frames gemaakt met "oud ambachtelijke lijm".

Hier kun je materiaal kopen of te koop aan bieden.
mank
Platinum Member
Platinum Member

frames gemaakt met "oud ambachtelijke lijm".

Berichtdoor mank » 23 Aug 2017, 08:37

Nog diverse meest met handgereedschap gemaakte frames te koop.
Unieke verlijming met natuurlijke lijm die verder alleen voor de duurste
houten fabrieksframes toegepast wordt en door andere
min of meer ambachtelijk werkende framebouwers .

Hierdoor hard, "scherp" spelend, met "krachtig elastisch" speelgevoel.
Niet te bouncy en geen storend lang natrillen.
Meest balsa fremes met zwaar geselecteerd wat steviger balsahout.
Totale bladdikte plm 7 mm.
Andere plankjes met abachi als "frame voor de frames" .
Net zo zwaar als volgens mij hout en llijm nodig was (gewichten op aanvraag).
Voorbehandeld voor lijmen en loshalen van rubbers.

Prijs
Schappelijk overeen te komen.

benxx
Silver Member
Silver Member

Re: frames gemaakt met "oud ambachtelijke lijm".

Berichtdoor benxx » 23 Aug 2017, 09:30

Mensen, verwacht geen state of the art zlc, alc, bldc of zoiets. Marc maakt prima frames zonder franje die uitstekend spelen.
Probeer ze en word overtuigd!
Meppers 1 (Heeze)
2e klasse zuid-west

Weapon of choice:

Mank Limba MB Special :)
FH TSP Ventus Soft 2,0mm
BH Lion Claw 0,5mm

Testvehikel:

MDP Teak
BH Spinlord Dornenglanz OX
FH Adidas P7 1,8mm

ELO per 1 aug: 1408

mepper59
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor mepper59 » 23 Aug 2017, 19:26

Gewoon goede frames.!!Niet zo gelikt als de "fabrieks"frames aan de buitenkant, maar wel 1e klas materiaal .Kortom, ik sluit me aan bij de vorige , schroom niet om ze eens te testen.Hij verdient het. :) ;)
OSP Virtuoso -S (157x150) / 91 gram/ custom Alser grip
Rozena 2.1
Rozena 1.9
ELO rating 1349 :) High score... ;)

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 24 Aug 2017, 12:01

Ik wordt er verlegen van. :)
@ Mepper : Het frame wat Benn heeft iis niet alleen door de balsa anders dan de frames die jij testte.
Nieuwe ideen voor het te werk gaan waren bij mij steeds aanleiding voor een nieuwe serie. Zo zijn er inmiddels uit drie series frames getest door forumleden. Eerder nog door Samsonov een enkel frame met kiri kern waarvan ik toen dacht dat het populier was..
Daardoor heb jij later populier frames getest :) .
Op zich goed hout maar wat aan de zware kant bij de dikte die ik had.
Benn zijn frame is in ieder geval beter gelukt dan frames die jij getest hebt. Op basis van nieuwe ideen en inzichten. Uitvoering (procede), ontwerp ideen en laagoopbouw.
Laagopbouw is ook ontwerpidee maar er zijn meer ideen dan dat in mijn frames verwerkt
Net als bij merkframes ook. Soms zichtbaar van buitenaf soms niet.
Ene merk houd zoiets geheim andere merk zoals Re- impact maakt er reklame mee.

Vooral met natuurlijke lijm is het lijm procede sterk van invloed op de speelkwaliteit.
De ideen die aanleiding zijn voor een nieuwe serie betreffen dus ook vaak het lijmprocede of samenstelling van de lijm met hulpstoffen maar ook ontwerp ideen kunnen aanleiding zijn voor een nieuwe serie of frame.
Frames varieren binnen een serie dus ook vaak nog qua ideen anders dan alleen de laagopbouw die natuurlijk ook nog vaak varieert. Dat is dan een ontwerp idee.
Zo zit in Ben zijn frame ook een idee verwerkt wat niet van buitenaf zichtbaar is.
"a secret inside", Geen topsecret maar gewoon onzichtbaar :) . Heb Ben ook ongeveer uitgelegd hoe en wat. Het totale ontwerp is bij mij pas klaar als het frame klaar is. Of batje zonder rubbers. In eerste instantie is de kern namelijk het frame of uitgangspunt, Dan drie lagen met twee erbij als het frame voor een vijflaags laminaat wat het frame (of uitgangspunt) is voor het frame met griphelften en al.
Met rubbers is het het uitgangspunt om te kunnen tafeltennissen en is het complete batje met rubbers en al dus eigenlijk het frame of gewoon batje of uitgangspunt qua materiaal. Dan moet er nog gespeeld worden.
Dat doen batjes niet vanzelf. maar zonder batje zou het tafelkaatsen zijn.
Wel zijn de frames altijd Ittf legaal of ik zou het erbij vermelden.
Andere frames die Ben gestest heeft heb ik later nog bijgewerkt naar aanleiding van zijn respons maar zijn ook weer anders met deels andere ideeen, Ook afwerking is na het testen nog up to date gebracht.
Zijn frame nu is het laatste frame in de serie . Ik heb ook met de afwerking nog geexperimenteerd zodat die bij dat frame al beter was dan eerste frames die Ben getest heeft, Nu is de hele serie daarop nog bijgewerkt,.Dat ik geen fress gebruik blijft alleen wel zichtbaar. Ik ga ook niet als een monnik uren daarmee bezig zijn en dan de frames voor een paar tientjes verkopen.
Wie ze beter wil afwerken mag dat zelf doen :) .
Als jij van deze serie nog een paar frames wil testen kan dat natuurlijk ook.
Ze zijn in ieder geval lichter.

mepper59
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor mepper59 » 24 Aug 2017, 19:51

Leuk om te lezen dat je je eigenbouw- ontwikkeling zo registreert. Wat testen betreft, ik kom al nauwelijks aan gewoon trainen toe(slechts 1 speelavond), anders zou ik dat wel graag doen. Voorlopig ben ik nog bezig om de "Mepper" tot mijn verlengstuk te maken..., is echt anders dan een standaard Virtuoso/Expert. Interessant dat grote verschil in speelgevoel.en de tijd dat het duurt om er aan te wennen.
Groet,
Mep ze!
OSP Virtuoso -S (157x150) / 91 gram/ custom Alser grip
Rozena 2.1
Rozena 1.9
ELO rating 1349 :) High score... ;)

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 25 Aug 2017, 15:44

Mooi toch dat dat frame je nu bevalt. ?
Hokus pokus Palatinus pas. :)

Dat idee had ik ook al
Mijn aanbod bedoelde meer je in gelegenheid te stellen de produktie te vergelijken .
Met de vorige serie. dus.
Die serie had ik het hout ook gekocht om een keer meer richting composiet off + te gaan.
Met hiuidige ideen erbij wat betreft produktie zou dat ook dichter in de buurt komen.
Tegelijk met meer gevoel .
Beide door betere aansluiting tussen de houtlagen
Zonder overmatig lang en of hard persen met lijmklemmen,
Deels werkt het net als bij rubbers plakken.
Altijd goed dan maakt het niet uit maar slecht dan kan een batje ook echt belabberd spelen. Daar zit nog veel ruimte tussen van slecht tot matig tot goed genoeg.

Goed genoeg is perfect. genoeg maar met hout en water is het niet gauw goed genoeg.
Het werken van hout zodra het in aanraking komt met de lijm is voor mijn gevoel de moeilijkheidsfaktor om een goed laminaat te maken met natuurlijke lijm. .
Niet goed helpt het beste hout ook niet om een goed frame te maken.
Spelend vergelijken met Cor du buy frames en Osp frames hielp me om hier kritischer op te zijn. Procede kopieren zonder pnaumatische lijmpers kan natuurlijk niet dus moest ik zelf een procede ontwikkelen. Daar zit nu verbetering in .

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 25 Aug 2017, 19:02

Dat ik vaak kritisch ben op de Osp standaard grip heeft trouwens een reden.
Die standaard bezorgde frames gemaakt met het soort lijm zoals ik gebruik een vervelende wat oubollige saaie reputatie.
Klassiek en oubollig ligt in mijn gehoor tenminste dicht bij elkaar.
.
Vaak is namelijk niet duidelijk wat er mee bedoeld wordt. Uiterlijk of speltechnisch ? Dat gaat dan door elkaar lopen terwijl het totaal verschillende facetten zijn.
Mdp geeft het uiterlijk bijvoorbeeld wat meer aandacht dan ik en daar kan ik ook inkomen. Hij verwaarloosd daarmee het speltechnische facet ook niet Dat hoeft tenminste niet.
Qua spel ben ik ook geen typisch klassieke speler. Wel redelijk allround en met variatie als sterk punt maar volgens mij is dat niet klassiek.

Het Osp grip ontwerp kwam tot stand toen Tenergy er nog niet was en alle navolg rubbers nog niet.
De lijmeffect rubbers van toen waren de esn rubbers met veel minder spincapaciteit in verhouding tot snelheid.
Lagere spin snelheidsverhoudingdan sriver met snellijm bijvoorbeeld.
Dat compenseerde dat frame ontwerp. zodat de spin snelheidsverhouding
weer meer in de buurt kwam van sriver met snellijm.
Prima aangepast dus aan het snellijmverbod. voor variabel spel.
...Minder snel teveel spingevoeligheid
Vanaf dat de Tenergy lijn uitkwam en de latere esn rubbers compenseerden die rubbers dezelfde verhouding nog een keer,
Dat i leidde tot overcompensatie voor wie met die rubbers speelt en het zijn gewoon beter spelende rubbers.
Dan past zo,n ontwerp - vind ik - niet meer als standaard vooral omdat de frames zachter worden met inspelen.
Dus kregen die frames terecht een reputatie als wat klassiek spelende frames. Meest positief ook vanwege het vakmanschap en uitstraling maar ook in negatieve zin al wordt dat minder geuit,
In bepaald opzicht zijn de standaard ook gewoon te makkelijk spelend voor spelers die wat beter zijn met topspin dan gemiddeld. Bij spelers die daar nog minder in zijn komt het de variatie ten goede .
Bij spelers die die hulp bij het openen niet meer nodig hebben werkt het tegen omdat die vaak hoger niveau spelen. De variatie met eigen topspinslagen komt dan minder scherp door Het frame moet dan ook voor de speler die het gebruikt een zekere moeilijkheidsgraad hebben om de lat voor de ander hoger te kunnen leggen.
Mepper zijn versie heeft die moielijkheidsgraad en zonder dat hij heel hoog niveau speelt bevalt het hem al beter.
Het eigen spel wordt anders doorzichtiger, minder verrassend en makkelijker bespeelbaar. Vervolgens moet je zelf zien die moeilijkheidsgraad weer te overwinnen natuurlijk. Tegelijk wordt zo,n frame van nieuw af vanzelf ook wat makkelijker.

Die reputatie van wat saai, klassiek, traag kleeft nu vor veel spelers
ook aan frames van andere framebouwers die met natuurlijke lijm werken zoals die van mij.
Dat irriteert vooral omdat het volstrekt onterecht is,
Wie een strak, hard en snel houten frame wil maken of ermee spelen is best uit
met frames die met hetzelfde soort lijm zijn gemaakt als Osp frames.
Hoe die er dan uitzien is vers twee.

Die reputatie is hardnekkig omdat Osp imiddels dé naam is op dit gebied,
.
Kritiek op de uitvoering door mij en nog iemand (die ermee begon, opzij gezet werd bij de euforie die op mytt was ontstaan en die ik toen bijviel) werd bij de invoering bovendien genegeerd.
Het doorbrak de euforische stemming waarmee de frames daar ontvangen werden terwijl ik begreep wat hij bedoelde. en de grip uitvoering aanwees als faktor. Dat was helemaal fout natuurlijk . Ik begreep er niks van net als die andere speler niet.
Allemaal spelers die lager niveau speelden dan (vooral) hem en grotendeels lager dan mij denk ik.
Daarmee plaatste Laszlo volgens mij Osp in een hoek. De hoek van commercie. Mikkend op de gemiddelde speler als markt werd kritiek door een betere speler (mezelf even niet meegerekend ik ken het niveau daar niet goed genoeg ) terzijde gezet en weggewuifd. Ik zou dan denken maak verschillende standaard uitvoeringen maar die ene uitvoering was heilig..

Daarom voel ik me nu vrij om mijn visie gewoon te blijven geven als het zo uitkomt.
Die blijft gewoon kritisch.
Mepper zijn ervaringen en tevredenheid met zijn huidige frame toont volgens mij ook mijn gelijk aan.
Het blijft een wat rare kwestie dus. Zonder dit hard te kunnen maken vermoed ik
dat de verkoop gewoon goed blijft en dat meer variatie binnen de standaard frames de omzet alleen maar zou doen dalen
omdat dat produktietechnisch duurder is.
Ik maak om die reden steeds onderscheidt tussen het merk Osp met de Osp standaard griphelften
en de palatinus frames die niet die standaard volgen, Dat zijn in mijn optiek de betere frames. Vooral voor spelers in de wat hogere speelklassen.
Vandaar ook dat Hokus pokus palatinus pas...Passend frame voor tientje extra is dan de betere keus omdat Tenergy het Osp standaard ontwerp volgens mij al ingehaald heeft kort na de invoering.
Vooral spelers die "twijfelen" tussen composiet en volhout kunnen dan plezier aan een Osp frame beleven. ,Verder houdt ik er voortaan ook over op.

Wil iemand nog een frame testen (zie boven) ?