Nieuwe combi voor 2e klasse NJ2018

Hier kun je advies vinden of vragen over een batje dat past bij jouw speelstijl.
benxx
Silver Member
Silver Member

Re: Nieuwe combi voor 2e klasse NJ2018

Berichtdoor benxx » 21 Aug 2018, 16:17

Gisteravond nog even wat getest, de Olympea met nu een DtecS op de BH en de Tsunami met een SL Strahlkraft op de BH. Het anatomisch handvat bevalt prima en de combinatie van rubbers nog meer. Dat gevoegd bij een gewicht van 122g maakt dat ik de competitie ga beginnen met de Tsunami combi.
Meppers 1, 2e klasse zuid-west

Weapon of choice:

Nimatsu Tsunami Combi Attack
BH CTT National Pogo OX
FH Nittaku Fastarc-G1 1,8mm

Testvehikel:

Der Materialspezialist Olympea
BH SL Stachelfeuer OX
FH Spinlord Marder II 1,5mm

ELO 02-02 1478

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 22 Aug 2018, 15:14

Ik zal het niet doen maar eventuele tegenstanders die je gaat tegenkomen zou ik op basis van deze informatie goed kunnen coachen :) . Beetje beperkt natuurlijk omdat de informatie beperkt blijft tot je batje maar toch,
Iemand moet ook wel kunnen uitvoeren wat ik in gedachtten heb en voldoende goed anders heeft het geen zin, Kan iemand dat wel dan is de taktiek vrij simpel en ben je niet kansloos maar slinken je kansen, Je komt dan vermoedt ik vaak niet aan spelen toe.
Met mijn balsa frames ook niet anders denk ik dus daar zit het niet in, Daarmee ben je met zo,n stroevere ln iets minder gevoelig voor veel spin bij lage snelheid misschien. Met gladde ln is blokken van hardere topspin dan meer een probleem, Meer voor een aanvallender bh met stroevere ln, eventueel een dun sponsje en voor jou dan wat te offensief ?
Kan ik ze zo plaatsen of zie jij dit nog anders ?
Als je ze gewoon minder vindt mag je dit ook gerust aangeven. Het was voor mij ook een experiment. Ayous kern plm 3 mm dat is meer mijn pakkie an,
Mijn safere zone als framebouwer zeg maar, Ook zinder zelf testen weet ik dan of een frame is geslaagd. Bij de frames die ik jou toestuurde ben ik daar veel onzekerder in en ook negatieve opmerkingen kunnen dan positief zijn,
Zo persoonlijk trek ik me dat ook niet aan.

Los van de vraag of dit met die taktiek bluf is ja dan nee (prima vraag . :) .)
is dit volgens mij wel hoe het in praktijk werkt,
Dit soort frames kom je minder tegen naarmate het niveau toeneemt omdat de uitvoeringskwaliteit van initierende slagen bij de tegenstanders dan toeneemt waardoor
het taktisch eenvoudiger wordt tegen jou en dus tegen zo,n batje te spelen,
Ik heb bijvoorbeeld al nooit tegen zo,n soort frame in een competitiewedstrijd gespeeld maar wel gezien in de regio competitie hier in Groningen.
Dat kan toeval zijn en ik ga ook zeker niet beweren dat er niet in een tweede divisie mee gespeeld kan worden. (Wat ik nooit deed)
Ik denk alleen dat het nauwlijks of niet voorkomt omdat ergens in het voortrajekt dan al een andere keus gemaakt zal worden en het anders langer zal duren om tweede divisie niveau te bereiken.
Ook op hoger niveau houdt je altijd wel spelers die minder makkelijk tegen zulk materiaal spelen en lager niveau spelers die het al makkelijker hebben. Dat hangt af van de kwaliteit van bepaalde slagen, de uitvoering,
Dat bepaald vaak of een slag taktisch een goeie slaf is of juist niet,
Het kan volledig omkeren namelijk, Dan wordt dezelfde slag juist een aangevertje voor een return die de speler zelf in problemen brengt.
Die speler kan dat dan maar beter laten terwijl dezelfde slag voor een ander taktisch juist prima is door wat extra kwaliteit.
Met name spin en de snelheid spin ratio bepalen dit,
Ongeacht wie met welk batje speelt is dit natuurlijk gelijk maar zo,n batje als jij hebt brengt van zichzelf al zwakke punten met zich mee waar een taktiek op gemaakt kan worden. Net als een off + composiet frame trouwens. Dat hoef ik maar te weten en ik kan mijn taktiek erop afstemmen, Dat komt omdat ik met topspin altijd sterk was voor mijn niveau, Zou de taktiek niet werken dan speelde zo,n speler wel hoger, Dan kwam ik die speler dus ook niet tegen. Zekerheidje is het dan nog niet maar het stemt me ahw al optimistischer als ik zoiets weet zie of hoor aan het geluid,
Sowieso alle materiaal heb ik wel taktische ideen voor mezelf,
Een ander hoeft daar niet perse iets aan te hebben maar kan.
Het zegt niet alles maar als ideen waar ik een wedstrijd mee kan beginnen toch wel handig voor als iemand opeens ander materiaal heeft dan eerder of bij onbekende spelers, Ik kan dan bijvoorbeeld al wat bepalen welke topspinvarianten bij het openen extra zinvol zijn en welke juist minder of beter helemaal niet of zelden (om zoveel mogelijk variatie te houden blijf ik wel alles spelen maar frequenties pas ik aan, vaker of juist minder vaak hard openen meer of minder met bh openen etc)
Mijn teamgenoten waren later ook veel minder topspin -speler en hun coaching of wedstrijden bekijken had ik daardoor minder aan dan aan mijn materiaal kennis en intuitie. Uit eigen ervaring weet ik natuurlijk ook wel ongeveer wat met een Boll spirit frame makkelijker en moeilijker is. Met zo,n combinatie waar jij mee de competitie ingaat heb ik ook wel wat trainingservaring opgedaan incl trainingspartijen.
Niet met ln maar ik ken de framekarakteristiek, heb wel eens filmpjes bekeken, met diverse lange noppen gespeeld. Een zekere voorspelbaarheid is dan gegeven zonder dat er iets door mij voorspeld hoeft te worden als een uitslag bijvoorbeeld.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 23 Dec 2018, 15:26

Die andere thread gaat het eigenlijk om nieuwe rubbers voor Timo B met een ander frame. Ik pak de draad daarom hier weer even op,
Wat ik zelf een leuke manier vindt om met ln te spelen (en volgens mij beter om ermee te leren spelen) is
gewoon een allround ln op een limba limba abachi of limba abachi abachi frame of een zevenlaags variant.
Blad wat groter naarmate het meer op defensie gericht is anders wat kleiner wat bij zelfde framegewicht mogelijk is.
Zachter dus maar geen spons of medium of korte noppen al nan dat ook
Tussen rubber en frame liefst nog wel een dun laagje textiel . Sommige ln rubbers hebben dat oa giant dragon attack, Het doet hetzelfde als spons of zachter frame maar anders, http://ooakforum.com/viewtopic.php?f=13&t=20143

Ik heb vroeger met korte noppen leren spelen en het gaat meer in die richting maar het ln spin effect is lang niet weg en def spelen op een off - frame wordt makkelijker.
Het rubber heet ook niet attack omdat het snel is maar juist vanwege de beter controle waardoor meer als met korte en medium lange noppen gespeeld kan worden. Noppen zijn wel wat harder dan bij andere ln rubbers met ook een backing maar die heb ik niet geprobeerd. Nooit aan toegekomen, Yasaka Phantom is daar een voorbeeld van geloof ik.

Ln-allround ipv modern def, Kan dan korte nop achtig spelen, defensief goed effect varieren bh topspin spelen hardere topspin blokken, Gewoon tafeltennissen en het de ander lastig zien te maken.
De framekeus kan meer defensief zijn (Grubba all- bijvoorbeeld al heb ik daar nooit mee gespeeld naar dat frame wordt hier veel voor gebruikt) tot offensief iets als stiga Clipper of osp ulimate. Osp expert lijkt me ook geschikt hiervoor evenals de def frames van Osp.

Als het hout verlijmd is met natuurlijm geeft dat wel wat extra.s
Ik kan met dit soort frames harder feller tikken vanuit korte polsslagen om de flex te benutten. Er zit nog een extra versnelling in. Tegelijk zijn de frames def met blokken wat harder en droger. Goed voor nog wat variabeler kunnen spelen,
Dat kan ik als ik meer controle heb omdat ik dan gewoon meer durf, voor het risico me te hoog wordt, Volgens mij is dat soort durven en daarmee zogenaamde controle ook voorwaarde om beter te leren spelen.
Controle is een misleidende term, Die zelfde controle geeft meer durf ook en de bal lang op tafel houden en controlerend spelen is dan vaak wat juist niet gebeurt,
Dat kan bij meer controle ook dus telt controle dubbel. Het wordt wel eens onderschat denk ik door die misleiding .
Zo ben ik niet bepaald een controlerende spelen maar heb toch ook controle nodig om wat vrij te durven spelen en dan gevarieerder ook met per slag meer variatie met timing spin snelheid enzovoort,

Vandaar dat ik wat negatief en kritisch was op de frames, (yinhe Y13 en sanwei two face). Met een wat goed houten frame of ook gewoon een stiga allround of friendship w1 is aanvallend echt wel wat uit te richten met ln,
Je moet het wel kunnen maar controle geeft in dit geval vaak durf (zonder dat risico te hoog wordt) Dan komt dat kunnen vanzelf en daarmee ook de wedstrijd resultaten. De udee dat stooreffect het moet doen harde buitenlagen etc ga je uit van een - nog - zwakke backhand . Goeie ln spelers kunnen ook met backside een behoorlijk balletje slaan. Voor ontwikkeling van het spelen met
bh kun je het woord stooreffect dan ook beter vergeten.
Spin keert ook absoluut niet om met ln,
Is op deze video opname goed te zien dankzij wat strepen op de bal,.
Effect keert misschien om maar spin niet.
Ik zie het niet tenminste

TwoFace
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor TwoFace » 31 Dec 2018, 15:29

Ik kan niet alles volgens maar het is duidelijk naar mijn frames / combi's gericht...

Vergeleken met een aantal medespelers is mijn bh wel zwak, maar ondertussen merk ik steeds meer dat het wel meevalt... alleen aanvallend zal ik niet snel worden met bh, defensief echter steeds sterker... noppen spelen daarbij nog steeds het lekkerst vind ik zelf, de storende factor zit hem dan vaak in het feit dat de ballen meer vertragen dan met 'normaal' rubber... dat levert mij vaak voordeel op (in deze klasse althans), natuurlijk zal dat minder voordeel opleveren naar mate je hoger gaat spelen, maar dat zie ik dan wel weer.

de Y13 zijn overigens ook meerdere spelers tot nu toe over te spreken als ze mijn combi lenen, al gaf onze materialen man pas de voorkeur aan de twoface tov de y13, maar hij speelt dan ook stukje langer dan ik en is ook stukken meer behendig.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 01 Jan 2019, 08:04

Bh is iedereen sneller mee.
Snel is niet perse toetreffend op balsnelheid. Je hebt ook het begrip handelings snelheid. Bh slag is dan sneller.
Daarom gebruiken chinezen een "snel" rubber op bh.
Snelle rubbers zijn minder vertragend maar elk rubber en ook die vertraging dus is hierin binnen het batje als geheel maar een faktor. Net als de vertraging die je ondervindt bij het fietsen door de rolweerstand als je die niet compenseert door wat harder te trappen. Met G888 is de vetraging sterker maar kun je harder doortrappen ook bij tegenwind. Een typisch chinees fh rubber want met fh kun je harder trappen .
Spin en controle zijn dan zwaarwegender factoren,
Power rubber ben ik het niet helemaal mee eens omdat zo,n rubber dan in feite zachter speelt dan de zacht gerate rubbers. Vergelijk boksen met zachte maar te lichte handschoenen. Sla je dan hard door tegen een muur bijv dan loop je kans dat je hand kapot is, Met wat zwaardere steviger handschoenen niet meer.
Bij lichte tikjes slaan de lichtere handschoenen wel zachter.
G888 is als een zware bokshandschoen op het frame geplakt.
Ook bij de hardste topspins blijft het batje dus zachter slaan en dat is vooral nodig om topspin over te kunnen nemen in topspin topspin duels zoals op topniveau veel gespeeld wordt als sluitstuk van rallyes,
Ik speelde met dat rubber ook graag tegen topspinspelers die met te zacht rubber speelden, Twee zulke spelers onder mekaar merken de beperking die dat geeft amper maar ik kon het uitbuiten. Laten openen en dan hard overnemen bijv of lage trage topspin met veel spin in de topspin verpakt,
Dan konden ze niet meer snel blokken en mij in tijdsnood brengen,
De bal die dan terug komt is makkelijk met een tweede harde bal op te volgen,
Mijn zwakke punt was dat ik moeite had met hoog speelritme .
Dan is een snel rubber handiger pmdat het mij dwong met kortere slagen te spelen. Dan is het alsof alsof ik bh speel met fh ;met minder kracht in mijn slagen.
Dan wordt die vertragende faktor relevanter omdat ik zelf niet aan versnellen toe kom. Ik moet dan de snelheid van de aangespeelde bal benutten maar daar is een batje met g888 rubber op fh niet voor bedoeld en zeker zonder snellijm of tuner niet. Dan is het nergens meer voor bedoeld,
Met minder energie in een zeker ritme mee kunnen al contra spelend bijv als opwarming zou betekenen dat een rubber sneller is maar ik zie niet hoe dat kan.
Stel de ander speelt dan met een traag batje dan zal die alleen wat harder slaan want anders vertraagd die het spel voortdurend en is er geen vast ritme meer.
Meer energie moeten investeren wordt vaak als maat gezien om een rubber te raten maar ik houdt me bij die maat..Het rubber werkt dan minder vertragend dus hoef je minder vertraging te compenseren door harder te slaan, De snelheid is daarmee nog niet hoger of lager. Dat is de rating van rubbers niet het spel.
Ik houdt me dus bij het spel maar dat schijnt verwarrend te zijn door dat gerate van rubbers op snel en traag, Normaal kommuniveren is dan niet meer goed mogelijk want je hebt dan het woord snelheid nodig bedoelend snelheid ipv een rating die er continue doorheen speelt.
Je hebt al balsnelheid en handelings snelheid als twee begrippen beide met snelheid, Dan komt daar nog rubbersnelheid bij en framesnelheid en batsnelheid,,,Pff beetje veel snelheid wordt het dan.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 01 Jan 2019, 16:36

Een rubber is oa niet snel omdat de noppen vertragend werken.
De hele toplaag komt hierdoor bij elke slag in beweging en die impuls komt niet efficient terug als snelheid, Net als schokdempers bij autovering. Rubberen veren in een fietsvporvork is verder ook geen dempend materiaal nodig. Het rubber veert en dempt al tegelijk.
Daardoor is de balsnelheid bij een hard mogelijke topspin vaak amper lager dan bij hard mogelijk smashen. Met lichte rubbers zwaar frame wel nog maar
met een zwaarder rubber en of lichter frame kan het omkeren zelfs.
Chinese fh rubbers zijn dan ook notoir traag met smashen of offensief blokken vporal bij lichte frames en groot frameblad maar - mogelijk - minstens net zo snel met topspin vooral als de aankomende bal een topspin is die overgenomen kan worden. Dat vergt een energieke slag maar het dempend vermogen is maar beperkt en daardoor ontstaat dan de snelheid wel en het verlies wbt snelheid maak je dan - mogelijk -ahw nuttig door meer spin. Kwestie van techniek.
Mogelijk is er dan ook wat "gratis" snelheid uit de aankomende spin .
Spin is ook impuls maar ander type,
De chinese spelopvatting is dan ook puur topspin gericht met name fh topspin.
Tegenwoordig ook bh meer maar dat was destijds toen G888 uitkwam nog wat minder en nog steeds zie je wel bh contra en snelle drives terwijl fh onmiddelijk de aanval gekozen wordt met veel spin in de topspins om de van nature energiekere fh te benutten maar niet alleen snelheid gericht.
De controle winst die met een chinees fh rubber ontstaat voor dit soort drukvolle vaker direkt scorende slagen maakt dit vaker mogelijk .
De tegenstander ervaart dus heel veel snelheid maar materiaaltechnisch gezien is het geen snel rubber, Vooral zonder lijm moet je er wel heel energiek voor zijn om het voordeel nog te kunnen benutten en dan overwegen de nadelen zoals de noodzaak een offensiever frame te moeten gebruiken wat dan ook weer zwaarder moet zijn. Daardoor denk jij dat het de batzwaarte is die je nodig hebt ivm je blessure (risico) maar het is framezwaarte in verhouding tot een zwaar gekozen rubber en anders te traag batje door die verhouding, Je moet dat niet op de gewichten zelf betrekken daar is de bal ook te licht voor maar op de verhouding.
Zwaarder of lichter frame en of rubber veranderd de verhouding alleen wel dus in die zin wel relevant voor de eerst theoretisch samen te stellen combinatie
Lichter rubber doet dan hetzelfde als zwaarder frame en waarschijnlijk effectiever dan zwaarder frame.

TwoFace
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor TwoFace » 03 Jan 2019, 15:20

Als ik je dus goed begrijp kan ik vooral beter een 'zachter' rubber op mijn FH plaatsen... wat wil zeggen - beter geen chinees rubber??

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 03 Jan 2019, 19:17

Daar komt het op neer. Zachter in de zin van rating van de sponshardheid tov van de g888 spons en een iets minder zware toplaag.
Alleen niet op een van de twee frames die je hebt,
Hpe je wilt spelen is me nu nog niet echt duidelijk maar trainend tegen wat betere spelers zul je defensief met de ln wat in huis moeten hebben.
Dan helpen ze jou jezelf defensief omhoog te trekken zodat je op hoger niveau mee kunt met ln, Dan moet je niet met en te off frame aankomen
Het eventuele stoor effect merken ze niet eens omdat ze het dan niet zover laten komen dat ze er last van krijgen. Ze dwingen je daarvoor teveel te makkelijk te vaak naar achteren met spin en of snelheid en laten zo geen spaan heel van hoe je denkt te willen spelen.
Zorgen dat dit wat goed is kan een frame meer ondersteunen dan de modellen die je tot nog toe aangaf zonder dat je aanvallend met fh wat of veel in hoeft te leveren omdat je dit met het fh rubber nog grnoeg bij kunt stellen uitgaand van reactor corbor en dhs G888, Ook zat chinese rubbers waarmee dat nog kan,

TwoFace
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor TwoFace » 07 Jan 2019, 16:50

dus meer verdedigend frame, is verstandiger zeg je...!?

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 08 Jan 2019, 06:28

Je bedoeld minder off ?

https://www.youtube.com/watch?v=uZvBieAbGQs

15,3 mm bladlengte.
15,1 mm breed
6.0 mm dik
86 gr

Dit is met ln dicht bij tafel spelen voor mij. (niet dat ik het zo goed beheers maar zo speel ik ongeveer als ik met met ln speel.)
Een gewoon allround of allround + frame wil dat ook al wel mee.
Dit - vrij kleine frame (dominate all sauer en tröger) - is alleen iets dikker en laagdikte verhoudingen zijn wat aangepast om het frame minder springerig te maken voor meer controle en mogelijk iets sneller wat dit weer opheft. all frames met 6 mm blad bestaan alleen ook wel.
Controle is ook nodig om zelfs maar aan dit soort aktieve slagen te durven denken. Een goeie aanvallende speler zelfde niveau zal de ln speler alleen naar achteren weten te dwingen met topspins, Dan lijkt het blad me wat klein om goed def te kunnen spelen.
Dan is dit beter ook van sauer en troger
https://www.youtube.com/watch?v=uZvBieAbGQs
L 160 b 158 86 gr 5,4 mm
zelfde gewicht is het blad dunner voor meer dwell, meer controle met kappen en meer spin en spinvariatie. Het zelfde gewicht is over een groter dunner blad verdeeld. Het hout zit dan ahw minder achter de bal en dat maakt de snelheid trager. Met een voldoende lange slag wordt het verschil alleen kleiner als het gaat om balsnelheid..De framesnelheid krijgt ahw ook meer tijd .Dat werkt alleen minder bij smash beter met topspin door het dan langere balcontakt,
Voor echt modern def aanvallend topspin spel is het frame alleen te licht en het andere te klein blad, Als ik met ln speel speel ik ook wel meer zo, hangt van tegenstander af ook. Heb ooit ook een seizoen ln gespeeld vijfde divisie was dat met een allplay allround en fh meest aanvallend met veel omlopen ook. Modern def maar dan begin tachtiger jaren, Rommelde maar wat aan maar had al wel langer ervaring met kn,
Later meer voor fun maar wel vrij veel incl oefenpartijen en meest met batjes van anderen door mij voor hun samengesteld.
Als ik weer met ln wedstrijd zou gaan spelen zou ik meer dicht bij tafel willen spelen en dan gewoon zoiets
https://www.spinfactory.de/blades/w-1.html
of ander allround frame, Chinees merk all is meestal iets beter offensief mee te spelen. Bh iets als Globe Mo wang ? https://www.spinfactory.de/rubbers/mo-wang.html Fh een of ander tensor rubber 1,8 mm of iets chinees omdat het goedkoper is het batje niet al te zwaar zal aanvoelen met ln.

benxx
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor benxx » 08 Jan 2019, 10:49

Ik heb hier nog een Dominate all liggen met recht handvat. Zgan, voor 35 Euro inclusief verzenden kan ik het wel opsturen.

Weapon of choice:

BH CTT National Pogo OX

Testvehikel:

BH SL Stachelfeuer OX

ELO 02-02 1478

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 08 Jan 2019, 15:36

Met zo,n voor spelen met ln ox gemaakt frame heb ik eigenlijk geen ervaring. Alleen daarom al zou ik zoiets iig een keer willen proberen
als ik me echt zou willen specialiseren op dit gebied.
Van noppentest.de weet ik alleen dat ook vaak met allround tot off- frames gespeeld wordt en niet alleen door beginners op dit gebied, Ze spelen dan alleen vaak niet met al te gladde en of snelle noppen denk ik.
Zulke "stoor-noppen" hebben over het algemeen een dunnere basis De bal kan dan goed doorslaan op het hout.
Dan is een abachi limba frame als stiga classic all te springerig snel
Snelheid van frames is niet een gegeven voor alle slagen (daarom kan ik niks met die snelheidsratings, dat is marketing niet framebouw).
Door de dunne noppen en afwezigheid van spons werken kleine verschillen in framebouw wat dit betreft ook nog sterker uit, De bal zit dichter op het frame en reageert hierdoor ahw sterker,op de bouw, 4 mm rubber vervaagd dit allemaal wat. Zo kan de kern ook wat vervagen door een dikkere zachte sperlaag tussen buitenlagen en kern in te bouwen. Resultaat is "schok-demping" bij passief blokken als de buitenlagen van niet te elastisch hout gesneden zijn. De sterkere vering van de relatief zware kern blijft wat achter, Bij doorslaan voor een topspin komt die wel meer "zum sprechen" en is ook snelheid mogelijk,

Met minieme detail aanpassingen kan vanuit zo,n allround model al een verscheidenheid aan meer gespecialiserde frames gemaakt worden waarbij ook trial en error een rol speelt bij het ontwerpen en wat afkijken bij andere framebouwers door gewoon de frames te bekijken.

Composiet kan ook zeker maar moet dan wel anders toegepast gecombineerd met andere houtlagen enz. Dan past het in het geheel als bij het nittaku carbon def frame, Het is geen wondermateriaal .
Het Y 13 frame is volgens mij geen specialistisch ln frame en lijkt me dan sterk dat zoiets geschikt is als je wat op de hoogte bent van wat er mogelijk is maar mogelijk is dit ook mijn eigen onervarenheid
Dat het redelijk goed gaat met ln ox zou kunnen komen door de G888 op fh.
Dat dempt in het bat als geheel het frame ahw weer wat af aan de achterkant zodat het minder offensief uitpakt met ook de ln . De hardheid van de spons de algehele stugheid de zwaarte speelt daar allemaal een rol bij. Het frame veert minder na omdat energie wordt weggevangen ahw, Versterkte entropie zou je kunnen zeggen maar dat is wat een moeilijke technische term.
Ik raadt dan ook niet aan het te vervangen maar nog eens wat anders te testen.
Daarvoor weer iets nieuws kopen kan maar hoeft niet perse.

TwoFace
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor TwoFace » 09 Jan 2019, 09:08

Mank, ik heb ook besloten om dat te doen, blijf nu even voorlopig bij de combi Y-13 met Double Fish 1615 (met 0,7 mm spons) op bh en Corbor Reactor (2,2mm spons) ... Maar wil binnenkort wellicht mijn fh het rubber vervangen door Corbor Reactor Thunder (2,2 mm spons) die ik al heb liggen.

Vorige week een avondje getraind met een 3de klasser (ik speel nog 6de klas) en dat ging erg lekker met mijn combi, ook in de potjes die we erna nog speelde single en dubbel verliep het weer lekker, veel natuurlijker dan met de TwoFace.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 09 Jan 2019, 12:13

Met een sponsje onder die ln is ook ander verhaal.
Het is meen ik een ln met wat grippiger rubber en - voor chinese nop - vrij soepele noppen waarmee een topspinslag inderdaad wat invloed op het trajekt kan uitoefenen doordat de spin dan meer beinvloedt wordt.
Met spons wordt dit versterkt en door de combinatie grip en spons "smoort" een hardere aanvallende topspin ook meer als je passief blokt.
Zonder grip of zonder spons werkt dat veel minder en dan speelt een batje met zo,n off frame ook minder natuurlijk.

Hoe natuurlijk het voor jou voelt ligt alleen ook aan de ander,
Hoe goed serveert die ? Hoe goed is zijn eerste topspin qua variatie oa en of zijn tweede ?
Welke taktische ideen hij -of zij- zinvol uit kan voeren bepaald mee hoe natuurlijk jij kunt spelen,
Niemand gaat achter een tafel staan om een partij te spelen met het idee de ander natuurlijk te laten spelen.
Dat zou dom zijn en kan niet de bedoeling zijn :@ .
Naarmate spelers beter zijn spelen ze over het algemeen ook minder "dom",
Er ontstaan dan meer taktische mogelijkheden. Het een komt niet zonder het ander.
Trainers kennen die vaak al voor je een hoger niveau bereikt hebt en kunnen zo ahw met vooruitziende blik helpen met de spelontwikkeling. Zowel jou als de ander met wie je traint,

ik heb -trouwens - nog een paar -zelf gemaakte - vijflaags houten frames beschikbaar voor wie wat wil testen en eventueel overnemen. Eén met balsa anderen met abachi.
Frames die voor het spelen met ln geschikt zouden kunnen en moeten zijn,
Wat anders gemaakt weer dan de frames die Ben getest heeft,
Door fijner schuren heb ik het lijmaandeel terug weten te brengen waardoor met name het balsa frame wat zachter en lichter uitvalt.
Alle frames met min of meer standaard allround maten alleen het balsa frame wat dikker blad.
Het balsa frame woog ik op 75 gram. Niet extreem licht maar dit zou met zelfde hout zwaarder zijn uitgevallen. Buitenlagen olijfessen (hard) en abachi (ayous) (zacht). Welke kant voor noppen het beste is hangt denk ik ook van de nop(pen) af.
Andere frames zijn met een vrij dunne abachi kern.
Afwerking is ook wat fraaier (vindt ik zelf),
Het balsa frame testen gaat Ben als hij nog interesse mocht hebben voor.

TwoFace
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor TwoFace » 09 Jan 2019, 15:30

Mank duidelijk verhaal, natuurlijk speel ik nog op laag niveau, ik merk dat ik tactisch wel sterk ben, maar niet altijd de skills in huis heb om het ook altijd goed uit te voeren, zoals ik altijd 'goed idee, slechte uitvoering'...

Ik blok best veel met fh merk ik, waarom, omdat het me goed ligt... vooral op topspin ballen. Mijn bh is toch meer schuiven/kappen en soms blocken, dat gaat prima met mijn huidige combi, maar ik vraag me wel eens af of bv anti op mijn bh niet beter is dan ln....
Ik heb geen anti rubber om te proberen, bij ons niemand op de vereniging die het gebruikt, maar ik heb er wel eens tegen gespeeld ... is er hier iemand met ervaring met anti rubbers?

Nieuwe seizoen bijna van start, vanavond weer lekker trainen, ik heb er zin in! :-)

benxx
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor benxx » 09 Jan 2019, 16:30

Ik ben nu bezig met een Sunflex AntiLoop 1,2mm op m'n BH. Voordeel tov van Ln is dat ik er zelf meer mee kan doen wat betreft aanvallen en plaatsen van de bal. Door de dunne spons is het niet super langzaam. Na een aantal wedstrijden in de 2e klasse merkte ik dat het stooreffect niet echt belangrijk meer is, vooral controle en meer eigen slagen uitvoeren wel. Ik heb het rubber bij toeval ontdekt toen ik met mijn "fun batje" wat speelde, een Re-Impact Rapier MB met Bh dus de Sunflex en FH een Waran 2,0 KN. Ik heb ook al met een Butterfly super anti 1,9mm gespeeld maar die is behoorlijk traag en ook wat zwaar. Super traag kan ook, de spinlord Gigant, zo traag dat een stel Duitse testers het rubber omschreef als "als ie nog langzamer wordt gaat de bal naar achteren"

Weapon of choice:

BH CTT National Pogo OX

Testvehikel:

BH SL Stachelfeuer OX

ELO 02-02 1478

TwoFace
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor TwoFace » 10 Jan 2019, 13:13

Super traag kan ook, de spinlord Gigant, zo traag dat een stel Duitse testers het rubber omschreef als "als ie nog langzamer wordt gaat de bal naar achteren"
Hahaha, geweldige uitspraak.
Ik begrijp al wel wat je zegt, soms heb ik nog wel voordeel maar regelmatig merk ik ook dat men er te weinig storing aan ondervind en zijn/haar voordeel mee doet dat de bal zo vertraagd is...

Ik mis dan zelfs soms de controle op bepaalde ballen... zo te horen heb jij die met die anti-spin dus wel...Ik denk dat ik maar wel eens zo een rubber op ga zoeken en eens ga kijken wat dat op mijn bh gaat brengen.

Gisteravond op training een toernooitje gespeeld met zeer wisselende resultaten en bal gevoel... volgens mij moest ik gewoon warmdraaien, want naarmate het toernooi vorderde begon ik alles te winnen... maar in het begin speelde ik super beroerd.
Ik heb wel weer veel zin in de competitie...

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 10 Jan 2019, 15:04

Super traag kan ook, de spinlord Gigant, zo traag dat een stel Duitse testers het rubber omschreef als "als ie nog langzamer wordt gaat de bal naar achteren"
De grappenmaker die met zo,n batje in de weer is werkt als zwart gat,
De bal vertrekt richting het netje, de waarnemings horizon voor een scheidsrechter maar voor de bal het net kan passeren komt die tot stilstand in de lucht en beweegt weer naar achteren vanuit de grappenmaker gezien,
De ander is volstrekt kansloos als het gaat om het terugspelen van de bal.
Welke speler moet dan het punt toegekend worden en waar is de bal trouwens ?
Is die nog steeds bezig met naar achteren in het zwarte gat te verdwijnen ?
Dat zou ik nou wel eens willen weten maar alle informatie blijft in het zwarte gat achter..dus hier kom je zo ook nooit achter. Dat is dan humor of gaat het om een studentikoze grap ? Hoe weet je trouwens dat een gat zwart is als alle informatie erin blijft hangen. Is een zwart gat zwarte humor en is het een zwarte grap waar de grappenmaker voor betaald wordt met zwart geld waar ik geen
weet van heb ?
Wat een klote grap eigenlijk want ik lig natuurlijk weer dagenlang wakker voor ik de grap door heb en al die tijd zie ik die bal naar achteren gaan en
denk ik de bal na waar ergens deze bal zich nu bevindt. Is i ontploft gestolen van de club door de grappenmaker ? Dit terwijl ik om te beginnen al niet weet waar dit voorval waarbij er een bal in een zwart gat viel zich voorgedaan heeft. Voor ik het weet kom ik dan zelf in een zwart gat terecht en slaap ik nooit weer maar ik heb de grap al door geloof ik. Alleen als altijd wat te laat om nog mee te kunnen lachen.

Als je een bal wilt voelen kun je trouwens beter gaan volleyballen of kaatsen,
Wil je meer bal-gevoel dan raad ik je eerst aan een ander frame te proberen met zelfde rubbers eerst maar dat deed ik eerder al ... :)
Zelfde rubbers vergat ik er alleen bij te vermelden.
Dan kun je eerst ervaren wat voor verschil dat maakt.
Als je dan een ander rubber erop zet ervaar je ook wat dat uitmaakt,
Anders blijf je bezig met aan andere batjes te denken andere frames andere rubber (?) en bezig anderen die wel serieus de moeite en tijd namen om meer gericht te testen te vragen wat het beste is,