Nieuwe rubbers voor volgend seizoen

Hier kun je informatie vinden of vragen over normale rubbers.
mank
Platinum Member
Platinum Member

Re: Nieuwe rubbers voor volgend seizoen

Berichtdoor mank » 15 Apr 2018, 05:02

Volgens mij niet echt maar Aurus 2,0 en tenergy 64 kon ik heel makkelijk mijn batje mee omkeren.
Tenergies vind ik zelf alleen ongeevenaard omdat ik het meer van spin dan snelheid moet hebben. zelfs T 64 is dan ook niet zo snel. Het laat het vertragen van een harde blokbal bijv goed toe zonder een flutbal te krijgen. Op niet te offensieve frames tenminste, Ik heb de laatste esn ontwikkelingen alleen niet meegekregen. Dan loont zich het prijsverschil alleen ook amper denk ik of je moet flinke korting krijgen. Hoewel de Aurus voor een tensor goed houdbaar was voor mij bleef de T64 langer voldoende goed (voor nog voldoende goed bh topspin met name). Als bh rubber vond ik Xiom vega asia ook goed en Vega Japan leek me voor fh prima maar heb ik niet getest.
Die had Danny een keer meegestuurd met een frame maar vond het wat zonde ze te lijmen en weer los te halen, Dat het een prima rubber is zag en voelde ik zo ook wel. Beetje te zwaar voor bh wat mij betreft (omdat ik fh niet te licht wil en beide rubbers samen niet te zwaar) en dan wat spingevoelig (batje als geheel door totale massa rubber). Voor fh ongetwijfeld prima.
Dan moet 1,9 of 2,0 mm ook niet te licht zijn anders krijg ik teveel last met doorslaan op het frame bij countertopspin op openingsballen al, Consistentie neemt dan af. Voelt dan onvoorspelbaarder, minder spin en minder variabel als met 2,1 of wat zwaardere variant rubbers.
Chinese rubbers op fh zijn me meestal weer te hard bij 1,9 mm of anders wel te zacht bij de hardere slagen. Wil op een of andere manier iig minder, Op basis van reviews zou palio ak 47 red (zwarte versie) voor mij wel een testje waard zijn (als ik weer zou gaan spelen). Bh t 64 rood dan,
Moet geen rood chinees rubber op mn fh hebben en bh ook niet. Heb ik alleen maar mindere ervaringen mee . Tenergy 64 vooral omdat de snelheid dan zo lekker makkelijk komt met bh, ik toch voldoende spin heb, variabel kan spelen en er prima mee kon blokken. Ook met spin controlerend kunnen vertragen. Veel versnellingen, vertragingen op houten frames dus, uitgebreide range, Daardoor heb er mn beste bh mee gehad en kan het rubber niet meer stuk bij mij ook omdat ik niet meer speel.
Rozena zou anders ook testje waard kunnen zijn op bh. Bij financiele handicap ook aurus en Xiom vega asia - weer - ok if iets anders. Is ook maar net hoe nauw je het neemt Bij mij hing dat ook wat af van de spelers die ik verwachtte. Waren we gedegradeert bijvoorbeeld. Als een van de sterkere spelers in het team hoefde ik dan niet een tenergy en ging ik wat goedkopers testen, Speelsterkte verschil in ons bedrijfsbond team was vrij groot,
Mijn tegenstanders, hadden alleen meer moeite met mn bh topspin met tenergy 64. Als linkshandige bij diagonaal openen naar de fh van rechtshandigen is me dat wel wat waard als het er om gaat tegen spelers met een voor mij sterke fh :) . Voor ik er erg in had begon ik met dat rubber ook dingen te doen die ik eerder niet zo kon. Ipv de bal om mijn oren krijgen direkte punten scoren met bh topspins drie meter van tafel gespeeld. Dat is lekker,
Het kan bij mij niet meer stuk daardoor maar ook omdat ik lang niet alle esn rubbers getest heb natuurlijk, Dat zou alleen ook een dure grap zijn en zou nog een tt leven erbij nodig hebben. Eén tt leven is wel genoeg.
Niet dat dit voor jou allemaal ook zo moet zijn maar ik speelde deze rubbers met ongeveer zelfde type frame.

Timo B.
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Timo B. » 15 Apr 2018, 09:45

Zou een van deze (of beide) iets kunnen zijn? Momenteel bij SportEurope in de aanbieding voor € 34.35 per stuk...

Forehand moet ik mee kunnen spinnen, bol en vlak en tevens mee kunnen tikken.
Backhand hoef ik niet mee te kunnen spinnen, meer contra, tikken en blokken en af en toe een bal kappen of juist vlak overnemen.

Joola Samba 19
Zowel de JOOLA klassiekers Samba, als ook de Samba+ met ingebouwd lijmeffect zijn met recht toprubbers die zich ook als zodanig bewezen hebben. Met de Samba 19 en de Samba 27 geeft JOOLA een vervolg aan deze successtory. De 41° graden versie van deze nieuwste Samba ontwikkeling biedt een extreem uitgebalanceerde verhouding van balterugmelding en balversnelling in het actieve spel. De blauwe 41° graden onderlaag, ontwikkeld met de modernste Japanse rubber-technologie met speciale Factory-Tuned-Methode, zorgt voor een goede controle van het eigen katapulteffect.
Tempo: 104 / Effect: 115 / Controle: 94 / Hardheid: 41°

Joola Samba 27
Zowel de JOOLA klassiekers Samba, als ook de Samba+ met ingebouwd lijmeffect zijn met recht toprubbers die zich ook als zodanig bewezen hebben. Met de Samba 19 en de Samba 27 geeft JOOLA een vervolg aan deze successtory. Met de JOOLA Samba 27, die men aan de rode onderlaag herkennen kan, komt een versie op de markt die extra voor spelers is ontwikkeld die de voordelen van harde rubbers willen benutten. De 48° graden versie heeft bij uitvoerige tests in het bijzonder de topspinspelers overtuigd, de directe en exacte energieoverdracht van rubber op de bal is erg goed en spin en tempo laten zich exact doseren en controleren, de secure balplaatsing is indrukwekkend!
Tempo: 117 / Effect: 115 / Controle: 86 / Hardheid: 48°
OSP VIRTUOSO ‘MEPPER’ (Y)
DHS NEO SKYLINE 3 TG3 2.1
TIBHAR AURUS SOFT 1.9

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 15 Apr 2018, 14:24

Alles kan maar wel anders, Niet zo tacky als tenergy (ook al tilt tenergy ook niet een complete bal op toch meer tack). Niet zo zwaar ook en stabiel denk ik. Zou op fh dus eerder aurtus nemen en dan zwart, Die is qua tack of grip goed voor bolle spin met openen maar ook niet te hoge balfsprong voor vervolgslagen. Is zelfs wat goedkoper denk ik,
Bh kan die samba 19 denk ik prima maar ken dit genre rubbers niet zo, Wel de oude samba maar ook amper van ermee spelen. Je batje wordt met dat rubber behoorlijk lichter denk ik,
Daarmee wordt alles wat sneller, zo voelt het tenminste. Rubber vertraagd in feite minder naarmate het lichter is, Het meer vertragende helpt alleen het frame beter te benutten voor hoge versnellingen naarmate je meer doorhaalt en dan ook nog spin nodig hebt erbij.
Dan zijn tenergies voor mij ongeevenaard, . Dit soort frames heeft die dwell ook wat nodig door de tragere flexibiliteit . Het wordt gauw bouncy anders, Springerig, Veel katapult weinig wol zeg maar. Bh benut je de flex van het frame minder, Minder power in slagen,
Dan mag het rubber wat minder vertragend zijn op de dwell, Heb je ook minder power nodig met bh om al een redelijk hoge snelheid te halen. Speelt qua energie dus licht,
Een "fette" counter topspinbal met backhand , meer voluit geslagen zal alleen al minder qualiteit hebben. Dan mis je de zwaardere toplaag denk ik wat en de tackyness en spons,
Is dat je spel niet dan zijn dit soort rubbertjes prima maar zou niet tweezijdig nemen of iig niet gokken. Eerder een nemen. Dan zie je de toplaag, kun je testen met beide kanten en weet je wat het is, Ik zou persoonlijk eerder een van je huidige rubbers nog een seizoen doorspelen, Wat olie op de spons doen en toplaag en dan wegleggen . Die heeft dan alle rijd zich te verspreiden en zijn de rubbers weer gertuned tegen dat de competitie begint.
Kwestie van geduld maar je hebt voldoende aantal rubbers om dat met een paar te doen.
De olie mengt zich dan wel met de vloeistoffen die het rubber van zichzelf al heeft,
Het werkt dan als oil of olaz als je het goed doet. Geen super boost maar gewoon prima spelend nog, Geduld is het toverwoord dus ook niet op het frame gaan plakken.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 15 Apr 2018, 14:46

Olie is niet bepaald vluchtig en aktief (geen bijzonder goed oplosmiddel vloeistoffen verdampen meest niet snel) maar de vloeistoffen in de lijmeffect rubbers wel, Dat zorgt ervoor dat de olie langzamer maar toch opgenomen wordt en doormengt denk ik.
Zo langzaam dat het geen zin heeft of averechts werkt zelfs als je het op de spons doet en paar dagen later al opplakt. Paar week later is de olie veel meer doorgemengd alsof iemand het rubber geroerd heeft met verfspatel. Visceuze (vloeibare) aandeel van rubber is gewoon hoog en teruglopen van dat aandeel belangrijk onderdeel van de verouderingseffecten als spanningsverlies en spinverlies,
Olie verbeterd de spin wat meer en snelheid minder (en bij te veel helemaal niet of averechts) maar het intrekken en inmengen met de andere vloeistoffen bouwt op den duur wel de spanning weer op en voor toplaag de grip ook. Een tweede keer wordt vaak al minder omdat het oliedeel steeds meer toeneemt terwijl de vluchtiger stoffen steeds meer verdampen,
Ook dat heeft invloed net als vroeger de typen snellijm. Ene lijm versterkte de spin meer andere lijm de snelheid meer, Olie zit meer in spinrichting maar kan een rubber wat snel is maar weinig power (minder voor de energie overdracht) ook vertragen voor meer dwell en power,. Meer dwell. Als dat goed uitkomt en met het frame ook past kan dat allemaal.
Je bepaalt zo zelf de visco elasticiteit en de grip ook en met welk rubber je speelt.
Mag allemaal niet natuurlijk maar als niemand het weet en het is goed voor het milieu,
Dat is een mooi excuus toch ? Voor verkopers en fabrikanten is het wat minder natuurlijk.
Anders was tuning volgens mij ook nooit verboden. Daarom heb ik me van die regel nooit wat aangetrokken.
High viscosity duidt niet op de voscositeit van de vloeistoffen maar op hoog vloeibaar aandeel. Olie maakt dat het rubber gemiddeld per gram gewicht werd wat meer vloeistof bevat dus higher viscosity. Tegelijk neemt de viscositeit van het vloeibare aandeel ook wat toe of minder af denk ik.
Wasbenzine doet dus hetzelfde maar dan neemt ook de viscositeit van de vloeistof meer af. Daardoor is bij zelfde hoeveelheid de spintoename vaak wat minder en snelheid meer. Net hoe het uitpakt ook met rubber en frame.
Het blijft tunen maar ik zie het meer als onderhoud of herstel van nieuwigheid alleen de chinese rubbers deed ik meer, Ik kon rubbers zo altijd wel drie jaar redelijk speelbaar houden en twee jaar prima voor wedstrijdspel. Hangt ook af van hoe kritisch je zelf bent en hoe het uitpakt per rubber. Een rubber de snelheidskant meer op tunen kan fijn zijn maar ook averechts uitpakken en meer de spinkant op ook. Hangt coor mij ook weer af van het frame en dat wissel ik vaak liever niet zomaar. Een rubber wat me op frame A niet bevalt kan op frame B alleen juist goed zijn maar frame B niet perse mijn type frame of (ook) wel mits met voor mij passende rubbers. Enz
They call me de batje dokter,, :)
Heb ook wel patienten gehad die het niet haalden helaas .
Mijn clubgenoten speelden alleen lang met goedkope rubbers net als ik.
Chinese makelij tot twintig euro. Daardoor kon ik altijd makkelijker wat risico nemen (who cares) en op den duur nam dat af omdat ik zo leerde inschatten wat wel en wat niet werkt en sterker of minder. Op den duur wordt het meer aanvoelen en intuitie. Ene speler is ook kritischer dan andere maar naarmate ik de batjes beter kreeg (ondanks de goedkope rubbers maar daarmee ook veel winst te boeken) werd iedereen ook kritischer als het een keer minder was, nu speelt groot deel van de spelers ook met duurdere rubbers.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 17 Apr 2018, 02:51

Dit frame hoef je niet zo kritisch met de rubbers te zijn als met je vorige frames.
Met wat tweede hands rubbers een paar keer wat testen waarbij je wat varieert leer je vanzelf wat je beter en minder bevalt .Je hebt alleen kans dat je uiteindelijk toch weer bij Butterfly terug komt. Daarbij is de houdbaarheid van Tenergies over het algemeen beter dan bij tensors,
Twee rozena,s weer zou ook een optie kunnen zijn ? Beide 1,9 mm of
eerst eens ;één proberen om die dikte te testen met andere toplaag dan t05 ?

Timo B.
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Timo B. » 22 Apr 2018, 23:04

Toevallig iemand ervaring met de GEWO HYPE KR PRO 47.5? Schijnt ook een serieuze tegenhanger te zijn van de Tenergy 05, al is de onderlaag een stuk harder. Zou dit wellicht iets kunnen zijn voor mijn forehand, of wordt de onderlaag té hard voor de Mepper? Of een XIOM Omega VII Pro/Tour? Andro Rasanter R42/R47/R50?

Backhand hoef ik niet mee te kunnen spinnen aangezien ik die techniek (nog) niet beheers. Moet er een contra rally mee aan kunnen gaan, een bal intikken, redelijk veel effect mee kunnen geven met serveren en gevoel met schuiven mee hebben. Ben nog steeds bang dat een Tenergy 64 te snel gaat worden, te springerig en ik te weinig genoeg heb met service ontvangst en schuiven.
TIBHAR AURUS SOFT 1.9

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 23 Apr 2018, 02:54

Je zit met je perceptie nog steeds bij andere frames denk ik. Niet zo raar ook.
Dit maak ik tenminste op uit je vrees voor t64. Dit is mogelijk ook op basis van te weinig selektief reviews lezen. Zoek je selektief reviews met vijflaags houten frames en dan 1,7 en 1,9 mm krijg je een ander beeld.
Deze thread bij tt-news pagina 2 en 3 staan drie reviewtjes met volhout frame : http://forum.tt-news.de/showthread.php?t=71391&page=2
samsonov alpha (een na onderaan pagina 2)
Korbel sk 7
personpowerplay.

Springerig op een harde springerige carbonplank....,ja.
Door de soepeler toplaag vanT64 reageert de bal sterker op het onderliggende frame en verschillen tussen frames.
Om een objektief beeld te krijgen moet je reviews selektief lezen. Zelfde soort frame als waar je het zelf op wilt spelen en voor controle beste dikte. Op een harde plank zou dat voor mij eerder de max versie zijn. Op een frame als jij hebt 1,9 mm en defensieve frames 1,7 mm.
Dan heb je deze drie combinaties :
def frame - 1,7 mm A
allround plus off - frame - 1,9 B
off off + frames 2,1 mm. C

Deze combinaties kun je dan zelf een controle rating geven waarbij alle drie combi,s
per frame volgens mij dus de maximaal haalbare consistentie en controle mogelijkheden geeft.
C is natuurlijk een monster ..off++
A is t64 een lekker vlot rubber voor een modern defensieve speler met passend frame,
B is off maar veelzijdig en stuk makkelijker dan C of zelfde frame als bij B maar dan met max dikte,
1,7 mm kan eventueel ook denk ik als je graag tikt en minder topspin speelt.

Raksa max en Hexer duro 2,0 vond ik in negatieve zin bijvoorbeeld springeriger.
T64 rustiger. Wel springerig reagerend in de goede zin als ik gas wou geven maar geen ongecontroleerd bungee jumpende bal. Dat is puur afstemming met het frame,
Als dat klopt is wat anders te negatief springerig is veel meer positief.
Rakza max op een frame met carbon zou ik die negatieve ervaring ook niet zo gehad hebben.
Esn rubbers staan er .sowieso bekend om springeriger te zijn dan tenergies trouwens. Vooral bij tt-news,de. Dat is ook juist wat de reden dat ik je aanraad bij butterfly te blijven eerst. Volhouten frame versterkt door de flex het springerige gevoel van esn rubbers. Starre frames is dat minder,
Wat mankeert er trouwens aan Rozena ?

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 23 Apr 2018, 09:48

Elke rubberverandering of frameverandering is een batverandering.
Elke review is ook de review van een verandering. Daarom kan iemand die maar met één batje tafeltenniste nooit dat batje, de rubbers of het frame reviewen of hooguit uitgaand van bijv een eerdere tenniservaring.
Dan wordt de bal meteen mee gereviewed en waarschijnlijk als springerig terwijl het meer de ervaring van een algehele springerigheid is.
Tafeltennis is wat dit betreft al een meer springerige sport dan tennis door alleen al de effecten en hoe die uitwerken

Je bent dus bang dat Tenergy 64 op je bh zetten je batje veranderd en zo je beleving op een manier die je niet wilt. Vooral in het meer op controle gerichte deel van de rallie neem ik aan.
Ik gaf steeds mijn ervaring weer met vergelijkbare frames en alle mogelijke rubbers en uiteindelijk batjes. Niet mijn speelervaring (dat laat zich in woorden nooit echt vatten) maar meer verandering van ervaring als ik de rubbers varieer met zelfde frame bijvoorbeeld.
Het getal zestig op een lineaal zegt bij lengtemeting ook niks als je niet weet wat de uitgangswaatde is, Als getal dertig ipv nul uitgangswaarde is dan is de gemeten lengte dertig centimeter. de uitgangswaarde bij een rubberreview is dan ook altijd het vorige rubber en niet een kaal frame.

Het ging toen alleen specifiek om een keus tussen de tenergies en eventueel rozena.
Als ik dan aangeef dat t64 sneller is heeft dat een andere betekenis dan als het ging om een keus tussen alle rubbers waarbij ik ook al mijn ervaringen met andere rubbers erbij zou moeten betrekken,
Dan speelt tenergy 64 niet meer zo springerig omdat ik dat over het algemeen niet zo ervaar met tenergies,
Het is zelfs de reden dat ze mijn voorkeur hebben die in verband staat met mijn framevoorkeur en voorkeur voor een niet te zware rubbercombinatie op een nog wat flexibel frame. Frame wil ik ook niet te zwaar hebben om het nog goed te laten matchen met zwaardere rubbers omdat mijn complete batje dan onnodig zwaar wordt.
Mijn eerdere opmerkingen over t64 kun je dus voor groot deel niet betrekken op een context waarbij het gaat om anders soortige frames of andersoortige rubbers,
Dan trek je ze uit het verband. Uit die context en plaats je ze in een context waarin ik die opmerkingen niet zo gemaakt zou hebben,

Timo B.
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Timo B. » 23 Apr 2018, 23:06

Rozena mankeert niets aan. Is een fijn rubber met goede controle, snelheid én spin. Denk dat ik, omdat ik de laatste jaren zo’n 50 verschillende frames en rubbers geprobeerd heb, toch dan weer iets nieuws wil proberen als ik toch ga investeren in nieuwe rubbers... Rubbers van Gewo hoor ik bijvoorbeeld goede verhalen over en die heb ik zelf nog nooit gehad. Butterfly speel ik het meest mee en ook die hebben een aantal nieuwe rubbers die ik nog niet ken (Bryce-serie: Bryce, Speed en High Speed). Ben dan nieuwsgierig hoe dat speelt ten opzichte van een T05 of Rozena die ik wel al eerder heb gehad. Xiom heb ik eerder de Vega Pro en Omega V Tour van gehad. Andro al jaren niet mee mee gespeeld. Samba ken ik alleen van de verhalen, zelf nooit mee gespeeld. Donic Baracuda heb ik ook goede verhalen over gehoord, zeker qua snelheid/spin/controle. En ook benieuwd naar de Donic Bluestorm Z2... lastig lastig lastig!!
TIBHAR AURUS SOFT 1.9

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 24 Apr 2018, 01:13

Heb je het dan over bh of fh of beide kanten ?
Bytterfly is uitzonderlijk omdat het een merknaam is van de company Tamasu, de producent in Japan, Gewo, donic Xiom stiga tibhar etc zijn bij mijn weten geen rubberfabrikanten,
Zelfs niet het samenstellen uit spons en toplaag volgens mij.
Esn is de naam dan. Merken als Stiga Nittaku en yasaka betrekken rubbers van een andere japanse producent of ook wel esn maar stiga volgens mij niet,
Buiten de chinese rubbers kun je de rubbers dus grofweg in drie groepen indelen.
(Misschien nog een vierde als sunflex tokio .en wat kleinere producenten als cornilleau met Michelin als producent ?).
Esn is dus wel stuk of tien merken. Wil je die allemaal gaan testen en fh en bh tegelijk ?

Wat nu zinvol is te testen is volgens mij een bh rubber met 1,9 spons wat niet zo zwaar is als de tenergy 05 die je hebt en niet zo dik als de andere rubbers.,
T64 of t64 fx of t80 fx 1,9 mm of een esn rubber. Doet er niet zo vel toe als het rubber maar direkter speelt op je bh. Hoe zwaarder de toplaag deste minder is dat het geval.
Op een flexibeler frame heb je dan minder gevoel met bh en dikkere spons en harder dan nodig ook.
Hier kun je net zo goed eerst een tweedehandsje voor kopen op dit forum,
Had je al kunnen doen.
Dan begint het testen met de andere kant namelijk ook weer,
Je kunt er niet van uitgaan dat de rubbers die je al hebt dan nog net zo spelen op de andere kant,
Dus heb je daar iig nog een paar perfecte testrubbers aan voor op de andere kant.
Na plm een maand testen ben je dan veel verder wat betreft rubberervaring met dit frame.
Dan kun je alsnog veel geld uitgeven aan nieuwe dure rubbers.

Een gokje voor een nieuw bh rubber is mogelijk wel te wagen als je bh topspin minder belangrijk vindt (ik vindt t64 op jou soort frame alleen een perfecte toplaag om dat beter en meteen goed mee te leren en dan 1,9 gewone spons of fx ).
Zolang je bij 1,8 a 2,0 blijft en bij de rubbermassdatabase het gewicht in de gaten houdt kun je weinig verkeerd doen maar verwacht ook geen wonderen.
Niet de te zware rubbers nemen als Mxp of T05 maar wat meer gevoel en snelheid ook,
Lichtere toplagen zijn over het algemeen sneller als bij de tenergies. Minder vertragend is alleen beter uitgedrukt. Sneller is wat heet - een soort - tautologie. "Je zegt dat zo en iedere tafeltennisser snapt dan ongeveer wat bedoeld wordt".
De echte topsnelheid wordt alleen vaak bepaald door het spinvermogen.
Met fh is dat meer met passende wat zwaardere toplagen en met een stevige spons zijn dan vaak hogere balsnelheden mogelijk opk dankzij het spinvermogen. Bh heb je dat vermogen toch niet geef je zelf aan. Het gaat dan pok meer om het vermogen spin over te nemen en aankomende topspin om te zetten in eigen topspin.
Dat is de extreemste spinverandering en vergt het meest van de toplaag.
Die moet dan wat zwaarder kaliber zijn maar dat speelt meer op hoger niveau.
Ik kwam met t64 bijv ook nog prima uit voor fh countertopspin zonder teveel in te hoeven houden of teveel controle verlies en gegeven het soort frame wat ik speelde.
T80 had ik eventueel nog kunnen testen maar t05 is me te heavy ook gezien tegenstanders die natuurlijk plm zelfde niveau speelden en frame dus ook.
Zelfs al win ik er wat mee voor zo,n facet dan begin ik op gegeven moment teveel te verliezen bij andere facetten. Dat heeft met compromis niks te maken maar met de variatie die ik in mijn spel wil houden (of wou want k speel dus al een behoorlijk tijdje niet meer, moet hier ook weer wat afbouwen :) ).

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 24 Apr 2018, 03:50

Tenergy 64 fx speelt door de soepeler toplaag ook direkter in de fx versie dan bijv t05.
Stuggere zware toplaag op een zachtere spons speelt wat dof, gedempt gevoel en werkt sterker vertragend als je te passief slaat. Meer werken dan en bh moet je dat niet te veel hebben. https://revspin.net/rubber/butterfly-tenergy-64-fx.html
Ik weet wel wat alternatieven maar die heb ik al genoemd. Vega pro en ciom tour zijn rubbers met onnodig veel spinpower voor je bh. Die power heb je niet met bh geef je zelf al aan. Dat soort overdaad schaadt ook voor andere spelfacetten zeker op het frame wat je nu gebruikt .
De flexibel werkende nopjes verminderen de spingevoeligheid ook waardoor het zelfs vrij goed is met kappend verdedigen bijvoorbeeld en super met blokken waarbij dat ook een voordeel is.

Dat ik op batjes gebied anders denk dan de meesten hier (dat durf ik wel te stellen :) )
komt denk ik ook door mijn ervaring met losse toplagen sn sponzen.
Ik heb een paar keer wat losse toplagen met losse sponzen gekocht en zo zelf combinaties gemaakt, Zo,n combinatie wordt dan een rubber genoemd maar bestaat uit twee onderdelen. Lijkt voor de hand te liggen maar toch is zelf in mekaar zetten uitgaand van de losse onderdelen nog iets anders dan zien en ermee spelen,. Net als van premade batjes naar een eerste zelfgemaakt batje.
Spons en toplaag samen rubber noemen kan begripsmatig en communicatief ook verwarrend werken.
Rubber (inclusief al zeg 1,8 mm spons ) met 1,8 mm spons zou een toplaag met 3,6 mm spons opleveren,.
Dat is niet iittf reglementair, :)
Tenergy 64 met 1,9 mm spons bedoel ik dus de toplaag met 1,9 mm spons en daarvan een rubbersponscombi of - kortweg - rubber gemaakt.
Dat deed Butterfly alleen al voor in mijn geval en alle andere, Losse tenergy toplagen zijn nergens te koop :) .
Moet er ook niet aan denken met 3,8 mm spons te moeten spelen.
Dat speelt zeker springerig :)
Gewoon de toplaag en dan spons als verbinding tussen frame en toplaag zien.
Beetje dikker beetje dunner wat harder of wat zachter en zo stem je dat dan af.
Al plak ik de toplagen en sponzen niet zelf toch denk ik vaak zo.
Ik denk de toplaag dan los als met die losse chinese toplagen en de Larc lijst ook.
Reglement is spons en rubber (toplaag) ook onderscheidden.
Sponzen worden niet meegekeurd voor op de larc lijst.
Toplagen die met drie of meer sponzen te koop zijn hoeft dan ook maar een keer de ittf licensie voor betaald te worden.

De reden dat tenergy 64 snel is zit hem echt in de souplesse en lichte gewicht van de toplaag.
Daardoor verliest de bal minder impuls bij zelfde sponsdruk en of er ontstaat meer sponsdruk tussen frame en bal.
De - extra - snelheid zit dus puur in minder snelheidsverlies bij de stuit,
Dit heeft niks met impulsverlies te maken (wat volgens een natuurwet in de fysica niet kan)
te maken maar met impulsrendement,
De toplaag vangt bij alle rubbers een deel van de impuls op die verloren is voor wat de stuit bal - frame betreft.
Op video opnames met speciale camera,s is dit ook wel te zien aan het natrillen van de toplaag tov het frame. Die impuls is voor wat het stuitvermogen betreft dus verloren want de toplaag zelf stuitert ahw nog na en dat impulsdeel tpont zich dan niet meer in de balsnelheid. Rendementsverlies dus en dat deel is bij de T05 toplaag een groter deel.
Dat betekent een sterkere vertragingsfaktor dan bij t64..
Ook de balafsprong blijft hierdoor
vlakker in het open spel maar ik had geen enkele moeite hiermee met brushend openen.
Dan stuitert de toplaag ook niet zo als bij een vlakke topspin, contrabal of smash.
Op een off - frame moet ik dan ook niet een teveel vertragende toplaag hebben.
Dan gaat de bal te hoog en of komt te kort of ik moet eerder timen,
Daarmee kan ik zo,n bal juist niet meer goed spelen .
Wie met een alc frame spelen of met Viscaria,s etc mogen daar anders over denken maar wat heb ik daarmee te maken als ik mijn rubbers niet op zo,n soort frame monteer ?
Zo moet jij dus ook wat denken en - als je die raadpleegt - reviews uitselecteren waarbij door iemand met een vergelijkbaar frame gespeeld is.
Een fh review als je een bh rubber zoekt is ook minder betrouwbaar.
Gewoon goed googelen met bijv stiga off classic of Primorac, korbel en tenergy 64 of andere naam toplaag. Dit zijn veel gespeelde frames in zelfde genre als jou huidige frame . Meestal is er dan wel wat te vinden.

yoass
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor yoass » 24 Apr 2018, 12:28

Gewo, donic Xiom stiga tibhar etc zijn bij mijn weten geen rubberfabrikanten,
Zelfs niet het samenstellen uit spons en toplaag volgens mij.
Esn is de naam dan
Ja, ESN is de fabriek. Nochtans zijn er rubbers verkrijgbaar onder de merknaam Gewo.

Gokkelijk kan men bij ESN aldaar aan heel wat knopjes draaien op verzoek. Er komt heel wat variatie van ESN. Ik speel zelf met Nanoflex FT48 (BH), en durf dat een uitzonderlijk veelzijdig rubber te noemen, met eigenlijk alleen maar sterke kanten; en ik ken geen ander rubber (of het nu ESN of van andere makelij is) dat duidelijk overeenkomstig voelt en speelt.
Frame: "Vanity Two", eigen ontwerp; door http://www.dattblades.com gebouwd (Koto/Limba/ALC/Kiri/ALC/Limba/Koto)
FH: Butterfly Tenergy 05 | BH: Gewo Nanoflex FT48

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 24 Apr 2018, 15:52

Je kunt in europa gewoon een merk starten en bij Esn terecht voor rubbers.
Je hoeft daarvoor geen nieuwe noppenmallen te ontwerpen en worden ook niet gemaakt,
Alleen een logo ontwerp is voldoende en dan specifikaties toplaag en spons, sterkte lijm effect etc, Of gewoon zeggen "zoiets als aurus maar dan met blauwe spons". Snappen ze ook wel,
Ik betwijfel alleen of Esn wel echt spons en toplagen maakt in Duitsland,
Toplagen en sponsrubber zouden ook best van andere adressen komen in landen als Japan china ,, singapore (sunflex). Of deels.
Punt is eigenlijk vooral de unieke situatie dat Butterfly zelf de produktie doet of gelicenseerd laat doen. Daardoor zul je nooit een tenergy identieke spons of toplaag aantreffen met ander merkembleem.
Da gaat zover dat ze ook bij gepatenteerde vernieuwingen in de japanse polymeerindustrie
die technologisch natuurlijk hoog ontwikkeld is als alleengebruiker licensies kunnen kopen,
Esn krijgt die licensies iig niet van japanse polymeer bedrijven. Verloopt zo,n patent dan kun je ook andere tenergies verwachten wanr ik denk dat er een patent of meer achter zit,
Ms polymeer is bijv een hedendaags patent en zou best kunnen zijn toegepast omdat het meer elastische sterkte bij goeie rekbaarheid geeft of beide beter, wat meer rek wat meer sterkte. Dat is precies wat ik waardeer aan de tenergies,

Het gaat mij bij het combineren alleen eerst om basis dingen meer en tnergy serie is mooi consekwent daarin met vier toplagen en per toplaag twee sponsen in verschillende diktes,
Onder mekaar vergelijkt dat makkelijk en zo kan ik er mijn uitleg ahw mee illustreren.
Ik heb ook geen zin me in alle mogelijke merken en rubbers te verdiepen.
Ik vond esn rubbers ook helemaal niet verkeerd maar toch ..net dat extra gevoel met spin is bij t64 vooral lekker en het gemak waarmee ik spin en snelheid krijg met bh ook.....zo ervaar ik dat. De houdbaarheid is wat beter ook. Esn rubbers zijn elastisch vindt ik minder duurzaam vooral als je veel topspin speelt en dat wat goed doet, Dat geeft een typische belasting van de elasticiteit van het toplaag rubber die bij een blok kontrabal of smash veel lager blijft,
Vanwege die mindere duurzaamheid wprdt ook wat een reserve ingebouwd als je vergelijkt met tenergies, Vergelijkbare toplagen zijn wat zwaarder,
Hierdoor speelt een vergelijkbaar esn rubber als vega pro eerst ook wat stugger.
De katapult, het springerige wat Timo bedoeld moet nog wat loskomen,
Dat kan dan positief zijn omdat het een zwaardere stuggere tolaag is.
De springerigheid wordt sneller dankzij het soepeler worden door het spinspelen, de balafsprong hoger wat al op minder spinelastisciteit duidt voor mij).
De zwaarte , stevigte draagt ook bij aan de elastische sterkte net als de polymertechniek achter de toplaag. Het eerste meer "uitlubberen" pakt dan vaak positief uit door die ingebouwde reserve. Vooral de zwaardere rubbers die daarna ook houdbaarder zijn, Het inspelen is het zelfde proces als later uitlubberen als het negatief gaat werken. Het rubber speelt dus gewoon minder constant al tijdens de eerste maanden qua spin(veranderen) wat sneller afneemt maar dankzij de zwaartesterkte (beetje extra rubber in de mal) blijft een zwaardere toplaag vrij lang goed omdat de materiaalbelasting vermindert.
Dit verschilt met zelfde rubber dan bij iedereen nog en bij iedereen tussen bh en fh.
Ik speel vrij vaak sterk op spin ook countertopspin en belast de toplaag hierop vrij sterk.
Tegelijk wil ik een wat soepele toplaag en niet te zwaar,
Bh zou ik daarom eerder naar esn gaan maar dan voor nog wat lichter dan de lichtste tenergy (64 fx 1,7). Die is alleen al veel lichter dan t64 en die kon ik goed handelen en voluit bh counter topspin kunnen spelen vanuit derde positie is natuurlijk wel erg leuk.
Het is alleen maar een facet van mijn spel natuurlijk. Beetje vermoeiend ook als slag maar qua bewegen minder. Beetje terug kunnen zakken en nog op mijn bh kunnen vertrouwen gaf mijn spel meer rust dan eerder. Het is meer kwestie van voldoende druk houden met mijn linkshandige bh om te voorkomen dat k vastgenageld kom te staan en of weggetikt wordt. Ook bh parallel topspin werkte uitzonderlijk voor mijn doen zowel openend als in open spel. Voor een linkshandge speler natuurlijk goud waard. De souplesse van de toplaag vond ik voor bh gewoon heerlijk spelen en het prijsverschil is dan met de extra duurzaamheid geen issue meer maar daar kwam ik later achter na eerst wat met esn rubbers te testen en later ontbrak de echte uitdaging wat in de competitie om het geld uit te geven voor een nieuwe. Toen koos ik voor vega asia en bevalt op zich ook goed maar..
De echte kick ontbreekt dan wat door het verwend zijn. :) . Dat was de kick van het digen kunen doen die ik eerder niet kon en met vega asia ook niet zo.
Kan de slagen nog wel spelen maar wordt eerder weggeblokt en wat voor zin
heeft dat dan ? Dan moet ik mijn spel dus aanpassen en meer vlak spelen.
Voor timo precies wat hij zoekt maar er zijn dan tig vergelijkbaar geschikte rubbers.
Goed met aanflippen , schuiven, veel gevoel en goed met contra blok en meppen. maar ik zou dan niet te zwaar gaan en te hard, maar kiezen coor een soepele toplaag en gevoel waarmee de direktheid van contakt maken met het frame ook makkelijk komt.
Weke dan precies het beste uitpakt op dat frame voor een ander dan ik kan ik ook niet bepalen. Vega asia is alleen zo,n rype rubber net als aurus en aantal stiga,s en nittaku,s maar elk merk heeft op dit gebied wel wat

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 25 Apr 2018, 00:31

Ben er even voor gaan zitten om toe te lichten hoe ik die rubbermass database altijd benut heb. Frote gewichtsverschillen tussen fh en bh vermijdt ik liever, Speelt op een of andere manier niet zo fijn. 0,015 gr verschil met bh lichter werkt als vuistregel goed. defensievere frame moet overall gewicht lager en off kan wat hoger omdat de frames gewoon sterker gebouwd zijn. Met te lichte rubbers gaat het batje dan erg vlak spelen en snel, bouncy.
Lichtere rubbers als vega europe op all frame is dat veel minder hinderlijk bij het serve returnspel dan op een off frame.

Rozena zit met t80 en t64 op plm zelfde gewicht, Aurus is duidelijk zwaarder e ega asia duidelijk lichter. Allemaal wel zwaarder dan sriver.
http://tabletennis-reviews.com/referenc ... -database/
Hier kun je diverse rubbers intoetsen en zie je gelijk hoe gewicht in verhouding uitpakt.
Aurus 1,7 mm 0,248 gram zegt zo niks maar wel in een lijstje als dit
sriver 1,9 0,192 gr
T 80 2,1 0,229 gr
729 origin max 250
729 supersoft max 190
Omega V tour 2,0 245
vega asia 2,0 210
vega pro 2,0 230
vega europe ,2,0 200
Barracuda 2,0 230
T64 1,9 220
T64 fx 1,7 185
rasanter 2,0 42 spons 210

Hoe zwaarder deste meer power en lichter duidt juist vaak op sneller, lichter spelen, maar minder controle bij maximal powerspel en minder spin en snelheid alltogether per powertopspin. OOk wat meer bouncy bij serve en return maar t64 (FX) juist relatief weinig dan. Verbazingwekkende controle zelfs ..zo ervaarde ik het en ook Butterfly duitsland (Moers) raad van de tenergies t64 (FX) op houten frame (all tem licht off) aan als makkelijkst te spelen.
Als je al niet eens veel topspin speelt en zeker als je dat beter wilt ontwikkelen zou ik 0, 220 gr ook ongeveer als maximum aanhouden en ook rubbers van die andere japanse fabrikant van oa mark V eventueel erbij betrekken als je eens wat anders wilt testen.
Nittaku en stiga zijn dan dé merken. Yasaka is veel esn en zelfs palio, Dhs en eerder ook friendship lever(d)en esn rubbers in hun programma.
220 zegt niet alles maar als bij dat gewicht de toplaag licht is en soepel is een rubber snel in de zin dat snelheid makkelijk komt en vlak. Zelfde gewicht de toplaag wat zwaarder wordt het trager meer voor spin gerorienteerd spel maar veelfabrikanten als xiom laten dit wat gelijk op gaan. Lichter rubber betekent dan zowel lichtere spons als lichtere toplaag.
Beide wat afgestemd op één powerniveau. Daarom is het gewicht vaak veelzeggend.
Toplaag rubber is ook niet poreus en veel zwaarder dan spons maar vaak dunner.
Makkelijker snelheid krijgen dankzij soepeler toplaag is heel wat anders dan de snelheid bij tenergy 05 voor topspin waarvoor de hoge balafspong een grote rol speelt een de dwell die lang is zodat je veel van je eigen energie kunt benutten voor snelheid en toch veel spin maar veel te hard werken en te tijdrovend voor bh want snelheid komt niet makkelijk als bij t64 en veel rubbers nog makkelijker,
Hoe makkelijker deste eerder topt een rubber alleen ook uit qua powerspel als je veel energie in een fh gooit. Die energie kun je dan beter wat meer doseren want die benut je dan steeds minder naarmate je het rubber op elasticiteit meer uittopt, minder reserve dus,
De katapult is ahw lager energiekaliber en daardoor krijg je er met serve en return spel ook wat meer last van met de lichte snellijm rubbers.
Dat is alleen geen goeie reden om op bh 0,240 rubber te zetten,
Poreuze spons is ook zwaarder volgens mij.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 25 Apr 2018, 13:33

Dit gaat weer wat over het verschil tussen basis snelheid en topsnelheid bij topspin,
Twee totaal verschillende zaken.
Zo is voor topsnelheid bij topspins T05 waar je moet zijn wat tenergies betreft of anders andere zware rubbers.
Wel een passend frame erbij anders krijg je onnodig veel spin en nog geen hoge snelheid.
Het rubber stelt je anders met een boll spirit als frame (en eigen vermogen en techniek en conditie) in staat voldoende spin te leveren om de snelheidpotentie van het batje beter te kunnen benutten. Topspins die anders te vlak zouden uitvallen met die frames en te diep gespeeld zouden uitvallen vallen korter, het hoogste punt van de baan van de bal komt weer dichterbij het net ondanks de snelheid. Minder hoog en minder ver er voorbij maar al met al net genoeg om voluit ervoor te kunnen gaan.

Toch rate Butterfly t64 als sneller en of dat klopt of niet (niet zo relevant) os duidelijk waarom, De snelheid komt makkelijker en is hoger en ook mogelijk zolang de spin voldoende is. Daarvoor helpt een abachi limba frame. De bal komt nu hoger en ook minder ver dan met het spirit frame, Zelfs al gauw te hoog voor bij tafel spelen en nog te ver ook.
,1,9 mm spons is dan makkelijker, Even snel of sneller zelfs weer behalve de mogelijke topeind snelheid voor verder van tafel .
Ook hier weer is de rubbermassa een prima indicator erbij om te weten om wat voor soort rubber het gaat, welk type frame het bij past voor welk spel en welke speler, welke diktes kunnen of sponshardheden en welke kant wel welke niet,
Het blift ook dan wel inschatten en wat gokken maar meer gericht met minder kans op een miskoop.
Bij T64 is die wel aanwezig maar als het rubber goed matched met een frame is al de helft van de moeilijkheidsfaktor weg . Trager frame is ook niet perse gecontrolleerder,
Het blijft een rubber wat op de composietlijn van butterfly is afgestemd en naarmate je daar verder van weg gaat met een flexibel allround frame bijvoorbeeld wordt het denk ik minder,
Fx is dan mogelijk nog goed en of 1,7 mm spons of een tensor en of een wat stijver allround frame of allround plus. Dan is het eerst goed batje maken en dan persoonlijk.
Als je een persoonlijk batje maakt (of daarbij helpt) moet het batje ook gewoon goed zijn toch ? Natuurlijk is het meestal meteen ook al persoonlijk maar dat is je frame al.
Elk rubber is dus meteen ook een combinatie die goed met zijn anders heb je er nog niks aan, Dan heb je een persoonlijk geschikt rubber en frame maar geen geschikt batje of minder.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 26 Apr 2018, 09:13

Een andere faktor is natuurlijk de elasticiteit van het toplaag materiaal.
Vaak wordt gedacht dat die de snelheid (sterk) bepaald en dat klopt ook maar indirekt.
Minder materiaalsterkte (bij een min of meer elastsch type materiaal) houdt in dat voor dezelfde elastische sterkte meer materiaal nodig is,
De rekbaarheid en souplesse nemen dan af en een stuggere zwaardere toplaag werkt meer vertragend.
Het trampline idee waarbij de snelheid direkt uit de elasticiteit van de toplaag verklaard wordt werkt niet omdat er kort achter de toplaag een frame zit.
Stel je hiervoor anders een trampoline voor die te dicht boven de vloer zit en dan een trampolinespringer :) . Een spons tussen vloer en trampoline doek maakt het al een stuk beter
maar de veren die het doek spannen kunnen niet bijdragen omdat de verticale bewegingsvrijheid van het doek hiervoor ontbreekt.
Er is wel een trampoline werking maar over het algemeen werkt de toplaag vertragend door de stugheid en de noppen op moment dat die buigend belast worden.
Tack, grip en elasticiteit zijn een soort tegenpolen. Meer tack zal dus wel wat een vertragend effect hebben maar het dwingt de fabrikant voor zelfde sterkte een zwaardere toplaag te maken. Dat is de belangrijkste reden voor het trager zijn. Zonder de nodige elastische sterkte blijft het maximaal mogelijke effect op de spin ook laag .
Bij de tenergy toplagen en in mindere mate de moderne esn toplagen zijn zogenaamd hyperelastische rubbercompounds gebruikt waarbij de
grip - relatief - goed kan zijn bij -relatief- hoge elasticiteit (relatief veel elastische sterkte bij relatief veel elastische vervorming= sterke elasticiteit).
Elastische sterkte is niet hetzelfde als sterke elasticiteit,
Eerste is de toplaag tweede de rubercomound of andersom, daar zit ik ok soms mee in de war. Het ene is de speelervaring het andere is wat fabrikanten ervaren met de rubbers die ze van de polymerindustrie betrekken en mogelijk nog wat mee doen maar meest dan op recept van de polymeerindustrie die ook hulpstoffen levert of adviseert om een rubbercompund (gietrubber) nog bij te tunen en sowieso kan de culkanisatie sterker of minder sterk zijn door meer of minder vulcanisator,
Minder geeft meer tack. Synthetische rubbers en natuurrubber kan gemengd en weet ik wat er allemaal (niet) kan.
Punt is meer dat de Tenergykwaliteit iig in het materiaal zit wat Butterfly kan en mag gebruiken en andere producenten kennelijk nog onthouden wordt.
Dat duidt op patenten en licensies die er nog zijn en verklaart ook de vrijheid de prijzen te kunnen bepalen. De concurrentie is immers uitgeschakeld door de licensie en daarmee moet de cocurrentie zich redden met wat je namaak zou kunnen noemen. Ook hyperelastisch maar bij zelfde tack-grip toch net wat minder, De zware esn rubbers met high grip toplaag spelen dan ook wat meer chineesrubberachtig en hebben een harde spons nodig (ook zwaar) om te voorkomen dat de toplaagstugheid te veel vertragend werkt,
De harde spons maakt dat de toplaag minder beweegt zodat daar minder impulsverlies in gaat zitten, (verlaagd impulsrendement, natuurkundig is het geen impulsverlies).
Een lager rubbergewicht bieden de tenergies niet zo veel maar de t64 toplaag is relatief licht en soepel en daarmee met name geschikt voor gewone houten framepjes. De vertragende werking van rubbers op die frames vermindert dan, de spingevoeligheid blijft beperkt (balafsprong niet te hoog) en de spin is voor het rubber beter dankzij die frames,.
Al met al kun je dan een topbatje maken voor gewone (gevorderde) huis tuin en keuken spelers.
Het batgewicht is dan -als altijd -een belangrijke faktor voor de controle,
Sneller kunnen anticiperen onder tijdsdruk is ook eerder kunnen ageren, meer tijd hebben om te kunnen kontroleren onder tijdsdruk.
Minder snel van tafel hoeven ook. Controle moet je met dit soort rubbers wel wat voor doen. Dat moet je niet alleen kunnen maar ook voldoende tijd voor hebben om niet teveel en te vaak in tijdnood te komen. Niet alleen het batgewicht ook de topzwaarte van het batje is daarvoor een faktor en twee zware tenergy 05 rubbers is dan ook bij voorbaat al een wat hopeloze onderneming voor de meeste spelers (alle spelers die ik ken).
Dat dwingt tot te vaak te veel passief spelen en niet kunnen controleren.
Tafeltennis is dan gewoon een te snel spelletje, Het batje waar ik tenergy 64 en aurus op had was nog vrij zwaar maar bladlengte was vrij kort met 152 mm.
Dat is ook een faktor waarmee de traagheid van het batje te verminderen is met inlevering van wat power voor het topspin spelen van langere afstand.

Timo B.
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Timo B. » 27 Apr 2018, 13:43

De T64 in 1.9 voor komend seizoen op de backhand heb je me ondertussen wel van weten te overtuigen. Dat gaan we gewoon eens een seizoen proberen, kijken of ik dan net zo enthousiast wordt als jij erover bent/was... Ik ben er alleen nog niet uit wat ik met de forehand zal gaan doen. Tenergy 05 / Rozena / Bryce (High) Speed / SpinArt *-)
TIBHAR AURUS SOFT 1.9

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 27 Apr 2018, 19:04

Leuk, ben ook benieuwd of het jou bevalt.
Denk dat je in elk geval verrast zult zijn door de controle in het servereturn spel.
Het is alleen geen superdefence 40 maar dat lijkt me wel duidelijk.
Ik heb je huidige rubbers en eerdere batje wat als uitgangspunt aangehouden.
Ik verwacht daarvan uitgaand iig niet dat je er meer problemen mee krijgt dan eerder.
T64 fx zou een betere keus kunnen zijn maar de standaard versie is al zachter door de soepeler toplaag. Dit soort zachtheid geeft al een direkter speelgevoel je voelt de bal wat harder op het frame doorkomen met meer sponsdruk.
omdat een soepeler toplaag de druk op de spons meer verdeelt en daarmee vermindert.
Spons voelt dan eerder te zacht aan, Fx versie zou je dus best beter kunnen bevallen.
Ik kan dat verder niet inschatten.
De bonus voor de controle is alleen vooral de souplesse van de noppen door dat er meer ruimte zit tussen de noppen. Dat vermindert de springerigheid in reaktie op de spin omdat de noppen ahw wat mee buigen met de spin en de toplaag wat meebeweegt, Hetzelfde principe waardoor de efffectgevoeligheid bij spelen met gewone ln ook minder is dan met korte noppen.

Spin art zou ik niet doen vanwege het hoge gewicht en de spons gegeven dynamiek voor een tacky rubber. Past beter op hardere frames met bijv koto en of composiet en dan voor spelers die makkelijker van achteruit tempo willen kunnen maken dan met dhs rubbers.
Die hardheid is ook nodig om de balafsprong vlak genoeg te kunnen houden.
Rozena heb je al, tenergy 05 1,9 heb je al en je kunt met t64 op bh tenergy 80 nog testen,
Het hele spel is altijd weer wat anders met zelfs maar één ander rubber.
Zo kun je met bh met een kortere slag toe in snelle rallyes.
Daar is tijdwinst uit te halen voor je fh waardoor je op die kant dan misschien niet meer een bryce speed zult overwegen. Controle en spin is dan met fh waarschijnlijk meer waard dan meer snelheid en kortere slagen . Zo flexibel is je frame ook niet.

Ik zou dus eerst t64 testen met wat verschillende fh rubbers weer maar rubbers die je al wat kent en gewoon hebt liggen, Dit heeft als voordeel ook dat als je bh je minder bevalt je het rubber nog op fh kunt testen. Mogelijk bevalt het daar dan uitstekent en dan zoek je alsnog een ander bh rubber erbij.

Je uiteindelijke fh rubber koop je dan bijvoorbeeld tegen dat de competitie begint paar weken van te voren,.
Dezelfde 1,9 mm spons kun je dan eerst testen met andere toplaag en even zien wat die sponsdikte en het verschil met max dikte doet. Met één toplaag die je nog niet met andere sponsdiktes op dit frame speelde is dat nog moeilijk in te schatten.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 28 Apr 2018, 10:56

Power (level) zie ik trouwens meer als iets van het spel. Intensiteit zou je dan ook kunnen zeggen maar dat zie ik meer bij de spelers. Anderen draaien dat om en dan is het spelintensiteit en spelers met meer of minder power spelend. In ieder geval is dit altijd maar een deel van het spel. Anders zou het ook niet meer leuk zijn en zou tafeltennis alleen bestaan uit hard countertopspinspel als Nadal tegen Djokovic tennissend.

Als ik tegen een verdediger speel , iemand die met twee 1,8 mm rubbertjes op een allround frame speelt, twee softe rubbertjes op een alc frame, een mindere speler of een betere aanvallende spelers met twee tenergies etc is dat qua power allemaal verschillend.
Met een Hurricane III is het overpoweren met topspin alleen makkelijker dan met vega europe.
Het kan meer power aan, blijft consistent spelen en topspin overnemen en spin veranderen naar (meer) eigen topspin wil gewoon beter. Dus kan ik met dat rubber vaker een stap verder dan meeste andere spelers en dan met andere rubbers. Powervol rubber zegt dus vooral dat de consistentie goed blijft als ik met veel energie speel en /of de ander dat - ook - doet. Het powerlevel is dus ook sterk niveau afhankelijk en i speel geen eredivisie laat staan wereldtop,
De hardste en dikste chinese rubbers vermeedt ik daarom later, Wel getest ooit maar slagje dunner en slagje zachter (maar wel plm 05 hardheid) beviel mij beter,
Dan leverde ik iets in wat ik me best kon veroorloven en kreeg er meer gevoel voor terug en snelheid ook bij veel slagen waarbij ik geen tijd had de ander te overpoweren maar het eerder andersom dreigde. Gedwongen tot een passievere kortere reaktie is dedemping door zulke rubbers minder en is de kans overpowered te worden juist kleiner.
Niet dat ik dan een wereldbal op tafel wist te brengen maar kon wel vaker in de rallye blijven. Het rallyen op een lager powerniveau werd gewoon beter omdat ik zo het powerniveau van mijn batje aanpaste aan het spelniveau. Alleen zachtere spons en max dikte of alleen dunner en dan knalhard beviel me minder.
Spinart lijkt me dit ook wat het probleem.

Mogelijk zijn de Stiga rubbers Mantra M en Genesis M nog wel iets voor je.
Passen beide mogelijk goed bij je frame vanwege een wat vlakkere balafsprong,
Genesis M heeft een hoogwaardige chinese toplaag die niet overmatig tacky is.
Recensies zijn over het algemeen zeer positief voor beide rubbers ook op allround en off - houten frames of vooral zelfs. Anders (veel positiever) iig dan bij een aantal eerdere stiga probeersels. Ook de genesis S zit qua gewicht nog op T05 niveau.
In 2,0 op fh misschien wat ? Mantra M zou je dan op bh kunnen nemen in zelfde dikte,
Iets meer een rubber om snel contra mee te spelen en te tikken dan T64 denk ik. Wel ook spinnig. Om bh topspin -beter - mee te leren en meer te gaan spelen in wedstrijden lijkt het me sterk dat het t64 kan evenaren. Wat dat betreft eerder iets voor fh als je op die kant wat behoorlijk met fh kunt openen. Spons is fijnporig en hele rubber is Japanse makelij
(zelfde fabriek als mark V en meeste stiga rubbers andere dan Buttterfly).
Spinart in 2,0 is op zich trouwens ook wel te doen denk ik als je van direkt en hard spel houdt, Spinart en Genesis M en S zijn alleen rubbers waarmee je er wel voor moet werken om snelheid en spin te krijgen. Daar nodigen ze voor uit ook door de dan goed blijvende consistentie. Goeie rubbers dus als je op doktersradvies tafeltennist :) .
Kijk je dan naar de balsnelheid dan is de snelheid niet minder en spin meer. Daardoor is vaker dezelfde hoge snelheid mogelijk en zijn het ook zeker rubbers voor snel spel.. Of vaker één snelle of trage spinbal met veel spin en dan verder geen spel maar direkt punt :) .
Traag openen kan natuurlijk ook met veel kwaliteit in de opening maar moet je ook wat meer voor werken. Springerigheid is daarvoor weer minder natuurlijk dus goed serve en returnspel mogelijk met consistentie en kwaliteit in de slagen. Dit is allemaal ook waarvoor de rubbers gemaakt zijn.

Timo B.
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Timo B. » 28 Apr 2018, 16:24

En de Yasaka Rising Dragon en de Shining Dragon? Vind ik gezien de cijfertjes ook wel erg interessant...
TIBHAR AURUS SOFT 1.9