nieuwe members die direct nieuwe materialen de hemel in prijzen vallen snel genoeg op denk ik; net als mensen die niet in het nederlands posten.
Hebben we ergens in het begin niet iets besproken over het in stand houden van een nederlands forum met ook duidelijk als voertaal het nederlands?
Gewo Carbon Hybrid Off- AN
FH: Xiom Vega Elite 2.0
BH: Xiom Vega Elite 2.0

Danny1973
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Danny1973 » 16 Apr 2013, 20:55

Uiteindelijk hebben we bijna allemaal wel een voorkeur voor iets waar je soms echt enthousiast over bent. Toch zie ik in de onderschriften veel meer verschil qua frames dan in de rubbers. Hier op het forum scoort volgens mij tenergy, rakza en de vega europe vrij behoorlijk. Met frames steekt er volgens mij hier op het forum niet echt eentje uit die velen hebben. Misschien dat veel van ons een bepaald frames zoals de TBS of de WSC wel eens hebben gehad. Dat enthousiasme voor een bepaald materiaal heeft uiteraard niets met commercie te maken maar is de basis voor een leuk en betrouwbaar forum.
Een melding van een nieuw type rubber, ook al is dit commercieel bedoeld vind ik nog redelijk toelaatbaar. Als degene daar zeer postitief op gaat reviewen en ervoor zorgt dat het onderwerp boven aan de topic lijst blijft gaat het de verkeerde kant op. Ik heb hier op het forum nog niet vaak het idee gehad dat we met dit soort berichten te maken hebben.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 16 Apr 2013, 21:45

Is het hier trouwens toegestaan voor verkopers om openlijk aandacht te vragen voor een produkt of actie ?
Kon de forumregels niet vinden waar dat dan in zou moeten staan.

van_doorn
Moderator
Moderator

Berichtdoor van_doorn » 17 Apr 2013, 09:37

Ik zou het niet erg vinden als bedrijven een lijst met nieuwe materialen hier neerzetten. Het moet alleen niet de bedoeling zijn dat ze hun producten of winkel hier actief gaan promoten. Dan kunnen ze een banner of een advertentie kopen. Als zij via dit forum de klantenservice willen uitbreiden door hun shopreviews te behandelen, prima :)
Butterfly Viscaria
Butterfly Tenergy 05
Xiom Vega Japan
Rating: 1608

If you can believe it, the mind can achieve it.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 18 Apr 2013, 18:15

Begrijp ik. Alleen de mogelijkheid om zoiets te controleren ontbreekt voor jou net zo goed als voor mij.

Een voorbeeld : Stel ik wil wel een duur Butterfly batje kopen van normaal 250 euro met één van de nieuwste frames van dat merk en met Tenergy 80 op bh. Produkten die nog vrij onbekend zijn. Ik weet dat en kan het kopen van iemand die tafeltennist en/of training geeft bij mij op de club (en nog een paar clubs misschien).
Die persoon heeft ook een webshop waar Butterfly produkten gekocht kunnen worden (als enige in Nederland). Hij weet al dat ik vaak op dit forum ben.
Hij mag geen korting geven van Butterfly maar we komen toch een fikse korting voor mij overeen met de toezegging van mijn kant dat ik dan wel even een review schrijf hier.
Wie het voorstelde weet ik niet meer ; Het idee was er opeens door de wederzijdse belangen en het handeltje was snel beklonken.
De korting verrekent hij wel op één of andere manier. Als marketingkosten bijvoorbeeld wat nog klopt ook.

Ik wil een volgende keer wel weer zo,n handeltje en zorg er dus wel voor dat hij met de review in ieder geval tevreden is.
Bij een batje van 250 euro moet dat niet zo moeilijk zijn zelfs al is het niet zo geschikt voor mij zelf.
Dat kan ik in alle eerlijkheid ook gewoon aangeven in de review en daarna het frame of rubber weer inruilen om wat anders te testen en ook daarvan weer een review afgeven. Hoe tevredener de verkoper (die inmiddels een goeie vriend is) des te makkelijker wordt het voor mij om materiaal te testen en te ruilen en des te meer korting krijg ik.
Bij mytabletennis.net en tabletennis.db plaats ik eventueel ook nog wat reviews.

Stel nu dat deze persoon zelf, als verkoper die wil weten wat hij verkoopt, de frames kan testen of laten testen en dan gewoon openlijk de testresultaten hier kan plaatsen. Zou ik dan die korting en privileges nog krijgen ?
De verkoper , die deze handelswijze mogelijk toch al tegenstaat, heeft dan minder belang bij zo,n soort deal.
Houdt dan nog wat geld over op het reclamebudget en koopt daarvoor hier dan misschien een banner.

Het hebben van een banner op het forumen en daarvoor betalen zou je ook nog als voorwaarde kunnen stellen voor dit soort marketing die commercieel is maar wel meer openlijk.
Dan kun je zelfs meer gaan vragen voor een banner omdat dit dan interessanter wordt voor verkopers door de privileges die het geeft.
Het kan dan gaan om nieuwe produkten maar ook om bijvoorbeeld test aanbiedingen voor forumleden of mogelijk korting acties die via het forum lopen en alleen hier gepubliceerd worden zoals Nexy doet of deed bij mytt.net.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 22 Apr 2013, 18:13

http://mytabletennis.net/forum/forum_po ... -p7-review
http://mytabletennis.net/forum/forum_po ... ess-blades

Dit zijn twee voorbeelden van dit soort commercie.
Yogi bear is bij Mytt.net moderator en geeft in zijn signatuur min of meer aan dat hij niet onafhankelijk is (al gebruikt hij heel tegenstrjjdig weer wel het woord independant) :
"Independent online TT Product reviewer of ADIDAS, STIGA, TIBHAR & YASAKA".
Elders in het forum had hij al eens uitgelegd dat hij het materiaal krijgt om dit soort reviews op te zetten. Betaling in natura dus.
Van onafhankelijkheid is dan geen sprake.

De combinatie van merken geeft aan dat hij het materiaal waarschijnlijk van een grotere distributeur krijgt en niet van de merken zelf die meer een naam te beschermen hebben.
Op zich heb ik hier geen probleem mee omdat hij er open in is ; ik lees zoiets dan niet of met een korrel zout.
Dit keer heb ik het wel gelezen, erop lettend of en hoe het niet onafhankelijk zijn invloed heeft op de review en latere reacties. Die invloed is er wel in te lezen volgens mij. Maar wel zo subtiel dat als ik het niet zou weten ik het er ook niet in zou lezen denk ik. Dat subtiele legt hij er niet in met een bedoeling maar komt juist omdat hij echt probeert objektief te zijn maar het niet kan zijn. Hij is beperkt als het om negatieve dingen, kritiek gaat en niet als het om positieve dingen gaat. Het positieve komt dan meer naar voren.

Hij waarschuwt ahw de lezers al maar iemand kan het dus ook niet aangeven en doen voorkomen alsof het alleen om prive testen gaat. Van tt-news.de weet ik dat dit ook gedaan wordt.
Omdat de verdienste zelf verder niet via een forum plaats vindt zijn er ook geen forumregels voor op te stellen die zijn te handhaven. Het is ahw "privezaak" wat de beweegredenen zijn en die kunnen ook altijd dubbel zijn.

Stel nu dat een merk zelf zijn produkten onder de aandacht kan brengen of laten brengen op een forum en dit ook bekend is. Zouden forumleden bij mytt of ander forum dit dan nog accepteren van een merk ?
Zouden die merken zelf dit nog accepteren ?

Ik realiseer me overigens best dat het ook min of meer bij het medium hoort en dat het zich niet echt op laat lossen (als het al een probleem wordt gevonden) of eenvoudig laat terug dringen.
Dat ik er op door ga is omdat het wel goed is, denk ik, er toch even wat aandacht aan te geven.

Butterfly zou om dit soort redenen trouwens best eens overgestapt kunnen zijn op aangewezen distributiepunten.
Zij hebben dan meer grip op hun distributeurs ivm hun naamsbescherming en tegelijk binden ze die distributeurs meer aan het merk. Een alleen verkoper heeft immers meer belang bij de verkoopcijfers van een merk als andere verkopers dit merk niet verkopen.
Lijkt leuk maar die combinatie maakt Butterfly dealers ook meer verdacht om wat slinkser te werk te gaan dan bij deze voorbeelden. Enerzijds meer belang bij het merk en anderzijds meer eigen risico als het om de merknaam gaat en Butterfly die daarop ook meer toeziet.
Overigens ken ik geen Butterfly dealers en van wel of niet mensen vertrouwen (in specifiek geval van dealers voor Nederland) is dan geen sprake wat mij betreft.

Danny1973
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Danny1973 » 22 Apr 2013, 20:47

Het blijft een lastige vraag, maar cooral in hoevere kan het kwaad. Ik vind het prettig om te lezen over materiaal en zou het vooral prettig vinden als de informatie betrouwbaar is. Als er stiekem een commercieel tintje aan vast zit kan ik daar wel mee leven.
In het geval van yogi bear weet je in ieder geval dat hij ondersteund wordt. Ik denk dat hij doordat hij meerdere merken reviewed iets objectiever is dan iemand die 1 merk probeert te promoten. Ik heb in zijn geval ook wel het idee dat hij aardig aan kan geven hoe een product in verhouding tot een ander product is doordat hij veel verschillende spullen kan testen. Ik vraag me daar ook wel eens bij af hoe goed je iets kunt aanvoelen als je op verschillende frames test en niet voor een langere periode met een bepaalde combinatie speelt. Sommige rubbers hebben een redelijke inspeel periode en sommige frames zijn ook niet direct op zijn allerbest.
De keuze van Butterfly vond ik heel bijzonder. Zeker met de gewaagde stap qua prijsstelling lijken ze toch terrecht heel overtuigd van de kracht van hun merk. Volgens mij zouden ze meer vkocht hebben als het iets eenvoudiger verkrijgbaar zo zijn. Wij krijgen via onze vereniging een korting bij een vaste winkel, maar deze verkoopt alleen Buttfly op bestelling en daar is de korting niet op van toepassing. Het gat qua prijs met andere tensors is daardoor zeer behoorlijk geworden, en voor veel spelers bij onze hogere teams een reden om niet met Butterfly door te gaan. Toch zal het een zeer weloverwogen besluit zijn, en is het merk nog steeds zeer populair. Toch verkoopt Butterfly zichzelf door de naamsbekendheid en de goede producten. Als je reviews leest van andere merken wordt heel vaak het vergelijk met de Tenergy aangehaald.
Dus wat mij betreft, een beetje commercie geen proleem maar dan wel met een eerlijk verhaal. En dat is nou juist het lastige. Uiteindelijk is het toch vaak je eigen gevoel, maar het duwje in de rug door goede reviews kan je wel over de streep trekken.

allrounder
Super Member
Super Member

Berichtdoor allrounder » 23 Apr 2013, 21:02

Ach,

Mij maakt het allemaal niet zoveel uit.
Uiteindelijk zou het ook wel erg naief zijn om blindelings af te gaan op een review van 1 of 2 personen.
Bovendien heeft iedereen weer een andere speelstijl en techniek en heeft uiteraard ook een frame grote invloed op hoe een rubber speelt.
Wat voor de een dan ook een prima rubber lijkt, hoeft voor een ander met een vergelijkbaar spel helemaal niet zo te zijn.

Ik zie de reviews dan ook meer als een richting waar je in moet denken.
Uiteindelijk kan iedereen alleen zelf beoordelen of een bepaald rubber voor zijn spel wel of niet geschikt is.
Hoe die review van een al dan niet (deels) onafhankelijk individu ook is.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 26 Apr 2013, 11:57

Deze threads van Yoghi bear haalde ik aan omdat het toont hoe de marketing tegenwoordig vaak werkt vanuit de commercie.

Zijn openheid gaat alleen van hem uit vermoedt ik en niet van de merken of distributeurs. Er is dus geen garantie dat elke "stroman" eenzelfde openheid van zaken geeft.
Dat betekent dat elke review of bijdrage aan een thread (ook hier dus) ook onderdeel van dit soort commercie kan zijn. Vergelijkbaar maar dan zonder die openheid.
Die openheid zou weleens vaker niet dan wel gegeven kunnen worden.

Enige manier om dit soort verborgenheid dan tegen te gaan (lijkt mij) is een forum juist toegankelijker te maken voor openlijke commercie (al dan niet onder voorwaarde van bijvoorbeeld een banner waarvoor betaald moet worden) of er zelfs voor te werven bij de detailhandel. Dat zou dit soort verborgen commerciele praktijken wat wind uit de zeilen kunnen halen.

allrounder
Super Member
Super Member

Berichtdoor allrounder » 30 Apr 2013, 12:14

Mank,

In hoeverre heb jij het idee dat op dit moment op dit forum dit soort verborgen commerciele praktijken aan de gang zijn dan?

In mijn optiek hebben we daar nauwelijks last van, dus waarom iets 'proberen te repareren als het niet kapot is'?

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 30 Apr 2013, 16:24

In hoeverre het hier nu speelt weet ik natuurlijk ook niet. Mensen die zoiets doen zullen immers altijd een schijn van objektiviteit bewaren. Dat maakt het verborgen reclame en dat geldt ook voor mij.
Ik weet alleen dat het gebeurt dus waarom zou dat hier anders zijn ?

Bij tt-news zijn dit soort praktijken bijvoorbeeld wel ontdekt doordat meerdere usernames van één ip adres afkomstig waren.
Het ging dan steeds om éen zelfde merk (Spinlord) en de verkoper gebruikte die verschillende usernames dan steeds voor andere produkten van dat merk.
Ëén username en steeds zelfde merk zou immers teveel opvallen voor de lezers.
Nu viel het de lezers niet op maar de beheerders juist wel omdat die de ip adressen kunnen nagaan.

Dit Ip adres werd toen geblokkeerd met een ban maar zelfde persoon kan nu via meerdere ip adressen wel hetzelfde doen.
Wat tt-news in zo,n geval echter ook doet is dat het hele merk in de ban gaat voor een bepaalde periode.
Xiom (ander voorbeeld) mocht er bijvoorbeeld een tijdlang ook niet genoemd worden.
Gebeurde het wel dan werd het bericht weggehaald en kregen posters een waarschuwing. Ongeacht of ze commercieel belang hadden of niet.

De duidelijke commerciele relatie beschermt dan de deelnemers en lezers juist iets tegen dit soort verborgen commercie.
Ik ben er dus gewoon ook benieuwd naar hoe daar hier mee zou worden omgegaan in geval zich zoiets zou voordoen. Dat is dus ongeacht of het nu veel of weinig gebeurt.

Daarbij is het fenomeen wel interessant omdat lezers hier vaak ook andere forums bezoeken.
De forumtitel had ik dan misschien wat algemener moeten laten ; "commercie via forums".
Bij deze veranderd.