welke lijm?

Bespreek hier de algemene zaken die met tafeltennis te maken hebben
Danny1973
Gold Member
Gold Member

Re: welke lijm?

Berichtdoor Danny1973 » 25 Sep 2012, 21:33

Heb je dit ook als je het rubber eerst dun met lijm in smeert en dan het frame. Ik heb hetzelfde wel eens met een nieuw xiom rubber gehad, maar op bovenstaande manier, of het rubber na de eerste keer plakken na een minuutje eraf, frame opnieuw insmeren en in de tweede keer zal het hoogstwaarschijnlijk wel lukken. Ik heb dit probleem met gebruikte rubbers of minder gladde frames nooit. Ik ben al met al enorm te spreken over de lijm, snel eenvoudig en altijd goed verwijderbaar.
Donic Waldner World Champion 89 - 93 gram FL
FH: Donic acuda blue P2 2.0.
BH: Donic acuda blue p2 1.8mm

Donic Waldner World Champion 89 - 91 gram FL
FH: Joola Rhyzer 48 max
BH: Joola Rhyzer 48 2.0

Jemmel
Super Member
Super Member

Berichtdoor Jemmel » 25 Sep 2012, 21:56

Hoi Danny,

Mijn dank voor je reactie.
De 1e keer hadden we het rubber en het frame ingesmeert, paar minuten drogen en plakken.
Toen ging hij al wat bollen aan de zijkant en na 10 minuten spelen zat het rubber nog net niet aan de muur. :D
Vervolgens eraf gehaald opnieuw geprobeerd op dezelfde manier, ging gelijk weer fout.
Toen ingesmeerd frame en rubber en er direct op geplakt, ging weer fout.
Hij gaf aan dat de lijm misschien te dun is(verdund) maar bij hem werkt het wel goed, dus das framed(leuke woordspeling).
Ik heb dus nu geen idee!!
Ik kan natuurlijk de lijm gaan kopen die jij eerder voorstelde en het met wat minder verdunner proberen!?
Als dit niet lukt, is het dan n idee om het frame heel ligt op te schuren??
Victas Koji Matsushita
BH Tibhar Super Defence 0.9 mm
FH Andro Rasant PowerSponge 2.1 mm

Testen:
Victas Koji Matsushita
FH Friendship Focus3 2.1 mm

Danny1973
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Danny1973 » 25 Sep 2012, 22:20

Ik heb zelf nog nooit een frame moeten schuren om te kunnen plakken. Ik heb een butterfly w5 gehad die ook wat gladder was, maar ook daar lukte het uiteindelijk op. Ik lijm in dunne lagen, en heb de lijm niet al te dun gemaskt. Ik plak zelf het liefst minimaal een dag voor het spelen, zodat ik geen lijmeffect heb door de lijm. Doordat dit niet meer is toegestaan wil ik dit niet krijgen door te vlak voor het spelen te plakken. Op deze manier is je bat/ rubber combinatie in ieder geval constant. Misschien een raar idee, maar al je de lijm een tijdje zonder dop laat staan zal het waarschijnlijk wat indikken. Niet te lang natuurlijk, masr bijvoorbeeld eerst eens een half uurtje en dan kijken wat het doet. Uiteindelijk is een potje lijm onderin ook vaak al wat dikker als in het begin. Butterfly rubbers heb ik overigens al een tijd geen ervaring meer mee, maar dat zal toch niet anders zijn dan andere merken. Rek jij je rubbers misschien op als je ze op je frame plakt?
Donic Waldner World Champion 89 - 93 gram FL
FH: Donic acuda blue P2 2.0.
BH: Donic acuda blue p2 1.8mm

Donic Waldner World Champion 89 - 91 gram FL
FH: Joola Rhyzer 48 max
BH: Joola Rhyzer 48 2.0

Jemmel
Super Member
Super Member

Berichtdoor Jemmel » 26 Sep 2012, 08:04

Nee gelukkig rekken we ze niet op.
Hij had ze er opgelegd en met een rolletje aangerold.
Ook was het gelukkig niet mijn eigen lijm!
Ik ga vandaag zelf de lijm aanschaffen waar jij het eerder over had, van tiptop.
Zal die dan wellicht eerst zonder verdunnen proberen en anders verdunnen.
Het rubber die ik van hem had gekregen en wilde proberen is een Friendship Ritc 2000 tackspeed.

Ik ga jouw raad opvolgen en laat nog even weten hoe het gegaan is, ;)
Victas Koji Matsushita

Testen:
Victas Koji Matsushita

mepper59
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor mepper59 » 26 Sep 2012, 20:04

Heren,
als je de nieuwe rubbers met "oude lijm " plakt ,kunnen ze
1 loslaten, er komt dan teveel spanning op
2 krimpen, zodra je ze overplakt
3 het ingebouwde lijm effect "verstoren" zie 1
4 het rubber instabiel maken

dit heeft te maken met de veranderde moleculaire structuur van een lijmeffect rubber tov een klassiek sponsrubber.

Kortom als je je rubber met de witte lijm lijmt ben je in principe goed bezig.
kwestie van even de fohn erover, binnen 1 minuut droog en dunne lagen, gelijkmatig verdeeld.
Mocht je frame te glad zijn?, even licht schuren .

groet een 1000-plakker.
OSP Expert / custom Alser grip
tenergy 25 1.9
tenergy 25 1.9
elorating 1345

Jemmel
Super Member
Super Member

Berichtdoor Jemmel » 26 Sep 2012, 22:11

Mepper, dankjewel voor deze tip/info.

Het is wel zo dat dit een gebruikt rubber is en op dezelfde manier gelijmt, op een ander frame heeft gezeten.
Dit rubber ging op mijn frame aan de zijkanten licht bollen, niet krullen.
Ik ga gewoon even met tiptop lijm aan de slag en zal zien hoe dit uitpakt.
Ik laat het uiteraard even weten.
Victas Koji Matsushita

Testen:
Victas Koji Matsushita

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 27 Sep 2012, 11:55

http://www.nature.com/news/2008/012345/ ... .1185.html
Bij loshalen van een rubber in halfdonkere kamer ontdekte ik dit effect een keer bij toeval.
Een zelfde heldere licht streep te zien tussen rubber en frame tijdens het loshalen.

Wat het verschil betreft tussen waterlijm en rubbercement. Waterlijm is een dispersielijm. De melkachtige kleur toont dat al aan. Witte houtlijm en melk hebben zelfde kleur en zijn ook dispersies. Water is dan niet het oplosmiddel maar de drager of het dispersiemedium. De eigenlijke lijm zit er als fijne druppeltjes doorheen. Elk druppeltje bestaat ahw uit ingedikte rubbercement met een minder vluchtig en agressief oplosmiddel. De witte kleur verdwijnt dan ook als het water verdampt.

Rubbercement heeft een sterk oplosmiddel en dat maakt de uiterste moleculaire lagen van rubber en sealing (en ook houtbestanddelen) een beetje stroperig vloeibaar. Bij aandrukken smelten de lagen dan samen met de lijm als vulmiddel voor de oneffenheden. Vervolgens trekt het oplosmiddel weg door de spons en ook in het hout of de sealing.
Als dat sterk een kant op gaat (bijv richting spons) gaat dat ten koste van de bindingsterkte aan de andere kant. De polymeren trekken namelijk met het oplosmiddel mee zelfde kant op en worden dan ahw uitgezeefd door het te lijmen oppervlak. Heel langzaam maar het gebeurt net als bij koffie zetten met een filter.

Zo,n slechte hechting aan een kant is dus te voorkomen door beide kanten eerst de lijm te laten voordrogen. Dat geeft de oplosmiddelen de tijd hun werk te doen op beide oppervlakten en de polymeren hechten naar beide kanten.

Is de hechting op het frame dus slecht dan kan dat komen door te vroeg opplakken of te weinig lijm zodat het oplosmiddel te snel vervliegt. De oplosmiddelen doen bij waterlijm ook pas hun werk als het water wat meer verdampt is. Tussen de sealinglaag op het frame en de lijm gebeurt dan te weinig voor het rubber erop gerold wordt. Daarna trekt de lijm van het frame weg richting spons.
Even voorbehandelen van de sealing met een oplosmiddel als aceton of wasbenzine maakt de sealing wat zacht en dan de lijm erop en eerst een laag goed laten drogen dan een tweede laag die korter droogt (zodat het nog goed kleeft) is het probleem verholpen.

Omdat lijm ook deels als vulmiddel werkt voor kleinere en grotere oneffenheden kan te weinig lijm ook een mindere binding geven. De lijmlaag lijkt het oppervlak eerst vaak goed te vullen maar bij drogen en nadrogen krimpt het volume. Dan ontstaan allemaal vaak microscopisch kleine onderbrekingen in de lijmlaag waardoor het effectieve bindingsoppervlak tussen frame en rubber bij lange na niet het frameoppervlak haalt.
Bij snellijm ontstond ook vaak een dikke lijmlaag die de porien van een spons opvulde na paar keer lijmen. Is het toevallig dat een rubber na twee drie keer lijmen vaak beter ging spelen ? Meer power, meer vastheid en controle ...
Als ik een Tenergy zou kopen met die grote porien zou ik dan ook eerst die porien wat gaan opvullen met lijm.

Waar de spons minder binding heeft met het frame kan de spons namelijk ook niet goed belast worden om spin te zetten. Een deel van de spons wordt dan onderbelast en ander deel juist meer.
Zijn de porien meer opgevuld dan helpt de lijm als vulmiddel om de krachten gelijkmatiger te verdelen en over te brengen.
Verschil in speelgevoel is dat het dan vaster voelt en meer power heeft. Vooral bij topspin op topspin. Contra en smash zal geen verschil maken omdat dit de lijmverbinding niet noemenswaardig belast.

Bij topspin wordt het rubber door de spin naar een kant opgestuwd en andere kant aangetrokken. Daarbij ontstaat een draaimoment in het rubber tussen de bal en het frame. Krachtige brushloops met een chinees rubber zijn dan bijv niet meer goed mogelijk. Geen power en geen controle omdat de hoogte van de balafsprong over het oppervlak ook gaat varieren na een paar keer spelen doordat in de sweetspot de verbinding zwaarder belast wordt.
Goed gelijmd hoeft er ook niet elke week of paar weken opnieuw geplakt te worden bijvoorbeeld zoals wel eens wordt aanbevolen.

Wat betreft rubbercement en tensorrubbers. Tensoreffect heeft niets met spanning te maken tussen spons en toplaag.
Breng je snellijm aan op een ox rubber krult het ook sterk op en losse spons ook. Na een half uur ligt het rubber weer plat maar is groter. Het is in alle richtingen uitgezet en dat zet wat spanning op de polymeerbindingen in alle richtingen. Vandaar ook het tensorteken met de vier pijltjes.

Eerst komt de spanning heel sterk op de kant waar de lijm is aangebracht en die kant zet de spons uit en niet meteen de kant waar toplaag zit. Dan meer gelijkmatig door de hele spons verdeelt verdwijnt de bolling weer.
De lijm in een paar dunne lagen aanbrengen en elke laag de oplosmiddelen rustig de tijd geven zich wat te verdelen denk ik dat het weinig kwaad kan.
Maar het rubber is nog wel uitgezet en zal na bevestigen weer gaan krimpen terwijl het op het frame vast zit.
Eerst het rubber primen met wat lijm een nacht van te voren (dus echt goed uitdampen) en dan met een dunne lijmlaag de lijm weer activeren is dan misschien nog beter. Of toch waterlijm.

Jemmel
Super Member
Super Member

Berichtdoor Jemmel » 27 Sep 2012, 22:19

Hallo allen,

Heb vanavond zelf het friendship rubber op het frame geplakt.
Heb dit gedaan met een potje tiptop cementlijm(blauw) , verdunt met wasbenzine in de verhouding zoals Danny eerder had beschreven.
Bij de 1e keer lijmen(rubber en frame) was de lijm iets te dun, maar ik had de lijm van te voren verdeeld over 2 kleine blikjes, dus kon het makkelijk dikker maken. (I)
Bij de 2e keer ging het gelijk goed, ik denk dan ook dat inderdaad de 1e lijmlaag op het frame als n soort primer dient.
Dus met andere woorden het is gelukt en bedankt voor alle tips!! (Y)

Blijft het natuurlijk vreemd dat de lijm van mijn clubgenoot niet werkte op mijn frame en rubber, maar wel op zijn combi.
Ik denk toch dat het hout van mijn frame wat gladder is en dat daarop 2 lijmlagen nodig zijn zoals Danny al aangaf en dat het goed is om de lijm niet teveel te verdunnen!

Aanstaande maandag zal ik zien of dit rubber mij beter bevalt!
De combi tenergy05 en tricarbon was voor mij op de FH te snel en heb daar nu een tackspeed 2000 opgezet, minder snel, meer tacky en veel spin.
Op mijn BH houdt ik de tenergy 05 omdat ik hier eigenlijk alleen maar backspin en zij/backspin mee speel.

Nogmaals bedankt allen!! :D
Victas Koji Matsushita

Testen:
Victas Koji Matsushita