Pvc bal

Bespreek hier de algemene zaken die met tafeltennis te maken hebben
Danny1973
Gold Member
Gold Member

Pvc bal

Berichtdoor Danny1973 » 21 Okt 2014, 18:13

Heeft iemand van jullie ondertussen al met de nieuwe pvc ballen gespeeld? Wanneer gaan de regionale competities er op over?
Donic Waldner World Champion 89 - 88 gram FL
FH: Donic acuda blue P2 2.0.
BH: Donic acuda blue p2 1.8mm

Donic Ovtcharov True Carbon 84 gram FL
FH: Donic acuda blue p2 max

MDP
Super Member
Super Member

Re: Pvc bal

Berichtdoor MDP » 22 Okt 2014, 12:40

Al paar keer mee getraind. Speelt iets langzamer en minder spinny, maar al bij al geraak je er wel aan gewend.
Tenergy80 1.9mm
custom frame 68g
Xiom Vega Pro 2.0mm

benxx
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor benxx » 23 Okt 2014, 23:47

Ik heb begrepen dat er op de lagere niveau's in principe tot st Juttemis met celluloid gespeeld mag worden. Zie dit document van de ITTF )PDF alert)
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... 2s&cad=rja" onclick="window.open(this.href);return false;
Meppers 1 (Heeze)
2e klasse zuid-west

Weapon of choice:

Mank Limba MB Special :)
FH TSP Ventus Soft 2,0mm
BH Lion Claw 0,5mm

Testvehikel:

MDP Teak
BH Spinlord Dornenglanz OX
FH Adidas P7 1,8mm

ELO per 1 aug: 1408

Danny1973
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Danny1973 » 24 Okt 2014, 05:29

Wat kan een mens veel over een klein wit balletje schrijven. Wat mij betreft gewoon een datum kiezen en iedereen verplicht over. Nu is het een beetje vaag.

Floris
Super Member
Super Member

Berichtdoor Floris » 30 Okt 2014, 20:48

Ik heb drie Double Fish drie sterren-ballen gekocht om uit te proberen. Ze hebben een naad (with seam). Niet alle nieuwe ballen hebben dat.
De nieuwe bal heet 40+ en is niet van plastic maar van Cellulose Acetaat. Hij is iets groter (0.2mm) en maakt een iets ander geluid. Op de club zeggen de hogere spelers dat er minder spin in te krijgen is. Er zou voor de lagere klassen een situatie kunnen ontstaan waarin de thuisclub mag kiezen met welk soort bal er word gespeeld.
Ik zelf vind de nieuwe bal prima spelen.
Stiga CRW 7
F.H. Palio HK 1997 Biotech 2,0
B.H. Darker Vlon-S Silver-V max

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 30 Okt 2014, 21:59

Waar ik bang voor ben is dat de drie ster ballen bijna zo goed spelen als de huidige drie ster ballen maar extreem duur en dat de een sterballen dan inferieur zijn aan de huidige een sterballen en ook nog duurder en dat ze allemaal eerder kapot gaan.

Deze grappoge quote vond ik op wikipedia bij cellulose acetaat :
"Van 1949 tot 1963 werden de oorspronkelijke legoblokjes uit celluloseacetaat gemaakt, maar daarna vervangen door acrylonitril butadieen styreen". ...
Gelukkig is het dan geen "acrylonitril butadieen styreen" van het moderne lego geworden want dan was het stiekem toch echt een plasticbal geweest ;) .
.

JordiFuhler
Beginner
Beginner

Berichtdoor JordiFuhler » 07 Jan 2015, 18:31

Het is toch echt wennen aan die nieuwe plasticbal

TimeLord
Super Member
Super Member

Berichtdoor TimeLord » 25 Jan 2015, 22:14

Wij hebben nu op de club meerdere merken geprobeerd,
maar afgezien dat ze best wel redelijk spelen allemaal,
zijn ze allemaal ( alle merken 3 sterren ) tot dusver na een (1) partijdje ( best of 7 ) kapot.
In een potje zijn er zelfs 3 doorheen gegaan.
Bat: Butterfly Maze Passion FL
FH: Donic Akkadi 1.8
BH: Gewo Megaflex Controll 1.5

Bat: Butterfly TB Spirit ST
FH: Victas V >01 2.0
BH: T64 1.9

benxx
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor benxx » 26 Jan 2015, 08:58

Dat wordt nog lachen, maar niet heus.
http://www.nttb.nl/nieuws/10/over-nttb/ ... astic-bal/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik schat dat er bij ons op een speelavond toch zeker wel 5 ballen sneuvelen (wellicht nog meer). De plastic ballen sneuvelen naar het schijnt 3x zo snel dus dat zijn er 15 per avond. Ongeveer 80 avonden per jaar is 80 euro (400st) aan oude ballen, en dus zo'n 1000 plastic ballen a 1 euro per stuk. Scheelt zo'n 900 euro per jaar. Leuke actie van de KNTTB.
Meppers 1 (Heeze)
2e klasse zuid-west

Weapon of choice:

FH TSP Ventus Soft 2,0mm
BH Lion Claw 0,5mm

Testvehikel:

MDP Teak
FH Adidas P7 1,8mm

hopper
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor hopper » 26 Jan 2015, 10:38

Adviseer je club om seemless (naadloze) ballen te kopen van het merk XSF (Xushaofou).
Dit zijn de enige plastic ballen, die juist zelfs langer meegaan dan celluloid en ook nog eens betere speeleigenschappen hebben dan die overige rommel (de bounce hoogte is meer identiek aan celluloid dan de rest).
Op MYTT en OOAK vindt je vele positieve reviews.

nadeel: Ze zijn slecht verkrijgbaar in NL, maar je kan ze vinden op Dandoy in belgie en spinfactory.de
Als alle clubs een verzoek doen bij een van de grote webshops in Nederland, zal het aanbod vast snel toenemen.

Mijn club zou het verzoek voor XSF neer gaan leggen bij Sport Europe.
TTV Rapidity
4e klasse Holland-Noord

Butterfly Timo Boll ALC
Donic Bluefire JP02 (2.0 - Forehand)
Donic Bluefire JP02 (2.0 - Backhand)

benxx
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor benxx » 26 Jan 2015, 15:30

Mooi, wij doen ook nogal eens zaken met Sport Europe.
Meppers 1 (Heeze)
2e klasse zuid-west

Weapon of choice:

FH TSP Ventus Soft 2,0mm
BH Lion Claw 0,5mm

Testvehikel:

MDP Teak
FH Adidas P7 1,8mm

Ippie
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor Ippie » 08 Mar 2015, 19:30

Deze bal in nu groot ingekocht door Menereis.

benxx
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor benxx » 08 Mar 2015, 23:23

Nog steeds 1,30 pr stuk als je er 144 koopt. Blijft belachelijk dat de NTTB dit gaat verplichten vanaf september. Ze moeten eerst eens zorgen dat er goede kwaliteit ballen voor een acceptabele prijs te krijgen zijn. Nu betaal je 0,20 euro per bal voor voldoende kwaliteit, 0,50 euro per bal lijkt mij al meer dan zat voor vergelijkbare kwaliteit.
Meppers 1 (Heeze)
2e klasse zuid-west

Weapon of choice:

FH TSP Ventus Soft 2,0mm
BH Lion Claw 0,5mm

Testvehikel:

MDP Teak
FH Adidas P7 1,8mm

postmen
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor postmen » 24 Apr 2015, 13:00

Vraagje over de nieuwe plastic ballen
Weet iemand al of het huidige materiaal waar we mee spelen frames, rubbers, vergeet niet de tafels kunnen we daar mee blijven spelen. Of moet alles aangepast worden aan de nieuwe ballen ,

van_doorn
Moderator
Moderator

Berichtdoor van_doorn » 08 Mei 2015, 08:19

In principe kun je gewoon met je huidige materialen spelen. Echter zul je zien dat er "speciaal" voor de nieuwe bal materiaal ontwikkelt gaat worden. Nu een paar keer met de nieuwe bal gespeeld en moet zeggen dat ik erg snel wen. Had een moeilijkere overstap verwacht...
Butterfly Viscaria
Butterfly Tenergy 05
Xiom Vega Japan
Rating: 1608

If you can believe it, the mind can achieve it.

cstt
Moderator
Moderator

Berichtdoor cstt » 08 Mei 2015, 20:16

Heb zelf nu 2 keer met de DHS 40+ bal getraind, en vind de overstap prima te doen. Het werd heel dramatisch voorgedaan maar ik vind het wel meevallen.
If you can meet with Triumph and Disaster
And treat those two impostors just the same

Danny1973
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Danny1973 » 09 Mei 2015, 08:58

Je ziet wel dat rubberfabrikanten er volgens hun marketing speciale rubbers voor ontwikkeld hebben. Ik heb nu bijvoorbeeld een setje joola rhyzm-p die ontwikkeld zou zijn voor de nieuwe ballen. Volgens mij doet de xiom met omega v rubbers ook dit soort uitspraken. In beide gevallen vrij vlotte rubbers met veel spin, maar of dat nou iets heel nieuws en bijzonders is. Met de gewone ballen heb ik met beide nog niets gemerkt wat ik echt anders vind. Binnenkort ga ik met de nieuwe ballen beginnen, en ben benieuwd. Ik hoor wel geluiden dat de ballen in het voordeel zouden zijn voor noppenspelers.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 09 Mei 2015, 17:31

De belangrijkste ontwikkelingen van de laatste jaren zijn gewoon uit de polymeer industrie gekomen. Sponzen met grotere porien en dikkere celwanden die toch soepel genoeg zijn en waarbij de luchtcellen in de spons beter afgesloten zijn door de dikkere celwanden zodat de spons meer gasdruk aan kan/op kan bouwen tussen frame en toplaag.
Meer (hyper-) elastische natuurrubber toplagen die sneller zijn dan de vroegere natuurrubbertoplagen en toch net zo stroef. De rubbercompounds voor het maken van die toplagen en de sponzen maken tt fabrikanten niet zelf ook esn of butterfly niet. Daar doen ze dus ook geen onderzoek voor. Voor een kleinschalige sport als tafeltennis gewoon veel te duur incl het maken van hoogwaardige sponzen.
Vaak spelen er wel patenten mee waar tt fabrikanten dan weer een licensie voor kunnen kopen. Dat zal ook wel meespelen bij de huidige prijzen van rubbers en als de patenten aflopen gaat de prijs natuurlijk nooit meer naar beneden.

Deze dingen geven alleen niet het lijmeffect. Dat is misschien wel echt een tafeltennis uitvinding maar niet door de fabrikanten maar door een speler. De fabrikanten bouwen daar nu op voort met de snellijmrubbers zonder dat dit wezenlijke verbeteringen heeft gegeven in speeleigenschappen tov snellijm voor individuele spelers.
Het spel zelf vindt ik er namelijk - vind ik - wel wat leuker op geworden na het snellijmverbod.

Charly17
Beginner
Beginner

Berichtdoor Charly17 » 26 Mei 2015, 14:17

Op de website van NTTC staat een zeer informatief artikel over de plastic bal.
zie http://nttc.nl/tafeltennis/van-celluloi ... p-een-rij/" onclick="window.open(this.href);return false;

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 20 Dec 2015, 13:43

De plastic bal stuit hoger op maar speelt trager volgens dit artikel.
Dat leek me even wat tegengesteld en raar want als de stuit van tafel hoger is waarom is de stuit vanaf een batje dan ook niet verder ? Toch is het niet raar want het kan net zoiets zijn als bij frames en rubbers het verschil tussen wat men power noemt en snelheid. Ik ben alleen altijd uitgegaan van een constante bal (heb zelfs nu nog nooit met een plastic bal gespeeld) dus daarom las het wat raar.. Power is energie in verhouding tot tijd ofwel energieverandering per tijdseenheid en kan dus ook betrekking hebben op het stuitvermogen van een bal als daarbij de energie van de bal verandert. Een basketbal heeft bijvoorbeeld veel meer power dan een voleybal maar niet perse het beste stuitvermogen bij elke impact. Ook door ander materiaal als plastic ipv celluloid kan dit nog varieren terwijl veel andere aspecten onverandert zijn en bij exact bepaalde impact ook het stuitvermogen gelijk is. Bij hogere of lagere impact kan het stuitvermogen dan toch verschillen, Plastic bal zou dan sneller zijn bij lagere impact en celluloid bij hogere impact. Bij het spelen - met steeds wisselende impact - merk je dat dan als verschil. De stuit op tafel heeft meestal een vrij lage impact en de stuit tussen batje en bal bij kort retourneren ook. Dat de plastic bal minder stuitpower heeft dan de celluloid bal bij gemiddeld plm zelfde stuitvermogen past dus naadloos op wat ik op die site lees.

De plastic bal stuitert dan dus beter bij lage botsingsimpact van een val vanaf iets meer dan nethoogte maar het stuitvermogen vermindert bij toenemende impact ook sneller. De cor waarde (reboundcoefficient) van de stuit met batjes is -technisch uitgedrukt - ook bij lange na niet een constante voor alle slagen en hoe die varieert bepaald ook dit soort verschillen in het stuitvermogen,

Dit is mogelijk al te testen met het laten vallen van de ballen op tafel vanaf varierende hoogtes.
Het zou dan kunnen dat bij een val van grotere hoogte de stuithoogte al merkbaar meer gelijk wordt en die van de plastic bal in verhouding tot celluloid dus al afneemt. De plastic balstuit wordt dan trager of vertraagd meer dan de celluloid balstuit.
De impuls impact blijft ook dan vrij laag door het grote volume in verhouding tot het lage gewicht van een tt-bal maar de harde tafel (vergeleken met een batje met rubber) maakt de krachtimpact al wel vrij hoog en de variatie die daarin zit heeft waarschijnlijk meer invloed op het stuitvermogen en de cor waarde van de stuit dan de impuls of energie impact .

Een mogelijkheid om de impact hoger te krijgen is om de ballen zo hard mogelijk tegen een vloer of op tafel te gooien en dan zien hoe hoog ze stuiten. Slaan kan ook maar dan kan de impact al verschillen voor de stuit op de vloer plaats vindt (de plastic bal zou dan trager van het bat komen) waardoor het vergelijken van de stuithoogte vanaf de vloer of tafel minder betrouwbaar wordt.

In ieder geval zou het juist heel raar zijn als de stuitprofielen bij varierende impact gelijk zouden zijn.
Zulke profielen zijn in ieder geval theoretisch (praktisch is wat lastiger) ook voor batjes wel op te maken.
Op een x as zet je dan het stuitvermogen uit en op de y as de impuls. De denkbeeldige grafiek (bij echt testen zou het een reele grafiek zijn) geeft dan de batsnelheid in verhouding tot de botsingsimpuls weer als een karakteristiek van het batje,
Een andere tweedimensionale karakteristiek krijg je als je het stuitvermogen in verhouding tot kracht impact weergeeft. De stuitimpuls voor de stuit kan immers gelijk zijn bij verschillende kracht impact als de dwell (de periode van een stuit) varieert door hardere of zachtere batjes, Het stuitvermogen van een lichte holle bal reageert daar behoorlijk sterk op en is bij een harde korte noppenplank zonder spons bijv veel lager. Dikkere spons is daardoor sneller zodra je wat harder slaat,

Wie nog wat verder wil denken kan proberen deze twee grafieken nog gecombineerd voor te stellen in drie dimensies.
Stutivermogen varierend langs een x as, impuls langs een y as en kracht langs een z as. Als de dwell bij alle grafieken ook nog varieert met de impactvariaties en bij variaties per frame en rubber,, wat aannemelijk is, en je betrekt dat er nog bij dan wordt het eigenlijk zelfs vier dimensionaal. Mij duizelt het dan ook. Mogelijk varieert de cor echter alleen significant bij verschil in kracht impact (hardheidsverschiillen bij een stuit dus) en niet of nauwelijks bij verschil in energie zolang de krachtimpact daarbij niet ook varieert. Bij een holle bal lijkt me de vervorming alleen ook al toe te nemen als alleen de stuitenergie varieert.

Stuitenergie is bij zelfde impuls trouwens ook nog hoger als het batje meer impuls heeft bij totaal dezelfde stuitimpuls. De balsnelheid en impuls voorafgaand aan de stuit is dan dus hoger. Energie - impuls - en krachtimpact zouden dan min of meer afzonderlijk van elkaar kunnen varieren en steeds andere batsnelheden betekenen. Vaak wordt dit in reviews ook uitgedrukt als versnellingen. De plastic bal zou dan minder versnellingen hebben maar bij lagere impact (kracht/hardheid, impuls en/of energie) sneller zijn. De gemiddelde snelheid (incl stuitsnelheid op tafel) zou dan nog ongeveer onverandert kunnen zijn tijdens het spelen. Net als bij batjes waarbij meer topsnelheid bij zelfde gemiddelde snelheid meestal ook een lagere versnelling geeft, Anders zou de gemiddelde snelheid immers niet gelijk zijn bij meer topsnelheid. Harde spons rubbers zijn in praktijk vaak ook trager bij serverereturn maar sneller bij een slagspin. Meer versnellings- én meer vertragings mogelijkheid geeft samen dan meer versnellingen bij gemiddeld vaak ook plm zelfde snelheid..

Wat uit de hogere stuit en lagere snelheid in ieder geval is op te maken is dat een sneller en harder frame door bijv composiet of hardere buitenlagen en/of tussenlagen het snelheidsverlies waarschijnlijk niet kan compenseren maar een zachter en sneller frame mogelijk wel. Het stuitvermogen reageert denk ik meer op de variatie in kracht impact en minder op de impuls impact.
Een zachter frame maakt een zelfde impuls mogelijk bij minder krachtimpact dankzij meer dwell. Als het stuitvermogen van de plastic bal dan minder afneemt blijft het batje dus sneller bij hardere slagen waarbij het de intentie is om snelheid te maken.
De rubbers/sponzen kunnen eventueel juist iets harder en/of dikker. Bij hardere spons en harde klappen blijft de kracht impact op de bal namelijk zachter dan bij zachte spons. Het kort retourneren wordt met hardere spons op een zachter frame (of even hard maar sneller frame) ook eenvoudiger. Vooral op harde frames zijn zachte sponzen (in laboratorium tests maar eigenlijk wordt dan de sponsdichtheid gemeten) voor de bal hard vanaf een bepaalde impulsimpact en bij minder impuls dan die grenswaarde zachter..
Op een zachter frame en/of hardere spons verschuift die grenswaarde richting hardere slagen. De balsnelheid topt dan minder uit omdat het stuitvermogen van batje en bal dan minder afneemt. Topspinslagen geven meer dwell dan vlakke slagen en bij topspin slagen daalt het stuitvermogen van de bal dus ook minder snel.
Het laminaat van een snel frame voor topspin kan dus harder zijn en dunner terwijl voor een snel frame bedoeld voor een spel waarbij nauwelijks of geen topspin gespeeld wordt het laminaat beter wat zachter en dikker (en daardoor wat stijver of even stijf in de nekzone) gekozen kan worden. Bij zelfde gewicht en bladmaat en - plm - zelfde opbouw is een dikker frame bijna altijd ook wat zachter. voor de bal, Vaak lijkt dat niet zo omdat de flex van een flexibeler frame maakt dat de balimpact minder hard doorkomt in de hand als feedback.
De hand ervaart de dwell daardoor ook altijd (bij elk frame) als veel langer durend dan - met behulp van speciale camera's - zichtbaar is. Bij flexibele frames voelt de dwell nog langer zonder dat het voor de bal veel verschil maakt,
De bal "ervaart" de frameblad impuls (of eigenlijk stoot uit de frameimpuls) en bij zelfde framebladimpuls maken abachi tussenlagen als bij Danny zijn PG7 de zelfde impuls bijvoorbeeld zachter dan bij vier lagen limba als de Virtuoso heeft.
Alleen de aanzienlijk hogere stijfheid van het pg7 frame maakt het speelgevoel wel harder voor de hand.