Gezocht OSP frame (hr) voor schappelijke prijs

Hier kun je materiaal kopen of te koop aan bieden.
Timo B.
Gold Member
Gold Member

Re: Gezocht OSP frame (hr) voor schappelijke prijs

Berichtdoor Timo B. » 10 Feb 2018, 21:51

Ben wel een enigszins 'topzwaar' frame gewend, aangezien ik een aantal jaar met beide kanten Tenergy gespeeld heb (alle verschillende varianten behalve de 25FX). Maar bedankt voor het aanvullende advies! ;) Volgens mij zou het een prima combi zijn met T05 2.1 / Rozena 2.1 Ik ben in ieder geval ontzettend benieuwd naar hoe dit zou spelen....... Heb ook zitten denken om te kijken of er nog iemand voor écht weinig een T05 (rood) heeft liggen en dan met beide kanten T05 te gaan spelen.
OSP Virtuoso Mepper
FH: Butterfly Rozena
BH: Butterfly Rozena

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 11 Feb 2018, 01:35

Een frame wordt niet meer of minder topzwaar door er rubbers op te zetten,
Batje wel. :)
Zware rubbers hebben de nodige bladmassa nodig en wat sterkte van een frame. Anders krijg ik tenminste teveel een rubberig gevoel.
Het tegenovergestelde van het doorslaan van een rubber (het batje "stalt"dan alsof de bal te lang blijft kleven).
De belasting van een frame tussen grip en blad zit niet bij het moment van raken maar eerder al in de slag. Een flexibeler frameblad tov de grip pas je de slag wat aan door die wat langer te maken.
Hele korte harde slagen werken minder goed omdat het blad dan ahw meer vertraagd reageert door het wat meer zwiepen. Het trilt dan na het raken van de bal ook wat door.
Als je slag goed is afgestemd op een flexibel frame en je raakt de bal goed is dat trillen ook weg, De griphelften bij de standaard versie dempen dat trillen voor het gevoel meer maar verminderen het gevoel daarmee ook wat. Voelen dat je de bal minder goed raakt zet namelijk ook aan tot beter raken beter timen en wat scherper spelen. Het smoothe gevoel is wat minder bij de alser en in het hardere deel van het spel (open spel, countertopspin loopdrive enzovoort) kun je dat teveel missen maar dikke zware rubbers vangt dat ook al op. De huidige rubbers zijn vrij zwaar en spelen dan ook "smoother" dan met 1,5 mm sriver.. De standaard virtuoso is mij met een zwaar fh rubber te smooth.
Typisch is dan dat je ook wat last kunt krijgen met boven tafel spelen, Kleine maar wat felle slagen reageert het frame ook wat slomer, Dan werkt het smoothe negatief.
Smooth klinkt positief en sloom negatief maar zo is het in praktijk ook.
Scherp is voor mij het tegenovergestelde van Smooth en kan dus ook negatief zijn soms,
Beetje de balans in zien te vinden dus en met de rubberkeus kan dat ook voor goed deel.
Ik zou met dat frame als eerste rubbers (binnen de Tenergies kiezend) t80 fh en bh t64 nemen of t05 maar dan sowieso 1,9 mm en bh t80 1,9. T80 1,9 en t64 1,9 is alleen lichter en voor en niet echt zwaar blad of stijf en limba ipv koto of noten heeft dat toch mijn voorkeur.
Met powerrubbers een powerbatje maken met zo,n blad is wat zinloos.
Neem dan beter een ultimate II zou ik denken.
Hierdoor is het verschil tussen twee batjes met die frames en beide goed passende rubbers ook groter dan het frameverschil alleen misschien doet denken.
Met het apollonia frame net zo. Om er een goed batje mee te maken kom je automatisch terecht bij eenbepaalde rubberrange die het batje wat mij betreft tot een puur off + batje maakt voor vrij hoog niveau. Ik beperk me dan wel tot de sellijm rubbers en niet klassiek of zo of chinees rubber zonder tuner, Daarmee is zo,n frame altijd wel met controe te spelen maar of dat nu fijn speelt of beter is ? Dat is meer terug naar de sixties. Omdat ik zelf toevallig zo ben begonnen en zo heb leren tafeltennissen raadt ik dat anderen nog niet aan.
Goed en intensief trainen met één bal per tafel is dan wel onmogelijk.
Het boldoende op tafel houden van de bal in combinatie met intensiteit is onmogelijk met huidige batjes, Trainingseffect voor techniek is dan ook minder.
Als ik vroeger tegen iemand die elke topspin terugblokte speelde kreeg ik een lamme arm,
Dan ga je elders meer je energie proberen te halen en dus vanuit jezelf je techniek bijslijpen. Meer vanuit de heup met voetenwerk gewichtsoverbrenging etc.
De lamme arm is de prikkel. Tegenwoordige batjes red je dat niet met één bal , meer intervallen en korter spelen per rallye. Tien ballen per tafel of balemmertraining kan dat compenseren. Is dat niet mogelijk dan zou een batje uit de seventies beter zijn als het gaat om trainen en daar rendement van hebben.
Als je met één bal mocht trainen en dan met een apollonia en twee dikke tenergies heb je daar jezelf dus ook wat mee en zelfs je tainings partners. Het brengt dan de intensiteit van een uur trainen omlaag,
Zo,n alser frame is in dat opzicht dan in ieder geval een verbetering..
Ik weet alleen niet hoe er bij jullie getraint wordt :) .

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 11 Feb 2018, 05:21

Flexibele bladen geeft vaak een hard frame met vervelende scherpe trillingen,
Beetje dun en blikkerig gevoel. De natuurlijke lijmen verminderen dit.
In praktijk voelt zo,n virtuoso dus niet blikkerig of een rammelkast maar blijft er een smoother en meer solide gevoel voor je vlakke topspins meer dan je zou kunnen verwachten op basis van mijn opmerkingen in vorige reaktie, Daarbij vergeleek ik met andere bouw zoals de Utimate II. Het is de bouwkwaliteit die dit soort tegenstrijdigheden mogelijk maakt.
Scherp (scherper dan ander modellen als de standaard virtuoso of Ultimate) en toch smoother dan vergelijkbare modellen met mindere bouw en kwalitatief dus minder frame,
Tussen model en elk frame naar dat model gemaakt zit altijd nog de bouw.

Timo B.
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Timo B. » 11 Feb 2018, 09:55

Echt trainen doen we bij ons niet. Er wordt wel training gegeven, maar dat is op woensdagavond en dan kan ik niet. Zelf ga ik elke week op maandagavond een balletje slaan, maar dat is meer een beetje van alles wat tegen wisselende partners. Partijtjes en af en toe een dubbel partij later op de avond. Niet echt bewust met trainingsoefeningen bezig, maar gewoon lekker slaan.
OSP Virtuoso Mepper

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 11 Feb 2018, 15:26

Vind ik ook het leukste hoor en heb na mijn vierentwintigste ongeveer ook nooit meer anders gedaan,
Vanaf mijn achtste tem vierentwintigste alleen meest gespeeld met allround tot en met off - houten frames en dan Mark V, sriver en andere klassieke rubbers zonder snellijm. Altijd veel topspin en loopdrive (vlakker geslagen topspin).
Bij zelfde spelintensiteit qua energie duurden de rallies dan natuurlijk langer ook omdat de ander met zelfde soort materiaal speelde. De intensiteit van de hele trainingssessie ligt dan hoger omdat er minder pauzes zijn tussen rallies als die langer duren.
Dat is wel de basis nog voor mij want het trage materiaal stimuleerde ook om veel energie in slagen te leggen en dat stimuleert al met al de ontwkkeling van wat dan later techniek heet omdat anders de schouder vanzelf pijn doet de arm vermoeid raakt etc,. Dan moet de energie wel meer uit de heuprotatie en dergelijke komen om de arm te ontlasten en of te ondersteunen. Ik kan op basis van techniek daardoor nog steeds behoorlijk harde topspins spelen en nu dan met snellijm en met frames als zo,n Virtuoso waarbij ik minder tijd nodig heb voor een volle slag dan ik zonder die training nodig gehad zou hebben. Of bij zelfde tijd al een vollere hardere slag kan spelen waarbij ik meer energie in de slag kwjt kan dankzij nog dat trainingsregiem.
Hoe dat jou afgaat als je altijd met composiet gespeeld hebt is (voor mij) maar de vraag.
Hoeveel tijd heb je nodig voor een fatsoenlijke topspin en hoeveel tijd is je gegeven ?
Niet in kloktijd maar reel. Handelingssnelheid.
Met zo,n Apollonia frame of Ultimate II is minder tijd nodig om een rubber als t-05 te benutten voor zo,n vlakke topspin..
Je kunt je hele slag ook fysiek wat kompakter uitvoeren voor zelfde resultaat en komt dan minder snel in tijdnood.
Dan kan de kwaliteit van je slagen terulopen als je technisch handelen (nog) te traag is voor zo,n Virtuoso om hetzelfde resultaat te krijgen. Omdat je het spelen ermee als training mist.
De traagheid van een houten frame zit waarschijnlijk dus ook bij jezelf en heeft te maken met het materiaal waar je altijd mee speelde.
Als trainingsprikkel kan dat positief zijn als je het zo oppakt maar je kunt jezelf ook overvragen. Dan kom je niet meer aan die vlakke topspins toe in wedstrjjden of te weinig om het nog leuk te vinden allemaal. Tov een primorac is het frame denk ik wel offensiever en makkelijker voor het counteren en T64 kan bijvoorbeeld ook een optie zijn. Dat rubber lent zich met zo,n frame ook voor een wat kortere slag en kom je dus ook minder gauw in tijdnood.

Timo B.
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Timo B. » 11 Feb 2018, 21:27

Zojuist nog even contact gehad met Mepper en de Mepper Alser Special gaat mijn kant op komen en wordt om te beginnen voorzien van T05 1.9 en T80 2.1
OSP Virtuoso Mepper

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 12 Feb 2018, 02:07

Ben benieuwd.
Prima rubbers ook om te testen natuurlijk al lijken het mij beide dus meer fh rubbers voor dit frame als je niet te ver van tafel wil.
Rubbers die eerder wat snelheid betreft een frame temmend effect hadden wat je bij dit frame niet nodig hebt. Snelheid temmend bedoel ik met passievere slagen en brusshende slagen,, niet de slagen waarbij je zelf vol doorhaalt dan hebben beide rubbers een krachtige spons de veel druk aan kan. De toplaag is bij t05 voor meer power met spin gemaakt en dat temt het frame wat meer qua passieve snelheid zodat de batsnelheid lager uitkomt dan bij t64.
Bij deze rubbers kan dat met name voor bh teveel zijn. Ballen halen het net dan bijv (wat vaker) niet als je in tijdnood moet reageren terwijl je in tweede positie staat
Fh kun je het probleem krijgen met overschietende ballen als je aktiever wilt spelen.
T80 1,9 is dat dan minder dan bij beide en t64 toplaag ook minder.
In hoeverre je dit soort problemen krijgt merk je zelf wel.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 13 Feb 2018, 18:29

http://mytabletennis.net/forum/forum_po ... ctive-game

Dit geeft weer wat ik bedoel. De speler in kwestie maakt met het flevibeler frame in trainingen een langere slag en al zijn slagen komen prima.
Hij is alleen geen getrainde chinese prof met fabuleus snel voetenwerk die dat ook kan in wedstrijden en komt dan vaker tijd tekort om aktief nog goed te spelen. Slagen worden meer afgeraffelt, te haastig vanwege tijdgebrek en mist dus vertrouwen.
Dezelfde rubbers op beide frames speelt hierbij ook een rol.,
Met iets lichtere rubbera op het flexibeler frame kan het probleem al opgelost zijn.
Het crispere frame laat een kortere techniek toe die minder tijd in beslag neemt dus is er meer tijd, :) . Meer tijd meer vertrouwen. Hij kan het alleen ook als prikkel zien en gaan trainen om na verloop van tijd het vertrouwen terug te krijgen. Ik zou hem ook aanraden eventueel de rubbers - al was het maar tijdelijk - wat aan te passen. Iets sneller en lichter.
Met de t05 en t80 verqacht ik ook dat je het verschil in snelheid russen de frames als groter ervaart en dus met minder vertrouwen zult spelen in wedstrijden,
Voor meer vertrouwen past dan eerder een sneller rubber of iig minder spingevoelige
balafsprong.

Timo B.
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Timo B. » 13 Feb 2018, 19:44

Duidelijk bericht weer Mark. Vooralsnog ga ik straks/morgen eerst eens beginnen met de T05/T80 op de Mepper te plakken en die vrijdag maar eens proberen dan met de competitie. Die gaat toch al bagger, dus waarom niet dan gelijk met een ander frame gaan spelen... Ik heb ook nog een extra T05 erbij gekregen van Mepper, wellicht dat ik die eens op de FH van de Apolonia ga plakken om het verschil te evenaren van Tenergy/Rozena op de Apolonia. Mocht een van de Tenergy's na een aantal uren trainen op de Mepper niet bevallen, dan kan ik daar eventueel een Rozena op plakken, kijken of dat dan beter gaat.
OSP Virtuoso Mepper

Danny1973
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Danny1973 » 13 Feb 2018, 20:47

Gister, mede door dit onderwerp, mijn rhyzer rubbers eens op mijn Virtuoso geprobeerd. Onwijs goede combinatie qua spinnen en blokken. Helaas voor mij op dit moment met deze zware rubbers te head heavy. Kon veel meer spinballen achter elkaar raak slaan, en met veel effect. Deze wat hardere snelle rubbers komen veel beter tot zijn recht dan op mijn waldner wc89 frames.
Timo, veel plezier met je nieuwe Mepper.
Donic Waldner World Champion 89 - 93 gram FL
FH: Donic acuda blue P2 2.0.
BH: Donic acuda blue p2 1.8mm

Donic Waldner World Champion 89 - 91 gram FL
FH: Joola Rhyzer 48 max
BH: Joola Rhyzer 48 2.0

Timo B.
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Timo B. » 13 Feb 2018, 21:19

Thanks Danny!!
OSP Virtuoso Mepper

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 14 Feb 2018, 07:27

Duidelijk bericht weer Mark.
. Ik doe mijn best, :)

Het idee dat de toplaag van een rubber het stuitvermogen geeft zoals een trampoline dat doet wordt sterk overdreven in marketing qua invloed op de batsnelheid die je ervaart. Eerder werkt de toplaag sowieso vertragend en hoe zwaarder des te meer.
Anders dan bij een racquet met snaren en racketframe zit het frame dit soort stuitvermogen in de weg. Snaren hebben hiervoor bewegingsvrijheid nodig en soepel rubber heeft dat meer nodig. Veel meer dan het onderliggende hout en eventuele composietlagen.
Het rubber helpt wel de bal snelheid bij te sturen. Zo krijg je in een bepaalde richting wel meer snelheid met een backside rubber dan met ln.
Topspin omhoog bijvoorbeeld. Dan is de snelheid met ln laag en backside hoger.

Stel nu iemand serveert tegen jou met backspin of topspin dan wijkt daardoor de balafspronghoek natuurlijk ook al af en dan werkt deze frameverandering als stuurbekrechtiging voor de ander. Spingevoeliger dus
Op zich vaak wel op te lossen zolang iedereen er -theoretisch - van uitgaat dat een speler de aankomende spin exact zou weten. Wat als de ander wat deceptief kan serveren ?
Wat als je midden in een rallye zit na meerdere slagen waarbij de balspin continue veranderde ? Hoe exact weet je dan als speler nog de spin ? Het staat niet op de bal geschreven om af te lezen zoveel is zeker. Dat geeft per slag een zekere strooiing van de richting ook in de hoogte (en laagte). Ook die strooiing werkt de stuurbekrachtiging van zo,n frame wissel op in en dat neemt dus toe met ook meer onzekerheid als gevolg.
Ik wil je niet de moed in de schoenen doen zinken maar weet dus waar je aan begint, :) .
De soepeler noppen van t64 maakt dat dit rubber wat dit betreft gemoedelijker is, Ze werken voor het opvangen van spin niet zo veel anders dan soepel met de inkomende spin meebewegende lange nopjes.
Balafsprong is volgens revieuwers dan ook vlakker.
Op off + frames missen de revieuwers hierdoor vaak de sturing in positieve zin en krijgen korresponderend problemen met de snelheid maar op een vijflaags houten frame zijn de reviewers (als je erop let bij het lezen) veel positiever, Dan is het meer een moderne sriver waar je als aanvallende speler alles mee kunt doen.
Voldoende eigen sturing maar niet overdreven en onnodig veel.
Dan speelt het zekerder en kan de controle met het snellere rubber zomaar beter zijn.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 15 Feb 2018, 02:20

Mepper,

Je gaf ergens aan dat je met de alser minder spin in de bal krijgt,
Waar baseer je dit op ? Merk je dat aan de problemen die je tegenstanders hebben met je openingen bijvoorbeeld ?
De vlakkere balafsprong van de alser dwingt je misschien sommige ballen te schuiven ipv te openen omdat dit met de standaard expert makkeijker is ?
Stel je zou door training die ook met de alser expert nog kunnen openen en net zo goed nog voldoende hoogte mee kunnen geven bij zelfde timing ondanks de backspin.
Je mist dan volgens mij (zeg maar mijn theorie) de hulp die de standaard griphelften geven om voldoende hoogte te krijgen (zonder al te scherp te hoeven aansnijden van de bal.) niet meer. Resultaat is dat je topspins dan juist meer spin hebben bij zelfde timing.
Ze zouden te kort komen maar omdat de bal met de alser meer voorwaartse snelheid houdt ondanks het scherper aansnijden door minder gripdemping gebeurt dat ook niet.
Het trajekt verschil dan amper nog en de topspin met de Alser heeft dan meer spin,
Niet afgaan op het trajekt dus maar op de spin gerelateerde problemen die je tegenstanders hebben met je openingen. Is de spin met de standaard Alser dan nog beter ?
Met serveren ook bijvoorbeeld ? Het zou mij verbazen, Mogelijk maakt het ook weinig of niks uit qua spin want bij het openen is het trajekt op zich ook van belang voor de kwaliteit van de opening evenals plaatsing, Op maximale spin en of snelheid spelen is ook lang niet altijd de best mogelijke opening..
Het is sowieso moeilijk te vergelijken omdat er om maximale spin per frame te testen ook optimaal geschikte rubbers per frame nodig zijn, Dat zijn natuurlijk nooit dezelfde rubbers,
Pas met meerdere rubbers per frame krijg je dus wat meer een indruk, De t25 een keer testen op de standaard en T 80 op de alser bijvoorbeeld zoals je al van plan was,

Timo B.
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Timo B. » 17 Feb 2018, 01:02

Hoe de Mepper gespeeld heeft na 1 avond kan ik helaas niet echt een antwoord op geven. We waren er wel als team maar ook weer niet... Momenteel missen we initiatief, enthousiasme, inzet, motivatie etc. Het gaat zo zeldzaam slecht bij alle 3, echt werkelijk onbegrijpelijk! Heb een aantal goede vlakke spinballen kunnen slaan en die kwamen ook niet terug. Maar ook zo slordig met fout serveren, service terug het net in schuiven, openen met of via de netband over de tafel, forehand spinballen die normaal goed zijn allemaal net niet of ruim niet zelfs af en toe. Geen positief gevoel overgehouden aan deze avond in ieder geval!

Maandag voor de eerste keer trainen met de Mepper en dan maar eens kijken hoe het dan gaat. Volgende week wederom een degradant uit de tweede klasse, zal mij benieuwen hoe het dan gaat... een voordeel: slechter dan vanavond is gelukkig niet mogelijk!
OSP Virtuoso Mepper

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 17 Feb 2018, 05:36

Ik ben nog wat aan het zoeken naar een mogelijke invloed van de rubbers en eventuele behandeling om de grip op peil te houden. Hoewel ik met trainen, vrij spelen meestal nog prima met een rubber kon spelen qua spin en snelheid waren mijn wedstrijdresultaten toch beter met versere rubbers.

Waar ik met de rubbers na verloop van tijd last van kreeg vooral bij max dikte was volgens mij dat het lossen van de bal vertraagde (spons wordt wat trager omdat het lijmeffect wegebt) terwijl ik de grip wel goed op peil hield.
Aktieve spin werd als de snelheid ook wat minder behalve bij wat langer kunnen door versnellen van de slag voor voldoende spin wat prima ging zolang ik wat druk had (topspin op contra of blok bijvoorbeeld).
Bij aankomende topspinballen kreeg ik alleen ook te maken met een hogere balafsprong denk ik en werkte zo,n quickloop bijvoorbeeld niet meer goed maar ook het gewoon blokken minder omdat het batje meer achter de bal kunnen houden makkelijker en zekerder blokt. Mijn trainingsmaten speelden en spelen lang niet met evenveel topspin als sommige spelers bij de andere teams en daarom merkte ik dit euvel denk ik een paar keer te laat en had ik het ook niet direkt door.
Ik kon dan opeens tegen iemand die dat goed kon hogere defensieve topspins niet meer afsmashen als anders. Doordat ik de grip op peil hield gedroeg het rubber zich meer als tackiness D. Taxkiness D is niet zo veel mis mee maar in max en op een offensief min frame ermee smashen op een wat hogere topspin met goed effect is natuurlijk niet bepaald waar het geschikt voor is, Dan loopt de consistentie natuurlijk terug en veel spin is met tackiness d in die dikte vanuit de serve ook niet goed mogelijk. Spons is dan te dweilerig door gebrek aan druk bij het serveren. Andere slagen met lichte druk, typische wedstrijdslagen miste ik ook de eigen spin scherpte terwijl de aankomende spin wel aangrijpt en dan een grotere afwijking van de balafsprong geeft. Ook al kan ik zelf de spin niet exact bepalen er is natuurlijk wel een exacte spin en als de balfsprong daar sterker op reageert en ook mijn eigen spinveranderende pogingen (buiten wat een grippig rubber al uit zichzelf doet) een grotere afwijking geven (als hogere balafsprong bij zo,n quickloop) dan stond ik met een niet meer passende combinatie te spelen door een te traag geworden rubber (of spons) voor het frame om nog goed die slagen te kunnen spelen. Het lossen van de bal heeft het frame immers ook invloed op.
Ook met de Apollonia kun je dus al last hebben gekregen met spingevoeligheid en tegelijk dan zelf ook minder de spin kunnen veranderen zonder een te grote afwijking van de balafsprong te krijgen. Alle slagen waarbij je die afwijking wel kunt gebruiken gaan dan nog min of meer als vanouds of zelfs beter maar andere slagen kom je spin tekort en of is de balafsprong te hoog. De noodzakelijke aanpassing van je slag ivm de balafsprong vermindert dan ook de spin terwijl de spingevoeligheid tegelijk ook hoger ligt ivm de sterkere balafsprongafwijking, Zowel hoger bij topspin als lager bij backspin of meer zijwaartse afsprong bij zijspin. Ik had dit een paar keer behoorlijk extreem waarbij ik een rubber ook al meerdere keren had overgezet om wat frames te testen, Bij de t64 had ik er op gegeven moment ook last van maar die hield het wel langer vol dan bijv Hexer duro en rakza.
Mijn tenergies waren ook tweedehands en de t05 kan ik hier nieuw ook al wat last mee gehad hebben. De idee dat een hogere balafsprong volgens reviewers meer spin betekent klopt sowieso niet dat wist ik al. Eigenlijk is het dan wel logisch dat die hoger wordt bij het op peil houden van de grip en dat daarmee de spingevoeligheid toeneemt en de eigen spinmogelijkheden afnemen, Als je met je rubbers dan wat hoog in de boom zit kun je ook diep vallen vooral als het frame de spingevoeligheid van de balafsprong ook bij verse rubbers al wat sterker maakt.
Je beleving van wedstrijden op dit moment ken ik dus ik ieder geval wel.
Of het bij jou vergelijkbaar is en of bij je teamgenoten kan ik natuurlijk niet bepalen. Omdat de balafsprong hoogte vaak met meer spinmogelijkheden van het rubber wordt geassocieerd wordt de invloedt ervan op de spingevoeligheid en controle denk ik onderschat.
De eigen spinonzekerheid die elke speler ook altjd wel wat heeft bij het inschatten van elke aankomende bal heb ik dan nog niet meegerekent maar ook die wordt dan wat uitvergroot in de praktijk door de ook grotere richtingafwijking van de bal tov wat je in gedachten had.
Dan kan een vers rubbertje een verademing zijn.
Met rubbers als Mark V zonder snellijm woog dit allemaal wat minder zwaar en met snellijm kon je met de lijm of het wat opspannen en bijknippen nog wel wat bijsturen. huidige rubbers maken batjes tot raceauto,s en dan kun je maar beter alles goed afgesteld hebben anders vlieg je eerder een bocht uit