Goede voornemen

Bespreek hier de algemene zaken die met tafeltennis te maken hebben
Floris
Super Member
Super Member

Goede voornemen

Berichtdoor Floris » 31 Dec 2016, 18:01

Mijn goede voornemen voor 2016 was om niets meer te kopen.
Volledig mislukt! Acht houtjes en nog wat ander spul! Een batje is zeer speciaal; een Stiga CRW 7 uit China made in Sweden. Dit is een Clipper met rosewood (palissander) bovenlaag en een prachtig handvat.
Ook voor 2017 wens ik iedereen veel tafeltennisplezier!
Yinhe J1 Ayous wood
F.H. Milky Way Venus 1,9
B.H. Donic Bluefire M-2 2,0

Danny1973
Gold Member
Gold Member

Re: Goede voornemen

Berichtdoor Danny1973 » 07 Jan 2017, 10:42

Ik ben goed bezig, want ik heb dit jaar nog maar 1 frame besteld en 1 setje rubbers binnen. Als het daar bij blijft valt 2017 wel mee.
Ik heb vorig jaar juist redelijk wat opgeruimd. Alles met carbon eruit, en volledig door met volhout. Op dit moment speel ik met een voordelige Donic Waldner Dicon van rond de €30. Speelt voor mij beter dan een paar dure Butterfly frames waar ik begin vorig jaar mee speelde. Blijft natuurlijk heel persoonlijk.
Op dit moment voor mij even niet met mijn OSP Virtuoso, maar die gaat niet in de verkoop. En na een aantal jaar bijna alle Xiom rubbers te hebben geprobeerd nu over op Donic en Joola rubbers. De Xiom rubbers paste voor mij minder goed bij de nieuwe ballen, zeker bij een koude of wat vochtige zaal.
Donic Waldner Dicon 84 gram FL
FH: Donic acuda blue P2 2.0.
BH: Donic acuda blue p2 1.8mm

Donic Waldner Dicon 86 gram FL
FH: Donic acuda blue p2 max

ELO-Rating 1438

Floris
Super Member
Super Member

Berichtdoor Floris » 18 Feb 2017, 13:17

Dit jaar drie Stiga frames gekocht;
Rosewood 5
Clipper Wood
Een reserve Infinity
Ik hoop dat het hierbij blijft voorlopig!
Yinhe J1 Ayous wood
F.H. Milky Way Venus 1,9

Danny1973
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Danny1973 » 19 Feb 2017, 00:53

Je hebt wel een paar mooie klassiekers voor bij de collectie. De Clipper heb ik nog nooit mee gespeeld maar staat wel op mijn lijstje om ooit nog eens te proberen.

ELO-Rating 1438

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 19 Feb 2017, 01:34

Vraag is wel welke clipper dan klassiek is :) .
Je hebt de tranas clippers uit de jaren zeventig die legendarisch zijn en de huidige die ergens in china geproduceerd worden.
De dikte van het laminaat varieerde ook altijd tussen plm 6 en 6,8 mm al naar de houtdichtheid om het gewicht rond de negentig gram te houden. Dat geeft ook heel verschillende frames door de jaren heen.
De "oud klassieke" Tranas frames waren over het algemeen wat dunner wat met de sterkere elasticiteit te maken heeft die ontstaat bij eiwitlijmen gebruikt tot in de jaren zeventig.
Een 6 mm Clipper was dan even offensief als nu een van 6,5 waarbij die van 6,5 mm meer star uitvalt en minder geschikt is voor topspinspel en ook minder gevoelig mee te spelen.
Het is ook maar wat je klassiek wil noemen natuurlijk maar hier vergelijkt iemand een Palatinus Clipper met een Tranas clipper van zijn coach.
https://www.tabletennisdaily.co.uk/foru ... roduction).
Tranas clippers worden niet meer gemaakt en als je dat onder klassiek verstaat dan kun je dus beter bij Palatinus terecht in Hongerije dan in zweden voor een klassieke Clipper remake :) .

Floris
Super Member
Super Member

Berichtdoor Floris » 19 Feb 2017, 11:04

Mank, mijn nieuwe clipper komt echt niet uit China. In Eskilstuna, Zweden staat de Stiga fabriek. De batjes uit de oude Stiga fabriek in Tranas, Woodhouse/AB (Yasaka, Donic, Alser en Avalox) zijn wel vaak beter afgewerkt dan de huidige Stiga's.
Yinhe J1 Ayous wood
F.H. Milky Way Venus 1,9

Danny1973
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Danny1973 » 19 Feb 2017, 11:29

Hoe kom je aan zo'n zweedse Clipper. Bestel je die dan in Zweden? Ik kan mij goed voorstellen dat een frame uit China commercieel aantrekkelijker is voor de meeste winkels.
En wat bedoel jij met die merken die jij opnoemt. Komt dat gewoon allemaal uit in fabriek?

ELO-Rating 1438

CSBV
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor CSBV » 19 Feb 2017, 11:53

De overvloedige hoeveelheid aan merken geeft de indruk dat er enorm veel verschillende fabrikanten zijn van rubbers en frames. Echter blijkt een enorm groot deel ervan gewoon in licentie gemaakt te worden in slechts een paar fabrieken.
Ik heb wel eens gehoord dat er maar 5 fabrieken ter wereld zijn waar alle rubbers worden geproduceerd.
Stiga Offensive Wood Kjell Johansson C40 Sanwei Target National max Sanwei Target National max
MDP custom all wood Sanwei Target Provincial 39° 2.2 Sanwei Target Provincial 39° 2.2

ELO rating juli: 1319

Floris
Super Member
Super Member

Berichtdoor Floris » 19 Feb 2017, 11:54

Hoi Danny, de oude Stiga fabriek in Tranas heet nu "Woodhouse/AB". Daar worden batjes geproduceerd voor verschillende merken. Mijn Yasaka Galaxya komt daar bijvoorbeeld vandaan. Ook het Zweedse merk Alser maakt daar zijn modellen. Op de lens van die houtjes staat ook "made in Tranas-Sweden". Donic en AVX/Avalox hebben enkele modellen die hier gemaakt worden. Bekende Zweedse Avalox is de P500/700. Mijn Avalox Hado (9 laagjes Kiso Hinoki) komt dan weer uit Japan. Stiga produceert in een fabriek in Eskilstuna.
Yinhe J1 Ayous wood
F.H. Milky Way Venus 1,9

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 19 Feb 2017, 19:36

Het kan wel dat ze in Zweden nog steeds frames maken maar Stiga laat, voor wat ik gelezen heb, ook Clippers in china maken.
Ik lees natuurlijk ook maar wat maar het ligt wel ook voor de hand met tafeltennis als populairste sport in een land waar heel veel westerse bedrijven onderdelen laten maken of kant en klare produkten en waar dan veel minder know how voor aanwezig is ais op gebied van tafeltennis , Zeker wat framebouw betreft ook. Stiga hoeft de specifikaties maar door te geven en Sord of Yinhe of Palio maakt het voor ze. Daar lijkt mij moeilijk tegen te konkurreren gezien de veel hogere lonen in China.
Nederlandse fietsmerken als Batavus laten bijvoorbeeld ook fietsframes in China maken en
toch staat er op de fietsen gewoon made in Holland. Het ontwerp en/of de assemblage is kennelijk voldoende daarvoor. Ik weet dit sinds een bezoek aan een Sparta fabriek van iemand van Sparta. Die vertelde dat alle Nederlandse fietsmerken dit tegenwoordig zo doen.
Het opgeven van de specifikaties als houtsoorten, fineerdiktes, gewicht, gripdesign enzovoort geldt als ontwerp denk ik, Op basis daarvan is het dan made in Sweden.

Mogelijk laat Stiga dat ook alleen doen om de chinese markt te bedienen maar dat vind ik wat onwaarschijnlijk en om eerlijk te wezen zou ik aan een chinese clipper de voorkeur geven om mijn geld op in te zetten voor een aankoop. Komend van mij is het dus niet denigrerend bedoeld of op te vatten als ik vermoedt dat clippers - meest - in china gemaakt worden.
Laatst had iemand bij ons een energywood gekocht en die vond ik in afwerking en kwaliteit niet beter dan een 896 frame van yinhe wat ik een keer voor tien euro voor iemand gekocht had. Minder goed afgewerkt ook nog.
Friendship Hinoki's meerdere exemplaren en Galaxy w6 ook voor iemand anders waren duidelijk betere frames zowel speeltechnisch als afwerking. Ik test natuurlijk zelf ook altijd even als ik voor iemand iets uitgezocht heb en bij de W6 en de Hinoki hoefde ik niet lang te testen om dat te ontdekken, Beter ook dan een oosteuropese primorac en een tibhar samsonov alpha die ik een paar jaar eerder gekocht had voor mezelf. Yinhe K frames waar ik zelf twee van gehad heb of Viscaria kon ik ook geen kwaliteitsverschil tussen ontdekken.

Een mogelijkheid is ook dat Stiga de laminaat platen en griphelften in China laat maken bij één of twee fabrieken en verder op meerdere lokaties de frames laat maken en/of zelf maakt.
Beetje zoals Sparta zeg maar met de fietsframes en onderdelen doet,
Ik speculeer niet maar ken zo,n beetje de mogelijkheden en zo,n label made in sweden zou ik niet te letterlijk geloven. Dat alle made in Sweden frames echt helemaal in Zweden gemaakt zijn is ook nog mogelijk (ik sluit het niet uit) maar wat mij betreft een wat minder waarschijnlijke mogelijkheid.
Ik laat me alleen graag op andere gedachten brengen.

De klassieke Woodhouse frames en hoe die anders waren is een verhaal wat je hier los van moet zien, Daarbij gaat het om iets heel anders.
Dat was een heel ander type produktie nog.
Al sinds wo I werd er in mechanisch opzicht hoogwaardig multiplex gemaakt voor oa de vliegtuigindustrie naast veel goedkoper multiplex en triplex voor huis tuin en keukengebruik. Lijmen varieerden maar waren altijd op eiwitbasis. Caseine, gellatine en nog een paar eiwitten die ik vergeten ben. Allemaal lijmen die met water als oplosmiddel eerst vloeibaar gemaakt moeten worden en die dan harden door droging. Synthetische lijmen die chemisch harden of thermisch zonder volumeverlies waren er nog niet of de kwaliteit die ermee bereikt kon worden was iig niet konkurrerend genoeg.
Die situatie ontstond pas ergens in de zeventiger jaren voor de houtverwerkende industrie. Toen kregen fabrikanten pas meer opties.
Uit de houtvererkende industrie met name ook de plywood industrie was er veel vraag naar die ontwikkeling omdat hout en water een lastige combinatie is bij massa produktie van dingen met hout, Hout werkt als het bij inlijmen vocht onttrekt aan de lijm en opnieuw als het daarna droogt.
Dat geeft spanningen over een nog niet uitgeharde lijmvoeg en risico van krom trekken waar voorzorg en nazorg maatregelen voor nodig zijn, Chemisch hardende of thermisch hardende lijm betekent dus kostenefficienter kunnen produceren, dan een betere kwaliteits-prijsverhouding kunnen bieden en dus konkurrerender kunnen zijn.
Zo is dit soort frames weggeconcurreerd hoewel de kwaliteit nog steeds onovertroffen was en is denk ik (als je een goeie hebt.),. Die konkurrentieslag ging niet om alleen kwaliteit maar om kwaliteit én prijs, Woodhouse was denk ik marktleider of één van de en stond vast niet te springen maar had op gegeven moment geen keus meer.

Nu is de produktie van alle frames op een paar uitzonderingen na, weer min of meer hetzelfde type produktie met chemisch of thermisch hardende lijmen. Net als tot in de zeventiger jaren alleen toen met eiwitlijmen en water als oplosmiddel. Osp, Nittaku en Xiom maken met zekerheid nu weer gebruik van een eiwit lijm en een vrij groot aantal kleinere framebouwers varierend van meer hobbyist tot semi professioneel als tt-manufaktur, ligno blades en Bsa blades.

Het oplosmiddel speelt denk ik ook echt een rol om een relatief dun houten frame toch de nodige stijfheid en sterkte mee te kunnen geven.
Hout zuigt een dun vloeibare vloeistof makkelijk op en met dat aanzuigen ontstaat onderdruk terwijl het hout opzwelt. Hierdoor wordt de lijm ahw een stukje meegezogen in het hout en tegelijk zet die zich vast als in een filter. De lijm krijgt hierdoor een diepere binding in elke houtlaag die ook nog eneigzins te kontroleren is. Wat aan de buitenkant na het inlijmen achterblijft is al semi droog en troperig en dieper in het hout neemt het atergehalte mer toe als het lijmaandeel afneemt, Met bijvoorbeeld secondelijm zou een frame dan knalhard en gevoelloos worden omdat het massief uithardt, Er valt geen oplosmiddel aan te onttrekken, Met epoxy trekt het niet of nauwelijks in omdat de cohesie van die lijmen te hoog is en of viscositeit te hoog. Die blijven meer als plaklaagje op het hout staan zoals een verflaag doet. Zonder verloop erin van veel lijm naar steeds minder des te dieper in het hout, Dat laatste gebeurt bij vernissen ook met dan bijvorbeeld terpentijn als dunste oplomiddel, dan olie en dan nog de hars. Hars ordt eerst uitgefilterd en dan de olie. De terpentijn helpt de olie in het hout te dringen en trekt met de olie ook de hars wat mee in het hout,
Hout en lijm zijn zo deel met elkaar vereven en de lijm fungeert meer als bindmiddel dan als plaklaag,
Dit maakt dat de buitenlagen meer stijfheid aan een drielaags binnen werk kunnen geven. De oude Stiga,s waren vaak vrij dun voor de offensieve mogelijkheden en met een dun frame ontstaat ook meer gevoel omdat die minder star zijn.
Dit soort lijm maakt framebouwtechnisch dus dingen mogelijk die anders niet mogelijk zijn ook door hoe het verwerkt moet worden met plm vjjftig procent water wat uiteindelijk weer verdampt. Zelfs met de bekende witte houtlijm met ook water als oplosmiddel zou dit nog kunnen werken maar daar heb te weinig ervaring mee en ervaring die ik heb was met dikkere balsa frames en berkenhout triplex. Dat zijn door de dikte sowieso al star-stijve frames.

Floris
Super Member
Super Member

Berichtdoor Floris » 19 Feb 2017, 21:04

Mank, ik mis jou theoretische, technische kennis maar er is toch iets speciaals aan Stiga frames. Vrijwel iedereen is het erover eens dat ze vaak slecht afgewerkt zijn. De Infinity had in het begin bevoordeeld veel last van delamineren, iets wat bij een goed gebouwd batje niet voorkomt.
Tegelijkertijd vind bijna iedereen Stiga batjes fantastisch spelen. Best raar toch? Ik ga van mijn gevoel uit en ben zeer enthousiast over de speel eigenschappen van mijn Stiga's.
Dat je er altijd aan moet vijlen en schuren vind ik eigenlijk wel leuk!
Yinhe J1 Ayous wood
F.H. Milky Way Venus 1,9

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 19 Feb 2017, 22:53

Stiga is natuurlijk vooral een naam. Die hebben ze hier denk ik vooral te danken aan de batjes die vroeger met Yasaka Corba en Mark V rubbers erop verkocht werden en de frames die daar onder zaten.
Offensive, allround of Clipper en nog een paar frames. Classic ontbrak nog aan de naam, dat kwam pas later toen de frames al anders gemaakt werden. .
Die delaminatie zou met nano carbon die ze bij sommige frames door de lijm mixen te maken kunnen hebben.
Afwerking is verder wat varierend wat ik gelezen heb en produktie herkomst kan ook varieren dus daar kan dat ook mee te maken hebben.
Dit interesseert mij ook vrij weinig tot niets en de meeste spelers naar mijn ervaring ook niet of nauwelijks. Dat is vooral iets wat op forums een item is geworden volgens mij.
Frames die echt goed speelden was ik tenminste altijd zo kwijt ongeacht hoe ze eruit zegen.
Wereldwijd gaan de meeste spelers waarschijnlijk nog steeds naar een winkel , kopen een frame wat de winkelier adviseert of een coach en spelen daarmee. Scherpe randjes schuren ze wel wat bij
Ik denk dus dat de verkoopcijfers van Stiga er niet zo veel onder te lijden hebben of hadden.
Mogelijk wordt dat geleidelijk wat meer en vandaar dan dat ze er nu wat meer aandacht aan besteden.
Europese en Japanse spelers zijn in dit opzicht mischien ook kritischer dan Chinese spelers en
voor Stiga is de chinese markt natuurlijk belangrijk doordat zo veel chinese topspelers met Stiga frames speelden en omdat er zo veel chinese tafeltennissers zijn.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 20 Feb 2017, 12:15

Die nano carbondeeltjes (pixiedust) of bijvoorbeeld diamantpoeder als ze dat echt voor die "diamond touch" gebruiken worden als vulstoffen toegevoegd aan de lijm. Witte houtlijm heeft bijvoorbeeld ook vulstoffen en dat is zelfs om sterkere lijmverbindingen te krijgen. Het zijn dan hulpstoffen in de lijm aanwezig net als er ook weekmakers aan witte houtlijm en andere kant en klaar lijmen die gewoon te koop zijn of die indutirieel gebruikt worden zijn toegevoegd.
Teveel hulpstoffen of minder geschikte als het puur om verbindings sterkte gaat kan een verbinding alleen ook verzwakken. Dit delamineren kan je dus ook wat als kinderziekte zien. Iets teveel Pixiedust en/of diamandpoeder toegevoegd.
Vulstoffen worden trouwens sinds jaar en dag al aan lijm toegevoegd om een preciezere aansluiting tussen de lijmvlakken te bewerkstelligen en ook te houden tijdens het drogen. Bij hout vooral zijn de lijmvlakken nooit echt glad en vlak. Alleen het aanbrengen van de lijm en de absorbtie door het hout maakt de oppervlakken al wat ruw , ribbelig.

Stiga adverteerd daar volgens mij mee alsof het iets unieks is wat ze zelf uitgevonden hebben.
Bij het Waldner senso carbon frame zijn bijvoorbeeld gewone carbon vezeltjes als vulmiddel gebruikt. Zoiets als wanneer je een baard van een week afscheert maar dan glasvezel ipv haar. Dat vervangt dan een carbonweefsel zodat met de epoxy of andere lijm erbij een ander soort komposiet materiaal ontstaat. Pixiedust is nog veel fijner, ook carbon maar anders.
Harde pigmenten als diamant poeder (of gewoon kalkachtige stoffen die ook al harder zijn dan hout)
geven ook een hardere helderder touch. Oppervlakte behandeling bij de infinity net zo. Door ultrafijn pigmentachtig poeder door een vernis achtige stof te doen (of hardende olie) lopt het hout vol met dit pigment en vooral de zachtere delen nemen veel vernis of olie op en dus ook veel pigment.
Dit is mogelijk ook te zien bij de infinity aan een wat wittige waas. Dat komt dan door die pigmenten. De wittere banen in het dekfineer zijn van zomergroei als een bom sneller groeit en van nature al zachter en meer zuigend bijhet afwerken met een vernisachtige stof of andere "framesealer".
Die krijgen een hardere touch als het hout volzuigt met hard pigmentpoeder. Hetzelfde kan ook met de lijm en ik gebruik dit soort techniek tegenwoordig ook gewoon. De impulsoverdracht van laag naar laag kan daarmee verbeterd worden.
Tegelijk kan het lijmaandeel hiermee gecontroleerd worden en voor afwerking kan een mooiere afwerking met olie gerealiseerd worden doordat de zuigwerking van hout geremd wordt als het ahw dichtslibt met pigmentpoeder. De olie zakt minder weg en het frame vergeeld minder,
Ik maak zelf de lijm en afwerkingsprodukten met diverse hulpstoffen die ik toevoeg waaronder du ook (wit) pigmenten zoals kunstschilders gebruiken.
De laatste frames ben ik er wat voorzichtig mee geweest (ivm risico op delamineren oa) omdat ik ook een andere lijm gebruikte maar volgende ga ik wat royaler proberen. Ik moet dat nog wat gaan aanvoelen. Ok zijn er pigmenten die chemisch reageeren met water en eventueel andere stoffen dus daar is best een en ander mee te experimenteren. Dit soort "chemie" vindt ik met name ook het meest boeiend aan het frames maken,

MDP
Super Member
Super Member

Berichtdoor MDP » 20 Feb 2017, 15:35

Interessant leesvoer.
Over de chemie wou ik ook nog 2 dingen toevoegen, alhoewel ik er niet veel van ken:

- Ik heb kort eens geexperimenteerd, maar het kleuren van fineren. Ik heb 2 frames gemaakt met dezelfde opbouw. Het enige verschil was het gekleurde fineer als tussenlaag. Dit frame speelde veel minder goed dan de variant met ongekleurde fineer. De inspiratie hiervoor was het rood gekleurde ayous dat je ziet in bvb de stiga clipper. Enig idee waarom ze hier rood-gekleurde ayous gebruiken?

- Ik zag vorig jaar een frame passeren dat te koop stond voor een belachelijk hoge prijs. Het was een primorac die behandelt was door ene Michel Detrigne. Het het houtje had zijn initialen in alcoholstift en er zat een bruine waas over. Een tijd daarna zag ik ditzelfde terug op een foto van één of andere bundesliga speler. Veel weet ik er niet van, maar wat ik kon afleiden was dat hij houtjes behandelt en dat dit blijkbaar de speeleigenschappen ten goede komt. Een soort booster voor het houtje?
Tibhar Genius 2.0mm
custom all wood
Yasaka Rakza7 2.0mm

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 20 Feb 2017, 17:55

Dat verven kan de verlijming beinvloedt hebben. Niet genoeg laten drogen of iets met hars -of olieachtig bindmiddel en lijm op waterbasis ?
Die rode lagen bij sommige Stiga frames zou de abachi wat harder maken. Bij de Clippers die nog klassiek gemaakt waren deden ze dat nog niet. Die lijm bevatte nog geen weekmakers, plasticizers.
Synthetische lijmen geven zonder weekmakers een onvoldoende sterke verbinding. Met het harden wou Stiga dit denk ik compenseren. De lijm die ik gebruik doet dit ook vanzelf al en ik moet dit ook doseren en er rekening mee houden. De populier frames vielen daardoor bijvoorbeeld te hard uit.

Wat Detrigne doet weet ik niet maar er ziin diverse mogelijkheden om de toplaag te prepareren.
Voor een harding kun je bijvoorbeeld aan politoeren met shellack denken maar ik zou het niet overdrijven (of één keer om te testen en dan nooit weer denk ik). Bij Politoeren.com kun je hiervoor wel een handleiding vinden.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 20 Feb 2017, 19:42

https://www.2dehands.be/sport-fitness/t ... 01718.html

Hier een Viscaria die door hem behandelt is. (H) .

MDP
Super Member
Super Member

Berichtdoor MDP » 21 Feb 2017, 14:07

Het zou me verbazen dat iemand 750 euro betaald voor een viscaria in dergelijke staat, maar het hele verhaal spreekt tot de verbeelding.
Via google valt er ook nog wel wat te vinden, maar het blijft allemaal vrij mysterieus.
Tibhar Genius 2.0mm
custom all wood
Yasaka Rakza7 2.0mm

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 21 Feb 2017, 15:50

Het ziet eruit als in de lijnolie gezet of lijnolie vernis.
Het probleem met harding is dat als het opgebrachte middeltje snel droogt de harding heel oppervlakkig blijft. De drukbestendigheid waar het topspelers vooral om te doen is zou dan pas hoger worden met een heel dikke laklaag en al het gevoel is dan weg. Gekookte lijnolie bijvoorbeeld of tung olie hard veel langzamer uit naar een harstoestand. Daarbij zijn lijnolie en tung olie moleculen kleiner dan die van polyurethaanolie of alkydolie en dringen daardoor dieper in het hout door. Zonder laagopbouw krijg je dan meer drukbestendigheid van het topfineer. Cricketbats worden om deze reden bijvoorbeeld ook zwaar voor geolied. In eerste instantie is het hout dan zachter en klinkt zelf wat in onder de druk maar uiteindelijk wordt het cricketbat drukbestendiger en veerkrachtiger en slaat het beter,
Ik kan me dus voorstellen dat vooral de topspelers die met volhouten frames spelen zo,n behandeling waarderen. Fabrieken kunnen dit voor produktieframes niet doen omdat het te tijdrovend is en Detrigne kan het per speler wellicht nog customizen met fh en bh ook verschil nog.. Liijnolie kan nog van alles aan toegevoegd worden voor verschillend resultaat
Het hout wordt dan echt gehard ipv alleen het frame met een harde topcoating.
Bovendien nemen de zachtere minder drukbestendige delen van het hout (zomerhout) meer olie op en de hardere minder. Het verschil ordt dus kleiner en de toplagen van een frame worden dan wat drukbestendigheid betreft egaler met mogelijk een meer consistente balafsprong en snelheid.

MDP
Super Member
Super Member

Berichtdoor MDP » 21 Feb 2017, 19:30

Interessant. Het komt op mijn 'experimenten- to do - lijstje' !

Ik behandel nu soms mijn zelfbouw houtjes met Danish oil. Een heel erg groot verschil in speeleigenschappen heb ik wel nog niet gemerkt.
Tibhar Genius 2.0mm
custom all wood
Yasaka Rakza7 2.0mm

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 21 Feb 2017, 20:21

Dat zou eigenlijk prima moeten zijn, Je moet de eerste lagen alleen verdunnen en eventueel eerst pure olie gebruiken. Het hars bestanddeel wat aan danish oil is toegevoegd is wat molecuulgrootte betreft aanzienlijk groter dan olie. Die hars heeft daardoor de neiging het hout te verstoppen en de impregnatie diepte te verminderen. Pure olie dringt beter door maar dicht het hout af voor zuurstof zodat het heel traag verhard. Terpentijn als oplosmiddel verdampt langzaam, helpt eerst de impregnatie maar na verdamping hersteld de poreusheid zich en kan er lucht bij de olie komen die dan vneller verharst en het hout gaat verstevigen, Die verharding heeft dan diepte. Een paar dagen of zelfs een week later breng je de volgende laag aan met minder terpentijn enzovoort. Net als een vloer behandeling met olie bouw je dat op. Vooraf of tussendoor of naderhand kun je shellack opgelost in alcohol gebruiken wat direkt keihard wordt of afsluiten met deense olie met hars of een olievernis met meer hars als laatste laag,.
Olie kan wat echt volledig doorharden betreft jaren duren maar de drukbestendigheid van het hout neemt al eerder toe. Harding is ook afhankelijk van hoeveelheid siccatief.is toegevoegd. Meer siccatief vermindert alleen ook de doordringing omdat de olie eerder, sneller verharst. Bij olievernis is de olie voorgepolymeriseert en bevat dus al (meer) hars uit olie en zuurstof.
Het is ook nog om te draaien. Een paar laagjes walnootolie of safflour olie op notenhout bijvoorbeeld.
Dat maakt de buitenlaag soepeler zoals een spons zachter wordt door tuning. Rubbers worden daardoorzwaarder, zachter en bij goed doorslaan tegelijk sneller. Passieve slagen neemt de controle juist toe. Bij hout werkt het deels net zo. Harder is sneller en zachter is trager is veel te simpel gedacht.
Zachter hout is normaal gesproken ook lichter.. Walnootolie maakt ook niet dat het soortelijk gewiciht toeneemt omdat het hout ook wat uitzet. Her geeft alleen meer spanning aan het hout en verhoogt de drukbestendigheid net als tunen van een spons doet of snellijmen. Een spons blijft zich dan elastischer gedragen ook als je wat meer doorslaat en spin en tempo blijven dan meer lineair toenemen, Vergeleken met ongelijmd of getuned lijkt dat dan progressief. neller en meer spin maar het verval van elastisch rendement uitde eigen slagen naarmate die meer "energiek" zijn is er alleen door afgenomen. Dat heeft met de COR te maken, Dat is helemaal geen constante onafhankelijk van de impact. Alleen bij stalen spiraal veren bijvoorbeeld in een bepaald belastingsgebied blijft het constant met dan een lineaire vering. Bij rubbertjes is dat gebied vrij beperkt, De snelheidscijfertjes van rubbers slaan dus ook helemaal nergens op. Hurricane III is bij hoge belasting bijvoorbeeld veel sneller dan de meeste tensors als het tenminste om balsnelheid gaat. Niet bij servereturn maar wel als het de bedoeling is om met een topspinbal de tegenstander onder druk te zetten. Hurricane III houdt dan een hoger elastisch rendement dan de meeste tensors en daardoor ook meer controle omdat de toplaag en spons elastisch meer lineair blijven reageren. De balafsprong wordt niet opeens een stuk vlakker en toplaag , spons en frame blijven goed samenwerken.