review/test zelfbouw frames

Hier kun je informatie vinden of vragen over frames.
MDP
Super Member
Super Member

Re: review/test zelfbouw frames

Berichtdoor MDP » 16 Mei 2014, 13:37

Bij het laatste frame dat ik gemaakt heb, is het vooral de mahonie buitenste laag die nogal broos is langs de randen. Bij het fabriceren zelf al op 2 plaatsen dat er een hoekje afbrak. Nu tijdens het spelen ook een klein stukje afgebroken. Het is natuurlijk geen drama, maar het zijn kleinigheden die ik wil proberen vermijden.
Tenergy80 1.9mm
custom frame 68g
Xiom Vega Pro 2.0mm

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 16 Mei 2014, 14:54

De stukjes die later loskwamen zaten waarschijnlijk ook al wat los voor je met het frame ging spelen. Mogelijk voor de gebruikte lijm toch teveel warmteontwikkeling gehad bij het frezen (?)

Je zou het hele frame een keer grondig kunnen controleren op meer al wat los zittende stukjes en die dan met secondenlijm weer proberen vast te zetten.
Dan met waterverdunde houtlijm en een kwastje de randen insoppen, weer schoonmaken en met onverdunde lijm nog een keer herhalen als eerste behandeling bijna is gedroogd. Of het veel helpt weet ik niet. Hiervoor geen secondenlijm gebruiken want die droogt te snel en trekt dan niet goed in het hout. Heel dunne, capillaire secondenlijm kan misschien wel. Oppervlakte van het blad zou ik aftapen en frame naderhand (zonder de tape) nog een tijd in een lijmklem zetten met krantenpapier ertussen.

MDP
Super Member
Super Member

Berichtdoor MDP » 23 Mei 2014, 18:26

Het hout voor m'n 2 volgende is toegekomen. Ik weet nog niet helemaal wat het wordt, maar het zullen alvast meer gecontroleerde frames zijn. De eerste gelijkaardig aan het vorige frame, de 2e balsa houtje met veel controle en geen al te hoog 'balsa-effect' (als ik Pieter Freundlieb's site mag geloven ;))

Opbouw :
1) Koto- Limba- Abachi 3,2- Limba- Koto
2) Erle - Linde - Balsa 5- Linde- Erle
Tenergy80 1.9mm
custom frame 68g
Xiom Vega Pro 2.0mm

MDP
Super Member
Super Member

Berichtdoor MDP » 26 Mei 2014, 21:03

Heeft er iemand ervaring met het uithollen van de handvaten of een uitholling voorzien in het blad ter hoogte van het handvat?

Ik probeer het gewicht te beperken, maar zit nu aan : blad 78g, handvat- helft (moet wel nog bol geschuurd worden) 14 g
Dus een totaal van 106g, dat waarschijnlijk zal eindigen rond de 100g als al het overtollige weggeschuurd is.

Zijn er dingen waar ik op moet letten? Welk gereedschap gebruiken jullie hiervoor? Komt de sterkte van het frame in gevaar aan de nek door het uithollen in het blad zelf?
Tenergy80 1.9mm
custom frame 68g
Xiom Vega Pro 2.0mm

MDP
Super Member
Super Member

Berichtdoor MDP » 01 Jun 2014, 20:29

Afbeelding
+- 105gram
Koto - Limba - abachi - Limba - Koto

Ik wou deze keer eens een concaaf handvat maken. Ben semi-tevreden van het resultaat, maar het was moeilijker dan ik gedacht had en het is ook dunner uitgevallen dan verwacht. Maar uiteindelijk ligt het vrij goed in de hand.

Moet nog wat esthetische foutjes proberen wegwerken, maar wou toch al eens testen dus heb er maar een paar oude rubbers opgelijmd. Palio HK1997 biotech en xiom vega europe. Al even mee gespeeld en is duidelijk trager dan mijn normale bat, maar dat was de bedoeling (en ligt ook aan de rubbers). Morgen eens testen met een paar matchen.

Volgende keer wil ik eens iets doen aan het gewicht. Huidig doel is om eens onder de 100g te duiken :D
Tenergy80 1.9mm
custom frame 68g
Xiom Vega Pro 2.0mm

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 02 Jun 2014, 15:40

Voor deze opbouw is 105 gr zwaar. Dat komt ook omdat Peter Freundlieb zijn frames vrij veel (droog) lijmgewicht hebben. Hij geeft dit aan op zijn site (zie link "Wunschholz")" als 6,5 gram per lijmlaag voor het ruwe laminaat wat neerkomt op plm 3,5 gr per lijmlaag voor een uitgefreesd blad. Bij vijf lagen hout met vier lijmverbindingen dus plm nog 14 gr lijm (na het drogen :) ).
Normaal gewicht voor twee griphelften (bij deze bladdikte) zit op plm 18 gr.
Dat verschil zit meest in het mdf. Vijf gram minder lijmgewicht voor het blad en vijf gram lichtere griphelften plus nog wat uithollen zou het frame dus op 85 gr brengen.

Met één zo,n blad kun je trouwens wel vier frames bouwen die allemaal anders uitvallen door met de griphelften te varieren. Materiaal, opbouw, dimensies en plaatsing tov het blad hoger of lager.
Je kunt hiervoor ook eerst een paar griphelften van een oud batje halen dat kapot is of niet meer gebruikt wordt.
Door de griphelften bij dit blad wat hogerop te zetten en daarna het blad bij te schuren in de overgang naar de grip kun je de framelengte evt ook wat inkorten en daarmee het gewicht en balans ook beinvloedden.

MDP
Super Member
Super Member

Berichtdoor MDP » 06 Jun 2014, 11:01

Gisteren een 2e avond mee gespeeld en topspinnen ging verbazingwekkend goed. De stap terug in snelheid tov mijn normaal frame speelde goed, ik had het gevoel alles onder controle te hebben. Met de backhand sloeg ik er wel meer ballen over tafel, maar dit ligt wrs aan het rubber (xiom vega europe).

Als ik er geen zware chinese rubbers op plak valt het gewicht al bij al goed mee. Het zwaardere handvat zorgt voor een vrij stabiel gevoel( niet top heavy dus).

Het frame ook even uitgeleend aan een medespeler met meer ervaring. Hij vond het een goed frame om mee aan te vallen, het blokken vond hij moeilijker.

mijn to do lijst :
-Gewicht onder de 100g krijgen, met de bovenstaande tips zie ik dat wel ooit te lukken.
-meer precisie door bvb met een frees te werken
-adresjes vinden voor hout te bestellen
-handvat opbouwen uit horizontale lagen (cfr. OSP blades)
-experimenteren met beenderlijm/huidenlijm en een vacuumpers, en zo eigen samenstellingen te kunnen maken
Tenergy80 1.9mm
custom frame 68g
Xiom Vega Pro 2.0mm

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 06 Jun 2014, 13:14

Huidenlijm heb ik net een kilo van besteld. Daar kan je wat van overnemen voor 2,50 per ons excl porto.
Dat is droog gewicht. Met water aangemaakt geeft plm twee ons lijm per ons.
Zou dan eerst wel een paar keer proeflijmen met stukjes afval fineer.

Huidenlijm en vacuumpers kan misschien wel maar dan moet je kunnen naverwarmen in de perszak tot plm vijftig graden. Als de lijm afgekoeld is ontstaat geen lijmverbinding meer ongeacht hoeveel persdruk er op zit. Het plakt dan net zo goed als koude gellatine pudding :) .
In praktijk krijg je het geheel nooit in zo,n korte tijd in een pers onder druk. Lijmklemmen werkt ook niet.
Voorverwarmde stenen persplaten zou misschien wel kunnen maar het hout trekt vrij snel water uit de lijm en ook warm vloeit de lijm daardoor minder goed.
De pers moet dus heel snel werken toelaten.

MDP
Super Member
Super Member

Berichtdoor MDP » 06 Jun 2014, 14:07

Ja klinkt logisch. De huidenlijm is dus praktisch enkel te gebruiken voor het samenstellen en bevestigen van de handvaten. Het feit dat deze gemakkelijk losgemaakt en herlijmd kunnen worden, is hier wel voordelig.

Hoe maak jij of bvb een Peter Freundlieb het blad van het frame dan? Met een pers en een ander soort lijm dan waarschijnlijk?
Tenergy80 1.9mm
custom frame 68g
Xiom Vega Pro 2.0mm

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 06 Jun 2014, 15:06

Je kan het ook zo bekijken : Je hebt alleen een lijmpers of klemmen nodig met andere lijmsoorten.

Hout moet alleen wel goed droog zijn en liefst voorverwarmd met bijv een föhn om goed te kunnen lijmen.
De zuigkracht van het hout op water helpt dan ook al om de houtlagen meteen strak naar elkaar toe te trekken terwijl de lijm nog vloeiend is.
Het hout moet ook eerst opgeschuurd worden en niet te ruw zodat vlakken mooi aansluiten.
De lijmlaag wordt dan al in de houtlagen geïntegreerd als het hout de lijm opzuigt en lagen komen dus al strakker tegen elkaar. Met de pershamer of iets vergelijkbaars er over komt kort daarna en het zelfklemend vermogen bij drogen doet de rest. Eventueel met strijkijzer en pershamer nog een keer na als lijm al wat meer is ingedroogd.

In begin kom je diverse problemen tegen en moet je soms ook overdoen maar daar leer je dan van en verzin je oplossingen voor.
Die lol wil ik je niet teveel ontnemen :) .

MDP
Super Member
Super Member

Berichtdoor MDP » 06 Jun 2014, 15:39

Haha knoeien klinkt niet bepaald als lol, maar ik snap wat je wil zeggen, al experimenterend ontdek je sowieso bepaalde aspecten die moeilijk uit te leggen zijn.

Ik stel al die vragen maar, om een miskoop te vermijden, aangezien ik nog maar over weinig gereedschap en producten op vlak van houtbewerking beschik.

Morgen ga ik eens om advies in een winkel omtrent een voordelige frees. Ik ben benieuwd
Tenergy80 1.9mm
custom frame 68g
Xiom Vega Pro 2.0mm

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 06 Jun 2014, 20:26

Een paar sneklemmen is nog wel te gebruiken maar geeft niet de persdruk die met een lijmhamer gegeven kan worden.
De druk met een lijmhamer moet op het moment gegeven worden waarop de lijm het beste houdt maar nog niet te veel is afgekoeld. Niet te snel (nog te warm) of te vroeg (te koud) dus. De timing daarvoor is kwestie van aanvoelen.
Beste met wat makkelijker houtsoorten beginnen zoals abachi en limba. Die zijn minder sterk in het zich weer loswurmen en daardoor komt dit wat minder precies voor al snel een goed resultaat.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 07 Jun 2014, 12:37

Omdat dit soort lijm in korte tijd stolt door afkoeling kan ik beter kontroleren hoe diep de lijm in het hout wegtrekt. Dat voordeel is door de vrij zachte en poreuze houtsoorten veel groter dan het kleine nadeel in gebruik.
Met de hand kan ik de persdruk dan nog aanpassen aan de houtsoort en de gelsterkte / lijmviscositeit.
Met een bepaalde opbouw kan ik zo, binnen bepaalde marges, nog varieren met de stijfheid en hardheid van het eindresultaat (zonder dat de kwaliteit perse beter of minder wordt zolang ik maar binnen die marges blijf).
De persdruk varieren los van alle andere factoren heeft bij deze lijm wat dat betreft geen zin.

mepper59
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor mepper59 » 07 Jun 2014, 15:25

Hoi
adres voor hout
Arnhemse fijnhouthandel
succes
mep ze. :)
OSP Expert
tenergy 25 1.9
acuda blue p2 2.0

MDP
Super Member
Super Member

Berichtdoor MDP » 07 Jun 2014, 16:50

Aangezien ik in België woon, was ik op zoek naar iets dichter bij de deur. Vandaag een overschot balk ayous gekocht bij een groothandel en enkele verschillende houtsoorten in kleinere hoeveelheden bij een houtbewerkingswinkel (olijf, peer, amarant, ...). Nu nog een manier vinden om de balk ayous in kleine schijfjes te kunnen zagen en ik heb genoeg ayous voor 500 handvaten ofzo.

Gisteren nogmaals een avond met het frame gespeeld. Begin er meer en meer fan van te worden. Tevens ook eens uitgeleend aan een competitiespeler die wel wat ervaring heeft met verschillende frames en rubbers (alleen al te zien aan de hoeveelheid frames die hij op zak had). De reacties waren positief. Sommigen vinden het extra gewicht blijkbaar niet heel erg zolang de balans maar goed zit.
Tenergy80 1.9mm
custom frame 68g
Xiom Vega Pro 2.0mm

MDP
Super Member
Super Member

Berichtdoor MDP » 12 Jun 2014, 19:58

Volgende frame is in aantocht (laatste van de 3 gelijmde plaatjes die ik had besteld).
Deze keer een zeer licht frame. Het blad zit nu op ongeveer 52 g, vooral door balsa in de kern. De handvat-helften zitten momenteel op 10g/stuk maar dit zal nog verminderen aangezien ze nog te dik zijn. Aangezien ik mijn pallet vrij hoog vastneem, heb ik ervoor gekozen om deze keer het handvat korter te maken. Om toch nog wat balans te krijgen gewerkt met een laag zwaar amarant hout. Geheel OSP-gewijs heb ik de handvaten uit horizontale lagen samengesteld. Laag fineer anigre - laag ayous - laag amarant. Foto's volgen als het af is, moet nog heel wat schuren en het harde hout maakt het een tijdrovend en lastig werk.

Ik speel ondertussen regelmatig met het vorige zelfbouw frame en het ligt mij zeer goed!
Tenergy80 1.9mm
custom frame 68g
Xiom Vega Pro 2.0mm

MDP
Super Member
Super Member

Berichtdoor MDP » 30 Jun 2014, 23:47

foto van mijn nieuwste frame:

http://postimg.org/image/gagx9zmjl/" onclick="window.open(this.href);return false;

68gram
blad = Erle - Linde - Balsa - Linde- Erle
handvat = anigre, abachi, amarant

Het handvat heb ik korter gemaakt dan standaard handvaten, aangezien ik dit vrij hoog vasthou en dus zo perfect in de hand past. Onderste randen van het blad heb ik rond gemaakt zodat ze minder in de hand snijden (maar dit is niet echt zichtbaar op de foto).

Al enkele keren getest met (KTL pro xp en KTL rapid speed) en tot nu toe vrij tevreden van. Voor mij blinkt (tov vorige frames) het uit op vlak van snelle blocks en reflex bewegingen (door het lichte gewicht). Vlak slaan gaat ook goed hard. Spinnen van dichtbij de tafel is moeilijker aangezien de rubbers bij zeer fijn contact vaak afschuiven. Van iets verder van de tafel topspint het heel gemakkelijk.

Hier nog 2 foto's van het handvat van het vorige frame, waar ik nu mee speel en eigenlijk veel vordering mee maak.
http://postimg.org/image/qengofcab/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://postimg.org/image/hqvp11ig1/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tenergy80 1.9mm
custom frame 68g
Xiom Vega Pro 2.0mm

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 02 Jul 2014, 15:25

Tijdje terug nieuw hout en lijm gekocht ;
(Foto,s gedelete, Zie paar berichten verder voor foto,s)

Gewicht plm 90 gr, 150 * 155 mm blad. Griphelften 96 mm.
Griphelft zetting op blad is wat lager zodat het handvat langer aanvoelt dan het is.

Kern laag is kwartiers gezaagd populierenhout plm 3,5 mm dik. Enkellaags en uit één stuk, Vier lagen limba plm 0,55 mm per stuk.
De hout kwaliteit is een stuk beter dan wat ik hiervoor steeds gebruikt heb.
Dit populierhout is ietsje zwaarder en harder dan abachi meestal is.
Vandaar het vrij hoge gewicht bij deze bladmaat.
Het frame speelt hierdoor natuurlijk ook sneller en offensiever (off + wel ) en voelt duidelijk krachtiger aan bij hard spel in tweede lijn dan standaard limba/abachi frames. Limba blijft wel herkenbaar in het speel - / spin gevoel.
Voor dit "kaliber" frame speelt het heel rustig.

Lijm is dit keer ook wat anders. Had deze variant voorheen ook en dat beviel achteraf toch beter dan de lijm die ik hiervoor gebruikte. Deze lijm is wat minder flexibel en verlijming wordt hierdoor wat strakker. Sweetspot voelt wat breder en scherper, duidelijker gevoeld raakpunt op het batje,
Wie wil testen of eventueel kopen moet even contakt opnemen via pn of hier.
Laatst gewijzigd door mank op 03 Jul 2014, 10:04, 1 keer totaal gewijzigd.

MDP
Super Member
Super Member

Berichtdoor MDP » 02 Jul 2014, 15:40

Ziet er heel mooi uit, mank!
Heb je ook een foto van de zijkant?

Wat is het idee achter de lagen van het handvat? (ben geïnteresseerd in de invloed op de speeleigenschappen)
Tenergy80 1.9mm
custom frame 68g
Xiom Vega Pro 2.0mm

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 02 Jul 2014, 19:10

Niet dat ik het letterlijk bereken maar principe in construktie wordt hier ongeveer uitgelegd.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Stijfheid.

Een harde laag als buitenschaal geeft bij twee lagen een tragere flex dan met eerst de harde laag direkt op het blad gelijmd of ergens tussen in. Maakt allemaal verschil.
Griphelften moeten ook afgestemd zijn met het soort verlijming (Huidenlijm heeft een vrij hoge elasticiteitsmodulus). Dat soort afstemming gaat grotendeels vanzelf via het testen en ervaring opbouwen met de materialen die je zelf gebruikt. Met heel andere lijm zou ik deze griphelftopbouw bijv niet gebruiken en zou ik weer moeten testen wat dan het beste werkt. Experimenteren dus en ervaring opbouwen.
De klank van een frame (hoger of doffer) wordt ook mee beinvloedt door de griphelften en dat is ook weer een indicatie voor het algehele speelkarakter van een frame. Dit frame heeft door de stevige kern en vrij harde verlijming (beenderlijm en huidenlijm gecombineerd) al een wat hogere toon. Dat compenseer ik wat met eerst een zachtere laag op het blad.

Bij de oude stiga frames waren de Bengtsson en Alser frames ook verschillend qua opbouw gripheldten. Dit is meer de Alser opbouw. Bengtsson is drie lagen waarvan'twee harder met een zachtere er tussen in.

Gisteren voor het eerst kort hiermee gespeeld en nu is vakantieperiode ingegaan :) .